مکتب خانه
📊 کمترین مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری با حدود ۵۰ درصد متعلق به دولتهای دوم آقایان خامنهای و اول
این جمله عین بیان رهبری است ... از کی تا حالا سخن رهبری شده سخن ضد انقلاب؟؟؟ ای خدا این جماعت کی میخوان ورای اسم و لقب، کمی تامل و مطالعه بکنن؟؟!!!
مکتب خانه
این جمله عین بیان رهبری است ... از کی تا حالا سخن رهبری شده سخن ضد انقلاب؟؟؟ ای خدا این جماعت کی میخ
اکثریت مردم در این انتخابات شرکت نکرده اند!
این اکثریت باید دیده شود و الا کار بیخ پیدا می کند ...
#اکثریت_مردم
#انتخابات1400
#سیاست
مکتب خانه
این جمله عین بیان رهبری است ... از کی تا حالا سخن رهبری شده سخن ضد انقلاب؟؟؟ ای خدا این جماعت کی میخ
🔻آیت الله خامنهای، خطبههای نماز جمعه تهران، ۲۸ اردیبهشت ۸۰، ۳ هفته پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هشتم:
🔸"انتخابات ریاست جمهوری، مظهر آزادی و قدرت انتخاب و رشد ملت ایران است. برای یک ملت - مثل بعضی از ملتهایی که شما میبینید با همه باد و بروتی که دارند - ننگ است که در انتخابات ریاست جمهوریاش، سیوپنج درصد یا چهل درصد حائزان شرایط شرکت کنند.
🔹 پیداست که مردم به نظام سیاسیِ خود نه اعتماد دارند، نه اعتنا میکنند و نه امید دارند."
هدایت شده از کانال نشر آثار آیت الله فیاضی
991400.docx
439.9K
#فلسفه_اسلامی
#حکمت_متعالیه
#خارج_اسفار
#وحدت_کثرت
استاد فیاضی(حفظه الله) سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰
جلسات ۳۱۳-۳۴۶
جلد دوم اسفار-وحدت و کثرت: فصل سوم، چهارم و بخشی از فصل پنجم: اتحاد الاثنین محال/بعضی از احکام وحدت و کثرت-/تقابل
همراه با لینک ارجاعات به منابع اصلی در کتابخانه
#مدرسه_فقاهت؛
🔻کانال درس خارج اسفار آیت الله فیاضی
🆔@asfar99
هدایت شده از کانال نشر آثار آیت الله فیاضی
991400.pdf
3.33M
#فلسفه_اسلامی
#حکمت_متعالیه
#خارج_اسفار
#وحدت_کثرت
استاد فیاضی(حفظه الله) سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰
جلسات ۳۱۳-۳۴۶
جلد دوم اسفار-وحدت و کثرت: فصل سوم، چهارم و بخشی از فصل پنجم: اتحاد الاثنین محال/بعضی از احکام وحدت و کثرت-/تقابل
همراه با لینک ارجاعات به منابع اصلی در کتابخانه
#مدرسه_فقاهت؛
🔻کانال درس خارج اسفار آیت الله فیاضی
🆔@asfar99
#علمی_پژوهشی
#فلسفه_فلسفه
✍ دستهبندیها ی فلسفه
فلسفه در سطوح جهانی به ۶ قسمت تقسیم میشود: هستیشناسی، معرفتشناسی، منطق، فلسفه سیاست (سیاسی)، زیباییشناسی و فلسفه اخلاق؛
اما در چند دههٔ اخیر در ایران معرفتشناسی و هستیشناسی با عنوان شاخههای اصلی فلسفه و منطق بهعنوان کمک کننده و همهٔ شاخههای دیگر که ترکیبی از فلسفه و علم دیگری هستند مضاف، اطلاق میشود.
مابعدالطبیعه:
متافیزیک، مطالعهٔ ویژگیهای عمومی واقعیت همانند وجود، زمان، رابطهٔ بین ذهن و بدن، اشیاء و خواص آنها، کل و اجزای آن، وقایع، فرایندها و علت و معلول است
معرفتشناسی:
معرفتشناسی در پیوند با چیستی، اعتبار و دامنه دانش است، همانند روابط بین حقیقت، باور و نظریههای توجیه. معرفتشناسی، به بررسی روشهای کسب دانش، بررسی نظریههای کسب دانش در طول تاریخ و سنجش اعتبار هر کدام از طرق کسب دانش میپردازد
منطق:
منطق مطالعه اصول استدلال درست است
فلسفههای مضاف (خاص):
فلسفههای خاص یا فلسفههای مضاف به شاخههایی از فلسفه گفته میشود که یک حوزه یا پدیده خاص را بهطور تخصصی از دیدگاه فلسفی مورد مطالعه قرار میدهند. از جمله فلسفههای خاص میتوان به فلسفهٔ کنش، زیستشناسی، شیمی، آموزش، اقتصاد، مهندسی، زیستبوم، فیلم، جغرافیا، اطلاعات، بهداشت، تاریخ، طبیعت انسان، شادی، زبان، حقوق، ادبیات، ریاضیات، ذهن، موسیقی، وجود، فرهنگ، فلسفه، فیزیک، سیاست، روانشناسی، دین، علم، جامعهشناسی، فناوری، جنگ و جنسیت اشاره کرد
سه فلسفهٔ مضافِ اخلاق، سیاست و زیباییشناسی نیز، مهمترین فلسفههای مضاف هستند.
فلسفه اخلاق:
مسائل بنیادی فلسفهٔ اخلاق شامل: درستی و نادرستی امور، شناخت امور خیر و شر و بازشناسی فضایل است
زیباییشناسی:
زیباییشناسی به زیبایی، هنر، لذت، ارزشهای حسی، عاطفی، ادراک و مسائل مربوط به ذوق و احساسات میپردازد
فلسفه سیاسی:
فلسفه سیاسی به مطالعه دولت و رابطه افراد (یا خانواده و قبیله) با جوامع و از جمله دولت میپردازد. فلسفه سیاسی به موضوعات و پرسشهای مهمی همچون عدالت، آزادی، دموکراسی، شهروندی، قانون، حاکمیت، برابری و … میپردازد.
⭕️ فلسفههای مضاف دیگر
🔅 فلسفه زبان: به بررسی ماهیت، ریشه و شیوههای استفاده از زبان میپردازد.
🔅 فلسفه حقوق: به پرسشهایی از قبیل «چرا قواعد و قوانین وجود دارند؟ اهداف آنها چیست؟ تفاوت قواعد حقوقی، اخلاقی و مذهبی چیست؟ فرق بین خوب و بد چیست؟» میپردازد.
🔅 فلسفه ذهن: از شاخههای روش فلسفه تحلیلی است که ماهیت ذهن، رویدادهای ذهنی، کارکردهای ذهنی و خودآگاهی را بررسی فلسفی میکند. سرشت رابطهٔ این امور با بدن فیزیکی؛ که به مسئله ذهن و بدن (نفس و بدن) معروف است نیز از مهمترین مسائل فلسفه ذهن است.
🔅 فلسفه دین: شاخهای از فلسفه مشتمل بر همه مباحث فلسفیست که بنمایهٔ آنها پرسشهایی است که از دین سرچشمه میگیرد. فلسفه دین، ارزیابی مفاهیم و باورهای بنیادین سنتهای دینی ویژهٔ جوامع مختلف است.
🔅 فلسفه علم: گرایشی از فلسفه است که به تغییر در مفاهیم و مسائل (مانند روششناسی، ارزش گزارهها و کارایی آنها و گونههای پیکره بندیها و…) علوم گوناگون میپردازد. در واقع، فلسفهٔ علم، علم «مطالعه علوم» است. فلسفهٔ علم، از لحاظ علمِ مورد بررسی، به زیرگرایشهای گوناگونی از جمله فلسفه ریاضیات، فلسفه فیزیک، فلسفه علوم کامپیوتر و…
🔅 فلسفه هنر : هنر چیست؟ چه آثاری را باید هنر به حساب آورد؟ آیا هنر وجود واقعی دارد یا فقط در ذهن هنرمند است؟ این سوالات و بسیاری دیگر سوالاتی هستند که در فلسفه هنر به آنها پرداخته می شود.
🔅 ابرفلسفه: فرافلسفه یا فلسفهٔ فلسفه، مطالعهٔ ماهیت (سرشت)، اهداف، و روشهای فلسفه است.
#علمی_پژوهشی
#فلسفه_فلسفه
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
@mt_falsafeh
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
مکتب خانه
http://www.imam-khomeini.ir/fa/n22887/%D9%85%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C_%DB%8C%DA%A9_%D8%B4%DA%A9
ماجرای شکایت یک شهروند اهل خرمشهر از بنیانگذار انقلاب
تعبیر «ذوب در ولایت» را غالبا مخالفان شماها - کسانی که میخواهند نکتهگیری کنند و مضمونی بگویند - به کار میبرند؛ والا بنده این حرف را از آدمهای حسابی کمتر شنیدهام. بنده نمیفهمم معنای ذوب در ولایت را. ذوب در ولایت یعنی چه؟ باید ذوب در اسلام شد. خود ولایت هم ذوب در اسلام است.
رهبر انقلاب
رژیمهای سیاسی از نظر ارسطو؛ براساس معیار کمی (تعداد زمامداران) و معیار کیفی (غایت و هدف حکومت)
1. رژیمی که در آن، قدرت فرمانروایی در اختیار یک نفر است، نظام سلطنتی (مونارشی) نامیده می شود.
اگر پادشاه قدرت را به سود شخصی به کار گیرد، نظام خودکامگی (تیرانی) پدید می آید.
2. رژیمی که در آن، قدرت فرمانروایی در اختیار گروه معدودی است، رژیم اشرافی (آریستوکراسی) نامیده می شود؛ البته منظور ارسطو این است که سررشته فرمانروایی در اختیار نخبگان جامعه قرار بگیرد.
اگر منافع خصوصی گروه حاکم بر منافع عمومی ترجیح پیدا کند، نظام الیگارشی پدید می آید.
3. رژیمی که در آن، قدرت فرمانروایی در اختیار همه مردم است، جمهوری (ریپوبلیک) نامیده می شود.
اگر توده های حاکم به جای استقرار حکومت عدل و قانون، به سوی استبداد رای سوق داده شوند و مصلحت عمومی از نظر دور افتد، دموکراسی پدید می آید.
#ارسطو
#حکمت_عملی
#سیاست
╭┅───────────┅╮
🌐 eitaa.com/esra_rasane
╰┅────────────┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️عجب ویدئوی جالبی است. #کارگر_تبریزی در مراسم پرچم گردانی آستان قدس، به روحانی سخنران میگوید اگر ممکن است قدری هم در مورد فساد و رانت و پارتی بازی روایت بگویید تا کارگرها استفاده کنند.
طلبه حاضر ابتدا غافلگیر میشود. بعد مدیران جلسه با تخدیر مداحی ماجرا را جمع و جور میکنند.
♦️اینجا شرکت چرخشگر تبریز است و این جوان عدالتخواه #جواد_آقاجان_نژاد است که [ظاهراً بنابر شنیده ها] بعد از ۱۵ سال کارگری، بخاطر همین یک جمله هفته پیش از کار اخراج شد. در ایام سالگرد شهادت شهید بهشتی ... ╭┅───────────┅╮
🌐 eitaa.com/esra_rasane
╰┅────────────┅
هدایت شده از کشکول یک طلبه
〽️ نظرسنجی!
🔹 به مناسبتی بین رفقا این بحث مطرح شد که آن ۹۸درصدی که سال۵۸ به «جمهوری اسلامی» #آری گفتند، امروز به نسبت میزان وعدههای محقق شدهی سران انقلاب و اجماع نخبگانی و حزبیای که آن روز وجود داشت و امروز وجود ندارد، به چند درصد تبدیل شدهاند؟
گفتیم نظر رفقا را هم بدانیم؛ لطفا در این #نظرسنجی شرکت کنید👇
EitaaBot.ir/poll/rdlm
🙏 لطفا در گروههایی که عضو هستید قرار دهید تا جامعه آماری بالاتر رود....
@kashkooletalabeh
قانون تجارت درباره شرکتهای تجاری مشتمل بر سه بخش است:
❇️ بخش اول: مواد 1 تا 20 قانون تجارت مصوب 13/2/1311
♦️ باب اول؛ تجار و معاملات تجاری: مواد (1 تا 5)
♦️ باب دوم؛ دفاتر تجاری و دفتر ثبت تجارتی ( مواد 6 تا 19)
♦️ باب سوم؛ فصل اول: در اقسام مختلف شرکتها( ماده 20)
❇️ بخش دوم: لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب 24/12/1347، درباره شرکتهای سهامی و مشتمل بر 300 ماده و 12 بخش که جایگزین مواد 21 تا 93 قانون تجارت شده است.
❇️ بخش سوم: مواد 94 تا 223 قانون تجارت مصوب 13/2/1311، ادامه باب سوم (مواد 94 تا 222)
♦️باب سوم؛ ادامه فصل اول: مشتمل بر هفت مبحث درباره سایر اقسام شرکتها، مواد 94
♦️ باب سوم؛ فصل دوم: در مقررات راجع به ثبت شرکتها (مواد 195 تا 201)
♦️ باب سوم؛ فصل سوم: در تصفیه امور شرکتها (مواد 202 تا 218)
♦️ باب سوم؛ فصل چهارم: مقررات مختلف (مواد219 تا 222)
#حقوق
#حقوق_تجارت
╭┅───────────┅╮
🌐 eitaa.com/esra_rasane
╰┅────────────┅
مکتب خانه
تعبیر «ذوب در ولایت» را غالبا مخالفان شماها - کسانی که میخواهند نکتهگیری کنند و مضمونی بگویند - به
🔴سخن گفتن بر اساس «حق» یا «پسند مردم»
🔹علماي اسلام اگر در مقام ولايت، دنياطلبي كردند، اگر اخلاق آنها اخلاقي طاغوتي شد، اگر اينهايي كه تا قبل از ولايت فقيه با مردم متواضع بودند، حال براي مردم قيافه گرفتند... من اصلاً ميگويم اينها فقيه جامعالشرايط نيستند.
🔸واي به روزي كه علماي يك امت درصدد برآيند بر اساس پسند مردم حرف بزنند؛ خواه اين مردم، مرتجع كهنهپرست باشند، خواه مردم نوپرداز و نوپرست. وظيفه عالم، گفتن «حق» است؛ خواه حق با كهنه جور درآيد و خواه با نو.
🔹حق از آن كهنههايي است كه هرچه كهنهتر ميشود، قيمتش بيشتر است.
🔸نوپردازي به خاطر گرمي بازار، همانقدر زشت است كه كهنهگرايي.
🔹عالم بايد چراغ روشنگر باشد. بايد چهره حق را در پرتو علمش بشناسد و بشناساند.
👈منبع: کتاب رهيافت 5 (گزيده اي از ديدگاه هاي شهيد بهشتي)
#شهید_بهشتی
دگر مگوی که من ترک عشق خواهم گفت
که قاضی از پس اقرار نشنود انکار ...
#سعدی
ماده ۱۲۷۷ قانون مدنی:
"انکار بعد از اقرار مسموع نیست لیکن اگر مقر ادعا کند که اقرار او فاسد یا مبنی بر اشتباه یا غلط بوده شنیده میشود و همچنین است در صورتی که برای اقرار خود عذری ذکر کند که قابل قبول باشد مثل اینکه بگوید اقرار به گرفتن وجه در مقابل سند یا حواله بوده که وصول نشده لیکن دعاوی مذکوره مادامی که اثبات نشده مضر به اقرار نیست".
@mborhanmojarad
نسخه به روز شده «فرهنگ حقوقی تجاری سه زبانه انگیسی –فرانسه و فارسی ( ایرانپور)»، با قابلیت واژه یابی معادل و تلفظ انگلیسی و فرانسه
Link to Play Store:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.partodesign.fhirp2
مکتب خانه
✳️ حقیقت ماجرای سرباز بابلی در حکومت اسلامی .... .... لابد شنیده اید ماجرای #سرباز_بابلی را که می
🔻سردار مهری رییس سازمان نظام وظیفه
🔸جوانان سربازی بروند تحمل شان زیاد شود.
🔹بزرگترین دستاورد خدمت وظیفه بالا بردن میزان تاب آوری جوانان است!
#برو_سربازی_مرد_شی
نظرات کاربران
❇️ راس میگه دیگه. میری سربازی انقد با کلام یا رفتارشون تحقیر و توهین میکنن که وقتی اومدی بیرون دیگه مسئول مملکت هر تحقیری کرد عین خیالت نیس دیگه
تجربه من هم از سربازی مرد شدن و تحمل سختی و ... نبود.
❇️ تحقیر و توسری خوردن و اتلاف عمر و عقب افتادن ازدواج و کار و تحصیل هست.
❇️ خدا شاهده من تو صف رژه زمان سربازی یه لَگَت از یه درجه دار خوردم اینقدر غرورم شکست که هنوز که هنوزه یادم میاد دلم میخواد اون انسان رو خفه کنم.
سربازی جز تحقیر یک انسان هیچ چیز دیگری نداره.
❇️لعنت خدا بر قوم الظالمین و تفسیر به رای کنندگان دین به نفع خود و قدرت
❇️ روز میدون تیر وقتی درازکش در حال شلیک با اسلحه بودیم، فرمانده برای عقده گشایی تمام اون چند دقیقه رو با پوتین روی کمرم ایستاد
ایشون راست میگن، انقدر سربازی تحملم رو زیاد کرده که بعد از 13 سال هنوز دارم درد و عوارض اون قضیه رو تاب میارم 🤷♂
❇️انسان به واسطه خلقتش هیچ کار اجباری را با خوشحالی و رغبت انجام نمیدهد . و به این واسطه هیچ اثر مثبت و رشد و پیشرفتی در زندگیش ندارد . اگر یک نظر سنجی از تمام افراد که به خدمت رفته اند انجام دهیم ، موضوع روشن میگردد .
مکتب خانه
🔻سردار مهری رییس سازمان نظام وظیفه 🔸جوانان سربازی بروند تحمل شان زیاد شود. 🔹بزرگترین دستاورد خدمت
حالا بنده دقیقا نمی دونم مسئول این نابسامانی کیست؟! دولت، قوه قضائیه یا مجلس؟!
شما می دونید #خدمت_نامقدس_سربازی زیر نظر کدام نهاد است؟! چه کسی #مسئول است؟!
نظر به دستاوردهای قبلی، کاش یه قرارگاه «۲۳ ذیالقعده» هم برای تامین برق بزنید.
(رضا مشتاقی)
@yaser_arab57
70 تومن سهام عدالت برام اومده، میخام با 25 تومنش ps5 بگیرم، با 25 تومنش یه گوشی خوب احتمالا آیفون 12، با 10 تومنش زن میگیرم، 10 تومن باقی رو هم برای راه اندازی یه استارتاپ هزینه میکنم
»میخائیل گورباتُف«
@OfficialPersianTwitter
هدایت شده از احمد فربهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از شهر بیرونشان کنید! اینها مردمانی پاکدامناند!
متاسفانه خیلی از جاهای کشور، فضا اینگونه شده!، برای خودشان هم در مقابل تذکرها جواب دارند؛
شما نگاه نکنید!
شما کنار دریا نیایید!
شما به جنگلهای شمال نیایید!
شما به پارکها و مراکز تفریحی نیایید!
شما به بازارها و پاساژها نیایید!
شما در خانههایتان بمانید، و بیرون نیایید!
گویا برای کسانی که میخواهند خود و خانوادههایشان پاک باشند، حق شهروندی و استفاده از فضاهای عمومی قائل نیستند،
یکی از دوستان میگفت: در کانادا وضعیت بدپوششی به جایی رسید که مجلسشان، عریان شدن خانمها در کوچه و خیابان را نیز مجاز شمرده؛ مادری با یکی از برنامههای رادیوئی تماس گرفته، گفته بود؛
«ما تا کنون فرزندانمان را کنار دریا و پارکها نمیبردیم، امروز دیگر توی خیابانها هم نمیتوانیم ببریم!»
اما اگر همینوضع ادامهیابد روزی فرا میرسد که دیگر نمیگویند: شما نگاه نکنید! شما از خانه بیرون نیایید! شما... بلکه آلودگی، فضای شهرها را چنان خواهد گرفت که انسانهای آلوده، دربارهی انسانهای پاک میگویند:
از شهر بیرونشان کنید، اینها مردمانی پاکدامناند!(سورهی اعراف، آیهی۸۲)
پینوشت؛
أَخْرِجُوهُمْ مِنْ قَرْيَتِكُمْ إِنَّهُمْ أُناسٌ يَتَطَهَّرُونَ، اعراف82
https://eitaa.com/farbehi
هدایت شده از محسن قنبریان
🔱 منطق جداسازی سالنهای مردانه و زنانه!
#بازنشر
🔅 یک تشابه:
ظاهرا اصل تفکیک مکانهایی برای زن و مرد در عرف عقلایی دنیا شناخته شده است.
🔸در ایران: مدارس، تالارهای عروسی، میادین ورزشی، پارک بانوان، تاکسی بانوان، زندان، برخی دانشگاههای تک جنسیتی و... را شاهدیم.
🔸در غرب: زندانها، فضاهای سربازی، مسابقات ورزشی و مدارس و دانشگاههای تک جنسیتی را شاهدیم.
مثلا مدارس تک جنسیتی در آمریکا (دخترانه) ظرف ۱۰ سال اخیر ۲۵ برابر شده است!
(ترجمان علوم انسانی/ گفتگو با جولیت ویلیامز استاد مطالعات جنسیت ومعاون بخش علوم اجتماعی دانشگاه یو سی ان ای).
🔅 تفاوت پنداری!
برخی احتمالا تفاوت را به "اجباری" و "آزادانه" بودن ببینند که در ایران ، اجباری است و این بد است! اما در غرب هم "مختلط" هست و هم "جداگانه" لذا شهروند مختار به انتخاب آزادانه است و این خوب است!
اما این تفاوت پنداری و غیر محققانه است در غرب هم تفکیک سه نوع است:
1⃣ اجباری: مثل تفکیک جنسیتی دستشویی ها، زندانها، برخی فضاهای نظامی و...
2⃣ قانونی: مثل حق قانونی تفتیش شدن توسط همجنس در گیتهای بازرسی، یا حق قانونی درمان با کادر پزشکی و پرستاری همجنس، یا حق ساعت اختصاصی زنان برای برخی مکانها مثل پیست اسکی و...
3⃣ داوطلبانه: مثل تاکسی ویژه بانوان و...
از این روممکن است بین مصادیق الزامی و قانونی در ایران و غرب فرق باشد اما در بودنش فرقی نیست.
🔅 تفاوت واقعی
ظاهرا تفاوت واقعی در "منطق" اسلام و غرب است و البته موارد و مصادیق.
در منطق غرب مثلا مسابقات ورزشی جداگانه ی زنان (الزامی) و مدارس تک جنسیتی (قانونی) بخاطر رعایت شئون اخلاقی و عفاف و کرامت زن و... نیست،
بخاطر" قبول تفاوتهای بدنی یا ذهنی زن ومرد" است.
🔸برای نمونه استدلال برخی موافقین مدارس تک جنسیتی مبتنی بر "عدالت جنسیتی" است. مدعی اند عصب شناسی، تفاوت یادگیری دختران و پسران را ثابت میکند لذا کلاس واحد بی عدالتی جنسیتی به دختران است
(ر. ک: مصاحبه باجولیت ویلیامز).
🔸همینطور تفاوت بدنی در ورزش علت جداسازی جنسیتی مسابقات است نه عفت و دیده نشدن توسط نامحرم و...
🔅 منطق اسلامی تفکیک:
1⃣ عدالت جنسیتی
🔸 چنانچه ورزش اختصاصی زنان از این حیث ضروری است، تالار عروسی جدا هم ضروری و پارک اختصاصی هم نیکو است.
قرآن زن را «من ینشأ فی الحلیة»: پرورش یافته در زینت(۱۸/ زخرف) معرفی میکند.طبیعت او میل به زینت دارد اگر مکان اختصاصی ای برای این "تجمل و زینت" تعریف نشود و جز خانواده ، او در حجاب تعریف شود نوعی بی عدالتی به زن است.
🔸بعلاوه که زنان نسبت به آسیب های اخلاقی وآبروئی، آسیب پذیرترند پس همانطور که آسیب پذیرتر بودن او در قوای بدنی اش او را دارای حق ورزش اختصاصی و تفکیکی کرده؛ آسیب پذیرتربودن در قوای جنسی و عاطفی اش نیز چنین حقی برایش ثابت میکند که مکانهای تجمل و شادی و تفریحش جدا باشد و بخاطر اینها عرض و آبرویش در مخاطره نیافتد.
🔸چه خوب گفت شهید مطهری که: «در قدیم "انسان" بودن زن فراموش شده بود و امروز "زن " بودن او» (نظام حقوق زن در اسلام).
2⃣ منطق اختصاصی اسلام:
کرامت زن وامنیت اخلاقی خانواده وجامعه:
🔸فلسفه پوشیده داشتن زن از مردان و اختصاص زینت و تجملش به محرمان و همجنسانش این است که: اسلام میخواهد زن در کنار مردان، بعنوان "یک انسان" نظاره شود نه "یک زن با جذابیتهای تأنیث".
🔸وقتی او با اختصاصات زنانه اش (نه اشتراکات انسانی اش مثل هوش و کار و...) جلوی مردان حاضر شود به او نگاه و طمع جنسیتی می شود و این خلاف "کرامت انسانی" اوست.
(ر.ک: مسأله حجاب /استاد مطهری).
🔸بعلاوه که خانواده و جامعه از این نحوه حضور آسیب می بیند.
"به هیچ زنی خیانت نشده مگر اینکه زنی با جلوه های زنانه اش حاضر شده است".
📝 محسن قنبریان 95/9/21 با تخلیص
☑️ @m_ghanbarian
#فساد_سیستمی چیست؟!
رفع یک برداشت اشتباه
📝 فساد سیستمی مثل چاههای مجاز است
#دانشطلب
🔹 مردم فکر میکنند اگر سفره زیرزمینی خشک شود اشکالی ندارد با باران دوباره پر میشود. نمیدانند اگر آب پایین برود لایههای بالایی فشار میآورند و سطوح زیری فشرده و سخت میشوند و ظرفیت نگهداری آب را از دست میدهند، تا کی؟ تا ابد، وقتی زمین فرونشست کرد آنچه از دست رفته دیگر جبران نخواهد شد.
🔸 مشکل بزرگتر از چاههای غیرمجاز چاههای مجاز هستند که با تعداد بیشتر و در حجم بالا برای صنعت و کشاورزی آب برمیدارند و میزان تخلفاتشان معلوم نیست. جوازی که بدون نظارت کافی و بدون هزینه واقعی باشد «جواز جنایت» است، در حق کوهپایهها و دشتهایی که دیگر چشمه و سفره نخواهند داشت.
🔹 فساد سیستمی مثل چاههای مجاز است که به شکل قانونی منابع ملی را غارت میکنند و آینده کشور را از بین میبرند. اگر برخی گمان کنند منظور از فساد سیستمی فاسد بودنِ کل سیستم است اشتباه میکنند. منظور فسادی است که از خلال ساز و کارهای قانونی و از ضعفِ نظارت و ناتوانی اجرایی تولید میشود.
@maktubat