eitaa logo
مکتب خانه
314 دنبال‌کننده
775 عکس
322 ویدیو
261 فایل
نشر آثار صوتي و تصويري و مکتوب @roshd_harakat
مشاهده در ایتا
دانلود
امان از بدبختی! وقتی آبی بی‌جهت هدر می‌رود، هر شهروندی بنا به سطح توجه و حساسیت خود به این موضوع واکنش نشان می‌دهد. حساست من نسبت به هدر رفتن آب، تا حد مشاهدۀ کتک خوردن طفلی بیگناه توسط والدینی بی‌رحم است. طاقتم واقعاً طاق می‌شود! این میزان حساسیت در زندان گاهی کار دستم می‌داد. در انفرادی‌های بند 240 زندان اوین، هفته‌ای یک‌بار حق استحمام داشتیم، اما آب همیشه گرم نبود و حمام گرفتن عقب می‌افتاد. نگهبان بی‌آزاری که از این وضع ناراحت می‌شد، گاهی مرا برای دوش گرفتن به سرویس‌های بخش انتهایی بند هدایت می‌کرد، اما چون اثری از آب گرم در آن روز پیدا نمی‌شد، او توصیه می‌کرد که شیر آب را باز بگذارم تا بلکه به تدریج گرم شود! هیچوقت این توصیه را نپذیرفتم و او از این رفتارم حیرت‌زده می‌شد! از نظر او باز گذاشتن شیر آب به مدت ربع ساعت برای گرم شدن تدریجی آن، کاملاً عادی بود بخصوص اینکه آب زندان اوین از چاه تأمین می‌شد. به او توضیح دادم که آب چاه با آب شبکه ارزش یکسانی دارند و به هیچ وجه نباید بی‌دلیل به فاضلاب تبدیل‌شان کرد. با نگاهی شبیه نگاهِ زیرک اندر هالو، تبسمی به لب می‌آورد و مرا به سلولم برمی‌گرداند. در زندان رجایی‌شهر اما این مشکل را با برخی همبندی‌ها داشتم. بی‌تفاوتی برخی از آنها نسبت به هدر رفت آب، برایم غیر قابل تحمل بود. یک زندانی برای شستن پتویش آن را زیر دوش حمام می‌گذاشت و مقداری پودر لباس‌شویی هم روی آن می‌ریخت و آنگاه شیر دوش را تا انتها باز می‌کرد تا به خودی خود مثلاً در طول 24 ساعت ریزش آب، تمیز شود! آن دیگری، شیر آب را با تمام فشارش باز می‌گذاشت و مشغول مسواک زدن دندان‌های خود می‌شد بدون آنکه یک لحظه زحمت پیچاندن شیر را به خود دهد. در چنین مواقعی من معمولاً به زندانی نزدیک می‌شدم و به گونه‌ای که به او برنخورد، شیر را می‌بستم و به شوخی می‌گفتم؛ پیچاندن این شیر هیچ زحمت و هزینه‌ای ندارد! برخی هواداران سازمان مجاهدین خلق این رفتارم را تمسخر می‌کردند. یکی از آنها گفت: فلانی جای تضاد اصلی و فرعی را اشتباه گرفته است! منظورش این بود که مسئلۀ اصلی نظام سیاسی است، اما من به مسئله‌ای فرعی مثل چگونگی مصرف آب توجه نشان می‌دهم. آب زندان رجایی‌شهر نیز از چشمه‌ای در بالادست تأمین می‌شد و از نظر برخی زندانیان آب چشمه برای هدر رفتن و تبدیل به فاضلاب شدن هیچ مشکلی نداشت! به آنها چندین بار مشکل آب و بخصوص چشم‌انداز بحرانی آن را در آینده توضیح دادم اما هواداران سازمان کمترین التفاوتی به این نوع بحث‌ها نشان نمی‌دادند. از نظر آنها اگر رژیم ساقط می‌شد، همۀ این مشکلات به راحتی برطرف می‌شد. یک روز به یکی از آنها گفتم؛ آیا فکر می‌کند اگر رژیم ساقط شود و خودِ آنها به حکومت برسند، مثلاً بارش باران و برف چند برابر می‌شود و ایران از منطقه‌ای عمدتاً گرم و خشک و کم بارش به ناحیه‌ای پر برف و باران و سبز و خرم، تغییر ماهیت می‌دهد؟ این نوع حرف‌ها اما برای آنان جا به جا کردن تضاد اصلی با فرعی بود و گوش شنوایی برای آن وجود نداشت. متأسفانه همان منطقِ تضاد اصلی و فرعی ناخواسته به تمام ایرانیان ناراضی سرایت کرده است. در این شرایط بحرانیِ آب و برق که بدون تردید ناکارآمدی و سیاست ‌ای نادرست حکومت، عامل مهم آن است، حتی یک کلمه نمی‌توان از مصرف بی‌رویۀ برخی از هموطنان انتقاد و آنها را به صرفه‌جویی توصیه کرد. اغلب چنین توصیه‌ای را به طرفداری از نظام حاکم نسبت می‌دهند. چوپانی در جنگل‌های شمال، با داسی بزرگ، شاخه‌های درختان جنگلی را قطع می‌کرد و جلو گوسفندانش می‌ریخت. وقتی به او گفته شد هر یک از این درختانی که می‌بُرد به اندازۀ تمام گلۀ او ارزش حیاتی برای کشور دارد، خشمگین شد و گفت؛ امسال علف کم است و می‌گی من چه کنم؟ بعد گفت؛ به جای آنکه یقۀ بالایی‌ها را بگیرید به من گیر می‌دهید؟ گویا چند سال پیش، دولت به دامداران مناطق جنگل‌نشین وامی داده تا گوسفندان خود را از جنگل خارج کرده و به دشت‌های اطراف منتقل کنند. برخی دامداران پس از گرفتن وام و مصرف آن، دوباره دام‌ها را راهی جنگل کرده‌اند. اگر کسی متعرض آنها شود، حرف‌شان این است که زورت به ما رسیده؟ چرا یقۀ بالایی‌ها را نمی‌گیری؟ خلاصه بالا و پایین در تقسیم کاری ویرانگر، دست به دست هم داده‌اند تا اثری از منابع حیاتی این کشور باقی نماند. اگر به بالایی‌ها انتقاد کنی، با محرومیت و زندان روبرو می‌شوی و اگر به پایینی‌ها توصیه‌ای کنی به همدستی با بالایی‌ها متهم می‌شوی! امان از بدبختی! @ahmadzeidabad
هدایت شده از کشکول یک طلبه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 سردار قاآنی جانشین شهید حاج قاسم سلیمانی در سپاه قدس: اگر کسی در مسیر ولایت نبود حرفش در آشغال دانی است... ✅ شاید تفاوت روحیه در تعامل با غیرهمفکران داخلی را بتوان یک نقطه‌ی افتراق مهم بین فرمانده سابق و ایشان دانست... 💠به کشکول یک طلبه بپیوندید🔰🔰🔰 🆔 @KashkooleTalabeh
🔷 دبیرخانه رقابت های علمی نخبگانی حوزه علمیه خراسان با همکاری دفتر امور نخبگان و استعدادهای برتر مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار می کند: 🔷 فراخوان ثبت نام رقابت علمی نخبگانی منطق و فلسفه برای طلاب سطح ۱، ۲ و ۳ (المپیاد کشوری) 🔵 شروع ثبت نام از ۲۰ تیرماه از طریق سایت مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان 🔴 طلاب‌غیرخراسانی باید ابتدا از این آدرس https://profile.hozehkh.com/fard/add?returnurl=http://www.hozehkh.com در سایت حوزه علمیه خراسان عضو شوند، سپس بعد از آن، از طریق یکی لینک های زیر ثبت نام کنند. 🟦 لینک ثبت نام طلاب در سراسر کشور: ۱. رقابت علمي نخبگاني علوم عقلی سطح۱ (منطق مرحوم مظفر) https://hozehkh.com/Students/Farhangi/Register?sc=1622 ۲. رقابت علمي نخبگاني علوم عقلی سطح۲ (بدایه الحکمه) https://hozehkh.com/Students/Farhangi/Register?sc=1623 ۳. رقابت علمي نخبگاني علوم عقلی سطح۳ (نهایه الحکمه) https://hozehkh.com/Students/Farhangi/Register?sc=1624 ارتباط و پاسخ به سوالات مربوط به رقابت علمی نخبگانی کشوری منطق و فلسفه سال ۱۴۰۰ @Kh_philosophy 🆔@daftarnokhbegan
هدایت شده از اسناد کشکول
📝ولایت‌پذیری یا صغارت پذیری 🔹️به بهانه فیلم وایرال شده سردار قاآنی و شخصی به نام علی زکریایی: 🔸️بسیج بنا به فرموده امام راحل قرار بود متشکل از آحاد ملت و به پشتوانه نیروی بی‌پایان آن‌ها " عشق" و "میقات " و "معراج پاک اسلامی" باشد و "حوزه و دانشگاه بعنوان دو نهاد " عهده‌دار مسائل اعتقادی بسیجیان باشند. 🔹اما چون بسیج سال‌هاست جزئی از تشکیلات نظامی شده؛ همین مسئله موجب غلبه فرهنگ نظامی و نگاه امنیتی بر بسیج مستضعفین شده است. شاید ️اقتضای سال‌های اول انقلاب به سبب ناامنی‌ها و جنگ تحمیلی همان بوده اما اکنون باید هم بلحاظ ساختاری و تشکیلاتی و هم بلحاظ فرهنگ حاکم بر بسیجِ بازنگری شود. 🔸️امروزه اساسی‌ترین و حیثیتی‌ترین و شاید تنهاترین مسئله برای بسیجیان مسئله ولایت و ولایتمداری است و عده‌ای با گذاشتن نقاله‌ای مدام میزان انحراف و زاویه از خط ولایت را اندازه می‌گیرند و بهانه‌ای پیدا کرده‌اند برای دفع حداکثری برخلاف فرمان همان ولیّ. 🔹️تعریف ولایت در نظر نظامیون چیزی جز تبعیت محضِ بدون چون و چرا و بدون سوال نیست. اگر دستور فرمانده آمد که همان را عیناً اجرا کن وگرنه منتظر دستور بمان. به قول معروف: "ارتش چرا ندارد." در این تعریف هر گونه سوال و تعقل محکوم؛ وَ تعصب و اعتراف به ندانستن، نوعی فضل است. حال آنکه سوال موجب تعقل است و تعقل هم تعهد می‌آورد و عمل. وَ جهل موجب تعصب است و تعصب هم توهم می‌آورد و بی‌عملی. 🔸️این در حالی‌ست که شخص ولیّ بعنوان یک مجتهد اندیشمند حوزوی بارها با استفاده از ادبیات خود نظامیون تلاش کرده با این فرهنگ مقابله و بسیجیان را از تبعیت محضِ بدون اندیشه و بی‌عملی بر حذر داشته و آنان را به اندیشه و عمل وادارد. تعابیری چون " جنگ نرم" و قرار دادن آن در برابر مفهوم سربازی و همچنین صدور فرمان "آتش به اختیار" از نمونه های بارز آن در طی سال‌های اخیر است. 🔹️باید مجدداً تعریف علمی از ولایت و ولایتمداری جایگزین تعریف نظامی شود. در تعریف حوزوی شما بعنوان یک طلبه با ارائه مستندات نظر فقیه و ولیّ خود را به چالش می‌کشید. اگر او مستندات و ادله‌ی شما را پذیرفت؛ فتوای خود را تغییر می‌دهد بدون آنکه شما متهم به ضدیت یا انحراف از خط ولایت شوید؛ اگر هم نپذیرفت شما در عین عمل به همان نظر سابق ولیّ؛ مجددا باب اجتهاد و نظر را نباید ببندید و بار دیگر با ادله‌ی قوی‌تر سعی خود را بکنید و این بار اگر نظر او تغییر کرد همه مقلدین و جامعه اسلامی به نظر جدید فقیه یا ولیّ فقیه عمل خواهند کرد. 🔸️یقینا امام و رهبری بعنوان مجتهد حوزوی این رویه را داشته و آزادی در تضارب آراء و اندیشه ها را موجب رشد فکری امت و ملت می‌دانند. طلاب (اشکال کننده) همیشه‌ی تاریخ فقه و اندیشه پویای اسلامی ما مورد علاقه و عنایت علمای ما بوده‌اند؛ چیزی که اکنون در حوزه‌ها هم به سبب غلبه این تفکر که بوی اخباری‌گری و اشعری‌گری از آن استشمام می‌شود، کمیاب شده است. 🔹️ امیدواریم این رویه در فرهنگ بسیج مستضعفین احیاء شود و اجازه ندهیم تفکر پادگانی امثال پناهیان با گسترش دایره ولایت و تبعیت از ولایت از پاسخگویی نسبت به اعمال و کارنامه خود فرار کنند. 🔸️کلام آخر اینکه: منطقی‌تر اینست که وقتی درباره چیزی اطلاعات کافی نداریم بر کنجکاوی و پرسشگری اصرار کنیم که موجب رشد فکری و اصلاح سوال کننده و سوال شونده است؛ نه آنکه فقدان اطلاعات کافی را چماق کنیم و علیه سوال کنندگان بکار ببریم که: "شما که اطلاعات کافی نداری؛ دهنت را ببند." 🖋 به قول معروف ندانستن عیب نیست؛ نپرسیدن عیب است.
تفسير نور الثقلين , جلد۲ , صفحه۴۷۶ عنوان باب : اَلْجُزْءُ اَلثَّانِي سورة يوسف [سورة يوسف (12): الآیات 105 الی 111] عَنْ مَالِكِ بْنِ عَطِيَّةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي قَوْلِهِ: «وَ مٰا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللّٰهِ إِلاّٰ وَ هُمْ مُشْرِكُونَ» قَالَ: «هُوَ اَلرَّجُلُ يَقُولُ: لَوْلاَ فُلاَنٌ لَهَلَكْتُ، وَ لَوْ لاَ فُلاَنٌ لَأَصَبْتُ كَذَا وَ كَذَا، وَ لَوْلاَ فُلاَنٌ لَضَاعَ عِيَالِي، أَ لاَ تَرَى أَنَّهُ قَدْ جَعَلَ لِلَّهِ شَرِيكاً فِي مُلْكِهِ يَرْزُقُهُ وَ يَدْفَعُ عَنْهُ.» قَالَ: قُلْتُ: فَيَقُولُ: لَوْلاَ أَنَّ مَنَّ اَللَّهُ عَلَيَّ بِفُلاَنٍ لَهَلَكْتُ؟ قَالَ: نَعَمْ لاَ بَأْسَ بِهَذَا. (ع) ╭┅──────────────┅╮ 🌐 eitaa.com/esra_rasane ╰┅───────────────┅
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
💢 اداره پژوهش دانشگاه باقرالعلوم (ع) با همکاری گروه آموزشی فلسفه مضاف برگزار می کند: 🔸 وبینار تخصصی«ماهیت مکان در فلسفه» 🔸 ارائه دهنده : استاد عبدالرسول 📆 چهارشنبه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۰ ساعت ۸ الی ۱۰ صبح 🔗لینک وبینار https://b2n.ir/586481 ♦️ کانال فلسفه و عرفان👇 https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از محسن قنبریان
📈 یک شاهد آماری! چند یادداشت و استوری بنده درباره شورای نگهبان در ایام انتخابات، نه سر معارضه با این نهاد قانونی و نه انکار اختیار قانونی نظارت استصوابی و نه جانبداری از کاندیدای خاصی بود؛ بلکه صرفا در راستای تحقق مردم سالاری و مشارکت بیشتر بود. از جمله نتایج نظر سنجی کیوآنالتیکز پس از انتخابات این است: • ۳۴درصد شرکت کنندگان هم، عملکرد شورا را در این دوره ضعیف دیده اند ولی علی القاعده به حسب تکلیف و مصالح دیگر شرکت کرده اند. • کسانی که شرکت نکرده اند، ۷۰٪عملکرد شورا را ضعیف دیده اند. طبعاً این تنها عامل عدم شرکت آنها نبوده، اما قطعا سهم قابل توجهی در عدم شرکت دارد. ❗️پ.ن: ۱.اشکال موردی و صغروی به این پیمایش، که کسی منکر این نتایج شود! ؛ با پیمایش های علمی و مستقل دیگر قابل ارزیابی است. ۲. اشکال کلی و کبروی که: "اصلا نظر مردم نقشی در عملکرد این شورا ندارد؟!!" گرچه جوابش روشن است؛ اما در سخنرانی ۱۱شهریور۶۳ توسط امام خمینی هم داده شده است!(https://eitaa.com/m_ghanbarian/2164) محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از فلسفه دین اسلامی
سرو و طوفان (پاسخ به شبهات درباره آيت‌الله مصباح) همراه طرح جلد.pdf
2.2M
🔴 فایل pdf کتاب سرو و طوفان: پاسخ به شبهات درباره حضرت علامه آيت‌الله مصباح یزدی (رضوان الله تعالی علیه) ⏹ واکاوی انتقادی نوشتارها و گفتارهایی از آقايان: 🔸 رسول جعفريان 🔸 عبدالکريم سروش 🔸 عباس عبدي 🔸 محسن کديور 🔸 مهدي نصيری 🔵 با آثاری از: 🔸 محمد جعفری هرندی 🔸 عليرضا جوادزاده 🔸 قاسم شبان‌نيا 🔸 احمد فربهی 🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
هدایت شده از استاد عابدینی
◾️إنا لله وإنا إليه راجعون◾️ ▪️پیام استاد عابدینی در رحلت حجت الاسلام و المسلمین حاج حسنعلی رحیقی: "رب یسر و لا تعسر. سلام بر همه بندگان صالح خدا از شنیدن خبر در گذشت برادری فاضل و متواضع و متاله حجه الاسلام والمسلمین رحیقی، بسیار متاثر شدم. ان شاالله سر سفره امیر مومنان و اهل بیت ع یاد ما هم باشند. به خانواده محترم ایشان وهمه دوستان و شاگردانش تسلیت عرض میکنم. ارادتمند ایشان عابدینی" ▪️ مراسم تشیبع آن مرحوم، پنجشنبه ظهر در وادی رحمت شهر تبریز می‌باشد.
1400.03.01 همایش ملاصدرا جلسه صبح.mp3
28.79M
❇️ نشست علمی " بررسی جریان نوصدرایی" 🔳 کارشناس علمی: جناب آقای استاد عبدالرسول عبودیت 🔻 دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین محمد رضاپور کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
هدایت شده از کشکول یک طلبه
🔺 به نظر من آقای رئیسی به امثال ضرغامی و قاضی‌زاده هاشمی خیلی نزدیک‌تره تا به سوپرانقلابی‌ها و اصولگراهای حزبی! ✅ در مجموع به رویه‌ی معقول، گارد باز و روحیه‌ی معتدل ایشون امیدوارم. ان‌شاالله که بتونه کشور رو از این منجلاب اقتصادی و بحران نارضایتی عمومی نجات بده! خدایا خودت کمکش کن 🤲 💠به کشکول یک طلبه بپیوندید🔰🔰🔰 🆔 @KashkooleTalabeh
بایسته های تدریس منطق، بدایة و نهایة الحکمه.mp3
38.87M
🔰 بایسته‌های تدریس منطق، بدایة و نهایةالحکمه ▫️نشست تابستانه شعبه اصفهان مجمع عالی حکمت در تاریخ ۱۶ تیرماه برگزار گردید که در این نشست، استاد امینی‌نژاد به موضوع "بایسته‌های تدریس منطق، بدایة و نهایةالحکمه" پرداختند. ⏱ زمان: ۲ ساعت و ۵۲ دقیقه 💿 حجم: ۳۷ مگابایت 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
◾️مراسم بزرگداشت مرحوم استاد فرج نژاد امشب برگزار می شود حوزه/ مراسم بزرگداشت استاد فرهیخته مرحوم محمد حسین فرج نژاد با همکاری نهادها و مجموعه های علمی فرهنگی امروز ۳ مردادماه از ساعت ۲۱:۳۰ الی ۲۲:۳۰ به صورت مجازی برگزار می شود. https://hawzahnews.com/xbfZb •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
مکتب خانه
◾️مراسم بزرگداشت مرحوم استاد فرج نژاد امشب برگزار می شود حوزه/ مراسم بزرگداشت استاد فرهیخته مرحوم م
نهادها و مجموعه های علمی فرهنگی بلدند برای نخبگان مجلس ترحیم برگزار کنند... این مساله را می توان مدل مدیریتی این نهادها دانست: عاجز در حمایت، پشتیبانی و رشد، قوی در بهره برداری تبلیغاتی و نمایشی و برگزاری همایش و مجلس ختم
حوزه/ مراسم بزرگداشت استاد فرهیخته مرحوم محمد حسین فرج نژاد با همکاری نهادها و مجموعه های علمی فرهنگی امروز ۳ مردادماه از ساعت ۲۱:۳۰ الی ۲۲:۳۰ به صورت مجازی برگزار می شود. 😔😔 این نهادهای عریض و طویل در سه چیز هنر و مهارت دارن: فراری دادن نخبگان و مردم، برگزاری همایش و مرده پرستی...
دستور دادم که تمام املاک و دارایى سلسله منحوس پهلوى و تمام دارایى آن اشخاص که وابسته به او بودند و این ملت را چاپیدند مصادره بشود. براى طبقه ضعیف مسکن ساخته بشود. سرتاسر ایران براى ضعفا مسکن سازیم، همین دارایى شاه سابق و خواهر و برادرش براى یک مملکت، براى آباد کردن یک مملکت کافى است. ما عمل مى‌کنیم، حرف نمى‌زنیم... پ. ن : الان شما مشاهده می کنید که همه ضعفا صاحب خانه هستند! 😂
مکتب خانه
دستور دادم که تمام املاک و دارایى سلسله منحوس پهلوى و تمام دارایى آن اشخاص که وابسته به او بودند و ا
ما، هم دنیا را آباد مى‌کنیم و هم آخرت را. یکى از امورى که باید بشود همین معناست که خواهد شد. این دارایى از غنائم اسلام است و مال ملت است و مستضعفین. و من امر کرده‌ام به مستضعفین بدهند و خواهند داد. صحیفه نور: جلد ۵، صفحه ۱۲۷. http://lib.eshia.ir/50080/5/127
🔺 بخشی از بیانات ارزشمند آیت الله وحید خراسانی دام عزه درباره اهمیت معالم و قوانین در علم اصول و هشدار نسبت به ضعیف شدن بار علمی حوزه ها ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
🔺بخشی از هشدار آیت الله وحید خراسانی دام عزه پیرامون وضعیت علمی حوزه
الف) ضروریات؛ اصول خمس در فقه مقصود شرع نسبت به خلق حفظ اصول خمسه است که عبارتند از 1. دین 2. نفس 3. نسل 4. مال 5. عقل آنچه متضمن و متکفل حفظ این اصول باشد مصلحت و آنچه سبب تقویت اینها باشد مفسده است. حفظ این اصول در حد ضرورات (درجه اول اهمیت) و از لحاظ مرتبه، قویترین و بالاترین مصالح است مثلا شارع برای حفظ دین دستور قتل برخی کفار را داده است برای حفظ نفوس مردم، قصاص را واجب کرده است. برای حفظ عقول مردم، شرب خمر را حرام کرده و برایش حد تعیین کرده است. برای حفظ نسل و انساب مردم، کیفری برای زنا و همجنس بازی مشخص کرده است. برای حفظ اموال مردم به زجر و شکنجه سارقین فرمان داده است. ب) مصالح حاجیه هر چیزی که به منظور رفع حرج و دفع مشقت از مردم مورد توجه شارع قرار گرفته مثل تشریع بیع و اجاره و رخصت در قصر نماز و روزه ج) مصالح تحسینیه یا تزیینیه پیروی از محاسن و عادات و شیوه های جوانمردی که جامع آنها مکارم اخلاق نامیده می شود.
مکتب خانه
الف) ضروریات؛ اصول خمس در فقه مقصود شرع نسبت به خلق حفظ اصول خمسه است که عبارتند از 1. دین 2. نفس
اقسام مقاصد شریعت مقاصد شریعت از جهت قوت و تاثیر در جامعه بشری و افراد بر سه قسم است: 1. ضروریات اموری که در دست یابی به مصالح دینی و دنیوی به اینها نیازمندیم به گونه ای که مصالح مذکور بدون این امور از دست رفته و فوت می شوند و فقدان اینها منجر به اختلال نظام در دنیا و خسران در عقبی می شود اینها عبارتند از حفظ دین، نفس، نسل، مال، عقل. 2. حاجیات اموری که برای رفع تنگنا و مشقت نوعی به آنها نیاز داریم به گونه ای که بدون این امور نوع افراد در عسر و حرج واقع می شوند هرچند فقدان اینها منجر به اختلال نظام یا خسروان اخروی نمی شود همانند توسعه راه‌ها برای تسهیل عبور و مرور. 3. تحسینیات یا کمالیات عبارتند از عادات نیکو و مکارم اخلاق که از فقدان اینها اختلال نظام یا خسران اخروی یا وقوع در عسر و حرج لازم نمی آید. الفائق فی الاصول، ص 240
برخی از فایلهای صوتی که اخیرا در کانال تلگرامی بارگذاری شده اند: 42. درس (مراحل 7 و 8 و 9 و 10) ؛ سال تحصیلی: 1400- 1399؛ مدرسه علمیه امام کاظم (علیه السلام) قم 43. درس ( ) تدریس شده توسط استاد 44. درس تدریس شده توسط استاد کوه نورد جهرمی ؛ سال تحصیلی: 1400- 1399 45. درس توسط استاد در سه بخش ( مجموعا 36 جلسه) 46. درس (مرحوم مظفر) توسط استاد در سه بخش 47. درس توسط استاد 48. درس استاد حسام الدین (4 بخش) 49. درس استاد (2 بخش) 50. درس استاد (5 بخش) 51. درس (شرح مختصر منظومه ) تدریس شده توسط استاد امین (6 بخش) 52. درس (آموزش فلسفه ) تدرس شده توسط -سربخشی (5 بخش) ╭┅──────────────┅╮ 🌐 https://t.me/esra_rasane ╰┅───────────────┅
سلام علیکم یک سایت روایی ؛ Alvahy.com روی هر سوره اي از قران که کلیک کنید، ذیل هر آیه روایات را همراه با ترجمه میاورد. اين سایت در واقع همان "کتاب ۱۸ جلدی تفسیر اهلبیت علیهم السلام" تالیف ؛ آقای علی رضا برازش چاپ انتشارات امیرکبیر است که بعلت کمبود کاغذ دیگر تجدید چاپ نشد و به منظور استفاده عموم به شکل رایگان در فضای مجازی قرار گرفته است. لازم به ذکر است این کتاب در زمان انتشار خود یعنی در سال ۱۳۹۴ به مبلغ ششصد هزار تومان قیمت خورده است و شما می توانید با مراجعه به آدرس فوق به شکل رایگان و بسیار ساده تر وکاملتر از نسخه چاپی از آن استفاده کنید و فیش برداری فرمایید و فیش های تحقیقاتی خود را در کامپیوتر خود ذخیره کنید. دوست پژوهشگرمان جناب آقای برازش تلاش کرده اند در ذیل هر آیه تمام روایات مربوط به آن آیه را گردآوری کنند و نکته جالب توجه در این تلاش این است که فقط به روایاتی که به طور صریح در آن آیه مورد بحث ذکر شده اکتفا نکرده اند و روایاتی که مفهوما آن آیه را مورد بحث قرار داده را نیز در ذیل آیه آورده اند. ان شاءالله این کتاب مورد استفاده دوستان قرار بگیرد.
📱شطرنج مصونیت در شرایط دو قطبی! ❓۱)آیا جامعه کنونی ایران دچار دوقطبی نیست؟! ❓۲)آیا یکی از موارد دو قطبی، مواجهه با فضای مجازی نیست؟! ❓۳)آیا خود فضای مجازی عامل تشدید دو قطبی است؟! ❓۴)در این شرایط طرح ها و سیاستها بخصوص آنان که طرفی از این دو قطبی است چه روالی باید طی کند؟! .......................................... 1⃣ فضا دو قطبی است! دو قطبی شدن(antagonism) به معنای تعارض و تشتت در افکار عمومی و حالتی است که به موجب آن گروهی سیاسی یا اجتماعی درباره مساله ای به زیر گروه های مخالف تقسیم می شوند. بنظر میرسد دو قطبی شدن را نتوان در فضای عمومی مان تکذیب کرد. لازم نیست زور اجتماعی دو قطب متخالف همیشه تکافو داشته باشد یا حتی میدان اثر یک قطب همیشه بیشتر باشد! نه، ممکن است برخی از اعضای قطبی در سوژه ای دیگر در قطب دیگر قرار گیرند. ماجرای آبان ۹۸/ ترور سردار _ سقوط هواپیمای اکراینی/ انتخابات ۱۴۰۰/ و... سوژه هایی برای دو قطبی شدن گشت. اما در همه تکافو نبود و همیشه قطب پرمیدان تر، در یک طرف ثابت نبوده است. 2⃣ فضای مجازی خود سوژه دو قطبی! یکی از موارد دو قطبی در این سالها نحوه مواجهه با فضای مجازی توسط مردم و حاکمیت است که به تقابل و تخالف انجامیده و خود را بطور جدی در فیلتر تلگرام و نشان داد. خصوصیت دو قطبی شدن فضا این است که کمتر استدلالها شنیده و بررسی صورت می گیرد. فضای صفر و یکی و سیاه و سفید غالب میشود و کار به لجبازی و هرنوع حمله و دفاع می کشد. در دو قطبی مردم-مردم ، "بلاک" و "آنفالو" کردن افزایش می یابد و در دو قطبی حاکمیت-مردم ، الزام و تصلّب از یک طرف و لجبازی و نافرمانی از طرف دیگر بیشتر میشود. 3⃣ فضای مجازی خود مشدّد دو قطبی! فضای مجازی، هم سوژه دو قطبی است و هم خود تشدید کننده آن است. به حسب پژوهشی که در بازه ۲۰۱۰تا۲۰۱۴ در فیس بوک انجام شد، مشخص شد مردمی که در این فضا حضور دارند، تنگ نظرتر و متعصب تر شده اند! بجای تعامل و تمایز به دنبال عقاید مشابه خود می گردند و جای تعامل و تضارب، باعث تقویت و استحکام تعصب، تفرقه و قطبی شدن می شود. مطالعه ای در برخی سوژه های دو قطبی در ایران هم همین را تایید می کند(۱) 4⃣ حکمرانی در فضای دو قطبی! در چنین فضایی، حکمرانی (بخصوص وقتی با طرح هایی در جانب یک قطب صورت گیرد)، خود تشدید کننده دو قطبی است. بطور معمول وزن مردم در مقابل قطبی که حکمرانی مایل به آنسو ست، افزایش می یابد و همه خصائص دو قطبی پیدا میشود. اقناع سخت و ناممکن میشود و نافرمانی افزایش می یابد، پرخاش های مجازی گسترش می یابد که خود، موج های فزاینده دو قطبی میشوند. 🔅راه حل امیر المومنین(ع) در چنین شرایطی در خطبه۱۶۸ بیان شده است؛ وقتی جامعه دچار دو قطبیِ فعال مخالف-موافقی شده(و عده ای هم بیطرف) توصیه ایشان یک چند ضلعی است: • فَاصبِروُا حتّی یَهدَاَ الناس: شکیبایی کنید تا مردم آرام شوند. • وَ تَقَعَ القُلوبُ مَوَاقِعَها: دلها از تب و تاب بیافتد. • وَ تُوخَذَ الحُقُوقُ مُسمَحَه: گرفتن حقوق[یا وضع قانون] آسان شود. ⬅️از اینرو بنظر میرسد در این شرایط، پرداختن به طرح ها و سیاستهایی که ائتلاف قلوب جامعه(مردم-مردم و مردم-حاکم) را بیشتر می کند، اولویت داشته باشد؛ نه پرداختن به طرح هایی که دو قطبی موجود را بیفزاید. هنوز دو قطبی انتخابات و چالش جمهوریت فرو ننشسته؛ اصلا وقت خوبی نیست چالش آزادی هم بر آن افزوده شود! * درباره محتوا و نحوه صیانت در نوبتی دیگر سخن خواهم گفت. ...................................... ۱)https://www.google.com/amp/s/www.irna.ir/amp/83649213/ 📝محسن قنبریان ۱۴۰۰/۵/۹ ☑️ @m_ghanbarian
4_5778226430538156902.pdf
3.05M
🔉 بخش 1 (جلسات 1 تا 28) 📩 📚 تذکر: سایر جلسات به صورت پراکنده تکمیل شده و هنوز تدوین نهایی شده اند. 🔷 مدرِّس: ⏰: سال تحصیلی 1400 - 1399 تذکر: 1. این جزوه صرفاً جهت مطالعه و مباحثه شخصی فراهم گردیده است و هرگونه تکثیر و بهره‌برداری به‌منظور دیگر، جایز نبوده و اشکال دارد. 2. مطالب این جزوه به سمع و نظر استاد محترم نرسیده و لذا معلوم نیست مورد تائید ایشان باشد. 3. در مواردی که عین مطالب استاد از جزوات ایشان، نقل‌شده، حتماً در پاورقی مورداشاره قرارگرفته است. 4. در سال تحصیلی (1400- 1399) 123 جلسه برگزارشده است. ╭┅──────────────┅╮ 🌐 https://t.me/esra_rasane ╰┅─────────────