مکتب خانه
#اصول_عملیه #حلقه_ثالثه
#تعارض_ادله
#حلقه_ثانیه #تقریرات
#استاد_سید_محمدصادق_علم_الهدی
مقدمه
با توجه به اینکه ادله مورد بحث در علم اصول فقه بر دو دسته ادله محرزه و ادله غیر محرزه هستند لذا تعارض بین ادله را در سه حالت می توان تصور نمود:
1⃣ حالت اول: تعارض بین دو دلیل محرز؛ خود این حالت شامل موارد زیر می شود:
• تعارض یک دلیل عقلی با دلیل دیگر
• تعارض یک دلیل شرعی لفظی با دلیل شرعی لفظی دیگر
• تعارض یک دلیل شرعی لفظی با دلیل شرعی غیر لفظی
• تعارض یک دلیل شرعی غیر لفظی با دلیل شرعی غیر لفظی دیگر
2⃣ حالت دوم: تعارض بین دو دلیل غیر محرز
3⃣ حالت سوم: تعارض بین یک دلیل محرز و یک دلیل غیر محرز
⭐️⭐️⭐️
❇️❇️ @esra_rasane
#یادداشت
#محمدباقر_ملکیان
🗒 توجيهی برای نقل احاديث جعلی
✅ در مصادر علوم حديث نقل شده که جماعتی از زهاد، برای ترغيب مردم به انجام کارهای نيک ومستحبّات به جعل احاديث می پرداختند، و بر اين باور بودند که حديث متواتر: «من کذب عليّ متعمّداً فليتبوء مقعده من النار» شامل حال آنان نمی شود، چرا که در اين حديث، از جاعلانی سخن گفته شده که احاديث جعلی شان به ضرر پيامبر اکرم (صلی الله عليه وآله) است، در حالی که احاديث جعلی اين دسته از زاهدان به نفع پيامبر(صلی الله عليه وآله) است.
در نگاه اول، به نظر می رسد اين کلام بيشتر به شوخی شباهت دارد، بلکه نگارنده اين سطور مدّت ها بر اين باور بود که اين سخن، اتّهامی بيش نيست، اتّهامی بر مبنای بهتان زدن به اهل بدعت. تا اين که با عباراتی از سيد حيدر آملی در شرح فصوص الحکم اش روبه رو شدم که نشان می دهد اين کلام مزاح گونه، تا قرن هشتم هم طرفداران جدی ای داشته است.
توضيح آن که ابن عربی در ديباچه فصوص الحکم ادّعاء می کند کتاب فصوص الحکم را پيامبر اکرم (صلی الله عليه وآله) به او داده اند. سيد حيدر آملی درباره اين ادّعاء می نويسد: «إن کان واقعاً صحيحاً مطابقاً فالکتاب يکون من رسول الله (صلی الله عليه وآله)... وإن لم يکن واقعاً ولا مطابقاً ويکون افتراءً علی النبي ونفسه.... ويکون الغرض من نسبته إلی الرسول ترغيب الخلق إليه وتحريضهم لديه. وهذا ليس بمذموم عقلاً ولا شرعاً ، بل هو محمود عقلاً وشرعاً، لأنّه من المرغّبات المرغّبة إلی الله تعالی وإلی طريق عباده». (نص النصوص في شرح الفصوص، ج1، ص145. ونیز نک: ج2، ص974)
با اين سخنان او، ديگر جای هيچ گونه تعجّب نيست اگر با انبوهی از احاديث جعلی در تفسير او (محيط اعظم) مواجه شويم.
مدتی پيش، که مشغول مطالعه آثار سيّد حيدر بودم، احاديث بدون اصل در اين تفسير را جمع کرده ام، اميدوارم لطف الهی شامل حالم شود، و توفيق نشر آن را پيدا کنم؛ إن شاء الله.
https://t.me/derasatfielmrejal
دراسات في مباني علم الرجال
حدیث و جستارهای وابسته/محمدباقر ملکیان
مکتب خانه
#تعارض_ادله #حلقه_ثانیه
#دلیل_عقلی
#حلقه_ثانیه #تقریرات
#استاد_سید_محمدصادق_علم_الهدی
بحث اول؛ بحث صغروی در اثبات قضایای عقلیه
1. تقسیمات قضایای عقلیه مشترک
تقسیم اول
• دلیل عقلی مستقل: دلیلی که برای استنباط حکم شرعی از آن، احتیاجی به اثبات قضیه شرعیه ندارد و به عبارت دیگر دلیلی که هم صغرا و هم کبرای آن عقلی است.
• دلیل عقلی غیر مستقل: دلیلی که برای استنباط حکم شرعی از آن، نیازمند اثبات قضیه شرعیه هست و به عبارت دیگر دلیلی که صغرای آن، شرعی و کبرای آن عقلی است همانند بحث مقدمه واجب.
تقسیم دوم
• قضیه تحلیلیه: قضیه ای که درصدد تحلیل و بررسی عقلانی هویت یک شیء است.
• قضیه ترکیبیه: قضیه ای که درصدد اثبات استحاله یا ضرورت یا امکان یک شیء است.
تقسیم سوم؛ مربوط به دلیل محرز عقلی مستقل ترکیبی
• دلیل سالبه: دلیلی عقلی مستقل که در نفی حکم شرعی به کار می آید.
• دلیل موجبه: دلیل عقلی مستقل که در اثبات حکم شرعی به کار می آید. ⭐️⭐️⭐️
❇️❇️ @esra_rasane
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
جام جم اجتهاد-استاد علی فرحانی.pdf
2.18M
📚 جام جم اجتهاد(جلداول)
👈 #یازده_گفتار در باب تولید علوم انسانی اسلامی
🔰 استاد علی فرحانی
🔅🔅🔅🔅🔅
✅ فهرست گفتارها👇👇
1- تاثیر جهان بینی در اسلام شناسی
2- جایگاه و ارزش انواع جهان بینی
3- علوم انسانی بدون پیش فرض
4- استخلاف و دین
5- فقه علم یا فلسفه علم؟
6- اعتبار و تعبد در دین
7- پله پله تا ملاقات خدا
8- اجتهاد جواهری با رعایت عنصر زمان و مکان
9- فلسفه اجتهاد
10- فقه جواهری کدام است؟
11- جایگاه و اهمیت کتاب مناهج الوصول امام خمینی(ره)
#پای_درس_استاد
#جام_جم_اجتهاد
#علوم_انسانی_اسلامی
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalat
#آثار_جدید
#شرح_نهج_البلاغه
✅ تازه های نشر✅
📚 «سلونی قبل ان تفقدونی»
📚 «تحریر نهج البلاغه» استاد جوادی آملی
💳خرید اینترنتی جلد اول:
https://ushort.ir/mi
💳خرید اینترنتی جلد دوم:
https://ushort.ir/mj
📞دفتر فروش آثار: 02537842461
🌐 Nashresra.ir
📱 @nashresra_ir
◀️ ارتباط با ما:
@nashresra_ir_admin
7.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنرانی صریح یک از نخبگان در محضر رهبر انقلاب درباره مشکلات نخبگان! آیا مسئولین توجهی به وضعیت کشور دارند؟ عملکرد وحشتناک مسئولین یکی از عمده ترین عوامل ایجاد ناامیدی در میان مردم است! ⭐️⭐️⭐️
❇️❇️ @esra_rasane
فلسفه آفرینش، مقاله ای در باب سوالات ناظر به مساله آفرینش
تنوع پرسشهاي ناظر به علت آفرينش و پاسخ آنها | معرفت
http://marifat.nashriyat.ir/node/3398
@sarbakhshi ⭐️⭐️⭐️
❇️❇️ @esra_rasane
مکتب خانه
#آثار_جدید #شرح_نهج_البلاغه ✅ تازه های نشر✅ 📚 «سلونی قبل ان تفقدونی» 📚 «تحریر نهج البلاغه» استاد
💢 اثر آیتالله جوادی آملی؛
📌جلد دوم کتاب «سَلُونِی قَبْلَ أَن ْتَفْقِدُونِی» منتشر شد
🔹جلد دوم از مجموعه ارزشمند «سَلُونِی قَبْلَ أَن ْتَفْقِدُونِی؛ شرح و تحریر نهجالبلاغه» به قلم آیتالله جوادی آملی، دربردارنده شرح و تحریر خطبههای ۱۶ تا ۳۲ نهج البلاغه است به بهای ۷۳,۰۰۰ تومان راهی بازار نشر شده است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/fQOlS
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#آیتالله_جوادی_آملی
#نهجالبلاغه
#معرفی_کتاب
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
مکتب خانه
#دروس_فلسفی_عرفانی_استاد_احمد_فربهی #استاد_فربهی
الشواهد الربوبیه استاد فربهی؛ ناقص.pdf
3.22M
#درسهای_حکمت_متعالیه
#تقریرات
#الشواهد_الربوبیه
#استاد_فربهی
پایان جلسه 62
جلسات وجود ذهنی: اتمام جلسه 46
جلسات 47 تا 55 آماده نشده است.
اشراق سوم تا آخر شاهد سوم [مباحث مربوط به واجب الوجود] هنوز آماده نشده است
⭐️⭐️⭐️
❇️❇️ @esra_rasane
مکتب خانه
#دروس_فلسفی_عرفانی_استاد_احمد_فربهی #استاد_فربهی
#درسهای_حکمت_متعالیه
#تقریرات
#الشواهد_الربوبیه
#استاد_فربهی لیست اجمالی جلسات برگزار شده درسهایی از حکمت متعالیه ؛ الشواهد الربوبیه استاد فربهی؛ سالتحصیلی 97-98 مشهد اول؛ شاهد اول فی الوجود : جلسات 1- 40 مشهد اول؛ شاهد دوم فی الوجود الذهنی: جلسات 41- 54 مشهد اول؛ شاهد سوم فی الاشاره الی واجب الوجود: جلسات 55- 96
مشهد اول؛ شاهد چهارم: جلسات 97-101
⭐️⭐️⭐️
❇️❇️ @esra_rasane
سوال: چرا باید به مطالعه و بررسی فلسفه غرب پرداخت؟
جواب: اولاً قرآن ما را دعوت به استماع عقاید مختلف و بررسی آنها می کند.
ثانیاً فلسفه در تضارب آرا رشد و بالنده می شود.
ثالثاً حیث دفاع از اندیشه و فرهنگ اسلامی ایجاب می کند رقبای این اندیشه شناخته و نقد شوند.
رابعاً فلسفه محصول تکاپو و تلاش عقل بشری هست و عقل نمی تواند شرقی و غربی داشته باشد لذا تقسیم فلسفه به غربی و شرقی تقسیمی بالعرض محسوب می شود. لذا پرداختن به فلسفه غربی نیز پرداخت به فلسفه هست.
خامساً از جمله الزامات تمدن سازی داشتن جهان بینی قوی و امتداد علمی و نظری این جهان بینی و ظهور این امتدادات در جامعه هست و مشاهده می کنیم تمدن دنیای غرب هر سه لازمه فوق را داراست لذا می توان از این تجربه دنیای غرب هر چند دارای اشکالات متعدد هست، در ساخت تمدن اسلامی و استفاده از ظرفیت های فلسفه اسلامی استفاده کرد.
سادسا بررسی و نقد منصفانه و عمیق فلسفه غرب و مطالعه تطبیقی بین فلسفه غرب و فلسفه اسلامی می تواند راهی برای معرفی فلسفه اسلامی به دنیای غرب باشد.
#استاد_رضاپور ⭐️⭐️⭐️
❇️❇️ @esra_rasane