#استاد_مطهری
#حق_محوری
#خصوصیات_حق
#سیره_علوی
#حکومت_علوی
#حکومت_اسلامی
✅ خصوصیات حق از نظر علی علیه السلام
1. امیرالمؤمنین علی علیه السلام میفرماید: «از #خصوصیات_حق این است که به نفع احدی جاری نمیشود مگر آنکه علیه او نیز جاری میشود، و علیه کسی جاری نمیشود مگر آنکه به نفع او نیز جاری میشود»یعنی حقوقی که در میان مردم جریان دارد متبادل است، یکطرفی نیست، دو طرفی است؛ چنین نیست که مثلًا بعضی صرفاً به عهده دیگران حقوق داشته باشند ولی خودشان از دیگران حقی بر عهده نداشته باشند.
2. هرکسی که فکر میکند به گردن دیگران حقی دارد، در همان حال باید بداند مدیون او هم هست. تنها #ذات_مقدس_باری تعالی که غنی کامل و مالک مطلق است، از این قانون مستثنی است. خداوند متعال بر مخلوقات خود حقوقی دارد و بندگان او مدیون فضل و نعمت او و مسئول امر او میباشند ولی ذات مقدس او مدیون هیچ موجودی نمیباشد، که علی علیه السلام فرمود: اگر در تمام جهان هستی موجودی باشد که بر دیگران حق داشته باشد و دیگران بر او حقی نداشته باشند او ذات اقدس الهی است. در عین حال #ذات_اقدس_الهی اطاعت خویش را حق خود بر مردمان خوانده و پاداشی که به فضل و رحمت خود به بندگان عنایت میکند به عنوان حق مردمان بر خودش به رسمیت شناخته.
3. در زبان و سخن خیلی آسان است و در #عمل و تحقق مشکل. میفرماید: در مرحله سخن و توصیف و شرح دادن و ذکر مزایا و خوبیها هیچ میدانی به وسعت میدان حق نمیرسد. چقدر خوب و آسان میتوان در اطراف حق گفت و نوشت و توصیف کرد که در اطراف هیچ چیز دیگر اینطور نمیتوان میدانداری کرد. هیچ چهرهای مانند چهره حق زمینه توصیف و ستایش ندارد، ولی در #مرحله_عمل هیچ میدانی از میدان حق
تنگتر و صعب العبورتر نیست و چقدر عبور از آن گردنهها دشوار است.
4. خصوصیت سومی که برای حق ذکر کرده این است که #رعایت_حق در جامعه بدون تعاون و همدرد بودن و #همکاریهای_اجتماعی میسر نیست. یک فرد هر اندازه کامل و منزّه باشد، هر اندازه سابقهاش در حق زیاد باشد، از کمک و همکاری دیگری بینیاز نیست. هیچ کس نمیتواند بگوید من اجلُّ شأناً هستم از اینکه دیگری بخواهد مرا در کار حق کمک کند، و هیچ کس هم هر اندازه در نظرها کوچک و حقیر باشد پایینتر از این نیست که کمک کار و مددکار دیگران باشد.
5.خصوصیت چهارمی که علی علیه السلام در مورد حق ذکر میفرماید این است که #اهل_حق هرگز از اینکه تذکری به آنها داده شود ناراحت نمیشوند و اگر کسی از عرضه داشتن حق بر او ناراحت میشود، از عمل به حق به طریق اولی روگردان است.
6. علی علیه السلام این جمله را درباره شخص خودش فرمود و از مردم تقاضا کرد هر تذکری دارید به من بدهید که من از این تذکرات خوشوقتم.
حکمتها و اندرزها، ج 1، ص98 _ 101
#استاد_مطهری
#حوزه_علمیه
#آموزش
#زیّ_طلبگی
✅ #عادت_طلاب بر این است که روی درسی که از استاد میگیرند بعد خودشان فکر کنند. لذا درس خود را از روی کتاب #مطالعه میکنند.
✅ بعلاوه بعد با یکی از همدرسهای خود آن درسها را #مباحثه میکنند. در درسهای عالی آنچه را از استاد در مجلس درس فرا میگیرند به ذهن میسپارند و شب مینویسند.
✅ بنای طلاب بر #حفظ_کردن و طوطیواری یاد گرفتن نیست- چنان که عادت معمول محصلین جدید است- بر #تعمق و #تفکر و #تجزیه_و_تحلیل است.
✅ و چون حق تدریس، انحصاری نیست و انتخاب استاد با خود شاگردان است، برای هرکسی که استعدادی داشته باشد میسر است که کتابهای پایینتر را تدریس کند. از این رو یک نفر دانشجوی دینی در عین حال که دانشجوست و درس میخواند، ممکن است #تدریس هم بکند.
✅ امتیاز #متد_تحصیلی_طلاب نسبت به سایر متدها همین است که طلاب، درسی را که از استاد فرا میگیرند دقیقاً #مطالعه میکنند و سپس #مباحثه میکنند و مینویسند و در همان حال دروس دیگر را #تدریس میکنند. این جهات سبب میشود که طلاب در حدود تحصیلات خود #عمیق میگردند.
✅ #هدف_طلاب تحصیل دانشنامه نیست. نمرات استاد معرّف مقام شاگرد نیست. مجالس مباحثه و اشکال و ایراد شاگرد در حوزه تدریس استاد و حوزه تدریس خود او، و توجه قهری استادان و طلاب پایینتر، بهترین معرّف یک دانشجوی علوم دینی است.
استاد مطهری، ده گفتار، ص290
پ. ن: تجربه سه ساله بنده در امر تدریس؛ طلبه های مستعد و پرتلاشی را می دیدم که به دنبال چنین هدف و روشی در تحصیل بودند ولی فضا و سیستم آموزشی چنین اجازه ای به آنها نمی داد؛ مشکل کجاست؟!
مشکل اینجا هست که نگاه کمیت گرا بر کیفیت گرا غلبه پیدا کرده لذا سیستم دانشگاهی در حوزه حکمفرما شده است. در این سیستم، نمره که یک شاخص کمی هست، بیانگر یک مقوله ی کیفی یعنی علم شده است. معنویت و رعایت ادب العلم فوق العاده کم رنگ شده و #بحران_هویت غوغا می کند.
سنایی غزنوی درباره لزوم لعن یزید چنین سروده است:
داستان پسر هند مگر نشنیدی که از او بر سر اولاد پیمبر چه رسید
پدر او لب و دندان پیمبر بشکست مادر او جگر عم پیمبر بمکید
خود به ناحق حق داماد پیمبر بگرفت پسرِ او سرِ فرزند پیمبر ببرید
بر چنین قوم چرا لعنت و نفرین نکنم لعن الله یزیدا و علی آل یزید
هدایت شده از تبلیغ بین المللی اسلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مستند_ویژه
#فطرس_مدیا
@Allah4all
✳️ دست نوشته های گوته از امام علی ع
🔹اوایل ژانویه 2020 میان وسایل شخصی «گوته» ادیب، فیلسوف و نقاش آلمانی، دست نوشته های عجیبی پیدا شد که تعجب همه را برانگیخت.
🔸 اصرار گوته بر نوشتن و تکرار یک جمله بسیار بهت آور است «علی ولی الله».
#LiveLikeAli
مرجع تخصصی محتواهای
#تبلیغ_بین_المللی_اسلام
@Allah4all
@studiesofshia
@ThrillofPeace
مکتب خانه
#درسهای_حکمت_متعالیه
#تقریرات
#الشواهد_الربوبیه
#استاد_فربهی لیست اجمالی جلسات برگزار شده درسهایی از حکمت متعالیه ؛ الشواهد الربوبیه استاد فربهی؛ سالتحصیلی 97-98 مشهد اول؛ شاهد اول فی الوجود : جلسات 1- 40 مشهد اول؛ شاهد دوم فی الوجود الذهنی: جلسات 41- 54 مشهد اول؛ شاهد سوم فی الاشاره الی واجب الوجود: جلسات 55- 96
مشهد اول؛ شاهد چهارم: جلسات 97-101
تذکر: در این جزوه، 95 جلسه تاکنون بصورت کامل تقریر شده است.
⭐️⭐️⭐️
❇️❇️ @esra_rasane
#درس_گفتار های #استاد_حبیبی
#فلسفه_علم
#تقریر
🔅🔅 ادوار مختلف شکاکیت در فلسفه غرب
دورههای مختلفی از شکاکیت در جهان غرب وجود دارد و در هر دورهای اندیشمندان، متناسب با ظرفیتهای فکری و علمی آن دوره، تلاش کردهاند پاسخهایی به شبهات شک گرایان و برونرفت از مخمصه شک گرایان ارائه دهند.
❇️ مرحله اول شک گرایی؛ دوره یونان باستان
در این دوره، سقراط و افلاطون و ارسطو عمدتاً به ارائه چارچوب تفکر منطقی [یعنی دانش منطق که عهدهدار مصون نگهداشتن ذهن از خطا در تفکر است] پرداختهاند؛ از طرف دیگر در جریان تفکر سه مرحله وجود دارد: مواجهه با سؤال، رفتن به سراغ معلومات، گردش در بین معلومات برای دستیابی به پاسخ و شکی نیست که اگر معلومات از نظم و انضباط و انسجام برخوردار نباشند، بعد از مواجهه با سؤال و رفتن به سراغ معلومات، بهسادگی نمیتوان پاسخهای مناسب پیدا نمود و از همین رو بشر هم به چارچوب حرکت نیاز دارد و هم به انتظام یافته بودن دادههای معرفتی. فلاسفه در یونان باستان تلاش نمودند تا با این دو راهکار (تدوین منطق و راهکارهای تفکر صحیح و تفکیک معلومات صحیح از معلومات اشتباه و طبقهبندی دانشها) مسیر قابلاعتمادی را جهت پاسخ به سؤال شک گرایان ارائه نمایند.
❇️ مرحله دوم شک گرایی؛ اواخر یونان باستان
مرحله دوم، شک گرایی در اواخر دوره غرب باستان است که با ظهور مسیحیت و فقدان رونق اندیشه و تعطیلی بسیاری از مراکز آموزشی عملاً به حاشیه رانده شد. پاسخی که مسیحیت تحریفشده به دست برخی از آبا کلیسا همانند پولس ارائه شد نهتنها راهکاری برای حل مشکل شبهات شک گرایان ارائه نکرد بلکه بنبست فکری را بیشتر کرد چه اینکه پولس اولاً عقل را محکوم کرده و بر عقلگرایی مهر بطلان زد و اساساً رو آوردن به تفکر و معرفت برای دستیابی به حقیقت را امری نادرست و موهوم قلمداد کرد و ثانیاً فهم را بعد از ایمان قرار داد و برای باور پیدا کردن مسیر ایمان را پیشنهاد داد به این معنا که شخص باید ابتدا ایمان بیاورد و سپس وارد جریان فکری بشود و آنگاهکه وارد جریان فکری میشود باید خود را به وادیای که در مسیر ایمان قدم برمیدارد، بسپارد.
❇️ مرحله سوم شک گرایی؛ شک گرایی مونتنی
این نوع شک گرایی جریان بسیار گستردهای بود بهگونهای که هم نخبگان و هم آحاد جامعه را تحت تأثیر قرار داد؛ دکارت و سایر متفکران معاصر تلاش نمودند تا به این جریان پاسخ بدهند که در این زمینه دکارت با برجسته کردن عقل و عقلگرایی، نقش اصلی و جریان ساز را بر عهده دارد. عقلگرایی دکارت از منظر فلسفه اسلامی، مشکل اساسی ندارد ولی با توجه به ماهیت مسیحیت پولسی، لطمه جبرانناپذیر محسوب میشود چه اینکه پولس با ضدیت با عقل و با تکیه برایمان در پی حل مشکلات بود اما دکارت مسئله عقل را بیشتر برجسته کرد بهگونهای که وجود این عنصر را در همه مردم، بهعنوان یک آموزه اساسی در دستگاه معرفتی و فکری خود مطرح نمود.
ادامه دارد ...
@esra_rasane
🔖 #دریافت_مقاله منطق کوانتومی؛ منطقِ صادقِ کاذب!
🖊 استاد محسن انبیایی (دکتری فلسفه دین موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمه الله)
🌐 http://marefatfalsafi.nashriyat.ir/sites/marefatfalsafi.nashriyat.ir/files/6_16.pdf
✔️ چکیده
نیروبرد (مکانیک) کوانتومی در طلیعه قرن بیستم جانشین نیروبرد سنتی شد. برای معادله موج شرودینگر که در این نیروبرد جدید، دارای جایگاهی همچون جایگاه قوانین حرکت نیوتن در نیروبرد سنتی است، تعبیرهای فلسفی بسیاری ارائه شده که تعبیر منطق کوانتومی یکی از این تعابیر است. بنیانگذاران منطق کوانتومی مدعیاند که بر اساس مشاهداتشان در سطح کوانتومی، منطق سنتی که پیش از این به عنوان معیار سنجش استدلال صحیح از ناصحیح بوده است، فاقد کارایی مناسب است و باید آن را با یکی از تقاریر منطق کوانتومی جایگزین ساخت. در این مقاله ضمن معرفی مختصر نیروبرد کوانتومی و تعبیر منطق کوانتومی از این نیروبرد، حتیالامکان از ورود به مباحث صوری منطق کوانتومی احتراز میشود و با روش تحلیلی، امکان جایگزینی منطق سنتی با چنین منطقی بررسی میشود. بر اساس این تحقیق مشخص شد که منطق کوانتومی را باید صرفاً یک صورتبندی ریاضیاتی دانست، نه یک منطق جایگزین، چراکه اولاً منوط به یک تعبیر خاص از معادله شرودینگر است و ثانیاً بهوضوح از منطق سنتی برای ابطال آن استفاده کرده است. همچنین نتیجهای که از کاربست این منطق بر دو منطق سنتی و کوانتومی حاصل میشود، صادق و کاذب بودن همزمان هر دو منطق است، نه کاذب بودن منطق سنتی و صادق بودن منطق جایگزین.
@tafaqqoh
متن جامع درس الفائق؛ استاد شب زنده دار.pdf
5.95M
متن جامع درس الفائق #استاد_شب_زنده_دار متن اولیه
هدایت شده از نهایة الحکمة - استاد امینینژاد
001 970702.MP3
6.42M
جلسه1، نکاتی برای شروع کلاس ، 2 مهر 97
هدایت شده از نهایة الحکمة - استاد امینینژاد
نهایه الحکمه، استاد امینی نژاد.docx
528.7K
#تقریرـنهایه (فایل Word)
از ابتدای کتاب تا انتهای فرع سوم از مرحله سوم
هدایت شده از نهایة الحکمة - استاد امینینژاد
نهایه الحکمه، استاد امینی نژاد، جلسات ۱۱۳ تا ۱۵۳.zip
13.48M
#تقریرـنهایه
جلسه113 تا 153
هدایت شده از نهایة الحکمة - استاد امینینژاد
جلسه 193 - نهایة الحکمة - شروع مرحله هفتم.mp3
6.74M
جلسه ۱۹۳، آغاز سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰
شروع مرحله هفتم فی الواحد و الکثیر - ۲۳ شهریور ۹۹
۱۳۱.الف
📚 #نهایة_الحکمة (از ابتدای کتاب تا اوایل فصل ۶ از مرحله ۶)
✅ #استاد_امینی_نژاد (سال ۹۷)
1⃣ از ابتدای کتاب تا ابتدای مرحله چهارم
#تقریر #جزوه #فلسفه 🔰🔰🔰🔰🔰
تاریخچه اصول.pdf
1.6M
#تالیف
#تاریخ_اصول_فقه
🔺کامل ترین جزوه تاریخ اصول فقه از استاد حسینی نسب که تاکنون منتشر شده است
💠کامل ترین بررسی تاریخ اصول فقه شیعه از از قرن اول تا قرن چهاردهم هجری قمری
⚠️این مقاله هنوز ویرایش نهایی شده است و تغییرات روی این نوشتار هنوز ادامه دارد ...
#مقاله
#اصول
💯ڪانال جامــع اســتاد حـسینۍ نسبـــ(ایتا)
🆔 http://eitaa.com/joinchat/3122200596Cc5e29a931e