eitaa logo
مکتب خانه
313 دنبال‌کننده
775 عکس
322 ویدیو
261 فایل
نشر آثار صوتي و تصويري و مکتوب @roshd_harakat
مشاهده در ایتا
دانلود
#اساتید
برنامه دروس عمومی جناب سال تحصیلی ۹۸-۹۸
✅ فهرست درس‌های سال جدید: ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ برنامه دروس سال تحصیلی ۹۸ ـ ۹۷ حوزه علمیه قم (تغییرات احتمالی متعاقباً اعلام خواهد شد) ۱ ـ 👈 📋 پایه ‌۹ : کفایه ۱ از ابتدای کتاب ساعت ۹صبح مدرسه آیت الله گلپایگانی (قده)، مدرس۷۳ (زیرزمین) تاریخ شروع: ۷ مهر ۹۷ ۲ ـ 👈 📋 پایه ۱۰ : مکاسب ۶ مبحث «خیار شرط» ساعت ۸ صبح مدرسه آیت الله گلپایگانی (قده)، مدرس۳۹ تاریخ شروع: ۷ مهر ۹۷ ۳ ـ 👈 📋 خارج اصول و خارج فقه: از شنبه تا سه شنبه، بعد از نماز عشاء موضوع اصول: مبحث علم اجمالی موضوع فقه: مبحث اجتهاد و تقلید پردیسان،میدان شهرداری، بلوار ابوطالب، مسجد امام موسی کاظم (ع) تاریخ شروع: ۹ مهر ۹۷ ۴ ـ 👈 📋 حلقه ثالثه از ابتدای کتاب 📌 جزئیات متعاقباً اعلام می‌گردد ناشر دروس: @Alamolhoda_org
دسته بندی احادیث.pdf
415.4K
مُصَنَّف با عنوان إذا أراد الله بعبدٍ
مکتب خانه
#دروس_فلسفی_عرفانی_استاد_احمد_فربهی #استاد_فربهی
✅المشهد الاول فیما یفتقر الیه فی جمیع العلوم فی المعانی العامه ✅✅الشاهد الاول فی الوجود ✅✅✅الاشراق الاول فی تحقُّقِه 🔶🔶 عنوان و شیوه طرح بحث «وجود، حقیقت عینی است» این عنوانی که مرحوم در کتاب اسفار خود برای محتوای این شاهد انتخاب کرده است؛ باید توجه نمود که درباه مباحث فراوانی مطرح شده است که البته در این درس به نحوی مطرح می کنیم که برای دوستان تکراری نباشد لذا از زاویه ای مطرح می کنیم که هم مسیر بحث،کوتاه تر باشد و هم از تکرار مباحثی که دیگران مطرح کرده اند، خودداری کرده باشیم. 🔷🔷 سابقه بحث از مفهوم وجود بحث از مفهوم وجود از ابتدایی ترین مباحث فلسفی بوده و گفته می شود بعد از تدوین طبیعیات، به مباحثی دست یافت که جای مشخصی در مباحث قبلی برای آنها پیدا نکرد و لذا آنها را بعد از بحث طبیعیات قرار داده و عنوان مابعدالطبیعه برآنها نهاد و از جمله این مباحث، بحث از مفهوم وجود بود پس بحث از مفهوم وجود در مابعد الطبیعه نیز مطرح بوده است؛ درباره مفهوم «هستی» شاید فیلسوفی نباشد که اختلاف داشته باشد و یا اینکه توجه به این بحث نداشته باشد و حتی «موجود» را ملاک ثبوت و تقرر و تحقق می دانند و البته برای نشان دادن موجود بودن یک شیء از عبارات دیگری نیز همانند «قابل اشاره بودن و دارای آثار بودن و مطرح شدن علیت و معلولیت درباره آن» استفاده می کردند. ⭕️⭕️ نفی مفهوم وجود توسط برخی از متکلمین البته برخی از متکلمان سخنانی دارند که مستلزم با نفی مفهوم «وجود» هست همانند کسانی که معتقدند مفهوم وجود، بین همه ماهیات و به تعداد ماهیات، مشترک لفظی هست؛ مثلاً وقتی گفته می شود «این ماژیک موجود است» واژه «موجود» در این گزاره دارای بار معنایی خاصی نیست بلکه «موجود» در این گزاره، اسم دوم «ماژیک» و یا «کتاب» و یا «میز» و یا ... هست و به عبارت دیگر اشیاء خارجی یک نام و یک نام خانوادگی دارند مثلاً نام این شی «ماژیک» و نام خانوادگی اش «موجود» هست. خلاصه سخن این دسته این است که در ذیل واژه موجود، مفهوم دیگری وجود ندارد تا بر مصادیق مختلف صدق کند و اصلاً صدقی در کار نیست بلکه واژه «موجود» اسم خانوادگی اشیاء است پس این دسته، فقط به مفهوم ماهیات همانند مفهوم دیوار و سنگ و آهن و ستاره و سیاره و ... معتقد هستند و به مفهوم دیگری معتقد نیستند. و بحث اولین کسی بود که توجه تفصیلی به تفاوت حیثیت ماهوی و حیثیت وجودی پیدا کرد؛ ایشان در کتاب حکمت الاشراق خود بحثی را با عنوان «حکومهٌ فی عدم زیادهِ الوجود علی الماهیه فی الخارج» مطرح نمود که در واقع متاثر از یک ذهنیت درباره مکتب مشاء بود و مرحوم در کتاب اسفار، همین ذهنیت را فی الجمله پذیرفته یعنی فی الجمله این ذهنیت را بعضی از فلاسفه مشایی نسبت داده است. ⭕️ مبنای برخی از فلاسفه مشاء درباره زیادت وجود بر ماهیت از سخنان برخی از فلاسفه مشاء استفاه می شود که در خارج ماهیتی همانند کتاب وجود دارد که چیزی به نام «موجود» و «وجود» بر آن عارض شده است پس این «کتاب» ما فی الاعیان بوده و خارج را پرده کرده و در عین حال عوارض متعددی همانند سفید بودن، حجم داشتن و وزن داشتن، دارد و یکی از این عوارض، «وجود» هست. در بعضی از تحلیل ها این چنین به نظر می رسد که گویا این ماهیت در کتم عدم بوده و بعد خداوند به آن وجود داده است همانگونه که یک ماهیت، سفید نبود و بعد آن را سفید کردیم و همانگونه که بعضی از اوصاف را نداشت، این اوصاف را دادیم، به همان ترتیب، وجود هم نداشت و وجود به آن دادیم. این تبیین و تحلیل ها این تلقی را به دنبال خود می آورد که یا واقعاً فلاسفه مشاء معتقد به این تلقی بودند و یا اینکه معتقد به این تلقی نبودند ولی تبیین های صورت گرفته، این ذهنیت را به دنبال خود پیش می آورد و آن تلقی و ذهنیت این بود که «وجود در خارج زائد بر ماهیت است». در رد این ذهنیت و این تلقی مشایی، فرمود: این چنین نیست که شما تصور کرده اید و خیال کرده‌اید غیر از ماهیتی که خارج را پر کرده است، چیز دیگری هم عارض بر آن شده است که همان وجود است! نخیر، چنین نیست! لذا به اقامه ادله مختلف مبنی بر اینکه وجود زائد بر ماهیت، در خارج نیست پرداخت و اثبات نمود که وجود، ملاحظه عقلانی بوده و چیزی بیش از یک ملاحظه عقلانی نیست؛ مثلاً شما می بینید که کتاب شما در خارج هست و در بعض موارد مشاهده می کنید که کتاب شما در خارج نیست، در اینجا عقل وارد شده و دو ملاحظه عقلانی برای این کتاب در نظر گرفته و دو مفهوم «موجود» و «معدوم» را انتزاع می کند و البته این دو مفهوم از اولین مفاهیمی است که حتی یک کودک نیز آن را از حالات مختلف اسباب بازی هایش اینکه در بعض مواقع در مقابل چشمانش هستند و در بعض مواقع در مقابل چشمانش حضور ندارند، متوجه می شود.
#دروس_فلسفی_اصولی_فقهی_استاد_علی_فرحانی
#طبیعیات #اشارات_و_تنبیهات #استاد_حشمت_پور
نمط اول مطلب 3. علت طرح بعضی از مباحث علم الهی در نمط مربوط به طبیعیات مطلب 3.1. پاسخ کلی و اجمالی اولاً علم طبیعیات از یک جهت به علم الاهیات وابسته است؛ چه اینکه مبادی موضوع علم طبیعی در علم الهی مورد بررسی قرار می گیرد. ثانیاً علم الاهیات از یک جهت به علم طبیعیات وابسته است؛ چه اینکه بحث از تلازم ماده و صورت به عنوان یک بحث الهی، مبتنی بر بعضی از مسائل علم طبیعی است. ثالثاً شیخ الرئیس همانند ارسطو بحث را از طبیعیات شروع می کند ولی بر خلاف ارسطو هیچ کدام از مباحث طبیعیات را بصورت مصادره ای و اصل موضوعی به پیش نمی برد بلکه آن دسته از مطالب مربوط به علم الاهیات که مباحث طبیعیات به آنها وابسته هستند را در طبیعیات مطرح و بررسی می کند. در نتیجه در مباحث طبیعیات اشارات مشاهده می کنیم که برخی از مطالب، طبیعی و برخی الهی هستند. مطلب 3.2. مسائل مطرح در نمط اول بحث اول: شیخ الرئیس در این نمط درباره تشکیل جسم از اجزاء لا یتجزی یا ماده و صورت و نیز بحث درباره تناهی و عدم تناهی ابعاد جسم بحث می کند و این مسئله، بحثی طبیعی است چه اینکه موضوع علم طبیعی، جسم بوده و این بحث نیز مربوط به عوارض جسم است. بحث دوم: شیخ الرئیس بعد از اثبات اینکه جسم از ماده و صورت تشکیل شده است بحث می کنند از ماده و صورت و تلازم این دو و چگونگی ارتباط اینها با یکدیگر که این مسأله ای طبیعی و از عوارض جسم نیست چه اینکه در این مسئله از جسم بحث نمی شود بلکه از ماقبل جسم و اجزاء جسم بحث می شود و باید توجه نمود که بحث از خود جسم و اجزاء جسم که قبل از جسم محسوب می شوند، مربوط به علم طبیعی نیست به جهت اینکه در هیچ علمی از خود موضوع و اجزاء موضوع بحث نمی شود بلکه در هر علمی از عوارض ذاتی موضوع که بعد موضوع هستند، بحث می شود لذا بحث درباره ماده و صورت مربوط به قبل طبیعت و از مسائل علم الهی هستند. مطلب 3.2. مقایسه شیوه شیخ الرئیس با شیوه معلم اول مطلب 3.2.1. سوال مقدر شیخ الرئیس در این نمط می خواهند از طبیعیات بحث کنند پس چرا از بحثهایی چون ماده و صورت که الهی هستند نیز بحث می کند؟ به عبارت دیگر چرا مرحوم شیخ الرئیس، بحث الهی و طبیعی را با یکدیگر خلط نموده و همه را در این نمط مطرح کرده اند؟ مطلب 3.2.2. بررسی شیوه ارسطو در کتاب تعلیم ارسطو کتابی به اسم «تعلیم» نوشته و در این کتاب اول طبیعیات و سپس الهیات را مطرح نموده است به این جهت که قوای ادراکی ما اول طبیعیات را درک می کند و بعداً به کمک طبیعیات سراغ معقولات و الهیات می روند پس طبیعیات به ما نزدیکترند لذا اول می توانیم از آنها شروع کنیم و به آنها بپردازیم و وقتی حادث بودن و محتاج بودن آنها را درک کردیم بعد به سراغ علت آنها که الهیات باشد می پردازیم و اینکه الهیات را «ما بعد الطبیعه» می گویند به این علت است و عده ای نیز ترتیب را برعکس مطرح می کنند چون به لحاظ وجود، الهیات نسبت به طبیعیات اقدم اند چه اینکه اولاً آن علل موجود بودند و سپس این معالیل وجود گرفته اند و از این حیث الهیات را «ما قبل الطبیعه» می گویند. ارسطو در طبیعیات مطالبی را مطرح نموده که مبهم بوده و احتیاج به اثبات داشتند ولی این مطالب مبهم در علم طبیعی مطرح و اثبات نمی شوند بلکه به عنوان اصل موضوعه ‌ پذیرفته شده و بعد در الهیات اثبات می شوند یعنی در کتاب ارسطو در قسم طبیعیات خواننده حواله داده می شود به قسم الهیات؛ البته باید توجه نمود که ارسطو در بحث طبیعیات، ترتیب مباحث را رعایت نموده و ابتدا از مبادی طبیعیات یعنی ماده و صورت و فاعل و غایت بحث کرده و سپس به بحث در خود محسوسات و بعد به معقولات پردخته است. ❇️❇️ @esra_rasane
✅ جام جم اجتهاد (مجموعه گفتارهای علوم انسانی) 👈 شماره دوم 💢 جایگاه و ارزش انواع جهان بینی 🔰استاد علی فرحانی #پای_درس_استاد #علوم_انسانی_اسلامی @almorsalat 📌 متن کامل را #بخوانید 👇👇👇👇
✅ جام جم اجتهاد (مجموعه گفتارهای علوم انسانی) 👈 شماره اول 💢 تاثیر جهان بینی در اسلام شناسی 🔰استاد علی فرحانی #پای_درس_استاد #علوم_انسانی_اسلامی @almorsalat 📌 متن کامل را #بخوانید 👇👇👇👇
✅ جام جم اجتهاد (مجموعه گفتارهای علوم انسانی) 👈 شماره سوم 💢 علوم انسانی بدون پیش فرض 🔰استاد علی فرحانی @almorsalat 📌 متن کامل را 👇👇👇👇
💢آنچه در این شماره می خوانید 👇👇👇 🔹لزوم آشنایی با مبانی غربی در مباحث تمدنی و علوم انسانی 🔹ارزش یافتن علوم انسانی در غرب 🔹مولفه های حاکم بر فکر و عمل غربی 🔹مولفه اول: نتیجه محوری در علوم 🔹مؤلفه دوم: تقدس زدایی از همه چیز 🔹ندامت غرب از مبانی خود 🔹مکاتب زیربنایی و فرآورده ها 🔹تمدن نتیجه تمام علوم 🔹مبانی تمدن غرب 🔹انسان فردی غرب 🔹انسان اجتماعی غرب 🔹مقابله با نظریه انتظار حداکثری از دین به دلیل پیش فرض های غربی 🔹رجوع به نظرات علامه به دلیل پیش فرض آزادی 🔹تخییر و آزادی عمل در دین 🔹گزاره های اخلاقی در اسلام 🔹فرد محوری در مکاتب غربی به جای واقع محوری 🔹منظومه امام و علامه طباطبایی کامل است 🔹فرق متکلم و فیلسوف در پیش فرض گرفتن 🔹برهان بر خدای قرآن توسط علامه 🔹علوم انسانی بدون پیش فرض @almorsalat 📌مطالعه متن کامل این شماره 👇👇👇👇
علوم انسانی بدون پیش فرض.pdf
581K
#درس_گفتار #جام_جم_اجتهاد (3) 💢 علوم انسانی بدون پیش فرض 🔰استاد علی فرحانی #پای_درس_استاد #علوم_انسانی_اسلامی @almorsalat
✅ جام جم اجتهاد (مجموعه گفتارهای علوم انسانی) 👈 شماره چهارم 💢 استخلاف و دین 🔰استاد علی فرحانی @almorsalat 📌 متن کامل را 👇👇👇👇
💢 آنچه در این شماره می خوانید 👇👇👇 🔸مقدمه: سوالات بنیادین انسان 🔸عدالت کمال اجتماعی انسان نیست 🔸کمال فردی انسان در نظر اسلام 🔸کمال اجتماعی انسان در نظر اسلام 🔸عدالت، هدف میانی است 🔸چرا باید علاوه بر هدف میانی، غایت نهایی را بدانیم؟ 🔸نطقه شروع سیر انسان، دنیاست 🔸آیا این هدف، با نگاه عرفانی است؟ 🔸تمدن اسلامی،‌ منحصر در بعد اجتماعی نیست 🔸دین و تبعیت از انسان کامل، راه رسیدن به استخلاف 🔸بخش اعظم دین، احکام اجتماعی است 🔸انسان، فطرتا اجتماعی است 🔸دین مطابق با فطرت است 💠💠💠💠💠 @almorsalat 📌 متن کامل این شماره را 👇 👇 👇
متاسفانه امکان بارگذاری صوت پر حجم در ایتا وجود ندارد لذا صوت دروس الشواهد الربوبیه استاد فربهی در کانال تلگرام بارگذاری می شود.
🔰🔰 (1) ✅✅ جستارهایی در معارف وحیانی و فلسفه اسلامی ؛ بازتاب اندیشه ها و دروس استاد معظم شیخ (مد ظله) 💢💢 نظریه اول درباره : تدوین نظریات فلسفیِ مطرح‌شده در روایات و به عبارت دیگر مجموعه گزاره‌های وحیانی که ماهیتی فلسفی دارند؛ چه اینکه ماهیت بخشی از گزاره‌های وحیانی، ماهیت فلسفی است. 💡 آیا به معنای اول وجود دارد؟ آیا گزارة فلسفی در اسلام داریم یا نه؟ ✅ منظور از «گزارة فلسفی» گزاره‌ای است که دربارة مسائل هستی‌شناسی صحبت می‌کند. پاسخ این سؤال، مثبت است، 💡💡آیا این گزاره را به روش تعلقی به مخاطب یاد داده‌اند که قاطع عذر باشد؟ پاسخ به این سؤال هم مثبت است. پس در روایات، گزاره‌های فلسفی وجود دارد. ، به یک معنا می‌تواند مجموعه‌ای از همین گزاره‌هایی باشد که ساختارشان فلسفی است، این روایات را جمع کرده و مثلاً اسمش را بگذاریم: قواعد عقلی در روایات. یعنی همان گزاره‌هایی که ماهیت فلسفی دارند و در روایات ما وجود دارند. پس بخشی از نظریات فلسفی، در روایات ما وجود دارد؛ مثل این که این جهان، خدایی دارد و صدها گزاره شبیه این گزاره داریم که فلاسفه این گزاره‌ها را جمع کرده‌اند؛ یکی از آنها همین کتاب «قواعد عقلی در روایات» است که آقای خرمیان در سه جلد این روایات را جمع کرده‌است. پس یک معنای این است که گزاره‌های فلسفی‌ای که در وحی آمده را جمع‌آوری کنیم. بنده در کتابخانة خودم بیش از صد کتاب در این زمینه دارم؛ که گزاره‌های فلسفی در روایات را بزرگان ما جمع کرده‌اند، از گرفته تا مرحوم ملاهادی سبزواری تا خود مرحوم . پس به همین معنا، داریم. ❇️❇️ @esra_rasane