eitaa logo
مکتب خانه
315 دنبال‌کننده
775 عکس
322 ویدیو
261 فایل
نشر آثار صوتي و تصويري و مکتوب @roshd_harakat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸🔸 🔸🔸 🔹 🔹 💠 گونه‌های شناخت خدا 1. شناخت فطری 2. شناخت شهودی 3. شناخت نقلی 4. شناخت عقلی: استدلال بر وجود خدا 💠 تقسیم‌بندی انواع استدلال بر وجود خدا استدلال بر وجود خدا در یک تقسیم‌بندی بر دو قسم هست: 1. ادله مفهوم محور؛ چنین ادله‌ای را براهین وجودی می‌نامند ؛ اولین برای جناب آنسلم قدیس این برهان را مطرح نمود البته باید توجه نمود که این براهین غیر از برهان صدیقین در فلسفه اسلامی است. 2. ادله واقعیت محور که خود بر دو قسم هستند: 2.1. برهان صدیقین: چنین استدلالی از طریق واقعیت مطلقی که تردیدناپذیر بوده و خروج از سفسطه برابر با آن است، صورت می‌گیرد. 2.2. براهین مخلوق محور: چنین استدلال‌هایی از طریق واقعیت‌های خاص و مقید، صورت می‌گیرد که خود بر دو قسم هستند: 2.2.1. براهین انفسی: همانند براهین اخلاقی و برهان حدوث نفس و استکمال نفس و برهان فطرت و دو استدلال دکارت در تأمل سوم؛ هرچند دکارت در این دو استدلال، با مفهوم خدا به‌پیش می‌رفت ولی مفهوم خدا ازآن‌جهت که مفهوم خدا هست، مورد لحاظ نبود بلکه ازآن‌جهت که پدیده‌ای در نفس انسان هست، مورد لحاظ بود و این پدیده نیازمند علت است. 2.2.2. براهین آفاقی: همانند برهان حرکت و نظم و حدوث جهان @esra_rasane
اثبات واجب تعالی براهین اثبات واجب‌الوجود در یک تقسیم‌بندی بر دو قسم هستند: 1. براهین مخلوق محور: در چنین براهینی، از فرض وجود مخلوق، خالق را اثبات می‌کنیم و حتماً باید فرض کنیم که مخلوقی بما أنَّه مخلوق، وجود دارد و البته وجه ضعف چنین براهینی این است که در صورت تشکیک در صغرا دیگر بحث اثبات واجب مشکل می‌شود و خود این براهین بر دو قسم هستند: 1.1. از اصل وجود مخلوق، خالق را اثبات می‌کنیم؛ همانند برهان حدوث 1.2. از صفت مخلوق، خالق را اثبات می‌کنیم؛ همانند برهان نظم 2. براهین موجود محور: براهینی که مفادشان یک قضیه شرطیه است: «اگر هستی هست، واجب تعالی نیز هست» پس در این‌چنین براهینی اصل فرض وجود مخلوق، شرط تمام بودن برهان نیست و چه بپذیریم مخلوقی هست و چه نپذیریم مخلوقی هست، واجب تعالی اثبات می‌شود؛ مرحوم شیخ‌الرئیس برای اولین بار، عنوان این براهین را «صدیقین» نامید چه اینکه در چنین براهینی، وساطت مخلوقات به میان نمی‌آید و چیزی غیر از واجب تعالی را واسطه برای اثبات واجب قرار نمی‌دهیم بلکه به‌صورت مستقیم به سراغ چیزی که مناط واجب تعالی هست، می‌رویم و باید توجه نمود که حقیقت وجود، مناط اثبات واجب تعالی است پس در این‌چنین براهینی نمی‌گوییم: «ما یک حادث داریم که این حادث احتیاج دارد و آن مُحدِث حتماً باید یا واجب باشد یا منتهی به واجب شود.» بلکه به‌صورت مستقیم می‌گوییم: «اگر هستی هست پس واجب تعالی هست». @esra_rasane
وَ مِنْ ذَلِكَ قَوْلُهُ عَلَيْهِ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ: «إِذَا أَرَادَ اللَّهُ‏ بِعَبْدٍ خَيْراً عَسَلَهُ‏» قِيلَ لَهُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، وَ مَا عَسَلُهُ؟ قَالَ: «يَفْتَحُ لَهُ بَيْنَ يَدَيْ مَوْتِهِ عَمَلًا صَالِحاً يُرْضِي حَتَّى يَرْضَى عَنْهُ مَنْ حَوْلَهُ» وقتى خداوند براى بنده‏اى نيكى خواهد او را شيرين كند! گفتند: شيرينى او چگونه است‏؟ گفت پيش از مرگش كار نيكى را پيش پاى او ميگذارد و در اثناى انجام آن جانش را ميگيرد. شريف الرضي، محمد بن حسين، المجازات النبوية - قم، چاپ: اول، 1422ق / 1380ش. مسند أحمد 4: 200، كنز العمّال 11: 95: 30763، 101: 30796، 102: 30798، الفتح الكبير 1: 73.
هدایت شده از عصرتبیین عصررسانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴أنا لله و انا لیه راجعون🏴 #سردار_عارف_مجاهد شرط شهید شدن، شهید بودن است 🌷سردار شهادتت مبارک... ✅ @andisheengelabi
☑️بزرگترین فضیلت حضرت زهرا (س) 🔰امام خمینی (ره) ◾️من راجع به حضرت صديقه (س) خودم را قاصر مى‏ دانم كه ذكرى بكنم، فقط اكتفا مى ‏كنم به يك روايت كه در كافى شريفه است و با سند معتبر نقل شده است و آن روايت اين است كه حضرت صادق (ع) مى‏ فرمايد: فاطمه (ع) بعد از پدرش ۷۵ روز زنده بودند در اين دنيا، بودند و حزن و شدت بر ايشان غلبه داشت و جبرئيل امين مى ‏آمد خدمت ايشان و به ايشان تعزيت عرض مى ‏كرد و مسائلى از آينده نقل مى ‏كرد. ◾️ظاهر روايت اين است كه در اين ۷۵ روز مراوده‏ اى بوده است؛ يعنى، رفت و آمد جبرئيل زياد بوده است و گمان ندارم كه غير از طبقه اول از انبياى عظام‏ درباره كسى اين طور وارد شده باشد كه در ظرف ۷۵ روز جبرئيل امين رفت و آمد داشته است و مسائل را در آتيه ‏اى كه واقع مى ‏شده است، ذكر كرده است و آنچه كه به ذريه او مى ‏رسيده است در آتيه، ذكر كرده است و حضرت امير هم آنها را نوشته است، كاتب وحى بوده است حضرت امير، همان طورى كه كاتب وحى رسول خدا (ص) بوده است - و البته آن وحى به معناى آوردن احكام، تمام شد به رفتن رسول اكرم- كاتب وحى حضرت صديقه در اين ۷۵ روز بوده است. ◾️مسئله آمدن جبرئيل براى كسى يك مسئله ساده نيست. خيال نشود كه جبرئيل براى هر كسى مى ‏آيد و امكان دارد بيايد، اين يك تناسب لازم است بين روح آن كسى كه جبرئيل مى‏ خواهد بيايد و مقام جبرئيل كه روح اعظم است، چه ما قائل بشويم به اينكه قضيه تنزيل، تنزل جبرئيل، به واسطه روح اعظم خود اين ولى است يا پيغمبر است. او تنزيل مى ‏دهد او را و وارد مى ‏كند تا مرتبه پايين يا بگوييم كه خير، حق تعالى او را مأمور مى ‏كند كه برو و اين مسائل را بگو. چه آن قسم بگوييم كه بعض اهل نظر مى ‏گويند و چه اين قسم بگوييم كه بعض اهل ظاهر مى ‏گويند، تا تناسب ما بين روح اين كسى كه جبرئيل مى ‏آيد پيش او و بين جبرئيل كه روح اعظم است نباشد، امكان ندارد اين معنا ◾️و اين تناسب بين جبرئيل كه روح اعظم است و انبياى درجه اول بوده است مثل رسول خدا و موسى و عيسى و ابراهيم و امثال اينها، بين همه كس نبوده است، بعد از اين هم بين كسى ديگر نشده است. حتى درباره ائمه هم من نديده‏ ام كه وارد شده باشد اين طور كه جبرئيل بر آنها نازل شده باشد، فقط اين است كه براى حضرت زهرا (س) است كه آنكه من ديده ‏ام كه جبرئيل به طور مكرر در اين ۷۵ روز وارد مى‏ شده و مسائل آتيه ‏اى كه بر ذريه او مى ‏گذشته است، آن مسائل را مى ‏گفته است و حضرت امير هم ثبت مى‏ كرده است. ◾️و شايد يكى از مسائلى كه گفته است، راجع به مسائلى است كه در عهد ذريه بلندپايه او حضرت صاحب (ع) است، براى او ذكر كرده است كه مسائل ايران جزو آن مسائل باشد، ما نمى ‏دانيم، ممكن است. ◾️در هر صورت من اين شرافت و فضيلت را از همه فضايلى كه براى حضرت زهرا (س) ذكر كرده ‏اند- با اينكه آنها هم فضايل بزرگى است- اين فضيلت را من بالاتر از همه مى ‏دانم كه براى غير انبيا- عليهم السلام- آن هم نه همه انبيا، براى طبقه بالاى انبيا- عليهم السلام- و بعض از اوليايى كه در رتبه آنها هست، براى كس ديگر حاصل نشده. و با اين تعبيرى كه مراوده داشته است جبرئيل در اين هفتاد و چند روز، براى هيچ كس تا كنون واقع نشده و اين از فضايلى است كه از مختصات حضرت صديقه- سلام اللَّه عليها- است. 📚صحیفه ج۲۰ ص۴
هدایت شده از  ﷽عقل و عشق
قابل توجه گرامی «کانال عقل و عشق» کانالی جامع در عرضه و نشرآثار (مشا،اشراق،متعالیه) (نظری، عملی وادبی) از بزرگانی چون : ابن عربی، قونوی، صدرالمتالهین، فرغانی، جامی،خواجه عبدالله، شبستری، مولوی، حافظ، سنایی، عطار،ابن سینا،شیخ اشراق و... 🌹اعلان برگزاری کلاس عرفان ادبی به ما بپیوندید👇👇👇 @Erfanadabi @Erfanadabi
هدایت شده از  ﷽عقل و عشق
🔺اثر جدید دیگری از حجت‌الاسلام والمسلمین استاد وکیلی با موضوع اثبات جعلی بودن کتاب «حدیقة‌الشیعه» و احادیث رد تصوّف 📗 «تطهیر الشریعه عن حدیقة‌الشیعه» ⌛️رونمایی به زودی... ▫️ مهم‌ترین مرحله از پروژۀ دروغ‌بافی بر ضد جریان‌های توحیدی و عرفانی، جعل مجموعه‌ای از احادیث از زبان ائمه علیهم‌السلام بر ضد تَصوف بود که با ساخت این احادیث تقریباً آخرین تیر بر پیکر خستۀ عرفان و تصوف شیعی وارد شد و تا قرن‌ها میلیون‌ها نفر از سفرۀ توحید حقیقی محروم شدند. ▫️ کتاب حاضر مروری بر داستان تلخ حدیث‌سازی از زبان اهل‌بیت علیهم السلام بر ضد جریان تصوف و عرفان است که با شواهدی قطعی نشان می‌دهد چگونه به‌خاطر مطامع دنیوی و در پی یک درگیری اجتماعی، عده‌ای عالِم‌نما حاضر شدند از نام مبارک معصومین علیهم‌‌السلام سوء‌استفاده کرده و نیات شیطانی خود را به نام دین سکه زده و خلقی را از شراب وصل الهی و عبودیت و فنا محروم نگه ‌دارند. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین محمد حسن وکیلی 🆔 @mhva_ir 🌐 www.mhva.ir @Erfanadabi @Erfanadabi