eitaa logo
استاد علوی تهرانی
4.1هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
257 ویدیو
59 فایل
کانال رسمی استاد علوی تهرانی ✅ تلگرام: https://t.me/Fares_ir ✅ سایت: Fares.ir ✅ ادمین کانال: @Fares_Contact ✅ ارتباط با ادمین جهت طرح سؤال و مشاوره از استاد: @Fares_Admin ✅ بنیاد فارِس المومنین: ۳۴ ۳۲ ۹۲ ۶۶ - ۰۲۱ ✅ کد شامد: ۱-۲-۷۳۲۰۹۸-۶۱-۰-۲
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 مؤلفه‌های انتظار ✅ انتظار به معنی چشم به راه بودن است. انتظار یک حالت روحی روانی است و به دورن انسان بازمی‌گردد. 🔹منتظر نباید نسبت به وضع موجود قانع باشد و باید نسبت به غیبت ولیّ خدا گلایه و شکایت داشته باشد. اللّهم اِنّا نَشکو اِلیکَ فَقدَ نَبیّنا وَ غَیبةَ وَلیّنا ... 👈 این شکایت در دو بُعد انسانی و اجتماعی است. از نظر انسانی، چقدر با کرامت انسانی فاصله داریم؟ و از نظر اجتماعی، آیا جامعه به دور از ظلم و جور است؟ 🔹منتظر برای دستیابی به وضعیت مطلوب همواره باید امید داشته باشد. 👈 امیدواری در آخرالزمان در تمام دوره‌ها با بشر همراه بوده است. ادیان و مذاهب مختلف از آن به عنوان موعود یا مصلح جهانی یاد کرده‌اند. اجماع و اتفاق نظر بین همه مردم جهان نسبت به ظهور و بروز یک مصلح در آخرالزمان همواره وجود دارد اما اینکه این فرد چه شخصیتی است در آن اختلاف است. در منابع اهل سنت از پیامبر اکرم نقل شده که فرمودند: اگر از روزگار به جز یک روز باقی نماند، البته خدا مردی از اهل بیت مرا مبعوث فرماید که زمین را پر از عدل و داد کند چنانکه پر از ظلم و جور شده باشد. 🔹منتظر باید زمان تحقق ظهور را نزدیک بداند تا همواره برای آن آماده باشد. 👈 به همین دلیل است که در روایات ما آمده که جمعه روزی است که توقع ظهور در آن می رود، اما اینکه کدام جمعه باشد معلوم نیست. برای ظهور، نباید زمان تعیین کرد اما باید به نزدیکی آن امیدوار و منتظر بود. ___________________ حجةالاسلام والمسلمین گزیده‌ای از مباحث پیرامون امام عصر (عج) @Fares_ir
4_5988096146281597106.mp3
26.84M
📚 | جلسه ۵۴ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۵۴ 💠 امام سجاد (ع) از خداوند تقاضا می‌کنند: «وَ اسْتَفْرِغْ أَيَّامِي فِيمَا خَلَقْتَنِي لَهُ؛ توان و نیروی مرا در طول زندگی و عمرم در همان مسیری قرار بده که مرا به خاطرش آفریده‌ای.» ✅ این بیان نورانی نکاتی را در خود دارد: 🔹 انسان، هدفمند است. [مؤمنون / ۱۱۵] 👈 جزئی از آفرینش است و نه تنها زندگی او بلکه تمام آفرینش هدفمند است، اگرچه ما نفهمیم. 🔹 انسان و آفرینش، خداوند است. [فاطر / ۳] 🔹 انسان، محدود است. هر کس، روزگاری دارد. وقتی حضرت تعبیر «أَیَّامِی» را به کار می‌برند به این معنا است که عمر، محدود است. این مدت برای یک نفر ۶۰ سال است. برای دیگری ۱۰۰ سال است. برای یک نفر مثل جناب نوح ۲۵۰۰ سال است. ولی وقتی از همان جناب نوح پرسیدند: عمر چطور بود؟ فرمود: مثل این بود که از این درب آمدم و از آن درب بیرون رفتم. 🔹 لازم و است که انسان در مسیر هدف خلقتش قرار بگیرد. کسی که هنوز تشخیص نداده برای چه چیزی خلق شده، در بیراهه است. 🔆 هر انسانی می‌تواند در زندگیش سه هدف داشته باشد: ۱. هدف شخصی؛ برخی می‌خواهند دکتر یا مهندس شوند. ۲. هدف مکتبی. ۳. هدف الهی. ⭕️ ما غالباً در آن هدفی سیر می‌کنیم که خودمان تعیینش کرده‌ایم. 🔹 این درخواست امام یعنی در عالم اموری هست که نمی‌گذارند این اتفاق بیفتد و با سیر انسان به سوی هدف الهی در تزاحم هستند. 👈 هر کسی که می‌خواهد به جایی برسد باید این‌ها را کنار بزند. 👈 اینکه چه اموری با رسیدن به آن هدف در تزاحم هستند لازم است. 🔹 هدف از چیست؟ اگر هدف زندگی را نشناسیم زندگی برای ما معنا پیدا نمی‌کند. اگر کسی هدف الهی را نشناسد اگرچه هدف انسانی را برای خودش طراحی کرده باشد، دچار می‌شود. 📌 آمار خودکشی در کشورهای غربی با آن همه پیشرفت‌های اجتماعی و صنعتی و علمی که دارند، بالاست. ✅ چیست؟ 🔸 وقتی می‌گوییم هدف خداوند از خلقت انسان چیست، دو وجه دارد. وجه اولش این است که کارکرد انسان چیست. وجه دومش این است که خدا چه هدفی دارد؟ 💠 خداوند از خلقت ما هیچ انگیزه و منفعتی ندارد. [ذاریات / ۵۷] 🔆 چیست؟ 💠 حدیث شریفی می‌فرماید: «خداوند انسان‌ها را نکرده که به او منفعتی برسانند و آن‌ها را خلق نکرده تا ضرری را از او دفع کنند. بلکه آن‌ها را خلق کرده است تا به آنان منفعت برساند. تا در مسیری قرار بگیرند که مسجود ملک شوند.» ⭕️ اینکه انسان به آن‌جا نمی‌رسد به خداوند ربطی ندارد. ___________________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۵۴ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
5.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 📚 بمناسبت شب جمعه ماه شعبان 📖 می‌دانی خدا چطور ما را مثل روز تولد پاک می‌کند؟! 🗓 شب جمعه اول ماه رمضان | سال ١٣٩۶ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۳۷ ✅ یکی از ضروریات ، این است که دوران تمام شده است. یعنی همه عالمان شیعه روی این مسأله دارند که در سال ۳۲۹ هجری قمری در پی رحلت چهارمین یعنی جناب علی بن محمد سمری که در روز نیمه شعبان رخ داده است، نیابت خاص تمام شد. 💠 حضرت در توقیعی به علی بن محمد سمری شروع را اعلام می‌کنند که او شش روز دیگر از می‌رود. بعد می‌فرمایند: کارهایت را جمع کن و به هیچ کس وصیت نکن که پس از تو قائم مقام تو باشد. چون غیبت کبری شروع شد. دیگر ظهوری در کار نیست مگر پس از اذن خدای عزّوجلّ. این پس از دوران طولانی و قلب‌ها و پر شدن زمین از اتفاق می‌افتد. از این پس اگر یکی از پیروان ما ادعای مشاهده مرا کرد، است. هر کس قبل از خروج سفیانی و صحیۀ آسمانی ادعای مشاهده کند، می‌گوید. ⭕️ هیچ یک از علمای ما ادعای نیابت خاصه نداشتند. دیگران هم برای آن‌ها چنین ادعایی نکردند. اما یک داریم که رتق و فتقی است که مراجع با ضابطه مشخصی که وجود دارد، به مقام دادن می‌رسند و این شأنیت را پیدا می‌کنند که به این مورد بپردازند. 👈 نیابت عامه، رتق و فتق امور است، نه رابطه با امام. نباید خلط مبحث شود. هیچ کس در دوره غیبت کبری نمی‌تواند بگوید من واسطه شما با امام زمان (ع) هستم. ✅ یکی از مهم‌ترین وظایف و مسئولیت‌های نایبان خاص () جلوگیری از فرقه‌گرایی و گروه گروه شدن در دوران غیبت صغری بود. چون زمینه آن بسیار فراهم بوده است. 💢 پس از شهادت حضرت عسکری (ع) با کمک ، ۱۴ فرقه درست شد. حکومت ادعای آنها را ترویج می‌کرد تا اصل مطلب از بین برود. 🖌 مرحوم شیخ مفید می‌گوید: «در زمان ما که سال ۳۷۳ قمری است، هیچ اثری از این گروه‌ها باقی نمانده است و همه از بین رفته‌اند و این به خاطر خدمات نواب اربعه است.» 👈 یعنی آن‌ها شیعه را به نحوی کردند که تحت حمایت یک نفر و زیر یک پرچم قرار بگیرند. بدون شمشیر گروه‌هایی را که ادعای مهدویت و نیابت خاصه داشتند، از بین بردند. چون باید را حفظ کنند. 📚 در کتاب‌های کلامی چهار را نام می‌برند که هر کدام از این‌ها به دو سه فرقه تقسیم می‌شوند. ما چند گروه را معرفی می‌کنیم: 1️⃣ فرقه محمدیه معتقد بودند که سید محمد پسر بزرگ امام هادی (ع) که در زمان حیات ایشان درگذشته بود، امام است و خودشان اصلاً چنین ادعایی نداشتند. ایشان در نزدیکی سامراء مدفون و شخصیت بزرگوار و بسیار ارزنده‌ای هستند. 2️⃣ عده‌ای قائل به انقطاع امامت بودند این گروه در مورد به مهدویت اختلاف داشتند دو گروه شدند: یک دسته از آن‌ها معتقد به قیام امام (ع) نبودند و می‌گفتند چون خداوند از بندگان به خشم آمده است، را منقطع ساخته است. دسته دیگر به موعود (ع) عقیده داشتند. اما معتقد بودند که امام عسکری (ع) بدون جانشین از دنیا رفته است و امامت متوقف شده است تا اینکه خداوند مهدی را از میان امامان گذشته برگزیند. 3️⃣ نام این گروه دوم است و معتقد بودند که امام یازدهم همان مهدی قائم است. زیرا به گمان آن‌ها او امام بعد از خود را معین نکرده چون شرایط سختی داشت. پیروان این گروه در اینکه مهدی کیست، با هم اختلاف داشتند. برای همین به چند دسته تقسیم شدند: گروهی از آنها در امامت امام عسکری (ع) توقف کردند. دسته دیگر گفتند امام عسکری در سال ۲۶۰ از دنیا رفت ولی بعداً خواهد کرد. 4️⃣ نام این گروه «لا اَدریّه» است. آن‌ها تصور می‌کردند امام یازدهم از دنیا رفته است ولی با توجه به اینکه زمین از خالی نمی‌ماند، باید جانشینی داشته باشد. ولی نمی‌دانیم او کیست. ⭕️ یکی از چیزهایی که در آن موقع بود و امروزه هم وجود دارد، بحران است. همه به نوعی مترصدند که دیده شوند. انسانی که نداشته باشد، برای به دست آوردن هر کاری می‌کند. پسران حضرت یعقوب هم همین مشکل را داشتند و می‌گفتند تا زمانی که یوسف هست، ما دیده نمی‌شویم. 🔆 این فرقه‌گرایی وجود داشت. نواب اربعه با حفظ جان امام (ع) به نحوی جامعه را رهبری کردند که خبری از این گروه‌ها نیست و شما امروز در کنار امام عصر (ع) به کس دیگری توجه ندارید. _______________ حجةالاسلام و المسلمین گزیده جلسه ۳۷، @Fares_ir