eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.5هزار عکس
927 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
✖️ پیامدهای زندگی دوم 📺 ترویج نظام سرمایه‌داری 📲 سایت‌های زندگی دوم، شبیه‌ساز جامعه‌ای مبتنی بر نظام اقتصاد سرمایه‌داری هستند. ایده اصلی این فضاها به کاربرانش این است که کاربر به موازات درک اصول زندگی در این جامعه مجازی و فهم وظایف خود به مثابه یک شهروند لیبرال، شیفته زندگی در طبقه مرفه نظام سرمایه‌داری می‌شود. از این روست که در تمام این فضاهای آنلاین، از طبقه ضعیف و اقشار کارگر، خبری نیست. این فضاها، راهبردی برای قراردادن مخاطبان در محیطی سرشار از خوشی هستند که موجب غفلت از کاستی‌ها و نقص‌های بنیادین نظام سرمایه‌داری می‌شود. 🔰 این بازی‌ها با ایجاد تجربه دل‌انگیز استفاده از مواهب ظاهری تمدن غرب و محصولات‌غربی، به شکلی هدفمند مبلغ و مروج زندگی در جامعه مبتنی بر نظام ‌سرمایه‌داری مصرف‌زدگی و تجمل‌گرایی هستند. 💢 ترویج سکولاریسم ❌ در برخی از بازی‌های فضای مجازی، نه‌تنها به ظاهر، حضوری از دین در زندگی دوم وجود ندارد بلکه در این فضاهای خاص مجازی، گاهی معنویت و دغدغه‌های جدی زندگی بشری به شوخی گرفته شده و از این طریق کابران به غفلت انداخته می‌شوند. در این بازی‌ها شاهد هیچ نوع عبادتگاه یا عملی مبنی بر انجام عبادت و دعا دیده نمی‌شود. حتی موضوعاتی که دین به آن اهتمام دارد هم‌چون مرگ، رو و زندگی پس از مرگ، در بازی به شوخی گرفته شده و جنبه دنیوی یافته‌اند. 🔻 برای نمونه، در شرایطی خاص شخصیت مجازی می‌تواند به صورت روح، آسان‌تر از قبل به زندگی خود در فضای بازی ادامه دهد. این غفلت‌زدگی‌ها بدین سبب است که معنویت در زندگی انسانی، دل‌مشغولی‌های بیهوده بیرونی را کاهش داده و مخالف جریان حرکت نظام سرمایه‌داری است. 🖌 هادی عبداللهی 🆔 @farhang_puya
✔️ نگاه توحیدی به مبانی دینی 🔹 یکی از لوازم نگاه توحیدی، نترسیدن از غیر خداست. کسی‌که قبول داشته باشد مبع همه قدرت‌ها خدای متعال است، وقتی خدا گفت جلوی کسی بایست، نمی‌ترسد. صلحش از روی ترس نیست؛ موفع جنگ هم هراس ندارد: «الذین قال لهم‌الناس ان‌الناس قد جمعوا لکم فاخشوهم قزادهم ایمانا و قالو حسبنا‌الله و نعم‌الوکیل(1)» مومنین چنان هستند که وقتی به آن‌ها می‌گویند همه دنیا علیه شما جمعه شده‌اند؛ از مردم بترسید؛ 🔸 از قدرت‌های خارجی نترسید؛ ایمانشان افزایش پیدا می‌کند؛ نه‌تنها نمی‌ترسند، بلکه اتکایشان به خدا هم بیش‌تر می‌شود؛ بیش‌تر به خدا پناه می‌آورند، می‌گویند خدا برای ما بس است؛ هیچ چیز دیگر لازم نیست؛ نه این‌که باید با قدرت‌های خارجی ساخت. این‌ها ریشه‌اش شرک است و شرک ریشه همه بدبختی‌هاست. 🔹 یکی دیگر از مبانی دینی، دشمن شمردن دشمن و اعتقاد به دشمنی دشمن است. یعنی قبول داشته باشیم که دشمن واقعا دشمن است. کسی‌که می‌گوید دشمنی هیچ ‌کسی پایدار نیست و همه دشمن‌ها یک روزی می‌توانند دوست بشوند، سخنش مخالف نص قرآن است. قرآن می‌فرماید: «ان‌الشیطان لکم عدو فاتخذوه عدوا(2)» شیطان دشمن شماست؛ او را دشمن بگیرید. او دست از دشمنی با شما بر نمی‌دارد. اگر گمان کنید او دشمن شما نیست، فریب می‌خورید. کسی‌که دشمن را دشمن نمی‌دانذ، به او تکیه می‌کند، از او کمک هم می‌گیرد. 📚 دکتر مجتی مصباح: 1. آل عمران، آیه 173_ 2. فاطر، آیه 6 🆔 @farhang_puya
📿 معنویت امام (ره) در کلام مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) ✴️ اخلاص، مظهر معنویت 🕌 مظهر معنویت در امام بزرگوار، در درجه اول، اخلاص خود او بود. امام کار را برای خدا انجام داد. اول، هر جا که احساس می‌کرد تکلیف الهی اوست، آن‌را انجام می‌داد. از فداکاری در این راه، امام اِبا نکرد. از شروع مبارزات در سال ۱۳۴۱، امام این‌جور عمل کرد؛ با تکلیف پیش رفت. ⚠️ به مردم و مسئولین‌هم این درس را بارها گفت و تکرار کرد که آن‌چه مهم است، تکلیف است. من تکلیف را انجام می‌دهیم، ترتّب نتیجه بر کار ما دست خداست. بنابراین مظهر مهم معنویت در رفتار امام، اخلاص او بود. برای خاطر تعریف و تمجید این و آن، حرفی نزد، کاری نکرد، اقدامی نکرد. آن‌چه که برای خدا انجام داد، به وسیله‌ی خدای متعال به آن برکت داده شد؛ ماندگار شد. ✅خاصیت اخلاص این است. امام همین توصیه را به مسئولین ‌هم تکرار می‌کردند. امام ماها را امر می‌کردند به اینکه اهل توکل باشیم، اهل اعتماد به خدا باشیم، اهل حسن‌ظن به پروردگار باشیم، برای خدا کار کنیم. خود او اهل توکل بود، اهل تضرع بود، اهل توسل بود، اهل استمداد از خدا بود، اهل عبادت بود. 🎙 بیانات مقام‌ معظم‌ رهبری (مدظله‌العالی) ۱۴/ ۳/ ۱۳۹۰ 🆔 @farhang_puya
💢 شهوت پرستی در مسئولین قبلی و تهدیدی برای مسئولین فعلی ❎ یکی از آفت‌های اخلاقی به‌ویزه در زمامداران و مسئولان، شهوت‌پرستی است. این صفت معنای عامی دارد که شمال قوه شهویه می‌شود اما معنایی که در عرف بدان خیلی اشاره شده است، معنای شهوت فرج و جنسی است. پیروی از این نوع شهوت، نفس راحریص بر مجامعت می‌کند. این عمل در حد اعتدال آن‌که ازدواج و زناشویی است عملی محسن است اما افراط آن امری است قبیح و مستهجن. ⭕️ داستان‌های بسیاری در طول تاریخ در مورد زمامداران و حکم‌رانان امده است که از راه شوت‌جنسی به ورطه هلاکت و نابودی کشانده شدند؛ مانند جنگ‌ها بر سر به‌دست آوردن یک زن یا داستان کلئو پاترا در مصر. متاسفانه تاریخ کشورمان نیز در این مورد دور از اذهان نبوده است. ⚠️ شاهان شهوت‌پرست در دوره قاجار یا محمدرضا پهلوی مخلوع از جمله زن‌باره‌ها و شوت‌رانان در دوره‌های معاصر و نزدیک به آن بوده‌اند. شهوت جنسی دامی است که اگر فرد مسئول به سمت آن کشیده شود، رسوایی و گمراهی را به همراه دارد. راه پیش‌گیری از این مساله و محافظت از دین و دنیا، دوری از نظر کردن به نامحرم و تصور ایشان و تکلم و خلوت با زن نامحرم است. 📝 محمدحسین علیجان‌زاده روشن 🆔 @farhang_puya
💢 استمرار جریان ضدانقلابی در حوزه (قسمت اول) ⚠️ استمرار جریان ضد‌انقلابی منحصر به زمان کنونی نبوده است؛ حضرت امام (ره) در زمان حیاتشان این خطر را گوشزد کرده و در منشور روحانیت، به حوزه‌های‌علمیه درباره هشدار داده‌اند: ... البته هنوز حوزه‌ها به هر دوتفکر آمیخته‌اند و باید مراقب بود که تفکر جدایی دین از سیاست از لایه‌های تفکر اهل جمود به طلاب جوان سرایت نکند... ⭕️ طلاب جوان باید بدانند که پرونده تفکر این گروه هم‌چنان باز است و شیوه مقدس مآبی و دین فروشی عوض شده است. شکست خوردگان دیروز، سیاست بازان امروز شده‌اند. آن‌ها که به خود اجازه ورود در امور سیاست را نمی‌دادند، پشتیبان کسانی شدند که تا براندازی‌نظام و کودتا جلو رفته بودند. غائله قم و تبریز با هماهنگی چپی‌ها و سلطنت‌طلبان و تجزیه‌طلبان کردستان تنها یک نمونه است که می‌توانیم ابراز کنیم که در آن حادثه ناکام شدند ولی دست بر نداشتند و از کودتای نوژه سر در آوردند، باز خدا رسوایشان ساخت. 📑 یادداشتی از محمدرضا باقرزاده در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 استمرار جریان ضدانقلابی در حوزه (قسمت اول) ⚠️ استمرار جریان ضد‌انقلابی منحصر به زمان کنونی نبوده
💢 استمرار جریان ضدانقلابی در حوزه (قسمت دوم) ♨️ دسته دیگر از روحانی‌نما‌هایی که قبل از انقلاب، دین را از سیاست جدا می‌دانستند و سر به آستانه دربار می‌ساییدند، یک مرتبه متدین شده و به روحانیون عزیز و شریفی که برای اسلام آن‌همه زجر و آوارگی و زندان و تبعید کشیدند تهمت وهابیت و بدتر از وهابیت زدند. دیروز مقدس نماهای بیشعور می‌گفتند دین از سیاست جداست و مبارزه با شاه حرام است، امروز می‌گویند مسئولین نظام کمونیست شده‌اند! ⭕️ تا دیروز مشروب‌فروشی و فساد و فحشا و فسق و حکومت ظالمان برای ظهور امام‌زمان {ارواحنافداه} را مفید و راه‌گشا می‌دانستند، امروز از اینکه در گوشه‌ای خلاف‌شرعی که هرگز خواسته مسئولین نیست رخ می‌دهد، فریاد وا اسلاما سر می‌دهند! دیروز حجتیه‌ای‌ها مبارزه را حرام کرده بودند و در بحبوحه مبارزات تمام تلاش خود را نمودند تا اعتصاب چراغانی نیمه شعبان را به نفع شاه بشکنند، امروز انقلابی تر از انقلابیون شده‌اند! 📑 یادداشتی از محمدرضا باقرزاده در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 استمرار جریان ضدانقلابی در حوزه (قسمت دوم) ♨️ دسته دیگر از روحانی‌نما‌هایی که قبل از انقلاب، دین
💢 استمرار جریان ضدانقلابی در حوزه (قسمت سوم) 🔎 اتهام آمریکایی و روسی و التقاطی، اتهام حلال‌کردن حرام‌ها و حرام‌کردن حلال‌ها، اتهام کشتن زنان آبستن و حلیت قمار و موسیقی از چه کسانی صادر می‌شود؟ از آدم‌های لامذهب یا از مقدس نماهای متحجر و بی‌شعور؟! فریاد تحریم نبرد با دشمنان خدا و به سخره گرفتن فرهنگ شهادت و شهیدان و اظهار طعنه‌ها و کنایه‌ها نسبت به مشروعیت نظام کار کیست؟ کار عوام یا خاص؟ خواص از چه گروهی؟ از به ظاهر معممین یا غیر آن؟ بگذریم که حرف بسیار است. ⚠️ همه این‌ها نتیجه نفوذ بیگانگان در جایگاه و در فرهنگ حوزه‌هاست، و برخورد واقعی‌ هم با این خطرات بسیار مشکل و پیچیده است. از یک طرف وظیفه تبیین حقایق و واقعیات و اجرای حق و عدالت در‌حد توان و از طرف دیگر مراقبت از نیفتادن سوژه‌ای به دست دشمنان کار آسانی نیست. 📑 یادداشتی از محمدرضا باقرزاده در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🔸 فضای مجازی را باید به‌سمت صحیح هدایت کنیم! 💠 حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی: 💻 امروزه ابزار فساد و ناهنجاری‌های اخلاقی بسیار گسترش یافته است و فضای مجازی نیز در این بین کاربرد خاصی دارد؛ ما باید فضای مجازی را به سمت و سوی تعلیم و تربیت صحیح هدایت کنیم و در این راستا باید از راهنمایی‌ها و هدایت حوزویان و کارشناسان تعلیم و تربیت بهره گرفت. 📚 گردآوری: طلعت معصومی| 🆔 @farhang_puya
⭕️ قانون‌مداری از دیدگاه امام خمینی (ره) ⚠️ در اسلام قانون است. همه تابع قانونند و قانون‌هم قانون خداست؛ قانون است که از روی عدالت‌الهی پیدا شده است؛ قانونی است که قرآن است؛ قرآن‌کریم است و سنت‌ رسول‌اکرم (ص) است. همه تابع او هستیم و همه باید روی آن میزان عمل بکنیم. فرقی ما‌بین اشخاص نیست و در قانون اسلام؛ فرقی ما‌بین گروه‌ها نیست. اگه می‌خواهید که از صحنه بیرون‌تان نکنند، بپذیرد قانون را. ‼️ نگویید هی قانون و خودتان خلاف قانون بکنید! بپذیرید قانون را. همه‌تان روی مرز قانون عمل بکنید. ⚖ اگر همه روی مرز قانون عمل کنند اختلاف دیگر پیش نمی‌آید. در کشوری که قانون حکومت نکند، خصوصاً قانونی که قانون اسلام است، این کشور را نمی‌توانیم اسلامی حساب کنیم، کسانی که با قانون مخالفت می‌کنند، این‌ها با اسلام مخالفت می‌کنند. 🔰 اگر همه اشخاص، گروه‌ها و نهاد‌های سراسر کشور به قانون، خاضع شوند، هیچ اختلاف ایجاد نخواهد شد، بلکه اختلافات از راه قانون‌شکنی پیش می‌آید. 📚 صحیفه امام ج۹، ص۴۲۵ ، ج۱۴، ص ۳۷۸ و ۴۱۴ 🆔 @farhang_puya
🔎 نگاه تاریخی به استقلال‌طلبی ملت ایران 🔆 ظهور صفویه نخستین اقدام در فرآیند استقلال‌طلبی ملت ایران در مقابل قومیت‌ها و دست‌اندازی‌های غیر بود. پس از آن انقلاب مهم‌ترین عرصه استقلال‌خواهی مردم، به رهبری مراجع تقلید بود. استقلال‌خواهی مهم‌ترین رهاوردی نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی در سطح ملی بود. این انقلاب، کشور ایران را که در عصر پهلوی وابسته به غرب و اجانب بود را به استقلال رساند. 📉 شدت وابستگی رژیم‌پهلوی به حدی بود که از منظر سیاست‌مداران غربی این کشور یکی از ایالت‌های آمریکا به شمار می‌رفت. سیاست‌های رژیم همگی در راستای حفظ منافع غرب بود. نیم قرن سلطنت‌پهلوی همراه با استعمار خارجی هویت ملی کشور را در معرض فروپاشی قرار داد. دولت آمریکا قانون کاپیتولاسیون را تحمیل کرد و همین امر نقطه آغاز انقلاب اسلامی بود که نشان می‌داد ملت ایران در مسئله استقلال‌خواهی و حاکمیت بر سرنوشت خود حساس است. ✏️ محمد‌جواد نوروزی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
📱تاثیرات رسانه بر جامعه 🖥 دنیای رسانه روی دو قشر زنان و جوانان کار می‌کند که هر دو این ویژگی یعنی تاثیرگذاری و تاثیرپذیری را دارا هستند. رسانه هم درست این اشتراکات را دارد. تاثیر رسانه بر جامعه و تاثیر پذیری جامعه از رسانه به همین دلیل است که در تحولات جریان اروپا با تغییر ایدئولوژ‌ی‌های رسانه‌ها هم تغییر می‌کند؛ یعنی از جامعه تاثیر می پذیرد. و برعکس وقتی بخواهیم فرهنگی را وارد جامعه کنیم تا از رسانه استفاده نکنیم؛ نمی‌توانیم آن را فراگیر کنیم چون فراگیری خاصیت رسانه است. 🔺 اما درباره ارتباط رسانه و جوان من مدعی نیستم که همه هویت جوانان ما برگرفته از رسانه هاست؛ زیرا سن جوان ما سن طوفانی، خود محوری، نوآوری و خلاقیت است که به راحتی تسلیم نمی‌شود و قصد دارد تسخیر کند ولی رسانه‌ها به نحوی تسخیر کننده هستند. یعنی روح و روان جوان را تسخیر می‌کنند و نمونه این تسخیر درونی در رفتار ها بروز می‌کند. 🎥 برای مثال در فیلم‌ها مشاهده می‌کنیم که وقتی دختر روستایی می‌خواهد وارد شهر شود متاثر از تصاویری که رسانه‌ها به او داده با لباس عریان‌تر به شهر می‌رود و از دامن کوتاه تر استفاده می‌کند. البته شهر هم تحت تاثیر تصاویری قرار دارد که در پوشش تجدد دریافت کرده است و این القای فرهنگی کار رسانه‌ها است و رسانه‌ها هم ابزاری در دست صاحبان قدرت و ثروت اند. 🖋 معصومه ظهیری 🆔 @farhang_puya
🔷 شبکه‌های مخرب 🆔 @farhang_puya