eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.5هزار عکس
930 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 استمرار جریان ضدانقلابی در حوزه (قسمت اول) ⚠️ استمرار جریان ضد‌انقلابی منحصر به زمان کنونی نبوده است؛ حضرت امام (ره) در زمان حیاتشان این خطر را گوشزد کرده و در منشور روحانیت، به حوزه‌های‌علمیه درباره هشدار داده‌اند: ... البته هنوز حوزه‌ها به هر دوتفکر آمیخته‌اند و باید مراقب بود که تفکر جدایی دین از سیاست از لایه‌های تفکر اهل جمود به طلاب جوان سرایت نکند... ⭕️ طلاب جوان باید بدانند که پرونده تفکر این گروه هم‌چنان باز است و شیوه مقدس مآبی و دین فروشی عوض شده است. شکست خوردگان دیروز، سیاست بازان امروز شده‌اند. آن‌ها که به خود اجازه ورود در امور سیاست را نمی‌دادند، پشتیبان کسانی شدند که تا براندازی‌نظام و کودتا جلو رفته بودند. غائله قم و تبریز با هماهنگی چپی‌ها و سلطنت‌طلبان و تجزیه‌طلبان کردستان تنها یک نمونه است که می‌توانیم ابراز کنیم که در آن حادثه ناکام شدند ولی دست بر نداشتند و از کودتای نوژه سر در آوردند، باز خدا رسوایشان ساخت. 📑 یادداشتی از محمدرضا باقرزاده در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 استمرار جریان ضدانقلابی در حوزه (قسمت اول) ⚠️ استمرار جریان ضد‌انقلابی منحصر به زمان کنونی نبوده
💢 استمرار جریان ضدانقلابی در حوزه (قسمت دوم) ♨️ دسته دیگر از روحانی‌نما‌هایی که قبل از انقلاب، دین را از سیاست جدا می‌دانستند و سر به آستانه دربار می‌ساییدند، یک مرتبه متدین شده و به روحانیون عزیز و شریفی که برای اسلام آن‌همه زجر و آوارگی و زندان و تبعید کشیدند تهمت وهابیت و بدتر از وهابیت زدند. دیروز مقدس نماهای بیشعور می‌گفتند دین از سیاست جداست و مبارزه با شاه حرام است، امروز می‌گویند مسئولین نظام کمونیست شده‌اند! ⭕️ تا دیروز مشروب‌فروشی و فساد و فحشا و فسق و حکومت ظالمان برای ظهور امام‌زمان {ارواحنافداه} را مفید و راه‌گشا می‌دانستند، امروز از اینکه در گوشه‌ای خلاف‌شرعی که هرگز خواسته مسئولین نیست رخ می‌دهد، فریاد وا اسلاما سر می‌دهند! دیروز حجتیه‌ای‌ها مبارزه را حرام کرده بودند و در بحبوحه مبارزات تمام تلاش خود را نمودند تا اعتصاب چراغانی نیمه شعبان را به نفع شاه بشکنند، امروز انقلابی تر از انقلابیون شده‌اند! 📑 یادداشتی از محمدرضا باقرزاده در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 استمرار جریان ضدانقلابی در حوزه (قسمت دوم) ♨️ دسته دیگر از روحانی‌نما‌هایی که قبل از انقلاب، دین
💢 استمرار جریان ضدانقلابی در حوزه (قسمت سوم) 🔎 اتهام آمریکایی و روسی و التقاطی، اتهام حلال‌کردن حرام‌ها و حرام‌کردن حلال‌ها، اتهام کشتن زنان آبستن و حلیت قمار و موسیقی از چه کسانی صادر می‌شود؟ از آدم‌های لامذهب یا از مقدس نماهای متحجر و بی‌شعور؟! فریاد تحریم نبرد با دشمنان خدا و به سخره گرفتن فرهنگ شهادت و شهیدان و اظهار طعنه‌ها و کنایه‌ها نسبت به مشروعیت نظام کار کیست؟ کار عوام یا خاص؟ خواص از چه گروهی؟ از به ظاهر معممین یا غیر آن؟ بگذریم که حرف بسیار است. ⚠️ همه این‌ها نتیجه نفوذ بیگانگان در جایگاه و در فرهنگ حوزه‌هاست، و برخورد واقعی‌ هم با این خطرات بسیار مشکل و پیچیده است. از یک طرف وظیفه تبیین حقایق و واقعیات و اجرای حق و عدالت در‌حد توان و از طرف دیگر مراقبت از نیفتادن سوژه‌ای به دست دشمنان کار آسانی نیست. 📑 یادداشتی از محمدرضا باقرزاده در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🔸 فضای مجازی را باید به‌سمت صحیح هدایت کنیم! 💠 حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی: 💻 امروزه ابزار فساد و ناهنجاری‌های اخلاقی بسیار گسترش یافته است و فضای مجازی نیز در این بین کاربرد خاصی دارد؛ ما باید فضای مجازی را به سمت و سوی تعلیم و تربیت صحیح هدایت کنیم و در این راستا باید از راهنمایی‌ها و هدایت حوزویان و کارشناسان تعلیم و تربیت بهره گرفت. 📚 گردآوری: طلعت معصومی| 🆔 @farhang_puya
⭕️ قانون‌مداری از دیدگاه امام خمینی (ره) ⚠️ در اسلام قانون است. همه تابع قانونند و قانون‌هم قانون خداست؛ قانون است که از روی عدالت‌الهی پیدا شده است؛ قانونی است که قرآن است؛ قرآن‌کریم است و سنت‌ رسول‌اکرم (ص) است. همه تابع او هستیم و همه باید روی آن میزان عمل بکنیم. فرقی ما‌بین اشخاص نیست و در قانون اسلام؛ فرقی ما‌بین گروه‌ها نیست. اگه می‌خواهید که از صحنه بیرون‌تان نکنند، بپذیرد قانون را. ‼️ نگویید هی قانون و خودتان خلاف قانون بکنید! بپذیرید قانون را. همه‌تان روی مرز قانون عمل بکنید. ⚖ اگر همه روی مرز قانون عمل کنند اختلاف دیگر پیش نمی‌آید. در کشوری که قانون حکومت نکند، خصوصاً قانونی که قانون اسلام است، این کشور را نمی‌توانیم اسلامی حساب کنیم، کسانی که با قانون مخالفت می‌کنند، این‌ها با اسلام مخالفت می‌کنند. 🔰 اگر همه اشخاص، گروه‌ها و نهاد‌های سراسر کشور به قانون، خاضع شوند، هیچ اختلاف ایجاد نخواهد شد، بلکه اختلافات از راه قانون‌شکنی پیش می‌آید. 📚 صحیفه امام ج۹، ص۴۲۵ ، ج۱۴، ص ۳۷۸ و ۴۱۴ 🆔 @farhang_puya
🔎 نگاه تاریخی به استقلال‌طلبی ملت ایران 🔆 ظهور صفویه نخستین اقدام در فرآیند استقلال‌طلبی ملت ایران در مقابل قومیت‌ها و دست‌اندازی‌های غیر بود. پس از آن انقلاب مهم‌ترین عرصه استقلال‌خواهی مردم، به رهبری مراجع تقلید بود. استقلال‌خواهی مهم‌ترین رهاوردی نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی در سطح ملی بود. این انقلاب، کشور ایران را که در عصر پهلوی وابسته به غرب و اجانب بود را به استقلال رساند. 📉 شدت وابستگی رژیم‌پهلوی به حدی بود که از منظر سیاست‌مداران غربی این کشور یکی از ایالت‌های آمریکا به شمار می‌رفت. سیاست‌های رژیم همگی در راستای حفظ منافع غرب بود. نیم قرن سلطنت‌پهلوی همراه با استعمار خارجی هویت ملی کشور را در معرض فروپاشی قرار داد. دولت آمریکا قانون کاپیتولاسیون را تحمیل کرد و همین امر نقطه آغاز انقلاب اسلامی بود که نشان می‌داد ملت ایران در مسئله استقلال‌خواهی و حاکمیت بر سرنوشت خود حساس است. ✏️ محمد‌جواد نوروزی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
📱تاثیرات رسانه بر جامعه 🖥 دنیای رسانه روی دو قشر زنان و جوانان کار می‌کند که هر دو این ویژگی یعنی تاثیرگذاری و تاثیرپذیری را دارا هستند. رسانه هم درست این اشتراکات را دارد. تاثیر رسانه بر جامعه و تاثیر پذیری جامعه از رسانه به همین دلیل است که در تحولات جریان اروپا با تغییر ایدئولوژ‌ی‌های رسانه‌ها هم تغییر می‌کند؛ یعنی از جامعه تاثیر می پذیرد. و برعکس وقتی بخواهیم فرهنگی را وارد جامعه کنیم تا از رسانه استفاده نکنیم؛ نمی‌توانیم آن را فراگیر کنیم چون فراگیری خاصیت رسانه است. 🔺 اما درباره ارتباط رسانه و جوان من مدعی نیستم که همه هویت جوانان ما برگرفته از رسانه هاست؛ زیرا سن جوان ما سن طوفانی، خود محوری، نوآوری و خلاقیت است که به راحتی تسلیم نمی‌شود و قصد دارد تسخیر کند ولی رسانه‌ها به نحوی تسخیر کننده هستند. یعنی روح و روان جوان را تسخیر می‌کنند و نمونه این تسخیر درونی در رفتار ها بروز می‌کند. 🎥 برای مثال در فیلم‌ها مشاهده می‌کنیم که وقتی دختر روستایی می‌خواهد وارد شهر شود متاثر از تصاویری که رسانه‌ها به او داده با لباس عریان‌تر به شهر می‌رود و از دامن کوتاه تر استفاده می‌کند. البته شهر هم تحت تاثیر تصاویری قرار دارد که در پوشش تجدد دریافت کرده است و این القای فرهنگی کار رسانه‌ها است و رسانه‌ها هم ابزاری در دست صاحبان قدرت و ثروت اند. 🖋 معصومه ظهیری 🆔 @farhang_puya
🔷 شبکه‌های مخرب 🆔 @farhang_puya
🎩 استادان تحریف 💠 شرق به عنوان محل تولد و رویش و بالندگی اسلام همواره مورد توجه و تفحص موسسه‌های خاورشناسی غرب بوده است. اما تاکنون کمتر پژوهشی از سوی موسسات منتشر شده که در اهانتی به اسلام، پیامبر و قرآن وارد نشده باشد. رشته شرق‌شناسی به شکل امروزی به وسیله خاورشناسی یهودی به نام اگناس گلدزیهر تحول یافت. ◾️ تلاش‌های گلدزیهر در واقع ادامه همان مسیری بود که یهودیان پیش از او برای احیای نقش اسرائیل در خاورمیانه به کار بسته بودند. او هنگام مرگش وصیت کرد تا کتابخانه شخصی اش را به دانشگاه عربی بیت‌المقدس واگذار کند. در کتاب عقیده و شریعت در اسلام از اثر این خاورشناسی یهودی اصول و حقایق اسلام به گونه‌ای تحریف شده و وارونه معرفی شده است. 🔝موبر خاورشناس اسکاتلندی از دیگر افرادی است که به پاس خدمات بی شائبه به صهیونیسم و تعرض به اسلام و مسلمین انستیتوی پژوهش‌های زبان و ادبیات شرق دانشگاه آدنبره به نام او نامگذاری شده است. موبر در کتابی با عنوان «خلافت، پیدایش، انحطاط و سقوط آن» به گونه‌ای وقیحانه دین اسلام را مورد اهانت قرار می‌دهد. 🖋زهرا حاجی پور 🆔 @farhang_puay
🎬 قربانیان خشونت «قسمت۱» ⚠️ بسیاری از غول‌های اقتصادی و تولید کنندگان فیلم‌ها و کارتون‌های تلویزیونی برای جلب بینندگان از و در نتیجه سود بیشتر از خشونت بهره می‌گیرند. در این‌گونه فیلم‌ها انسان‌ها حیوانات و روبات‌ها گوناگون به شدت به جان هم می‌افتند و برای خلق صحنه‌های هیجانی و سرشار از خشونت از انواع ورزش‌های رزمی، سلاح‌های عجیب و ماشین‌های جنگی پیشرفته استفاده می‌کنند تا چشمان مخاطب را بهت زده به سمت خود کشانند. ▪️کودکان نیز مانند دیگر مخاطبان تلویزیون مجبورند برای پر کردن اوقات فراغت خود ساعتی از شبانه روز را به تماشای این زد و خوردها و لذت بردن از قتل‌ها و ویرانی‌های حاصل از آن اختصاص دهند. در بررسی چگونگی و میزان تاثیر خشونت‌های تلویزیونی بر کودکان توجه به سه نکته ضروری است: ۱. نداشتن استقلال فکری و شخصیتی کودکان ۲. نداشتن قدرت تشخیص واقعیت از خیال در کودکان ۳. قوت بالای ضمیر ناخودآگاه در سنین کودکی در ادامه به تفضیل این موضوع می‌پردازیم. 🖋قاسم اردکانی| 🆔 @farhang_puay
نشریه فرهنگ پویا
🎬 قربانیان خشونت «قسمت۱» ⚠️ بسیاری از غول‌های اقتصادی و تولید کنندگان فیلم‌ها و کارتون‌های تلویزیون
🎬 قربانیان خشونت «قسمت۲» 1⃣ نداشتن استقلال فکری و شخصیتی ➕ کودکان در سنینی به سر می‌برند که به استقلال شخصیتی و فکری نرسیدند و هنوز در مرحله شکل گیری آن قرار دارند آن‌ها رخدادهای اطرافشان را به دقت نگاه می‌کنند و از آنچه می‌شنوند و می‌بینند چیزهایی را برمی‌گزیند و بر اساس آن شخصیت، نگاه خود به مسائل و حتی اعتقاداتشان شکل می‌گیرد. این دسته از مخاطبان هنگامی روبروی تلویزیون می‌نشینند که زمینه‌های بسیار مستعد برای تاثیرپذیری از آنچه در تلویزیون نمایش داده می‌شود دارند. 2⃣ نداشتن قدرت تشخیص واقعیت از خیال 🔚 کودکان در تمییز و تشخیص مرز واقعیت و خیال ضعفی آشکار دارند و تقریباً تمام آنچه را در تلویزیون می‌بینند؛ واقعی می‌انگارند. آن‌ها در تخیل هم احساس واقعی بودن می‌کنند و این در بازی‌های کودکان مانند خاله بازی به روشنی دیده می‌شود. آن‌ها در این بازی آنقدر به زندگی خیالی خود اهمیت می‌دهند که گاهی بزرگترها در زندگی واقعی خود اینگونه نیستند. بنابراین این مولفه نیز احتمال تاثیر پذیری کودکان را از برنامه‌های تلویزیونی افزایش می‌دهد. 🖋 قاسم اردکانی|‌ 🆔 @farhang_puya
❌ ضربه اعتماد به آمریکا 💠 رهبر معظم‌ انقلاب: 🔰 هر ملتی به آمریکا اعتماد کرد، ضربه خورد؛ حتی آن کسانی‌که دوست آمریکا بودند. حالا در کشور ما دکتر مصدق به آمریکایی‌ها اعتماد کرد؛ ...‌ کتکش را [هم] خورد؛ حتی کسانی‌که با آمریکا میانه‌شان هم خوب بود و به آمریکا اعتماد کردند، ضربه‌اش را خوردند! 🗓12 آبان 1392| 🆔 @farhang_puya