✅ جامعه اخلاقی در دیدگاه قرآن
📌 مربیان اخلاق و معنویت
⭕️ ائمه معصومین و وجود مقدس حضرت زهرا (س) رهبران هدایت گر جامعه هستند. همانگونه که در روایات آمده آنان مفسران قرآن و راسخون در علم میباشند.
⭕️ قرآن کریم از آن بزرگواران با تعابیری مانند اهل الذکر، اولوالامر و صادقین یاد کرده است. البته پر واضح است که عدم وجود نام ائمه در قرآن دلایل گوناگونی دارد.
⭕️ به تعبیر آیت الله سبحانی: "چه بسا ذکر نام ائمه سبب میشد که آزمندان حکومت و ریاست به نسل کشی بپردازند، آنها برای اینکه از تولد آن امامان جلوگیری کنند، هیچ بعید نبود همچنان که درباره حضرت موسی رخ داد دست به نسل کشی اهلبیت بزنند."
✍ علیاکبر عالمیان، نشریه فرهنگ پویا
#شماره_40
#_معارف
🆔 @farhang_puya
📌 وکالت در حکومت ولایی
💠 فقیه جامع الشرایط نائب امام عصر (عج) و عهده دار همه شئون اجتماعی آن حضرت میباشد و تا آن زمان که واجد و جامع شرایط لازم رهبری باشد، دارای ولایت است و هرگاه همه آن شرایط و یا یکی از آنها را نداشته باشد، صلاحیت رهبری ندارد و ولایت او ساقط گشته است و او از سرپرستی امت اسلامی منعزل است و نیازی به عزل ندارد.
💠 اما اگر حاکمی براساس وکالت از مردم اداره جامعه را به دست گیرد، وکیل مردم است و همانگونه که مردم وکالت را به او دادهاند و او را به به این مقام نصب کردهاند، عزل او از این مقام نیز بدست خود آنان است و چون عزل وکیل طبعا جایز است، مردم میتوانند هرگاه که بخواهند او را عزل کنند، اگرچه هنوز شرایط لازم را دارا باشد و هیج تخلفی از او سر نزده باشد.
📝 ابوالقاسم عاشوری، نشریه فرهنگ پویا
#شماره_2
#ولایت_فقیه
#امامین_انقلاب
🆔 @farhang_puya
✳️ نقش نهضت مشروطه در ساختارسازی سیاسی جریان اسلام ناب
⬅️ شاید از یک زاویه بتوان جریان اسلام ناب که یک جریان تمدن ساز است را به دو قسمت تقسیم کرد؛ یک قسمت از صدراسلام تا قبل از مشروطه که در ایت مرحله این جریان قدرت اجتماعی کسب کرد
🔰 قسمت دوم این جریان زمان مشروطه و بعد از آن است. در این قسمت این جریان به دنبال ایجاد ساختار سیاسی متناسب با خود است
🔰 در دوره قاجار به دلیل پیشینهای که در دوران صفویه اتفاق افتاد تشیع گسترش پیدا کرد و به دلیل آنکه حکومت مناصبی را به علما داد و همچنین فضایی را که برای آنها ایجاد کرد روز به روز ارتباط علما و مردم محکمتر شد.
🎤 حجت الاسلام مهدی ابوطالبی در مصاحبه با فرهنگ پویا
#شماره_41
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
❇️ پیچ تاریخ بینالملل
✅ پیچ تاریخی از چه جهت است؟ عوامل چیست، بزرگی آن تا چه حد است و ما در این مقطع چه وظیفهای داریم؟ اگر حرکت همه کشورهای جهان را در نظر بگیریم، اینها جهات مختلفی دارد و گاهی درون خودش تلاقی پیدا میکند و تضادهایی پیدا میشود.
⬅️ اگر برآیند همه اینها را حساب کنیم میبینیم علی رغم حرکت هایی که درونش هست و گاهی هم نزولی است، دارد یک قوس صعودی را طی میکند و رو به بالا است.
📌 از وقتی که عاملی پیدا شده تا جهت این حرکت به طور محسوس و کارساز تغییر کند، میتوانیم بگوییم تاریخ انسان و تاریخ بینالملل سر یک پیچ تاریخی واقع شده است.
📝 مصاحبه علامه مصباح یزدی، نشریه فرهنگ پویا
#شماره_24
#علامه_مصباح
🆔 @farhang_puya
💢 انسان روز و شب در طریق ساختن خویش برای ابد است
🔰 انسان ازبینرفتنی نیست، باقی و برقرار است، منتها به یک معنی لباس عوض میکند و به یک معنی جا عوض میکند، از رحم مادر به دامان مادر، به گهواره، به مکتب، به مدرسه و ... انسان موجودی ابدی است و براساس قرآن و عرفان و برهان، #علم و #عمل، انسانساز هستند. علم و عمل، جوهرند، عَرَض نیستند. و حقیقتا سرشت گوهر روان میشوند، غذای جان میگردند؛ آنچنان که آب و نان، غذای بدن میشوند.
✳️ پس انسان روز و شب در طریق ساختن خویش برای ابد است. این انگیزه و هدف و ایده، همواره در مد نظر اولیای الهی بوده و هست و ریشهی #عرفان_عملی، همین حقیقت است.
📚 گفتوگو با علامه حسنزاده آملی
📖 صفحات ۲۰۵ و ۲۰۶
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📛 بند 5 #برجام چگونه اراده خرابکاری در نیروگاه نطنز را نشان میدهد؟
💢 روایت رئیس سابق تیم مذاکرهکننده هستهای کشورمان از تفاوت نطنز و فردو و چرایی تاکید طرفهای غربی بر محدود کردن غنیسازی به نظنز!
#نفوذ
#سیاست
#سرطان_اصلاحات
#تاسیسات_هستهای_نطنز
🆔 @farhang_puya
💠 جهاد امام
✳️ جهاد این مرد بزرگ " امام (ره)" صرفا جهاد سیاسی و اجتماعی یا جهاد فکری نبود بلکه همراه با همه این جهادها، جهاد درونی، جهاد با نفس، پایبندی به ارتباط مستمر و دائم با خدای متعال هم بود.
✳️ این جور نیست که اگر ما در میدان جهاد فکری یا جهاد علمی یا جهاد سیاسی یا نظامی وارد شدیم، حق داشته باشیم که از این بخش از جهاد صرف نظر کنیم.
✳️ امام بزرگوار اهل خشوع بود، اهل بکا بود، اهل دعا بود، اهل توسل و تضرع بود. گریه سحرگاهان او، مناجات او، دعای او و ارتباط دائمی او بود که پشتوانه معنوی و تداوم و استمرار جهاد این مرد بزرگ را تشکیل میداد
📌 بیانات رهبر انقلاب، 1394/3/14
#شماره_40
#امامین_انقلاب
🆔 @farhang_puya
💠 نقش نهضت مشروطه در ساختارسازی سیاسی جریان اسلام ناب
📌 نفوذ اجتماعی در عصر قاجار
⭕️ علما به دلیل دعوتی که صفویه از آنها در ساختار قدرت کرده بود و حضوری که داشتند، از نظر سیاسی نفوذ بیشتری در ساختار قدرت پیدا کردند؛ ولی در دوره قاجاریه این نفوذ به نفوذ اجتماعی تبدیل شد.
⭕️ آنها به دلیل حضور در میان مردم و پرداختن به امور اجتماعی قدرت اجتماعی فوق العادهای پیدا کردند.
⭕️ در دوره صفویه حکومت، بعضی از مناصب مانند اوقاف، قضاوت، نماز جمعه و... را به علما سپرد. اینها امور اجرایی و مذهبی کشور بودند که شاه به علما و فقها داد اما در دوره قاجاریه این امور در اختیار علماست.
⭕️ با این تفاوت که دیگر شاه انها را واگذار نمیکند بلکه از باب نفوذ اجتماعی ناشی از نظریه امامت و ولایت شیعی، علما عهده دار این مناصب میشوند.
🎤 مهدی ابوطالبی
#شماره_41
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
❇️ مراحل تمدن سازی اسلامی
🔰 برای ایجاد تمدن اسلامی مراحلی وجود دارد که مرحله اول آن " تولید نظریه" است. کسی که میخواهد حاکمیت یک جریان فکری را ایجاد کند، اول باید نظریه آن را آماده کند؛ لذا در ابتدا بحث های نظری را مطرح میکنند.
🔰 حضرت امام خمینی اول یک نظریه خیلی وسیع را مطرح کردند، بعد این نظریه ابلاغ و تبلیغ شد. زیرا کار دومی که یک رهبر یا آن گروه جریانساز باید انجام دهد " تبليغ نظریه " است.
✅ آنها باید مرتب نظریه خود را تبلیغ کنند و آن را توسط افرادی که اطراف آنها جمع شدهاند بسط دهند.
✍ مهدی مشکی
#شماره_24
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
💠 حقیقت اخلاق
❇️ ما باید حقیقت معنویت و اخلاق را از دیدگاه اسلام بشناسیم. در غیر این صورت این مسائل مفهومهای عامتری نیز دارد، حتی بعضی از دولت های سابق "معنویت" را به جای "جمهوری اسلامی" بهکار میبردند و جز ارزش هایی بود که مطرح میکردند.
🔰 برای مثال میگفتند: برای معنویت انقلاب شده است؛ اما آن را به معنایی که مشترک بین بتپرست، مسلمان، یهودی، مسیحی و لامذهب است بهکار میبردند.
⛔️ برخی درباره اخلاق نیز همین نظر را دارند و میگویند: اخلاق ربطی به دین ندارد و اخلاق این است که انسان با مردم خوشاخلاق و خوشرو باشد و این ربطی به دین و خداپرستی ندارد!
📝 علامه مصباح یزدی(ره)
#شماره_40
#معنویت
#علامه_مصباح
🆔 @farhang_puya
🌹 عفت عمومی جامعه نبوی و علوی
⭕️ جلوگیری از اختلاط زن و مرد در محیط های آموزشی، علمی، فرهنگی و عمومی آثار بسیار مثبت و سازندهای دارد که روانشناسان و جامعهشناسان نیز در این باره بسیار سخن گفته و آن را تایید کردهاند.
⭕️ امروزه برخی کشورها در صددند که این روش را خصوصا در مراکز آموزشی و عمومیشان اجرا کنند. آیا کشور اسلامی ما در این زمینه به سمت الگوی اصیل جامعه نبوی و علوی حرکت میکند؟
✅ نتیجه حفظ جوارح و جوانح، پوشش ظاهری و حجاب است که دین اسلام به جهت هندسه جسمی زن و روح و روان او، بسیار به این امر سفارش کرده است.
✍ زینب مزرعی فراهانی
#شماره_18
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
💢 مراحل تمدنسازی اسلامی
💠 انسانسازی
✅ مهمترین مرحله یک تمدن، تثبیت فکر و جهانبینی آن در جامعه است، که مرحله نخستین تمدن است. در این مرحله ما باید یقین کنیم تولیدات ما، در انقلاب اسلامی، که تولید انسان موحد است، به نتیجه رسیده و جریان فکری انقلاب اسلامی تثبیت شده است.
✳️ دراین زمان میتوان گفت: انسان توحیدی ایجاد شده است. آخرین مرحله در مراحل تثبیت دین، ایجاد تمدن در جامعه است. از اینرو دین برای ساختن یک جامعه باتمدن اسلامی، در ارزشها، علوم و ابزاری که این جامه را میسازد، دخالت دارد.
✍ مهدی مشکی
#شماره_41
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
❇️ مشروطیت، عبرت پیچ تاریخی
📌 شکلگیری نهضت
🔰 تفاوت وضع فعلی با حرکت های اجتماعی صدسال قبل چه بود؟ حرکت مشروطه حدود یک قرن پیش در کشور ما اتفاق افتاد و از نقش روحانیت در آن آگاه هستیم.
🔰 عامل اصلی این حرکت دو چیز بود: یکی نارضایتی و مظلومیت توده های مردم بود. حالا تاریخچهاش را باید خواند که چه سختی هایی میکشیدند و چه ظلمهایی بر ایشان روا داشته میشد.
🔰 از سوی دیگر در بین نخبگان و خواص هم رقابت عظیمی با دستگاه حاکم بود. یعنی مزایای کشور در چند خانواده محصور شده بود و همه چیز به دربار و درباریان برمیگشت.
🖌 علامه مصباح یزدی (ره)
#شماره_24
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
✅ انسان انقلاب، معنویت "فهمیده" و اخلاق "حججی"
💢 امام خمینی (ره) همه رنج ها و محنت ها، غربت ها، تبعید، زندان، شکنجه و شهادت ها از آغاز نهضت تا پیروزی انقلاب و پس از آن در جهت تثبیت نظام را نیز در منظومه الهی تعریف میکند.
💢 منظومهای که انسان عصر انقلاب در سایه نظام اسلامی به عبادت و عبودیت خدا برسد و مانعی را در سیر روحی و تا رسیدن به کمال الهی و انسانی نبیند.
💢 امام راحل به صراحت به این نکته اشاره میکنند و میفرمایند: " همه اینها مقدمه اين است که یک آرامشی در این بلاد پیدا بشود و دنبال این آرامش یک سیر روحی پیدا بشود، یک هدایت بهسوی خدا پیدا بشود آن چیزی که اساس است، سیر الهی الله است ".
✍ حسن ابراهیم زاده
#شماره_40
#معنویت
#امامین_انقلاب
🆔 @farhang_puya
💢 گامهای نظری برای اسلامیسازی علوم انسانی از دیدگاه علامه مصباحیزدی (قدس سره)
(بخش سوم)
2️⃣ تعریف علم
🔙 البته باید توجه داشت که این تعریف درست از علم است، اما علم موجود ممکن است که چنین تعریفی را برتابد؛ مثلا ممکن است فقط روش تجربی را معتبر بداند. پس نیاز است علاوه بر شناخت درست علم، علم موجود را نیز شناخت. «شناخت خوب و عمیق علوم انسانی، زمینه نگاه انتثادی به نظریات موجود و تشخیص سره و ناسره آنها را فراهم میکند.(رابطه علم و دین، ص 237)
3️⃣ شناخت قلمرو دین
💢 وقتی میتوانیم علم دینی داشته باشیم که تعریف درستی از دین داشته باشیم. آیا هر چیزی که در متون دینی آمده است دین است؟ آیا هر چیزی که عرفا با کشف و شهود به آن میرسند دین است؟ آیا هر چیزی که در مورد گفتههای خداوند بحث میکند، دینی است؟ اگر کل عالم را فعل خداوند بدانیم پس شناخت عالم هم دینی میشود؟ دین تا چه حد میتواند در عرصههای مختلف ورود پیدا کند؟ روشی که میتوانیم قلمرو دین را بشناسیم کدام است؟
📚 گردآوری: عیسی معلم
#علوم_انسانی
#شماره_45
🆔 @farhang_puya
💠 شهادت در کلام بزرگان
⭕️ ما پیروان حسین (ع) مرگ خونین را بر زندگی ذلت بار با یزیدیان ترجیح میدهیم.
⭕️ ما یک جان بیشتر نداریم که این باید در راه خدا باشد. شما مرا از مرگ نترسانید من هر لحظه منتظرم که تیری بر قلبم بنشیند یا دیواری ب سرم خراب شود.
⭕️ شهید بدهید و قویدل باشید ما روزی به دست میآییم که شهید شویم. ما شهیدان را از دست ندادیم، بلکه آنها را بدست آوردیم.
🎙 شهید بهشتی (ره)
#شماره_13
#فرهنگ
#شهید_بهشتی
🆔 @farhang_puya
✅ آموزگاران فرهنگ فدا شدن
🔰 غیر از دهها آیه قرآن که موید شهادت طلبی است، حضرت حق در حدیث قدسی میفرماید: "آن کس که در راه من خویشتن را به کشتن دهد و کشته من شود، پس دیه و خونبهای او به عهده من است و کسی که خونبهایش بهعهده من باشد، من خود خونبهای او هستم."
🔰 همه این تاکیدات، نه تنها بر مقدس بودن ارزش شهادت طلبی صحه میگذارد، بلکه به عنوان یک حجت و تکلیف شرعی فراروی سیره و عمل معصومان (ع) نیز قرار گرفته است.
🖌 علی اکبر عالمیان
#شماره_13
#فرهنگ
#شهادت_طلبی
🆔 @farhang_puya
💢 رعایت عفاف در مراکز علمی جهان
💠 با نگاهی به ضوابط پوشش در دانشگاههای آمریکا، اروپا، آسیا، آفریقا و استرالیا در مییابیم که پوشش و رعایت قوانین و ضوابط مربوط به آن در دانشگاه های آنان تا جایی اهمیت دارد که دانشجویانی که این ضوابط را رعایت نکنند، رد شده و به خانه فرستاده میشوند.
💠 دانشگاه آکسفورد انگلیس، گریل ویل شمالی در آمریکا، کالج برات در ترکیه، دانشگاه ایالتی فلوریدا در آمریکا و... قوانین ویژهای در زمینه پوشش و سلامت محیط علمی تنظیم کردهاند که هر شنوندهای را به تعجب و تحسین وادار میکند.
📌 قضاوت در مورد پوشش در دانشگاه های ایران اسلامیمان را به خوانندگان محترم میسپاریم!
✍ زینب مزرعی فراهانی
#شماره_18
#فرهنگ
#حجاب_عفاف
🆔 @farhang_puya
💢 گامهای نظری برای اسلامیسازی علوم انسانی از دیدگاه علامه مصباحیزدی (قدس سره)
(بخش چهارم)
3️⃣ شناخت قلمرو دین
↙️ اینها سوالات اساسی است که در بحث قلمرو دین وجود دارد که پاسخ به آنها میتواند روند تولید علوم اسلامی را تغییر دهد. علامه مصباح (ره) بعد از بیان تعریفهای متفاوت از دین، قلمرو دین را چنین بیان میکنند: «دین مجموعهای از باورها، ارزشها و احکام عملی است که راه رسیدن به سعادت ابدی را به انسان میدهد.
🔘 منبع این آموزهها به تناسب مساله مورد بحث میتواند خود واقعیت، عقل، کتاب و سنت، یا طبیعت محسوس باشد، روش دستیابی به این تعالیم هم میتواند در موضوعات مختلفف متفاوت باشد (شهودی، عقلی، نقلی، یا تجربی).
✔️ پس هر کار اختیاری انسان از این جهت که او را به سعادت یا شقاوت ابدی میرساند میتواند در دایره دین قرار بگیرد؛ مثلا: غذا پختن از این جهت میتواند در دایره دین قرار بگیرد که رابطه آن با سعادت اخروی مد نظر باشد و مسائلی چون حلیت مواد اولیه، مباح بودن پولی که برای آن پرداخت میشود، و مانند ان مطرح باشند، نه سوالهایی درباره کیفیت پخت، مزه، یا حتی ارزش غذایی آن. (1)»
📚 گردآوری: عیسی معلم؛ کتاب: رابطه علم و دین ص 100
#علوم_انسانی
#شماره_45
🆔 @farhang_puya
❓ مومن، مومن نیست مگر اینکه سه خصلت در او وجود داشته باشد:
💠 خصلتی از پروردگارش و خصلتی از پیامبرش و خصلتی از امامش.
▪️ اما خصلتی که از پروردگار باید داشته باشد رازداری است. خداوند فرموده: «دانای غیب است و هیچ کس را از غیب خود آگاه نمیکند مگر پیامبری را که مورد رضایت او باشد.» و اما خصلتی که از پیامبر باید داشته باشد خوشرفتاری با مردم است، زیرا خداوند پیامبرش را به خوشرفتاری با مردم دستور داده و فرموده: «راه عفو را در پیش گیر و به نیکوکاری فرمان ده.» و اما خصلتی که از امام باید داشته باشد شکیبایی در سختی و گرفتاری است.
📝 حجتالاسلام محسن داودآبادی|اسماعیل بیوکافی
#معارف
#ویژگی_های_مومن
#شماره_26و27
🆔 @farhang_puya