eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8هزار عکس
830 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ انتشارات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) 🔹 بیش از 27 سال سابقه فعالیت در حوزه نشر کتب تخصصی علوم انسانی اسلامی 🔸 جزء مهم‌ترين مراكز نشر كتاب در حوزه علوم انساني اسلامي 🔹 کسب 100 رتبه کشوری و بین‌المللی 🔸 توليد 2000 عنوان كتاب 🔹 پخش 5000 عنوان كتاب 📌 دفتر مرکزی: قم، خیابان شهدا، کوچه ممتاز، پلاک36 تلفن: 37742326 و 37832193 داخلی 105 همراه: 09122526707 🔻 فروشگاه دوم: قم، بلوار امین، خیابان جمهوری، جنب مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تلفن: 32113629-025 🔻 فروشگاه تهران: خیابان انقلاب، قبل از خیابان 17 فروردین، ساختمان 310، طبقه 3، واحد 112 تلفن: 66466121-021 🆔 @difqom
✳️ جلسه بیست و ششم درس تفسیر اجتماعی قرآن 🕓 زمان: چهارشنبه ۱۴۰۰/۱۱/۰۶ ساعت ۱۶ 🕌 مکان: قم، بلوار جمهوری، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، طبقه دوم، سالن جلسات 🔷 لینک پخش زنده درس: 🌐 mahmoodrajabi.ir/live 📝 @mahmoodrajabi_ir 🆔 @farhang_puya
🔘 اعتدال دل‌بخواهی 🆔 @farhang_puya
✅ اشراق انقلاب اسلامی ⚠️ کارِ امروز به خودش واگذار شده و از لطف خدا محروم گشته است و هر روز بيشتر از روز پيش به جنگ با برمی‌خيزد و لذا هر روز با شکست جديدی روبه‌رو است. 🔰 و اشراق انقلاب اسلامی در عالم، دعوتی است برای سپردن امور بشر به خدا و تحقق بر همه‌ی مناسبات انسان‌ها و صاحب ذکر و فکر شدنِ بشر و نفی منيت‌ها و لذا هر روز با پيروزی جديدی روبه‌رو خواهد شد. ✍ اصغر طاهرزاده 📙 جایگاه اشراقی انقلاب اسلامی در فضای مدرنیسم 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 | اقتضای محبت خدا 🔻 قسمت چهل و سوم از سلسله جلسات حضرت علامه مصباح‌یزدی (قدس سره) با موضوع «» 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (عليه‌السلام): ❎ حسن نیت نشانه ضمیر پاک و سلامتی باطن آدمی است. 📙 فهرست غرر، ص ٣٩٨ 🆔 @farhang_puya
🔰 تمام دارایی اسلام 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 | مشکل اصلی درک انسان 🔻 قسمت چهل و چهارم از سلسله جلسات حضرت علامه مصباح‌یزدی (قدس سره) با موضوع «» 🆔 @farhang_puya
💠 پيامبر مکرم اسلام (صلى الله عليه و آله): 👈 إنّما يَنصُرُ اللّه ُ هذهِ الاُمَّةَ بضَعِيفِها، بِدَعوَتِهِم وصَلاتِهم وإخلاصِهِم 📿 در حقيقت خداوند اين امّت را به واسطه دعا و نماز و اخلاص ضعيفان آن، يارى مى‌كند. 📙 الدرّ‌المنثور: ٢/٧٢۴ 🆔 @farhang_puya
⁉️ چرا مردم پایبندی کمی نسبت به دین دارند؟! ❎ ما دین را از یک مقطعی جلوتر وارد می‌کنیم. در حالی که وقتی موضوع را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم من قبل از آن هم به دین ربط دارد. 📛 این ریشه در غرب سکولار دارد؛ ولی ما آن را ندیدیم. بعد می‌بینیم رفتار مردم آن گونه که دین می‌خواهد نیست و حدود الهی رعایت نمی‌شود، زن در جامعه حجاب ندارد! 💠 بنابراین باید بحث هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی را در جامعه بر اساس آموزه‌های اسلام تبیین کرد تا ساختمان‌سازی‌ها از آن متأثر شود. 🎙 گفت‌وگو نشریه فرهنگ پویا با آقای مهدی مشگی 🆔 @farhang_puya
⭕️ فعل انسان‌ها بر همه چیز تاثیر گذار است 🔰 فعل مکلف دو گونه است؛ یک وقت برای رفتار مکلف در پی حرام یا حلال بودن آن هستیم، یک وقت در پی تاثیر فعل مکلف، یک وقت در پی تأثیر فعل مکلف و جامعه و چیزهایی که بر رفتار مکلف تأثیر می‌گذارد هستیم؛ 📋 بنابراین فارغ از نتیجه‌ی بهشت و جهنم فعل مکلف، دو بحث دیگر نیز مطرح است: یکی از تاثیرات مثبت و منفی فعل مکلف بر جامعه و دیگری چیزهایی که بر رفتار انسان‌ها تاثیرگذار است. ❎ این بررسی‌ها در فقه ما انجام نمی‌شود و اگر هم باشد بسیار ضعیف است. وقتی خدا فرمود: «تلک حدودالله»، اگر انسان حدود خدا را رعایت نکرد، فارغ از بهشت و جهنم رفتن او، چه اتفاقاتی در مناسبات اجتماعی می‌افتد؟ 🎙 گفت‌وگو نشریه فرهنگ پویا با آقای مهدی مشگی 🆔 @farhang_puya
❓ باید بدانیم چه چیزهایی بر فعل انسان‌ها تاثیر گذار است؟ 🔎 کار دومی که در فقه انجام نمی‌گیرد این است که چه چیزهایی در رفتار انسان‌ها تاثیر می‌گذارد؟ ما متاسفانه رفتار انسان را در یک نظام مطالعاتی بررسی نمی‌کنیم! قطعاً ساختمان‌ها، خانه‌ها، آداب و رسوم، لباس‌ها، خوردنی‌های مردم و... در رفتار جامعه تاثیر می‌گذارد و این باید بررسی شود. ❎ این یک کار دینی است و ما حتماً باید این مباحث را در چارچوب دین بررسی کنیم؛ اما متأسفانه انجام نمی‌دهیم. ما معمولاً از یک مقطعی به قبل را به آن کاری نداریم، نه تنها کار نداریم و حتی می‌گوییم این‌ها به جهان‌بینی و اعتقادات ما ربط ندارد؛... 🎙 گفت‌وگو نشریه فرهنگ پویا با آقای مهدی مشگی 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 | بزرگ‌ترین غنیمت 🔻 قسمت چهل و پنجم از سلسله جلسات حضرت علامه مصباح‌یزدی (قدس سره) با موضوع «» 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمؤمنین علی (عليه‌السلام): ✅ ای فرزندم از دوستی با نادان بپرهیز، زیرا او می‌خواهد به تو سود برساند ولی زیان می رساند. 📙نهج‌البلاغه، ص ۶٣٣ 🆔 @farhang_puya
🔘 مسئولین اجرایی، احکام فقهی را اجرا نمی‌کنند! ❎ فقه ما یک فقه جامعی است؛ اما جریان سکولار و جریان تحت تأثیر غرب به هیچ وجه مایل نیست و اجازه نمی‌دهد که این نظام اجتماعی در جامعه عرضه شود! ⛔️ شما به راحتی می‌توانید تأثیر سکولاریسم بر بسیاری از مراکز تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری را ملاحظه کنید. ما که تعارف نداریم، نمی‌شود این اثرات را مخفی کرد. امروز در حوزه، فقه اجتماعی تولید می‌شود؛ اما مسئولین وسایل نشر آن را فراهم نمی‌کند. ⭕️ ... از این رو ما در عرصه تولید احکام فقهی در حوزه‌ها مشکلی نداریم، بلکه مشکل در دستگاه‌هایی است که باید از این تولیدات استفاده کرده و قوانین را جهت اجرا تدوین و اجرا نمایند 🎙 گفت‌وگو نشریه فرهنگ پویا با آیت‌الله اراکی 🆔 @farhang_puya
✴️ هدف، پیشرفت اسلامی است؛ یعنی تقرب به خدا در دنیا و آخرت 🔰 اگر بخواهیم هدف‌های ملت ایران را در یک مفهوم خلاصه کنیم که بتواند تا حدود زیادی خواسته‌های عمومی کشور و ملت را بیان کند و آن را دربر بگیرد، آن مفهوم کلیدی عبارت است از پیش رفت؛ منتها با تعریفی که اسلام برای پیشرفت می‌کند. 🌐 پیشرفت در علم، پیشرفت در اخلاق، پیشرفت در عدالت، پیشرفت در رفاه عمومی، پیشرفت در اقتصاد، پیشرفت در عزت و اعتبار بین‌المللی، پیشرفت در استقلال سیاسی - 🔆 این‌ها همه در مفهوم پیشرفت، در اسلام گنجانده شده است - پیشرفت در عبودیت و تقرب به خدای متعال؛ یعنی جنبه‌ی معنوی، جنبه‌ی الهی؛ این هم جزو پیشرفتی است که در اسلام هست و در انقلاب ما هدف نهایی ماست: تقرب به خدا. هم «دنیا» در این پیشرفتی که مورد نظر است، ملحوظ شده است، هم «آخرت». 📆 بیانات مقام معظم رهبری ۱۳۹۱/۷/۱۹ 🆔 @farhang_puya
💢 اسطوره‌گرایی 🔰 واژه افسانه (legendes) شاید بیشتر به تاریخ یا سرگذشتی اولیه ارجاع دهد. درباره زئوس و آفرودیت، اساطیری وجود دارد. ☑️ در باب اشخاصی چون تزه‌وا و ادیپ، افسانه‌هایی بافته شده که در آنها این افراد قهرمانان با شخصیت‌هایی متعلق به فرهنگی خاص، تلقی می‌شوند و تصور بر این است که بازماندگانشان، تا هنگامی که آن فرهنگ و افسانه هنوز با هم پیوند داشته باشند، وجود دارند. 🔚 بنابراین افسانه، صورت ابتدایی و لغزنده سنت (Tradition) پیش از احساس نیازمندی به داستانی است که بررسی حوادث واقعی تصور می‌شود. البته تعیین مرز افسانه و اسطوره امکان پذیر نیست. ✍ علی‌اصغر سیاحت هویدا 🆔 @farhang_puya
✳️ جهش جامعه در معنویت به برکت انقلاب اسلامی 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 | یکی از علائم محبت به خدا 🔻 قسمت چهل و ششم از سلسله جلسات حضرت علامه مصباح‌یزدی (قدس سره) با موضوع «» 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام صادق (عليه‌السلام): 💎 نفس کشیدنِ کسى که بخاطر مظلومیت ما باشد، ذکر و است. 📙 نفس‌المهموم، باب اول 🆔 @farhang_puya
⭕️ تفاوت میان اسطوره، افسانه و قصه‌های عامیانه 📜 قصه‌های عامیانه و مردمی نیز از لحاظ ساختار، حکایت‌هایی مشابه اساطیر و حتی عین اساطيرند؛ و به نظر می‌رسد تفاوت عمده آنها در این است که قصه عامیانه فاقد جنبه جدی خاصی است که مشخصه اسطوره است: 🔘 بنابراین قصه عامیانه حتی اگر سنتی باشد و به معنای لفظی نیز تعبیر شود، باز عنصری اساسی در سنت و اعتقاد مذهبی نیست. 🔺 اما اسطوره و قصه عامیانه و افسانه، مجموعه یا كل واحدی تشکیل می‌دهند و هر یک از آن مقولات که مورد بررسی قرار گیرد دو مقوله دیگر نیز مشمول همان اصول می‌شوند.(آتشین، سایت پژوهه،۱۳۹۳) ✍ علی‌اصغر سیاحت هویدا 🆔 @farhang_puya
⚠️ضرورت توجه به اساطیر ملی در انیمیشن‌سازی ⁉️ حال جای این نکته باقی است که آیا اسطوره در نگاه دینی جایگاهی دارد و می‌توان آن را تعریف بومی کرد و یا این‌که بایستی به همان داستان آمیخته با دروغ نگرش فلسفه غرب بسنده کرد. 🔏 به هر حال یکی از نقاط ضعف انیمیشن ما نپرداختن به اسطوره‌هایی است که در شاهنامه فردوسی و آثار جدی بزرگان این کشور آورده شده که البته گاهی چالشی جدی با تئوری غربی پدید می‌آورد؛ چرا که ما این زد و خورد را در برخی آثار شاهنامه با ایلیاد و ادیسه هومر مشاهده می‌کنیم که برای نمونه، چشم اسفندیار و پاشنه آشیل است. 🔚 در واقع جبهه اسفندیار در کدام طرف است و به عنوان نمادی از آن گفتمان آیا الگوی مناسبی است و در سوی دیگر آشیل را نیز به همین ترتیب می‌توان مورد گفت‌وگو قرار داد. ✍ علی‌اصغر سیاحت هویدا 🆔 @farhang_puya
🛡 عفت و پاکدامنی خود را با چنگ و دندان حفظ کنید! ✴️ «ما زنان صرف نظر از نژاد، ملیت و دین مان، هرجای دنیا که باشیم، یکی هستیم و تفاوتی نمی کند. ما عشق می ورزیم، فرزندان ما را بزرگ می کنیم و آسودگی مردانی را که دوستمان دارند، در خانه فراهم می‌کنیم؛ 💢 اما حال، زنان آمریکایی در این باور که با داشتن شغل و خانه ای برای خودمان که در آن به تنهایی زندگی می کنیم، تنها مانده ایم و فریب خورده ایم. 🔆 خواهش می کنم عفت و پاکدامنی خود را حفظ کنید؛ چرا که ما زنان غربی راه زندگی ما را گم کرده ایم. ما به شما زنان مسلمان نیاز داریم که در زندگی شما را الگوی خود سازیم، پس عفت و پاکدامنی خود را با چنگ و دندان حفظ کنید و آن را قدر نهید.¹» 📝 نامه یک زن آمریکایی به زنان لبنانی؛ سایت غرب‌شناسی؛ نوشته: بصیری 🆔 @farhang_puya
💢 الگوی حکومت اسلامی 🆔 @farhang_puya