eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.3هزار عکس
892 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 | برنامه بعد از انقلاب 📌بین اعضای جامعه مدرسین و حتی یازده نفر مؤسس آن، طبعا اختلاف نظر‌ها و اختلاف سلیقه‌هایی وجود داشت که به زمینه‌های فکری قبلی، مطالعات و تجربه‌های آنها بر می‌گشت. 🔸من از همان اوایل که در جلسات جامعه شرکت می کردم، به خصوص با دوستان مؤسس، همیشه این بحث را داشتم که فرض کنیم ما پیشرفت کردیم و پیروز شدیم و حکومت شاه ساقط شد و قرار شد ما حکومت را اداره کنیم؛ چه کار می خواهیم بکنیم ؟ به این سؤال بنده جواب‌های مختلفی داده می‌شد. 🔸بعضی ها می‌گفتند الان زود است که ما از این فکر ها بکنیم و هنوز معلوم نیست این حرکت به جایی برسد. بعضی‌ها که مؤثر هم بودند، می‌گفتند: قانون اساسی ما قرآن است. ما می خواهیم این حکومت ساقط شود و حکومتی بر اساس قرآن پایه‌ریزی کنیم. 📚ذوالشهادتین امام، صفحه ۱۲۱، محمدحسن روزی طلب 🆔 @farhang_puya
🔴 مراقب مخالفان خط امام در صدر مملکت باشید! ❌ از ابتدای سال ٦٠، اختلافات بین نیروهای خط امام و بنی‌صدر بسیار گسترده شد. وی که با شعار وحدت ملی، بازسازی اقتصادی، امنیت و معنویت در اولین دوره انتخابات ریاست جمهوري رأی غالب مردم را به خود اختصاص داد، پس از روی کار آمدن، چالش او با یاران حضرت امام پیش هر روز شکل حادتری به خود گرفت. میتینگ‌ها، نطق‌های آتشین و فرافکنی‌های او، فضای کشور را به شدت متشنج می‌کرد. ⛓ بنی‌صدر در سخنرانی ۱۷ شهریور ۵۹ حزب جمهوری اسلامی را به انحصار‌طلبی متهم کرد و برای پیگیری خط تنش‌زایی در بين سطوح عالی مسئولان نظام در شرایط بحرانی جنگ تلاش می‌کرد. 💢 در سخنرانی روز عاشورا و ۲۲ بهمن همان سال، چهره ای نابسامان و استبدادی از جامعه ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ارائه داد. در ۲۲ بهمن ۵۹ در حالی که کمک به جبهه‌ها در گرو تقویت روحیه مردم و تحکیم اعتماد آن‌ها به دولت و نخست وزیر بود، بنی صدر از کسری صد میلیارد تومانی بودجه، از بین رفتن آزادی‌های سیاسی و حاکمیت چماق و تعطیلی نشریات و روزنامه‌ها سخن می‌گفت و با تشویق به ایستادگی و اعتراض در برابر آنچه انحصار‌طلبی می‌نامید از سلطه فضای اختناق و ترور توسط به اصطلاح انحصارطلبان مستقر در قوه قضائیه سخن می‌راند. ✏️ حمید طرقی اردکانی 🆔 @farhang_puya
🛑 امام علی علیه السلام: با اکثریت [دین دار] جامعه همراه شوید؛ زیرا دست خدا با جماعت است، از پراکندگی بپرهیزید که جدا شده از مردم، طعمه شیطان است. 📚 میزان الحکمه جلد۳ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔴 مراقب مخالفان خط امام در صدر مملکت باشید! ❌ از ابتدای سال ٦٠، اختلافات بین نیروهای خط امام و بنی
🔴 مراقب مخالفان امام در صدر مملکت باشید! (بخش دوم) 🔻«عرصه نظامی» ❎ در عرصه جنگ نیز بنی صدر در مقام فرماندهی کل قوا، معتقد به جنگیدن به شیوه اشکانیان بود؛ یعنی نیروی دشمن به درون مرز کشیده شده، سپس محاصره و نابود گردد. 🔘 این سیاست نظامی باعث اشغال نقاط وسیعی از اراضی ایران اسلامی توسط ارتش متجاوز بعث شد و بر اثر عدم ارسال مهمات و نیرو به خط مقدم، نیروهای اسلام علی رغم جانفشانی‌ها و حماسه‌آفرینی‌های مثال‌زدنی مجبور به عقب‌نشینی شدند. در نحوه اداره کشور نیز کوشش‌های امام که دو طرف بنی صدر و شهید رجایی را به رفع اختلاف و وحدت و تفاهم دعوت می‌کرد، بی‌ثمر ماند. ✏️ حمید طرقی اردکانی 🆔 @farhang_puya
📌 امید دشمن در ناامیدی ما ⬅️ دشمنان ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی فقط به دو موضوع می‌توانند امید داشته باشند: 🖇 یکی این که ناکارآمدی نظام را به مردم القا کنند؛ یعنی بگویند این نظام نمیتواند خواسته‌های مردم را برآورده کند و با القای آن به مردم ارتباط مستحکم مردم با نظام اسلامی را از بین ببرند. 🖇 دوم دسته بندی و اختلاف ایجاد کنند؛ این دو نقطه ی امید برای صهیونیست‌ها، آمریکایی‌ها استکبار و دشمنان نظام اسلامی وجود دارد. ✍ فائزه افلاطونی 🆔 @farhang_puya
17.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در آرزوی شکست خط بودیم، اما فارغ از اینکه خط‌شکن اصلی فرد دیگری است... 🆔 @farhang_puya
⭕️ واقعا وابسته نیستی؟! ♻️ یکی از ابزارهای تبلیغاتی و شیوه‌های جذب حمایت عمومی که بنی‌صدر از آن بهره می‌برد، اعلام وابسته نبودن به سازمان‌ها و گروه‌های سیاسی بود؛ حال آنکه باند خود را با کمک افرادی که از خارج کشور همراه او به ایران آمده بودند، زیر پوشش دفتر همکاری‌های مردم با رئیس‌جمهوری پایه‌گذاری کرد. 💠 بر خلاف عنوان ظاهری و فریبنده این دفتر، همه کارهای یک حزب سیاسی از جمله پیشنهادهای بحث آزاد بین جریان‌های سیاسی، تعیین کاندیدا برای مجلس شورای اسلامی و... در آن انجام می‌شد. این دفتر همچنین نقش هماهنگ کننده ضد انقلابیون در حوادث آخرین روزهای ریاست جمهوری بنی صدر را نیز بر عهده داشت که با تعطیل شدن آن بسیاری از توطئه ها علیه انقلاب اسلامی عقیم ماند. 🔘 نهاد ریاست جمهوری نیز به طور کامل زیر نفوذ این دفتر قرار داشت و این تشکیلات سیاسی از امکانات اطلاعاتی آن که به کل کشور متعلق بود برخوردار می‌شد. افزون بر این، روزنامه انقلاب اسلامی که بنی‌صدر مؤسس و صاحب امتیاز آن بود زیر پوشش خدمت به انقلاب در مقام ارگان این دفتر، می‌کوشید تا او را محور همه حقایق و ملاک حق و باطل جلوه دهد. ✏️ فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 آقای پزشکیان کار مردم را در انتخابات راحت کرد! 🔹ایشان نشان داد رجل سیاسی نیست و صلاحیت ندارد. 🔹مردم حالا راحت می‌توانند انتخاب کنند. 🆔 @farhang_puya
📌 در زمین دشمن بازی کردن ممنوع 🖇 نقطه‌ای که مورد توجه است اینکه با تبلیغات، ناکارآمدی نظام را به صورت یک اصل مسلم در آورند که به نظر من این از آن چیزهای خطرناکی است که گاهی دوست‌ها و خودی‌ها هم در اینجا اشتباه می‌کنند. 🖇 در مقام انتقاد از دستگاه و سازمان و مسئولین گاهی طوری حرف زده می‌شود که انعکاس آن در بیرون و در ذهن مخاطبانی که نشسته‌اند و به حرف ما گوش می‌کنند به مراتب بیش از آن واقعیت است این را باید توجه داشت. 🖇 ما نباید با دشمنان نظام هم‌صدا شویم. آنها مرتب روی ناکارآمدی نظام تکیه می‌کنند و ما هم چه به صورت ناکارآمد جلوه دادن قوه قضاییه چه به صورت ناکارآمد جلوه دادن دولت و چه به صورت ناکارآمد و یا بد جلوه دادن اشخاص امین و سالمی که در نظام مشغول خدمتند، دائما آن را تکرار می‌کنیم؛ هر کدام از کارها باید در جای خود صورت گیرد. ✍ فائزه افلاطونی 🆔 @farhang_puya
🛑 امام علی علیه السلام: از به زمین خوردن دیگران شاد مشو زیرا تو نمی‌دانی که زمانه با تو چه خواهد کرد. 📚 غررالحکم، ح ۱۰۲۹۰ 🆔 @farhang_puya
📌 انقلاب اسلامی کار آمد است - بخش اول 1⃣ احیای روح غرور اسلامی: انقلاب اسلامی روح غرور اسلامی را، روح افتخار و تفاخر به اسلام را در مسلمان‌ها زنده کرد. 2⃣ بلند کردن پرچم آزادی در دنیای اسلام: در دنیای اسلام پرچم آزادی را نظام جمهوری اسلامی بلند کرد؛ در شعارهایش «استقلال» و «آزادی» طنین‌انداز بود. 3⃣ برگرداندن هویت اسلامی به ملت‌های مسلمان: انقلاب اسلامی ایران پس از پیروزی خود از یک طرف به مبارزان دنیا امید داد و دل‌های غیرت‌مندانی را که می‌خواستند با ظلم و جور و نامردمی در هر نقطه‌ی عالم مبارزه کنند، زنده کرد و از طرف دیگر، هویت اسلامی را به ملت‌های مسلمان برگرداند. ✍ فائزه فلاطونی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌 انقلاب اسلامی کار آمد است - بخش اول 1⃣ احیای روح غرور اسلامی: انقلاب اسلامی روح غرور اسلامی را،
📌 انقلاب اسلامی کارآمد است - بخش دوم- 4⃣ افزایش اقتدار شیعه: امروز شیعه است که در ایران اسلامی، پرچم عزت و اقتدار اسلامی را بلند کرده و بر روی دست گرفته است و استکبار احساس عجز می‌کند. 5⃣ شکستن اقتدار سلطه‌گران: دنیا عادت کرد به تقسیم میان سلطه‌گر و سلطه پذیر؛ به طور سنتی جمعی از ملت‌ها باید زیر فرمان و یوغ استعمار و استکبار دولت‌ها و ملت‌های دیگری قرار می‌گرفتند. انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی آمد و این خط‌کشی باطل و این نظام غلط را در هم شکست. 6⃣ قطع نفوذ آمریکا: انقلاب اسلامی جزو افتخاراتش این بود که نفوذ آمریکا، دست آمریکا و ریشه‌های آمریکا و بند و بست‌های آمریکایی را در این کشور از بین برد. 7⃣ ایجاد افق جدید در حیات ملت‌های مسلمان‌: با انقلاب اسلامی و تشکیل نظام اسلامی افق جدیدی در زندگی محیط اسلامی، مجموعه کشورها و ملت‌های مسلمان به وجود آمد و انقلاب و نظام اسلامی آرمان‌های جدیدی به آن‌ها داد. 8⃣ معرفی و ودفاع از ارزش‌های اسلامی: انقلاب اسلامی افتخارش این است که ارزش‌های اسلامی، توحید، احکام الهی و ارزش معنویت اسلام را دارد به دنیا معرفی می‌کند و موفق شد. ✍ فائزه فلاطونی 🆔 @farhang_puya
14.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللّهِ الْحُسَیْن 🔺 مادر تمام نوکرها 🎤 حجت ‌الاسلام میرزامحمدی 🆔 @farhang_puya
📌 نگاه سکولاریستی غرب به عرفان 🏷 برشی از مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با دکتر ساجدی 🖇 نگاه امروز غرب به دین و عرفان، به کارکرد دنیوی آن منحصر می‌شود و حتی پژوهش‌های جدید دینی غرب هم پژوهش‌های دنیوی دین است. این امر نشان می‌دهد که گرایش به معنویت در غرب به خاطر حل یک معمای دنیوی است. بنابراین عرفان سکولار یعنی دست گذاشتن روی بعدی از انسان که به این دنیا محدود می‌شود. 🖇 اما در عرفان دینی، مرتبه‌ای بالاتر از نیازهای آدمی برآورده می‌شود. من این دو را به عرفان دانی و عرفان عالی تعبیر می‌کنم. عرفان دانی، پاره‌ای از این نیاز را در سطح بسیار نازل برآورده می‌کند و البته عوارض منفی فراوانی نیز به همراه دارد؛ اما همین نیاز را در سطح بالاتری اراده کنید، عرفان شما عرفان عالی می‌شود. این همان عرفان ناب اسلامی است. 🔖 به کوشش: احمد یادگار 🆔 @farhang_puya
📌 دلایل گرایش به عرفان 🔖 برشی از مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با دکتر ساجدی ⬅️ گرایش به عرفان هم دلایل درونی دارد هم دلایل بیرونی. 🖇 دلایل درونی‌اش همین است که انسان یک احساس نیاز روحی و معنوی دارد و هنگامی که از کانال‌های مختلف نتوانست خودش را ارضا کند، متوجه می‌شود که بعد دیگری هم در درون او نهفته است و فریادی از درون را می‌شنود که بیا و من را نجات بده. 🖇 از برون هم فشارهایی به آدمی وارد می‌شود. نمونه‌اش همین اوج مادی‌گرایی غرب و شکست‌هایی است که به خاطر آن متوجه او شده؛ البته امروزه غرب به این مسأله پی برده و حتی در غربی‌ها این گرایش‌های معنوی به شکل‌های گوناگون ظهور یافته است. 🔖 به کوشش: احمد یادگار 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 امیرالمومنین (ع): هیچ چیز به اندازه بلند‌همتی تو را بالا نمی‌برد و هیچ چیز مانند شهوت خوارت نمی‌کند. 📚 میزان الحکمه 🆔 @farhang_puya
📌 منتظر اینها نمانید! 🖇 اکنون وصیت من به مجلس شورای اسلامی در حال و آینده و رئیس جمهور و روسای جمهور مابعد و به شورای نگهبان و شورای قضایی و دولت در هر زمان، آن است که نگذارند این دستگاه‌های خبری و مطبوعات و مجله‌ها از اسلام و مصالح کشور منحرف شوند و باید همه بدانیم که آزادی به شکل غربی آن، که موجب تباهی جوانان و دختران و پسران می‌شود، از نظر اسلام و عقل محکوم است. 🖇 تبلیغات و مقالات و سخنرانی‌ها و کتب و مجلات برخلاف اسلام و عفت عمومی و مصالح کشور حرام است و بر همه ما و همه مسلمانان جلوگیری از آن‌ها واجب است و از آزادی‌های مخرب باید جلوگیری شود و از آنچه در نظر شرع حرام و آنچه برخلاف مسیر و کشور اسلامی و مخالف با حیثیت جمهوری اسلامی است به طور قاطع اگر جلوگیری نشود همه مسئول می‌باشند. 🖇 مردم و جوانان حزب اللهی اگر برخورد به یکی از امور مذکور نمودند، به دستگاه‌های مربوطه رجوع کنند و اگر آنان کوتاهی نمودند، خودشان مکلف به جلوگیری هستند. خداوند تعالی مددکار همه باشد. 📜 بند میم وصیت‌نامه الهی، سیاسی امام خمینی(ره) 🆔 @farhang_puya
18.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 چرا اشک 🗣 علامه مصباح یزدی رحمة الله علیه 🆔 @farhang_puya
📌 از ادعاهای پوچ‌شان عبرت بگیرید 🖇 نصیحت مشفقانه من به شما نوجوانان و جوانان داخل و خارج آن است که از راه اشتباه برگردید؛ و با محرومین جامعه که با جان و دل به جمهوری اسلامی خدمت می‌کنند متحد شوید؛ و برای ایران مستقل و آزاد فعالیت نمایید تا کشور و ملت از شر مخالفین نجات پیدا کند و همه با هم به زندگی شرافتمندانه ادامه دهید. 🖇 تا چه وقت و برای چه گوش به فرمان اشخاصی هستید که جز به نفع شخصی خود فکر نمی‌کنند و در آغوش و پناه ابرقدرت‌ها با ملت خود در ستیز هستند و شما را فدای مقاصد شوم و قدرت‌طلبی خویش می‌نمایند؟ شما در این سال‌های پیروزی انقلاب دیدید که ادعاهای آنان با رفتار و عملشان مخالف است و ادعاها فقط برای فریب جوانان صاف دل است. 🖇 می‌دانید که شما قدرتی در مقابل سیل خروشان ملت ندارید و کارهایتان جز به ضرر خودتان و تباهی عمرتان نتیجه‌ای ندارد. من تکلیف خود را که هدایت است ادا کردم و امید است به این نصیحت که پس از مرگ من به شما می‌رسد و شائبه قدرت‌طلبی در آن نیست. گوش فرا دهید و خود را از عذاب الیم الهی نجات دهید خداوند منان شما را هدایت فرماید و صراط مستقیم را به شما بنماید. 📜 فرازی از وصیت‌نامه امام خمینی (ره) 🆔 @farhang_puya
⚫️ زیانکاران حادثه کربلا 🔘 .. عمروبن قيس .. 📜 عمرو، به همراه پسر عموی خود در منزل بنی‌مقاتل به محضر امام حسین (ع) وارد شد. در ابتدا عموزاده‌اش به امام گفت: «این سیاهی که در محاسن شما می‌بینم از خضاب است یا موی شما بدین رنگ است؟ 🔸 حضرت فرمود: «خضاب است موی ما بنی‌هاشم زود سپید می‌شود... آیا برای یاری من آمده‌اید؟» عمروبن قیس گفت: «عائله زیادی دارم مال بسیاری از مردم نزد من است و نمی‌دانم کار به کجا انجامد. خوش ندارم امانت مردم از بین برود. عمویش نیز همانند او پاسخ داد. امام فرمود: پس از این جا بروید تا فریاد ما را نشنوید و ما را نبینید، همانا هرکس ندای ما را بشنود و یا ما را ببیند و پاسخ نگوید و به یاری‌مان نشتابد سزاوار است که خداوند او را به بینی در آتش افکند. 📎 گردباد دنیاگرایی در پوشش فریبنده عائله‌مندی و امانت‌داری مردم، ابن‌قیس و عموزاده او را در دام خود نهاد و آن دو را از همراهی با کاروان نور و راه‌یابی به بهشت جاودان بازداشت و در کویر نفس سرکش جای داده. «و ما الحيوه الدنيا الامتاع الغرور» ✏️ مهین محمدپور 🆔 @farhang_puya
🛑 امام جواد علیه السلام: صبر را بالش خود قرار بده. 📚 تحفل العقول 🆔 @farhang_puya
⚫️ زیانکاران حادثه کربلا... 🔘 ..هرثمه‌بن ابی‌مسلم.. 📜 هرثمه به همراه سپاهیان امام علی در جنگ صفین شرکت کرد. در بازگشت سپاه امام در کربلا توقف کرد هرثمه می‌گوید: پس از برپایی نماز صبح، حضرت امیر مشتی از خاک کربلا را برداشت و آن را بویید و فرمود: ای خاک همانا از تو مردمی محشور می‌شوند که بدون حساب‌رسی وارد بهشت می‌شوند. ◀️ ابن ابی‌مسلم یکی از نیروهای اعزامی عبید‌الله‌بن زیاد به کربلا بود. او می‌گوید هنگامی که به سرزمین کربلا رسیدیم به یاد آن حدیث افتادم بر شترم نشستم و به سمت امام حسین رفتم. پس از عرض سلام حدیثی که از پدر والای ایشان شنیده بودم بازگو کردم امام فرمود: «با ما هستی یا بر ضد ما؟» :گفتم نه با شما هستم و نه بر شما. دخترانم را در شهر نهاده‌ام و از ابن‌زیاد برایشان نگرانم. حضرت در پاسخ فرمود: برو تا آن که قربانگاه ما را نبینی و صدای ما را نشنوی! قسم به آن که جان حسین(ع) در دست اوست، اگر کسی امروز صدای ما را بشنود و به یاری‌مان نشتابد هر آینه خداوند او را با صورت در دوزخ می‌افکند. 📎 اگر فقدان توکل و دلبستگی به دنیا قرین زندگی انسان شود، اندیشه و دیدگاهی چون هرثمه خواهد داشت؛ او که خود شاهد همراهی زن و فرزند امام حسین و سایر بنی‌هاشم و حضورشان در صحنه بحرانی کربلاست، از فرزندان خود یاد می‌کند و به بهانه نگرانی حال آنان از همراهی با حجّت خدا روی گردان است. «انما اموالکم و اولادكُم فِتنه و أنّ الله عنده اجر عظيم.» ✏️ مهین محمدپور 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌حال‌بهم‌زن‌ها! 🔻کیا حال مردم رو از دین بهم میزنن؟! اصلی‌ترین ویژگی‌شون چیه؟ 🆔 @farhang_puya
🔲 قيام خدا‌محور (نفی اومانیسم) ◾️ فردگرایی غربی آنگونه که در بستر اومانیسم شکل گرفت و منتهی به سودانگاری مطلق شد، هرگز در اسلام پذیرفته نیست. انسان مدار و محور اخلاق و ارزش‌ها نیست، بلکه اصول و پایه‌های اخلاقی و قضایای ارزشی امور عینی و مستقل از ذهنیت و خواست و میل آدمیان است و به همین دلیل است که مبانی اصیل اخلاقی هیچگاه نسبی نبوده و نیستند. ◽️ اگر عدالت خوب، یا خیانت و جنایت بد است؛ از آن روست که این امور به واقع موجب کمالاتی روحانی و یا خساراتی معنوی در باطن و حقیقت انسان می‌شوند، نه آن که به دلیل کار کرد اجتماعی مثبت این قضایا یا گرایش و ترجیح ذهنی طرفداران آن‌ها مقبول افتاده‌اند. قیام و نهضتی که امام حسین(ع) بر پا کردند، نهضتی خدا‌محورانه و الهی بود، نه فردگرایانه و بر اساس مصلحت فردی. قیام عاشورا چون رنگ خدایی داشت، جاویدان و پیروز شد و به تعبیر امام خمینی (ره): «شکست نبود کشته شدن سید الشهداء، چون قیام الله بود شکست ندارد». ✏️ سجاد کریمان‌مجد 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚫️ زیانکاران حادثه کربلا... 🔘 ..هرثمه‌بن ابی‌مسلم.. 📜 هرثمه به همراه سپاهیان امام علی در جنگ صفین
⚫️ زیانکاران حادثه کربلا... 🔘 مالک‌بن نضر ارحبی و ضحاک‌بن عبدالله مشرقی (بخش اول) 📜 ضحاک، به همراه مالک‌بن نضر ارحبی به حضور امام حسین رسیدند. این دیدار ظاهرا در کربلا صورت گرفت. امام پس از خوشامدگویی، سبب حضورشان را جویا شد. آنان در پاسخ گفتند برای عرض سلام، خدمت رسیدیم و از خدا عافیت و سلامت شما را خواستاریم. مردم برای جنگ با شما جمع شده‌اند! نظر شما چیست؟ امام پاسخ داد: خدا مرا کفایت می‌کند و چه نیکو وکیلی است. آن دو برای امام دعا کردند. آن‌گاه حضرت فرمود: چرا ما را یاری نمی‌کنید؟ ✏️ مهین محمدپور 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚫️ زیانکاران حادثه کربلا... 🔘 مالک‌بن نضر ارحبی و ضحاک‌بن عبدالله مشرقی (بخش اول) 📜 ضحاک، به همرا
⚫️ زیانکاران حادثه کربلا... 🔘 مالک‌بن نضر ارحبی و ضحاک‌بن عبدالله مشرقی (بخش دوم) 🔸 مالک بن نضر با بیان این جمله که من مقروض هستم و عیال دارم، دعوت امام را رد کرد و رفت. ضحاک بن عبد الله نیز مشابه سخن ابن‌نضر را گفت و سپس حضور موقت و مشروط خود را در کنار امام پیشنهاد داد و گفت: تا آن جا از شما دفاع خواهم کرد که دفاع من به حال شما مفید باشد، در غیر این صورت در جدایی از شما آزاد خواهم بود، امام نیز پذیرفت. ◀️ او در روز عاشورا، دلیری به خرج داد و امام بارها او را تشویق و دعا فرمود. چون همه یاران امام حسین به شهادت رسیدند، او نزد حضرت آمد و شرط پیشین خود را یادآور شد و از ایشان اجازه بازگشت خواست، امام هم آزادش گذاشت. او که قبلا اسب خود را در یکی از خیمه‌ها پنهان کرده بود، پس از اذن امام سوار بر اسب شد و فرار کرد. تعدادی از سربازان «ابن‌سعد» به تعقیب او پرداختند، ضحاک چون به روستایی به نام «شفیه» رسید، ایستاد، تعقیب‌کنندگان او را شناختند و رهایش کردند. 📎 ماجرای ضحاک‌بن عبدالله در نوع خود بی‌نظیر است، او که تا دقایق پایانی حماسه عاشورا در کنار امام شمشیر زد و شماری از لشکریان خصم را از پای درآورد و از نزدیک شاهد صحنه مظلومیت خاندان رسالت بود، چگونه بر عاقبت نیکوی خود پشت پا زد و خود را از فیض شهادت در رکاب سالار شهیدان محروم ساخت؛ آری او به دنیا دل بسته بود و اسبش نیز وسیلهٔ پیوند مجدد او به این زندگی ناپایدار و گذرا شد. «ذلك بأنهم استحبوا الحيوة الدنيا على الاخره» ✏️ مهین محمدپور 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ باور می‌کنید این مقدس‌نماها حسین(ع) را کشتند؟! امام را به قتل رساندند و رفتند تا نماز عصر بخوانند! 🆔 @farhang_puya
🛑 امام علی علیه السلام: دنیا، در حال انتقال از یکی به دیگری است و از کف رفتنی است. گیرم که دنیا برای تو بمانَد، تو برای آن نمی‌مانی! 📚 عیون الحکم والمواعظ 🆔 @farhang_puya
📌 آثار سیاسی و اجتماعی عزاداری 📗 عزاداری برای شهیدان به خصوص سید الشهدا، هم مایه بقای نام و خاطره و آثار آن حماسه جاوید است، هم تأثیر عاطفی و پیوند درونی میان عزاداران و پیشوایان حق ایجاد می‌کند و هم نوعی روح مبارزه با ستم را در مردم احیا می‌کند. می‌توان گفت؛ عزاداری برای سید الشهدا محور برنامه‌های حفظ‌کننده مکتب است. 📗 حفظ مکتب و دستاوردهای تعالیم پیامبر در سایه زنده نگه‌داشتن فرهنگ اهل بیت بوده و از آنجا که حکام جور، پیوسته تلاش برای محو این فرهنگ داشتند، عزاداری خود به خود رنگ سیاسی و مبارزاتی پیدا می‌کند. «بعد سیاسی» در گریه و عزاداری، همان زنده نگه‌داشتن روحیه مبارزه با ستم و تشکل انقلابیون شیعه با محوریت کربلا و شهدای عاشورا است. ✍ جواد محدثی 🆔 @farhang_puya