💠 قهرمان شهادت
☑️ حضرت سید الساجدین امام زین العابدین تنها قهرمان میدان عبادت و مناجات با خدا نبود؛ بلکه در شهادتطلبی نیز سرآمد دوران به شمار میآمد. در جریان کربلا به علت بیماری امکان همراهی با پدر در میدان جنگ از حضرت سلب شد اما #عشق_به_شهادت در راه خدا در وجود ایشان شعلهور بود.
🔰 تا آنجا که در دارالخلافه در مقابل عبیدالله بن زیاد وقتی با تهدید او مواجه شد صراحتاً خطاب به او فرمود: «ای فرزند مرجانه مرا به کشته شدن تهدید میکنی؟! آیا نمیدانید که کشته شدن در راه دین عادتما و شهادت در راه خدا کرامت ما خاندان است.»(اعیانالشیعه، ج۱، ص۶۳۳)
📝 علی اکبر عالمیان| #شماره_13
#معارف
🆔 @farhang_puya
🔆 ما ملت امام حسینم
📎 حسین ابن علی(ع) سرالاسرار قدرت با عظمت پنهانی است که اهل معنا و راه یافتگان به بارگاه قدس نیز بهخوبی توان درک همه زوایای آن را ندارند چه رسد به کسانی که صمٌ بکمٌ، کر، کور،لال، خفاشوار و هستی را در تیرگی مادیات و حس و تجربه با قواعد فیزیک و پلاستیک و مکانیک میخواهند به تفسیر بنشیند!
🔚 همه اقوام و حیات واقعی آدم به عبودیت و بندگی است و انبیا و اولیای این هدف هدفی پیش رو نداشتند و اگر هم توسعه و اصلاحات و اقتصاد و معیشت از سر ناگزیری به زبان آورده اند با هدف و رسالت بنیادین عبودیت حق من زوج و معکوس نمودهاند. از همین روست که قیام حسین ابن علی(ع) احیاگر و منجی جمله اهداف انبیا و اولیا است و خونش نشانه راه.
✔️ اگر آیه «ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله» حقیقت الدوام هستی است پس سیدالشهدا که به حق بالاترین لقب حسین بن علی است(ع) زندهترین زندگان آدم به شمار میآید. سرالاسرار شکستناپذیر عاشورایی تاریخ و شیعیان شرزه شهادتطلب گیتی در جرعه نوشی از چشمه جوشان حسینی است و سیراب گشته از حلاوت و لذت شرب مدام از زمزمه کربلا و چنین است که ستون انقلاب ما هیچگاه نمیلرزد و خیمه آن از هم نمیگسلد. چراکه منشأ قیام و نهضت امت ما به عاشورا میرسد و بس.
📝 حسن طاهری| #شماره_13
#انقلاب_اسلامی
#عاشورا
#ما_ملت_امام_حسینیم
🆔 @farhang_puya
✅ از ملت عزیز بخاطر حسن رفتارشان در دهه عاشورا تشکر میکنم
🏴 عزاداری امسال در تاریخ کشور ماندگار شد
💠 رهبر معظم انقلاب (مدضلهالعالی):
🔹 از ملت عزیز ایران تشکر میکنم به خاطر حسن رفتارشان در دههی عاشورا که واقعاً امسال را به عنوان یک پدیده در تاریخ کشور ماندگار کرد.
🔻 وجود محدودیتهای شدید ناشی از بیماری و انتشار بیماری و مراقبت از اینکه این انتشار انجام نگیرد، در عین حال حفظ شور حسینی و حفظ مجالس. این مجالس عظیمی که تشکیل شد و حرکت عظیم معنویای که مردم از خودشان نشان دادند.
🔸 همچنین از گویندگان محترم، مداحان و مرثیهخوانان محترم و عزیز من واقعاً صمیمانه تشکر میکنم. بنده کسی نیستم که تشکر کنم، به عنوان یک فرد مرید اهل بیت علیهمالسلام و مرید عاشورا، حقیقتاً متشکرم.
📆 ۱۱ شهریور ۱۳۹۹
#امامین_انقلاب
#محرم
🆔 @farhang_puya
🔸 جایگاه زن در ایران
(قسمت اول)
🔳 با کمی تامل در وجوه مشترک اضمحلال دو تمدن اندلس و عثمانی، و نقش بنیادی زنان در این انحطاط، به راحتی میتوان به توطئه براندازی چادر و حجاب برتر زنان مسلمان پی برد، که سالها است از سوی اروپا رهبری میشود. آغاز این سناریوی از پیش طراحی شده در ایران، به زمان رضاشاه برمیگردد
📢 هنگامیکه در مراسم اعطای دیپلم به فارغ التحصیلان دانشسرای عالی تهران، بانوان وزرا، نخست وزیر و همسر و دختران شاه رسماً برای اولین بار بدون حجاب ظاهر شدند و این روز به نام «روز آزادی زنان» نامگذاری شد. البته در آن زمان، بانوان فهیم ایران اسلامی به مبارزه با این غائله شوم پرداختند.
♻️ اما پس از پیروزی انقلاب، مسئولان به تصور سلامت وضعیت جامعه و بقای فضای موجود، از برنامهریزی جهت استمرار فرهنگ حجاب و عفاف غافل شدند؛ در نتیجه این ویروس به سرعت در جامعه پراکنده شد و سیستم دفاعی جامعه در مقابل تهاجمات و شبهات پیرامون حجاب، ضعیفتر گردید.
🖊 محبوبه ابراهیمی و تاریخ معاصر ایران از دیدگاه امام خمینی (ره)، ص ۱۳۳| #شماره_7
#فرهنگ
🆔 @faehang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔸 جایگاه زن در ایران (قسمت اول) 🔳 با کمی تامل در وجوه مشترک اضمحلال دو تمدن اندلس و عثمانی، و نقش
🔸 جایگاه زن در ایران
(قسمت دوم)
🔦 از نخستین سالهای دهه ۷۰ و به ویژه از سال ۱۳۷۵ بار دیگر موضوع آزادی زنان، با هدف گسترش پوششهای کاذب و الگو گرفته از غرب و همچنین ایجاد روابط آزاد دختر و پسر و مقابله جدی با حجاب از سوی جریانهای سیاسی دفاع از حقوق زنان دنبال شد.
📻 بلافاصله مطبوعات داخلی و خارجی به این مباحث دامن زدند و ویژهنامه اکونومیست چاپ به انگلیس، بیپرده پیشنهاد برقراری روابط آزاد زن و مرد و برداشتن حریمهای اخلاقی میان دو جنس، و حذف حجاب را مطرح کرد.
〽️ تشویق دختران به حضور در ورزشگاهها و شبهه افکنی درباره پوشش مشکی دختران، در این دوره شکل گرفت. این در حالی بود که به نام توسعه سیاسی و توسعه اقتصادی با عناوین فریبندهای سعی در به کارگیری زنان در مراکز داشتند تا از آنان به عنوان کارگران ارزان و مطیع بهره ببرند.
🗞 محبوبه ابراهیمی و محمد رضا زیبایینژاد و محمد تقی سبحانی درامدی بر نظام شخصیتی زن در اسلام ج۱
#شماره_7
#فرهنگ
#نفوذ
🆔 @farhang_puya
❌ التهابات سیاسی
⚠️ مراقب باشید که تهییج سیاسی برای کشور مضر است... در شرایط متهیج و متشنج سیاسی آسانترین کارهای جاری هم دشوار خواهد شد. هیچ کس به تایید سیاسی کمک نکند یکی از بدترین عیوب برای فعالان سیاسی این است که درصدد اشتقاق و جدایی و بهانه گیری از یکدیگر باشند. بی شک وجود یک محیط غیر منطقی و آرام موجب پیشرفت و رستگاری جامعه خواهد شد و تشنج فضای جامعه و ایجاد التهاب در آن حرکت در جهت خدمت به جریان غیرخودی و دشمنان نظام و انقلاب است.
➕ به تعبیر آیتالله خامنهای که میفرمایند: «اگر کشور بخواهد به سمتی که برای آن مطلوب است پیشرفت کند به محیط آرام و بیتشنج احتیاج دارد. آن کسانی که به پیروی از تبلیغات رادیوهای بیگانه سعی میکنند از آن سیاسی جامعه را متشنج کنند به کشور خدمت نمی کنند.»(۱۳۷۹/۸/۲۴)
📝 علی اکبر عالمیان
#شماره_13
#سیاست
🆔 @farhang_puya
🔎 نگاهی به ارتباط اجتماعی در قرآن
📖 قرآن کریم ۳۸ بار برای روابط از کلمه معروف استفاده کرده است که ۱۹ بار آن درباره ارتباط با زنان است - گویی معیار، میزان معروف بودن روابط است. این واژه متضمن هدایت عقلی، حکم شرعی، فضیلت اخلاقی و سنتهای ادبی و انسانی است و چون اسلام، شریعت خود را بر اساس فطرت و خلقت بنا کرده، معروف همان چیزی است که مردم آن را معروف بدانند.
💡 البته مردمی که از راه فطرت و از مقتضای نظام خلقت منحرف نگردیده باشند. بنابراین معیار ارتباط، روشی تلقی میشود که جامعه با در نظر گرفتن راهنمایی عقل و شرع و فطرت میپسندد. بنابراین ممکن است رابطهای در شرایطی پسندیده و یا برای عدهای پسندیده و برای عدهای دیگر ناپسند باشد.
📏 برنامههای اسلام برای شرایط ارتباط
۱- یغضوا... التزام و تعهد دو گروه (زن و مرد) نسبت به فرو گرفتن چشم؛
۲- یغضضن... التزام و تعهد زن به پوشیدن لباس شرعی و موقرانه که جز صورت و کفین تمام اندامها را بپوشاند. لباسی که موجب ستر زینت باشد؛
۳- تخضعن بالقول... التزام و تعهد نسبت به اخلاق و رفتار اسلامی در همه چیز به ویژه در برخورد با مردان ...
🗃 منبع: علامه طباطبایی المیزان طبع ۱۳۶۳، ج ۴، ص ۲۴، مجله بازتاب اندیشه در مطبوعات و کتاب زنان، سوره نور ۳۰و۳۱، سوزه احزاب ۳۲
#شماره_18
#جامعه
🆔 @farhang_puya
✔️ اسلام کابوسی برای غرب
✖️اگر اظهارات سردمداران غرب طی زمان و سطوح مختلف بنگریم در مییابیم که عمده نگرانی غرب از ارائه اسلام به منزله جایگزین تمدنی ویژه با جمعآوری ارزشی است که در عین حال که با ارزشهای غربی هماهنگ نیست و دارای عنصر بقا رشد مداوم و حفظ منافع خود به من از دیگران از استثمار نیز است. نتیجه این جریان چیزی جز سقوط و نابودی الگوی غربی و فروپاشی برتری تمدنی انسان اروپایی سفید پوست نیست.
🔚 یعنی نفی تمام تبعیضهای نژادی به خاطر ارزشهای ظاهری انسانی به دور از یکتاپرستی. این دغدغه و نگرانیها همواره در سخنان سیاستمداران مانند چرچیل، دوگل، برلوسکنی، جورج بوش و امثال آنها وجود داشته و در افکار تاریخنگارانی مثل توین بی و فیلسوفانی چون ویلیام جیمز و نویسندگانی چون هانتینگتون، فوکویاما، برایان و دیگران انعکاس پیدا کرده است.
📝 حجت الاسلام هادی الیاسی
#شماره_10
#استکبار_ستیزی
#بیداری_اسلامی
🆔 @farhang_puya
⭕️ استعمار راهی برای مغلوب ساختن تمدن اسلامی
🕋 اسلام و ارزشهای اسلامی جنبشهای ضد اخلاقی و ضد انسانی فرهنگ غرب از جمله بیبند و باری جنسی، استثمار. ملتها نفی زندگی اخلاقی و کوشش در راستای فرهنگهای دیگر و انواع استعمار و امثال آنها را نفی میکند. غرب همواره با چنگ زدن به ابزارهای مختلف نظامی، فرهنگی و... سعی در یورش به تمدن اسلامی و مقهور ساختن امتهای اسلامی داشته است.
🖇 استعمار مستقیم و غیرمستقیم بعضی از مناطق اسلامی یکی از راههای مقابله با قدرت اسلام بود که غرب به خیال خام خویش از این طریق میتوانست اندیشه فراگیر و جهانشمول اسلامی را نابود سازد اما بعد از جنگ جهانی دوم و پس از مدت زمانی کوتاه جهانشمولی اسلامی و نهادهای آن به شکلی سریع رشد یافت. از جمله نقاط عطف و حساس که به این حرکت جان ویژه بخشید به آتش کشیدن مسجدالاقصیٰ بود که منجر به شعلهور شدن خشم مسلمانان و جهان اسلام شد.
🎙 حجت الاسلام هادی الیاسی
#شماره_10
#استکبار_ستیزی
#استعمار
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💡 هوشیاری در برابر استکبار (قسمت اول) ◼️ بیتردید قیام انقلابی ملتهای مسلمان، مطلوب قدرتهای استکب
💡 هوشیاری در برابر استکبار
(قسمت دوم)
⭕️ استکبار تمام تلاش خود را به کار میگیرد تا نظامهای سیاسی که بعد از فروپاشی نظامهای استبدادی در جوامع اسلامی تاسیس میگردد، یک نظام و حکومت دینی و ملهم از آموزههای وحیانی شریعت اسلام نباشد.
🔆 از این رو رهبر معظم انقلاب در این پیام بسیار مهم بر حفظ دو عنصر «اسلامیت» و «مردمی بودن» نهضت تاکید نموده و آن را لازمه اقتدار دانستند؛ اقتداری که با وحدت و همدلی امتهای اسلامی تحقق خواهد یافت و امواج پرخروش کاخهای ظلم و استبداد و استکبار را فرو خواهد ریخت.
📝 محمد ملکزاده در نشریهی
فرهنگ پویا
#شماره_21
#استکبار_ستیزی
#بیداری_اسلامی
🆔 @farhang_puya
🔆 انقلابیگری؛ مولود تفکر شیعی
(قسمت اول)
🔎 با نگاهی به سیر تطور تاریخی فقه شیعه میتوان گفت آنچه از منابع و مبادی فقه شیعه به دست ما رسیده، نقل احادیث است. ابتدا محدثان که اقوال ائمه (علیهمالسلام) را دریافته بودند، با دقت و وسواس به این مهم پرداخته و حتی اسناد روایات را کامل بیان میکردند؛ دورهای که فقه روایی نام دارد، جمعآوری حدیث و کنکاش و بررسی اسناد حدیث و تقسیمهای حدیث
🔻 و دوره امر کردن معصومین (علیهمالسلام) به شاگردان برجسته خود برای تکیه زدن بر مستند إفتا، کما اینکه ابوسعید ابان بن تغلب بن رباح جریری، فقیه، ادیب، قاری، مفسر، اصولی، لغوی و از محدثان مشهور شیعه امامیه در قرن دوم هجری قمری است.
❇️ ابان بن تغلب، محضر سه امام معصوم شیعه (حضرت علی بن الحسین، حضرت محمد باقر و حضرت صادق علیهالسلام) را درک کرد و از حوزه درس آنان استفاده فراوانی برد. امام محمد باقر (علیهالسلام) به او فرمودند: در مسجد مدینه بنشین و مردمان را فتوا ده، که دوست میدارم در میان شیعه من مانند تو را ببینند.
📝 محمدعلی جعفری| #شماره_33
#معارف
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔆 انقلابیگری؛ مولود تفکر شیعی (قسمت اول) 🔎 با نگاهی به سیر تطور تاریخی فقه شیعه میتوان گفت آنچه
🔆 انقلابیگری؛ مولود تفکر شیعی
(قسمت دوم)
🔸 شاید بتوان طرح مباحث تعادل و تراجیح در مقدمه اصول کافی توسط مرحوم کلینی را از اولین نگاه جمعبندی شده در گرایش فقها به اجتهاد مصطلح به شمار آورد و آن را نخستین تحول در حوزه فکر شیعی دانست؛ گرچه تا این زمان تحولی در اصول استنباط صورت نپذیرفته است بدین معنا که همواره بحث و گفتگو بین علمای تشیع و حول محور رجال احادیث صورت میگرفت و مباحث تقسیم احادیث به صحیح و غیرصحیح و تنوع و تدوین این مباحث به طور مباحثی بسیار ساده مطرح شده است.
🔹 پس از نوآوری و تحول شیخ کلینی، نوبت به شیخ طوسی میرسد که باید او را طراح نظام فکری شیعه به شمار آورد. شیخ با نوشتن کتاب «مبسوط» پاسخ مناسبی به فقهای اهل سنت داد. هرچند میتوان آن را فراتر از پاسخگویی ساده به اشکالات وارده دانست اما این کتاب سرآمد تحولی شده که بر اساس آن حوزههای علمیه شیعه شکل گرفت و بیش از هزارسال است که مدارس شیعی بر متد شیخ سیر میکنند و میراثخوار رو به شمار میآیند.
📝 محمدعلی جعفری| #شماره_33
#معارف
🆔 @farhang_puya