eitaa logo
تغییر فتاوا و نظرات جدید رهبری
3.7هزار دنبال‌کننده
42 عکس
2 ویدیو
10 فایل
این کانال وابسته به مرکز تخصصی احکام جامع و با مشورت و تحت اشراف بعض نمایندگان رسمی و اعضای استفتاءات مقام معظم رهبری برای اطلاع رسانی از نظرات جدید و عدول و تغییر فتاوای معظم له می باشد. خادم کانال: @admin_118ahkam ✅ این کانال #رسمی است.
مشاهده در ایتا
دانلود
نماز و روزه.pdf
778.3K
📘 اصلی 👆 ✅ مطابق با فتاوای مرجع عالی قدر حضرت آیت الله العظمی (دام ظلّه العالی) 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 وظیفه و برای در ماه مبارک مطابق با ♻️♻️ 🗓 تاریخ تقریبی از فتوای سابق: شهریور 1399 🔒سؤال: وظیفه ی پیرزنان و پیرمردانی که بخاطر سن و ضعف بدن، توانایی روزه ندارند یا روزه برایشان سخت و دشوار است در ماه مبارک رمضان چیست؟ آیا ، و هم دارد؟ ❌فتوای سابق: كسى كه به واسطه پيرى نمى‌تواند‏‏ روزه بگيرد، يا براى او مشقّت دارد، روزه بر او واجب نيست، ولى در صورت دوم بايد براى هر روز يك مُدّ - كه تقريباً ده سير است - گندم يا جو و مانند اينها به فقير بدهد. شایان ذکر است كسى كه به واسطه پيرى روزه نگرفته، اگر بعد از ماه رمضان بتواند روزه بگيرد، بنا بر احتياط واجب بايد قضاى روزهايى را كه نگرفته به‌جا آورد. 1. تحریر المسائل (توضیح المسائل عربی مقام معظم رهبری) ، الفصل الرابع: الصوم، ص298 ، موارد الفدیه، مورد اول، قبل از م1031 2. رساله آموزشی (چاپ قدیم) ، ج1 ، درس63 : روزه (6) ، ص266 ، مورد 11 : فدیه، مبحث اول، قبل از م1 3. آموزش مصور احکام، ص350 ، مورد دوم 4. سایت ادمین، بخش سوالات نمایندگی ها، استفتاء شماره: 1113172 5. توضیح المسائل، مسألة 1725 و 1726 6. استفتاء از معظم له: شماره سوال: 998810 ، تاریخ: ۱۳۹۸/۰۳/۱۹ شماره سوال: 1103005 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۰۳/۰۲ شماره سوال: 883055 ، تاریخ: ۱۳۹۷/۰۳/۲۴ شماره سوال: 248278 ، تاریخ: ۱۳۹۱/۰۴/۲۹ شماره سوال: 1153564 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۰۷/۱۹ 🔑✅ فتوای جدید: پیرمرد و پیرزنی که گرفتن روزه برایشان مشقت دارد، گرفتن روزه بر آنان واجب نیست و باید برای هر روز یک مدّ طعام (مانند گندم، جو، برنج) به فقیر فدیه بدهند و اگر اصلاً توانایی روزه گرفتن ندارند، بنابر احتیاط باید فدیه بدهند و در هر دو صورت چنانچه پس از ماه رمضان بتوانند روزه بگیرند، بنابر احتیاط مستحب قضای روزه ها را بگیرند. 📚منابع برای انتشار اساتید: 1. رساله ی نماز و روزه، ص142 ، م957 2. رساله آموزشی (چاپ جدید) ، ج1 ، درس63 : روزه(6) ، مورد 11 : فدیه، مبحث اول: موارد فدیه، م1 3. تفاوت فتاوا ، فصل روزه 4. همسان سازی‌ها، بخش اختلاف فتوای حضرت آقا و حضرت امام (ره) 5. جزوه ی ارسالی سال 1400 منتشر از دفتر تهران 6. استفتاء از معظم له: شماره سوال: 1240339 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۲/۲۳ شماره سوال: 1220512 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۱/۲۴ شماره سوال: 1220187 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۱/۲۳ شماره سوال: 1343189 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۰۳ شماره سوال: 1346882 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۱۳ شماره سوال: 1348614 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۱۶ ✅ تفاوت فتوای سابق با فتوای جدید: 1. اگر پيرمرد و پيرزنى اصلا توانايى روزه ندارند (نه اینکه توانایی داشته باشند ولی همراه با مشقت و سختی باشد) : مطابق فتوای سابق: فدیه ندارد. مطابق فتوای جدید: بنابر احتیاط واجب برای هر روز، یک مدّ طعام فدیه به فقیر داده شود. 2. در هر صورت (چه توانایی روزه در ماه مبارک رمضان را نداشته باشند و چه مشقت و سختی برایشان داشته باشد) چنانچه پس از ماه رمضان بتوانند روزه بگيرند: مطابق فتوای سابق: بنا بر احتياط واجب بايد قضاى روزه هايى را كه نگرفته به‌جا آورد. مطابق فتوای جدید: قضای روزه ها لازم نیست، گرچه بهتر و احتیاط مستحب است قضاى آنها را بگيرند. 💠 از خداوند متعال خواستاریم سایه ی بزرگترهای خانواده را همراه با سلامتی، عزت و کرامت از سر ما کم و کوتاه نفرماید. 🙏 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ ✅ با توجه به سوالات اساتید گرانقدر از ادمین محترم کانال، به اطلاع عموم اساتید می رساند فتوای پیرامون عدم عدول درباره ی ی بانوان کاملا صحیح بوده و مورد تایید دفتر معظم له در قم و نماینده و رئیس هیئت استفتائات ایشان می باشد. ‼️ در 3 مرتبه از نماینده ی ایشان سوال شد و هر 3 بار با تاکید فرمودند "فتوا عوض نشده" ؛ در نتیجه همان متنی که در این کانال آمده است (چند پیام قبل تر) مورد تایید می باشد. 💠 و به احترام اساتیدی که اصرار بر عدول معظم له داشتند، استفتائی مجدد از معظم له انجام شد که تصویر آن تقدیم عزیزان می گردد. 🔖پ.ن : 1️⃣ تا یقین به فتوای فقیهی نداشته ایم، حق عمل یا پاسخگویی خلاف فتوای سابق نداریم (هر زمان رسما اعلام شد، برایمان حجت می باشد.) 2️⃣ در مورد مذکور، نهایت امر اگر استادی یا مکلفی شک داشته باشد که فتوا عوض شده یا خیر، اولا استصحاب فتوای سابق جاری است و ثانیا میتوان به احتیاط عمل نمود. (یعنی مطابق فتوای سابق) 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 در حال در ماه مبارک مطابق با ♻️♻️ 🔒سؤال: اگر فردی در حال برای شستشوی دهان یا مضمضه (گرداندن آب در دهان) که هنگام وضو مستحب است، و یا خنک کردن دهان و با اعتماد به اینکه آب فرو نمی رود) عمداً آب وارد دهان خود کند ، اما بی‌اختیار آب فرو رود آیا روزه باطل است و باید آن را قضا نماید؟ ❌فتوای سابق: اگر براى خنک شدن يا بى‌جهت مضمضه کند و بى‌اختيار فرو رود قضاى روزه بر او واجب است ولى کفاره واجب نيست ولى اگر فراموش كند كه روزه است و آب را فرو دهد، يا براى وضو مَضمَضه كند و بى اختيار فرو رود، قضا بر او واجب نيست. 1. تحریرالمسائل (توضیح المسائل عربی مقام معظم رهبری) ، الفصل الرابع: الصوم، ص302 ، م1046 2. رساله آموزشی (چاپ قدیم) ، ج1 ، فصل چهارم: روزه، درس 64 ، روزه (7) ، مورد 12 ، ص270 ، م8 3. استفتاء از دفتر معظم له، باب روزه، م80 4. احکام روزه (احکام موضوعی 1) ، ص104 ، م266 5. آموزش مصور احکام، فصل روزه، ص358 6. استفتاء از معظم له، شماره سوال: 151014 ، تاریخ: ۱۳۹۰/۰۵/۲۴ شماره سوال: 550025 ، تاریخ: ۱۳۹۴/۰۳/۲۸ شماره سوال: 522758 ، تاریخ: ۱۳۹۳/۱۲/۲۱ 🔑✅ فتوای جدید: اگر روزه دار هنگام وضو با اطمینان به اینکه آب از حلق فرو نمی رود، کند و آب بی‌اختیار فرو رود، درصورتی که این کار برای وضویِ نماز ِواجب باشد، روزه‌ صحیح است ولی اگر برای وضویِ نماز غیر واجب باشد و یا برای غیر وضو مانند خنک شدن و امثال آن باشد و آب بي اختيار فرو رود، بنابر احتياط واجب روزه باطل است و بايد قضاي آن روز را بگیرد. 📚منابع برای انتشار اساتید: 1. رساله نماز و روزه، ص137 ، م909 2. تفاوت فتاوا، مبطلات روزه 3. پاسخهای آماده، بخش روزه 4. جزوه روزه، م125 5. مستندات استفتائات (دستخط) ، روزه، فرو بردن آب هنگام مضمضه، م1 6. رساله آموزشی (چاپ جدید) ، ج1 ، فصل چهارم: روزه، درس 64 ، روزه (7) ، مورد12 ، م8 7. پیام رسان ها (فقه و احکام رهبری) ، در تاریخ: 4 اردیبهشت 1400 8. استفتاء از معظم له، شماره سوال: 1227920 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۲/۰۳ شماره سوال: 1338673 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۲/۱۶ شماره سوال: 1339177 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۲/۱۸ شماره سوال: 1339282 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۲/۱۸ شماره سوال: 1331277 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۱/۲۴ 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨﷽✨ 📽 موضوع فیلم :👆 📚 در حال ✅ موارد بطلان روزه بخاطر مضمضه ✅ موارد مستحب مضمضه ✅ موارد مکروه مضمضه ‼️ پیشنهاد دانلود 🔄 ✅ نکته: بخاطر سهولت در دانلود و کم شدن حجم، کیفیت فیلم به صورت پایین قرار داده شد. برای دانلود فیلم فوق با کیفیت بالا و HD به سایت رجوع نمایید. ☘☘☘☘☘ 📢📢📢📢📢 برای انتخاب روی گزینه مورد نظر کلیک کنید:👇 سایت / آپارات / تلگرام / ایتا / گروه پرسش و پاسخ احکام در ایتا (برادران) / گروه پرسش و پاسخ احکام در ایتا (خواهران) / 📢 کانال رسمی احکام جامع
✨﷽✨ 📚 در ماه مبارک قبل از اذان ظهر مطابق با ♻️♻️ 🗓 تاریخ تقریبی از فتوای سابق: شهریور 1399 🔒سؤال: اگر کسی در ماه مبارک رمضان به مسافرت برود، حکم روزه اش چگونه است؟ آیا مجاز به افطار روزه می باشد؟ ❌فتوای سابق: هرگاه روزه‌ دار بعد از ظهر مسافرت نماید باید روزه‌ ی خود را تمام کند، اما اگر پیش از ظهر مسافرت نماید روزه‌ اش باطل است، ولی قبل از آن که به حد ترخص برسد نمی‌تواند روزه را افطار کند و اگر پیش از آن افطار کند بنا بر احتیاط کفاره (افطار عمدی روزه‌ ی ماه رمضان) بر او واجب است. البته اگر از حکم مسأله غافل بوده کفاره ندارد. 1. اجوبة الاستفتائات، ص177 ، با استفاده از س798 2. رساله آموزشی، درس 64 : روزه (7) ، مورد 15: احکام روزه مسافر، ص272 ، م2 3. استفتاء از معظم له: شماره سوال: 1090689 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۰۲/۱۲ شماره سوال: 1083685 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۰۱/۳۱ شماره سوال: 997453 ، تاریخ: ۱۳۹۸/۰۳/۱۴ شماره سوال: 990476 ، تاریخ: ۱۳۹۸/۰۲/۲۸ شماره سوال: 989712 ، تاریخ: ۱۳۹۸/۰۲/۲۶ شماره سوال: 774164 ، تاریخ: ۱۳۹۶/۰۳/۱۶ 🔑✅ فتوای جدید: اگر روزه دار پیش از ظهر مسافرت کند، در ­صورتی­ که از شب قبل قصد سفر کرده باشد، روزه ‌اش باطل است. ولی اگر در روز قصد سفر کرده است (مثلا سحری خواب مانده و تصمیم گرفته است خودش را مسافر کند) ، بنابر احتیاط واجب باید روزه بگیرد و پس از ماه رمضان هم آن را قضا کند. 📚منابع برای انتشار اساتید: 1. رساله نماز و روزه، احکام روزه مسافر، ص140 ، م938 2. احکام نماز مسافر جامع، احکام روزه مسافر، م338 و 348 3. رساله آموزشی (چاپ جدید)، درس 64 : روزه (7) ، مورد 15: احکام روزه مسافر، ص272 ، م2 4. تفاوت فتاوا، فصل قضای روزه 5. جزوه ارسالی اختلاف فتاوا از طرف دفتر معظم له در سال 99، ش37 6.استفتاء از معظم له، شماره سوال: 1349639 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۱۸ شماره سوال: 1349951 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۱۹ شماره سوال: 1350493 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۲۰ شماره سوال: 1352765 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۲۴ شماره سوال: 1353815 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۲۶ شماره سوال: 1359020 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۲/۰۶ __________________________ 🔰 تفاوت فتوای سابق با فتوای جدید: کسی که بخواهد قبل از ظهر به مسافرت برود: ❌ مطابق فتوای سابق: باید روزه بگیرد و اگر بخواهد قبل از اذان ظهر مسافت شرعی را طی کند، با رسیدن به حدّ ترخص روزه باطل می شود و می تواند افطار نماید و بعد از ماه رمضان قضا کند و کفاره ندارد. ✅ مطابق فتوای جدید:اگر از قبل تصمیم سفر داشته باشد: مثل فتوای سابق می باشد. (روزه می گیرد و بعد از رسیدن به حدّ ترخص می تواند افطار نماید و بعدا یک روز قضا دارد) ➖ اگر در تصمیم سفر بگیرد (از شب قبل تصمیم سفر نداشته باشد) : بنا بر احتیاط واجب نباید افطار کند و روزه را تا مغرب ادامه دهد و بعد از ماه رمضان قضای آن را بگیرد. ( یعنی بنابر احتیاط واجب حق افطار ندارد، اگر چه از حد ترخص عبور نماید و به مسافت شرعی برود) لذا بنابر احتیاط واجب باید در سفر تا اذان مغرب امساک داشته باشد، و بعد از ماه رمضان هم قضای این روز را بگیرد. 💠 چند نکته: 1️⃣ حکم فوق درباره کسی است که موقع اذان ظهر به وطن یا جایی که قصد اقامت ده روزه کرده، مستقر نشود. اما اگر مکلف به سفر می رود و لکن قبل از ظهر به وطن و یا جایی که اقامت ده روز کرده برسد، چنانچه مبطلی انجام نداده باشد، لازم است نیت روزه نماید و روزه ی آن روز صحیح می باشد. (چه از شب قبل قصد سفر کرده است و چه در روز قصد کرده باشد.) لذا اگر صبح سفر کند و قبل از اذان ظهر برگردد، روزه صحیح است. 2️⃣ اگر کسی در ماه مبارک رمضان بعد از ظهر مسافرت کند، باید روزه ی خود را نگه دارد. (چه از شب قبل قصد سفر کرده است و چه در روز قصد کرده باشد.) 3️⃣ اگر از شب قبل تصمیم سفر نداشته، در سفر باید نیت روزه داشته باشد. (نه نیت امساک) 4️⃣ ملاک نیت، تا اذان صبح می باشد (تصمیم قبل از اذان صبح یعنی نیت از شب قبل). 5️⃣ آنچه ذکر شده مربوط به کسی است که به سفر غیر کاری می رود و الا اگر به سفر کاری برود، تفصیلاتی دارد که می توان با بیان مقدار این سفرها حکم مسأله را جویا شد. 6️⃣ بعد از ماه مبارک، بنا بر احتیاط واجب قضا دارد؛ نه بنا بر فتوا. 7️⃣ با توجه به اینکه این حکم (لزوم نیت سفر از شب قبل، و قضای روزه ی آن) مبنی بر احتیاط واجب است، می توان در این مورد به مجتهد جامع الشرایط دیگری که قصد سفر از شب قبل را لازم نمی داند رجوع کرد. لذا با رجوع به مرجع فالاعلم که فتوا داشته باشد - با رعایت شرایط مربوطه - مشکل مرتفع می شود. برای اطلاع از فتوای سایر مراجع معظم تقلید اینجا را کلیک نمایید. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 در مطابق با ♻️♻️ 🗓 تاریخ تقریبی از فتوای سابق: شهریور 1399 🔒سؤال: آیا میتوان در نذر کرد که قسمتی از روزه ماه مبارک رمضان را در سفری که کمتر از ده روز است بجا آورد؟ : روزه غیر ماه مبارک را در ماه مبارک نمی توان گرفت؛ بنابر این روزه چه باشد چه در ماه مبارک نمی تواند بگیرد؛ همچنین روزه در ماه مبارک رمضان در حتی با صحيح نیست. 1. سایت نمایندگان، بخش سوالات نمایندگی ها، استفتاء شماره: 683853 و استفتاء شماره: 1002982 2. استفتاء از معظم له: شماره سوال: 683853 ، تاریخ: ۱۳۹۵/۰۵/۰۷ شماره سوال: 451694 ، تاریخ: ۱۳۹۳/۰۴/۰۷ شماره سوال: 866687 ، تاریخ: ۱۳۹۷/۰۲/۲۲ شماره سوال: 340681 ، تاریخ: ۱۳۹۲/۰۳/۰۳ شماره سوال: 984610 ، تاریخ: ۱۳۹۸/۰۲/۱۴ شماره سوال: 575740 ، تاریخ: ۱۳۹۴/۰۵/۳۰ شماره سوال: 1002313 ، تاریخ: ۱۳۹۸/۰۴/۰۱ 🔑✅ : در ماه رمضان نمی توان غیر از را نیت کرد، مگر در مورد که نمی تواند روزه رمضان را بگیرد ولی نذر کرده است در سفر بگیرد که در این صورت او در ماه رمضان صحیح است. 📚منابع برای انتشار اساتید: 1. رساله ی نماز و روزه، ص124 ، م807 2. جزوه ارسالی اختلاف فتاوا از طرف دفتر معظم له در سال 99 3. کتاب تفاوت فتاوا، فصل نیّت 4. احکام روزه، م 807 5. پاسخهای آماده دفتر استفتائات، فصل روزه 6. سایت رسمی معظم له، احکام روزه، س 224 و 222 7. استفتاء از معظم له: شماره سوال: 1228689 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۲/۰۵ شماره سوال: 1223413 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۱/۲۸ شماره سوال: 1223087 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۱/۲۷ شماره سوال: 1353242 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۲۵ شماره سوال: 1354662 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۲۸ 💠 نکته: البته روزه نذر در ماه رمضان، روزه ی رمضان حساب نمی شود و باید بعداً آن را قضا کند. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
✅‼️با توجه به سوالات فراوان پیرامون مساله ی ذیل ، و اینکه روزه های گذشته چه حکمی دارد، لازم است معظم له پیرامون تقدیم گردد:👇
✨﷽✨ 📚 به برای مطابق با ♻️♻️ 🗓 تاریخ تقریبی از فتوای سابق: شهریور 1399 🔒سؤال: اگر کسی نمی دانسته بقاء بر جنابت تا اذان صبح از مبطلات روزه است، حکم روزه های گذشته اش چیست؟ آیا قضا دارد یا صحیح است؟ : اگر شخصی در حال جنابت چند روز روزه بگیرد و نداند که طهارت از جنابت شرط صحت روزه است، (یعنی جاهل به وجوب غسل بر جنب برای روزه گرفتن باشد) روزه هایی که در این چند روز گرفته باطل است و باید آنها را قضا نماید. 1. اجوبة الاستفتائات (چاپ قدیم) ، ص39 ، س194 و 195 2. همان، ص172 ، م773 3. رساله آموزشی (چاپ قدیم) ، درس 61 : روزه (4) ، مبطل هفتم: باقی ماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح، ص258 ، م3 4. احکام روزه مقام معظم رهبری (احکام موضوعی 1) ، ص57 ، س124 5. منتخب المسائل، ویژه نمایندگان معظم له، فصل روزه، مبطلات روزه، ص38 ، م164 6. جوابهای ثابت مقام معظم رهبری، ویژه نمایندگان کشوری، فصل4 (روزه) ، ص6 ، م42 7. استفتاء از معظم له، شماره سوال: 1151112 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۰۷/۱۱ شماره سوال: 1144205 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۰۶/۲۲ شماره سوال: 1102742 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۰۳/۰۱ شماره سوال: 1090882 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۰۲/۱۲ 🔑✅ : کسی که شک دارد بقاء بر جنابت روزه را باطل میکند یا نه و در حال جنابت روزه بگیرد، بنابر احتیاط واجب روزه اش باطل است و باید قضای آن را نیز بگیرد. ولی اگر یقین دارد که بقای بر جنابت روزه را باطل نمیکند و بر این اساس روزه بگیرد، روزه اش صحیح است، هرچند رعایت احتیاط در قضای روزه نیکو است. (ولی واجب نیست.) 📚منابع برای انتشار اساتید: 1. رساله ی نماز و روزه، ص129 ، م845 2. اجوبه الاستفتائات (چاپ جدید) ، م194 و 195 3. احکام جدید روزه، م845 4. رساله آموزشی (چاپ جدید) ، درس 61 : روزه (4) ، مبطل هفتم: باقی ماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح، م3 5. جزوه ارسالی اختلاف فتاوا از طرف دفتر معظم له در سال 99 6. استفتاء از معظم له: شماره سوال: 1361011 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۲/۱۰ شماره سوال: 1359560 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۲/۰۷ شماره سوال: 1356241 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۳۱ شماره سوال: 1319740 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۰/۲۰ شماره سوال: 1300957 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۸/۲۳ شماره سوال: 1168848 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۰۹/۰۴ شماره سوال: 1311667 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۹/۲۶ 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 💠 چند نکته: 1⃣ مواردی که بنابر احتیاط واجب روزه باطل است، مکلف باید روزه را گرفته و قضای آن را نیز به جا آورد. 2⃣ حکم مذکور برای زمانی است که جنابت را می دانسته و شک داشته روزه را باطل می کند یا نه و در حال جنابت روزه گرفته؛ ولی اگر اصلا نمی دانسته جنابت چیست، روزه اش صحیح است. 3️⃣ حکم مذکور درباره ی باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح هست (ورود به صبح با حال جنابت) ، نه در حال روزه. بلکه اگر استمنا در حال روزه ی انجام گرفته و می دانسته که روزه را باطل می کند، در این صورت و بر وی واجب است و اگر نمی دانسته باطل است، ولی می دانسته که حرام است، علاوه بر قضا بنابر احتیاط واجب باید کفاره بدهد. بله، در مورد روز های بعد از آن، حکم مذکور جاری است. یعنی: اگر عمل استمنا در حال روزه نبوده، باید در ماه رمضان، برای روزه ی روز بعد، قبل از کند و اگر با علم و عمد غسل نکند قضا و کفاره واجب می شود، اما اگر اصلا نمی دانسته جنابت چیست، روزه صحیح است و در غیر این صورت، به موارد فوق الذکر عمل کند. شایان ذکر است، استمناء از بزرگ است و باید توبه کند. توبه ی از گناه با استغفار و پشیمانی و تصمیم جدّی بر تکرار نکردن آن حاصل می شود. 4⃣ حکم مذکور مختص روزه است، اما در مورد ، هر مقدار از نمازهایی را که یقین دارد در حال جنابت خوانده، باید قضا نماید. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
booklet_137_[Leader.ir].pdf
2.92M
✨﷽✨ 📔 اصلی (جلد 1 و 2)👆 ♻️ ، به همراه فتاوا♻️ ✅ مطابق با فتاوای مرجع عالی قدر حضرت آیت الله العظمی (دام ظلّه العالی) 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 مطابق با ♻️ ♻️ (مدّ ظله العالی) 🗓 تاریخ : ۴شنبه، ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ 🔑✅ : در صورتی که پس از پایان سال خمسی و حصول اولین درآمد در سال جدید، فاصله زمانی واقع شود، می تواند مبدا سال خمسی جدید را از تاریخ حصول اولین درآمد قرار دهد. 📚 برای انتشار اساتید: 1. جلسه استفتاءات تهران 2. استفتاء از معظم له، شماره سوال: 1366253، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۲/۲۵ 3. استفتاء جدید مکتوب از بعض نمایندگان معظم له 🔰: اگر شخصی سال گذشته مثلا در اول مهر ماه که سررسید سال خمسی اش بوده، خمس اموال موجودش را پرداخت کرده؛ اما به مدت مثلا سه ماه درآمدی نداشته و در آذر ماه محصول بعدی را برداشت کرده؛ ایشان می تواند مبنای خمس اموالش را آذر ماه قرار دهد و لازم نیست که همچنان مهر ماه را سال خمسی بداند. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid