eitaa logo
منبرک فاطمی
6.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
965 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️امرمعروف و نهی منکر ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز @a_f_133 🔺فهرست + تبلیغات شما و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
"بسم الله الرحمن الرحیم" 🔰شرح دعای بیست و چهارم رمضان 🔹«اللهمّ إنّی أسْألُک فیه ما یُرْضیک وأعوذُ بِک ممّا یؤذیک وأسألُک التّوفیقَ فیهِ لأنْ أطیعَک ولا أعْصیک یا جَوادَ السّائلین». 🔹«خدایا امروز از تو رضایت و خشنودی ات را خواهانم و به تو پناه مى برم از آن چه تو را بیازارد و در این روز از تو می خواهم که توفیق فرمانبرداری و سلب نافرمانى ات را به من عطا کنی اى بخشنده سائلین». 🔹 در این دعا از خداوند خواستاریم که به ما توفیق دهد آنچه را که رضایت او در آن است انجام دهیم، حال می خواهیم بدانیم که رضایت خداوند در چه چیزی می باشد؟ و چه چیزهایی موجب رضایت پروردگار عالمیان می گردد؟ 🔹باید در جواب بگوییم هر عملی را که خداوند انسانها را به انجام آن امر فرموده است؛ موجب رضایت خداوند از بندگان است که اگر بنده ای به آن دستورات عمل نماید رضایت خداوند را برای خود واجب نموده و اگر نافرمانی از آن دستورات نماید خشم و غضب الهی را بر خود واجب نموده است. اگر می‌خواهید بدانید که خدا از شما راضی هست یا نه، ببینید خودتان در ته دل از خدا راضی هستید؟ اگر راضی باشید، خدا هم از شما راضی است. 🔹وی با اشاره به حدیثی که انسانها را مانند بیمار و خداوند را مانند طبیب توصیف می کند؛ یادآور می شود: همانطور که دکتر هر چه بگوید، بیمار می‌پذیرد، خدا هر چه به ما داد، ما هم باید رضایت داشته باشیم.اگر در مصیبت‌ها و نداری‌ها از خدا گله نکنیم و تسلیم خدا باشیم، یعنی اینکه ما از خدای راضی هستیم و خدا هم از ما رضایت دارد. اما خیلی سخت است که انسان ذره‌ای گله‌ از خدا نداشته باشد. به عنوان مثال: انفاق کردن، اقامه نماز، پرداخت زکات موجبات رضایت الهی از بندگان، و دروغ و تهمت و غیبت، موجبات خشم و غضب پروردگار عالمیان می باشد که ما در این روز از خداوند خواستاریم ما را جزو کسانی قرار دهد که به دنبال جلب رضایت او باشیم نه خشم و غضب او که همانا خداوند سخت عذاب است ”أَنَّ اللّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ”‌.(مائده،98) 🔹 منظور از «و اعوذ بک مما یوذیک» در این دعا چیست؟ می گوید: در اینجا منظور از مما یوذیک «آنچه که ترا ناپسند است» انجام اعمالی است که خداوند انسان را از انجام آن اعمال منع نموده است. مثل: دروغ، غیبت، تهمت، فحش که هنگامی که انسانی یکی از این اعمال را انجام دهد موجبات عذاب و عقوبت الهی را فراهم می سازد. به عنوان مثال: امام موسی بن جعفر (ع) در حدیثی فرمودند: "ان الله حرم الجنه علی کل بذی قلیل العیاء لایبالی ما قال و ما قیل فیه" یعنی: "خداوند بهشت را حرام نموده بر کسانی که دارای زبانی فحاش اند و حیای آنها کم است، باک ندارند از اینکه خودشان چه می گویند و باک ندارند که درباره آنان چه گفته می شود"‌ که این نمونه ای از اعمالی است که در پیشگاه خداوند زشت و ناپسند است و انجام آن باعث عقوبت الهی می گردد، که ما نیز در این روز به خداوند پناه می بریم تا ما را از تمامی اعمالی که موجبات خشم و غضبش را فراهم می کند دور سازد. 🔹مال‌‌اندوزی برای وراث 🔹 «و اسئلک التوفیق فیه الان اطیعک و لااعصیک یا جوادالسائلین»؛ خدایا از تو توفیق می‌خواهم که در ماه رمضان اطاعت تو را کنم و گناه انجام ندهم! روایت داریم از امام نهم (ع) که فرمود: ‌مؤمن باید 3 خصلت داشته باشد. اول توفیق داشته باشد، دوم خودش را موعظه کند و سوم اینکه نصیحت دیگران را قبول کند. وارثان خود را به خدا بسپارید و نه به پول. حدیث داریم که اگر وارث خوب هستند، خدا خودش نگهبان آنهاست و اگر بد و دشمن خدا هستند؛ چرا برای دشمنان خدا زحمت می‌کشید؟ در پایان دعا برای استجابت دعا می‌گوییم؛ ای خدایی که به هر کسی که از تو چیزی سؤال می‌کند، تو جود می‌کنی و نسبت به او بخشش داری، دعای ما را اجابت کن! ما گاهی سائلین را رد می‌کنیم؛ اما خدا درخواست همه را می‌دهد و رد نمی‌کند؛ ولی گاهی چیزی که صلاح ما نیست را از خدا می‌خواهیم و خدا نمی‌دهد؛ البته آن خواسته را هم در قیامت برآورده می‌کند: ‌در قیامت بندگان می‌پرسند؛ خدایا اینها که به ما می‌دهی چیست؟ خطاب می‌آید که در دنیا خواستی صلاح نبود بدهیم و الان آن را برآورده می‌کنیم. 🔹سرانجام اطاعت یا نافرمانی خدا 🔹هر بنده ای برای آنکه به هدایت و رستگاری دست یابد لازمه آن این است که اطاعت خداوند و رسولش را نماید، چرا که رسول، فرستاده خداوند است که دستورات خدا را برای مردم بیان می دارد. اگر کسی از رسول خدا (ص) اطاعت نکند یقینا خدا را اطاعت نکرده و کسی که خدا را اطاعت نکند از پیروان شیطان گشته و کافر تلقی می گردد به طوری که خداوند عزوجل در قرآن کریم می فرماید: "قل اطیعوالله و الرسول فان تولوا فان الله لا یحب الکافرین"‌(آل عمران32) یعنی "بگو اطاعت خداوند و رسولش را کنید پس اگر روی برگردانید به درستی که خداوند کافران را دوست ندارد". پس کسانی که نافرمانی خداوند و رسولش را می کنند جزو کافرانند و از رحمت خداوند به د
ور می باشند و خداوند آنان را هدایت نمی کند چنانچه در قرآن می فرماید: "إِنَّ اللهَ لاَیَهْدِی القَوْمَ الکَافِرینَ " (مائده67) یعنی "و خداوند قوم کافر را هدایت نمی کند."‌ پس ما نیز در این روز از خداوند می خواهیم که به ما توفیق دهد تا از دستوراتش پیروی نموده و هیچ گاه نافرمانی او را ننماییم. 🔹نماز شب بیست و پنجم 🔹نمازهای مخصوصی برای هر شب ماه مبارک رمضان از حضرت علی (ع) روایت شده و ثوابهای زیادی برای هر شبی ذکر فرموده اند. این نمازهای مستحبی تماما دو رکعت دو رکعت خوانده می شود و خواندن آن در حالت نشسته هم جایز است، لکن ایستاده افضل است. نماز شب بیست و پنجم، 8 رکعت (چهار تا دو رکعتی)، است که در هر رکعت بعد از حمد 10مرتبه سوره توحید خوانده می شود و حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) در ثواب این نماز فرمود: هر کس بخواند، نوشته می شود از برای او ثواب عابدین
باسمه تعالی 🔰جلسه بیست و چهارم (آیه 40 و 41) 👌نسل مطلوب اسلام رَبِّ اجْعَلْني‏ مُقيمَ الصَّلاةِ وَ مِنْ ذُرِّيَّتي‏ رَبَّنا وَ تَقَبَّلْ دُعاءِ پروردگارا، مرا برپادارنده نماز گردان و از نسل من نيز نمازگزارانى قرار ده. پروردگارا، و دعا مرا بپذير. 🔸رَبَّنَا اغْفِرْ لي‏ وَ لِوالِدَيَّ وَ لِلْمُؤْمِنينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِساب‏ پروردگارا، مرا و پدر و مادرم و مؤمنان را روزى كه حساب برپا مى‏شود بيامرز. 🔸رفتارهای تبلیغی: 1. ضرورت تربیت عبادی فرزندان را تبیین کنید. به ویژه تربیت برای نماز خواندن. 🔸نسل مطلوب داشتن فرزند، یک دغدغه و تربیت صحیح و رشد آن دغدغه دیگری برای والدین است. دغدغه‌ی آینده‌ی بچه‌ها و شغل آن‌ها و وجهه اجتماعی سیاسی و اقتصادی آنان از دیگر دغدغه‌های مهم والدین است. حضرت ابراهیم در این آیه دغدغه مهمش را اقامه نماز مطرح می‌نماید. 🔸 برای اقامه نماز: 1. فرق است بین نماز و اقامه نماز. والدین باید سعی بکنند بچه‌ها را به اقامه نماز دعوت کنند. 2. برای اقامه نماز باید دعا کرد تا خدا عنایت کند. 3. اگر می‌خواهند بچه‌ها اقامه نماز کنند، اول باید انسان خودش اقامه نماز کند. رفتار فرزندان محصول دیدن رفتارهای ماست و تربیت فرزند منوط به تربیت خود والدین است. 4. انسان اول برای خودش دعا کند سپس برای نسلش. 🔸ضرورت نماز برای فرزندان در اين آيه ابراهيم عليه السلام از خدا مى‏خواهد كه بر پا دارنده‏ى نماز باشد؛ يعنى هم نماز را به جا آورد و هم در راه برپايى نماز تلاش كند. ابراهيم عليه السلام براى فرزندانش نيز دعا مى‏كند و بار ديگر به ما مى‏آموزد كه نسل آينده را فراموش نكنيم و به آنان دعا كنيم. يكى از دعاهاى ابراهيم عليه السلام آن است كه خدا دعاهاى او را مستجاب فرمايد. مى‏دانيم كه خدا دعايى را مى‏پذيرد كه از قلبى پاك برخيزد، پس مفهوم اين تقاضا به طور ضمنى آن است كه خدايا توفيق بده تا قلب و روح خود را پاك دارم تا دعايم مورد پذيرش تو قرار گيرد. در دعاهاى ابراهيم عليه السلام بارها از واژه‏ى «ربّ» استفاده شده است. اين نشان دهنده‏ى تأثير اين واژه در استجابت دعا و يا يكى از آداب دعاست. در دعاى ابراهيم عليه السلام آمده است كه برخى از فرزندانم را برپا كننده‏ى نماز قرار ده و اين نكته اشاره دارد كه ممكن است برخى از فرزندان ابراهيم‏ نمازگزار نشوند بلكه كافر شوند. با آنكه رسالت انبيا اقامه‏ى دين است اما دعا براى اقامه‏ى نماز به جاى آن، نشانه آن است كه نماز چهره و سيماى تمام‏نماى دين است. اقامه‏ى نماز، عِدل و همتاى رهبرى است. حضرت ابراهيم در دو مورد عبارت «وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي» را بكار برد: يكى درباره‏ى نماز نسل خود «مُقِيمَ الصَّلاةِ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي» و يكى در مورد رهبرى نسل خود هنگامى كه خداوند به ابراهيم فرمود: «إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي» من تو را امام مردم قرار دادم ابراهيم گفت: پروردگارا ذريّه مرا نيز به اين مقام برسان. 🔸الزام برای نماز خواندن در ایات و روایات، برای نمازخواندن فرزندان دستور داده شده است. «وَأْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلاَةِ وَاصْطَبِرْ عَلَیْهَا» خانواده‏ات را به نماز فرمان ده و بر انجام آن شکیبا باش» (طه، 132) «وَ كانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلاةِ وَ الزَّكاةِ» و همواره خاندان خود را به نماز و زكات امر مى‌كرد. (مریم، 55) پیامبر: «مروّا صبیانکم بالصلاه اذا بلغوا سبعا» فرزندان خود را هنگامى که هفت ساله‏اند به نماز خواندن وادارید. «کان على بن الحسین(ع) یأمر الصبیان یجمعون بین المغرب والعشاء ویقول هو خیرٌ من أن یناموا عنها» امام سجاد علیه‏السلام پیوسته کودکان را امر مى‏کرد که نماز مغرب و عشارا با هم (بدون فاصله) بخوانند و مى‏گفت که این بهتر از آن است که بین این دو به خواب روند (و نماز عشا از ایشان فوت شود). 🔸توجه به نسل گذشته انسان باید توجه به نسل گذشته و پدر و مادرش بنماید خدمت به پدر و مادر بعد از مرگ بسیار مهم است لذا دعا کردن برای پدر و مادر بعد از مرگ والدین. فرق نمی‌کند والدین کافر باشد مؤمن یا مسلمان . انسان باید برای والدین دعا کند که خداوند آنان را ببخشد یکی از دغدغه‌های مهم فرزند برای پدر و مادر مسأله‌ی قیامت پدر و مادر است که برای آن‌ها دعا کند که در روز قیامت مورد مغفرت الهی قرار بگیرند.
دل هوای روی ماه یار دارد جمعه ها دل هوای دیدن دلدار دارد جمعه ها صبح جمعه چشم در راهیم ما ای عاشقان یار با ما وعده دیدار دارد جمعه ها چشم های منتظر با اشک های عاشقی هر نگاهش حرف ها بسیار دارد جمعه ها آفتابا امرکن تا ابرها ‍پنهان شوند آسمان بر تابشت اصرار دارد جمعه ها بی تو دلتنگیم جان مادرت زهرا بیا بی تو دیگر حالت تکرار دارد جمعه ها دلخوشم با جمله ای سرشار ازعشق و امید: یار با ما وعده دیدار دارد جمعه ها
💢اگر امروز، امام علی(ع) بود از ... حمایت میکرد؟ در تحلیلهای لیبرال مسلک؛ علی(ع) را امام مهربان و رحمانی معرفی می کنند. آنها علی(ع) را یک عارف غیرسیاسی میدانند که مدام در حال و کمک به فقرا بوده است. برخی از جماعت که مدام از این قبله خود میگویند؛ به اعتراض نمیکنند که چرا میگویی و به تو چه؟ اما به مسلمانان میگویند: فلسطین به ما چه؟ ✅ اما اگر الان حاضر بودند از در مقابل رژیم کودک کش اسرائیل حمایت میکردند؟ مبنای این حرف چیست؟ روایات و کلام حضرت نشان میدهد که ظلم به زن غیرمسلمان را هم تحمل نمیکنند، چه رسد به.... ✅خطبه ۲۷ نهج البلاغه: شنیده ام كه یكى از آنها بر مسلمانى داخل شده و دیگرى ، بر زنى از اهل ذمّه(یهودی) و، و و گردنبند و گوشواره اش را ربوده است و آن زن جز آنكه  از او ترحم جوید چاره اى نداشته است. آنها پیروزمندانه، با غنایم، بى آنكه زخمى بردارند، یا قطره اى از خونشان ریخته شود، بازگشته اند. اگر مرد مسلمانى پس از این رسوایى از اندوه بمیرد، نه تنها نباید ملامتش ‍ كرد بلكه را سزاوارتر است ❣الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج❣ @fatemi5
🏝 چه فوایدی دارد؟ ✅ : انتظار در انسان امید ایجاد می‌کند. شخصی که منتظر آینده ای روشن است، هرگز در مشکلات و سختی‌ها امید خود را از دست نمی دهد و برای آنچه وعده داده شده، تلاش می‌کند. ✅ : کسی که منتظر است، اهل صبر و تحمل می‌شود و اگر در راه رسیدن به هدف، به موانعی برخورد کند، بردباری نموده و با یاد امام زمان علیه السلام دوران سخت غیبت را سپری می‌کند. ✅ : اگر انسان، منتظر امام خود باشد، خود و جامعه را برای ظهور او آماده می‌کند؛ از گناه و سستی پرهیز داشته، و به دنبال عدالت می‌رود. او شهر و کشور خود را آماده ظهور می‌کند. می‌کوشد عدالت را در جامعه برقرار سازد و سعی می‌کند کارهای ثواب و نیک را ترویج داده، کارهای گناه و بد را بزداید. 🔆تبلور این آمادگی می‌تواند در موارد زیر باشد: 👇👇👇 👈 : کسی که منتظر حکومت مصلح است، خود نیز باید صالح باشد؛ یعنی منتظر واقعی نمی تواند نقش تماشاگر داشته باشد؛ بلکه حتماً باید در صف مصلحان باشد. پس نخست باید خودش را اصلاح کند. 👈 : منتظر، بعد از آنکه خودش را اصلاح کرد، باید دربارة دیگران نیز بی تفاوت نباشد و در اصلاح آنان نیز بکوشد. 👈 فساد_محیط: وقتی در جوامع، فساد شیوع یافت، انسان منتظر خود را پاک نگه می‌دارد؛ زیرا به اصلاح جهان امید دارد. تنها در این صورت است که منتظر، دست از تلاش و کوشش برای حفظ پاکی خویش و حتی برای اصلاح دیگران برنخواهد داشت. 👈 برابر رهبری‌های فاسد و مبارزه با فساد: منتظر واقعی، هیچ گاه برابر رهبران فاسد و ستمگر خضوع نکرده و سرتسلیم فرو نمی آورد؛ بلکه در مبارزه همیشگی با فساد و حاکمان فاسد به سرمی برد و منتظر تشکیل حکومت عدل اسلامی است. @fatemi5
🔰شرح دعاي روز بيست و پنجم ماه مبارك رمضان 🔹اللّهمّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِکَ ومُعادیاً لأعْدائِکَ 🔸خدایا کاری کن تا در ماه رمضان، خوبان را دوست بدارم و دشمن دشمنانت باشم! در مورد خودم، عملی که به من امید می دهد تا در قیامت جزو نجات یافتگان باشم، این است که خوبان و اشخاص با تقوا را دوست دارم و از بی تقوایان بی زاری می جویم. 🔹اگر پسرتان بی تقواست و نماز نمی خواند، نباید او را دوست داشته باشید. حدیث است که به حقیقت ایمان نمی رسید مگر آنکه نزدیک ترین خویشان خود را برای خدا دوست نداشته باشید، چون متدین نیست و دورترین افراد را برای اینکه متدین است، دوست داشته باشید. 🔸امام باقر(ع) به شخصی فرمودند؛ «اگر اراده کردی که بفهمی بهشتی و یا جهنمی هستی، به قلبت مراجعه کن، اگر دیدی اهل طاعت را دوست داری، اهل بهشت و اگر اهل گناه را دوست داری، اهل جهنم هستی و انسان در قیامت با کسی که او را دوست دارد، محشور می شود.» در دوره آخرالزمان قلب مؤمن آب می شود؛ زیرا گناه را می بیند و استطاعت تغییر وضع ندارد. الآن روزگاری شده است که ما نمی توانیم امر به معروف و نهی از منکر کنیم. 🔹مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبیائِکَ 🔸در این بخش از خدا می خواهیم تا ما را یاری رساند برای اینکه به طریقه پیغمبر در مستحبات، دعاها و دستورات اسلام عمل کنیم. از خدا می خواهیم تا هر چه پیامبر(ص) به ما فرموده است، درباره مستحب و واجب عمل کنیم و مکروهات را از خود دور و حرام را ترک کنیم. 🔹یا عاصِمَ قُلوبِ النّبیین 🔸پیغمبران معصوم هستند؛ زیرا خدا قلب آنها را حفظ کرده است و در فراز پایانی دعای روز بیست وپنجم ماه مبارک رمضان می گوییم، ای خدایی که قلب پیغمبران را حفظ کردی، به حق این کاری که برای پیغمبران انجام داده ای، این دعا را در حق ما مستجاب کن! @fatemi5
🔰اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مُحِبّاً لِأَوْلِیائِک وَ مُعَادِیاً لِأَعْدَائِک 🔹خدایا در این ماه رمضان مرا طوری قرار ده که خوبان را دوست داشته باشم، و دشمن دشمنانت باشم، اگر من به چیزی امید داشته باشم که آن چیز در قیامت باعث نجات من بشود این است که خوبان را دوست دارم، افراد اهل تقوی را دوست دارم شما هم باید همینطور باشید؛ اگر یک فرزند شما طلبه هست و اهل نماز و... و یکی بی نماز هست و بی تقوی، باید فرزند اهل تقوی و نمازتان را دوست داشته باشید چگونه به حقیقت ایمان برسیم حدیث: در روایت آمده است؛ هیچ کدام از شما به حقیقت ایمان دست نیابد مگر آن گونه گردد که برای رضای خدا دورترین افراد بخود را دوست بدارد، و نزدیکترینشان را برای رضای خدا؛ دشمن بدارد خاطره: زمانی در قم بودم دیدم دختران دبیرستانی از مدرسه به منزل می رفتند و همه رو هایشان را گرفته بودند و با حجاب بودند و خیلی خوشحال شدم و وقتی به تهران برگشتم به طلبه ها گفتم: اگر می خواهید زن بگیرید از قم زن بگیرید در تهران همچین دخترانی پیدا نمی شود و آفرین بر این مدیر، این مدیران را باید مورد تقدیر قرار داد و از ایشان تشکر کرد. زمانی که من می خواستم عروسی کنم [حدود 58 سال قبل]، مهر خانواده من هزار تومان بود و یکی از دوستان، که هم مباحثه من بود به من گفت: برای من هزار تومان زیاد هست و گفت من 500 تومان بیشتر ندارم و رفت از شاه عبد العظیم همسری اختیار کرد و الان از آن زن چهار پسر دارد، دو تای ایشان طلبه شده اند. حالا شما هم به قلبتان رجوع کنید اگر زنان محجبه و مومن را می بینید و از این که ایشان با حجاب هستند خوشحال می شوید بدانید که در شماخیری یافت می شود و اگر زنان بد حجاب را می بینی و ناراحت نمی شوید و غصه نمی خورید معلوم می شود که تو اهل خیر نیستی. حدیث: در حدیث آمده است که در آخر زمان قلب مومن آب می شود گفتند: چطور؟ فرمودند: منکر را می بیند و قدرت بر تغییر ندارد؛ دختران بد حجاب را می بیند و قلب او از غصه می سوزد ولی قدرت بر تغییر ندارد می بیند که سگ را بغل گرفته و تذکر می دهد ولی در جواب او می گویند: من روزی سه بار آن را می شویم غافل از این هست که نجس العین که پاک نمی شود حکایات: در زمان آقا شیخ مرتضی زاهد شخص لاتی بود که به ایشان علاقه داشت، در یک مجلسی این شخص نعره ای می زند و با صدای بلند می گوید: هر کی بدخواه علماء ست فلان و فلان شود. شیخ مرتضی زاهد گفته بودند: این شخص رستگار خواهد شد، بعد ها مرحوم آقا فخر تهرانی گفتند: من رستگار شدن این شخص را دیدم لذا محبت داشتن به خوبان باعث نجات آدمی است حدیث: در روایت آمده است اگر کسی را دوست داشته باشی با او محشور می شوی حتی اگر کسی به یک سنگ علاقه داشته باشد با آن محشور می شود مُسْتَنّاً بِسُنَّةِ خَاتَمِ أَنْبِیائِک خدایا کاری کن که من به طریقه رسول الله عمل کنم هم در عمل به واجبات و مستحبات و هم در ترک محرمات و مکروهات یا عَاصِمَ قُلُوبِ النَّبِیین ای خدایی که قلب پیامبرانت را حفظ می کنی لذاست که پیامبران معصوم هستند چرا که حافظ قلب ایشان خداوند متعال است.
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 شرایط _به معروف و چیز شرط👌 است در واجب بودن امر به معروف و نهی از منکر 1⃣👈آن که کسی که می‌خواهد امر☝️و نهی ⛔️ کند، بداند که آنچه شخص مکلف بجا نمی‌آورد 👌است بجا آورد و آنچه بجا می‌آورد باید ترک کند. و بر کسی که معروف و منکر را نمی‌داند واجب نیست. 2⃣👈 آن که بدهد و او تأثیر می‌کند، پس اگر بداند اثر نمی‌کند واجب نیست. 3⃣👈 آن که بداند شخص معصیت کار بنا دارد که خود را کند، پس اگر یا کند یا صحیح بدهد که تکرار نمی‌کند واجب نیست. 4⃣👈آن که در امر و نهی نباشد، پس اگر بداند یا گمان کند که اگر یا کند یا و یا 💰 قابل توجه به او می‌رسد نیست، بلکه اگر احتمال صحیح بدهد که از آن ترس ضررهای مذکور را پیدا کند واجب نیست بلکه اگر بترسد که متوجّه متعلقان او می‌شود واجب نیست، بلکه با احتمال وقوع ضرر جانی یا عِرضی و آبرویی یا مالی موجب حَرَج بر بعضی مؤمنین، واجب نمی‌شود بلکه در بسیاری از موارد حرام است. 📗 ۱. ملحقات رساله امام خمینی با حاشیه آیات عظام: (فاضل) لنکرانی و (نوری) همدانی بخش امر به معروف ۲. سایت هدانا •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
🔰جلسه بیست و پنجم تفسیر سوره مبارکه ابراهیم(آیه 42 و 43) 🔰علل برخورداری کفار از مادیات وَ لا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غافِلاً عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّما يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فيهِ الْأَبْصارُ. و تو اى انسان مپندار كه خدا از آنچه ستمكاران غرق در ناز و نعمت انجام مى‏دهند بى‏خبر است؛ جز اين نيست كه كيفر آنان را تا روزى كه چشم‏ها از ترس خيره مى‏شود به تأخير مى‏افكند. 🔻مُهْطِعينَ مُقْنِعي‏ رُؤُسِهِمْ لا يَرْتَدُّ إِلَيْهِمْ طَرْفُهُمْ وَ أَفْئِدَتُهُمْ هَواءٌ. 🔻 در حالى‏كه گردن‏هايشان را كشيده و سرهايشان را بالا آورده‏اند، و بر اثر ترس پلك‏هايشان برهم نمى‏آيد و دل‏هايشان از هر چاره و تدبيرى تهى است. ➕رفتارهای تبلیغی: 1. دلیل برخورداری کشورهای کفر و عقب افتادگی کشورهای اسلامی را به صورت صحیح تبیین کنید. 🔻اين آيه پاسخى است به كسانى كه مى‏گويند: اگر خدا عادل است پس چرا ستمكاران را مجازات نمى‏كند و مى‏پندارند كه آنان را به حال خود واگذاشته و از آنان غافل شده است؟ قرآن به آنان پاسخ مى‏دهد كه: خدا هرگز غافل نيست و اگر فوراً آنان را مجازات نمى‏كند، به خاطر آن است كه اين جهان محل آزمايش و پرورش‏ انسان‏هاست و اين هدف با مهلت دادن و آزادى اراده تحقق مى‏يابد، ولى در نهايت روزى به حساب ستمكاران رسيدگى خواهد شد. 🔺يكى از سنت‏هاى الهى مهلت دادن كافى به ستمكاران است؛ تا در ميدان آزمايش درآيند و تمام توان خود را به كار برند و با آزادى اراده عمل نمايند و حجت بر همگان تمام شده، بهانه‏اى براى كسى نماند. 🔻به عبارت دیگر: خداوند هم عادل است و هم قادر و هم به عملكرد ستمگران عالم، ليكن تأخير كيفر به خاطر آن است كه دنيا ظرفيّت پاداش يا كيفر كامل را ندارد و سنّت خداوند بر اين است كه بندگانش را مهلت دهد تا اگر قابليّت داشته باشند، توبه كنند و اگر قابل نبودند، در قيامت به حسابشان برسد. 🔺لذا زود قضاوت نكنيد و خداوند را غافل مپنداريد. زیرا مهلت دادن به ستمگران، نشانه‏ى غفلت خداوند يا رضايت پروردگار از آنان نيست. سنّت خداوند بر مهلت دادن است. بنابراين در برابر ظالم، نه ساكت شويد و نه مأيوس، به وظيفه خود عمل كنيد كه خدا در كمين آنهاست. 🔻پنج صفت ستمگران در اين دو آيه پنج صفت براى ستمكاران در رستاخيز بيان شده است كه عبارت‏اند از: خيره شدن چشم‏ها، شتابان بودن، بلند كردن سرها، از حركت افتادن پلك چشم‏ها و فرو ريختن قلب‏ها (و فراموش كردن همه‏ى فكرها). اين ويژگى‏ها تصويرى بسيار گويا از صحنه‏ى وحشتناك رستاخيز ارائه مى‏كند؛ ستمگران متكبر كه هميشه نگاه‏هاى مغرورانه داشتند، آن روز چنان بيچاره و وحشت‏زده مى‏شوند كه حتى قدرت بستن چشم‏ها را ندارند. 🔻علل برخورداری کفار گاهى مشاهده مى‏شود كه ملت‏هاى بى‏ايمان در ناز و نعمت هستند و ملت‏هاى باايمان در سختى روزگار مى‏گذرانند. علت اين امر چيست؟ پاسخ اين سؤال با توجه به چند نكته روشن مى‏شود: الف) ممكن است ملت‏هاى بى‏ايمان، از نظر مادى پيشرفت‏هايى بنمايند، اما به خاطر دورى از خدا و تعاليم عالى مذهبى، گرفتار دردهاى جانكاه روحى، روانى و جسمى مى‏شوند- كه امروزه در جهان غرب شاهد آن هستيم- در حالى كه انسان‏هاى باايمان غالباً از بهداشت روانى برخوردارند. ب) نداشتن ايمان و تقوا سبب مى‏شود كه بسيارى از نعمت‏هاى الهى بى‏بركت و ناپايدار گردد؛ همان گونه كه امروزه بسيارى از نيروها و منابع اقتصادى در غرب در مسير مسابقه‏ى تسليحاتى و سلاح‏هاى كشتار جمعى به كار مى‏رود و اسباب نابودى بشريت را فراهم مى‏كند؛ پس هر نوع پيشرفت مادى به معناى برخوردارى انسان از بركات الهى نيست. ج) گاهى رفاه مادى نوعى قهر الهى است. در برخى آيات قرآن نيز به اين مطلب اشاره شده است كه گاهى خدا به كافران و گناهكاران همه‏ى نعمت‏ها را مى‏دهد تا سركشى كنند و زمينه‏ى عذاب الهى را فراهم سازند. د) گاهى ملت‏هاى بى‏ايمان همان اصول و تعليمات اساسى دين، مثل نظم، مسئوليت‏پذيرى و تلاش را به كار مى‏بندند و از نتايج شيرين دنيايى آن بهره‏مند مى‏شوند، در حالى كه برخى از ملت‏هاى مسلمان، برخلاف آنها عمل مى‏كنند و از ثمرات نعمت‏هاى الهى محروم مى‏شوند. ه) برخى از ملت‏ها به ظاهر مسلمان‏اند، اما اصول و آموزه‏هاى قرآن كريم و پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و اهلبيت عليهم السلام را به كار نمى‏بندند و حقيقت ايمان و تقوا در اعمال و شئون زندگى آنان نفوذ نكرده است؛ از همين رو جامعه‏هايى عقب‏افتاده دارند. اسلام به ذات خويش ندارد عيبى هر عيب كه هست از مسلمانى ماست‏ راه پیشرفت اقتصادی و رفاه خداوند در آیات متعددی راهکار اصلی پیشرفت اقتصادی و مادی و رفاه را بیان کرده است. 1. ایمان و مراقبت از رفتارها (تقوا) وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لكِنْ كَذَّ
بُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ. 2. استغفار و بازگشت به خدا اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفَّاراً، يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنينَ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهاراً. 3. یاد الهی و پیروی از دستورات خداوند فَمَنِ اتَّبَعَ هُدايَ فَلا يَضِلُّ وَ لا يَشْقى‏، وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْري فَإِنَّ لَهُ مَعيشَةً ضَنْكاً وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَعْمى.
🔻برتری‌جویی ممنوع🔻 ✍️ قرآن کریم می‌فرماید و ، انسان رو از مواهبِ سرای آخرت محروم میکنه. روز قیامت اونهایی برنده هستند که گرفتار این ویژگی نباشند:👇 🕋 تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَةُ، نَجْعَلُهَا لِلَّذِینَ لَا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَ لَا فَسَادًا، وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ (قصص/۸۳) 💢 سرایِ آخرت را تنها برای کسانی قرار می‌دهیم که اراده‌ی و در زمین را ندارند؛ 💢 و عاقبتِ نیک برای است! عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ. عُلُوّ👈 یعنی برتری. 👈 یعنی اینکه شخصی خودش رو از دیگران بهتر، بالاتر و برتر بدونه. و دیگران رو پائین‌تر از خودش حساب کنه. ❌ اگر کسی دیگران رو کمتر از خودش بدونه، از خدای متعال دور شده، و بوی بهشت رو استشمام نمیکنه.😔 ☝️ عُلُوّ و اساساً با توحید سازگار نیست. خدا صراحتاً به انسانها هشدار میده که: کسی که انگیزه‌ی عُلُوّ و برتری داره، و برای رسیدن به عُلُوّ و برتری، در ذهنِ خودش برنامه‌ریزی و اقدام میکنه، نمیتونه سعادتِ اخروی داشته باشه.❌ امیرالمومنین علی (ع) درباره‌ی این آیه فرمودند: 👈 "گاهی می‌شود که انسان از این لذّت می‌برد که بند کفشِ او از بند کفشِ دوستش بهتر باشد، و به خاطر همین جزوِ مصادیقِ این آیه می‌شود، چرا که اینهم شاخه‌ی کوچکی از است." 📚 تفسیر جوامع الجامع. ذیل آیه مورد بحث. حالا ببینید ما چقدر گرفتارِ و عُلُوّ هستیم: ☜ قیافه من بهتره... ☜ لباسهای من بهتره... ☜ خونه ما بهتره... ☜ ماشین ما بهتره... ☜ هیات ما بهتره... ☜ مسجد ما بهتره... ☜ و... ✅️ نکته‌ی مهم در این آیه اینه که، بلافاصله بعد از کلمه‌ی عُلُوّ، گفته:👈 . لَا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَ لَا فَسَادًا. ✔ یعنی زمینه‌ی فساد در زمین رو فراهم میکنه. لذا عُلُوّ و مایه‌ی بسیاری از بدبختی‌های بشر است. ☝️ قدرت‌طلبی‌ها، ریاست‌طلبی‌ها، دیکتاتوری‌ها، پادشاهی‌ها و... همه ریشه در همین دارند. اینکه کسی دوست داشته باشه همه بله قربان‌ گو، و آماده به خدمت، در محضرش باشند. در طول تاریخ چقدر خونها ریخته شده که ریشه در همین داشته.⚔ چون در عالم، فساد ایجاد میکنه. در یک تقسیم‌بندی کلّی، انسانها دو گونه هستند: ➖ ۱. انسانهایی که شوق و رغبتِ ویژه‌ای برای ریاست و عُلُوّ و بالانشینی دارند. ➖ ۲. انسانهایی که فاقد ویژگی فوق هستند. دسته‌ی اوّل با حرص و وَلَعِ خاصّی، دنبالِ سلطه بر همنوعان خودشون هستند. عقده‌ی سلطه و هیجانِ قدرت‌طلبی، آدم رو بیچاره میکنه.😔 قدرت‌پرستان وقتی به قدرت و ریاست دست پیدا می‌کنند، به شدّت علاقه‌مند به نمایشِ اقتدار هستند، و برای حفظِ قدرت دست به هر کاری میزنند.😨😰 ✔ از نظر قرآن، چنین کسانی شایسته‌ی امانتِ قدرت نیستند، و کارشون به فساد و تباهی خودشون و جامعه‌شون کشیده میشه. حتّی گاهی اوقات کار به جایی میکشه که مثل فرعون ادّعای خدایی میکنند:😱👇 🕋 فَقَالَ أَنَا رَبُّکُمُ الْأَعْلَی (نازعات/۲۴) 💢 فرعون گفت: «من پروردگارِ برترِ شما هستم.» 📣 حواسمون باشه!! فرعون یه شبه فرعون نشد.❗️ از برتری‌طلبی‌های کوچیک شروع کرد. ☜ تخم مرغ دزد، شتر دزد میشه. ☜ از یه بند کفش شروع میشه، تا میرسه به خدایی. اوّل میگه من بند کفشم بهتر از بند کفش توئه، بعد میگه من خدای تو هستم. ❌☝️خودمون رو از دیگران برتر ندونیم. آخر آیه می‌فرماید: وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ. 👈 یعنی اهل برتری‌طلبی نیستند. معنای رو اینجا میشه دید. @a_fatemi24 @fatemi24 @fatemi52
هدایت شده از تبیان گناباد
مسابقه کتابخوانی تفسیر سوره ابراهیم.pd22f.pdf
944.4K
باسمه تعالی 🔰آخرین مهلت ارسال پاسخ مسابقه فردا ۷ صبح میباشد. 🔹مسابقه کتابخوانی تفسیر سوره حضرت ابراهیم با30 جایزه 🔹ارسال پاسخ صحیح بهمراه نام به صورت یک عدد ۱۵ رقمی به ترتیب از چپ به راست به سامانه پیامکی 30005027000006 اداره تبلییغات اسلامی میباشد. https://eitaa.com/a_fatemi24/5373
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰«اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً وذَنْبی فیهِ مَغْفوراً وعَملی فیهِ مَقْبولاً وعَیبی فیهِ مَسْتوراً یا أسْمَعِ السّامعین.» 🔰«خدایا قرار بده کوشش مرا در این ماه قدردانی شده و گناه مرا در این ماه آمرزیده و کردارم را در آن مورد قبول و عیب مرا در آن پوشیده، ای شنواترین شنوایان. » 🔰«اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً» می‌گوید: در این بخش از دعا می‌خوانیم، خدایا سعی و تلاش ما در ماه رمضان را بپذیر. واژه «مشکوراً» به معنای «تشکر کن» است و مقصود آن در این دعا «بپذیر» و «قبول کن» است. 🔻آدم زحمت می‌کشد و روزه می‌گیرد، گرسنه و تشنه می‌شود؛ اما غذا و آب نمی‌خورد و کم‌خوابی ماه رمضان را تحمل می‌کند و اگر خدا تلاش‌های ما را قبول نکند، کاری از ما ساخته نیست. اگر زحمتی و رنجی کشیده شود و حاصلی در پی نداشته باشد، اتفاق ناگواری افتاده است. 🔺ما باید غصه بخوریم که نکند اعمال ما را آفت بزند. مثلاً یک غیبت می‌تواند تمام زحمات ما را هدر دهد. اگر غیبت کنید ۴۰ روز اعمال خوب شما در نامه اعمال شخص غیبت شونده نوشته می‌شود و اگر عمل خوبی نداشته باشید، گناهان آن شخص در نامه اعمال شما نوشته می‌شود. این روایت از معصوم (ع) است. 🔻 باید به خودمان بپردازیم و ببینیم که خودمان چه کار کرده‌ایم؛ آیا هیچ عیبی نداریم؟ گل بی‌عیب خداست و ممکن نیست که ما عیب نداشته باشیم. در روایت آمده که «چه می‌شود انسان را، یک خار کوچک را در چشم رفیقش می‌بیند؛ اما شاخه‌ای که در چشم خودش رفته را نمی‌بیند. » 🔺این روایت کنایه از این است که انسان عیب‌های بزرگ خود را نمی‌بیند؛ اما عیب کوچک مردم را می‌بیند. 🔻 این حدیث از معصوم (ع) است که خوش به حال کسی که عیب خودش را می‌بیند و به عیب کس دیگری کاری ندارد. 🔺«وذَنْبی فیهِ مَغْفوراً وعَملی فیهِ مَقْبولاً» 👈از خدا می‌خواهیم تا گناهان ما را بیامرزد و اعمالمان را قبول کند. از خدا می‌خواهیم تا گناهانی که پیش از ماه رمضان انجام داده‌ایم را ببخشد؛ چون ماه رمضان، فصل درآمد معنوی و کسب ثواب است، حتی خوابیدن و نفس کشیدن در این ماه عبادت محسوب می‌شود. 🔺در ماه رمضان این همه درآمد وجود دارد و آیا امکان ندارد با این همه درآمد کسب شده، انسان جان خودش را از گرو دربیاورد؟ 👈پیامبر اسلام در خطبه شعبانیه می‌فرماید: «پشتتان از گناه سنگین شده و به گرو رفته است و در ماه رمضان بدنتان را از گرو در بیاورید. » 🔺برخی هنگام نماز صبح نمی‌توانند به خاطر سنگینی بلند شوند که از آثار گناه است. 👈شخصی به امام حسن عسگری (ع) گفت که هر شب قصد می‌کنم تا نماز شب بخوانم؛ اما نمی‌شود. امام فرمود: « تو را زنجیر کرده است. » دلیل اینکه کسی دلش می‌خواهد نماز شب بخواند اما نمی‌تواند، انجام گناه است و با استغفار می‌تواند آن را رفع کند. 🔺 شعری هست که می‌گوید «هر که ندارد از خود خبر ندارد»، هر کسی که هنگام سحر خواب است، نمی‌داند که کیست و باید خود را پیدا کند. حدیث از معصوم (ص) است که می‌فرماید، عجب است که مردم به دنبال گمشده خود هستند اما به دنبال خود نمی‌گردند. 🔻 وضو بگیرید و شب در تاریکی صد بار از خودتان بپرسید که من که هستم؟ شاید خودتان را پیدا کنید. اگر خودت را پیدا کردی هوس نماز شب پیدا می‌کنی. وی در ادامه در شرح «وعَیبی فیهِ مَسْتوراً» می‌گوید: خدایا کاری کن تا عیب من مستور باشد و کسی از عیبم مطلع نباشد. خدا «ستارالعیوب» است و نگذاشته تا کسی از گناهان ما اطلاع پیدا کند. حدیث است اگر گناه بو داشت دو نفر کنار هم نمی‌نشستند. اگر عیب آدم عیان می‌شد کسی جنازه کسی را دفن نمی‌کرد. 🔺 ای خدایی که از همه تو شنواتری. خدا همه چیز را می‌شنود. 👈اگر یواش هر حرف بزنیم خدا باز هم می‌شنود. حضرت موسی (ع) به خدا گفت که خدایا، اگر نزدیکی من یواش صحبت کنم و اگر دوری بلند صحبت کنم؛ خدا فرمود: «من همنشین کسی هستم که یاد من باشد. » خدا شنواترین است؛ پس می‌گوییم، ای خدایی که از همه شنوایان شنواتری، این دعاها را درباره ما مستجاب کن. @fatemi222
🔰جلسه بیست و ششم تفسیر سوره مبارکه ابراهیم (آیه 44 و 45) 🔻وَ أَنْذِرِ النَّاسَ يَوْمَ يَأْتيهِمُ الْعَذابُ فَيَقُولُ الَّذينَ ظَلَمُوا رَبَّنا أَخِّرْنا إِلى‏ أَجَلٍ قَريبٍ نُجِبْ دَعْوَتَكَ وَ نَتَّبِعِ الرُّسُلَ أَ وَ لَمْ تَكُونُوا أَقْسَمْتُمْ مِنْ قَبْلُ ما لَكُمْ مِنْ زَوالٍ. 🔺. اى پيامبر، مردم را از روزى كه عذاب به سراغشان مى‏آيد و هلاكشان مى‏كند بيم ده. در آن روز كسانى كه ستم كرده‏اند (شرك ورزيده و كافر شده‏اند) مى‏گويند: پروردگارا، مرگ ما را تا زمانى نزديك به تأخير انداز. در اين صورت دعوت تو را مى‏پذيريم و از پيامبران پيروى مى‏كنيم. به آنان بگو: آيا پيش‏تر سوگند ياد نمى‏كرديد كه امّتى نيرومنديد و شما را فنا و انقراضى نيست؟ 🔻وَ سَكَنْتُمْ في‏ مَساكِنِ الَّذينَ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ وَ تَبَيَّنَ لَكُمْ كَيْفَ فَعَلْنا بِهِمْ وَ ضَرَبْنا لَكُمُ الْأَمْثالَ. 🔺و آيا در ديار كسانى كه بر خود ستم نمودند سكونت نكرديد؟ و حال آن‏كه براى شما آشكار شد كه با آنان چگونه رفتار كرديم، و براى شما مثل‏ها زديم و از امّت‏هاى هلاك‏شده نمونه‏هاى بسيارى بيان كرديم. 🔺رفتارهای تبلیغی: 1. با نگاه انتقادی به مسئولین (محلی، شهری، استانی، کشوری) هشدار بدهید که فرصت خدمت به مردم را از دست ندهند تا مصداق این آیه قرار نگیرند. 2. به رئیس جمهورهای آمریکا اشاره کنید که همه آمده اند و رفته اند، اما نظام جمهوری اسلامی پابرجا است. 🔻انذار نسبت‌به قیامت انذار نسبت‌به قیامت اهرم بسیار قوی برای تربیت و هدایت انسان است. یکی از عوامل اصلی سست‌شدن دین مردم و رفتارهای دینی آن‌ها عدم معرفت به قیامت و قانون جزا و عذاب‌های آن است. در این آیه خداوند متعال از یک زاویه به قیامت می‌پردازد که در قیامت ظالمان درخواست مهلت می‌کنند تا به دعوت خدا پاسخ داده و از رسولان پیروی کنند. 🔺در آن هنگام كه مجازات‏هاى دردناك دنيوى شروع شد، درهاى توبه به كلى بسته مى‏شود و راه بازگشتى وجود ندارد. غالب گناهكاران در هنگام مشاهده‏ى اين بلاها اظهار پشيمانى مى‏كنند، ولى اين يك حالت ندامت اضطرارى است كه ارزشى ندارد و آنان بايد قبل از شروع عذاب توبه كنند. 🔻در آيات مختلف قرآن آمده است كه تقاضاى مهلت و بازگشت گناهكاران در هنگام مرگ و پس از نزول بلاها و نيز در رستاخيز پذيرفته نمى‏شود؛ زيرا اين تقاضاها واقعى و جدّى و بر اساس دگرگونى درونى و تصميم بر تغيير مسير زندگى نيست و تنها از روى ناچارى است، و حتى در برخى آيات قرآن اشاره شده كه اگر بار ديگر به آنان مهلت داده شود، باز هم همان برنامه‏هاى قبلى را ادامه مى‏دهند. الف: «فَهَلْ إِلى‏ خُرُوجٍ مِنْ سَبِيلٍ» آيا براى خارج شدن از هلاكت راهى هست؟ ب: «فَارْجِعْنا نَعْمَلْ صالِحاً» ما را به دنيا برگردان تا عمل صالحى انجام دهيم. ج: «رَبَّنا أَخْرِجْنا نَعْمَلْ صالِحاً» پروردگارا! ما را از دوزخ خارج كن تا كار خوب انجام دهيم. ✍علت عدم تبعیت از رهبران دینی دو عنصر بسیار مهم برای این‌که انسان گرفتار ظلم نشود، پذیرش دعوت الهی و تبعیت از رسولان است و در بعد از مرگ چنین فرصتی وجود ندارد. مانع اصلی عدم پذیرش دعوت الهی و تبعیت از رسولان، تفکر غلطی بود که آن‌ها بر این باور بودند که فنایی برای آن‌ها وجود ندارد و عبرت نگرفتند. حالات پادشاهان و ستمگران قرن بيستم نيز همانند گذشتگان است و گويا قرآن درباره‏ى همين‏ها سخن مى‏گويد. 🔺برخى حاكمان ظلم و جور در عصر ما در كاخ‏هاى پادشاهان قبلى زندگى مى‏كنند و از سرنوشت شوم آنان نيز باخبرند، ولى بازهم خود را جاويدان مى‏خوانند و از آنچه بر سر گذشتگان آمده درس عبرت نمى‏گيرند. 🔻خداوند در سوره های مبارکه اعراف و هود، سرنوشت اقوام گذشته و علت هلاکت آنها را مفصل بیان نموده است. 🔺منظور از «یوم» در آیه در مورد اين روز مفسران سه ديدگاه دارند: 1. برخى آن را روز رستاخيز مى‏دانند. 2. برخى ديگر آن را روز فرارسيدن مرگ مى‏دانند كه مقدمه‏ى مجازات‏هاى ستمكاران است. 3. برخى مفسران آن را روز فرود آمدن پاره‏اى از بلاها و مجازات‏هاى دنيوى مى‏دانند؛ همانند روز عذاب قوم لوط، عاد، ثمود و نوح كه با عذاب‏هاى الهى نابود شدند. نظر صحیح: با توجّه به آيه‏ى قبل، ابتدا به نظر مى‏رسد كه اين آيه نيز درباره‏ى قيامت است، ولى جمله‏ى «أَخِّرْنا إِلى‏ أَجَلٍ قَرِيبٍ نُجِبْ دَعْوَتَكَ» بيشتر، اين معنا را به ذهن مى‏آورد كه آيه درباره‏ى عذاب الهى در دنياست، زيرا تأخير عذاب و اجابت دعوت خداوند و پيروى از پيامبران، مربوط به دنياست نه قيامت. @fatemi5
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 📝👈 اگر کسی بداند جایی یا چیزی است آیا بر است که را از نجس بودن آن 🤭 کند؟ ✅ 1⃣👈اگر انسان ببیند کسى چیز نجسى را خورد یا با 👕 نجس نماز می خواند، لازم نیست به او بگوید. 2⃣👈اگر جایى از خانه 🏠 یا کسى نجس باشد و ببیند بدن یا لباس 👚 یا چیز دیگر کسانى که وارد خانه او می شوند با به جاى نجس رسیده است، لازم نیست به آنان بگوید.(۱) 3⃣👈اگر صاحبخانه در بین غذا خوردن بفهمد غذا 🍔 نجس است، باید (۲) به میهمانها بگوید، اما اگر یکى از میهمانها بفهمد، لازم نیست به دیگران خبر دهد (۳) ولى چنانچه طورى با آنان معاشرت دارد که می داند که به واسطه نگفتن،خود او هم نجس می شود باید بعد از غذا به آنان بگوید.(۴) _________________ (۱) مکارم: احتیاط آن است که به او اعلام کند.  سیستانى: چنانچه او موجب این امر شده باشد، باید با دو شرطى که در مسأله پیش گذشت به آنان بگوید. (۲) سیستانى: با شرط دوّمى که گذشت .. مکارم: بنا بر احتیاط باید. (۳) مکارم: فقط خودش باید اجتناب کند مگر این که با او معاشرت داشته باشند که براى جلوگیرى از آلودگى خودش، می تواند بعد از غذا خوردن به آنها بگوید تا دست و دهان خود را آب بکشند. (۴) سیستانى: چنانچه طورى با آنان معاشرت دارد که به واسطه نجس بودن آنان خود از جهت ابتلاى به نجاست، مبتلا به مخالفت حکم الزامى می شود باید به آنان بگوید. 📗 سایت اسلام کوئست •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• @fatemi5