eitaa logo
منبرک فاطمی
6.7هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
993 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
47 اباعبدالله طرح میکنیم. و حضرت رقیه را به عنوان دختر تحول افرین اباعبدالله که از پدر شجاعت را دریافت کرده معرفی میکنیم. ⬅️متن سخنرانی ↩️نقش در تحول انسانها ؛ ⏪ تزکیه یعنی تحول ما گفتم اصل تحول، تحول روحی در انسانها هست. ✅انبیاء هم آمدهاند تا در تحول ایجاد کنند همانطور که میفرماید" یکی از اصلیترین مأموریتهای پیامبر خاتم تزکیه مردم هست. 💠لقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الَمُؤَمِنینَ إلذَ بَعَثَ فیهلمْ رَسُول ا مِنَ أَنَفُسِهلمْ یَتَلُوا عَلَیْهلمْ آیاتِهِ وَ یُزَک یهلمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الَکِتابَ وَ الَحِکَمَۀَ وَ إلنَ کانُوا « آلعمران ، (» مِنَ قَبْلُ لَفی ضَل الٍ مُبین 164 ) 👈 در فرآیند آدمها متحول میشوند. ➕❌تحول یعنی توانایی بیشتر بردن، بیشتری را کسب کردن؛ به وسیله مبارزه با گرایشهای که دارند و👇 ➕ کردن که لذت بیشتری دارند اما ترند این یعنی تحول. ما در تحول دنبال لذت بیشتر، منفعت بیشتر، قدرت بیشتر هستیم. •🖇➕➕ شاید برخی ها کنند و بگویند که آقا چه لذت بیشتر منفعت بیشتر، قدرت بیشتر بگو تحول روحی برای مقرب شدن به خداست؟ ➕➕اگر کسی واقعا متحول شد، هم که در یک جمله بیان کردیم. با نفس یعنی سطح پایین یعنی لذت کمتر برای رسیدن به عالی انسانی و الهی یعنی لذت بیشتر. ❌درست هست که تو مقرب میشوی، اما شما وقتی شدی یعنی چه؟ یعنی به ، منفعت و لذت وصل شدی. https://eitaa.com/fatemi5/1262
⭕️ خدایی که هست، خودش چقدر لذت بخشتر هست؟ خدایی که خالق قدرت هست، خودش چقدر هست؟ خدایی که منفعت هست، خودش چقدر منفعت بخش تر هست؟ تحول یعنی اینکه شما به خالق لذت و منفعت و قدرت شوی. •📌 آیا مقرب شدن به نفع تو نیست؟ لذت بخشتر نیست؟ موجب قوی شدن تو نمیشود؟ 💢گاهی وقتی ما میگویم نتیجه شدن هست. شاید برای برخی این ادبیات، نتواند پاسخگو باشد. بلکه اگر با ادبیات واقع بینانه تر سخن بگوییم آدمهای طلب، طلب را هم میتوان به دعوت کرد. تحول روحی، مقدمه تحول اجتماعی، سیاسی ... • ↩️بعد آدم که روحی پیدا کرد، شد. میتواند خودش را تکان دهد. ➕ پیامبر ص بود که در دوران کوتاه 23 سال تحولی در جامعه خودش پدید آورد که در بینظیر هست؛ و همۀ ناظران بین المللی به دهان مانده اند. ➕➕❌حالا پیامبر چنین تحولی شگفتی انگیزی در حوزه ، ، ، شیوه کسب درآمد و سبک زندگی گذاشت؟ 💦امام صادق ع در وصف پیامبر میفرماید: خداوند ابتدا پیامبرش را با خودش ادب کرد سپس فرمود تو دارای اخلاق بزرگی هستی بعد فرمود حالا بیا سیاست و مدیریت جامعه را به تو بدهم إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَدَّبَ نَبِيَّهُ فَأَحْسَنَ أَدَبَهُ فَلَمَّا أَكْمَلَ لَهُ الْأَدَبَ قَالَ- إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظِيمٍ‏ ثُمَّ فَوَّضَ إِلَيْهِ أَمْرَ الدِّينِ وَ الْأُمَّةِ لِيَسُوسَ‏ عِبَادَهُ‏ فَقَالَ عَزَّ وَ جَلَّ- ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص كَانَ مُسَدَّداً مُوَفَّقاً مُؤَيَّداً بِرُوحِ الْقُدُسِ لَا يَزِلُّ وَ لَا يُخْطِئُ فِی شَيْ‏ءٍ مِمَّا يَسُوسُ بِهِ الْخَلْقَ فَتَأَدَّبَ بِآدَابِ اللَّه‏ ... . ➕ آدمی که روحی، در پدید آورده است. سیاسی، اقتصادی، اجتماعی بیافریند؛ بنابراین اصل تحول، تحول روحی هست. به تحولات دیگر میرسد که به دست کسانی رقم میخورد که خودشان متحول شده اند. https://eitaa.com/fatemi5/1262
✅موانع تحول اگرچه در وجود انسان میل به تغییر وضعیت و بهبود زندگی فعال هست؛ و انسانها دائما تلاش میکنند برای بهتر شدن زندگی خودشان؛ 👈اما همیشه برای تغییر و تحول هم از همین جنس گرایشهای انسان وجود دارد که مقابل میل به بیشتر و بهتر و بادوامتر سینه سپر میکند و میگوید سر بنشین! •↩️ هیچکسی از تحول بدش نمیآید. گاهی برای اینکه این حس خودش را آرام کند، میافتد به طلبی که خیلی بد هست؛ ♦️ اما ما گفتیم که یکی از اهداف تحول بیشتر، بهتر، بادوامتر هست؛ اما ماجرا ازآنجا آغاز میشود که در مسیر تحول روحی هست. https://eitaa.com/fatemi5/1262
✅ اولین برای تحول روحی، هست. برای تغییر باید داشت. شجاع نباشی اصلا # تغییر نمیروی نه در درون خودت، نه به دنبال تغییر وضعیت بیرونی و هم نیستی. ↩️تا تهدیدی از میشوی؛ میگویی ولمان کن تو رو خدا بگذار زندگی خودمان را بکنیم. • 💥 ترس از تغییر وضعیت، از دست دادن موجود، ترس از دست دادن همین کم، مانع برای قدم برداشتن انسان در مسیر تغییر و تحول هست. ⛩کارمندی سبک زندگی که آدمها را و بار میآورد • آدمهای ترسو، نه تنها وضعیت روحی و بیرونی خودشان را تغییر نمیدهند بلکه سعی میکنند که وضعیت را حفظ کنند. 💎ترس بیش ازاندازه، آدم را اهل بیش ازاندازه میکند. بعضیها دارند محتاطانه زندگی کنند. حاضر نیستند پا در مسیر بگذارند ادامه دارد👇👇 https://eitaa.com/fatemi5/1262
✅تعارض بین دو گرایش، ریشۀ شکل گیری مانع برای تحول روحی •👌 ما بنا داریم امشب و شبهای پیش رو دربارۀ برخی از تحول روحی سخن بگوییم. 👈چرا آدمها بااینکه دوست دارند دیگری شوند، زندگی و اوضاع خودشان را کنند، 💧 باز سر جای ایستادند و در میزنند و حاضر نیستند عوض شوند؟ •⬅️ برای بیان تحول روحی دوباره باید بزنیم به انسان، در انسان، تمایل ات متنوع و متعدد هستند که متعدد و متنوع گاهی باهم و متضاد هستند. 👈 البته گاهی هم نه باهم میکنند، تشکیل میدهند علیه گرایشهای دیگر برمیدارند. • ♦️ بین دو گرایش، شکل گیری برای روحی هست. نظیر اینکه شما علاقه دارید که بخورید تا سالمتر تا اینکه بهتری پیدا کنید اما یک دیگری مقابل علاقه به و هیکلی قد علم میکند به نام لذت غذای . •❌ آدمها اکثرا تا به برمیخورند سریع تغییر و تحول میشوند. خصوصا اگر مانع زورش زیاد باشد. ➕تحول روحی، گذشتن از یک و مهربانی کردن به یک دیگری که نیست. حالا چقدر میخواهد آدم از خودش بخواهد بیا از این گرایش که بیدار هست به یک گرایش که آلان بیدار نیست و در وجود تو ضعیف هست اما اگر بیدار شود هم تو را قویتر میکند هم به تو لذت بیشتری میدهد بگذار؟! ادامه دارد👇👇 https://eitaa.com/fatemi5/1262
• ✅سبک زندگی ما، به ما نشان میدهد که آیا ما آدم شجاعی هستیم برای تحول یا نه؟! مثلا عرض میکنم کسی که زندگی دارد، به قول خودشان یک بخور و میری دربیاوریم بس است دیگر. ⏪ مدل زندگی کارمندی انسانها را محتاط و ترسو میکند. درحالیکه در دین ما به شدت نهی شده از زندگی . • 👈 عمار ساباطی میگوید به امام صادق علیه السلام گفتم مردی است که تجارت میکند؛ آیا روا است که خود را اجیر و کارمندی و خود را استخدام کنم یا آنچه تجارت کسب میکند، به دست آورد : فرمود »؟ نباید خود را اجیر و کارمند سازد؛ بلکه باید از خدا روزی بخواهد و تجارت کند؛ که اگر خود را اجیر سازد، روزی را از خویش بازداشته است. الكافي عن عمّارِ السّاباطيِ :قلتُ لأبي عبدِ اللّه ِ عليه السلام : ➕ الرّجُلُ يَتّجِرُ ، فإنْ هُو آجَرَ نَفسَهُ اُعطِيَ ما يُصِيبُ في تجارتِهِ ، فقالَ: لا يُؤاجِرْ نفسَهُ، و لكنْ يَسترزِقُ اللّه َ عزّ و جلّ و يَتَّجِرُ، فإنّهُ إذا آجَرَ نفسَهُ حَظَرَ على نفسِهِ الرِّزْقَ ➕الكافى ـ به نقل از عمّار ساباطى ـ : به ابو عبد اللّه (امام صادق عليه السلام )عرض كردم:شخصى مى تواند تجارت كند، با اين حال اگر خودش را اجير [ديگرى ]سازد، به اندازه اى كه خودش تجارت كند ، به او داده مى شود. فرمود: اجير نشود؛ بلكه از خداوند بزرگ روزى طلبد و دست به تجارت زند؛ زيرا اگر اجير شود ، مانع روزى خود شده است. • ✔️استاد کل اقتصاد به شما میگوید اگر کارمند بشوی راه روزی را به روی خودت بستی. ✳️حالا شما ببین در کشور ما چه فرهنگی هست؛ که همه دوست دارند کارمند بشوند. نه تاجر. https://eitaa.com/fatemi5/1262
✅در کشورهای اکثر بچه های بااستعداد یهودیها، رشته اقتصاد را انتخاب میکنند. 👈از بچگی یاد میگیرند که تجارت کنند. در مدرسه باید به بچه ها آموزش داده شود؛ ⏪باید بچه ها اهل حساب وکتاب تجارت بشوند. الان جدیدا در برخی از مدارس، اول سال به بچه ها یک اعتبار یا سرمایۀ اولیه میدهند و این بچه ها در سال تحصیلی، با آن سرمایه کار میکنند. حتی میز و صندلی خودشان را هم باید بخرند و اگر خرابش کنند، آخر سال که میخواهند ، مدرسه به قیمت پایینتری از آنها میخرد. https://eitaa.com/fatemi5/1262
❇️الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : مَنْ آجَرَ نفسَهُ فقد حَظَرَ على نفسِهِ الرِّزْقَ. امام صادق عليه السلام :كسى كه خود را اجير [ديگرى ]كند، مانع روزى خود شده است. ❇️و في روايةٍ اُخرى : و كيفَ لا يَحْظرُهُ ، و ما أصابَ فيهِ فَهُو لربِّهِ الّذي آجَرَهُ ؟ 0 در روايتى ديگر آمده است: چگونه مانع روزى خود نشده ، حال آن كه دسترنجش از آنِ كار فرمايى است كه او را اجير خود كرده است؟! 🖍هر کس خود را اجیر سازد، را از خویش بازداشته است؛ و چگونه روزی را از خود بازندارد، درحالیکه آنچه وی به دست آورد، از آنکسی است که او را به گرفته است ❎ امیرالمؤمنین )ع( به امام حسن )ع( فرمود: تا میتوانی نباش، بلکه خودت کن، خودت کن و پولت دست خودت باشد؛ 👌 یعنی یا تاجر باش یا تولیدکننده و کارفرمای خودت باش ) إِنِ اسْتَطَعْتَ أَلا یَکُونَ بَیْنَکَ وَ بَيْنَ اللَّه ذُو نِعْمَةٍ فَافْعَلْ ؛ نهج البل اغه، نامه 31 ) ✅تجارت شغلی برای تحول خواهی • بعد به جای زندگی کارمندی چه زندگی معرفی شده است؟ زندگی تاجرانِ . 📌 بعد زندگی تاجرانِ بازهم دو جور داریم. تاجر ترسو، تاجر جسور و شجاع: ❌❌«التاجر الجبان محروم و التاجر الجسور مرزوق» رو به لحاظ لغت معنی کنیم باید بگیم: کسی که خرید و فروش می‌کنه اگر بترسه محرومه و اگر جسارت داشته باشه مرزوقه. نمی‌گیم نترس باشه. نه! شاید بترسه اما بر ترسش با انجام دادن اون‌کاری که ازش می‌ترسه غلبه می‌کنه و جلو می‌ره. خطر می‌کنه. بخوایم امروزیش کنیم باید بگیم: تاجری که ریسک می‌کنه مرزوقه و تاجری که ریسک نمی‌کنه محرومه. یعنی یکی از مواردی که پیامبر توی موفقیت کسب‌و‌کار روش تاکید داره ریسک پذیری و جسارت داشتنه. انگار خدا از آدم ترسو خوشش نمیاد. • ⬅️تجارت شغلی هست که میتوان برای آدمهای خواه معرفی کرد. بعد شما میبینید که آدمهای تاجر چقدر در زندگی اقتصادی خودشان موفق بودند نسبت به آدمهای . •⭕️ ما نمیخواهیم به کارمندان بی کنیم. میخواهیم بگوییم هر چه اقتضائاتی دارد. ❌با چشم باز دختر به داماد خودمان بدهیم. اگر داماد بود بگوییم شرمنده احتمال زیاد شما، نمیتوانی زیاد دختر بنده را خوشبخت کنی. چرا؟ 📌چون سبک زندگی شما تاجرانِ و جسورانه نیست که مروزق و پر رزق و روزی باشید https://eitaa.com/fatemi5/1262
✅فرزندان را ترسو بار نیاورید • ترس از تغییر داشت. فرصت تغییر را باید داد. ترس این را از آدم میگیرد. ❌❌مادران محترم خواهش میکنم فرزندان را بار نیاورید. ترس بیجا، فرزندان را نابود میکند. انگاری بنزین ریختی روی بچه ات داری با دست خودت آتش میزنی به دار و ندارت. ✔️بچه های ترسو، هرگز فرصت یا تحول را برای خودشان پدید نمیآورند. ➕•➕ سفیان ثوری خدمت حضرت صادق رسید دید رنگ آن جناب کرده. عرضکرد آقا چه شده. فرمود من گفته بودم بالای پشت بام نروند. همین که وارد شدم دیدم یکی از کنیزانم که پرستار یکی از بچه های من است. بالای نردبان است و بچه هم با او است.. همین که بمن افتاد لرزه بر اندامش افتاد شد بچه از دستش افتاد بزمین و مرد. 👈من از بچه رنگم تغییر نکرده از که بر کنیز وارد کردهام این طور شدم با اینکه مرتبه باو فرموده بود ناراحت نشو باکی نداشته باش ترا در راه خدا آزاد کردم. رُوِيَ أنَّهُ دَخَلَ سُفيانُ الثَّورِيُّ عَلَى الصّادِقِ عليه السلام فَرَآهُ مُتَغَيِّرَ اللَّونِ، فَسَأَلَهُ عَن ذلِكَ، فَقالَ : كُنتُ نَهَيتُ أن يَصعَدوا فَوقَ البَيتِ ، فَدَخَلتُ فَإِذا جارِيَةٌ مِن جَوارِيَّ مِمَّن تُرَبّي بَعضَ وُلدي قَد صَعِدَت في سُلَّمٍ وَالصَّبِيُّ مَعَها ، فَلَمّا بَصُرَت بِي ارتَعَدَت وتَحَيَّرَت وسَقَطَ الصَّبِيُّ إلَى الأَرضِ فَماتَ ، فَما تَغَيَّرَ لَوني لِمَوتِ الصَّبِيِّ وإنَّما تَغَيَّرَ لَوني لِما أدخَلتُ عَلَيها مِنَ الرُّعبِ . وكانَ عليه السلامقالَ لَها : أنتِ حُرَّةٌ لِوَجهِ اللّه ِ ، لا بَأسَ عَلَيكِ ـ مَرَّتَينِ ـ حديث . منقول است كه سفيان ثورى بر امام صادق عليه السلام وارد شد و رخسار ايشان را دگرگونه يافت. دليل آن را جويا شد و حضرت صلي الله عليه و آله فرمود: آنها را از اين كه بالاى بام بروند، نهى كرده بودم، ولى هنگام ورود ديدم، كنيزى از كنيزكان من كه يكى از فرزندان مرا پرورش مى دهد، از نردبان بالا مى رود، در حالى كه كودك را هم در آغوش دارد. همين كه مرا ديد به لرزه افتاد و سرگشته شد و كودك به زمين سقوط كرد و مرد. دگرگونى رخسارم ، نه به سبب مرگ كودك كه به سبب رعبى است كه آن كنيز را فرا گرفت. امام عليه السلام، پيشتر دو بار به آن كنيز فرموده بود: تو در راه خدا آزادى و هيچ باكى بر تو نيست. •➕ ببینید چقدر موضوع اهمیت دارد. گاهی اوقات مادری را میبینید که بار در دوران تربیتی بیجا فرزندش را ترسانده، او بار میآید دیگر نمیتواند کند درجایی که باید ریسک کند. 👌 دیگر این بچه تحول خواه نیست در میزند هست. از بس تحول خواه نیست آدم حالت تهوع میگیرد از این شخصیت ترسو و بزدل. میتواند نسل تحول خواه تربیت کند که ا ول بچه را بیجا نترساند. 💎➕➕نابودی خلاقیت و نوآوری در نظام آموزشی مبتنی بر درس خواندن با از نمره نظام آموزشی که دانش آموزان را از ترس نمره وادار به درس خواندن میکند، از ترس آنها را سر کلاس میآورد این نظام آموزشی خلاقیت و نوآ وری دانش آموزان را شکوفا کند. ♦️این نظام آموزشی هست. در چنین نظام آموزشی 👌 معنا ندارد. ترس را بگذار کنار حالا خودت درس بخوان ببین چقدر تحول و خلاقیت پیدا میکنی! https://eitaa.com/fatemi5/1262
✅اولین ویژگی مدیران تحول افرین • اولین ویژگی مدیران تحول افرین، هست. امیرالمومنین در نامه به اشتر فرمود: وَلاَ تُدْخِلَنَّ فِي مَشُورَتِکَ بَخِيلاً يَعْدِلُ بِکَ عَنِ الْفَضْلِ وَ يَعِدُکَ الْفَقْرَ، وَلاَ جَبَاناً يُضْعِفُکَ عَنِ الاُْمُورِ، وَلاَ حَرِيصاً يُزَيِّنُ لَکَ الشَّرَهَ بِالْجَوْرِ؛ فَإِنَّ الْبُخْلَ وَالْجُبْنَ وَالْحِرْصَ غَرَائِزُ شَتَّى، يَجْمَعُهَا سُوءُ الظَّنِّ بِاللهِ. یکی اینکه ترسو نباشد https://eitaa.com/fatemi5/1262
⏪ حالا چرا یا امیرالمؤمنین با آدم ترسو مدیران جامعه مشورت نگیرند؟ ✔️چون آدمهای ترسو، امور را میکنند. قدرت پذیری تو را میکنند. مرتب میگوید شاید نشوید. 👈احتیاط کنید. ما که ، این کار که ، ورد زبان این مشاورین ترسو هست. اصلا فرصت را به شما نمیدهد. ✅چگونه مدیران جوان، تحول افرین میشوند؟ • بعد فرمود با مشورت بگیر. جوان تحول خواه هست. تحول هست. به مدیران جامعه میفرماید: 👌 وقتی در کارهای خودت میخواهی برنامه ریزی کنی، با مشورت کن بعدا با پیرترها. این آیا برعکسِ برداشت عمومی جامعه نیست؟ 😳 بابا این جوان است، من چرا باید با او مشورت کنم؟ معمولا اگر جوان را به خاطر نیرو و قدرت بدنی یا آن فداکاری ای که دارد، به کار میگیرند؛ ولی امیرالمؤمنین میفرماید که در مقام مشورت اول با جوان مشورت کن. چرا این را میفرماید؟ حضرت خودشان توضیح میدهند و میفرمایند: 💦 برای اینکه او حرفهای به میرسد. باز میکند. دوتایش ممکن است خیلی پرت باشد، ولی دوتایش تو را از فسیل بودن درمیآورد. • ➕➕حضرت در روایت، میفرماید: بعدش با مشورت کن، آنها نظرات اصلاحی و تکمیلی میگویند. بالاخره تجربه هم دارد و آن پختگی ای که یک پیر پیدا کرده است را نمیخواهیم کنیم. باید اینها را با جمع کرد. ➕ إذَا احتَجتَ إلَى المَشورَةِ في أمرٍ قَد طَرَأَ عَلَيكَ فَاستَبدِهِ بِبِدايَةِ الشُّبّانِ ؛ فَإِنَّهُم أحَدُّ أذهانا ، وأسرَعُ حَدسا ، ثُمَّ رُدَّهُ بَعدَ ذلِكَ إلى رَأيِ الكُهولِ وَالشُّيوخِ لِيَستَعقِبوهُ ويُحسِنُوا الاِختِيارَ لَهُ ؛ فَإِنَّ تَجرِبَتَهُم أكثَرُ . ❌امام على عليه السلام ـ در حكمت هاى منسوب به ايشان ـ : هرگاه به مشورت نيازمند شدى ، نخست ، از مشورت با جوانان آغاز كن؛ زيرا ذهن آنان ، تيزتر و حدس آنان ، سريع تر است . پس مسئله را به ميان سالان و پيرمردان ، واگذار تا در آن نقّادى كرده ، بهترين را برگزينند؛ چرا كه تجربه آنان ، بيشتر است . •⭕️ جوانگرایی یکی از این است که انسان را از و از تحجّر نجات میدهد. 👌 ذهن جوان ذهن است. این خلاقیت اینقدر ارزش دارد که او را در قرار میدهد نسبت به پختگی ذهن یک پیر پُر تجربه. ⬅️یک مدیر نباید از این محروم بشود. پس ببینیم آیا این مدیر، یک جمعی از جوانان را در کنار خودش قرار داده یا نه؟ •💦 البته ممکن است ما جوانهایی داشته باشیم که دچار شده باشند و آن تفکر پویا را نداشته باشند. 🌲 یک جوانی که در نامۀ خودش یا در پژوهشهای خودش، را به دهان دوخته و مرعوب آنها شده است، یا در حوزه های مطالعات دینی، هیچ برای انداختن طرح نویی در او وجود ندارد، خُب این دیگر به ❌« معنای واقعی کلمه جوان نیست، آن و خلاقیت در او وجود ندارد. » • ♦️➕❌فاسد نبودن برای یک مدیر، کافی نیست. الان مقام معظم رهبری دارند برای ما یک تازهای را باز میکنند. 💎فاسد نبودن و با فساد کافی نیست. اتفاقا در همین بحث هم ایشان در باب عدالتخواهی این را فرمودند. ما الان زمینه و بستر داریم برای ایجاد تحول. مجلس شورای اسلامی باید انتهای سال اول بگوید: ما با قوانینمان چه تحولی را در جامعه ایجاد کردیم؟ • 💎فقط هنر نیست که جلوی فساد را بگیرند. این کافی نیست. باید یک گام جلوتر بیایند و این تحوّلی دارد همین را به ما میگوید. 12 https://eitaa.com/fatemi5/1262
✅شجاعت صفت برجسته اباعبدالله؛ امام تحول آفرین • ⏪اگر امام حسین ع، امام تحول افرین بود. یکی از مهمترین ویژگیهای شخصیتی حضرت اباعبدالله ع هم و عدم ترس بود. •📌 حضرت س به پیامبر گفت: یا رسول اللَّه این دو فرزندان تو هستند، برای آنها « چیزی ببخش و به بگذار پیامبر فرمود: اما حسن، و شرافت خود را به او میبخشم و اما حسین، سخاوت و خود را به او میبخشم. قَالَتْ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا السَّلاَمُ يَا رَسُولَ اَللَّهِ هَذَانِ اِبْنَاكَ فَانْحَلْهُمَا فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَمَّا اَلْحَسَنَ فَنَحَلْتُهُ هَيْبَتِي وَ سُؤْدُدِي وَ أَمَّا اَلْحُسَيْنَ فَنَحَلْتُهُ سَخَائِي وَ شَجَاعَتِي. •✔️✔️ اگر میبینید اباعبدالله زمین و زمان را به هم زده هست. در عالم تحولی بینظیر خلق کرده، در این شخصیت تحول خواه و تحول افرین، آن صفت برجسته ای که موج میزند شجاعت هست. ✳️معلوم هست اباعبدالله باید تحول افرین باشد. https://eitaa.com/fatemi5/1262
✅شجاعت اباعبدالله ع در جنگ ، زبان زد هست. در جنگ صفین، وقتی که امیرالمؤمنین )ع( به منطقة صفین رسید، معاویه را کرده بود و لشکر آب نداشتند که بنوشند. 👌 امیرالمؤمنین )ع( فرمود: ، حمله کنید و آب را کنید. امام حسین و اباالفضل العباس و افراد دیگری کردند دشمن را از کنار آب دور کردند و آب را به اختیار خودشان در آوردند. ➕بلافاصله به معاویه پیغام دادند: آب آزاد است؛ میتوانید از آب استفاده کنید. به این میگویند که مقابله بهمثل نکردند. ➕هذا أوّلُ فَتحٍ بِبََکَة « : وقتی امام حسین برگشت، امیرالمؤمنین )ع( فرمودند حسین جان، این پیروزی است که به دست تو رخ داد « ؛» الحُسَين • آب را برای مردم و لشکر کوفه برای همه کسانی که آمده اند حتی آنهایی که میخواهند با ما بجنگند آزاد کردی. 😔یک وقت اشک در حلقه زد و فرمود: اما همین مردم، یک روز این آب را از تو و اهلبیتت دریغ میکنند. 13 https://eitaa.com/fatemi5/1262
✅شجاعت اباعبدالله در میدان سیاست رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : أفضَلُ الجِهادُ كَلِمَةُ عَدلٍ عِندَ إمامٍ جائرٍ ، أفضَلُ الجِهادِ كَلِمَةُ حُكمٍ عِندَ إمامٍ جائرٍ : فرمود برترین جهاد سخن عدل نزد حاکم ستمگر هست. ⚡️حالا اباعبدالله در مختلف این شجاعت سیاسی خودشان را دوران خفقان اموی بروز دادند. • ⛩معاویه در سالهاي آخر زندگي، تلاش خود را بر انجام این مهم صرف کرده بود که از همه براي یزید بگیرد و 😐ميدانست تا حسین بن علي )ع( در مدینه بیعت نکند، دیگر و بزرگان جهان اسلام نیز حکومت یزید را قانوني نميدانند. ⛱از این رو معاویه با مشاوران خود به مدینه کرد و بسیار جالب ترتیب و بني هاشم و حضرت اباعبدالله )ع( را براي شرکت در آن مجلس . ↩️وقتي امام حسین واردشد، معاویه نهایت را کرد و جاي خوبي براي آن حضرت در نظر گرفت و از حال فرزندان امام مجتبي )ع( پرسید. 👈آنگاه دربارة بیعت با یزید سخن به میان آورد و از گفت. ➕ ابن عباس خواست برخیزد و سخن بگوید که حضرت اباعبدالله )ع( با اشاره او را ساکت کرد و تذکر داد که هدف معاویه من هستم. ↩️آنگاه خود برخاست و با چنین افشا کرد: • 💥پس از ستایش پروردگار! اي معاویه، هیچ گویندهاي هرچند طولاني بگوید نمیتواند از تمام جوانب ارزشها و رسول خدا )ص( مقداري نیز بیان کند؛ و متوجه شدیم که تو چگونه پس از رسول خدا )ص( تلاش کردي براي به دست آوردن ، خود را جلوه دهي و از خود براي همگان صحبت کني؛ اما هرگز! هرگز! 👌اي معاویه ما نميخوریم که در صبحگاهان زغال رسوا شد و نور خورشید روشنایي ضعیف چراغها را خیره کرد. 👈تو در تعریف خود و آنقدر گفتي که دچار شدي و ستم کردي تا آنکه به ظالمي تبدیل شدي و دیگران را از بخششها آنقدر بازداشتي که به انسان تبدیل گشتي و آنقدر زبان زدي تا فردی نام گرفتي. تو هرگز همة صاحبان حق را نپرداختي تا آنکه شیطان بیشترین بهره را از تو برد و سهم خود را کامل گرفت. 👌امروز نیز دانستیم آنچه را که دربارة یزید گفتي، از روحي و او نسبت به امت محمد )ص(؛ تلاش داري ذهن مردم را دربارة یزید به کشاني. •➕ گویا فرد را تعریف ميکني، یا صفات فرد پنهان شدهای را بیان ميداري، یا چیزهایي از یزید ميداني که مردم نميدانند. نه یزید خود را به همه شناساند و نه افکارش را آشکارا بیان داشت. پس بگو که یزید با تحریک شده بازی میکند و کبوترباز است و با کبوتران ميدهد. با معروف به سرگرم است و به خوش ميگذراند. او را ميبیني که در اینگونه کارها نیرومند است. ⭕️ » لهو و لعل « انواع 😐معاویه رها کن اینگونه دگرگونيها را که به وجود ميآوري. معاویه آن همه ستمکاري که بر مردم روا داشتي، نیست که ميخواهي با آن را ملاقات کني؟ 👈 پس سوگند به خدا! تو بیش از این نميتواني در رفتن راه باطل و ستم به پیش بتازي و در تجاوز و ظلم به بندگان خدا روی کني، زیرا کاسه ها لبریز شد و بین تو و مرگ فاصلهاي جز چشم برهم زدن نمانده است... https://eitaa.com/fatemi5/1262
امام‌ حسین‌ (ع) که‌ نوجوان‌ بود، وقتی‌ ادعای‌ را شنید، شجاعانه‌ برخاست‌ وفریاد برآورد: «انزل‌ أیُهَاالکَذّاب‌ُ عَن‌ْ ِمنْبَرِ أبی‌ رَسوُل‌ِاللهِ لامنْبَرَ أبیِک‌َ ؛ ای‌ بسیار دروغگو ازمنبر فرود آی‌ که‌ این‌ منبر پدرم‌ رسول‌ خداست‌، نه‌ منبر پدر تو». فریاد شجاعانه‌ امام‌حسین‌ (ع) برای‌ عمر بسیار تکان‌ دهنده‌ بود، زیرا مردم‌ مدینه‌ ده‌ها روایت‌ در فضیلت‌ اومی‌دانستند. با فریاد او اوضاع‌ مسجد تغییر کرد و عمر چاره‌ای‌ جز سکوت‌ و تصدیق‌ سخن‌امام‌ حسین‌ (ع) را نداشت‌. عمر گفت‌: «به‌ جانم‌ سوگند آری‌! این‌ منبر پدر تو است‌، نه‌ منبرپدر من‌. راستی‌ حسین‌! چه‌ کسی‌ این‌ سخنان‌ را به‌ تو یاد داده‌ است‌؟» در ادامه‌ امام‌حسین‌ بیعت‌ غدیر را به‌ یاد مردم‌ آوردند و خلافت‌ ابابکر و عمر را زیر سؤال‌ بردند و از حق‌ولایت‌ دفاع‌ نمود
❌ شجاعت‌ و شهامت‌ در افشای‌ چهرۀ منافقانۀ یزید الف‌ ـ طراحان‌ سیاسی‌ بنی‌ امیه‌ پس‌ از مرگ‌ معاویه‌ می‌خواستند با چهره‌ مطلوبی‌ از یزید نشان‌ دهند. 👈از این‌ رو یزید را واداشتند تا اشعاری‌ در مدح‌و ستایش‌ بنی‌ هاشم‌ و ارزش‌ صلح‌ و سازش‌ بسراید و در شهر مدینه‌ در میان‌ قریش‌ وبنی‌هاشم‌ کند. وقتی‌ اشعار به‌ دست‌ امام‌ رسید. ب‌ ـ پس‌ از مرگ‌ معاویه‌، فشار سیاسی‌ ـ نظامی‌ یزید بر مخالفان‌ به‌ خصوص‌حضرت‌ اباعبدالله زیاد شد. امام‌حسین‌ (ع) هم‌ در یک‌ آمادگی‌ رزمی‌ِ مسلحانه‌، برادران‌ و برادرزادگان‌ را بسیج‌ کرد، ودر اطراف‌ خانه‌ فرماندار مدینه‌ آماده‌ نگاه‌ داشت‌ ➕. وارد مجلس‌ فرماندار شد، پس‌ از تعارف‌معمولی‌ پرسید: خدا فرماندار را اصلاح‌ کند، آیا از معاویه‌ به‌ شما رسیده‌ است‌ که‌ من‌را احضار کردید؟ ولید گفت‌: آری‌، معاویه‌ مُرد و یزید بر جای‌ او نشست‌ و این‌ نامه‌ را فرستادکه‌ شما باید بیعت‌ کنید. امام‌ حسین‌(ع) فرمودند: «شخصی‌ همانند من‌ که‌ نباید بایزید بیعت‌ کند. دوست‌ دارم‌ بیعت‌ و در اجتماع‌ مردم‌ باشد. وقتی‌ فردا آمد و مردم‌ رابرای‌ بیعت‌ فراخواندید، مرا هم‌ با مردم‌ بخوانید تا همه‌ با هم‌ بیعت‌ کنیم‌». ❌⬅️ولید بن‌ عُتبه‌، نظر امام‌ را و عذر خواهی‌ کرد و گفت‌ می‌توانید بروید. حکم‌ در آن‌ مجلس‌ حضور داشت‌. او به‌ فرماندار گفت‌: اگر حسین‌ از این‌ مجلس‌ برود،دیگر او را نخواهی‌ یافت‌، او را کن‌ یا بیعت‌ کند و یا او را بزن‌. امام‌ حسین‌ (ع)به‌ خشم‌ آمد و به‌ مروان‌ گفت‌: « وای‌ بر تو پسر زرقاء ، تو می‌خواهی‌ دستور مرا صادرکنی‌؟ به‌ خدا سوگند! دروغ‌ گفته‌ و کور خوانده‌ای‌، اگر کسی‌ چنین‌ اراده‌ای‌ کند، زمین‌ را با سیراب‌ خواهم‌ کرد. اگر دوست‌ داری‌ چنین‌ شود پس‌ برخیز و گردن‌ مرا بزن‌ اگرراست‌ می‌گویی‌.»
هنگامی که عمرسعد شجاعت بی نظیر ابا عبدالله الحسین علیه السلام را مشاهده کر د - که چگونه از کشته ها پشته می ساخت و نیروهای دشمن را از هر سو به عقب می راند - احساس نمود که دیگر لشکر او در مقابل هجوم امام تاب مقاومت ندارند. به نیروهایش نهیب زد: «الویل لکم اتدرون لمن تقاتلون؟ هذا ابن قتال العرب، فاحملوا علیه من کل جانب; وای بر شما، آیا می دانید با چه کسی می جنگید؟ این فرزند کشنده عرب است; پس از هر طرف بر او حمله کنید.» بعد از این فرمان از سویی چهار تیرانداز دشمن، حضرت سیدالشهداء علیه السلام را آماج تیرهای خود قرار داده و آن حضرت را تیرباران کردند و از سوی دیگر به سوی خیمه ها هجوم بردند. در این حال سرور آزادگان فریاد برآورد: «یا شیعة آل ابی سفیان ان لم یکن لکم دین و کنتم لا تخافون المعاد فکونوا احرارا فی دنیاکم; ای پیروان خاندان ابی سفیان! اگر دین ندارید و از روز قیامت نمی هراسید، لااقل در زندگی آزادمرد باشید.»
أَيُّهَا النَّاسُ أُعْطِينَا سِتّاً وَ فُضِّلْنَا بِسَبْعٍ. أُعْطِينَا الْعِلْمَ وَ الْحِلْمَ وَ السَّمَاحَةَ وَ الْفَصَاحَةَ وَ الشَّجَاعَةَ وَ الْمَحَبَّةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ.وَ فُضِّلْنَا بِأَنَّ مِنَّا النَّبِيَّ الْمُخْتَارَ مُحَمَّداً وَ مِنَّا الصِّدِّيقُ وَ مِنَّا الطَّيَّارُ وَ مِنَّا أَسَدُ اللَّهِ وَ أَسَدُ رَسُولِهِ وَ مِنَّا سِبْطَا هَذِهِ الْأُمَّةِ. مَنْ عَرَفَنِي فَقَدْ عَرَفَنِي وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفْنِي أَنْبَأْتُهُ بِحَسَبِي وَ نَسَبِي.
در یک طرف سی هزار مرد جنگی از سواره و پیاده قرار دارند و از شهر کوفه پشتیبانی می شوند، از جهت آب و غذا هم مشکلی ندارند. و در سوی دیگر 72 نفر آزاد مرد (32 سوار و 40 پیاده) با تعدادی زن و بچه که کاملاً محاصره شده اند، راه آب هم به رویشان بسته است و هیچ پشتیبانی هم جز خدا ندارند.
✅عابس ندا می کرد و مبارز می طلبید. عمر سعد دستور داد او را سنگ باران کنید. از هر سوی او را هدف سنگها قرار دادند و از مبارزه رو در رو پرهیز کردند. عابس چون این گونه دید، کلاه خود و زره از تن بیرون کرد و حمله کرد سوگند به خدا دیدم بیش از دویست نفر را به پیش انداخته تعقیب می کرد.
✅دختر تحول افرین شام • حال ا این اباعبدالله شجاع، معلوم هست اگر کسی دست پرورده چنین پدری باشد چقدر میشود. رقیه بن الحسین را شخصیتی بود که بزرگی در شام مرکز حکومت یزید ایجاد کرد. ▪️چه کسی باور میکرد که شام به دست یک دختر سه ساله شود؟ رقیه شجاع، دختر تحول افرین شام هست. • امروز همه با احترام به حرم سه ساله در شام نگاه میکنند. چقدر تحول، جایی که یک روزی مرکز ناسزا گفتن به امیرالمؤمنین بود الان ورق برگشته طور دیگری شده هست. • چرا یزید را برد خرابه؟ این کار یزید حساب شده بود. میخواست در تاریخ شود که دیدی ما زینب خواهر حسین و فرزند حسین را در شام در جا دادیم. هرکسی از آیندگان که برای تماشای و دیدن ماجرای شام بیاید، بیاید این خرابه را به ببینید و اهلبیت حسین تا نما شوند؛ اما یک نفر را برگرداند تمام معادل ات یزید را عوض کرد. یک نفر داوطلب شد گفت خدایا من نمیگذارم این خرابه، خرابه بماند. به عمه ام بیاحترامی شده است. ➕من آثار جرم را از بین میبرم. هرکسی آمد شام بیاید اینجا اما اینجا دیگر خرابه نیست اینجا حرم هست. فرش زیر پای شماست. با احترام و عزت با تو برخورد میکنند. کسی تازیانه نمیزند کسی زخمزبان نمیزند کسی مو نمیکشد. اینجا موی بچه ها را شانه میکنند. • وقتی خواستند بدن این سه ساله را غسل دهند، غسالِ گفت بگویید ببینم بزرگ این کاروان چه کسی هست گفتند زینب س گفت یا زینب تا نگویید این دختر با چه بیماری از دنیا رفته هست من او را غسل نمیدهم چطور مگر؟ آخر تمام بدن این دختر کبود شده است. حضرت بنابراین نقل فرموده باشند بانوی غسالِ ! این سیاهیها جای تازیانههای مردم کوفه هست. ال ا لعنه الله علی القوم الظالمین 15 الوقایع و الحواد ، ج 5 ، ص 81 . اى عمه بیا تا که غریبانه بگرییم دور از وطن و خانه، به ویرانه بگرییم پژمرده گل روى تو از تابش خورشید در سایه نشینیم و به جانانه بگرییم لبریز شد اى عمه دگر کاسه صبرم بر حال تو و این دل ویرانه بگرییم نومید ز دیدار پدر گشته دل من بنشین به کنارم، پریشانه بگرییم گردیم چون پروانه به گرد سر معشوق چون شمع در این گوشه کاشانه بگرییم این عقده مرا مى کشد اى عمه که باید پیش نظر مردم بیگانه بگرییم https://eitaa.com/fatemi5/1262
هدایت شده از منبرک فاطمی
🔷شب چهارم: موانع تحول روحی: 2 . غرور و یاس بیانیه گام دوممعنویّت و اخلاق « ☑️نقش در خواهی و تحول افرینی . و دین برنامۀ تحول افرین دارد ⬇️تحول یعنی رسیدن به بیشتر و بیشتر و بیشتر، یعنی همان به منبع قدرت و لذت و منفعت یعنی خدا و گذشتن از کمتر یعنی نفس هست. ◀️ دو دیگر برای تحول روحی که عبارت است از 1 .غرور خوبان و 2. یاس بدان. 🔻اولین مانع بیشتر برای آدمهای پدید میآید. گاهی برخی از خوبیهای انسان عامل توقف انسان هستند. کوفیان که متوقف بر خوبیهای خودشان شدند و مغرور. ♾در نظام تربیتی و آموزشی، فوری، بروز خلاقیت و نوآوری در فرزندان میشود. تشویق یعنی توقف در خوبیها. 🔺دومین مانع که برای آدمهای معمولا به ظاهر بد دیده میشود هست. اینکه من آدم نمیشوم و آب ازسرم گذشته، اینها ادبیات آدمهای مایوس از تحول هست در حالی که خدا گاهی را با کلیم یکجا جمع میکند. 👥 بینام ونشانها در نام و نشان گرفتند ناامید نباش. برای اینکه خوبان مغرور نشوند نباید روی خوبیها خودشان حساب باز کنند، خوبیهای خودشان را ندید بگیرند، بگویند اینکه چیزی نیست توضیح مطالب در همین کانال سنجاق شده https://eitaa.com/fatemi5/1278
سؤال: برداشتن بدون اجازه پولِ شوهر و پدر از جیب آنها یا به صورت دیگر، برای امور خانه یا نیازهای شخصی چه حکمی دارد؟ جواب: اگر بدون رضایت باشد، جایز نیست.
سؤال: آیا ماشین لباسشویی، لباس​های نجس را پاک می‌کند؟ جواب: اگر پس از برطرف شدن عین نجاست از لباس، یک بار با آب متصل به کُر شسته شود و نیز اگر داخل ماشین لباسشویی پیش از قرار دادن لباس، پاک باشد و دو بار با آب قلیل شسته و به طور معمول آب آن گرفته شود، لباس پاک می شود.
سؤال: آیا در جایی که نامحرم حضور دارد، پوشیدن جوراب نازک (شیشه ای) یا رنگ پا برای خانم ها اشکال دارد؟ جواب: اگر جوراب، پا را نپوشاند و یا موجب جلب توجه نامحرم شود، پوشیدن آن مقابل نامحرم جایز نیست.