آیت الله العظمی #بهجت :
مرحوم شیخ #محمدحسین_اصفهانی [معروف به کمپانی]، شرح منظومه می گفت. بخشی از آن که نوشته شده بود، نزد یکی از رفقا دیدم. فهمیدم خط آقای خویی است. در زمانی، خطش خوب نبود.
بعد هرچه جستجو کردم، آن را پیدا نکردم. هر کلمه اش برهان بود.
دوست دارم آن پیدا شود؛ چون مسلک را یاد می دهد.
ذوقیات #حاجی سبزواری، بهتر از ملاصدراست. جذابیتی که در منظومه و دیوان حاجی است، در دیوان #ملاصدرا و #اسفار نیست.
البته در نظریات اسفار مقدم است.
📔 زمزم عرفان، آیت الله ری شهری، ص۱۳۴
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
🌺 ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام مبارک
صلوات شیخ اکبر #ابن_عربی بر امام حسن (علیه السلام)
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی
علی الثّانی مِن شروطِ لاإلهَ إلّا الله ،
رَیحانةِ مُحمَّدٍ رَسولِ اللهِ ،
رابِعُ الخَمسةِ العبائیَّةِ ،
عارفِ الأسرارِ العِمائیَّه ،
مَوضِعِ سِرِّ الرَّسولِ ،
حاوی کلیّاتِ الأصولِ ،
حافظِ الدّین ،
و عَیبَة العِلْمِ ،
و مَعْدَن الفضائل ،
و بابِ السِّلمِ ،
و کَهْفِ المَعارِفِ ،
و عَین الشّهودِ ،
رُوح المَراتِبِ و قَلْبِ الوُجودِ ،
فِهْرِسِ العلومِ اللّدُنّی ،
لؤلؤِ صَدَفِ أنتَ مِنّی ،
النّور اللّامعُ مِن شجرةِ الأیمَنِ ،
جامِعِ الکمالَیْنِ ،
أبی محمّدٍ الحسنِ ، علیه الصّلوةُ و السّلامُ
برگرفته از ebnearabi.blog.ir
📔 مناقب (صلوات بر چهارده معصوم) ابن عربی، فراز چهارم
حجة الاسلام على #بهجت :
من در سن کودکی بودم و مى ديدم پدرم بعضی از علمایى را که با فلسفه موافق نبودند
با اين عنوان که "اگر کسی اين را نداند آن را نيز نخواهد فهمید"،
از اهمیت فلسفه اگاه مى کرد.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
هدیه به امام حسن مجتبی(ع):
🌺 اللهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم
👆گروه فلسفه و کلام برگزار می کند
Ⓜ️مناظره محمد حسن وکیلی و سروش دباغ
📔در باب مقاله الاهیات روشنفکری:
https://t.me/nabardb/49363
چهارشنبه شانزده رمضان
ساعت17/30
🔘لینک گروه فلسفه و کلام (در تلگرام):
https://t.me/joinchat/IzojmU7AAeBv2gmVl85b9g
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
4_239980537454789599.mp3
15.15M
استاد #یزدان_پناه
🔴 چه کسی گفته فقط #فقه بخوان؟!
🔴 نیاز جدی به مجتهد در #عرفان و #معرفت
🔴 چرا فقط در استنباط احکام، اجتهاد می کنید؟!
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 فوق العاده مهم و اساسی
استاد #رحیم_پور_ازغدی:
_ مگه ما تا کی میتونیم با شهید دادن جمهوری اسلامی رو نگه داریم؟!
تازه فقط اسمش جمهوری اسلامی خواهد بود.
دانشگاه و حوزه باید #علوم_انسانی را اسلامی کنند ...
_ احتمالا رژیم سکولاری بعد از ما خواهد آمد
_ تا به حال ۳_۴ تا جمهوری اسلامی داشته ایم
#علوم_انسانی
#لیبرالیسم
#سکولاریزم
🍃 بیانات در مجمع تشخیص مصلحت نظام
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
آیت الله العظمی #بهجت:
ترتیب دروس حوزه به گونه ای نیست که کسی به آن ترتیب داده باشد!
کتاب معالم در زمان خودش آخرین کتاب اصولی بوده، قوانین و رسائل هم همین طور، کتاب رسائل آخرین نظریّه ی شیخ رحمه اللّه در #اصول بوده، با این حال رسائل از دروس سطح ما است!
جلد دوّم #کفایه نیز مثل حاشیه بر رسائل شیخ است، لذا با حاشیه ی مرحوم آخوند بر رسائل موافق است و تقریرات کلانتر هم در واقع تقریرات اصول شیخ است، هم چنین تقریرات مرحوم نایینی به عنوان حاشیه بر رسائل است، و اصول مرحوم آخوند خراسانی خیلی موافق اصول شیخ رحمه اللّه و اصول صاحب بدایع رحمه اللّه که شاگرد شیخ بوده، می باشد.
خلاصه این شیوه ی تدریس صحیح نیست که طلاّب در راه تحصیل آن کشته می شوند و در راه فهم آن در می مانند!
ترتیب درستی نیست، فهمیدن و حاضر کردن آن برای طلاّب خیلی مشکل است.
این را نمی شود قبول کرد که طلاّب رسائل را هم در سطح بخوانند و هم نظریّات شیخ رحمة اللّه را دوباره در درس خارج بررسی کنند.
اگر کسی ترتیب دروس را تشخیص می داد و امر و حکم او انفاذ داشت، خیلی لازم و مناسب بود که این ترتیب را عوض می کرد.
هر چند #آخوند رحمة اللّه در کفایه برای تلخیص اصول خیلی زحمت کشیده به حدّی که حتّی حاشیه ی رسائلش به این اختصار نیست و نظر داشته است که اصول را تلخیص کند، ولی در عین حال باز زیادتی دارد؛ زیرا بحث دلیل انسداد را ذکر کرده، با این که هیچ فایده ای بر آن مترتب نمی شود، هر چند ابواب استصحاب را اسقاط و مختصر کرده است.
کسی که سطح می خواند باید کتابش محتاج به شرح و ترجمه باشد، نه بررسی نظرات و آراء.
طلبه اگر اهل نظر باشد، باید اظهار نظرش را برای دوره ی درس خارج بگذارد.
مرحوم آخوند بالای منبر فرموده بود: کاری کردم که زحمت سی ساله ی شما را به شش ماه تقلیل کنم!
شخصی از پای منبر گفت: آقا، فهمیدن شش ماه شما، سی سال وقت لازم دارد!
مکاسب شیخ هم که همان کتاب متاجر است، همه ی مباحث متاجر را ندارد، مانند مباحث صرف و معامله ی ربوی و...
لذا برای درس و بحث در حوزه بهتر از ریاض نداریم،
امّا کیست که در فکر اصلاح دروس حوزه باشد و آن ها را ترتیب بدهد و نافذ الکلمة باشد و پیش هم ببرد؟!
📙 در محضر آیت الله العظمی بهجت، ج۳، ص ۴۹و۵۰
♦️کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💎 #اسلام_شناس کیست؟
(لزوم جمع بین فقه و فلسفه و سیاست)
#امام_خمینی(ره):
فقیه حق ندارد بگوید که من اسلام شناسم.
فقیه باید بگوید من فقه شناسم، من فقه اسلام را مىشناسم؛
آنى که از همه بهتر مىداند همان است که فقه اسلام را مىداند.
فیلسوف حق ندارد بگوید من اسلام شناسم،
این بگوید من یک قسمى از مثلًا معقولات اسلام را ادراک کردم.
آن هم که حکومت اسلامى را بررسى کرده و اطلاع پیدا کرده که وضع حکومت چه بوده او حق ندارد بگوید من اسلامشناسم،
بگو من حکومت اسلام شناسم.
ادعاى اسلامشناسى جز براى آن که همه جهات اسلام را بداند چه جورى است و همه مراتب معنویت اسلام و مادیت اسلام را بداند.
آن می تواند بگوید من اسلام شناسم.
علىبن ابیطالب اسلام شناس بود، در عملش هم آن طور بود که عملش هم اعجاز است.
📔 صحیفه نور، ج۸، ص۵۳۸
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💎 ۱ خرداد روز بزرگداشت ملاصدرا
سخنان مهم #رهبرمعظم انقلاب درباره #ملاصدرا و #حکمت_متعالیه
(پيام به مناسبت همايش جهانى بزرگداشت صدرالمتالهين)
بسم الله الرحمن الرحيم
⭕️ از تشكيل اين مجمع بزرگ علمى و فكرى كه برگرد انديشه و شخصيت فيلسوف نامدار ايرانى، حكيم صدرالمتالهين شيرازى فراهم آمده، احساس افتخار و مسرت مى كنم و خداى سبحان را سپاس مى گويم.
⭕️ اگر چه دانسته هاى دنياى #غرب و حتى بخشهايى از دنياى اسلام از اين شخصيت كم نظير چندان وسيع نيست، ولى حوزه هاى فلسفى ايران لااقل در سه قرن اخير - يعنى تقريبا از صد سال پس از تأليف كتاب اسفار تا كنون - يكسره از آراء فلسفى صدرالمتالهين تغذيه شده و كتابها و آراء مهم او - كه بسيارى از آنها حداقل در قالب استدلالى و عقلانى اش از ابتكارات اوست - محور درس و تحقيق و شرح و تنقيح بوده است.
⭕️ از طرفه هاى زمانه اين است كه صدرالمتالهين، هم بيشترين پيروان و منتحلان فلسفى و هم بيشترين منتقدان و مخالفان را در مدت چهار قرن گذشته داشته است.
در اين مدت بيشترين مشعلداران فلسفه ى الهى در ايران، دنباله روان و شارحان فلسفه يى به شمار مى روند كه او با نبوغ و ابتكار خود همچون ناسخ شيوه هاى معروف مشايى و اشراقى، و مشتمل بر همه ى برجستگيهاى آن، بنيان نهاد و مبانى آن را در هزاران صفحه با تقرير رسا و پرجاذبه ى خويش، تبيين كرد.
⭕️ و باز در همين مدت كسان زيادى از منتحلان عقايد او در ابواب وجود و الهيات خاص و #معاد و غيره، به همان سرنوشتى دچار شدند كه وى در دوران زندگى اش آن را به تلخى آزموده و موطن مألوف را به خاطر آن ترك كرد. البته نقد علمى و تحقيقى آراء او به دور از توسل به طعن و جنجال نيز از دوران يكى از دو شاگرد بلافصل و مقربش تا امروز ادامه داشته و نام آورانى چند از حكماى متأله، در برخى از اصليترين مبانى دستگاه فلسفى شامخ صدرايى، مناقشات جدى وارد كرده اند . ترديد نبايد كرد كه هم آن تأثير خاضع كننده بر روى بزرگانى از سرآمدان فلسفى، و هم اين برانگيختگى عقيدتى يا علمى از سوى منتقدان و مخالفان، به نقطه ى يگانه اى اشاره مى كند كه همانا جز عظمت فكرى، و نيروى ابداع، و بنيان رفيع فلسفه ى اين حكيم بزرگ، چيز ديگرى نيست.
⭕️ مكتب فلسفى صدرالمتالهين همچون شخصيت و زندگى خود او، مجموعه ى در هم تنيده و به وحدت رسيده ى چند عنصر گرانبها است. در فلسفه ى او از فاخرترين عناصر معرفت يعنى
عقل منطقى،
و #شهود عرفانى،
و #وحی قرآنى،
در كنار هم بهره گرفته شده، و در تركيب شخصيت او تحقيق و تأمل برهانى، و ذوق و مكاشفه ى عرفانى، و تعبد و تدين و زهد و انس با كتاب و سنت، همه با هم دخيل گشته،و در عمر علمى پنجاه ساله ى او رحله هاى تحصيلى به مراكز علمى روزگار، با مهاجرت به كهك قم براى عزلت و انزوا، و با هفت نوبت پياده احرامى حج شدن، همراه گرديده است.
⭕️ همانگونه كه فلسفه ى صدرايى - كه خود او بحق آن را حكمت متعاليه ناميده - در هنگام پيدايش خود، نقطه ى اوج فلسفه اسلامى تا زمان او و ضربه يى قاطع بر حملات تخريبى مشككان و فلسفه ستيزان دورانهاى ميانه ى اسلامى بوده است، امروزه پس از بهره گيرى چهارصدساله از تنقيح و تحقيق برجستگان علوم عقلى، و نقد و تبيين و تكميل در حوزه هاى فلسفه، و ورز يافتن با دست تواناى فلاسفه ى نامدار حوزه هاى علمى بويژه در اصفهان و تهران و خراسان، نه تنها استحكام بلكه شادابى و سرزندگى مضاعفى گرفته و مى تواند در جايگاه شايسته ى خود در بناى فرهنگ و تمدن، بايستد و چون خورشيدى در ذهن انسانها بدرخشد و فضاى ذهنى را تابناك سازد.
⭕️ مكتب فلسفى صدرالمتالهين همچون همه فلسفه ها در محدوده ى مليت و جغرافيا نمى گنجد و متعلق به همه ى انسانها و جامعه ها است. همواره همه بشريت به يك چهارچوب و استخوانبندى متقن عقلايى براى فهم و تفسير هستى نيازمندند.
⭕️ هيچ فرهنگ و تمدنى بدون چنين پايه ى مستحكم و قابل قبولى نمى تواند بشريت را به فلاح و استقامت و طمأنينه ى روحى برساند و زندگى او را از هدفى متعالى برخوردار سازد . و چنين است كه به گمان ما فلسفه ى اسلامى بويژه در اسلوب و محتواى حكمت صدرايى ، جاى خالى خويش را در انديشه ى انسان اين روزگار مى جويد و سر انجام آن را خواهد يافت و در آن پابرجا خواهد گشت.
⭕️ ما ايرانيان بيش از همه به اين فلسفه الهى وامدار و بيش از همه در برابر آن مكلفيم.
⭕️ دوران ما با دميدن خورشيدى چون #امام_خمینی كه يگانه ى دين و فلسفه و سياست و خود يكى از صاحبنظران برجسته در حكمت متعاليه بود، و نيز با حوزه ى درسى و تحقيقى پربركت حكيم علامه ى #طباطبایی كه استاد يگانه مبانى ملاصدرا در طول سى سال در حوزه ى قم به شمار مى رفت، و تلاش تلامذه و هم دوره هاى آنان، بى شك دوره ى با بركتى براى فلسفه الهى است.
✅ @feghheakbar
ادامه 👇👇👇
ادامه 👆👆👆
⭕️ و اكنون برپايى اين گردهمايى بزرگ از فرزانگان ايرانى و غيرايرانى مژده ى آگاهيهاى ژرفتر و گسترده ترى در باب فلسفه ملاصدرا مى رساند. شايد اين يكى از موجباتى شود كه مسير مستقيم و تكاملى و نامتناقض فلسفه كه از مميزات فلسفه ى اسلامى بويژه پس از روشن شدن مشعل حكمت صدرايى است، در ذهن انديشوران و فيلسوفان #غرب ، با مسير پرتقاطع و پرتناقض و پرنشيب و فراز فلسفه غربى در همين چهارصد سال مقايسه شود و فرصت تازه اى براى نقد و بحث در باشگاه جهانى معرفت و استدلال عقلانى، فراهم آيد.
⭕️ در پايان لازم مى دانم سپاس عميق و صميمانه ى خود را از برگزار كنندگان عزيز اين مجمع علمى و نيز از شركت كنندگان آن ابراز دارم
و انتظار خود را براى نشر مجموعه ى آراء صدرالمتالهين در كتابى جداگانه تكرار كنم.
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته - سيد على خامنه ای
☘ پيام به مناسبت همايش جهانى بزرگداشت صدرالمتالهين - (۱۳۷۸/۰۳/۰۱)
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
👆👆
🍃 حداقل دو پست فوق را به طور کامل مطالعه فرمایید، تا دیدگاه #رهبرمعظم در مورد ملاصدرا و حکمت متعالیه برایتان روشن گردد ...
بیست و سومین همایش بزرگداشت حکیم ملاصدرا، به دلیل تقارن روز بزرگداشت این حکیم فرزانه با ماه مبارک رمضان، در تاریخ ۲۲ خردادماه ۱۳۹۸ برگزار خواهد شد.
محور همایش امسال «حکمت ایرانی و حکمت متعالیه» است.
https://eitaa.com/mullasadra_siprin
علامه #حسینی_طهرانى :
🔸 حكمت يعنى درس كلام؛ #كلام اسلامى يعنى پشتيبان مسائل اعتقاد ى، پشتيبان امامت، پشتيبان معاد، پشتيبان توحيد،
ردّ نصارى، ردّ كمونيست ها، و ردّ ماديين
همه با حكمت است ديگر!
🔸 والّا اين آقايانى كه حكمت نخواندند اگر مرجع هم بشوند ازشان بپرسيد:
فلان مسأله؟
می مانند تويش! هيچى!!
و [اگر] يك قضیه هایى پيش بيايد، يك سر و صدايى يكجا بشود بر عليه دين، يك اقداماتى بشود،
فقط همين [است که] آن ها غصّه می خورند؛
🔸 و امّا نه، آنهايى كه درس ( حکمت) خوانده هستند
غصّه نمی خورند
آنها می زنند و می بُرند،
يا در سخنرانیشان يا در نوشته جاتشان يا بواسطه همان شاگردانشان قلبشان مطمئن است و انتشار می يابد.
📜 لوح فشرده: متن سخنراني هاى علامه طهرانى، ص: ۹۴۳ تا ۹۴۷ تحت عنوان«تغيير و تحول روش حوزه علمیه توسط استعمار »
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
بیان ناب استاد #فنایی_اشکوری در ضرورت و لزوم پرداختن حوزه ها به فلسفه و علوم عقلی ✅ @feghheakbar 👇
💎 اهمیت علوم عقلی و کاربرد آن در سایر علوم حوزوی تا چه حد هست؟
🔴 پاسخ استاد #فنایی_اشکوری (استاد مسلّم فلسفه و عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی) :
🔶 مهمترین بعد دین عقاید دین است.
در حوزۀ عقاید به ویژه در اصول دین تقلید راه ندارد.
عقاید دین در علوم عقلی بررسی می شوند، نه در فقه به معنای خاص آن که امروز رایج است.
علم شریف #فقه از کتاب طهارت تا دیات عهده دار بیان وظیفۀ شرعی مکلف است، نه خدا شناسی و انسان شناسی و معاد شناسی.
🔶 عقاید در قرآن و سنت بیان شده است، اما همانطور که فقه عهده دار تبیین و اجتهاد در حوزۀ احکام است، کلام و حکمت الاهی هم عهده دار تبیین و اثبات عقاید دینی و شرح و تفسیر اجتهادی معارف اعتقادی و تثبیت بنیان های نظری آن است.
همچنین پاسخ به شبهات عقلی در حوزۀ عقاید در قلمرو علوم عقلی است، نه در قلمرو فقه.
🔶 اگر کسی با شبهات در زمینه عقاید آشنا باشد می داند که این شبهات بی شمار است و روز به روز در حال توسعه است.
اگر عالمان علوم عقلی برای پاسخ به این شبهات اقدام نکنند و مؤسساتی در این زمینه فعالیت نکنند، شک و تردید در زمینه باورهای دینی روز به روز توسعه می یابد و بسیاری از ایمان ها متزلزل می گردد.
🔶 در دهه های قبل دیدیم که مارکسیسم وارد ایران و برخی کشور های اسلامی شد و چگونه جمع بسیاری از جوانان و تحصیل کردگان و روشنفکران مسلمان را جذب و از دین خارج کرد.
🔶 چه کسانی در مقابل این جریان ایستادند و از کیان اندیشۀ دینی دفاع کردند؟ غیر از امثال علامه #طباطبایی و #مطهری که سرآمدان علوم عقلی بودند؟
🔶 شبهه های مارکسیست ها درباره واجبات و محرمات و طهارت و شکیات نبود، بلکه درباب مسائلی همچون خدا و عالم ماورای طبیعت و حیات پس از مرگ بود.
🔶 عجیب است که مخالفان علوم عقلی با فلسفه های مادی و ماتریالیستی و ضد دینی که در دانشگاه های دنیا از جمله در دانشگاه های کشور های اسلامی رایج است هیچ مخالفتی ابراز نمی کنند و فلاسفۀ مادی را مورد حمله قرار نمی دهند؛ بلکه با فلسفۀ اسلامی و حکیمان مسلمان که در صددد تحکیم بنیان های عقیدتی دین و پاسخ دادن به شبهات ضد دینی هستند مخالفت می کنند و درس و تحقیق دربارۀ آن را تحریم می کنند.
اگر نظر آنها عملی شود راه برای فلسفه های مادی هموار می شود و آن که در این میدان بازنده خواهد بود تفکر دینی است.
🔶 مخالفت با پرداختن حوزه های علمیه به علوم عقلی خالی کردن میدان برای ورود و نفوذ افکار مادی و ضد دینی است.
🔶 با فقه نمی توان با فلسفه های مادی مقابله کرد. این سخن به معنای ضعف فقه نیست، بلکه رسالت فقه چیز دیگری است و موضوعش متفاوت با این موضوعات است. آنچه در اینجا نیاز داریم فلسفه و کلام است که روش آن عقلی و نقلی است و در بخش عقلی آن از فلسفه استفاده می کند.
🍃 کانال استاد در سروش:
https://sapp.ir/dreshkevari
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
🔴 کرامت نفس و عزت نفس
علامه #جوادی_آملی :
سعی کنید دستتان پر باشد
وگرنه چاپلوس می شوید.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
در این شبهای قدر عاجزانه التماس دعا داریم
🌺 اللهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم
💎 هفت دلیل قاطع بر تشیع شیخ اکبر محیی الدین #ابن_عربی
⭕️ ۱. #فتوحات مکیه در میان مولفات عرفانی شیخ محیی الدین عربی ،ام الکتاب او است
و آن پانصد و شصت باب است
که هر باب آن خود یک کتاب است.
باب سیصد و شصت و ششم آن درباره حضرت بقیة الله قائم آل محمد مهدی موعود صلوات الله علیهم اجمعین است
و در چند جای فتوحات اظهار می دارد که به حضور امام قائم علیه السلام تشرف یافته است
از جمله در آخر باب بیست و چهارم آن گوید:
و للولايه المحمديه المخصوصه بهذا الشرع المنزل على محمد صلى اللّه عليه و آله ختم خاص هو المهدی و قد ولد فی زماننا و رایته ایضا و اجتمعت به و رایت العلامة الختمیة التی فیه فلا ولی بعده الا و هو راجع الیه کما انه لا نبی بعد محمد صلی الله علیه و آله الا و هو راجع الیه
و نیز از آن جمله در جواب سؤال سیزدهم باب هفتاد و سوم فتوحات گوید:
«و اما ختم الولایة المحمدیة فهو لرجل من العرب من اکرمها أصلاً و یداً و هو فی زماننا الیوم موجود عرفت به فی سنة خمس و تسعین و خمسمائة و رأیت العلامة التی قد أخفاها الحق فیه عن عیون عباده و کشفها لی بمدینة فاس حتی رأیت خاتم الولایة منه و هی خاتم النبوة المطلقة لایعلمها کثیر من الناس و قد ابتلاه اللّه باهل الانکار علیه فیما یتحقق به من الحق فی سرّه من العلم به».الخ
و به همین منوال و مضمون در چند جای دیگر فتوحات مکیه مطالبی دارد.
و رساله شق الجیب را به خصوص درباره #امام_زمان (علیه السلام) نوشته است.
و در اول باب بیست و نهم فتوحات گوید:
اعلم ایدک الله انا روینا من حدیث جعفر بن محمد الصادق عن ابیه علی بن ابیطالب عن رسول الله صلی الله علیه و آله قال :مولی القوم منهم.
⭕️ ۲. جناب محیی الدین عربی در باب سیصد و هفتاد و شش از کتاب عظیم فتوحات مکیه گفت:
البسملة من القرآن بلا شک عند العلماء بالله و تکرارها فی السور کتکرار ما یکرر فی القرآن من سائر الکلمات.
باید دانست که این قول در کلمه طیبه بسمله از آن چیزهایی است که #امامیه بدان متفرد است و این قول(جناب این عربی در بسمله ) به صوت بلند اعلام می دارد که این عارف و شیخ کبیر از امامیه است.
تبصره:(آنکه در شماره ۲ علماء بالله آمده )اقول: لا یخفی علی العلماء بالله ان مراده من العلماء بالله الامامیة ، قال الطبرسی فی تفسیر الفاتحه من مجمع البیان:اتفق اصحابنا ان (بسم الله الرحمن الرحیم)آیة من سورة الحمد و من کل سورة. و فی جوامعنا الروائیة عن امامنا الباقر علیه السلام : سرقوا اکرم آیة من کتاب الله (بسم الله الرحمن الرحیم)
⭕️ ۳.شیخ محیی الدین در کتاب الدر المکنون و الجوهر المصون فی علم الحروف گوید:
اعلم ان الجفر هو التکسیر الکبیر الذی لیس فوقه شی ء و لم یعتد الی وضعه من لدن آدم علیه السلام الی الاسلام غیر الامام علی علیه السلام کل ببرکة خیر الانام و مصباح الظلام علیه افضل الصلاة و اتم السلام. [ #امام_علی (ع) ]
و در همان کتاب گوید: الامام علی رضی الله تعالی عنه و ورث علم الحروف من سیدنا رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم و الیه الاشارت بقوله :
انا مدینة العلم و علی بابها فمن اراد العلم فعلیه بالباب.
و قدر ورث علم الاولین و الاخرین و ما رایت فیما اجتمعت بهم اعلم منه.
و هو اول من وضع مربع مائة فی الاسلام و قد صنف الجفر الجامع فی اسرار الحروف و فیه ما جری للاولین و ما یجری للاخرین و فیه اسم الله الاعظم و تاج آدم و خاتم سلیمان و حجاب آصف.
و ما زال اهل التحقیق من السافلین کابی محمد الحسن البصری و سفیان الثوری یغترفون من بحر اسراره
و اولوا التحقیق من العارفین کذو النون المصری و سهل بن عبد الله التستری یقتبسون من مصباح انواره
و کانت الائمة الراسخون من اولاده یعرفون اسرار هذا الکتاب الربانی و اللباب النورانی.
ثم الامام الحسین علیه السلام ورث علم الحروف من ابیه ، ثم ورثها الامام زین العابدین علیه السلام ثم الامام محمد الباقر علیه السلام ثم الامام جعفر الصادق علیه السلام و هو الذی غاص فی اعماق اغواره و یتکلم بغوامض الاسرار و علوم الحقیقة و هو ابن سبع سنین .
و قال:علمنا غابر مزبور و کتاب المسطور فی رق المنشور و نکة فی القلوب و مفاتیح الغیوب و نقر فی الاسماع لا تنفر منه الطباع و عندنا الجفر البیض و الجفر الاحمر و الجفر الاکبر و الجفر الاصغر و منا الفرس الغواص و الفارس القناص ، فافهم هذا اللسان الغریب و البیان العجیب.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
⭕️ ۴. در باب ششم از فتوحات در بحث از هباء (صادر اول ) فرمود:
بان اقرب الیه صلی الله علیه و اله وسلم علی بن ابیطالب علیه السلام امام العالم و سر الانبیاء اجمعین. [ #امام_علی (ع) ]
⭕️ ۵. (آنکه در شماره یکم گفته شد از جناب شیخ در احوال حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف عبارت آن از نسخه اصلی فتوحات که عبد الوهاب شعرانی متوفای ۹۷۳ ه.ق در مجلد ثانی از یواقیت و جواهر بدان تصریح کرد اینست:
و اعلموا انه لابد من خروج المهدی علیه السلام لکن لا یخرج حتی تمتلی الارض جورا و ظلما فیملاها قسطا و عدلا
و لو لم یکن من الدنیا لا یوم واحد طول الله ذلک الیوم حتی یلی ذلک الخلیفة و هو من عترة رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم من ولد فاطمة رضی الله عنها جدة الحسین بن علی بن ابیطالب و والده حسن العسکری بن الامام علی النقی -بالنون- ابن الامام محمد التقی-بالتاء- ابن الامام علی الرضا ابن الامام موسی الکاظم ابن الامام جعفر الصادق ، ابن الامام محمد محمد الباقر ، ابن الامام زین العابدین علی ، ابن الامام الحسین ابن الامام علی بن ابیطالب رضی الله عنه یواطی اسمه اسم رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فی الخلق بفتح الخاء ، و ینزل عنه فی الخلق بضم الخاء ، الخ. [ #امام_زمان (عج) ]
⭕️ ۶. در آخر باب ۲۴ فتوحات گوید:
و للولایة المحمدیة المخصوصة بهذا الشرع المنزل علی محمد صلی الله علیه و آله وسلم ختم خاص هو المهدی ،
و هو فی الرتبة دون عیسی علیه السلام لکونه رسولا، و قد ولد فی زماننا ، و رایته ایضا و اجتمعة به و رایت العلامة الختمیة فیه ، فلا ولی بعده الا و هو راجع الیه کما انه لا نبی بعد محمد صلی الله علیه و آله وسلم الا و هو راجع الیه کعیسی علیه السلام اذا نزل ، فنسبه کل ولی یکون بعد هذا الختم الی یوم القیامت نسبت کل نبی یکون بعد محمد صلی الله علیه و آله و سلم فی النبوت کالیاس و عیسی و الخضر فی هذه الامت.
⭕️ ۷. و قال الیافعی فی وقایع سنة ثمان و ستین و سة مائة من مراة الجنان:
قال الذهبی لقاضی القضاة یحیی بن محمد فی ابن العربی عقیدة تجاوز حد الوصف ، قال :
و کان یفضل علیا علی عثمان ثم نسبه الی التشیع ، و جعل التفضیل المذکور کالعلة لتشیعه ، الخ
هذه نماذج من کلمات الشیخ الاکبر فی آل النبی من الامام علی بن ابی طالب الی ختم الولایة المحمدیت الامام المهدی الموعود و هم ائمة الشیعة الامامیة،
فلو لم تفسر بعض الاقاویل التی حکیت فی الفتوحات فی ذیل الکشف المذکور علی الوجه الوجیه الذی اشرنا الیه لوجب ان یقال انها مما دسوا علی الشیخ ،
کما قال عبد الوهاب بن الشعرانی المذکور آنفا فی مختصر الغتوحات ، الخ.
فتدبر ...
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar