در همان اوان (اوائل دهه بیست) یکی از اتباع کسروی (علی اکبر حکمی زاده) کتابی به نام (اسرار هزارساله) نوشت و در آن از زیارت قبور و مشاهد ائمه و از این رقم انتقاد کرده بود.
من با یک عده از طلاب به خدمت یکی از مراجع وقت رفتیم که ما چه باید بکنیم؟ شرح اجمال مضمون کتاب را به ایشان گفتم. متأسفانه با کمال خونسردی ایشان گفتند: کاری نداشته باشید، الباطل یموت بترک ذکره!
اما امام (ره) در همان وقت به خاطر رد کردن این کتاب، (مدت ها) درس اسفار را تعطیل کرده و جواب او را می نویسند، که فعلاً به صورت (کشف الاسرار) درآمده است.
🗞 آیت الله سیدعزالدین زنجانی (ره)، نشریه پگاه حوزه، شماره ۳۰۴
#امام_خمینی
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
انسان به حکم این که آزاد است،
هر لحظه می تواند آغاز داشته باشد.
استاد #دینانی
@Islamicphilosophy_ir
💢 طلاب را هدر ندهید؛ با آنها تمدناسلامی بسازید.
💢 سخنی با مدیران و مسئولان حوزه
_______________________
فرازهایی از خطبه آیت الله اعرافی در نمازجمعه این هفته (۲۹ اسفند۹۹): رسیدگی به فقرا وظیفه همه است. کنترل قیمت و مواظبت از بازار بسیار مهم است و دیدن مردم در صف مرغ انسان را آتش میزند و این صحنه های آزار دهنده باید برداشته شود و این ها قابل تحمل برای وجدان دلسوز نیست. / انتخابات لیلةالقدر سرنوشت کشور است انتخاب رئیس جمهور روی فرهنگ، اقتصاد، جامعه و سیاست تاثیر میگذارد. اگر فردی شجاع، دارای فکر و برنامه، حکیم و مقاوم انتخاب شود بسیاری از مشکلات قابل رفع و کاهش است. /در رابطه با برجام، حرفهای بیحساب را نشنوید و باور نکنید؛ زیرا تجربه نشان داده اگر ما کوتاه بیایم آنها کوتاه نخواهند آمد. همچنین سیاست مداران اشتباه تحلیل نکنند و به خورد مردم ندهند. hawzahnews.com/xb5L5
_______________________
🔴 بیانات فوق از آیت الله اعرافی بنده را به یاد بیانات آقای محسن رضایی (مدیر، اقتصاددان و انقلابی دلسوز، در توییتش) انداخت که گفت:
"در طول این سالها #سیاست گذاریهای #اقتصادی عجیب مبتنی بر #لیبرال_سرمایهداری در بورس، طلا و مسکن، فقرا را فقیرتر و رانت خواران را ثروتمندتر کرده است."
اکنون سوال ما از آیت الله اعرافی و سایر مسئولان حوزه این است که:
شما چه برنامهای دارید برای تربیت چند هزار نفر از طلاب در رشتههای
اقتصاد اسلامی،
مدیریت اسلامی،
سیاست اسلامی،
فلسفه اسلامی،
فلسفه دین اسلامی،
عرفان اسلامی،
جامعه شناسی اسلامی و ...
و گسیل دادن آنها در ارکان مدیریتی و کرسیهای علمی و دانشگاهی کشور؟
تربیت حتی ۲۰درصد طلاب در این رشته ها مساوی است با حدود ۴۰هزار نفر نیروی کارآمد.
به قول رحیم پور ازغدی "برخی از علما اعتراض میکنند که چرا عرفانهای کاذب و نحلههای انحرافی در کشور گسترش یافته، اما ما به این علما و مسئولان حوزه میگوییم جای طلبکار و بدهکار عوض نشود؛ شما چرا هزار طلبه متخصص در عرفان اسلامی و عرفان های کاذب تحویل جامعه ندادهاید؟!"
ما الان متعدد طلاب مستعد و توانمند میبینیم که به خاطر کجسلیقگی و مَهآلود بودن ذهن برنامهریزان حوزه، فوران استعداد آنها یا در حال نفله شدن است (و صرفا به کارهای تبلیغی مشغولند) و یا با آزمون و خطا (بعد از چند سال تاخیر و تعلل) راه درست خود را پیدا میکنند. از طرفی نه اثر راهبردی بر جامعه میگذارند و از طرفی هم به نوعی "خسرالدنیا" شدهاند. در حالی که فقط با تربیت و گسیل دادن اینان در علوم انسانی است که میتوان دانشگاه (و به تبع، جامعه و دولت و سپس تمدن) را اسلامی کرد. و از طرفی هم خود آنها را به فعلیت رساند و از نیروی آنها استفاده درست و راهبردی کرد.
دانشگاه هرگز خود به خود اسلامی نخواهد شد؛ چرا که نه اسفار میدانند و نه جواهر دیدهاند و نه ...؛ و آنها اساسا در حکم "مجهول مطلق لا یُخبَرُ عنه" هستند. اساتید غربگرا (اهل کانت و مارکس و فروید و آدام اسمیت و ...) دانشجویان غربگرا تربیت خواهند کرد. و هلمّ جراً ... و این سلسله و زنجیرهی نکبتبار جز با ورود نظاممند و جریانساز حوزه و حوزویان، قطع و پاره نخواهد شد.
از طرفی هم صرفا چند مرکز جنبی حوزوی در برابر نیاز نظام اسلامی اصلا کفایت نمیکند و به خاطر اقلیت شدید آنها، چندان اثری بر آنها مترتب نیست. به نظر میرسد که سیره و روش تربیتی علامه #مصباح_یزدی در کادر سازی و تربیت نیرو، بهترین روش باشد، که می توان با اعمال تغییراتی، آن را در کل حوزه جاری و ساری کرد. کما اینکه رهبری فرمودند: این مؤسسه خوب، جامع و کامل می تواند الگویی برای حوزه باشد.
_ امین دهقانی /۳۰اسفند۹۹
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
⭕️ به منزله تنگه احد در جنگ احد
آیت الله #حایری_شیرازی:
«کرسی علوم انسانی دانشگاهها برای نظام، به منزله تنگه احد در جنگ احد است».
اگر اسلام این کرسی را فتح کرد، عقب ماندگیهایش خطری ندارد و همه جبران میشود،
اما اگر اسلام از فتح این کرسی عاجز ماند، تمام پیروزیها روی هواست.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 طلاب را هدر ندهید؛ با آنها تمدناسلامی بسازید. 💢 سخنی با مدیران و مسئولان حوزه __________________
💢 وضعیت دانشگاههای ما بسیار وخیم، نامطلوب و غربزده است
بخشی از سخنان دکتر مهدی #گلشنی در مراسم رونمایی از کتاب رابطه علم و دین از منظر چهار حکیم مسلمان معاصر:
🔸 متأسفانه فضای فرهنگی دانشگاههای ما بسیار وخیم، نامطلوب و غربزده است، تعداد قابل توجهی از استادان دانشگاه هم رویکرد سکولار دارند و در چنین فضای نامناسب باید چنین آثاری توسعه یابد. بخشی از فضای آشوبناک دانشگاهها متأثر از عدم تعامل مناسب حوزه و دانشگاه است، اما بخش زیادی از این قصور هم بر گردن وزارت علوم و آموزش و پرورش است، وزارت علوم رویکرد غربگرایانه در علوم دارد و از مقالات با این رویکرد استقبال میکند.
🔸 بنده گزارشی از ۱۲ دانشگاه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی دادم، ولی پاسخ مناسبی دریافت نکردم و صرفاً آماری به بنده دادند که این تعداد نمازخوان در دانشگاهها داریم در صورتی که ما باید بحث رابطه #علم_و_دین و تولید #علوم_انسانی_اسلامی را رواج دهیم. کتاب مذکور در راستای توسعه تعامل علمی میان حوزه و دانشگاه ارائه شده تا دانشگاه بیشتر با خدمات حوزه و عالمان حوزوی در این زمینه آشنا شوند.
🔸 در کنفرانسهای متعدد در کشورهای دیگر حضور یافتهام. در یکی از این کنفرانسها در اسکاتلند سخنرانی کرده و از رابطه علم و دین دفاع کردم و بعد از سخنرانی یکی از ریاضیدانان کنفرانس نزد بنده آمد و گفت که رویکرد شما را تأیید میکنم. بنابراین اشتراکات زیاد است و باید با گفتوگو بیشتر این فضا را توسعه دهیم.
✍گزارش کامل:
https://iqna.ir/00GaUF
#جوادی_آملی #مصباح_یزدی
#حسن_زاده_آملی #سبحانی
✅ @feghheakbar
علامه #جوادی_آملی:
تقریبا یک سیزدهم قرآن درباره تعبدیات و دوازده سیزدهم آن درباره عقلیات است.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه #جوادی_آملی:
🔸 آنقدر روایات عمیق علمی (مربوط به فلسفه و کلام و عرفان) هست، که دارند خاک می خورند ...
🔸 این گوی و این میدان ...
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
#موفقیت
اسلام، جمهوری اسلامی و جامعه اسلامی به چنین اشخاصی نیاز دارد؛ همین که اسم کتابی (۴۳۰صفحهای) را بشنود، طومار آن را سریعا برچیند و در پایان دو نکته هم به توصیه کننده گوشزد کند.
و اساسا تحول حوزه دو روی یک سکه است:
۱. تحول روشی و برنامهای و درسی، توسط مسئولان و برنامهریزان.
۲. تحول شخصی و مطالعاتی؛ افزایش ساعات و گستره مطالعاتی توسط طلاب.
#عطش_علمی
#غیرت_مطالعاتی
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
4_5859288122864436599.mp3
5.8M
🎤 استاد #یزدان_پناه:
💢 " آنهايي به نتيجه رسيدند
كه از تعـطيـلات استفــــــاده كردند."
_ از تعطیلات خیلی خیلی میشود استفاده کرد
_ به ویژه با امکاناتی (سیدی و شروح و ...) که الان هست
#سبک_طلبگی_واقعی
#راه_پیشرفت_تحقیقاتی
#موفقیت
🕰 ٤ دقيقه | ٥ مگابايت
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
علامه #حسن_زاده_آملی :
🔶 و لعمرى من اعتزل عن الکتب العقليه و الصحف العرفانيه
مما اهدتها الٲيادى النوريه
کتميدالقواعد
و شرح القيصرى على #فصوص الحکم
و سرح العيون فى شرح العيون
و مصباح الانس
و شرح المحقق الطوسى على الاشارات
و الاسفار
و الشفا
و الفتوحات المکيه،
فقد عزل نفسه عن فهم الخطاب المحمدى (ص) -يعنى قران-
و حرمها من النيل بسعادتها القصوى.
📙 مفاتيح الاسرار (تعلیقات بر اسفار)، ج۲، ص۶ و حامل اسرار، ص۴۴
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢نفوذ انگلیس(استعمار) در نظام آموزشی حوزه
💢 از محوریت انداختن فلسفه و علوم عقلی و تفسیر و مباحث عرفانی
علامه #حسینی_طهرانی:
در حوزه های علميّه شيعه و معتزله، بحث حكمت و فلسفه دارج و رائج بود؛
به خلاف اشاعره كه بحث در مطالب عقليّه نمی کردند.
فلهذا متكلّمين شيعه در طىّ بيش از هزار سال هميشه مظفّر و پيروز بوده اند و علماء و فقهایی را همچون ... بيرون داده اند.
روى اين اساس، بحث تفسيرى قرآن كريم و تدريس حكمت و فلسفه و علوم عقليّه و حوزههاى عرفان و اخلاق از لوازم لا تنفكّ اين حوزه های فقهيّه به شمار می آمد ...
بارى اين حوزه ها گرم ابحاث قرآنى و تفسيرى و اخلاقى و عرفانى و حكمى و فلسفى بودند درست تا انقلاب مشروطيّت؛
در اين حال استعمار كافر سعى كرد تا
اوّلًا :
نجف را از پايگاه علمى و فقهى بودن بيندازد و حوزه ها را متفرّقاً به جاهاى ديگر نقل دهد.
و ثانياً :
تدريس قرآن و تفسير و علوم عقليّه و فلسفيّه را از حوزههاى شيعه براندازد
تا علماى آنان را همچون اشاعره از عامّه و أخباريّون و حشويّون ظاهرگرا و بدون مغز و محتوا بنمايد، تا در برابر آنان كسى نايستد و قيام نكند و قدرت بحث و تفكير و مسائل عقليّه و علميّه در حوزهها پائين آيد.
و با نقشه ها و دسيسه های مزوّرانه فائق شد.
📗 روح مجرد، ص ۱۰۶
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
⭕️ شرط شاگرد امام زمان (عج) بودن، اطلاع و آگاهی از جهان است.
💢 چه کسی میتواند حرف جهانی بزند و جهان را اصلاح کند و حرف حضرت حجت (عج) را به جهان برساند؟
💢 طرح و اندیشه "حرم تا جمکران" یا طرح و اندیشه "حرم و جمکران تا جهان"؟!
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💎 صلوات شیخ اکبر محیی الدین #ابن_عربی بر حضرت صاحب الزمان عج
ابن عربی در رساله ی مناقب خود که دارای ۱۴ فراز است، به ترتیب به صلوات بر چهارده معصوم با تعابیری بسیار بلند و عمیق می پردازد؛
بخش چهاردهم آن به صلوات بر #امام_زمان (عج) اختصاص دارد؛
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ عَلی
سِرِ الأسرارِ العَلیَّة
و خَفیَّ الأرواحِ القُدسِیَّةِ ،
مِعراجِ العُقُولِ ،
مَوصِلِ الأصولِ ،
قُطبِ رِحَی الوُجودِ ،
مَرکَزِ دایِرَةِ الشُّهودِ ،
کَمالِ النَّشأةِ و مَنشَأِ الکَمالِ ،
جَمالِ الجَمیع و مَجمَع الجَمال،
الوُجودِ المَعلومِ و العِلمِ الوجودِ،
المائِلِ نَحوَهُ الثّابِتِ فی الوُلُودِ ،
المُحاذی لِلمرآتِ المُصطَفَویّةِ ،
المُتَحَقِّقِ بِالأسرارِ المُرتَضَویّةِ ،
المُتَرَشِّحِ بالأنوارِ الإلهیّةِ ،
المُربّی بالأستارِ الرُّبوبیَّةِ ،
فَیّاضِ الحَقائِقِ بِوُجُودِه ِ،
قَسّامِ الدّقایقِ بِشُهودِهِ ،
الإسمِ الأعظَم الإلهی ،
الحاوی للنَّشآتِ الغَیرِ المُتناهی ،
غَوّاص الیَمِّ الرَّحمانیَّةِ ،
مُسلِکِ الآلاءِ الرَّحیمیَّةِ ،
طُورِ تَجلّی اللّاهوتیَّةِ ،
نارِ شَجَرَةِ النّاسوتیَّةِ ،
نامُوسِ اللهِ الأکبَرِ،
غایةِ البَشَرِ،
أبی الوَقتِ ،
مَولَی الزَّمانِ ،
الّذی هُوَ لِلحَقِّ أمانٌ ،
ناظِمِ مَناظِمِ السِّرِ و العَلَنِ ،
أبی القاسِمِ م ح م د بن الحَسَن ،
علیه الصَّلوة و السّلام.
اللهم إنّی اُشهِدُکَ أنَّ هؤُلاءِ أهلَ بیتِ الرِّسالةِ ، و مُختَلفِ المَلائِکَةِ و مَهبِطَ الوَحیِ و خُزّانَ العِلمِ و مُنتَهَی الحِکمَةِ و مَعادِنَ الرَّحمَةِ و اُصولَ الکَرَمِ و قادَةَ الاُمَمِ و عَناصِرَ الأبرارِ و دَعائِمَ الأخیارِ و أبوابَ الإیمانِ و أصفیاءَالرَّحمن، و سُلالةَ خِیَرَةِ النَّبیّینَ و خُلاصَةَ عِترَةَ صِفوَةِ المُرسَلینَ ، صلوات اللهِ و سلامُهُ علیه و علیهم أجمعین.
📔 مناقب ابن عربی، بخش چهاردهم و پایانی
⭕️ این رساله سترگ توسط محقق خلخالی به صورت فلسفی-عرفانی شرح
و توسط نشر آیت اشراق چاپ شده.
معانی این بیانات برای کسانی که در #حکمت_متعالیه و به ویژه #عرفان_نظری کار نکرده باشند، مبهم خواهد بود.
♦️ کانال فلسفه اسلامی:
✅ https://t.me/joinchat/AAAAAD_7fLJUCmU8CcTMVw
محیی الدین #ابن_عربی
علامه #جوادی_آملی
📔 کتاب ارزشمند "سرچشمه اندیشه، ج۳"، ص۴۲۷ (نشراسراء)
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 یک فکر اساسی و یک کار حساب شده صورت گرفت
#رهبرمعظم انقلاب:
... من عامل دیگری هم سراغ دارم و آن، رقیب سازی برای فلسفهی ما در دورهی اخیر است.
به اعتقاد بنده، قرائن و شواهد نشان میدهد فلسفههایی که در ایران رایج شد - و الان هم اوج آن است - عادّی نبود.
خواستند برای فلسفهی اسلامی رقیب درست کنند؛
لذا فلسفههای غربی را آوردند و ترجمه و ترویج کردند.
با غفلت حوزههای علمیهی ما تدریجاً کار به جایی رسید که هر وقت در محیط های دانشگاهی اسم فلسفه برده می شد - الان هم تقریباً همینطور است - ذهن به سمت «کانت» و «هگل» و امثال اینها میرفت و تصوّر می شد اصلاً فلسفه محصول تفکّر اینهاست.
زمانی که تفکّرات مارکسیستی در ایران خیلی رواج داشت، یکی از قلم های عمدهی تبلیغاتىِ کمونیست ها کوبیدن منطق ارسطویی و منطق شکلی بود که در مقابلِ منطق دیالکتیک فحش محسوب میشد؛ می گفتند این ها طرفدار منطق ارسطویی اند! تا این حد فلسفهی اسلامی و مبانی فلسفهی اسلامی و از جمله منطق را ضدّ ارزش کرده بودند.
این کار، حساب شده صورت گرفته است.
البته نمی گوییم هر دانشجو یا استادی وارد فلسفهی جدید شد، لابد با «سی. آی. ای» ارتباط دارد؛ نه،
اما این یک فکرِ اساسی شد.
کسانی که پیشروان این کار بودند - امثال فروغی و دیگران - ارتباطات سیاسی و خارجی و تلاش هایشان مشخص است.
امروز هم آدم قرائن و شواهدی را مشاهده می کند که کسانی می خواهند
درست نقطهی مقابل ما - که فلسفه را یک امر کاملاً خواصی قرار دادهایم – حجمه های قوىِ فلسفی را بیاورند.
_ بیانات در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی۱۳۸۲/۱۰/۲۹
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
4_5839092417839498046.mp3
1.68M
💢 تحول حوزه
💢 دستهبندی موافقان و مخالفان تحول حوزه
استاد #رحیم_پور_ازغدی
________________________________
ضرورت تحول حوزه بر اساس نگرش علمای جامع الاطرافی چون: #امام_خمینی، #رهبرمعظم، #طباطبایی، #مطهری، #بهشتی، #مصباح_یزدی و #جوادی_آملی.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 طرح مباحث #فلسفه_غرب برای طلبه کم بهره از حکمت و علم اسلامی، او را تبدیل به عبدآبقی می کند که دیگر هیچ گاه تعلق فکری به خاستگاه حوزویاش نخواهد داشت.
کسانی که در آزمایشگاههای داروسازی، ویروسهای بیماریزای پیشرفته را مورد مطالعه قرار میدهند، همواره در معرض آلودگی به آن ویروسها و ابتلا به بیماریهای کشنده هستند. نظیر چنین خطری طلاب حوزه علمیه را نیز تهدید میکند.
طلابی که به قصد شناخت شبهات و پاسخگویی به آنها، با آموزههای مذاهب، ادیان و فرهنگهای مختلف آشنا میگردند و برای تحلیل آنها، به جهان و پدیدههای تاریخی و معاصرش از زاویه دید نحلههای فلسفی و فکریای غیر از تشیع مینگرند، بهتدریج - و حتی در صورت مقاومت - متأثر از آن آموزهها و روایتهای متفاوت میگردند.
طلابی که در دانشگاهها و دانشکدهها و پژوهشگاهها و مؤسسات علمی متعدد حوزوی، برای نقد و مقابله با - به اصطلاح - علوم انسانی فعلی، تحصیل میکنند، وقتی با اتفاقاتی که بعداز کانت در شناختشناسی پدید آمد، مواجه میشوند و وقتی با مطالعات هرمنوتیکی در فهم متون آشنایی مییابند، ممکن است به روششناسیهای تجربهنشدهای در تفسیر و تأویل متون مقدس و تاریخی دسترسی یابند که جهانبینیای بالکل متفاوت از خوانش نگاه رسمی حوزه از همان متون برایشان پدید آورد.
وقتی جایگاه محوری «اخلاق» را در الهیات مسیحی و کلام جدید با فقه نصمحور شیعی مقایسه میکنند، ممکن است به افقهای فکریای فراتر از «حجیت» و «معذوریت» و حتی «فقه» در تشخیص و تعیین درست و غلط در هنجارهای رفتاری بیاندیشند و قس علی هذا...
اتفاقی که برای این دست از افراد میافتد، چیزی بهتر از تعبیر حجتالإسلام #پارسانیا نیست که در مناظرهای علمی با دکتر بیژن عبدالکریمی چند سال پیش در دانشگاه ادیان گفته بود:
«طرح مباحث فلسفه غرب برای طلبه کمبهره از حکمت و علم اسلامی، او را تبدیل به «عبد آبقی» میکند که دیگر هیچگاه تعلق فکری به خاستگاه حوزویاش نخواهد داشت».
_ نامههای حوزوی
#خطر_التقاط
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 چطوری دوستم را نمازخوان کنم؟
💢 فاقد شیء، نمیتواند معطی شیء باشد.
▫️ ۶۰ ثانیه
_ حاج آقا پناهیان
✅ @khanevadeh_313
💢 علامه طباطبایی میتوانست درس خارج فقه و اصول مفصلی ترتیب دهد و فضلا را جمع کند، اما ...
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar