eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
551 ویدیو
92 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 این تصویری است که از حضرت آقا در کتابخانۀ شخصی‌شان منتشر شده، به احتمال زیاد مربوط به کتب فلسفی کتابخانۀ ایشان آنهم صرفا بخشی از بخش فلسفه و کتب مربوطه آن! در همین بخش کوچک منتشر شده هم اما اسم و اثر خیلی‌ها هست از صدرالمتالهین و حضرات آیات علامه طباطبایی و علامه جوادی آملی و آیت الله مصباح یزدی گرفته تا افلاطون و هگل و کارل پوپر و ویتگنشتاین. آنجور که از تصویر معلوم است و تا حدی قابل تشخیص، این اسامی و عناوین در قفسه‌ها چیده شده‌اند؛ اسامی و عناوینی که در نوع خودشان قابل توجهند: شرح اسفار (رحیق مختوم) اثر علامه جوادی آملی، آثار حکمای الهی ایران (۴ جلدی) اثر سید جلال‌الدین آشتیانی، منطق معرفت در نظر غزالی اثر دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، تحلیل ذهن اثر برتراند راسل، شرح رسائل فارسی سهروردی اثر سیدجعفر سجادی، شرح حال و آرای فلسفی ملاصدرا از سید جلال‌الدین آشتیانی، ترجمه الهیات شفا از آیت‌الله محمدمهدی گیلانی، ترس و لرز اثر کی‌یر کیگارد، فلسفه حقوق بشر از آیت‌الله جوادی آملی، جمهور اثر افلاطون، شرح مبسوط منظومه اثر شهید استاد مطهری، مبادی مابعدالطبیعی علوم نوین اثر ادوین آرتور برت، شرح اسفار اربعه اثر آیت‌الله مصباح یزدی، اصول حکومت آتن اثر ارسطو، نهایه الحکمه اثر علامه طباطبایی، رساله منطقی فلسفی اثر لودویگ ویتگنشتاین، آشنایی ایرانیان با فلسفه‌های جدید غرب اثر کریم مجتهدی، جهان باز اثر کارل پوپر، و فلسفه هگل از والتر ترنس ستیس.
هدایت شده از تعلیقات
حجاب‌نوشت (8) 📝 تقویت و ارتقای جامعه مؤمنین و دختران محجبه (راهبرد قوا أنفسکم) 🔻 باید نگاه دقیقی به صحنه، صف آرایی‌ها و نقاط قوت و ضعف خود داشته باشیم. جامعه همواره با محوریت "واحد کنشگر و فعال اصلیِ مؤمنِ به یک هدف" است که پیش می‌رود و دیگر اقشار اجتماعی را با خود همراه می‌کند. 🔻 اگر این هسته اولیه که از آن به «» یاد می‌کنیم آسیب ببیند، نظام اجتماعی از هم می‌پاشد. جامعه مذهبی و مؤمن به عنوان عنصر پیشران اجتماع باید از چنان قوت و استحکام و قدرتی برخوردار باشد که علاوه بر تأمین نیاز خود جامعه را نیز با خود همراه کند و از عقبه‌های تاریخی عبور دهد. 🔻 مسئله اینجاست که گسترش حملات رسانه ای، شناختی، فکری، اجتماعی و تصویرسازی‌های کاذب از کنونه و آینده جامعه موجب شده است بخشی از دچار تردید، تزلزل و حتی گاه توقف و عقبگرد شوند. اگر تمام همّ و غمّ ما جذب طرف مقابل و طیف خاکستری و مخالف باشد و این توجه موجب غفلت از جامعه خودی گردد دچار یک خسران بزرگ خواهیم شد. 🔻 با توجه به این مقدمه باید به راهبردی که آن را و اهلیکم، نام می‌گذاریم توجه کنیم. اهل و انفس ما جامعه و برداران دینی و مؤمن ما هستند. تمرکز لازم برای حفظ و حراست و ارتقای این جبهه در شرایط فعلی ضروری است. بسیاری از مذهبیون و انقلابی‌ها با دیدن صحنه‌های احساس می‌کنند انقلاب به پایان رسیده است. 🔻 برخی در هجمه سنگین شبهات به تردید و افتاده اند. از این روی باید برای این نقطه از صحنه وقت کافی گذاشت. امام جمعه که نقش راهبر و رهبر در منطقه خود را دارد با لحاظ اولویت توجه خود را به این نقطه معطوف می‌دارد. 🔻 زاویه دیگر بحث در نسبت به ارتقای این طیف از مخاطبین است. امروز ظرفیتی را پدید آورده است تا از رهگذر آن بتوانیم به کاستی‌های خود بیشتر فکر کنیم و در صدد ارتقای آن باشیم. این مقطع زمانی می‌تواند زمینه ای برای و رشد اجتماعی و فکری آن از زوایای گوناگون باشد. پس اقدامات ما باید با رویکرد سامان یابد. 🔻ازسوی دیگر امروز به نوعی در خط مقدم مبارزه با کشف حجاب ایستاده اند. دخترانی که با حجاب خود تنگه احد حجاب را حفظ می‌کنند نمی گذارند سنگر حجاب سقوط کند. دخترانی که اجازه نمی دهند چهره شهر از نماد دینی حجاب خالی و عاری شود. اما این دختران باید دیده شوند، حمایت و تقویت شوند تا بتوانند خط را نگه دارند. 🔻 موجود سبب می‌شود دختر نوجوان مذهبی دچار یأس و یا سرخوردگی شود. عزم او فروکاهد و به سختی پای حجاب خود بایستد. گمان کند که او در اقلیت است و این در اقلیت بودن فشار روحی فراوانی بر وی تحمیل نماید. پس جمعی از جامعه مذهبی را تحت فشار اجتماعی از دست خواهیم داد. 🔻در چنین فضایی باید تقویت جامعه دختران محجبه را به عنوان یک سیاست به رسمیت شناخت. این اقدام را ذیل برخی از راهکارها که در یادداشت‌های تفصیلی به‌آن اشاره کردم، می‌توان پیگیری کرد. 🔻البته بايد توجه داشت شامل طیف‌های مختلفی است که اتفاقاً باید به سعه‌ی آن توجه داشت. اینجا میدان نشان‌دادن قدرت دین و انقلاب است. هر کسی‌که می‌توانست کشف حجاب کند و نکرد ولو شل حجاب است را باید مخاطب این راهبرد دید. 🔻 برنامه متناسب با طیف مخاطب، تعیین می‌شود. تازه به تکلیف رسیده‌ها، دختران نوجوان، دختران دانشجو، مادران، طیف‌های شل حجاب. ابعاد رشد، مراحل رشد، طراحی روابط، طراحی شیوه بروز اجتماعی، گستره اقدامات و... از مواردی است که در برنامه‌ریزی باید موردتوجه باشد. 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
"فلسفه حقوق بشر" اثر آیت الله كتاب «فلسفۀ حقوق بشر» در چهارده فصل مبدأ فاعلی و غایی حقوق بشر، فرق بین طبیعت و فطرت، مرجع تعیین حدود آزادی انسان، فرق طب و حقوق، تفكیک تقنین حقوق بشر از اجرا و قضا، فرق بین تساوی قانون و تساوی در برابر قانون، فرق بین قدرت و فطرت، منشأ پذیرش حقوق مشترک، اثبات استحقاق مشترک، محور اشتراک حقیقی انسان‌‌‌‌‌‌‌ها، راه‌های استنباط حقوق از منبع مشترک، حسن و قبح عقلی و موضوعات مربوط به حقوق بشر را بررسی و تبیین می‌كند.
حوزه علمیه تمدن ساز
#معرفی_کتاب "فلسفه حقوق بشر" اثر آیت الله #جوادی_آملی كتاب «فلسفۀ حقوق بشر» در چهارده فصل مبدأ فاع
کتاب ارزشمندی است، و باید مطالعه شود. بنده در سال‌های گذشته دو دور این کتاب را مطالعه کرده‌ام.
حوزه علمیه تمدن ساز
#معرفی_کتاب "فلسفه حقوق بشر" اثر آیت الله #جوادی_آملی كتاب «فلسفۀ حقوق بشر» در چهارده فصل مبدأ فاع
جزو کتاب های رهبری هم هست. بالا سمت راست. 📘 کتاب فلسفه حقوق بشر اثر آیت الله جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این حرف شهید که "رئیس مسائل مستحدثه خود سرمایه داری است" هنوز در حوزه علمیه مهجور است... استاد قنبریان موضوع: اندیشه اقتصادی امام خمینی ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
این حرف شهید #مطهری که "رئیس مسائل مستحدثه خود سرمایه داری است" هنوز در حوزه علمیه مهجور است... است
💢 رأس و رئيس مسائل مستحدثه خود سرمايه دارى است استاد شهید : سرمايه دارى در دنياى امروز یک پديده نو و بى‏سابقه‏اى است كه دو سه قرن از عمر آن بيشتر نمى‏گذرد، و يك پديده اقتصادى و اجتماعى نوى است كه محصول پيشرفت و ترقى تكنيك جديد است؛ از اين رو مستقلًا به عنوان يك مسئله مستحدث بايد از آن بحث شود. فقهاى عصر از مسائل‏ بانك‏ و بيمه‏ و چك‏ و سفته به عنوان مسائل مستحدث كم و بيش بحث هايى كرده و مى‏كنند ولى توجه ندارند كه رأس و رئيس مسائل مستحدثه خود سرمايه دارى است، زيرا ابتدائاً چنين تصور مى‏رود كه سرمايه دارى يك موضوع كهنه و قديمى است كه شارع اسلام براى آن حدود و موازينى مقرر كرده است؛ تجارت، اجاره، مستغلّات، مزارعه، مضاربه، مساقات، شركتها، همه اينها سرمايه دارى است كه در اسلام براى آنها احكام و مقرراتى تعيين شده است، اما اينكه مقدار سرمايه كمتر يا بيشتر باشد ربطى به مطلب ندارد. ولى حقيقت مطلب اين‏طور نيست؛ سرمايه دارى جديد يك پديده جداگانه و مستقل و بى‏سابقه‏اى است و جداگانه و مستقلًا بايد درباره آن اجتهاد كرد؛ همچنانكه تجارت در دنياى جديد سرمايه دارى با تجارت ساده قديم از لحاظ ماهيت ممكن است متفاوت باشد. اين موضوع از لحاظ اصول‏ علم اقتصاد بايد مورد مطالعه قرار گيرد، زيرا ادعا مى‏شود كه سرمايه دارى جديد يك نوع استثمار بيّن و اكل مال به باطلِ مسلّمى است، معامله‏اى است كه يك طرف محصول زحمت كشيدن ديگرى را مفت و مسلّم مى‏خورد و مى‏برد. در سرمايه دارى جديد بحث در اين نيست كه سرمايه‏دار با انصاف است يا بى‏انصاف، بحث در اين است كه اگر سرمايه‏دار بخواهد حق واقعى كارگر را بدهد بايد از سود مطلقاً صرف نظر كند، و همچو سرمايه دارى هرگز در دنيا پيدا نخواهد شد، و اگر بخواهد سود ببرد، هر اندازه ببرد، دزدى و غصب است. 📚 مجموعه‏ آثار، ج ۲۰، ص۴۷۹ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 ۲۴۳ برابر شدنِ نقدینگی، حاصل فعالیت بانک‌های خصوصی است. _ حسین‌زاده بحرینی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس .................. ✍ برخی از کارها، گلوگاه‌های مصیبت‌زدگی یا نجات کشور هستند، مانند: _ خلق نقدینگی بانک‌ها یا حذف آن‌ها _ احتکارزمین یا آزادسازی گسترده زمین نمایندگان مجلس باید روی گلوگاه‌ها تمرکز جدی و اعمال قانون و اعمال قدرت کنند ... وگرنه با کارهای کوچک، این کشور ره به جایی نخواهد برد و ملعون واقع خواهد بود. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
📝 دو مطلب از آیت الله درباره تعطیلی شنبه‌ها ◽️https://eitaa.com/haerishirazi/4506 ◽️https://eitaa.com/haerishirazi/4500
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 عرضه کتاب ما کم است و باید افزایش یابد _ رهبر انقلاب _____________________ ✍ حوزه علمیه تمدن ساز: حضور روانشناسی غربی در جای جای کشور کاملا مشهود است، به عنوان نمونه: ۱. آثار انگیزشی؛ که قبلا به ضرورت ورود حوزه علمیه در این عرصه تاکید کردیم. (بخوانید: کتب موفقیت و جای خالی حوزه علمیه) ۲. آثار اگزیستانس‌ها؛ به گونه ای که شما اگر غرفه‌های نمایشگاه کتاب را نگاه می کردید مردم برای خرید برخی کتب اگزیستانس در صف بودند. آثار آقای عباسی ولدی به خاطر رویکرد وجودی و بدیع و مباحث فلسفه زندگی با استقبال مواجه می شود که بیانگر علاقه مردم به این عرصه هاست که اساسا خیلی از مباحث قرآنی هم وجودی و عقلی هستند. لذا در این عرصه باید به صورت جدی ورود داشت و با مباحث سالم به آبیاری ذهن مردم پرداخت و در مقابل اندیشه های وارداتی و مسموم قد عَلَم کرد و جامعه را مصون نگه داشت، و این است منظور رهبری که فرمود: "عرضه کتاب ما کم است و باید افزایش یابد" ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
📚 لیست آثار انتشارات حکمت اسلامی(وابسته به مجمع عالی حکمت اسلامی) ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، 🏢 عرضه آثار در دو روز آخر (جمعه و شنبه) با تخفیف ویژه ۲۰ درصد عرضه می شود. 📚نمایشگاه بین‌المللی کتاب: مصلی بزرگ تهران، شبستان، راهرو ۱۳، غرفه ۲۵۲ 🆔 @hekmateislami
📸 🔰 نهمین روز غرفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔹 سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ❇️ منتظر دیدارتان هستیم: 🕌 مصلی تهران، راهرو ۲۴، غرفه ۵۸۷(ستون ۱۱۶) 📆 ۱۹ لغایت ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ 🆔 @iictchannel
حوزه علمیه تمدن ساز
📸 #گزارش_تصویری 🔰 نهمین روز غرفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔹 سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی
💢 کسب عنوان پژوهشگاه برتر کشور در حوزه علوم انسانی 📝 پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان پژوهشگاه برتر در حوزه علوم انسانی انتخاب شده است. 🌟 آثار این پژوهشگاه در حیطه علوم انسانی حقیقتا ستودنی است، و البته افق های بیشتری را در پیش‌روی خود دارد. 👈 ببینید: iict.ac.ir/pbartar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 با این دست فرمان چهار نعل به سمت تمدن غربی می‌رویم 🔸۱۲ میلیون جمعیت در تهران ساکن هستند و برخی از آنها حتی برای اجاره یک خانه ۵۰ متری مشکل دارند، در حالیکه زمین بسیاری در بخش‌های دیگر کشور وجود دارد و امکان تولید هم فراهم است ولی این بستر برای آنها ایجاد نمی‌شود. 🔸 آنچه امروز در ایران اجرا می‌شود، اقتصاد سرمایه‌داری است نه اسلامی؛ نمی‌شود که نظام اقتصادی غرب را پذیرفت، نظام تربیتی غرب را پذیرفت، نظام معماری غرب را پذیرفت و همه چیز غرب را بپذیریم بعد انتظار داشته باشیم که انسانی که مولود این نظامات غربی هست، اسلام مدار باشد! بعد می‌گویند چرا خیابان های ما اینجوری شده، آقای رادان برو اینها را از توی خیابان ها جمع کن. ما از تقلید کورکورانه میرزا ملکم خانی غرب به هیچ جا نرسیدیم. ⏰ «جهان آرا»؛ روزهای زوج ساعت ٢٢ از شبکه افق ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 اقتصاد اسلامی یا اقتصاد سرمایه‌داری؟ مروری بر پیام آیت الله به "همایش ملی اقتصاد اسلامی در مواجهه با چالش های اساسی اقتصاد ایران با تاکید بر مهار تورم و رشد تولید" 👇👇👇
عناصر محوری اقتصاد را قرآن کریم در چند آیه بیان کرده است: اوّلاً مال را به منزله ستون فقرات یک ملّت و جامعه معرفی کرد. در اوایل سوره «نساء» فرمود: ﴿لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَکُمُ الَّتی‏ جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ قِیاماً﴾؛ یعنی ثروت مملکت را به دست سفیهان نسپارید، زیرا ثروت مملکت عامل قیام و استقامت و پایداری یک ملّت است. اگر سفیه ستون فقرات یک ملّت را به دست بگیرد این ستون را می‌شکند و این ملّت را زمین‌گیر می‌کند. پس عنصر اوّل این است که مال در نظام اسلامی به منزله ستون فقرات یک ملّت است.
عنصر دوم آن است که اگر این ستون محفوظ نماند و در اثر ربا و مانند آن آسیب ببیند، این ملّت فقیر می‌شود. در فرهنگ قرآن، ملّتی که جیبش تهی و کیسه‌اش خالی است، این ملّت فقیر است. فقیر به معنای گدا نیست، در فارسی آن لغت دقیق و عریق را نداریم که از ملّتی که ستون فقراتش شکسته است خبر بدهیم. می‌گوییم گدا! واژه گدا بار علمی ندارد. در عربی از گدا به عنوان فاقد و ندار یاد می‌کنند، ولی قرآن کریم از ملّتی که جیبش خالی است و کیفش خالی است به عنوان فقیر یاد می‌کند، فقیر به معنای گدا نیست. این «فعیل» به معنای مفعول؛ نظیر «قتیل» به معنای مقتول، فقیر به آن ملّتی می‌گویند که ستون فقراتش شکسته است، زیرا عامل قیام که ثروت است آن را از دست داد و از آن بهره صحیح نبرد. «مسکین» هم به همین معناست؛ یعنی زمینگیر؛ یعنی قدرت پویایی و حرکت را از دست داده است: ﴿إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَ الْمَسَاکِینِ﴾ به همین معناست.
پس عنصر اوّل آن است که ثروت در مملکت ستون فقرات آن ملّت است. عنصر دوم آن است که اگر ملّتی نتواند ستون فقراتش را حفظ بکند فقیر است؛ یعنی ستون فقرات او شکسته است. عنصر سوم آن است ملتی که ستون فقراتش شکسته است این قدرت قیام ندارد چه رسد به مقاومت، تا برسد به اقتصاد مقاومتی. آیه سوره «نساء» این است که مال عامل قیام است، ملّتی که عامل قیام ندارد، یک ملّت ویلچری است.
عنصر چهارم آن است که در سوره «حشر» مشخص کرد؛ فرمود این ثروت نه باید در دست دولت باشد نه باید در بخش خصوصی باشد، نه باید در بخش خصولتی باشد، بلکه باید در بخش عمومی باشد؛ یعنی برای توده مردم میسور باشد که از مال مملکت برای تأمین معاش خودشان زندگی آبرومندانه داشته باشند. البته هر کسی به اندازه استعداد اقتصادی خود، قدرت و ادراک و فهم اقتصادی خود، تلاش و کوشش اقتصادی خود سهم بیشتری می‌برد و این به منزله خونی است که باید در رگ‌های این ۳۶۰ درجه دایره‌ای جریان داشته باشد و اگر این مال به بخشی نرسد، آن بخش فلج می‌شود، مثل آنکه اگر خونی به عضوی نرسد آن عضو فلج است.
بنابراین مال در اسلام به منزله ستون فقرات است، ملّتی بیمار فقیر است؛ یعنی ستون فقراتش شکست است. اگر نظام دولت‌سالاری سوسیال شرق باشد که شکست می‌خورد و اگر نظام کاپیتال غرب باشد که سرمایه در دست گروه خاص باشد که شکست می‌خورد و اگر تلفیقی از دولت و سرمایه‌داران باشد که شکست می‌خورد و اگر مردمی باشد که محفوظ می‌ماند و این بدون بانک‌های منزّه از ربا و مطهّر از نزول محقق نخواهد شد. تولید و اشتغال با ربا ممکن نیست و جنگ با خداست و ﴿یَمْحَقُ اللّهُ الرِّبَا﴾. بنابراین اگر ملّت این چنین باشد به تولید و اشتغال توجه می‌کند.