eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.6هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
503 ویدیو
82 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 آخوند باشی و آثار فاخر ننوشته باشی؟! این بیان آیت الله (در عکس‌نوشته) بنده رو به یاد بیان شیخناالاستاذ علامه انداخت که در درس اخلاقشان با چاشنی نسبتا تند انتقادی بدین مضمون جمله‌ای فرمودند: آخوند باشی و یک جلد کتاب ننوشته باشی؟! این چه شیخیه، این چه آخوندیه؟! شما اگر روزی یک صفحه بنویسید، در سال میشه یک جلد. مگه کمه؟! پ‌ن: آنچنان مسائل بدیع و نو وجود دارد که جای کار و تحقیق دارند که قابل احصاء نیستند، فقط باید با چالش هایی در متن جامعه علمی و جامعه عرفی مواجه شد و مسائل دگراندیشان (الهی و الحادی؛ غربی و شرقی) در کشور و بین‌الملل را دنبال کرد، در این صورت با انفجار و آتشفشانی از مسائل و موضوعات مواجه خواهید شد و مستحضر می‌شوید که کارهای تکراری را باید به کناری نهاد و صرفا به عنوان پایه‌های استنباطی به کار برد، و خود باید به موضوعات جدید ورود کنیم. ✍ امین دهقانی ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
دردهای مزمن جبهه انقلاب (حاشیه‌ای بر واکنش‌های این روزهای جبهه انقلاب) 🔻 در کنار همه امتیازات اما به آسیب‌هایی دچار هستیم که باید چاره‌ای برای آن‌ها اندیشید. اینکه جبهه به سرعت واکنش نشان می‌دهد یعنی جبهه انقلاب زنده است، دارای دغدغه است، نمی‌خواهد بی تفاوت باشد، این‌ها همه مزیت ماست. اما اینکه نمی داند کجا، در چه اندازه، و با چه روشی واکنش و کنش داشته باشد، یعنی از پختگی لازم برخوردار نیست و هنوز به لازم نرسیده است. برخی از آسیب هایی که دچار هستیم: تسرع منهای تأمل 🔻 ذهن بخشی از جبهه انقلاب خیلی سریع بهم می ریزد، خیلی سریع به واکنش می افتد، خیلی سریع به نفی و طرد می رسد، خیلی سریع تحلیل می کند، خیلی سریع محکوم می کند. همه این ها نشان دهنده ضعف های ساختاری است. ضعف هایی که اگر چاره نکنیم همچنان در می مانیم. کافی است یک اتفاق در عرصه برجسته شود، همه ذهن، کنش و دغدغه ما را به خود معطوف می کند. بی مسئلگی 🔻 بخشی از جبهه انقلاب حتی خیلی سریع هایش تغییر می کند. کسی اولویت ها و مسئله هایش سریع تغییر می کند، یعنی اساسا فاقد مسئله است و اولویتی ندارد. به همین دلیل می بینیم کل همّ و غمّ جبهه گاهی در حد یک هفته می شود واکنش به مثلا انتشار عکس فلانی با فلانی یا خواندن یک شعر غلط از طرف فلان مداح... غلبه روحیه نفی و طرد 🔻 ما دارای چنان قدرتی هستیم که می توانیم با واکنش های حساب نشده اما پرحجم و تند و تیز به سرعت یکی را به مرز نفی و از انقلاب برسانیم. اصلا گویی کاری جز طرد نداریم. این به معنای نادیده گرفتن خطوط قرمز نیست، به معنای پافشاری بر اصول نیست، بلکه به معنای فقدان سیاست اقدام است. نارسائی تئوریک 🔻 یکی از مشکلات اساسی ما است که موجب شده دچار شده‌ایم. تعریف روشنی از بودن و انقلابی نبودن نداریم. حتی تعريف صحیح و جامعی از نداریم. نمی‌دانیم دقیقاً موطن نزول و تطبیق "اشداء علی الکفار و رحماء بینهم" چیست و برای کجاست؟ وقتی چنین شد، بر اساس آنچه حدود انقلابی بودن می دانیم دیگران را قضاوت می کنیم و فعل خود را مصداق بصیرت افزایی می‌پنداریم. 🔻 یکی را نفی و طرد می کنیم و دیگری را محکوم و مطرود. فقط هم قرائت خودمان از آقا را قبول داریم. جهت گیری ما گاهی به سمت کشف حقیقت نیست، بلکه به سمت اثبات مواضع خومان است و این هم بد است. حالا هم که یاد گرفته ایم تا کسی حرفی خلاف میل ما می زند اسم او را صورتی می گذاریم. افراط در در واکنش 🔻 گاهی نسبت به برخی مسائل باید واکنش نشان داد و قطعا وظیفه است. مثلا کسی شعر غلطی خوانده است، باید داد، اما ما چنان بلایی به سر طرف می آوریم و او را تا مرزهای کفر بالا می بریم که به غلط کردن بیافتد. این شیوه امامان ماست؟ این شیوه رهبری است؟ پس مروت و چه می شود؟ کسی شک ندارد شعری که فلانی خواند غلط است، کسی شک ندارد تطهیر خاتمی غلط است، کسی شک ندارد هزارتا مسئله دیگر وجود دارد، مهم نحوه مواجهه ما با هر یک از این مسائل است. 🆔 @taalighat
💢 شیوه برخورد امام علی (علیه السلام) با اخلالگر بازار امام على عليه السلام ـ هنگامى كه آن حضرت، خيانت ابن هَرمَه، مأمور بازار اهواز را دريافت، به رفاعه چنين نوشت ـ : هنگامى كه نامه ام را خواندى، ابن هرمه را از بازار، بركنار كن و او را به خاطر [ حقوق ]مردم از كار، باز دار و سپس زندانى نما و خبر آن را اعلان عمومى كن و به كارگزارانت بنويس و نظرم را به آنان ابلاغ نما. درباره ابن هرمه، غفلت يا كوتاهى نكنى كه نزد خداوند، هلاك شوى و من هم به بدترين شيوه بركنارت خواهم كرد كه از اين كار، تو را به خدا پناه مى دهم. هنگامى كه جمعه شد، او را از زندان بيرون آر و ۳۵ تازيانه بر او بزن و در بازارها بچرخان. اگر كسى از او شكايت كرد و شاهد آورد، او را به همراه شاهدش سوگند ده و از درآمد ابن هرمه، طلبى را كه شاهد آورده، به او بپرداز. فرمان ده تا او را با خوارى و زشتى و فرياد كشيدن بر سرش، به زندان ببرند، با طنابى پاهايش را ببند و وقت نماز او را بيرون آور. اگر كسى برايش غذا، آشاميدنى، لباس و زير اندازى آورد، مانع مشو. مگذار كسى بر او وارد شود تا به او چاره اى تلقين كند يا به آزادى اميدوارش سازد. اگر برايت روشن شد كه كسى مطلبى را به او القا كرده كه به مسلمانى زيان مى رساند، او را با تازيانه تأديب نما و زندانى كن تا توبه نمايد. و دستور بده كه شب ها زندانيان را براى هواخورى به حياط زندان بياورند، جز ابن هرمه را، مگر اين كه ترس از تلف شدنش داشته باشى، كه او را نيز شب ها همراه با زندانيان به حياط زندان بياور. اگر در او طاقت و توان ديدى ، پس از سى روز ، ۳۵ تازيانه ديگر، افزون بر ۳۵ تازيانه قبلى، بر او بزن. براى من گزارش كارَت در بازار را بنويس و اين كه چه كسى را پس از آن خائن برگزيدى. حقوق ابن هرمه خائن را هم قطع كن. 📗 دعائم الإسلام، ج۲، ص ۵۳۲
برای صدور انقلاب فرهنگی باید در درون کشور، ها را پرورش داد و در بیرون کشور، ها را کشف کرد. در این صورت است که گفتمان های جریان ساز در سطح ملی و بین‌الملل شکل خواهد گرفت. ✍ حوزه علمیه تمدن ساز ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 آیا این طلبگی است؟! 💢 نجاست‌خواری مجامع علمی آیت الله : علوم انسانی غرب که در حال وارد شدن به مزاج جامعه است، است. نباید آن‌را اینقدر با ولع مصرف کنیم! چه فایده دارد در حالیکه غرب غذای نجس به ما می‌دهد، ما متکفّل آداب غذا خوردن باشیم؟! آیا این طلبگی است؟! اگر یک کشتی، از نور به ظلمت حرکت کند و ما اهل کشتی باشیم به گونه‌ای که حتی یک رکعت نماز اهل کشتی هم قضا نشود ولی کلّ کشتی همچنان به ظلمت حرکت کند، چه فایده‌ای دارد؟ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
: بدان تا بدین حال هستی و این رذیله خودنمایی در تو است، تو کافر بالله هستی و در سلک منافقان محسوب می‌شوی، گرچه به خیال خود مسلمی و مؤمن به خدایی. 📗 کتاب گرانسنگ شرح چهل حدیث، فصل دوم (بحث ریا)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برادر عزیزم، آقای عسکری، نماینده محترم کرج، از پیگیری و اهتمام شما نسبت به افزایش عرضه زمین و باز شدن کمربند شهرها ممنونم ولی خدمتتان عارضم که مستثنی کردن کلانشهرها از این موضوع در شرایط فعلی اشتباه راهبردی است. عمده تفاضا برای مسکن در همین کلانشهرها است و عمده مشکل مسکن هم مربوط به همین کلانشهرها است. اگر کمربند کلانشهرها باز نشود روز به روز بر تراکم آنها که به فرموده شما، یکی از ام المصائب است افزوده می‌شود. از باز کردن کمربند کلانشهرها نهراسید. بسیاری از کشورهای توسعه یافته و توسعه نیافته، کلانشهرهایی با جمعیت برابر با کلانشهرهای ما ولی با مساحت چندبرابر کلانشهرهای ما دارند. مهاجرت معکوس که شما به درستی به دنبال آن هستید راه حل دیگری دارد که مهمترینش توزیع عادلانه مقدورات کشور است و اطمینان داشته باشید که صرفا با افزایش عرضه زمین در شهرهای کوچکتر، مهاجرت معکوس از کلانشهرها حاصل نخواهد شد. در شرایط فعلی، افزایش عرضه زمین در کلانشهرها اجتناب ناپذیر است. چرا مساحت کلانشهری که جمعیتش طی سه دهه اخیر، سه برابر شده باید همان مساحت ۳۰ سال قبل باقی بماند؟ فقط نکته مهم این است که دولت بایستی با ابزارهای تنظیم‌گری نظیر ابزارهای مالیاتی، مراقبت جدی کند که این زمینهای عرضه شده، به عاملی برای سفته‌بازیِ مجدد سوداگران تبدیل نشود تا انشاالله به دست مصرف کننده واقعی برسد. @baladetayyeb
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خطاب به روحانیت بزرگوار و ائمه محترم جمعه مردم همین را از شما می‌خواهند در کنارشان باشید علیه اصحاب ثروت و قدرت؛ نه فقط در عرصه تئوری و نظری و کلی‌گویی، بلکه از شما انتظار دارند در مسائل، در میدان و در موضوعات پای کار مطالبه‌گری باشید. این کلیپ حضور امام جمعه قزوین در جمع مالباختگان شرکت‌های پیش‌فروش خودرو است. مردم از همین کار حداقلی چقدر خوشحال می‌شوند. اگر پای کارشان بمانید و به حق آنها قیام کنید تا به حقوق‌شان برسند همواره شما را محترم خواهند داشت. این احترام‌ها برای این است که به حق خدا و حق الناس قیام کنید. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔸 این تصویر، بخشی از آرشیو روزنامه Dolto فرانسه به تاریخ ۲۳ ماه مه ۱۹۷۷ است که خبر انتشار نامه‌ سرگشاده‌ ده‌ها روشنفکر غربی خطاب به پارلمان فرانسه را منتشر کرد. اما محتوای نامه چه بود؟! درخواست جرم‌زدایی از روابط آزاد جنسی بین بزرگسالان و کودکان! اسامی برخی از این روشنفکران به این شرح است: میشل فوکو، ژان پل سارتر، ژاک دریدا، رولان بارت، ژیل دلوز و ... 🔸 همین روشنفکرها پایه‌گذار مبانی فلسفی برخی از سبک‌های معماری معاصر غرب بودند. مثلا سبک معماری فولدینگ مبتنی بر اندیشه‌های فلسفی ژیل دلوز است و یا سبک معماری دیکانستراکشن، مبتنی بر اندیشه‌های فلسفی ژاک دریدا است. اما عمق فاجعه آنجاست که همین سبک‌ها که مبتنی بر اندیشه‌های فلسفی چنین فیلسوفانی است اکنون در دانشکده‌های هنر و معماری ما توسط برخی اساتید با به‌به و چه‌چه به دانشجویان آموزش داده می‌شود و بچه‌های از همه جا بی‌خبر ما که نمی‌دانند چنین سبک‌هایی مبتنی بر اندیشه‌های چه اشخاصی است گمان می‌کنند که مرغ همسایه غازه! ✍ بلد طیب @baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حمیدرضا آرامی، دبیر کارگروه عمران و شهرسازی مرکز تحقیقات مجلس: 🔸تهران ۸ برابر لندن خانه خالی دارد، در حالی که جمعیتشان یکسان است. 🔸نهادهای دولتی و غیر دولتی احتکار زمین کرده‌اند/ درآمد شهرداری وابسته به تراکم فروشی است. @setad_memari
💢 کمربندی شهرها را باز کنید تصویر فوق، استان قم است (مرز استان به صورت نقطه‌چین کشیده شده). اما فقط آن دایره ی بسیار کوچک در مرکز آن (که با فلش قرمز مشخص شده) به صورت مسکونی درآمده!!! نقطه کوچکی که توسط جاده‌ی کمربندی محصور و بسته شده. این وضعیت تک تک شهرهای ایران است. اگر همین قسمت های مسکونی شهرها (که در حد یک نقطه بسیار کوچک در نقشه‌اند) دوبرابر گردند، بسیاری از مشکلات کشور برطرف می شوند. مشکلاتی همچون: فقر، گرانی مسکن، اجاره نشینی، آپارتمان نشینی، تراکم، افسردگی و ... کمربندی نکبت‌بار شهرها را باز کنید، تا مردم تنفس کنند. آن موقع خواهید دید چگونه از حکومت پشتیبانی خواهند کرد و ازدواج و فرزندآوری و ... هم افزایش خواهد یافت، و بسیاری از مشکلات رخت خواهد بست. ✍ امین دهقانی
بعد از تشکیل اسلامی باید اسلامی به معنای واقعی کلمه، سپس اسلامی، و بعد از آن حقیقی اسلامی به وجود آید که حوزه‌ها در این روند مسئولیت‌های سنگینی دارند که باید با فکر و تعمق، این وظایف را درک و برای اداء آنها برنامه‌ریزی و تلاش کرد. رهبر انقلاب _ ۱۳۹۸/۲/۱۸ ✅ @feghheakbar
💢 دولت اسلامی یا تمدن اسلامی؟ 📣 گزارشی از یک تهدید بزرگ علیه یک آرمان بزرگ؛ رتوریک تمدن‌سازی، حاشیه ای پرخطر برای دولت سازی 🔸 رهبری در مراحل پنج‌گانه تمدن‌سازی به ، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی اشاره می‌کنند که ترتیب آن در رسیدن به بسیار اهمیت دارد اما آنچه در شرایط فعلی درحال رقم خوردن است شکلی فانتزی و خیالی دارد و گویی اهل اندیشه و تفکر در کشور ما به‌صورت بسیار عجیبی از دو مرحله مهم دولت‌سازی و جامعه‌سازی به‌راحتی عبور کرده‌ و به مرحله پسینی آن یعنی تمدن‌سازی رسیده‌اند. 🔸 این قدرتمند(تمدن‌سازی) خودش را به‌عنوان ایده اصلی معرفی کرده و شاید یکی از علل همه‌گیری این واژه عدم‌توجه به منطق آن باشد. اساسا منطق تمدن در ساخت دولت ایده‌مند است اما این دو در یک جابه‌جایی غلط قرار گرفته‌اند. 🔸 با نگاهی به حجم تولید مقاله و کتاب و برگزاری همایش‌هایی که از طرف اهل فکر در یک‌دهه اخیر شکل‌گرفته، متوجه می‌شویم در سال‌های اخیر درباره به‌عنوان حلقه سوم این مراحل پنج‌گانه، اصلا ادبیاتی تولید نشده و در سطح اندیشه‌ای هم تقریبا هیچ‌خروجی عمیقی رقم نخورده است. 🔸 برخی از اهل فکر با مصرف بیش از اندازه واژه تمدن، صرفا این کلمه را تبدیل به کلیشه‌ای کرده‌اند که مدام درباره آن تولید ادبیات می‌کنند. عمده موارد تولیدشده هم صرفا تصویری اتوپیایی از گذشته یا آینده خیلی‌دورند. این برساخت مانع از فکر کردن به موضوع دولت‌سازی می‌شود که مساله به‌روز و اولویت‌دارتری است. ◽️ متن کامل خبر + دلایل پرش از این دو مرحله، را در اینجا بخوانید: v-o-h.ir/?p=38570
💢مهم: 👈 http://fna.ir/3e784x بیش از ۲۵ موسسه و نهاد حقوقی و علمی فعال در زمینه معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی، در نامه‌ای خطاب به دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری، ۶ پیشنهاد خود برای اصلاح وضع موجود را ارائه کردند.
💢 انحصار زمین را بشکنید/ ساخت‌وساز را به مردم بسپارید ۲۵ نهاد تخصصی معماری و شهرسازی در نامه‌ای به معاون جدید شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی ۶ پیشنهاد خود را برای تحقق وعده ساخت ۴ میلیون مسکن ظرف دولت سیزدهم ارائه کردند 🔸 مشروح خبر: http://snn.ir/004a9r
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رهبر انقلاب: «ما نیازمند آن هستیم که یک تحوّل بنیادین در علوم انسانى در کشور به‌وجود بیاید. این به معناى این نیست که ما از کار فکرى و علمى و تحقیقىِ دیگران، خودمان را بى‌نیاز بدانیم؛ نه، برخى از علوم انسانى ساخته و پرداخته غربى‌ها است؛ در این زمینه کار کردند، فکر کردند، مطالعه کردند، از آن مطالعات باید استفاده کرد. حرف این است که مبناى علوم انسانى غربى، مبناى غیرالهى است، مبناى مادّى است، مبناى غیرتوحیدى است؛ این با مبانى اسلامى سازگار نیست، با مبانى دینى سازگار نیست.» _ بیانات در دیدار اساتید دانشگاه‌ها، ۱۱ تیر ۹۳
نقشه ادیان و مذاهب در جهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 عبدالقاهر جرجانی یا رومن یاکوبسون؟ 💢 فرهنگ عجیب و غریبی که در ما نهادینه شده اگر اندیشه های غیر بومی رو مبنا قرار بدیم، اندیشیدن رو فراموش می‌کنیم و فقط اندیشه دیگران را تقلید و گزارش می‌کنیم ... ▫️ استاد کوروش صفوی @Islamicphilosophy_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شهید هنوز هم مظلوم است چون اصولگرایان نمی‌خواهند حرف‌هایش درباره ‎عدالت و اصلاحطلبان هم نمی‌خواهند حرف‌هایش درباره ‎حجاب و ‎آمریکا شنیده شود. در قسمت ۶۷ برنامه حافظه تاریخی ایرانی مروری کردیم بر فیلمهای کمتر دیده شده از سخنان شهید بهشتی درباره موضوعات مخالف. سخنانی که اگر او امروز در بین ما بود و بیان میکرد، چپ و راست تکفیر و تخریبش می‌کردند. + معرفی کتابی خواندنی درباره شهید بهشتی و تحولات مهم ۳ سال اول انقلاب دیدن فیلم با کیفیت اصلی: https://youtu.be/CdwNbGz44Ws برای تهیه کتابی هم که در این قسمت معرفی شده: https://eitaa.com/kotob_tarikhi/186 ♦️https://eitaa.com/joinchat/2551251115C119f214b32
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 فقط ۲ درصد مساحت ایران برای خانه دار شدن همه کافی است. 💢 دولت باید با ابزارهای مهم همچون زمین، مجوز و تامین مالی، ساخت زمین را در اختیار مردم قرار دهد که تجربه آن هم در کشور وجود دارد. سید حسن موسوی فرد (کارشناس سیاستگذاری اقتصادی) @setad_memari
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 نهادهایی که مسئول مسکن هستند و خودشان زمین احتکار می کنند! ◽️ امام خمینی همان اوایل پیروزی انقلاب تاکید کردند پولی بابت زمین برای ساخت خانه محرومین گرفته نشود. ◽️ بنیاد مسکن و سایر نهادهای مسئول الان بیایند و بگویند چقدر زمین رایگان در اختیار مردم قرار داده‌اند؟ ◽️ مسئله زمین مسئله زندگی مردم است. با توسعه آپارتمان‌سازی، افزایش جمعیت هم امکان‌پذیر نیست. @setad_memari
💢 هشدار می‌دهم و اتمام حجت می‌کنم شهید علامه : من به عنوان يک فرد مسئول به مسئوليت الهی، به رهبران عظيم‌‌‌‌‌الشأن نهضت اسلامی که برای همه‌‌‌‌‌شان احترام فراوان قائلم، می‌دهم و بين خود و خدای متعال می‌کنم که نفوذ و نشر انديشه‌‌‌‌‌های بيگانه به نام انديشه اسلامي و با مارک اسلامي اعمّ از آنکه از روی سوء نيت و يا عدم سوء نيت صورت گيرد، خطری است که کيان اسلام را تهديد می‌کند. راه مبارزه با اين خطر تحريم و منع نيست. مگر می‌شود تشنگانی را که برای جرعه‌‌‌‌‌ای آب له‌‌‌‌‌له می زنند، از نوشيدن آب موجود به عذر این که آلوده است منع کرد؟! اين ما هستيم که مسئوليم. ما به قدر کافی در زمينه‌‌‌‌‌های مختلف اسلامی کتاب به زبان روز عرضه نکرده‌‌‌‌‌ايم. اگر ما به قدر کافی آب زلال و گوارا عرضه کرده بوديم، به سراغ آب‌های آلوده نمی‌رفتند. گر نه تهی باشدی بيشتر اين جويها خواجه چرا می‌دود تشنه در اين کويها راه مبارزه، عرضه داشتن صحيح اين مکتب در همه زمينه‌‌‌‌‌ها با زبان روز است. حوزه‌‌‌‌‌های علميه ما که امروز اينچنين شور و هيجان فعاليت اجتماعی يافته‌‌‌‌‌اند بايد به مسئوليت عظيم علمی و فکری خود آگاه گردند، بايد کارهای علمی و فکری خود را ده برابر کنند، بايد بدانند که اشتغال منحصر به فقه و اصول رسمی جوابگوی مشکلات نسل معاصر نيست. 📚 مجموعه آثار، ج۲۴، ص۸۶ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar