eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
551 ویدیو
92 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
حوزه علمیه تمدن ساز
#معرفی_کتاب ۸ 💎« هستی شناسی مبتنی بر نصوص دینی » تعداد صفحات: ۱۹۲ مولف: قاسم اخوان نبوی انتشارات
۸ 💎« هستی شناسی مبتنی بر نصوص دینی » تعداد صفحات: ۱۹۲ مولف: قاسم اخوان نبوی انتشارات فرهنگ و اندیشه اسلامی در این کتاب ابتدا بحثی درباره دلالت لفظ بر معنا و اقسام دلالت و راهکار فهم معانی از دیدگاه فلاسفه و عرفا بیان می شود ، و سپس این بحث مطرح می شود که استنباط دارای اقسامی است ، که عبارتند از: قیاسی ، استقرائی و استنباط از راه بهترین تبیین یا استنباط فرضیه ایی ، و سپس در دو فصل به اصلی ترین مباحث هستی شناسی می پردازد: در یک فصل با عنوان احکام وجود به مباحثی از جمله: اثبات واقعیت جهان، بداهت وجود، اشتراک معنوی وجود، اصالت وجود، وحدت و جود و تشکیک آن، تخصص هستی، وجود ذهنی پرداخته می شود. و درفصل دوم با عنوان اقسام وجود به مباحثی از جمله وجود رابط و مستقل، مباحث وجوب و امکان، علت و معلول، قوه و فعل، حدوث و قدم، تقدم و تأخر که قابل استنباط از متون دینی می باشد ، پرداخته شده است. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
هدایت شده از نشر آثار و دروس حضرت استاد ربانی گلپایگانی
📚معرفی کتاب عقل و دین رابطه عقل و دین بر تعامل سازنده استوار است؛ شناخت باورهای اساسی دین، استنباط احکام شرعی، فهم مفاهیم وحیانی و دفاع از اصول و فروع دین، کارکردهای مهم عقل در دین شناسی است. از سوی دیگر دین، عقل را حرمت نهاده و کارکردهای اصیل معرفتی آن را به رسمیت شناخته و با آسیب های نظری و عملی آن مبارزه کرده‌ است. در این اثر، پس از بحث های مقدماتی درباره عقل و دین، نقش‌های کلامی، تفسیری و فقاهتی عقل درباره دین تبیین و بررسی شده است. . 📕نام : عقل و دین در پرتو قرآن کریم ✍️نویسنده: استاد علی ربانی گلپایگانی 📖تعداد صفحات: ۴۳۲ صفحه وابسته به موسسه امام صادق (ع) ☎️تلفن مرکز پخش: 02532812900 09197463133 🔴 @Kharejkalam
🔴 حداقل کتب ممکن ❇️ اشخاصی که قصد ادامه دادن رشته فلسفه ( یا اسلامی یا فلسفه دین یا تطبیقی یا ...) را دارند، باید "اقلا" کتب زیر را به صورت عمیق و کامل بخوانند؛ ۱. بدائه الحکمه یا فلسفه مقدماتی استاد (اگر هر دو خوانده شوند، بهتر و پخته تر) ۲. امور عامه و الهیات اخص شرح منظومه یا نهائه الحکمه ( اگر هر دو خوانده شوند، بسیار بهتر و پخته تر) ۳. اصول فلسفه و روش رئالیسم با تعالیق شهید ۴. مبانی و اصول عرفان نظری استاد ۵. نمط ۴و۵و۸و۹و۱۰ شرح اشرات، تحریر استاد شیروانی ۶. دو جلد حکمت اشراق استاد یزدان پناه ۷. مقدمه شرح قیصری و الا اگر اقلا این کتب (به صورت عمیق و کامل) خوانده نشود، حتی اگر به کسب دکتری نایل شوند، مدرکشان کاغذ پاره است ... کما اینکه چنین اشخاصی به وفور در اطراف ما یافت می شود. 💢 شخص خود را ملزم کند روزی حداقل ۱۰ صفحه عمیقا مطالعه کند و الّا فلا 🍃 معرفی کتب، بر گرفته شده از استاد و استاد _ امین دهقانی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
🔴 حداقل کتب ممکن ❇️ اشخاصی که قصد ادامه دادن رشته فلسفه ( یا اسلامی یا فلسفه دین یا تطبیقی یا ...)
طلبه ای که اهل غور در مبانی عرفانی و مبانی فلسفی نباشد، در دفاع از مبانی هستی شناسانه الهیاتی، دستش خالی است. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
🔴 حداقل کتب ممکن ❇️ اشخاصی که قصد ادامه دادن رشته فلسفه ( یا اسلامی یا فلسفه دین یا تطبیقی یا ...)
فرزند #آخوند_خراسانی (صاحب کفایه الاصول) بارها از پدرشان این جمله را برای بنده نقل می کردند: کسانی که فلسفه الهی را خوب نفهمیده باشند، اخبار آل محمد (ع) در عقاید را نمی فهمند. و همانطور که فقه بدون اصول فقه بی معناست، درک اصول و عقاید حقه، بدون بنیه علمی فلسفی و کلامیِ تحقیقی، میسور نیست. 📔 نقدی بر تهافت فلاسفه، اثر علامه سید جلال الدین #آشتیانی (کتاب سال حوزه)، ص ۷۷-۸۰ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
🔴 حداقل کتب ممکن ❇️ اشخاصی که قصد ادامه دادن رشته فلسفه ( یا اسلامی یا فلسفه دین یا تطبیقی یا ...)
آیت الله #جوادی_آملی: 🔸 علوم فراوان است ولی خطوط کلی و اصلی علم سه رشته است: آیه محکمه، فریضه عادل و سنت قائمه 🔸 الحمدلله بخشی از این رشته ها به نام #فقه و #اصول در حوزه رایج است. اما بخش عظیم آن که آیه محکمه و #تفسير و #فلسفه و #کلام و بحث های عمیق مناظره ای است، در حوزه یا نیست یا بسیار اندک است. این سه رشته همه اش که فقه نیست. 🔸 مگر بدون فلسفه و کلام و #جهان_بينى قوى مى توان آن پنجاه اشکالی را که درباره اثبات خدا مطرح است پاسخ داد؟! 🔸 آن ها می گویند جهان پایان پذیر است ولی ما می گوییم جهان پایان ندارد. آن ها می گویند انسان با مردن می پوسد ولی ما می گوییم انسان با مردن از پوست به در می آید و مهاجرت می کند. 🔸 آیا این گونه اشکال ها را فقه حل می کند؟! 📔 حوزه و روحانیت در آثار آیت الله جوادی آملی، ص۲۶ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 کانال یادداشت‌های فلسفی _ تدریس کتاب آموزش فلسفه آیت الله #مصباح_یزدی _ تدریس کتب طرح ولایت ( #معرفت_شناسی) _ نقد و بررسی نظریه تکامل _ و ... توسط استاد سربخشی (عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی) 👇👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/sarbakhshi ✅ @feghheakbar
💎 ضرورت پرداختن به فلسفه و علوم عقلی علامه #مصباح_یزدی : حوزه علميه، كه مى خواهد پرچمدار ترويج اسلام و عقايد اسلامى و مبارزه با انحراف عقيدتى باشد و فرهنگ اسلام و انقلاب را صادر كند، بايد بتواند ايدئولوژى اسلام را در دنيا اثبات و تمام عقايد مخالف را ابطال كند. اين كار به وسيله روحانيان، مردان فكر و تحصيل كردگان علوم دينى، انجام مى گيرد. حوزه، براى تربيت چنين افرادى كه مى خواهند با ساير فيلسوفان مكاتب عالم دست و پنجه نرم كنند تا افكار آنها را ابطال نمايند، چه برنامه ايى تدارك ديده است تا بتواند رسالت خود را بخوبى انجام دهد؟ بنابراين فقط با خواندن #ادبیات_عرب، #فقه و #اصول ، قدرت پاسخگويى به نيازها حاصل نخواهد شد. اين بدان معنا نيست كه دروس فقه و اصول كم اهميت است، بلكه بايد، در كنار دروس حوزه، به دروس ديگر نيز توجه شود. گذشته از نيازهاى فقاهتى، جامعه نيازهاى ديگرى نيز دارد و در درجه اول نيازهايى است كه محور آنها عقايد اسلامى مى باشد. فقه اصطلاحى به فروع دين مربوط است. پس براى تكميل برنامه هاى حوزه، بايد مواد درسى ديگرى، دست كم، براى گروه خاصى وجود داشته باشد وگرنه ما دچار سيلى از شكوك و شبهات مربوط به عقايد خواهيم شد كه پاسخگويى در بين روحانيت و حوزه هاى علميه ندارد. اگر سؤال شود كه فلسفه تحليل زبانى و پوزيتيويسم يعنى چه و از چه مسائلى بحث مى كند جز عده معدودى از آن اطلاع ندارند. با اين حال، چگونه مى توان با انواع مكاتب فلسفى مبارزه كرد؟ 📒 مباحثی درباره حوزه، ص ۹۸و۹۹ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
هدایت شده از عارفانه
برخی شاگردانِ صاحب اجازه (در تربیت شاگرد) از آیت الله سعادت پرور؛ تصویر از سمت راست: استاد ایوبی استاد مویدی استاد مجاهدی استاد تحریری استاد وزیری فرد @Arefane
💎 #اساتید_سیر_و_سلوک 🔴 لیست شاگردان "توثیق شده" آیت الله سعادت پرور (پهلوانی تهرانی)؛ 👇👇👇 http://jalasateostad.mihanblog.com/post/115 ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
استاد آملی: فلسفه یا نخونید یا خوب بخونید.
_ برخی آدم‌ها عجولند ... در نگارش، در نظردادن و در چیزهای دیگه ... _ به نظرم تامل چیز مهمیه به ویژه برای کسانی که میخوان هادی خلایق باشن
علامه : بسیاری از روایات ما مشحون به دقیق ترین مسائل عقلی است؛ و چگونه با عدم آشنائی به مسائل عقلیه می توان در این بحر بی کران وارد شد؟ و حاقّ معانی وارده در آن ها را در ابواب مختلفۀ و و ، و امر بین الأمرین، و و ، و حقیقت ، و کیفیت مخلوق به خالق و غیرها را به دست آورد؟ راویان احادیث أئمه طاهرین سلام الله علیهم اجمعین، همه یکسان نبوده، بلکه هر یک در مرتبه ای خاصّ و درجه ای مخصوص بوده اند؛ و روایاتی که از هِشام بن حَکَم و مؤمن الطاق و نظائرها نقل شده است، بسیار دقیق است و به خوبی می رساند که آنان در علوم عقلیّه متضلّع، و به فنون استنباط احکام و قیاسات عقلیّه، و جدل و خطابه و برهان واقف بوده اند؛ و حضرات معصومین با آن ها با لسان دیگری بسیار دقیق و عمیق حقائق را بیان می فرموده اند. فهمیدن این دسته از روایات بدون خواندن فلسفه و آشنائی با علوم عقلیّه محال است. 📕 سرالفتوح, ص ۴۰تا۵۵ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 بیان #رهبرمعظم انقلاب در دیدار جمعی از دانش آموختگان طرح ولایت (طرح مطالعاتی ۶ کتاب ارزشمند) ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 چرایی و ضرورت تحصیل حکمت اسلامی 💢 آداب تحصیل حکمت اسلامی 💢 #سیرمطالعاتی فلسفه و عرفان اسلامی 🍃 استاد #امینی_نژاد 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 http://efteghar.blog.ir/1392/10/02/%D9%86%D9%85%D9%88%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%B1%D8%AE%D8%AA%DB%8C-%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%AA%D8%AD%D8%B5%DB%8C%D9%84-%D9%88-%D8%AA%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D9%88-%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%A7%D9%86 ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 مرحله مقدماتی فلسفه؛ سه سال ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 مرحله تخصصی فلسفه و عمومی عرفان؛ هفت سال ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 مرحله تخصصی عرفان اسلامی؛ پنج سال ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
ای خدا ، من باید از نظر علم از همه برتر باشم، تا مبادا که دشمنان مرا از این راه طعنه زنند. باید به آن سنگدلانی که علم را بهانه کرده و به دیگران فخر می‌فروشند، ثابت کنم که خاک پای من هم نخواهند شد. باید همه آن تیره دلان مغرور و متکبر را به زانو در آورم، آنگاه خود خاضع ترین و افتاده ترین مرد روی زمین باشم. _ شهید چمران ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 چرایی و ضرورت تحصیل حکمت اسلامی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 آیا و ، کشک است؟ ⭕️ یک جمله‌ی معروف : «عرفان پیش من است، همه را می‌ خواهی پیش من است، هر جا را می ‌خواهی برایت بگویم، فلسفه را بخواهی از اول تا آخر، از هر جا بگویی از اول مفهوم وجود تا آخر مباحث طبیعیات برایت بگویم، اما همه است، هر چه هست در قرآن و روایات است... این سنخیتی که بین علت و معلول قائلند باطل است، و و موجود از ابطل اباطیل و کفر محض است....» 🔴 نقد و نظر ۱. اگر کسی با پیروی از ادبیات بالا بگوید: «علم اصول فقه، و علم فقه، همه اش در سینه من است از اول جواهر تا آخر آن. از اول کفایه تا آخر آن، اما همه اش کشک است. هر چه هست در قرآن و روایات است!» آیا این حرف درستی است؟ توضیح این است که همچنانکه رأی فقیه و متکلم متشرع در برابر رأی قرآن و امامان معصوم نیست بلکه فهم آن ‌ها از قرآن و روایات محسوب می ‌شود، همچنین است فهم عارف متشرع از آیات و روایات معارفی؛ از این رو فهم او در مقابل و در عرض قرآن و روایات نیست تا کسی بگوید رأی قرآن یا اهل ‌بیت علیهم السلام این است و رای فلان عارف شیعه آن! بلکه عارف متشرع می‌ ‌‌گوید فهم من از آیات و روایات طبق ضوابطی که دارم چنین است. درست است که قرآن کریم و روایات معصومین علیهم السلام بهترین منبع برای رسیدن به حقیقت است ولی آیات قرآن کریم و روایات اهل ‌بیت؛ محکم و متشابه، مطلق و مقیّد، مجمل و مبیّن، عامّ و خاصّ، ظاهر و باطن دارد. همه فرق به ظاهر اسلامی ـ شیعه اسماعیلی، شیعه دوازده امامی، سنّى اشعرى، معتزلى، وَهّابى، و... ـ مدعی فهم قرآن کریم هستند و ادعای تبعیت از قرآن کریم را دارند ولى آیا همه آن ‌ها، راه حقّ را پیموده ‌‌‌اند و همه، آیات قرآن کریم را درست فهمیده ‌‌‌اند؟! همه شیعیان با گرایش ‌‌‌های مختلف تفسیری، فقهی، اصولی، اخباری، کلامی، فلسفی و عرفانی، به قرآن و روایات اهل ‌بیت تمسک می‌ کنند. آیا همه، در هر مساله ‌ای واقع را ادراک کرده‌ اند؟ هیچ کس در فهم و برداشت از قرآن کریم و سنت پیامبر اکرم ص و ائمه اطهار، معصوم نیست و امکان خطا دارد و خطا هم می ‌‌کند. از این ‌رو کسی حق ندارد از ابتدا و بدون حجت معتبر عقلی یا نقلی، عقاید، روش و اعمال خود را مطابق کتاب و سنت بداند و دیگران را بدون دلیل معتبر و کافی، رد کند. ۲. انسانی که قرآن و اهل بیت (ع) را دارد نباید دنبال حواشی کم فایده اصولی و فقهی این و آن بگردد و سالها وقت خود و جماعتی را تلف کند. آن هم در این زمان با این همه مشکلات علمی و فرهنگی و سیاسی برای دنیای اسلام و مسلمین. هنر این است که گرهی از گره های فقهی روز جامعه را باز کنند. مشکلات اعتقادی، اخلاقی و فقهی جدید را حل کنند، هزاران مسائل مستحدثه برای جوانان و مردم وجود دارد ولی حواشی این و آن بر عبارات فلان و فلان را ماهها و سالها بحث می کنند. اینها کشک است. ۳. اینکه گفته شده: «وحدت وجود و موجود از ابطل اباطیل است» ادعای بدون دلیل معتبر است. به چه دلیل؟ دلیل بگویید تا بررسی شود. بدون دلیل حرف نزنید. پیغمبر نیستید که بگوییم بدون دلیل هم حرفتان مقبول است. مراد این فقیه محترم، از معنای «وحدت وجود و موجود»، روشن نیست. اگر مراد، وحدت محض بدون پذیرش کثرات و موجودات است، یا مرادش همه خدایی، حلول، اتحاد و مانند آن است، در پاسخ می گوییم عرفا چنین مرادی ندارند و ما نیز از این معنا، دفاع نمی کنیم. اگر مراد، وحدت شخصی وجود و کثرت مظاهر و نمودها و موجودات است، در پاسخ می گوییم این مساله نه تنها از ابطل اباطیل و کفر نیست بلکه از بهترین نظریه هایی است که قرآن، روایات، عرفان و برهان بر آن تاکید دارد و به تعبیر علامه طباطبایی (ره)، توحید قرآنی و اسلامی است. ۴. این جمله ادعایی است که باید تحلیل شود: همه عرفان پیش ایشان است؟ علمش یا عملش؟ معرفتش یا کشف و شهوداتش؟ اگر همه علمش مراد است، باید بگوییم متخصصان فلسفه و عرفان در حوزه و دانشگاه، ایشان را چنین نمی دانند با این حال، حاضریم سوال بپرسیم پاسخ گویند تا ببینیم ادعایشان تا چه اندازه درست است! اگر همه عمل، شهود و مکاشفات عرفان، مراد است، باید بگوییم ادعای بزرگی است که بیشتر از اینکه انسان را به یاد تکبر، عجب، توهم و تخیل بیندازد، خنده آور است. ۵. بسیاری از بزرگان، علوم عقلی و عرفانی را تایید می کنند. سعی کنید در مسائلی که متخصص نیستید (در فلسفه و عرفان) از متخصص مربوطه (فیلسوف و عارف) حرف بشنوید نه از غیر متخصص در فلسفه و عرفان اسلامی، گرچه در اصول فقه و مسائل و حواشی کم فایده امثال میرزای نائینی متبحر باشد. 🍃 حجه الاسلام دکتر واحدجوان (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) https://t.me/vahedjavan ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 برای درک «محیی‌الدین » خبرگان تیزهوش‌تان را به قم بفرستید... ▫️بنیانگذار کبیر انقلاب حضرت در نامه خطاب به گورباچف، صدر هیأت رئیسه اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی(۱۱دی۱۳۶۷): 🔹...دیگر شما را خسته نمی‌کنم و از کتب عُرفا و بخصوص «محی‌الدین ابن‌عربی» نام نمی‌برم؛ که اگر خواستید از مباحث این بزرگمرد مطلع گردید، تنی چند از خبرگان تیزهوش خود را که در اینگونه مسائل قویاً دست دارند، راهی قم گردانید، تا پس از چند سالی با توکل به خدا از عمق لطیف باریکتر ز موی منازل معرفت آگاه گردند، که بدون این سفر آگاهی از آن امکان ندارد... ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
استاد عبدالرسول : قبلاً می‌دیدیم یکی رشته‌اش فقه بود و فقط یک منظومه خوانده بود؛ اما وقتی با دکترای حکمت و فلسفه متعالیه فعلی مقایسه‌اش می‌کنیم می‌بینیم با سوادتر از این‌ها بود؛ چون واقعاً خوب خوانده بود و انگیزه‌اش هم فهمیدن حقیقت بود؛ نه این‌که صرفاً دکترا بگیرد و بگوید دستم بند شود. این مسائل کار را خراب کرد. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar