eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.6هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
520 ویدیو
88 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
انقلاب: یک مسئله، مسئله نوشتن کتاب فلسفی برای کودکان است، که غربی‌ها دارند این کار را می‌کنند. دو سه سال قبل از این، یک کتابی برای من آوردند، من مبالغی نگاه کردم. خب، از همان اوّلی که شروع می‌کند، واقعاً فلسفه است؛ لیکن باب کودکان است. این کتاب، یک کتاب خیلی قشنگی است در باب فلسفه ـ حالا اسمش یادم نیست؛ توی کتابهایم هست ـ به نظرم یک آمریکایی این را نوشته. ما به اینجور کتابی احتیاج داریم. بچه‌های ما ذهنشان دارد فلسفی می‌شود. خوشبختانه حرکت جامعه و نظام موجب شده که ذهن‌ها عقلانیت پیدا کند. جوان‌های ما واقعاً سؤال می‌کنند. این سؤال‌هایی که زیاد شده، این را باید مبارک دانست؛ منتها ما باید جوابگویی داشته باشیم. حس سؤال کنندگی دارد زیاد می‌شود، و این همین طور دارد به نسل‌های پایین‌تر منتقل می‌شود. ما یک نوه کوچکی داریم، دو سال و نیمش است و هنوز درست حرف هم نمی‌زند. چند روز پیش یک میزی اینجا بود، داشت می‌انداخت. به او گفتم این میز را نینداز. گفت: چرا؟ خوشم آمد از این که گفت چرا. چرا نیندازم؟ دنبال علت می‌گردد. بعد پنجه می‌زد به یک بچه ی دیگری، گفتم آقاجان نکن. گفت: چرا؟ این سؤال کردن از علت، خیلی چیز مهمی است. این حالت دارد به وجود می آید. حالا وقتی او ده ساله بشود، سؤالات زیادی برایش مطرح است: چرا؟ چرا؟ چرا؟ وقتی همین بچه، یک جوان هجده نوزده ساله‌ای باشد، سؤالات قوی‌تری در ذهنش ایجاد می‌شود. ما باید برای این سؤالات جواب داشته باشیم. این کار، کار شماهاست. شما واقعاً می‌توانید این کار را انجام دهید. ☘ دیدار مجمع عالی حکمت اسلامی _ ۲۳ بهمن ۹۱ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 رسالت اصلی حوزویون چیست؟ علامه : الآن تقريباً بيش از دو ميليارد و نيم بشر گرفتار اين است که خدا ندارد! اين کشور پهناور کمونيستي چين اين طور است، بخشي از ژاپن اين طور است آن اتحاد جماهير سوسياليستي شوروي اين طور است. تقريباً معادل موحّدان عالم کساني هستند که مي‌گويند خدايي در عالم نيست و رسالت مهم حوزه‌هاي علمي نشر اين فضيلت است که خدا هست، بشر را خدا دارد اداره مي‌کند. آن روز حرف تازه‌اي بود؛ اما الآن ديگر حرف‌هاي رسمي است، براي اينکه به مراتب بيش از ما مسلمان‌ها عده‌اي هستند که مي‌گويند خدايي نيست؛ البته موحّدان عالم مثل مسيحي‌ها، کليمي‌ها که ضميمه ما بشوند. آنهايي هم که مبدئي قائل‌ هستند در اثر اينکه ما نتوانستيم علوم عقلي را در حوزه‌ها نشر بدهيم و ثابت کنيم خدايي هست و قيامتي هست و وحي‎ای هست با برهان و به زبان روز ثابت بکنيم، اليوم در کشوري که ميلياردي است مثل هند، هم موش‌پرستي رواج دارد هم گوساله‌پرستي رواج دارد به هر حال اين بشر به چيزي بَند هستند، اينها در اثر اينکه علوم عقلي در حوزه‌ها نيست. بيش از ما مسلمان‌ها کشورهاي فراواني هستند که مي‌گويند ـ معاذالله ـ خدايي نيست، قيامتي نيست، وحي‌اي نيست، رسالتي نيست، نبوتي نيست، هيچ نيست. الآن هم عصر علم است، بيش از آن مقداري که در کوچه پس‌کوچه‌هاي ما دوچرخه و موتور هست بالای سر ما ماهواره است، اگر الآن عصر علمي نيست پس چه وقت عصر علم است. الآن يعني الآن، اليوم يعني اليوم! اليوم دارند يک عده موش مي‌پرستند يک عده گوساله، اليوم ميلياردها مردم مي‌گويند خدايي نيست و حوزه‌ها هم خواب‌اند. رسالت اصلي حوزه‌ها همان اصول دين است و در کنارش فروع دين است البته. اصول دين است و نشر معارف الهي است و برهان اقامه کردن و زبان ديگران را فهميدن و به زبان ديگران پاسخ دادن است. ببينيد قرآن کريم اين شش هزار و اندي تقريباً يک سيزدهم آن مربوط به احکام فقهي است وگرنه دوازده سيزدهم آن مربوط به اين است که خدا هست و قيامتي هست و وحي‌اي هست و نبوتي هست و اخلاقي هست و عدلي هست و اينهاست 🍃 تفسیر سوره طور/ ۱ اسفند ۹۵ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 بیان و دیدگاه علامه محمد حسین اصفهانی (معروف به ) در مورد اسفار و : لو اعلمُ احداً یفهم اسرار الاسفار لشددتُ الیه الرحال للتلمذه علیه و ان کان فی اقصی الدیار ( اگر کسی را بشناسم که اسرار کتاب اسفار را می فهمد، بار سفر به سوی او می بندم تا در نزد او شاگردی کنم، گرچه در دور ترین سرزمین ها باشد. ) 📚 مقدمه اسفار به نقل از علامه ( شاگرد علامه کمپانی)، ص۶ / ( نکته: مقدمه اسفار توسط علامه مظفر نگارش یافته) ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 آخرین قطعه از پازل اندیشه فرج‌الله دباغ (معروف به عبدالکریم سروش) 👇 @mediahekmat
_ علامه _ انقلاب ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 من طلبه پایه ۶ هستم آیا شما مطالعه دروس معرفت نفس را پیشنهاد می‌کنید؟ 🔰 پاسخ استاد ‌ بعد از آموزش فلسفه استاد مصباح کتاب "معرفت نفس" استاد حسن‌زاده مطالعه شود. 🌐 @khosropanah_ir ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
_ دوستانی که بدائه‌الحکمه یا آموزش فلسفه آیت الله یا فلسفه مقدماتی استاد رو خوندند، مطالعه دروس معرفت نفس علامه رو شروع نمایند. _ صوت این دروس: 👈 @s_feghheakbar _ ما در اوایل طلبگی کل این صوت‌ها (حدود ۶۵۰ جلسه) رو در مدت تقریبا ۶ماهه گوش دادیم ... در حالت نشسته و ایستاده و پیاده و سواره ... این جلسات، پایه‌ی علمی و عقلی شخص رو برای علوم عقلی به صورت قوی پی‌ریزی میکنه و آدم رو برای یک حرکت صعودی و جهشی، توانمند میکنه. فاغتنم ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
_ ما جریان عظیم ترجمان لازم داریم نه ترجمه. _ با تبلیغ به تنهایی مشکل ما حل نمی‌شود؛ تبلیغ تاثیر موضعی دارد. علامه ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد : _ قدر دروس معارف و سنت معقول حوزه را بدانید _ دروس معقول، بنیادها را در جان جای گیر می کند _ کسانی که سنت معقول را قوی خواندند نوع نگاهشان به عالم تغییر کرده است _ فهم عمیق قرآن با سنت معقول محقق می شود _ امکان استفاده از جلسات صوتی و ... 🌿 عرفان در وادی عمل، جلسه ۳۲۲ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
موارد زیر ارزشمنده: ۱. شرح فارسی استاد شیروانی بر بدایه و نهایه ۲. شش کتاب فلسفی طرح ولایت ۳. الله شناسی و تفسیر آیه نور علامه ۴. آثار فلسفی استاد اصغر ( مانند معرفت نفس و برهان صدیقین و ...) ۵. تفسیر موضوعی آیت الله (به ویژه ج۱و۲و۳ و سایر موضوعات مورد علاقه و تحقیق) همین طور نیز تفسیر موضوعی آیت الله ۶. متن کتاب دروس معرفت نفس علامه ۷. شرح رحیق مختوم بر اسفار و نائیجی بر مصباح الانس ۸. سه جلد کتاب که قبلا معرفی شد. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🍃هوالحکیم🍃 مرکز تخصصی نور حکمت رضوی 🔸پنجمین دوره پذیرش مرکز تخصصی نور حکمت رضوی در رشته فلسفه و کلام اسلامی در مقطع سطح ۲ و ۳ پیوسته آغاز شد. _ مشهد مقدس _ با مدیریت استاد 🔵 مهلت ثبت نام: ۷ شوال/ ۱۰ خرداد اطلاعات بیشتر👇 https://eitaa.com/joinchat/3713794091Ca2a932963a ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 پویش مردمی استغاثه به امام مهدی (عج) _ هم‌زمان با شب نیمه شعبان، قرائت دعای فرج، ساعت ٢٠:۵۰ _ سر دادن گلبانگ يامهدى از بام منازل، ساعت ٢١
💎 صلوات شیخ اکبر محیی الدین بر حضرت صاحب الزمان عج ابن عربی در رساله ی مناقب خود که دارای ۱۴ فراز است، به ترتیب به صلوات بر چهارده معصوم با تعابیری بسیار بلند و عمیق می پردازد؛ بخش چهاردهم آن به صلوات بر (عج) اختصاص دارد؛ صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ عَلی  سِرِ الأسرارِ العَلیَّة و خَفیَّ الأرواحِ القُدسِیَّةِ ، مِعراجِ العُقُولِ ، مَوصِلِ الأصولِ ، قُطبِ رِحَی الوُجودِ ، مَرکَزِ دایِرَةِ الشُّهودِ ، کَمالِ النَّشأةِ و مَنشَأِ الکَمالِ ، جَمالِ الجَمیع و مَجمَع الجَمال، الوُجودِ المَعلومِ و العِلمِ الوجودِ، المائِلِ نَحوَهُ الثّابِتِ فی الوُلُودِ ، المُحاذی لِلمرآتِ المُصطَفَویّةِ ، المُتَحَقِّقِ بِالأسرارِ المُرتَضَویّةِ ، المُتَرَشِّحِ بالأنوارِ الإلهیّةِ ، المُربّی بالأستارِ الرُّبوبیَّةِ ، فَیّاضِ الحَقائِقِ بِوُجُودِه ِ، قَسّامِ الدّقایقِ بِشُهودِهِ ، الإسمِ الأعظَم الإلهی ، الحاوی للنَّشآتِ الغَیرِ المُتناهی ، غَوّاص الیَمِّ الرَّحمانیَّةِ ، مُسلِکِ الآلاءِ الرَّحیمیَّةِ ، طُورِ تَجلّی اللّاهوتیَّةِ ، نارِ شَجَرَةِ النّاسوتیَّةِ ، نامُوسِ اللهِ الأکبَرِ، غایةِ البَشَرِ، أبی الوَقتِ ، مَولَی الزَّمانِ ، الّذی هُوَ لِلحَقِّ أمانٌ ، ناظِمِ مَناظِمِ السِّرِ و العَلَنِ ، أبی القاسِمِ م ح م د بن الحَسَن ، علیه الصَّلوة و السّلام. اللهم إنّی اُشهِدُکَ أنَّ هؤُلاءِ أهلَ بیتِ الرِّسالةِ ، و مُختَلفِ المَلائِکَةِ و مَهبِطَ الوَحیِ و خُزّانَ العِلمِ و مُنتَهَی الحِکمَةِ و مَعادِنَ الرَّحمَةِ و اُصولَ الکَرَمِ و قادَةَ الاُمَمِ و عَناصِرَ الأبرارِ و دَعائِمَ الأخیارِ و أبوابَ الإیمانِ و أصفیاءَالرَّحمن، و سُلالةَ خِیَرَةِ النَّبیّینَ و خُلاصَةَ عِترَةَ صِفوَةِ المُرسَلینَ ، صلوات اللهِ و سلامُهُ علیه و علیهم أجمعین. 📔 مناقب ابن عربی، بخش چهاردهم و پایانی ⭕️ این رساله سترگ توسط محقق خلخالی به صورت فلسفی-عرفانی شرح و توسط نشر آیت اشراق چاپ شده. معانی این بیانات برای کسانی که در و به ویژه کار نکرده باشند، مبهم خواهد بود.
💎 نقش در پاسخ به شبهات 💢 تهیه مجموعه آثار استاد : 👇👇👇 yun.ir/l6tt89 ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
۱۲ 💎 «تفسیر انسان به انسان»؛ نظریه جدید پیرامون انسان مولف: آیت الله تعداد صفحات: ۴۳۲ ناشر: اسراء ✅ t.me/feghheakbar
١٢ 💎 «تفسیر انسان به انسان»؛ نظریه جدید پیرامون انسان مولف: آیت الله تعداد صفحات: ۴۳۲ ناشر: اسراء این کتاب یکی از آثار ارزشمند حضرت آیت الله است. این کتاب به عنوان یک نظریه شناخته شده از ابداعات و آورده های بکر و بی نظیر استاد فرزانه است که با اشراف کامل به حقایق قرآنی و معارف عرفانی و دقائق برهانی، بساط این نظریه بدیع را گسترده و تا ژرفای آن پیش رفته‌ و موشکافانه مسائل آن را تحلیل کرده است. تفسیر انسان به انسان در پرتو آیات نورانی قرآن و رهنمود عترت طاهرین (ع)، شعاع پر فروغی از شمس منیر «معرفه النفس» است که بهترین راه خداشناسی را برای سالکان این طریق می نمایاند. ساختار بندی کتاب: این کتاب شامل یک مقدمه و سه بخش به شرح زیر است: ۱- بخش اول: کلیات انسان شناسی فصل اول: امکان و اهمیت انسان شناسی فصل دوم: بررسی راه های شناخت فصل سوم: بررسی روش‌های شناخت ۲- بخش دوم: شناخت قرآنی انسان فصل اول: ماهیت انسان فصل دوم: هویت قرآنی انسان فصل سوم: اوصاف انسان در قرآن ۳- بخش سوم: تفسیر انسان به انسان فصل اول: تفسیر انسان متشابه به انسان محکم فصل دوم: تفسیر متشابهات انسان به محکمات او فصل سوم: ثمرات تفسیر انسان به انسان ✅ t.me/feghheakbar
❇️ ⭕️ نمی‌دانم
آیت الله : "عظمت فروشی"، یکی از رذائل بسیار ظریف و دقیق است؛ چه بسا شخص در مقابل دیگران دست روی سینه بگذارد و مقداری هم خم شود، اما در عین حال در حال عظمت فروشی باشد ! 🍃 جلسه اخلاق
💢 شهید و تحلیل خوارج مردمی تنگ نظر و كوته دید بودند. در افقی بسیار پست فكر می كردند. اسلام و مسلمانی را در چهاردیواری اندیشه های محدود خود محصور كرده بودند. مانند همه ی كوته نظران دیگر مدعی بودند كه همه بد می فهمند و یا اصلاً نمی فهمند و همگان راه خطا می روند و همه جهنمی هستند. این گونه كوته نظران اول كاری كه می كنند این است كه تنگ نظری خود را به صورت یك عقیده ی دینی درمی آورند، رحمت خدا را محدود می كنند، خداوند را همواره بر كرسی غضب می نشانند و منتظر اینكه از بنده اش لغزشی پیدا شود و به عذاب ابد كشیده شود. یكی از اصول عقاید خوارج این بود كه مرتكب گناه كبیره (مثلاً دروغ یا غیبت یا شرب خمر) كافر است و از اسلام بیرون است و مستحق خلود در آتش است. علیهذا جز عده ی بسیار معدودی از بشر، همه مخلّد در آتش جهنم اند. تنگ نظری مذهبی از خصیصه های خوارج است اما امروز آن را باز در جامعه ی اسلامی می بینیم. این همان است كه گفتیم خوارج شعارشان از بین رفته و مرده است اما روح مذهبشان كم و بیش در میان بعضی افراد و طبقات همچنان زنده و باقی است. بعضی از خشك مغزان را می بینیم كه جز خود و عده ای بسیار معدود مانند خود، همه ی مردم جهان را با دید كفر و الحاد می نگرند و دایره ی اسلام و مسلمانی را بسیار محدود خیال می كنند. در دوره های بعد، جمود و جهالت و تنسُّك و مقدس مآبی و تنگ نظری آنها برای دیگران باقی ماند اما شجاعت و شهامت و فداكاری از میان رفت. خوارج بی شهامت یعنی مقدس مآبان ترسو، شمشیر پولادین را به كناری گذاشتند و از امر به معروف و نهی از منكر صاحبان قدرت كه برایشان خطر ایجاد می كرد صرف نظر كردند و با شمشیر زبان به جان صاحبان فضیلت افتادند. هر صاحب فضیلتی را به نوعی متهم كردند، به طوری كه در تاریخ اسلام كمتر صاحب فضیلتی را می توان یافت كه هدف تیر تهمت این طبقه واقع نشده باشد. یكی را گفتند منكر خدا، دیگری را گفتند منكر معاد، سومی را گفتند منكر معراج جسمانی و چهارمی را گفتند صوفی، پنجمی را چیز دیگر و همین طور، به طوری كه اگر نظر این احمقان را ملاك قرار دهیم هیچ وقت هیچ دانشمند واقعی مسلمان نبوده است. وقتی كه علی تكفیر بشود، تكلیف دیگران روشن است. بوعلی سینا، خواجه نصیرالدین طوسی، صدرالمتألهین شیرازی، فیض كاشانی، سیدجمال الدین اسدآبادی و اخیراً محمد اقبال پاكستانی از كسانی هستند كه از این جام جرعه ای به كامشان ریخته شده است. ❇️ @raa_sad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقایسه حوزه علمیه قبل از انقلاب و چهل ساله بعد از انقلاب در بی بی سی. حتما بشنوید و نشر دهید کانال فلسفه و عرفان👇 https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
۱۳ 💎 «خداباوری و دانشمندان معاصر غربی» نویسنده: پروفسور مهدی تعداد صفحات: ۱۲۸ ناشر: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
۱۳ 💎 «خداباوری و دانشمندان معاصر غربی» نویسنده: پروفسور مهدی تعداد صفحات: ۱۲۸ ناشر: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی استاد در پيشگفتار آورده: «متأسفانه در دو دهة اخير شبهات چند نفر از عالمان غربی در مورد اعتقاد به خالق جهان به‌شدت در ميهن اسلامی ما مطرح شده است و اين در حالی است كه حتی پاسخ‌هایی كه در خود غرب به اين شبهات داده شده نيز ترجمه نشده است. همچنين به خاطر رواج فلسفه در محيط‌های علمی ما اين شبهات بر ذهن جوانان اثرگذار بوده است. غرض از نگارش اين رساله تبيين اين مطلب است كه اولا شبهات اين ملحدان فاقد بنيه علمی و فلسفی است. ثانيا تأكيد روی اين مطلب است كه در خود بعضی فيلسوفان و عالمان خداباور برجسته، آگاهانه و مدبرانه به مقابله با اين شبهات و بدآموزی‌ها پرداخته و سستی بنيان آنها را نشان داده‌اند.» كتاب حاضر حاوی سه فصل به شرح زير است: 1ـ در فصل اول، به نظرات مختلف دربارة رابطه در جهان غرب و نگرش عالمان معاصر غربی به خداباوری پرداخته شده است. 2ـ در فصل دوم، ملحدان و عالمان دين‌ستيز مطرح و پاسخ‌های داده شده به آن‌ها در مغرب زمين تشريح شده است. 3ـ در فصل سوم، اسلوب جديد برهان نظم بر وجود خداوند كه در چند دهه اخير مطرح شده، بيان گرديده است. شايان ذكر است كه نويسنده كتاب نه تنها در رشته تخصصی خود ـ ـ از سرآمدان است كه در فلسفه و معارف اسلامی و قرآن‌شناسی نيز از تبحّر مسلمی برخوردار است. وی ضمنا استاد ممتاز دانشگاه شريف بوده و برنده جايزه چهره‌های ماندگار است. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ t.me/feghheakbar
علامه : سعی کنید دستتان پر باشد وگرنه چاپلوس می شوید.
💢 خواستند از راه یونان برگردند اما این قدر دنده عقب آمدند که به هند رسیدند و سر از تناسخ هندیان در آوردند. متن کتاب " تنبیهات حول المبدا والمعاد " آیت الله میرزا حسنعلی مروارید از اعاظم ، در رابطه با نوشتار " معاد در معبد بودا " که از دستگاه مقولات و مفاهیم هندیان و مکانیسم تناسخ در کتاب خویش سود جسته است ۰ با چنین متونی دیگر ادعای معارف اهل بیت " ع " از معارف بیگانگان در این مکتب ، ادعایی بیش نیست ۰ https://t.me/joinchat/AAAAAE55qxLdsENuB0xMeQ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar