eitaa logo
فقه ولایت
1.8هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
696 ویدیو
38 فایل
بیانات و مکتوبات استاد محقق حاج سیّد ابراهیم موسوی دام‌ظله‌ در کانال فقه ولایت کانالی برای درایت و فقاهت در ولایت مطلقه ائمه معصومین ع کپی مطالب تنها با ذکر منبع و بدون دخل و تصرف جائز است. ارتباط با ادمین: @fv_admin جهت سفارش آثار مکتوب: @sefareshat_fv
مشاهده در ایتا
دانلود
فضائل الرّمضان 1️⃣ 💬 امام باقر علیه‌السلام می‌فرمایند: رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله در آخرین جمعۀ ماه شعبان خطبه خوانده و فرمودند: أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَظَلَّكُمْ شَهْرٌ فِيهِ لَيْلَةٌ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ وَهُوَ شَهْرُ رَمَضَانَ؛ ای مردم، همانا ماهی بر شما سایه افکنده که در آن شبی قرار دارد که بهتر از هزار ماه است و او ماه رمضان است. 📗فضائل الأشهر الثلاثة، ص ۷۱ 🔍 فقه حدیث بر اهل درایت پوشیده نیست که تعبیر به سایه برای ماه مبارک رمضان بسیار تعبیر لطیف و دقیقی است، زیرا سایه از لوازم خارجیۀ شیء محسوب می‌شود و آنگاه که رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله برای ماه رمضان از تعبیر سایه استفاده می‌فرماید بدان معناست که این ماه شریف حقیقتی فوق بر زمان و مادیات دارد و آنچه به ما می رسد، تنها ظلّ و شبحی از آن حقیقت عُظماست. فی الواقع آنچه برای ما خاکیان از ماه رمضان درک می‌شود، رقیقت ظلّیۀ آن حقیقت عظماست و تمام عظمتی که در این ماه در لسان صاحبان عصمت بیان شده به همین رقیقت ظلّیۀ اشاره دارد، چرا که درک حقیقت عالیۀ این ماه شریف از توان عقول جزئیۀ بشریه خارج و فهم آن فوق بر ظرفیت مُضیّق قلوب انسانی است. این معنا را می‌توان از اشارۀ رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله به ماه رمضان به واسطۀ ضمیر «هُوَ» نیز دریافت، چه اینکه استخدام الفاظ از جانب عقل کل صورت گرفته و حضرتش می‌توانست از اسم اشاره استفاده نماید که مشترک میان ذوی‌العقول و غیر ذوی‌العقول است؛ اما با این اوصاف جنابش از ضمیر «هُوَ» که غالباً برای ذوی‌العقول به کار می‌رود استفاده نمود تا حیات و عظمت حقیقت ماه رمضان را روشن سازد. 🖋استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
06.mp3
19.93M
📖 تفسیر سورۀ توحید، سال پنجم، 🔰جلسۀ ششم 6️⃣ 🎙 بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دام‌ظله‌الوارف 🗓۱۴۰۲/۱۲/۲۸ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🌿 وسائط فیض 7️⃣ 💬امام صادق علیه‌السلام: 📜 إِذَا أَرَادَ [اللَّهُ‏] أَمْراً عَرَضَهُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ثُمَّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ [وَسَائِرِ الْأَئِمَّةِ] وَاحِداً بَعْدَ وَاحِدٍ إِلَى [أَنْ‏] يَنْتَهِيَ إِلَى صَاحِبِ الزَّمَانِ ثُمَّ يَخْرُجُ إِلَى الدُّنْيَا وَإِذَا أَرَادَ الْمَلَائِكَةُ أَنْ يَرْفَعُوا إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ عَمَلًا عُرِضَ عَلَى صَاحِبِ الزَّمَانِ ثُمَّ [يَخْرُجُ‏] عَلَى وَاحِدٍ [بَعْدَ] وَاحِدٍ إِلَى أَنْ يُعْرَضَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ثُمَّ يُعْرَضُ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ فَمَا نَزَلَ‏ مِنَ‏ اللَّهِ‏ فَعَلَى‏ أَيْدِيهِمْ وَمَا عُرِجَ إِلَى اللَّهِ فَعَلَى أَيْدِيهِمْ وَمَا اسْتَغْنَوْا عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ طَرْفَةَ عَيْنٍ. 📝ترجمه 🔸هنگامی که خداوند چیزی را اراده کند، آن را بر رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله سپس امیرالمؤمنین علیه‌السلام و سایر امامان علیهم‌السلام یکی پس از دیگری عرضه می‌کند تا اینکه به صاحب زمان عجّل‌الله‌فرجه منتهی شود و پس از آن به سوی دنیا خارج می‌شود و آنگاه که فرشتگان بخواهند عملی را به سوی خدای عزّوجلّ بالا ببرند، بر صاحب زمان عجّل‌الله‌فرجه سپس بر امامان علیهم‌السلام یکی پس از دیگری عرضه می‌کنند تا اینکه بر رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله عرضه شود، 🔹سپس بر خدای عزّوجلّ عرضه می‌شود. پس آنچه از جانب خدا نازل می‌شود بر دستان ایشان و آنچه به سوی خدا بالا می‌رود نیز بر دستان ایشان است، اما گوشۀ چشمی از خدای عزّوجلّ بی‌نیاز نمی‌شوند. 📚الغيبة (شیخ طوسی قدس‌سرّه)، ص ۳۸۷ 🔍فقه حدیث 🔰 بر اهل درایت و دقت مبرهن است که مراد از «اَمراً» در کلام امام صادق علیه‌السلام مطلق امور تکوینی و تشریعی است و تقیید آن به امور تشریعی بلاوجه خواهد بود. 📋 «عَرَضَهُ» در لغت به معنای در مرأی و منظر قرار دادن چیزی برای هدفی خاص است، مانند کاری که بایع در هنگام فروش متاع خود می کند تا آن را بفروشد. پس خداوند متعال آنگاه که اراده کند تا امری در عالَم محقق شود، آن را در مرأی و منظر رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله و پس از آن در منظر امیرالمؤمنین علیه‌السلام و به همین صورت تا حضرت حجت عجّل‌الله‌فرجه قرار می‌دهد برای آنکه تحقق آن امر در عالَم خارج به دستان ایشان صورت پذیرد. 🔖و در پایان حدیث، امام صادق علیه‌السلام در عبارتی کوتاه اما عمیق این معنا را افاده می‌فرمایند که هر آنچه از جانب خداوند نازل می‌شود به دستان با کفایت اهل‌بیت علیهم‌السلام و آنچه به سوی خدا بالا می‌رود نیز بر دستان ایشان است. 📑 عبارت «مَا نَزَلَ وَمَا صَعَدَ» نیز مانند «اَمراً» در ابتدای حدیث عمومیت و گسترگی فراوانی دارد و تمام امور تکوین و تشریع را در بر می‌گیرد و اشاره به «اَیدی» در این فراز از تصرف و اِعمال قدرت حضرات اهل‌بیت علیهم‌السلام در ادارۀ امور عالَم به اذن الهی پرده بر می‌دارد. ✅ فراز پایانی نیز به خوبی اتصال و افتقار آن‌فآن و علی‌الدوام ایشان به ذات حضرت حق جلّت‌عظمته را می‌رساند که وجه ممیزی تفویض باطل و تفویض مقبول است. 🔹«فرات کوفی» نیز در تفسیر خود عبارتی مشابه عبارت پایانی روایت مذکور نقل می‌کند که ملائکه در شب معراج خطاب به رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: «فَمَا نَزَلَ مِنَ اللهِ فَإِلَيْكُمْ وَمَا صَعِدَ إِلَى اللهِ فَمِنْ عِنْدِكُمْ؛ پس آنچه از جانب خدا نازل می‌شود به سوی شما و آنچه به سوی خدا بالا می‌رود از نزد شماست»‏. 🔹اقتباس از مبانی فقه‌المعارفی استاد محقق حاج‌آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
07.mp3
29.71M
📖 تفسیر سورۀ توحید، سال پنجم، 🔰جلسۀ هفتم 7️⃣ 🎙 بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دام‌ظله‌الوارف 🗓۱۴۰۲/۱۲/۲۹ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🔰جلسه هفتم تفسیر سورهٔ مبارکهٔ توحید 5⃣سال پنجم 🎙استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف 🗓۲۹ اسفند ۱۴۰۲ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
📖قرائت دعای حفظ در سال جدید 🔰این دعا، یکی از دستورالعمل‌هایی است که به دست خط مبارک آیت‌الله بهجت قدّس‌سرّه بر اساس روایتی از امام صادق علیه‌السلام برای حفظ در طول سال به آن توصیه شده است. 🔖طبق این روایت، هرکس این عمل را حتی اگر یک بار در سال انجام دهد: «خداوند، تمام گناهان او را آمرزيده، و از همان لحظه و روز و ماه و سال تا سال ديگر، از فقر، نيازمندى، ديوانگى، جذام، پيسى، مرگ بد و از هر گرفتارى و بلايى كه از آسمان به زمين فرو مى‌آيد عافيت مى‌بخشد و براى او در برابر اين عمل شهادت به كلمۀ اخلاص «لاإله‌إلّاالله» همراه با ثواب آن تا روز قيامت نوشته مى‌شود، و ثواب و پاداش آن مسلّماً بهشت است.» ❇️برای خواندن این دعا، ابتدا تسبیحات بدین ترتیب که سی و چهار مرتبه «الله اکبر»، سی و سه مرتبه «سبحان الله» و سی و سه مرتبه «الحمدلله» بگوید و بعد این دعا را بخواند: 🔸لا إِلهَ إِلَّا اللهُ إِنَّ اللّٰهَ وَمَلٰائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيماً. معبودى جز خدا نيست، به راستى كه خداوند و ملائكه‌اش بر پيامبر اكرم صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌ درود می‌فرستند، اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، بر او درود فرستید، و به راستى تسليم او شويد. 🔸لبَّيْكَ رَبَّنَا وَ سَعْدَيْكَ اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وعَلَىٰ أَهْلِ بَيْتِ مُحَمَّدٍ وَعَلَىٰ ذُرِّيَّةِ مُحَمَّدٍوَ السَّلَامُ عَلَيْهِ وعَلَيْهِمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَكَاتُهُ. آرى، اى پروردگار ما، اجابت باد تو را. خداوندا، درود فرست بر محمّد و آل محمّد، و اهل‌بيت و فرزندان حضرت محمّد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌ و سلام، و درود و رحمت و بركات خداوند بر او و ايشان باد. 🔸 وأَشْهَدُ أَنَّ التَّسْلِيمَ منَّا لَهُمْ وَالْإِيمَانَ [اَلإِئْتِمامَ] بِهِمْ وَالتَّصْدِيقَ لَهُمْ رَبَّنٰا آمَنّٰا وَصَدَّقْنَا وَاتَّبَعْنَا الرَّسُولَ وَآلَ الرَّسُولِ فَاكْتُبْنٰا معَ الشّٰاهِدِينَ. گواهى مى‌دهم كه ما تسليم آنان هستیم و به ايشان ايمان داریم [يا: اقتدا کردیم]، و ايشان را تصديق می‌كنيم. پروردگارا، ايمان آورديم و تصديق نموديم و از پيامبر و خاندان او پيروى نموديم، پس ما را از جمله شاهدان و گواهان بنويس. 🔹 اللّٰهُمَّ صُبَّ عَلَيْنَا الرِّزْقَ صَبّاً صَبّاً بلَاغاً لِلْآخِرَةِ وَالدُّنْيَا مِنْ غَيْرِ كَدٍّ وَلَا نَكَدٍ وَلَا مَنٍّ منْ أَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ إِلَّا سَعَةً مِنْ رِزْقِكَ وَطَيِّباً مِنْ وُسْعِكَ مِنْ يَدِكَ الْمَلْأىٰ عَفَافاً لَا مِنْ أَيْدِي لِئَامِ خَلْقِكَ إِنَّكَ عَلىٰ كُلِّ شَيْ ءٍ قَدِيرٌ. خدايا، روزی‌اى بسيار بسيار بر ما فرو بار كه ما را به خواسته‌هاى آخرت و دنيا برساند، بدون اينكه بسيار و سخت بكوشيم و كم به دست آوريم، و يا كسى از آفريدگانت بر ما منّت نهد، بلكه روزى وسيع و گسترده و پاكيزه‌ات را از دست پر رحمت‌ خويش همراه با پاكدامنى، و نه از دست خلايق پستت به ما ارزانى دار، به راستى كه تو بر هر چيز توانايى. 🔸اللّٰهُمَّ اجْعَلِ النُّورَ فِي بَصَرِي وَالْبَصِيرَةَ فِي دِينِي وَالْيَقِينَ فِي قَلْبِي وَالْإِخْلَاصَ فِي عَمَلِي وَالسَّعَةَ فِي رِزْقِي وَذِكْرَكَ بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ عَلَىٰ لِسَانِي وَالشُّكْرَ لَكَ أَبَداً مَا أَبْقَيْتَنِي. خداوندا، در ديده‌ام روشنايى، و در دينم بصيرت و روشندلى و در قلبم یقین، و در عملم اخلاص، و در روزى‌ام وسعت و يادت را در شبانه‌روز بر زبانم قرار ده، و شکرت را پيوسته و تا زمانى كه پاينده‌ام داشته‌اى، ارزانى‌ام دار. 🔹اللّٰهُمَّ لَا تَجِدُنِي حَيْثُ نَهَيْتَنِي وَبَارِكْ لِي فِيمَا أَعْطَيْتَنِي وَارْحَمْنِي إِذَا تَوَفَّيْتَنِي إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْ ءٍ قَدِيرٌ. خداوندا، هرگز مرا در آنجا كه نهى فرموده‌اى نياب، و آنچه را كه عطا فرموده‌اى پر بركت گردان و هنگامى كه جانم را مى‌ستانى بر من رحم کن، به راستى كه تو بر هر چيز توانايى. 📔کتاب بهجت‌الدعاء، ویراست دوم، ص٢٨٠ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
08.mp3
44.67M
📖 تفسیر سورۀ توحید، سال پنجم، 🔰جلسۀ هشتم 8️⃣ 🌿تبیین انفسی نوروز انسانیت بر مدار شمس حقیقت ولایت 🎙بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دام‌ظلّه‌الوارف 🗓۱۴۰۳/۰۱/۰۱ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤 صدف دُرّ عصمت فاطمی 🎙گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج‌ آقای موسوی دام‌ظله‌الوارف 🗓 رمضان ۱۴۴۴ #⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
09.mp3
36.57M
📖 تفسیر سورۀ توحید، سال پنجم، 🔰جلسۀ نهم 9️⃣ 🖤 به مناسبت وفات حضرت خدیجۀ کبری سلام‌الله‌علیها 🎙 بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دام‌ظله‌الوارف 🗓 ۱۴۰۳/۰۱/۰۲ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🕊صلَّیَ اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 📋داوود رقّى گويد: نزد امام صادق علیه‌السلام بودم كه حضرت علیه‌السلام آب خواست. 😭 هنگامى كه آب را نوشيد، ديدم اشکِ حضرت علیه‌السلام جارى شده و چشمان ايشان در اشک غرق گشت. آن‌گاه به من فرمودند: 📜 لعَنَ اللَّهُ قَاتِلَ الْحُسَيْنِ وَمَا مِنْ عَبْدٍ شَرِبَ الْمَاءَ فَذَكَرَ الْحُسَيْنَ وَأَهْلَ بَيْتِهِ وَلَعَنَ قَاتِلَهُ إِلَّا كَتَبَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ لَهُ مِائَةَ أَلْفِ حَسَنَةٍ وَحَطَّ عَنْهُ مِائَةَ أَلْفِ سَيِّئَةٍ وَرَفَعَ لَهُ مِائَةَ أَلْفِ دَرَجَةٍ وَكَأَنَّمَا أَعْتَقَ مِائَةَ أَلْفِ نَسَمَةٍ وَحَشَرَهُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ثَلِجَ الْفُؤَادِ؛ 💧اى داوود! خداوند قاتل حسين علیه‌السلام را لعنت كند! هر بنده‌اى كه آب بنوشد و به ياد حسين علیه‌السلام و اهل‌بیتش بيفتد و قاتل او را لعنت كند، خداوند صدهزار حسنه برايش مى‌نويسد، صدهزار گناه را از او برمى‌دارد، صدهزار درجه او را بالا مى‌برد و مانند آن است كه صدهزار برده آزاد كرده است و خداوند او را در روز قيامت با قلب آرام محشور مى‌كند. 📚كافی، ج ‏۶، ص ۳۹۱ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فضائل الرمضان 2️⃣ 💬 رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله در مقام بیان فضائل ماه رمضان می‌فرماید: وَهُوَ شَهْرُ الصَّبْرِ وَإِنَّ الصَّبْرَ ثَوَابُهُ الْجَنَّةُ ماه رمضان ماه صبر است و ثواب صبر نیز بی‌شک بهشت است. 📗 فضائل الأشهر الثلاثة، ص۷۱ 🔍 فقه حدیث روزۀ ماه مبارک رمضان بر خلاف اکثر عباداتْ ترک عمل و کَفُّ‌النفس است و از این رو ریشه در صبر دارد. عظمت این عبادت آنگاه روشن می‌شود که صائم در ماه رمضان به ملکۀ صبر دست یابد، چه اینکه غرض صاحبان شریعت از وضع عبادات جوارحی، وصول و نیل به ملکات نفسانی و صفات حمیده است و غرض از وجوب روزه که کَفُّ‌النفس از اموری است که در سایر ماه‌ها حلال محسوب می‌شود، بی‌شک نیل به صفت حمیدۀ صبر است، فلذا حضرت ختمی مرتبت صلّی‌الله‌علیه‌وآله ماه مبارک رمضان را ماه صبر می‌نامد که در صورت حصول این صفت شریف در نفس صائم، جزایی جز بهشت نخواهد داشت. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که صفت صبر بنابر منطق قویم قرآن کریم ریشۀ امامت است، چرا که می‌فرماید: «وَجَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا؛ و برخی از ایشان را بدان جهت که صابرند امامانی قرار دادیم که به امر ما هدایت می‌کنند» (سجده/۲۴). با توجه به این نکته، عبادت صیام در واقع تقویت حلقۀ اتصال شیعیان با حضرات معصومین علیهم‌السلام است و چنانچه این عبادتِ جوارحی در جوانح ایشان رسوخ نماید و به ملکۀ صبر نایل آیند، بیش از پیش به ائمۀ خویش قرب یافته و موانع و حجاب‌های میان خود و پیشوایان خود را زائل نموده‌اند و چنین شیعیانی بی‌شک به بهشت ولایت داخل می‌شوند و از نِعَم آن در همین دنیا بهره‌مند خواهند بود. 🖋استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظله‌الوارف #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 روزی تو خواهی آمد 🔹به نماز صبح و شب‌ات سلام 🔸و به نور در نسب‌ات سلام 🔹و به خال کنج لبت سلام 🔸که نشسته با چه ملاحتی... مداح: سید حجت بحرالعلومی طباطبایی #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
💬امام صادق علیه‌السلام فرمودند: 📃بِكُمْ تُنْبِتُ الْأَرْضُ أَشْجَارَهَا وَبِكُمْ تُخْرِجُ الْأَشْجَارُ أَثْمَارَهَا؛ 🌴درختان زمین به وسیلۀ شما (اهل‌بیت علیهم‌السلام) می‌رویند و به سبب شما به ثمر می‌نشینند. 📚من لا يحضره الفقيه، ج‏ ۲، ص ۵۹۶ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
10.mp3
33.62M
📖 تفسیر سورۀ توحید، سال پنجم، 🔰جلسۀ دهم 0️⃣1️⃣ 🎙 بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دام‌ظله‌الوارف 🗓 ۱۴۰۳/۰۱/۰۴ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
💠 اشتباهی در معنای صله رحم ❖ استاد شبیری زنجانی: ● روایتی داریم از عُمَر بن یزید از امام صادق علیه السلام، که این عمر بن یزید، بَیّاع سابری است که در وثاقتش بحثی نیست. روایت از جهت سندی معتبر است. ... عَنْ عَمْرَ بْنِ يَزِيدَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: سُئِلَ‏ عَنِ‏ الصَّدَقَةِ عَلَى مَنْ يَسْأَلُ عَلَى الْأَبْوَابِ أَوْ يُمْسِكُ ذَلِكَ عَنْهُمْ وَ يُعْطِيهِ ذَوِي قَرَابَتِهِ سوال این است که افرادی هستند که به درب خانه می آیند و گدایی می کنند، (حالا علی الباب خصوصیتی ندارد، ممکن است در خیابان هم گدایی کند را شامل شود) آیا این مال را به این سائل بدهم یا نگه دارم و به فامیل فقیر بدهم؟ امام صادق علیه السلام میفرمایند: لَا بَلْ يَبْعَثُ بِهَا إِلَى مَنْ بَيْنَهُ وَ بَيْنَهُ قَرَابَةٌ فَهَذَا أَعْظَمُ لِلْأَجْرِ. (ثواب الأعمال و عقاب الأعمال؛ ص142) ● روایتهای زیادی داریم که در جایی که انسان خویشاوند محتاج دارد مناسب نیست به دیگران بدهد و فامیل محتاج مقدم است. به عنوان نمونه روایت مسعدة بن صدقة از امام صادق علیه السلام؛ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنِ الصَّادِقِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: الصَّدَقَةُ عَلَى‏ مِسْكِينٍ‏ صَدَقَةٌ وَ هِيَ عَلَى ذِي رَحِمٍ صَدَقَةٌ وَ صِلَةٌ. (بحار الأنوار ؛ ج‏93؛ ص137) و مرحوم شیخ ابوالفتوح در تفسیرش از پیامبر نقل کرده؛ صَدَقَتُكَ‏ عَلَى‏ الْفَقِيرِ صَدَقَةٌ وَ عَلَى الْأَقْرِبَاءِ صَدَقَتَانِ لِأَنَّهَا صَدَقَةٌ وَ صِلَةُ الرَّحِمِ. (تفسير الشيخ أبي الفتوح الرازيّ؛ ج 1؛ ص 354) ● در اینکه یکی از مصادیق روشن صله رحم کمک مالی به خویشاوند محتاج است تردیدی نیست، ولی صله رحم فقط اختصاص به کمک مالی ندارد. صله رحم یعنی رسیدگی به خویشاوند. در ترجمه صله رحم نزدیکترین واژه فارسی به آن رسیدگی به خویشاوند است. مراجعه کنید به کتاب نهایه ابن اثیر، در واژه صله رحم میگوید: کنایه است از برّ و محبت و امثال آن. در معنای صله رحم اشتباهی شده است، معنای آن: وَصَلَ الرحمَ است نه وَصَلَ الی الرحمِ، رحم مفعول بنفسه وَصَلَ است، یعنی خویشاوند را رسید، یعنی همان رسیدگی کرد. ● محبت و رسیدگی به خویشاوند گاهی محبت مالی است و گاهی رفتن به منزل ایشان. رفتن به خانه فامیل در جایی که محبت به صاحب خانه تلقی شود و نیاز معنوی او را برآورده کردن باشد، صله رحم است. هر گونه رفتن به منزل فامیل صله رحم نیست. صله رحم یعنی رسیدگی به خویشاوند و برطرف کردن نیاز مادی یا معنوی ایشان و در جایی هست که این ارتباط باعث خوشحال شدن او شود و در جایی که با رفتن او به زحمت می افتد، صله رحم نیست. 🔺درس خارج فقه؛ ۲۷ دی ۱۴۰۲ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
11.mp3
31.55M
📖 تفسیر سورۀ توحید، سال پنجم، 🔰جلسۀ یازدهم 1️⃣1️⃣ 🎙 بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دام‌ظله‌الوارف 🗓 ۱۴۰۳/۰۱/۰۵ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖انس با قرآن 💬گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف 🗓 رمضان ۱۴۴۴ ق #⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
12.mp3
29.64M
📖 تفسیر سورۀ توحید، سال پنجم، 🔰جلسۀ دوازدهم 2️⃣1️⃣ 🎙 بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دام‌ظله‌الوارف 🗓 ۱۴۰۳/۰۱/۰۶ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹ریشۀ کرامت 🎙گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج‌آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف 🗓 رمضان ۱۴۴۴ ق #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
013.mp3
35.57M
📖 تفسیر سورۀ توحید، سال پنجم، 🔰جلسۀ سیزدهم 3️⃣1️⃣ 🎊ولادت امام مجتبی علیه‌السلام 🎙 بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دام‌ظلّه‌الوارف 🗓 ۱۴۰۳/۰۱/۰۷ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat