eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
1هزار ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 🔻آیا امیرالمومنین بدنبال حکومت بود؟ 💠 استاد رحیم پور ازغدی 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻پاسخ یک پژوهشگر فلسفه علم به اظهارات رسول جعفریان 🔸محمد جمالی، پژوهشگر حوزه فیزیک بنیادی جناب دکتر جعفریان در مقاله خود فرموده‌اند: «در میان ما هم این سال‌ها، علم بیشتر در نظامی‌گری رشد کرده است.» 🔸 این نشان می‌دهد که ما هنوز تفاوت علم و تکنولوژی را درست نمی‌شناسیم. 🔸بله ما در حوزه تکنولوژی‌های نظامی پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم (هرچند که همچنان با تراز مطلوب فاصله داریم) اما نه در حوزه علم! 🔸 این خلط، آنجا مهم است که وقتی علم و فناوری یکی انگاشته شد، می‌گوییم علم، غربی و شرقی ندارد! 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1950 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻پاسخ یک پژوهشگر فلسفه علم به اظهارات رسول جعفریان 🔸محمد جمالی، پژوهشگر حوزه فیزیک بنیادی مهم‌ترین نقد وارد به مصاحبه جناب دکتر جعفریان، مسئله تمایز علم و دین است. 🔸فلسفه علم نشان داده است که علم، عاری از متافیزیک نیست و همیشه ما دچار عدم تعین قطعی نظریه‌ها هستیم، یعنی همواره مجموعه‌ای از نظریات علمی وجود دارند که گرچه از مبانی متعددی اخذ شده‌اند، ولی کلیه نتایج و داده‌های تجربی را توضیح می‌دهند. 🔸در انتخاب بین این نظریه‌ها، داده‌های تجربی کفایت نمی‌کند و ما مجبوریم دست به دامان متافیزیک شویم؛ زیرا برای کار علمی و ادامۀ راه و اتصال آن به صنعت مجبور به انتخاب هستیم. 🔸پس در مقام نظریه پردازی، داوری، برداشت از داده‌های تجربی، جریان علم و غیره، ما علم سکولار و علم دینی داریم. 🔸علاوه بر این، علم، حاوی فرهنگ است و با خودش فرهنگ را منتقل می‌کند، یعنی علم مقوله‌ای خنثی نبوده و نیست، و این را نمی‌توان نادیده گرفت. 🔸بله ما هم موافقیم که قرآن و حدیث دایره المعارف علم نیستند و کار علمی باید عمدتاً با ابزار خاص خودش (تجربه و نظریه‌پردازی) صورت گیرد، ولی در مقام جمع‌بندی‌ها مفروضات متافیزیکی وارد می‌شوند. 🔸 به همین دلیل در حوزه جهان اتمی بین دو فیزیکدان تراز اول قرن بیستم (اینشتین و بور)، اختلاف نظر بود، و این اختلاف به تفاوت مبانی فلسفی آن‌ها برمی­‌گشت. 🔸 ما قائلیم که دین الهی، مبانی معرفت‌شناسی و هستی‌شناسی علم (یعنی جهان بینی) را به ما می‌دهد و علمی که در این چهارچوب بوجود آید، علم دینی محسوب می‌شود. برای توضیحات بیشتر خواننده را به کتاب «از علم سکولار تا علم دینی» نوشته دکتر مهدی گلشنی ارجاع می‌دهم. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1950 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻فضای مجازی و انتشار اخبار و تحلیل‌های کذب 🔹تقریباً هر روزه و پس از انتشار اخبار مختلف در ایران، رسانه‌های معاند وارد عمل شده و اخبار را به شکلی وارونه در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی خود منتشر می‌کنند. 🔹ساز و کار فعالیت این رسانه‌ها به این شکل است که ابتدا خبر را به شکل غیرواقعی و یا مبهم منتشر کرده و با دعوت کارشناسانی که عمدتاً معاند جمهوری اسلامی هستند. 🔹خبر را توسعه داده و آن را بر اساس خواست و سیاست‌های استکباری رؤسایشان تحلیل و تفسیر می‌کنند. ✍️نویسنده:عرفان خلیلی‌فر 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1911 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻فضای مجازی و انتشار اخبار و تحلیل‌های کذب 🔹جنجال در پی تصویب پیش‌نویس سند «برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین» نمونه‌ای از اینگونه فعالیت رسانه‌های معاند، پرداختن بیش از حد آنان و شایعه‌پراکنی پیرامون تصویب پیش‌نویس سند «برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین»توسط هیئت دولت ایران است. 🔹بلافاصله پس از تصویب پیش‌نویس این سند، رسانه‌های معناد جمهوری اسلامی تفسیرهای کذبی را از این همکاری در رسانه‌های خود منتشر نمودند. 🔹برای مثال، دویچه‌وله فارسی ضمن تعبیر این سند به «خیانت به منافع ملی»، نوشت: «در میان ایرانیان خارج از کشور نیز قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین مخالفان بسیاری دارد که آن را با قرارداد ترکمانچای مقایسه می‌کنند و خیانت به منافع ملی ایران می‌دانند. 🔹بی‌بی‌سی فارسی نیز در خبری با تیتر «سند همکاری‌ ایران و چین؛ «حکمت‌آمیز» یا «قرارداد ترکمن‌چای»» از منظر دویچه‌وله به سند همکاری چین و ایران پرداخت. 🔹پس از طرح شایعات توسط رسانه‌های معاند، دکتر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، توافق با چین برای واگذاری جزیره کیش در خلیج فارس و فروش ارزان نفت -که توسط رسانه‌های معاند مطرح شده بود- را تکذیب کرد. ✍️نویسنده:عرفان خلیلی‌فر 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1911 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻سلبریتی و تلاش برای دیده‌شدن 🔸سلبریتی یک پدیده کاملاً جدید است؛ 🔸سلبریتی یعنی کسی که به انواع و اقسام اقدامات دست می‌زند یا از جهات خاصی مورد توجه جامعه قرار می‌گیرد و شهرت عامل اصلی شناختن هویت این فرد می‌شود. 🔸چنین چیزی نه تنها در اسلام، بلکه در همه تفکرهای پیشا مدرن و تاریخ‌هایی که پیش از شکل‌گیری رسانه‌های اجتماعی وجود داشتند، اصلاً شناخته شده و قابل فهم نبود. 🎤گفت وگو با: دکتر محسن ردادی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1908 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻سلبریتی و تلاش برای دیده‌شدن 🔸سلبریتی محصول یک اتفاق جدید و مدرن و کاملاً متفاوت است. 🔸اگر نظر اسلام را در رابطه با این افراد بخواهیم، اسلام نمی‌گوید این خوب یا بد است. 🔸قاعدتاً بهتر است پاسخ این سوال را یک اسلام‌شناس بدهد، اما من که اطلاعاتی در این زمینه دارم و بحث ارتباطات را دنبال می‌کنم، به نظرم اسلام روی مسئولیت‌پذیری تاکید دارد. 🔸 اسلام نمی‌گوید پولدار شو یا فقیر شو. اما می‌گوید اگر پولدار شدی، یک‌سری مسئولیت‌ها داری و نباید از این مسئولیت‌ها سرپیچی کنی؛ 🔸اسلام نمی‌گوید قدرت بدست بیاور یا نه؛ بنابراین نمی‌شود گفت رئیس‌جمهور بودن در اسلام ممدوح است یا مذموم، اما اگر کسی رئیس‌جمهور شد مسئولیت‌هایی دارد. 🎤گفت وگو با: دکتر محسن ردادی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1908 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻زنگ خطر کوچک شدن ۳۳ درصدی اقتصاد آمریکا 🔹 نرخ بیکاری در ایالات متحده از ۳.۵ درصد در فوریه گذشته به بالای ۲۰ درصد در آوریل رسیده است. 🔹بیکاری بخش عظیمی از اقتصاد آمریکا و همچنین فلج شدن بخش‌های گسترده تجاری، خدماتی و… معنایی جز کوچک‌تر شدن توان این کشور برای تولید کالا و خدمات نداشته است. 🔹براساس جدید‌ترین آمار منتشر شده از سوی فدرال رزرو اقتصاد آمریکا پس از ۲۳ فصل متوالی و نزدیک به۶سال رشد بی‌وقفه، در چهار ماهه نخست سال جاری میلادی و تحت‌تاثیر شیوع ویروس کرونا در دام رکود افتاده است. 🎤گفت وگو با:مرتضی عبدالحسینی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1945 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻زنگ خطر کوچک شدن ۳۳ درصدی اقتصاد آمریکا 🔹براساس آمار، رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه منتهی به ژانویه ۲۰۲۰ با کاهش ۵درصدی به رقم ۲۱۵۶۱ میلیارد دلار رسیده و در سه ماهه دوم منتهی به آوریل ۲۰۲۰ نیز با کاهش بسیار عجیب ۳۳ درصدی رقم ۱۹۴۰۸ میلیارد دلار را به ثبت رسانده است. این به معنای کوچک‌تر شدن کیک اقتصاد آمریکا و رکود به مراتب گسترده‌تر از رکود‌های ۱۹۳۰ و ۲۰۰۸ است. 🔹از سوی دیگر و با توجه به کاهش نرخ بهره به محدوده صفر برای ترغیب اقتصاد و همچنین اجرای سیاست‌های انبساطی مالی و پولی بسیار گسترده از سوی دولت و فدرال رزرو، متغیر‌های اقتصادی نیز سیگنال‌های منفی را مخابره می‌کنند. 🔹براساس آمار نقدینگی(m2) در اقتصاد آمریکا تنها در سه ماهه اخیر چیزی در حدود ۲۰ درصد رشد را تجربه و به رقم تاریخی ۱۸ هزارو ۱۶۷ میلیارد دلار رسیده است. 🔹این درحالی است که جز سیال و تورم‌ساز نقدینگی یعنی پول(m1) نیز تنها در ۶ ماهه ابتدایی ۲۰۲۰ با رشد ۳۲ درصدی از ۳۹۰۰ به حدود ۵۲۰۰ میلیارد دلار رسیده است. 🔹براساس آمار، رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه منتهی به ژانویه ۲۰۲۰ با کاهش ۵درصدی به رقم ۲۱۵۶۱ میلیارد دلار رسیده و در سه ماهه دوم منتهی به آوریل ۲۰۲۰ نیز با کاهش بسیار عجیب ۳۳ درصدی رقم ۱۹۴۰۸ میلیارد دلار را به ثبت رسانده است. 🔹 این به معنای کوچک‌تر شدن کیک اقتصاد آمریکا و رکود به مراتب گسترده‌تر از رکود‌های ۱۹۳۰ و ۲۰۰۸ است. از سوی دیگر و با توجه به کاهش نرخ بهره به محدوده صفر برای ترغیب اقتصاد و همچنین اجرای سیاست‌های انبساطی مالی و پولی بسیار گسترده از سوی دولت و فدرال رزرو، متغیر‌های اقتصادی نیز سیگنال‌های منفی را مخابره می‌کنند. 🔹براساس آمار نقدینگی(m2) در اقتصاد آمریکا تنها در سه ماهه اخیر چیزی در حدود ۲۰ درصد رشد را تجربه و به رقم تاریخی ۱۸ هزارو ۱۶۷ میلیارد دلار رسیده است. 🔹این درحالی است که جز سیال و تورم‌ساز نقدینگی یعنی پول(m1) نیز تنها در ۶ ماهه ابتدایی ۲۰۲۰ با رشد ۳۲ درصدی از ۳۹۰۰ به حدود ۵۲۰۰ میلیارد دلار رسیده است. 🎤گفت وگو با:مرتضی عبدالحسینی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1945 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻شهرت امری ابزاری است و بستگی دارد در چه مسیری به کار گرفته شود 🔹شهرت یکی از ظرفیت‌ها و سرمایه‌های اجتماعی محسوب می‌شود . 🔹مثل بقیه سرمایه‌هایی که در هر فرهنگ و جامعه‌ای متناسب با آن فرهنگ و جامعه جهت‌گیری می‌شود . 🔹 هم مبدأ تولید آن سرمایه مشخص می‌شود و هم مسیر بهره‌مندی از آن سرمایه مشخص می‌شود، در جوامع دیگر هم اینطور است. 🎤گفت وگو با: حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1985 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻شهرت امری ابزاری است و بستگی دارد در چه مسیری به کار گرفته شود 🔹اهمیت به دیده‌شدن، به یک معنا علاقه‌مندی فطری انسان است. 🔹 اما این علاقه‌مندی فطری ریشه در یک فطرت اولیه‌ای بیشتری دارد و آن اینکه انسان علاقه‌ به مفیدبودن دارد؛ علاقه دارد که منشأ اثر باشد و بیهوده زندگی نکند. 🔹همان مبنا و سنتی که خداوند متعال در قرآن می‌فرمایند «مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا»، آسمان و زمین و کلیه کائنات را به باطل نیافریدیم، فطرت و فلسفه خلقت انسان‌ها هم کمال‌جویی و مفیدبودن است. یکی از لوازم اینکه انسان مفید و کارش موثر باشد این است که قابلیتش مورد توجه قرار گیرد تا از قابلیت او استفاده بشود. لذا انگیزه دیده‌شدن به عبارتی در قدم اول به فطرت انسان برمی‌گردد. 🔹اما همانطور که انسان همیشه بر فطرت الهی خودش باقی نمی‌ماند و می‌تواند بر این فطرت سرپوش بگذارد و یک هویت ثانوی برای خودش ایجاد کند. 🔹در خصوص بحث شهرت نیز همینطور است. ممکن است فطرت الهی انسان دست‌خوش تغییر شده و به شهرت‌طلبی تبدیل شود که ریشه این شهرت‌طلبی، قدرت‌طلبی و نفع‌پرستی می‌تواند باشد؛ در این صورت طبیعتاً علامت خوبی برای رشد انسان نیست. 🎤گفت وگو با: حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1985 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻به نام انسان‌دوستی، به کام فمینیسم 🔸فیلم «خواهران جنگ» تولید مشترک دو کشور فرانسه و بلژیک در سال ۲۰۱۹ بنا دارد تا روایتی از جنایات داعش بر مردم ایزدی‌مذهب و کرد عراق داشته باشد. 🔸ایراد اساسی و جدی این فیلم در آن است که تجمع این زنان داوطلب چندملیتی اساسا در فیلم حرکتی فمینیستی نشان داده می‌شود . 🔸وجه انسان‌دوستانه این حرکت عملا به محاق غفلت و چه‌بسا به فراموشی سپرده می‌شود. ✍️نویسنده:عارف افشار 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1990 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻به نام انسان‌دوستی، به کام فمینیسم 🔸تکلیف فیلمساز تا حدی با ما مشخص است؛ بنا دارد با حربه عاطفه و انسان‌دوستی کلاه گشادی سر مخاطب بگذارد. 🔸رسما و علنا ناجیان مردم ستمدیده از داعش در فیلم، یک گروهک مبارز چندملیتی فمینیست معرفی شده‌اند. 🔸سابق بر این، وقتی صحبت از تحریف تاریخ بود، نگاه‌مان به چند سده قبل معطوف می‌شد اما در روزگاری که کوچک‌ترین فعل و انفعالی در یک گوشه از کره‌زمین در کسری از ثانیه به جهانیان مخابره می‌‌شود، پدیده‌‌ای مثل جنگ به وسعت و عظمت یک سرزمین و چند ملت به راحتی،قبل تحریف نمی‌‌شود. 🔸 از زمان تیتراژ ابتدایی که نام برخی شبکه‌‌‌های فرانسوی در لیست حامیان فیلم درج شد، تا خود فیلم و خرده‌قصه‌های ناموزون آن، همگی در حد یک رپرتاژ خبری-تبلیغاتی برای جریان فمینیسم هستند، نه بیشتر. 🔸 به واقع با اثر هنری قابل اعتنایی از جهت فرم، تکنیک و حتی محتوا هم مواجه نیستیم. در یک کلام فیلم به نام انسان‌دوستی اما به کام فمینیسم است. ✍️نویسنده:عارف افشار 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1990 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻می‌خواستیم غرب‌شناسی انتقادی و اصالت‌باور را از سانسور روشنفکری بیرون بیاوریم 🔹ما با یک سیر تطور در بحث غرب‌شناسی روبه‌رو هستیم. 🔹به این معنا که غرب‌شناسی‌های مختلفی داشتیم و داریم که هرکدام نیز تحولاتی داشته‌اند و در مجموع نیز می‌توان گفت غرب‌شناسی ما در کل دچار تحولاتی شده است. 🔹 اما اینکه به کدام سمت رفته است، نیاز به توضیح دارد. 🎤گفت و گو با:ذبیح‌الله نعیمیان 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2000 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻می‌خواستیم غرب‌شناسی انتقادی و اصالت‌باور را از سانسور روشنفکری بیرون بیاوریم 🔹سیدجمال یک نگاه فلسفی داشته و چه در حوزه‌های علمی شیعی و چه در دروس رایج فقهی، ورودی فلسفی به‌ویژه با نگاه مشائی دارد. 🔹همین‌طور که نگاه فقهی-سیاسی هم در پشت تلقی او وجود دارد ولی وقتی به میدان تعاملات اجتماعی-سیاسی وارد شده و فعالیت‌های او صبغه سیاسی-اجتماعیِ در میدان پیدا کرده، نگاه او به یک نگاه تاریخی-اجتماعی تکوین یافته و در شرف یک نوع نگاه تمدنی قرار گرفته است. 🔹سراغ دیگر افراد نیز که در خارج از فضای ما در ایران–اما نزدیک به ایران ولی دارای پشتوانه فکری ایران معاصر خاصه زبان فارسی- هم که می‌رویم، مشاهده می‌کنیم که فردی چون اقبال لاهوری هم آغازگر یک نوع غرب‌شناسی سیاسی-فلسفی است چون در غرب فلسفه خوانده و نگاه فلسفی غرب و شرق را فی‌الجمله می‌شناسد. 🔹اما دو وجهی که توامان در رویکرد این دو فرد مذکور وجود دارد این است که اولا فی‌الجمله سنت‌گرا هستند که قابل نقد است -هرچند تمایزاتی نیز با همدیگر دارند- و ثانیا اینکه یک‌نوع اصالت‌زدایی در رویکرد غرب‌شناسی آنها وجود دارد و یک‌نوع نگاه انتقادی به تمدن رقیب و مسیطر غرب هم دارند. 🎤گفت و گو با:ذبیح‌الله نعیمیان 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2000 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻لزوم معماری فضای مجازی بر اساس جامعه ایرانی 🔸چین تنها کشوری است که توانسته خود را از لوای حاکمیت مجازی آمریکایی‌ها بیرون بکشد و با ترسیم مرزهای مجازی و اعمال حاکمیت خود بر تعامل شرکت‌ها و پلتفرم‌ها، از تضعیف حاکمیت خود جلوگیری کند. 🔸عنوان Multilateralism به این الگوی چین اطلاق می‌شود. 🔸درست است که جهان در ساحت فیزیکی به سمت چندقطبی‌شدن حرکت می‌کند و آمریکایی‌ها در حال ضعفند و بازیگران قدرتمندی چون چین، هند، برزیل و… در حال ظهور هستند، ولی مجازی‌شدن عالم به دلیل توانایی آمریکایی‌ها در عرصه مجازی و حاکمیت ایشان در این عرصه، منجر به تغییر این روند و احیای قدرت و اقتدار آمریکایی‌ها می‌شود. 🔸حواس‌مان هم باشد که در اسناد ۱۷گانه ۲۰۳۰ زیرساخت اجرایی‌شدن این اسناد فناوری اطلاعات و ارتباطات یا همان فضای مجازی ذکر شده است. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1993 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻لزوم معماری فضای مجازی بر اساس جامعه ایرانی 🔸فضای مجازی به دلیل ماهیتی که دارد نقش بازیگران عمومی و خصوصی ملی و بین‌المللی بسیار پررنگ‌‌تر از فضای فیزیکی است. 🔸الان آمریکایی‌ها حاکم مطلق فضای مجازی و اینترنت جهانی هستند. 🔸این سلطه و حاکمیت در لوای موسسات و شرکت‌های بزرگی چون آیکان و گوگل و فیس‌بوک و… انجام می‌شود. 🔸الگوی حکمرانی مجازی آمریکایی‌ها با عنوان زیبای چند ذی‌نفعی سامان می‌‌یابد؛ بدین صورت که فضای مراوده و تعامل، بین شرکت‌ها و مستقل از دولت‌ها تعریف می‌شود. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1993 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 🔻مواجهه با رسانه های جدید 💠 دکتر رفیع الدین اسماعیلی 📍استاد دانشگاه و مدیر موسسه فرهنگی رسانه‌ای شناخت 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🔰معرفی اجمالی دوره دین و سینما: 🔹معرفی دوره: اکنون که بيش از صد سال از عمر مي‌گذرد و توجه رسانه‌هاي جهاني، به حضور دين در زندگي بشر به نحو شگفت‌آوري رشد کرده است، مضامین دینی در فیلم‌های ظاهراً سکولار نیز مورد تأمل و تکرار قرار گرفته است و سينماي ديني، قدسی و معناگرا، به عنوان يکي از پيشروترين و پرمخاطب‌ترين انواع سينمايي مطرح شده است، پس ضروری است که محققین حوزوی و دانشگاهی به سمت فهم و تحلیل مدققانه آن بروند و اهالی و نیز در مطالعات خویش این بخش مهم را بیشتر از قبل در نظر داشته باشند. در اين دوره، همت بر آن بوده است که نحوه تعامل نگره‌ها و مؤلفه‌ها و عناصر ديني و شبه دینی مکاتب و آئین‌های مهم جهان و سينماهای مطرح در جهان مورد بررسي قرار گيرد. 🔸سرفصل‌های اصلی دوره: 1. در سينما 2.، مکاتب وابسته و سينما 3.بررسی انواع روش های نقد و تحلیل 🗣معرفی اساتید دوره: – دکتر : رئیس انجمن – دکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم – درس خارج حوزه – استاد محمد حسین فرج نژاد: عضو هیات مدیره انجمن سواد رسانه – دکتری حکمت هنر دینی دانشگاه ادیان و مذاهب – درس خارج – حجت الاسلام والمسلمین سعید ارجمند فر: عضو هيئت علمي جامعه المصطفي العالميه– دکتری حکمت متعالیه موسسه علوم انساني و مطالعات فرهنگي – درس خارج حوزه لینک دوره: yun.ir/0mgpa6 @savad_rasaneh 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻درب باغِ سبز خصوصی¬سازی در اصلاحات آموزشی 🔹خصوصی­‌سازی یک برنامه در گفتمان سرمایه­‌داری است که با مبانی نظری خاص، رقابت در «بازار» و دغدغه «سودآوری» را به وجود آورنده کیفیت «آموزش» تلقی کرده و این برنامه را در خدمت نظام آموزشی می­‌داند. 🔹این مفهوم دقیقاً همان مفهومی است که در سند رهنامه که حلقه واسط سند تحول بنیادین و فلسفه تعلیم و تربیت محسوب می‌شود، آمده است. ✍️نویسنده: رقیه فاضل 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2004 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻درب باغِ سبز خصوصی¬سازی در اصلاحات آموزشی 🔹در نگاه لیبرال سرمایه­‌داری، بازار و سازوکارهای آن، خودنظم‏ده و طبیعی است و نیازی به مداخله دولت‌ها در این نظم ندارد. 🔹این اصل در نگاه نئولیبرال شدت گرفته و سازوکار بازار نه­ تنها در عرصه اقتصاد پذیرفته شده، بلکه به عرصه خدمات اجتماعی و فرهنگی و آموزشی نیز نفوذ کرده. 🔹 تأکید می‌شود که دولت نه­ تنها نباید در سازوکار بخش خصوصی و بازار مداخله کند، بلکه به صورت ایجابی نیز موظف به تسهیل­گری برای فعالیت بیشتر بخش خصوصی است. 🔹در این نگاه، آموزش و تربیت یک «کالا» است که می‌تواند در بازار آموزشی خرید و فروش شود. 🔹این بازار عرضه و تقاضایی دارد و قیمت این آموزشِ کالایی شده،در چانه‌زنی‌های طبیعیِ مشتریان و عرضه­ کنندگان آموزش تعیین می­‌گردد و در رقابت میان عرضه­‌کنندگان، کیفیت آموزشی بالاتر رفته، ضعیف‌ها نابود می‌شوند و اصلح باقی می‌ماند. ✍️نویسنده: رقیه فاضل 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2004 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻راه‌کارهای مقابله با پدیده سلبریتی 🔸برخی معتقدند هر چقدر هم که کار کنیم چون آنها در بحث پیشرفت و توسعه تکنولوژی چون گام‌های جلوتری دارند و ابزارهای بیشتری در اختیارشان هست (باز کار به جایی نمی‌رسد). 🔸ما دو فرهنگ داریم؛ یکی فرهنگ فعال است و یکی فرهنگ منفعل. 🔸فرهنگ فعال، فرهنگی است که یک امر یا پدیده‌ای را که می‌خواهد وارد فرهنگش بشود، در مقابلش به صورت فعالانه عمل می‌کند و بر اساس مبانی و دیدگاه‌های خودش آن را بازخوانی و باز تولید می‌کند. 🎤گفت و گو با :دکتر رفیع‌الدین اسماعیلی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1954 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻راه‌کارهای مقابله با پدیده سلبریتی 🔸دنیای غرب از میراث فرهنگی اسلام در قرون گذشته‌ با بازخوانی و باز تولید استفاده کرد. 🔶حتی یکسری کتاب‌ها هم در این زمینه نوشته شده است که دقیق گفته چگونه غرب از این میراث بهره برده. 🔸فرهنگ منفعل دیگر قدرت گزینش ندارد و آن قدرت خودش را از دست داده است و نسبت به آن فرهنگی که آن پدیده را تولید می‌کند کاملا منفعل شده و آن سلطه را پذیرفته است. 🔸در این بین فرهنگ مصرف کننده هم در موضع انفعال به گونه‌ی تقلیدی دارد استفاده می‌کند و این اتفاقی است که برای خیلی از کشورهای در حال توسعه دارد می‌افتد و یا افتاده است. 🔸این مساله در حوزه سیاست‌گزاری فرهنگی و حتی در حوزه دانشگاه‌ها خیلی نقش دارد. 🎤گفت و گو با :دکتر رفیع‌الدین اسماعیلی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1954 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻کرونا و ایجاد چالش در مسیر فقه حکومتی 🔹یک از اشکالاتی که به فقه می گیرند این است که تا از فقه پرسش نشود. 🔹نمی‌تواند پاسخی بدهد و سؤال جدیدی را طرح کند؛ یعنی فقه منطق بحث درونی ندارد، ولی می‌توان گفت که در طول تاریخ با اینکه حکومت اسلامی وجود نداشته است. 🔹 فقها به بسیاری از مسائل مرتبط با حکومت پرداخته‌اند، بدون آنکه از آنها پرسیده شده باشد. 🔹حتی وقتی حکومت نداشتیم از درون فقه، نظریه فقهی حکومت بیرون آمده و این بهترین شاهد است که علم فقه اینگونه که برخی می‌گویند نیست. 🎤گفت و گو با :حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد رهدار 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2007 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻کرونا و ایجاد چالش در مسیر فقه حکومتی 🔹در حال حاضر شبهات ناظر به فقه بیشتر ناظر به شناسه‌های فقهی است؛ مثلاً آیا فقه می‌تواند مسائل پیچیده جامعه امروزی را درک کند؟ 🔹 آیا می‌تواند با این قاعده که موضوع‌شناسی کار فقیه نیست و فقط حکم از فقیه است، جامعه را اداره کند؟ 🔹افراد بسیاری جواب داده‌اند که کفایت نمی‌کند. 🔹پیچیدگی جوامع سبب شده که پیوند وثیقی میان موضوع و حکم وجود داشته باشد؛ یعنی موضوع‌شناسی تبدیل به بُعد حکم‌شناسی شده و فقیهی که مأموریت خود را حکم‌شناسی می‌داند. 🔹 نمی‌تواند در برابر موضوع‌شناسی بی‎تفاوت باشد؛ اگر کسی قائل به این شد که موضوع‌شناسی بُعد حکم‌شناسی است. 🔹 رسالت دیگری بر دوش فقها خواهد بود و آن تغییرات روشی در پروسه اجتهاد و استنباط فقهی است. عمده فقها و استادانی که امروز به‌صورت کلی قائل به فقه، اجتماعی، تمدنی و حکومتی و فقه نظامات هستند. 🔹انتقادی جدی به روش‌شناسی استنباط فقهی گذشته دارند که موضوع‌شناسی را به کارشناس واگذار می‌کرد و برای فقیه قلمرویی به نام موضوع‌شناسی قائل نبودند. 🎤گفت و گو با :حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد رهدار 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2007 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net