📋#یادداشت
🔻پاسخ یک پژوهشگر فلسفه علم به اظهارات رسول جعفریان
🔸محمد جمالی، پژوهشگر حوزه فیزیک بنیادی
جناب دکتر جعفریان در مقاله خود فرمودهاند: «در میان ما هم این سالها، علم بیشتر در نظامیگری رشد کرده است.»
🔸 این نشان میدهد که ما هنوز تفاوت علم و تکنولوژی را درست نمیشناسیم.
🔸بله ما در حوزه تکنولوژیهای نظامی پیشرفتهای خوبی داشتهایم (هرچند که همچنان با تراز مطلوب فاصله داریم) اما نه در حوزه علم!
🔸 این خلط، آنجا مهم است که وقتی علم و فناوری یکی انگاشته شد، میگوییم علم، غربی و شرقی ندارد!
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/1950
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻پاسخ یک پژوهشگر فلسفه علم به اظهارات رسول جعفریان
🔸محمد جمالی، پژوهشگر حوزه فیزیک بنیادی
مهمترین نقد وارد به مصاحبه جناب دکتر جعفریان، مسئله تمایز علم و دین است.
🔸فلسفه علم نشان داده است که علم، عاری از متافیزیک نیست و همیشه ما دچار عدم تعین قطعی نظریهها هستیم، یعنی همواره مجموعهای از نظریات علمی وجود دارند که گرچه از مبانی متعددی اخذ شدهاند، ولی کلیه نتایج و دادههای تجربی را توضیح میدهند.
🔸در انتخاب بین این نظریهها، دادههای تجربی کفایت نمیکند و ما مجبوریم دست به دامان متافیزیک شویم؛ زیرا برای کار علمی و ادامۀ راه و اتصال آن به صنعت مجبور به انتخاب هستیم.
🔸پس در مقام نظریه پردازی، داوری، برداشت از دادههای تجربی، جریان علم و غیره، ما علم سکولار و علم دینی داریم.
🔸علاوه بر این، علم، حاوی فرهنگ است و با خودش فرهنگ را منتقل میکند، یعنی علم مقولهای خنثی نبوده و نیست، و این را نمیتوان نادیده گرفت.
🔸بله ما هم موافقیم که قرآن و حدیث دایره المعارف علم نیستند و کار علمی باید عمدتاً با ابزار خاص خودش (تجربه و نظریهپردازی) صورت گیرد، ولی در مقام جمعبندیها مفروضات متافیزیکی وارد میشوند.
🔸 به همین دلیل در حوزه جهان اتمی بین دو فیزیکدان تراز اول قرن بیستم (اینشتین و بور)، اختلاف نظر بود، و این اختلاف به تفاوت مبانی فلسفی آنها برمیگشت.
🔸 ما قائلیم که دین الهی، مبانی معرفتشناسی و هستیشناسی علم (یعنی جهان بینی) را به ما میدهد و علمی که در این چهارچوب بوجود آید، علم دینی محسوب میشود. برای توضیحات بیشتر خواننده را به کتاب «از علم سکولار تا علم دینی» نوشته دکتر مهدی گلشنی ارجاع میدهم.
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/1950
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
📋#یاداشت
🔻فضای مجازی و انتشار اخبار و تحلیلهای کذب
🔹تقریباً هر روزه و پس از انتشار اخبار مختلف در ایران، رسانههای معاند وارد عمل شده و اخبار را به شکلی وارونه در رسانهها و شبکههای اجتماعی خود منتشر میکنند.
🔹ساز و کار فعالیت این رسانهها به این شکل است که ابتدا خبر را به شکل غیرواقعی و یا مبهم منتشر کرده و با دعوت کارشناسانی که عمدتاً معاند جمهوری اسلامی هستند.
🔹خبر را توسعه داده و آن را بر اساس خواست و سیاستهای استکباری رؤسایشان تحلیل و تفسیر میکنند.
✍️نویسنده:عرفان خلیلیفر
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/1911
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
📋#یاداشت
🔻فضای مجازی و انتشار اخبار و تحلیلهای کذب
🔹جنجال در پی تصویب پیشنویس سند «برنامه همکاریهای جامع ایران و چین» نمونهای از اینگونه فعالیت رسانههای معاند، پرداختن بیش از حد آنان و شایعهپراکنی پیرامون تصویب پیشنویس سند «برنامه همکاریهای جامع ایران و چین»توسط هیئت دولت ایران است.
🔹بلافاصله پس از تصویب پیشنویس این سند، رسانههای معناد جمهوری اسلامی تفسیرهای کذبی را از این همکاری در رسانههای خود منتشر نمودند.
🔹برای مثال، دویچهوله فارسی ضمن تعبیر این سند به «خیانت به منافع ملی»، نوشت: «در میان ایرانیان خارج از کشور نیز قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین مخالفان بسیاری دارد که آن را با قرارداد ترکمانچای مقایسه میکنند و خیانت به منافع ملی ایران میدانند.
🔹بیبیسی فارسی نیز در خبری با تیتر «سند همکاری ایران و چین؛ «حکمتآمیز» یا «قرارداد ترکمنچای»» از منظر دویچهوله به سند همکاری چین و ایران پرداخت.
🔹پس از طرح شایعات توسط رسانههای معاند، دکتر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، توافق با چین برای واگذاری جزیره کیش در خلیج فارس و فروش ارزان نفت -که توسط رسانههای معاند مطرح شده بود- را تکذیب کرد.
✍️نویسنده:عرفان خلیلیفر
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/1911
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻سلبریتی و تلاش برای دیدهشدن
🔸سلبریتی یک پدیده کاملاً جدید است؛
🔸سلبریتی یعنی کسی که به انواع و اقسام اقدامات دست میزند یا از جهات خاصی مورد توجه جامعه قرار میگیرد و شهرت عامل اصلی شناختن هویت این فرد میشود.
🔸چنین چیزی نه تنها در اسلام، بلکه در همه تفکرهای پیشا مدرن و تاریخهایی که پیش از شکلگیری رسانههای اجتماعی وجود داشتند، اصلاً شناخته شده و قابل فهم نبود.
🎤گفت وگو با: دکتر محسن ردادی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/1908
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻سلبریتی و تلاش برای دیدهشدن
🔸سلبریتی محصول یک اتفاق جدید و مدرن و کاملاً متفاوت است.
🔸اگر نظر اسلام را در رابطه با این افراد بخواهیم، اسلام نمیگوید این خوب یا بد است.
🔸قاعدتاً بهتر است پاسخ این سوال را یک اسلامشناس بدهد، اما من که اطلاعاتی در این زمینه دارم و بحث ارتباطات را دنبال میکنم، به نظرم اسلام روی مسئولیتپذیری تاکید دارد.
🔸 اسلام نمیگوید پولدار شو یا فقیر شو. اما میگوید اگر پولدار شدی، یکسری مسئولیتها داری و نباید از این مسئولیتها سرپیچی کنی؛
🔸اسلام نمیگوید قدرت بدست بیاور یا نه؛ بنابراین نمیشود گفت رئیسجمهور بودن در اسلام ممدوح است یا مذموم، اما اگر کسی رئیسجمهور شد مسئولیتهایی دارد.
🎤گفت وگو با: دکتر محسن ردادی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/1908
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#گزارش
🔻زنگ خطر کوچک شدن ۳۳ درصدی اقتصاد آمریکا
🔹 نرخ بیکاری در ایالات متحده از ۳.۵ درصد در فوریه گذشته به بالای ۲۰ درصد در آوریل رسیده است.
🔹بیکاری بخش عظیمی از اقتصاد آمریکا و همچنین فلج شدن بخشهای گسترده تجاری، خدماتی و… معنایی جز کوچکتر شدن توان این کشور برای تولید کالا و خدمات نداشته است.
🔹براساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی فدرال رزرو اقتصاد آمریکا پس از ۲۳ فصل متوالی و نزدیک به۶سال رشد بیوقفه، در چهار ماهه نخست سال جاری میلادی و تحتتاثیر شیوع ویروس کرونا در دام رکود افتاده است.
🎤گفت وگو با:مرتضی عبدالحسینی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/1945
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#گزارش
🔻زنگ خطر کوچک شدن ۳۳ درصدی اقتصاد آمریکا
🔹براساس آمار، رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه منتهی به ژانویه ۲۰۲۰ با کاهش ۵درصدی به رقم ۲۱۵۶۱ میلیارد دلار رسیده و در سه ماهه دوم منتهی به آوریل ۲۰۲۰ نیز با کاهش بسیار عجیب ۳۳ درصدی رقم ۱۹۴۰۸ میلیارد دلار را به ثبت رسانده است. این به معنای کوچکتر شدن کیک اقتصاد آمریکا و رکود به مراتب گستردهتر از رکودهای ۱۹۳۰ و ۲۰۰۸ است.
🔹از سوی دیگر و با توجه به کاهش نرخ بهره به محدوده صفر برای ترغیب اقتصاد و همچنین اجرای سیاستهای انبساطی مالی و پولی بسیار گسترده از سوی دولت و فدرال رزرو، متغیرهای اقتصادی نیز سیگنالهای منفی را مخابره میکنند.
🔹براساس آمار نقدینگی(m2) در اقتصاد آمریکا تنها در سه ماهه اخیر چیزی در حدود ۲۰ درصد رشد را تجربه و به رقم تاریخی ۱۸ هزارو ۱۶۷ میلیارد دلار رسیده است.
🔹این درحالی است که جز سیال و تورمساز نقدینگی یعنی پول(m1) نیز تنها در ۶ ماهه ابتدایی ۲۰۲۰ با رشد ۳۲ درصدی از ۳۹۰۰ به حدود ۵۲۰۰ میلیارد دلار رسیده است.
🔹براساس آمار، رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه منتهی به ژانویه ۲۰۲۰ با کاهش ۵درصدی به رقم ۲۱۵۶۱ میلیارد دلار رسیده و در سه ماهه دوم منتهی به آوریل ۲۰۲۰ نیز با کاهش بسیار عجیب ۳۳ درصدی رقم ۱۹۴۰۸ میلیارد دلار را به ثبت رسانده است.
🔹 این به معنای کوچکتر شدن کیک اقتصاد آمریکا و رکود به مراتب گستردهتر از رکودهای ۱۹۳۰ و ۲۰۰۸ است. از سوی دیگر و با توجه به کاهش نرخ بهره به محدوده صفر برای ترغیب اقتصاد و همچنین اجرای سیاستهای انبساطی مالی و پولی بسیار گسترده از سوی دولت و فدرال رزرو، متغیرهای اقتصادی نیز سیگنالهای منفی را مخابره میکنند.
🔹براساس آمار نقدینگی(m2) در اقتصاد آمریکا تنها در سه ماهه اخیر چیزی در حدود ۲۰ درصد رشد را تجربه و به رقم تاریخی ۱۸ هزارو ۱۶۷ میلیارد دلار رسیده است.
🔹این درحالی است که جز سیال و تورمساز نقدینگی یعنی پول(m1) نیز تنها در ۶ ماهه ابتدایی ۲۰۲۰ با رشد ۳۲ درصدی از ۳۹۰۰ به حدود ۵۲۰۰ میلیارد دلار رسیده است.
🎤گفت وگو با:مرتضی عبدالحسینی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/1945
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅ #اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻شهرت امری ابزاری است و بستگی دارد در چه مسیری به کار گرفته شود
🔹شهرت یکی از ظرفیتها و سرمایههای اجتماعی محسوب میشود .
🔹مثل بقیه سرمایههایی که در هر فرهنگ و جامعهای متناسب با آن فرهنگ و جامعه جهتگیری میشود .
🔹 هم مبدأ تولید آن سرمایه مشخص میشود و هم مسیر بهرهمندی از آن سرمایه مشخص میشود، در جوامع دیگر هم اینطور است.
🎤گفت وگو با: حجتالاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/1985
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅ #اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻شهرت امری ابزاری است و بستگی دارد در چه مسیری به کار گرفته شود
🔹اهمیت به دیدهشدن، به یک معنا علاقهمندی فطری انسان است.
🔹 اما این علاقهمندی فطری ریشه در یک فطرت اولیهای بیشتری دارد و آن اینکه انسان علاقه به مفیدبودن دارد؛ علاقه دارد که منشأ اثر باشد و بیهوده زندگی نکند.
🔹همان مبنا و سنتی که خداوند متعال در قرآن میفرمایند «مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا»، آسمان و زمین و کلیه کائنات را به باطل نیافریدیم، فطرت و فلسفه خلقت انسانها هم کمالجویی و مفیدبودن است.
یکی از لوازم اینکه انسان مفید و کارش موثر باشد این است که قابلیتش مورد توجه قرار گیرد تا از قابلیت او استفاده بشود. لذا انگیزه دیدهشدن به عبارتی در قدم اول به فطرت انسان برمیگردد.
🔹اما همانطور که انسان همیشه بر فطرت الهی خودش باقی نمیماند و میتواند بر این فطرت سرپوش بگذارد و یک هویت ثانوی برای خودش ایجاد کند.
🔹در خصوص بحث شهرت نیز همینطور است. ممکن است فطرت الهی انسان دستخوش تغییر شده و به شهرتطلبی تبدیل شود که ریشه این شهرتطلبی، قدرتطلبی و نفعپرستی میتواند باشد؛ در این صورت طبیعتاً علامت خوبی برای رشد انسان نیست.
🎤گفت وگو با: حجتالاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/1985
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📝#یادداشت
🔻به نام انساندوستی، به کام فمینیسم
🔸فیلم «خواهران جنگ» تولید مشترک دو کشور فرانسه و بلژیک در سال ۲۰۱۹ بنا دارد تا روایتی از جنایات داعش بر مردم ایزدیمذهب و کرد عراق داشته باشد.
🔸ایراد اساسی و جدی این فیلم در آن است که تجمع این زنان داوطلب چندملیتی اساسا در فیلم حرکتی فمینیستی نشان داده میشود .
🔸وجه انساندوستانه این حرکت عملا به محاق غفلت و چهبسا به فراموشی سپرده میشود.
✍️نویسنده:عارف افشار
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/1990
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📝#یادداشت
🔻به نام انساندوستی، به کام فمینیسم
🔸تکلیف فیلمساز تا حدی با ما مشخص است؛ بنا دارد با حربه عاطفه و انساندوستی کلاه گشادی سر مخاطب بگذارد.
🔸رسما و علنا ناجیان مردم ستمدیده از داعش در فیلم، یک گروهک مبارز چندملیتی فمینیست معرفی شدهاند.
🔸سابق بر این، وقتی صحبت از تحریف تاریخ بود، نگاهمان به چند سده قبل معطوف میشد اما در روزگاری که کوچکترین فعل و انفعالی در یک گوشه از کرهزمین در کسری از ثانیه به جهانیان مخابره میشود، پدیدهای مثل جنگ به وسعت و عظمت یک سرزمین و چند ملت به راحتی،قبل تحریف نمیشود.
🔸 از زمان تیتراژ ابتدایی که نام برخی شبکههای فرانسوی در لیست حامیان فیلم درج شد، تا خود فیلم و خردهقصههای ناموزون آن، همگی در حد یک رپرتاژ خبری-تبلیغاتی برای جریان فمینیسم هستند، نه بیشتر.
🔸 به واقع با اثر هنری قابل اعتنایی از جهت فرم، تکنیک و حتی محتوا هم مواجه نیستیم. در یک کلام فیلم به نام انساندوستی اما به کام فمینیسم است.
✍️نویسنده:عارف افشار
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/1990
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻میخواستیم غربشناسی انتقادی و اصالتباور را از سانسور روشنفکری بیرون بیاوریم
🔹ما با یک سیر تطور در بحث غربشناسی روبهرو هستیم.
🔹به این معنا که غربشناسیهای مختلفی داشتیم و داریم که هرکدام نیز تحولاتی داشتهاند و در مجموع نیز میتوان گفت غربشناسی ما در کل دچار تحولاتی شده است.
🔹 اما اینکه به کدام سمت رفته است، نیاز به توضیح دارد.
🎤گفت و گو با:ذبیحالله نعیمیان
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2000
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻میخواستیم غربشناسی انتقادی و اصالتباور را از سانسور روشنفکری بیرون بیاوریم
🔹سیدجمال یک نگاه فلسفی داشته و چه در حوزههای علمی شیعی و چه در دروس رایج فقهی، ورودی فلسفی بهویژه با نگاه مشائی دارد.
🔹همینطور که نگاه فقهی-سیاسی هم در پشت تلقی او وجود دارد ولی وقتی به میدان تعاملات اجتماعی-سیاسی وارد شده و فعالیتهای او صبغه سیاسی-اجتماعیِ در میدان پیدا کرده، نگاه او به یک نگاه تاریخی-اجتماعی تکوین یافته و در شرف یک نوع نگاه تمدنی قرار گرفته است.
🔹سراغ دیگر افراد نیز که در خارج از فضای ما در ایران–اما نزدیک به ایران ولی دارای پشتوانه فکری ایران معاصر خاصه زبان فارسی- هم که میرویم، مشاهده میکنیم که فردی چون اقبال لاهوری هم آغازگر یک نوع غربشناسی سیاسی-فلسفی است چون در غرب فلسفه خوانده و نگاه فلسفی غرب و شرق را فیالجمله میشناسد.
🔹اما دو وجهی که توامان در رویکرد این دو فرد مذکور وجود دارد این است که اولا فیالجمله سنتگرا هستند که قابل نقد است -هرچند تمایزاتی نیز با همدیگر دارند- و ثانیا اینکه یکنوع اصالتزدایی در رویکرد غربشناسی آنها وجود دارد و یکنوع نگاه انتقادی به تمدن رقیب و مسیطر غرب هم دارند.
🎤گفت و گو با:ذبیحالله نعیمیان
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2000
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#سخنرانی
🔻لزوم معماری فضای مجازی بر اساس جامعه ایرانی
🔸چین تنها کشوری است که توانسته خود را از لوای حاکمیت مجازی آمریکاییها بیرون بکشد و با ترسیم مرزهای مجازی و اعمال حاکمیت خود بر تعامل شرکتها و پلتفرمها، از تضعیف حاکمیت خود جلوگیری کند.
🔸عنوان Multilateralism به این الگوی چین اطلاق میشود.
🔸درست است که جهان در ساحت فیزیکی به سمت چندقطبیشدن حرکت میکند و آمریکاییها در حال ضعفند و بازیگران قدرتمندی چون چین، هند، برزیل و… در حال ظهور هستند، ولی مجازیشدن عالم به دلیل توانایی آمریکاییها در عرصه مجازی و حاکمیت ایشان در این عرصه، منجر به تغییر این روند و احیای قدرت و اقتدار آمریکاییها میشود.
🔸حواسمان هم باشد که در اسناد ۱۷گانه ۲۰۳۰ زیرساخت اجراییشدن این اسناد فناوری اطلاعات و ارتباطات یا همان فضای مجازی ذکر شده است.
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/1993
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#سخنرانی
🔻لزوم معماری فضای مجازی بر اساس جامعه ایرانی
🔸فضای مجازی به دلیل ماهیتی که دارد نقش بازیگران عمومی و خصوصی ملی و بینالمللی بسیار پررنگتر از فضای فیزیکی است.
🔸الان آمریکاییها حاکم مطلق فضای مجازی و اینترنت جهانی هستند.
🔸این سلطه و حاکمیت در لوای موسسات و شرکتهای بزرگی چون آیکان و گوگل و فیسبوک و… انجام میشود.
🔸الگوی حکمرانی مجازی آمریکاییها با عنوان زیبای چند ذینفعی سامان مییابد؛ بدین صورت که فضای مراوده و تعامل، بین شرکتها و مستقل از دولتها تعریف میشود.
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/1993
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅#اختصاصی
🔊#پادکست
🔻مواجهه با رسانه های جدید
💠 دکتر رفیع الدین اسماعیلی
📍استاد دانشگاه و مدیر موسسه فرهنگی رسانهای شناخت
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🔰معرفی اجمالی دوره #مجازی دین و سینما:
🔹معرفی دوره:
اکنون که بيش از صد سال از عمر #سينما ميگذرد و توجه رسانههاي جهاني، به حضور دين در زندگي بشر به نحو شگفتآوري رشد کرده است، مضامین دینی در فیلمهای ظاهراً سکولار نیز مورد تأمل و تکرار قرار گرفته است و سينماي ديني، قدسی و معناگرا، به عنوان يکي از پيشروترين و پرمخاطبترين انواع سينمايي مطرح شده است، پس ضروری است که محققین حوزوی و دانشگاهی به سمت فهم و تحلیل مدققانه آن بروند و اهالی #هنر و #رسانه نیز در مطالعات خویش این بخش مهم را بیشتر از قبل در نظر داشته باشند. در اين دوره، همت بر آن بوده است که نحوه تعامل نگرهها و مؤلفهها و عناصر ديني و شبه دینی مکاتب و آئینهای مهم جهان و سينماهای مطرح در جهان مورد بررسي قرار گيرد.
🔸سرفصلهای اصلی دوره:
1.#يهوديت در سينما
2.#مسيحيت، مکاتب وابسته و سينما
3.بررسی انواع روش های نقد و تحلیل #فیلم
🗣معرفی اساتید دوره:
– دکتر #رفیع_الدین_اسماعیلی: رئیس انجمن #سواد_رسانه – دکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم – درس خارج حوزه
– استاد محمد حسین فرج نژاد: عضو هیات مدیره انجمن سواد رسانه – دکتری حکمت هنر دینی دانشگاه ادیان و مذاهب – درس خارج #حوزه
– حجت الاسلام والمسلمین سعید ارجمند فر: عضو هيئت علمي جامعه المصطفي العالميه– دکتری حکمت متعالیه موسسه علوم انساني و مطالعات فرهنگي – درس خارج حوزه
لینک دوره:
yun.ir/0mgpa6
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📝 #یادداشت
🔻درب باغِ سبز خصوصی¬سازی در اصلاحات آموزشی
🔹خصوصیسازی یک برنامه در گفتمان سرمایهداری است که با مبانی نظری خاص، رقابت در «بازار» و دغدغه «سودآوری» را به وجود آورنده کیفیت «آموزش» تلقی کرده و این برنامه را در خدمت نظام آموزشی میداند.
🔹این مفهوم دقیقاً همان مفهومی است که در سند رهنامه که حلقه واسط سند تحول بنیادین و فلسفه تعلیم و تربیت محسوب میشود، آمده است.
✍️نویسنده: رقیه فاضل
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2004
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📝 #یادداشت
🔻درب باغِ سبز خصوصی¬سازی در اصلاحات آموزشی
🔹در نگاه لیبرال سرمایهداری، بازار و سازوکارهای آن، خودنظمده و طبیعی است و نیازی به مداخله دولتها در این نظم ندارد.
🔹این اصل در نگاه نئولیبرال شدت گرفته و سازوکار بازار نه تنها در عرصه اقتصاد پذیرفته شده، بلکه به عرصه خدمات اجتماعی و فرهنگی و آموزشی نیز نفوذ کرده.
🔹 تأکید میشود که دولت نه تنها نباید در سازوکار بخش خصوصی و بازار مداخله کند، بلکه به صورت ایجابی نیز موظف به تسهیلگری برای فعالیت بیشتر بخش خصوصی است.
🔹در این نگاه، آموزش و تربیت یک «کالا» است که میتواند در بازار آموزشی خرید و فروش شود.
🔹این بازار عرضه و تقاضایی دارد و قیمت این آموزشِ کالایی شده،در چانهزنیهای طبیعیِ مشتریان و عرضه کنندگان آموزش تعیین میگردد و در رقابت میان عرضهکنندگان، کیفیت آموزشی بالاتر رفته، ضعیفها نابود میشوند و اصلح باقی میماند.
✍️نویسنده: رقیه فاضل
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2004
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅ #اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻راهکارهای مقابله با پدیده سلبریتی
🔸برخی معتقدند هر چقدر هم که کار کنیم چون آنها در بحث پیشرفت و توسعه تکنولوژی چون گامهای جلوتری دارند و ابزارهای بیشتری در اختیارشان هست (باز کار به جایی نمیرسد).
🔸ما دو فرهنگ داریم؛ یکی فرهنگ فعال است و یکی فرهنگ منفعل.
🔸فرهنگ فعال، فرهنگی است که یک امر یا پدیدهای را که میخواهد وارد فرهنگش بشود، در مقابلش به صورت فعالانه عمل میکند و بر اساس مبانی و دیدگاههای خودش آن را بازخوانی و باز تولید میکند.
🎤گفت و گو با :دکتر رفیعالدین اسماعیلی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/1954
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅ #اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻راهکارهای مقابله با پدیده سلبریتی
🔸دنیای غرب از میراث فرهنگی اسلام در قرون گذشته با بازخوانی و باز تولید استفاده کرد.
🔶حتی یکسری کتابها هم در این زمینه نوشته شده است که دقیق گفته چگونه غرب از این میراث بهره برده.
🔸فرهنگ منفعل دیگر قدرت گزینش ندارد و آن قدرت خودش را از دست داده است و نسبت به آن فرهنگی که آن پدیده را تولید میکند کاملا منفعل شده و آن سلطه را پذیرفته است.
🔸در این بین فرهنگ مصرف کننده هم در موضع انفعال به گونهی تقلیدی دارد استفاده میکند و این اتفاقی است که برای خیلی از کشورهای در حال توسعه دارد میافتد و یا افتاده است.
🔸این مساله در حوزه سیاستگزاری فرهنگی و حتی در حوزه دانشگاهها خیلی نقش دارد.
🎤گفت و گو با :دکتر رفیعالدین اسماعیلی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/1954
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻کرونا و ایجاد چالش در مسیر فقه حکومتی
🔹یک از اشکالاتی که به فقه می گیرند این است که تا از فقه پرسش نشود.
🔹نمیتواند پاسخی بدهد و سؤال جدیدی را طرح کند؛ یعنی فقه منطق بحث درونی ندارد، ولی میتوان گفت که در طول تاریخ با اینکه حکومت اسلامی وجود نداشته است.
🔹 فقها به بسیاری از مسائل مرتبط با حکومت پرداختهاند، بدون آنکه از آنها پرسیده شده باشد.
🔹حتی وقتی حکومت نداشتیم از درون فقه، نظریه فقهی حکومت بیرون آمده و این بهترین شاهد است که علم فقه اینگونه که برخی میگویند نیست.
🎤گفت و گو با :حجتالاسلاموالمسلمین احمد رهدار
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2007
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻کرونا و ایجاد چالش در مسیر فقه حکومتی
🔹در حال حاضر شبهات ناظر به فقه بیشتر ناظر به شناسههای فقهی است؛ مثلاً آیا فقه میتواند مسائل پیچیده جامعه امروزی را درک کند؟
🔹 آیا میتواند با این قاعده که موضوعشناسی کار فقیه نیست و فقط حکم از فقیه است، جامعه را اداره کند؟
🔹افراد بسیاری جواب دادهاند که کفایت نمیکند.
🔹پیچیدگی جوامع سبب شده که پیوند وثیقی میان موضوع و حکم وجود داشته باشد؛ یعنی موضوعشناسی تبدیل به بُعد حکمشناسی شده و فقیهی که مأموریت خود را حکمشناسی میداند.
🔹 نمیتواند در برابر موضوعشناسی بیتفاوت باشد؛ اگر کسی قائل به این شد که موضوعشناسی بُعد حکمشناسی است.
🔹 رسالت دیگری بر دوش فقها خواهد بود و آن تغییرات روشی در پروسه اجتهاد و استنباط فقهی است. عمده فقها و استادانی که امروز بهصورت کلی قائل به فقه، اجتماعی، تمدنی و حکومتی و فقه نظامات هستند.
🔹انتقادی جدی به روششناسی استنباط فقهی گذشته دارند که موضوعشناسی را به کارشناس واگذار میکرد و برای فقیه قلمرویی به نام موضوعشناسی قائل نبودند.
🎤گفت و گو با :حجتالاسلاموالمسلمین احمد رهدار
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2007
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🔰دوره مجازی (مطالعات شبه قاره هند) توسط موسسه فرهنگی میراث مشترک ایرانیان و شبه قاره هند با همکاری مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه با ارائه اساتید دانشمند و با تجربه حوزه شبه قاره برگزار می شود.....
✅زمان: جمعه ۲۴ مرداد ۹۹ از ۹ صبح الی۱۸ جهت ثبت نام در دوره به لینک زیر مراجعه فرمائید:
https://b2n.ir/306040
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net