🎙#مصاحبه
🔻فلسفه اسلامی باید عصری شود
🔸عجیب است که اشکال عمدۀ متجددان و طرفداران فلسفههای غربی به فلسفۀ اسلامی این است که این فلسفه، اسلامی است؛ در حالی که فلسفه نمیتواند اسلامی باشد.
🔸 در همین حال، اشکال عمدۀ متشرعان به فلسفۀ اسلامی این است که این فلسفه سکولار است و اسلامی نیست.
🔸به گمان ما هر دو گروه برخطا هستند؛ هم فلسفۀ ما اسلامی است و هم اسلامی بودن با فلسفه بودن سازگار است.
🎤گفت و گو با: دکتر محمد فنایی اشکوری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #فلسفه_غرب #فلسفه_سکولار
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2330
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻فلسفه اسلامی باید عصری شود
🔸مهمترین اشکالی که به نظر بنده میتوان به فلاسفۀ اسلامی کرد این است که فیلسوفان مسلمان پس از عصر ترجمه با دنیای بیرون از اسلام تقریباً ارتباطی نداشتهاند و از افکار و اندیشهها و تحولات فلسفی در خارج از جهان اسلام بیخبر بودهاند.
🔸البته محدودیت ارتباطات در گذشته قابل درک است. اما حتی در دورههای اخیر هم که این ارتباط ممکن بود ما شاهد آن نیستیم.
🔸اندیشههای فلسفی غرب بیش از یک قرن است که وارد جهان اسلام و از جمله ایران شده و افکار کسانی را تحت تأثیر قرار داده، اما فیلسوفان سنتی ما چندان رغبتی به آشنایی با این افکار از خود نشان ندادند و با تأخیری غیر قابل توجیه به آن توجه کردند.
🔸در کشور ما در هر حال این محدودیت موجب شده که فلسفۀ اسلامی آن گونه که استعداد آن را داشته توسعه و رشد نیابد.
🔸این اشکال به ذات فلسفۀ اسلامی نیست، بلکه اشکالی به رویکرد فیلسوفان ماست، اما در هر حال در فلسفۀ ما اثر داشته است.
🔸یکی از آثار این عدم ارتباط، محدود شدن قلمرو فلسفه اسلامی به فلسفۀ اولی یا هستی شناسی است، در حالی که فلسفه شعب گوناگون دارد و حوزههای گسترده ای را در بر میگیرد، مانند اخلاق، سیاست، علم و دین.
🔸 البته باید اذعان کرد که در قرن اخیر تلاشهایی از سوی برخی از فیلسوفان ما مانند علامه طباطبایی پیش از انقلاب اسلامی در این زمینه صورت گرفته و پس از انقلاب به این موضوع توجه بیشتری شده است، و هم اکنون در حوزههای فلسفی ما به فلسفۀ غرب تاحدی توجه میشود، اما هنوز در آغاز این راه هستیم.
🎤گفت و گو با: دکتر محمد فنایی اشکوری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #فلسفه_غرب #فلسفه_سکولار
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2330
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻روش تبليغي و تعليمي امام سجاد(ع) در انتقال معارف، از نگاه امام خميني
🔸#امام_خميني در کتاب تقريرات فلسفه به مناسبتي درباره روش تبليغي و تعليمي #امام_سجاد(ع) و مقايسه آن با روش تعليمي و تبليغي #امام_صادق(ع) ميفرمايد:
🔸«حضرت زينالعابدين عليه السلام با آن عملش بشر را تعليم داده و مىدهد و چقدر اين ادعيه كه شايد از مختصات شيعه باشد، براى بشر مفيد است؛ ... اگر چه آنها همان دعا را كه مىخواندند و با خدا مناجات مىكردند، در حقيقت با خداى خودشان مناجات داشتند، ولى اگر ما خوب بنگريم، براى ما پند است.
✍️نویسنده: احمدحسين شريفي
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#امام_سجاد(ع) #امام_صادق(ع) #امام_خمینی(ره) #دعا #مناجات
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻روش تبليغي و تعليمي امام سجاد(ع) در انتقال معارف، از نگاه امام خميني
🔸#امام_خميني در کتاب تقريرات فلسفه به مناسبتي درباره روش تبليغي و تعليمي #امام_سجاد(ع) و مقايسه آن با روش تعليمي و تبليغي #امام_صادق(ع) ميفرمايد:
🔸«حضرت زينالعابدين عليه السلام با آن عملش بشر را تعليم داده و مىدهد و چقدر اين ادعيه كه شايد از مختصات شيعه باشد، براى بشر مفيد است؛ ... اگر چه آنها همان دعا را كه مىخواندند و با خدا مناجات مىكردند، در حقيقت با خداى خودشان مناجات داشتند، ولى اگر ما خوب بنگريم، براى ما پند است.
🔸مىتوان گفت: حضرت زينالعابدين عليه السلام كمتر از حضرت صادق عليه السلام ترويج دين ننموده است و عصر آن حضرت عليه السلام گرچه طورى بوده كه ممكن نبود حضرتش كسى را دعوت به دين نمايد و حتى از حضرتش يك نفر مسأله سؤال نمىكرد، اما در همان حال كه در خانه خود نشسته، نيمه شبها با خدا مناجات مىكرده و اين مناجات كه به دست مردم مىرسيد، مورد انتفاع قرار مىگرفت.
🔸در معارف، بهترين و مؤثرترين آثار حضرات، همان ادعيه شان است؛ چون وقتى كه حضرات جواب سؤال مردم را مى دادند ناچار بودند كه طبق متفاهم عرفى و افق عقل مردم تكلم نمايند؛ زيرا آنچه از معارف كه به حضرت صادق عليه السلام رسيده است، با چندين درجه تنزل هم، حضرت نمىتواند آن را به مردم عادى منتقل كند، ولى چون توجه ادعيه به خداست آنچه كه حق مطلب است ادا فرمودهاند و آداب ذلّ عبوديت و عزّ ربوبيت را مراعات فرموده اند.
🔸مى توان گفت: ادعيه، همان قرآن صاعد است و قرآن، قرآن نازل است كه روى قرآن و خطابش به مردم بوده و تنزل كرده، ولى روى ادعيه الى اللَّه مىباشد، و در نتيجه انبيا و ائمه عليهم السلام فعلًا هم داعى به حق هستند، چنانكه در زمان خودشان هم داعى به حق بودند.» (تقريرات فلسفه، ج3، ص368)
✍️نویسنده: احمدحسين شريفي
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#امام_سجاد(ع) #امام_صادق(ع) #امام_خمینی(ره) #دعا #مناجات
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻فعالیتهای اجتماعی امام سجاد (علیه السلام)
🔹انسانی که میخواهد یک بار سنگین، یک پیام و یک سخن را در فضای تقیّه، بسته و استبدادی منتقل نماید چه کسی میباشد؟
🔹ایشان انسان عجیبی است که از لحاظ علم در حدی است که بزرگان اهل سنت گفته اند: که در حد امام سجاد (ع) در زمان خودش عالمی نبوده است. اهل سنت در مورد امام این چنین نظری میدهند.
🎤گفت و گو با: دکتر محمد منصورنژاد
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#امام_سجاد #شیعه #اهل_سنت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2347
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻فعالیتهای اجتماعی امام سجاد(علیه السلام)
🔹حضرت زین العابدین (ع) نمیتوانست کلاس رسمی تشکیل داده و شاگرد تربیت نماید، اما از همان اندک ارتباطی که میتوانست داشته باشد، به تربیت و پرورش نیرو پرداخت.
🔹امام سجاد (ع) در ظاهر هیچ کار سیاسی نمیکرد، امّا وقتی در فضای بسته، احتناق و تقیّه، نیرو تربیت میکند، حرف میزند، پیام میدهد و دعا میکند، او همان فاعل صحیفه میباشد، مگر میشود ندانست کاری که انجام میدهد به چه معناست؟
🔹مثلاً: اگر پدر یک فرد دارای منصب، مرحوم شود و کسی پیام تسلیت بدهد، پیام تسلیت میتواند یک امر خیلی عادی باشد. امّا در شرایط خاص یک پیام تسلیت دارای معنا و بار سیاسی میباشد.
🔹در زمان امام سجاد (ع) که حضرت در تقیّه، انسان تربیت میکند، ظاهرش این میباشد که ایشان برده می خرد و آزاد میکند، و خانوادههایی را سرپرستی میکند. آن خانواده وقتی می بیند که این شخص او را تأمین میکند عاشق او میشود. و کسی که عاشق کسی گردد حرفش را میشنود و به جان دل میسپارد. رابطه امام و مأمومی شکل میگیرد.
🔹چنان شخصیتی است که صحیفه سجادیه را خلق نموده است، علت فاعلی صحیفه سجادیه، فردی بودهne با قدرتهای عصر خود هم، سازش ندارد، و از خانواده پیامبر اکرم (ص) میباشد، صاحب عبادت و معنویت بسیار است، پدر، برادران و عمویش را مظلومانه به شهادت رساندند و این انسان باید آگاهی بخشی بکند و بصیرت ایجاد نماید. میخواهد فعالیّت و روشنگری کند.
🔹 زمان خواندن صحیفه، به یاد داشته باشید که این دعا برای روشنگری میباشد. از این زاویه میباشد که فاعل صحیفه دارد سخن میگوید و امام سجاد (ع) با این همه عظمت مادی و معنوی، دنیایی و آخرتی و ظاهری و باطنی، صحیفه سجادیه را خلق نموده است.
🎤گفت و گو با: دکتر محمد منصورنژاد
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#امام_سجاد #شیعه #اهل_سنت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2347
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
13.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅#اختصاصی
🎬#ویدئوکلیپ
🔻کاربردهای رسانه در مدیریت فرهنگی
💠 دکتر رفیع الدین اسماعیلی
▪️مدیر موسسه فرهنگی رسانه ای شناخت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فکرت #رسانه #شناخت #فرهنگ #سواد_رسانه
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻مخالف مارکسیسم و لیبرالیسم
🔸مشی سیاسی-اجتماعی آیتالله طالقانی حول «جذب حداکثری» و ارتباط فعال با بدنه مذهبی و جامعه روشنفکری با گرایش چپ و راست بود.
🔸 کسوت روحانیت برای او نوعی پدری جامعه بود و بدینجهت عنوان «پدر طالقانی» از سوی تشکیلات و گروههای چپ و راست برای او برگزیده شده بود.
🔸در عین این رویکرد جذبی، تلاش کرد بهقدر وسع خود مرزبندی نظری و ایدئولوژیکش را با انحراف عقیدتی برخی چهرهها، جریانها و سازمانهای سیاسی و اجتماعی حفظ کند که نمونه بارز آن در ماجرای تغییر ایدئولوژی «سازمان مجاهدین خلق» بروز یافت.
✍️نویسنده: حسین سرآبادانی تفرشی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#طالاقانی #مذهب #جامعه #روشنفکری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2334
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻مخالف مارکسیسم و لیبرالیسم
🔸مروری بر اندیشههای طالقانی نشان میدهد که او مساله اصلى جامعه ایران در زمان خودش را سلب آزادىهای فردی در اثر استبداد و افزایش اختلاف طبقاتی در اثر سلطه نظام استثماری سرمایهداری میدانست .
🔸بدینجهت اندیشههای سیاسی و اجتماعی او حول تأمین آزادیهای فردی، استبدادستیزی و تبیین نوعی نظام شورایی و درنهایت اقامه قسط در جامعه از طریق اصلاح نظام اقتصادی است.
🔸با پیروزی انقلاب اسلامی نیز جهتگیری مکتبی و ارزشی او در پیگیری نهضت اسلامی در همان دوران حدود هفتماهه نمایان بود.
🔸 تصویر او در مراسم افتتاحیه مجلس خبرگان قانون اساسی در ۲۸ مرداد ۱۳۵۸ که برای ساعتی روی زمین نشست، هنوز برای بسیاری یادآور شمایل یک انسان مجاهد، عملگرا و انقلابی است که نگران تغییر ذائقهها و روحیهها در اثر انواع عناوین، صندلیها و پستهای شیک و فریبنده است.
🔸او باور داشت باید این مجلس در مسجد برگزار شود، نه به قول خودش کاخ سنای سابق. این حرکت نمادین او حاکی از حساسیت او در پاسداری از خط اصیل نهضت اسلامی که یکی از آنها حفظ خوی کوخنشینی مسوولان است، بود.
🔸همین روحیه متعهدانه، مکتبی و انقلابی عامل گرایش و علاقه مردم به او بود، نه لزوماً وجهه و چهره روشنفکری او.
🔸همین معنا را امام(ره) بعد از رحلت ایشان بیان کردند:
«…این مردمى که به آقاى طالقانى اینقدر اظهار [علاقه] کردند واقعاً براى این است که آن آقا نوشته است که چون ایشان دموکرات بود، آن کلنگى که قبر ایشان را کنده بود، میبوسیدند. این براى آن بود که ایشان یک مردى دموکرات بود؟ اینجوری بود؟! یا نه، او یک روحانى بود…»
✍️نویسنده: حسین سرآبادانی تفرشی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#طالاقانی #مذهب #جامعه #روشنفکری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2334
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🔔 نشست تخصصی #حوزه و #فضای_مجازی برگزار میشود
به همت مرکز رسانه و فضای مجازی حوزههای علمیه،
اولین نشست از سلسله نشستهای تخصصی «حوزه و فضای مجازی»،
⏱ سهشنبه، ۲۵ شهریور، ساعت ۱۱ صبح
📌در خبرگزاری حوزه
برگزار میشود.
@savad_rasaneh
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
📋#یادداشت
🔻نقش تربیتی عاشورا و محرم در زندگی بشر (بخش اول)
🔹یکی از بزرگترین آفتهای تربیت دینی فقدان عملگرایی در این عرصه است.
🔹تلاش در جهت نهادینه کردن رفتارهای دینی در سایر افراد امری پسندیده است.
🔹ترغیب و تشویق دیگران برای دینگرایی بدون محقق شدن این رفتارها در سیره عملی شخصی نتیجه چندانی به دنبال نخواهد داشت.
✍️نویسنده: رضا جوادی مقدم
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عاشورا #محرم #تربیت #پرورش
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2350
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
📋#یادداشت
🔻نقش تربیتی عاشورا و محرم در زندگی بشر (بخش اول)
🔹فراموشی گذشته بد انسانها و پیش داوری نکردن در مورد آنها نیازمند نوعی مثبتنگری است.
🔹با دیده احترام به انسانها نگریستن و پرهیز کردن از قضاوتهای شتابزدهای که از عملکرد گذشته افراد نشأت میگیرد، اصل تربیتی مهمی است که کاربرد آن در مواجهه با نادمان نوعی بسترسازی تربیتی در راستای هدایت انسانهاست.
🔹امام حسین علیهالسلام به عنوان یک مربی آگاه ضمن توجه به این اصل مهم با بهکارگیری شیوههای تربیتی مناسب زمینه را برای هدایت افراد فراهم میکردند.
🔹ملاک امام برای مواجهه با توبهکنندگان عملکرد صحیح ایشان در زمان حال بود نه اعمال گذشته آنها. نمونه بارز مواجهه امام با توابین مواجهه ایشان با حُّر است. وقتی حُر، پشیمان شد و توبه کرد، تردید داشت که امام حسین او را میپذیرد یا نه.
🔹امام حسین علیهالسلام با بزرگواری توبه او را ارج نهاد و با سخن «نَعَم، یَتُوبُ اللهُ عَلیکَ»، او را به بخشایش و رستگاری امید داد.واکنش امام نسبت به حُّر، حاکی از نوعی مثبتنگری است.
🔹سیره عملی امام در جریان حادثه کربلا مبین این اصل مهم در تربیت دینی است که گذشته افراد هر چقدر هم سیاه باشد قابل چشمپوشی است و به محض پشیمانی افراد و عزم آنها در جبران خطاها باید گذشته سیاه آنها را فراموش کرد.
🔹همین عفو و گذشت است که باعث میشود امام، حُّر را با آغوش باز بپذیرد و در هنگام شهادت بر بالین او حاضر شده با ظرافتی بسیار در گفتار، عملکرد او را مورد تایید و تحسین قرار دهد.
✍️نویسنده: رضا جوادی مقدم
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عاشورا #محرم #تربیت #پرورش
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2350
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net