eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
997 ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
📋 🔻اندیشه در محدودیت‌ها عامل تضرع انسان به درگاه الهی 🔹یک مساله فلسفی هست که باید آن را مطرح کنیم. موجوداتی که در این جهان می‌بینید، اعم از جماد، نبات، دریا، صحرا و… در یک تقسیم کلی به دو قسم تقسیم می‌شوند؛ یک موجودی فی‌نفسه، یعنی در خود هست و یک موجودی نیز لنفسه یا برای خود است. یک میز فی‌نفسه هست؛ همچنان که کره زمین فی‌نفسه هست. 🔹فقط یک موجود داریم که لنفسه است و آن انسان است. انسان برای خود است، نه در خود، اما برای خود و در خود به چه معناست؟ 🔹وجود در خود، یعنی همین‌هایی که هست. غیر از میز که چیز دیگری نیست و کره زمین هم کره زمین است اما یک آدم را در نظر بگیرید که در لحظه بعد ممکن است فرق کند. یک لحظه انسان می‌تواند از ایمان به کفر و از کفر به ایمان درآید. اگر مؤمن باشد با یک رده کافر می‌شود و اگر کافر باشد با یک کلمه «اشهدان‌لااله‌الاالله و ان‌محمداًرسول‌الله» مؤمن می‌شود. 🔹این موجود که در یک لحظه می‌تواند تغییر کند، لنفسه و برای خود است، پس انسان در لحظه عوض می‌شود؛ اما لحظه چیست؟ 🔹لحظه از ثانیه هم کمتر است، یعنی کمترین زمان را لحظه می‌گوییم. لحظه را نمی‌شود نگه داشت. تا بخواهم لحظه را بشناسیم باید در لحظه بعد آن را بشناسیم. تا گفتم لحظه آن را در لحظه بعد می‌شناسم؛ پس ما همواره لحظه را در لحظه بعد می‌شناسیم. 🔹 معنای «کُلَّ یَوْمٍ هُوَ فی‏ شَأْنٍ» هم همین است. «یوم» یعنی هر لحظه که حق‌تعالی در آن شأنی دارد که مراد جلوه حق‌تعالی است. «جلوه کند نگار من تازه به تازه نو به نو». ✍️نویسنده: غلامحسین ابراهیمی‌دینانی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2372 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻آیا این عدالت‌خواهی است؟ 🔸هر جریان مدعی عدالت‌خواهی باید ملزم به اصولی باشد در غیر این صورت، کارکرد آن جریان بی‌مسما خواهد شد. 🔸 برای مثال، نکته مهم در عدالت‌خواهی، تناسب میان جرم و مجازات است. اگـر این تناسـب رعایت نشود، در نوع خود، بی‌عدالتی به‌وجود می‌آید. 🔸اگر جریان عدالت‌خواه، در پی امر به معروف و نهی از منکر، این فریضه دینی، مراتـــبی دارد. در مواجهـــه با منکر، اگر فرد یا جریان مدعی عدالت‌خواهی، ابتدا ســـراغ مرحلـــه آخر یا مرحله دوم برود، بی‌عدالتی رخ خواهد داد و خود آن فرد یا جریان، مستحق تذکر و توبیخی است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2370 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻آیا این عدالت‌خواهی است؟ 🔸تحقق تعریف عدالت از سوی هر بنیان فکری، با حرف‌زدن از تمناها و آرزوها ممکن نخواهد بود و حتماً کار و زحمت می‌خواهد. 🔸به نظر می‌رسد جریانی که امروز خود را عدالت‌‌خواه می‌شمارد، وقتی با چالش‌ها و لـــوازم تحقق عدالت‌خواهی مواجه می‌شود، به‌دلیل عدم حوصله انقلابی برای اسـتقامت در مسیر، بعضاً با برخی چهره‌ها و ارکان اصیل و حیاتی انقلابی نیز زاویه پیدا می‌کند. از سوی دیگر، عدالت‌خواهی فردمحورانه و ژورنالیستی این گروه باعث شده تا آبروی افراد مورد هدف، در نظر مردم به طرفه‌العینی مخدوش شود. 🔸 نگاه صفر و صدی و دفعی این گروه به امر عدالت، باعث شده تا حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب بارها و در موقعیت‌های مختلف، تذکرات لازم را در این مورد مبذول بدارند. 🔸ایشان بارها تاکید کرده‌اند که تحول‌خواهی و عدالت‌خواهی، اولاً با «کارهای سطحی» میسر نیست و دیگر اینکه «تدریجی» و نیازمند «صبوری» است. 🔸نکته قابل اشاره این است که رهبرانقلاب سال‌ها پیش در پیامی کوتاه به جنبش عدالت‌خواهی، آن‌ها را به دو شاخص مهم توجه داده بودند: «اول بصیرت و دوم صبر.» 🔸 با کنار هم قرار دادن گزاره‌هایی نظیر دوری از سطحی‌گرایی، تدریجی‌گرایی و صبوری و مقایسه آن‌ها با رفتار و کردار گروه موسوم به عدالت‌خواهان، متوجه خلأ این ویژگی‌های اخلاقی و معرفتی مثبت در عمل آن‌ها (خاصه آن‌هایی که دنبال‌کننده‌های بالایی در فضای مجازی دارند) می‌شویم. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2370 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻آرش؛ اما نه آرش افسانه 🔹در پی ادبیات تهییجی مشروطیت و دم‌دمه‌‌های نه‎چندان توانمند سربرآوردن محمدعلی جمال‎زاده و نیما یوشیج، هنوز نمی‌توانستیم به ادبیات نونگاه امید چندانی داشته باشیم. 🔹صادق هدایت گرچه پرشمار نوشته بود، اما نثر و نگاهش برای ادبیات نونگاه ایران، بنیه‎آفرین نشد. 🔹نثر تق‎ولق و نگاه پژمرده بیگانه‎وار و دزدی ادبیش از نوشته‌‌های آلمانی و فرانسوی و بی‌باوری بازی‎وارش به هر آنچه می‌نوشت، کارنامه متقلبانه‎ای (گرچه پردنگ‎وفنگ) از وی به جا گذاشته بود. اما جلال چیز دیگری بود. ✍️نویسنده: مصطفی فعله‌گری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2368 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻آرش؛ اما نه آرش افسانه 🔹مهر ورزی مردمی جلال آل‎احمد، دلبستگی فرزندوارش به زادبوم کهن ایران، آزمون نشست و برخاست‌‌های سیاسی و حزبی، وارسی دشواری‌‌های پیش‎پافتاده هماهنگ با دیدن دوردست‌‌های سرشت زندگی فردی و اجتماعی انسان ایرانی و جهانی، از این جوان برومند نونگاه، یل وارسته‎ای بار آورد که توانست، پیش از میانسال شدنش، میدان‎دار بسیاری از کارآوری‌‌های ادبی و فرهنگی و اجتماعی و ادبی در چند دهه پیاپی شود. 🔹کتاب‌‌ها و نوشته‌‌های آل‎احمد گوناگون و هماره به‎دردبخور و دوران‌ساز بوده‌اند، با پرتواندازی‌‌های بومی و فرابومی. 🔹 چه با کتاب‌هایش همدلی و هم‌اندیشی داشته باشیم و چه نه، هرگز نمی‌توانیم جلال و شکوه دوران‌سازی متونی چون «غرب‎زدگی» را نادیده بگیریم. 🔹 نفس این کتاب تازه‎تازه دارد بالا می‌آید؛ در این ستیزه‌‌های فکری پاگرفته در خاورمیانه و خاورزمین و جهان. ✍️نویسنده: مصطفی فعله‌گری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2368 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📍 📰 ✅ پیشنهاد دانلود ♦️دیده‌بان (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشه‌ای) 🔰موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه ⏰ ویژه مردادماه 1399 🔻(شماره نهم) 🔹در این شماره، دیده‌بان‌اندیشه تلاش کرده است در بخش ویژه، به بررسی تحلیل‌هایی که امسال از این موضوع ارائه شد، به‌نحو مختصر بپردازد. 🔹مدتی است که بحث معاهده و توافق ایران و چین مطرح است؛ اما چندی پیش با جنجال آفرینی برخی، دوباره این موضوع بر سر زبان‌ها افتاد. در این شماره دیده‌بان اندیشه، منتشر شد. 🔹 منتسبین جریان اصلاحات، بعد از ناکارآمدی و ضعف‌هایی که در حوزه سیاست از خود نشان دادند و نیز مشکلات متعددی که آفریدند، برآن شدند تا به بازنگری و اصلاح جریان خود بپردازند. 🔹در این شماره، یک‌ سری از رویدادها و تحلیل‌های متفاوت در حوزه اندیشه دین ارائه شده است. 🔹در این شماره سخنرانی حجت‌الاسلام کمال حیدری در خصوص مسأله دین و کرونا و واکنش و نقد آنرا خواهید خواند. لینک دانلود از سایت: 🌐http://fekrat.net/?p=2390 لینک شماره هشتم: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net/1976 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
دیده‌بان شماره 9.pdf
16.18M
📍 📰 ✅ پیشنهاد دانلود ♦️دیده‌بان (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشه‌ای) 🔰موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه ⏰ ویژه مردادماه 1399 🔻(شماره نهم) 🔹در این شماره، دیده‌بان‌اندیشه تلاش کرده است در بخش ویژه، به بررسی تحلیل‌هایی که امسال از این موضوع ارائه شد، به‌نحو مختصر بپردازد. 🔹مدتی است که بحث معاهده و توافق ایران و چین مطرح است؛ اما چندی پیش با جنجال آفرینی برخی، دوباره این موضوع بر سر زبان‌ها افتاد. در این شماره دیده‌بان اندیشه، منتشر شد. 🔹 منتسبین جریان اصلاحات، بعد از ناکارآمدی و ضعف‌هایی که در حوزه سیاست از خود نشان دادند و نیز مشکلات متعددی که آفریدند، برآن شدند تا به بازنگری و اصلاح جریان خود بپردازند. 🔹در این شماره، یک‌ سری از رویدادها و تحلیل‌های متفاوت در حوزه اندیشه دین ارائه شده است. 🔹در این شماره سخنرانی حجت‌الاسلام کمال حیدری در خصوص مسأله دین و کرونا و واکنش و نقد آنرا خواهید خواند. لینک دانلود از سایت: 🌐http://fekrat.net/?p=2390 لینک شماره هشتم: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net/1976 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 🔻عدالت بزرگترین مصلحت اجتماعی 🔹عدالت‌خواهی باید مبتنی بر عدالت باشد. گاهاً نوعی از عدالتخواهی را می‌بینیم که معیار عدالت در درونش وجود ندارد. 🔹عدالتخواهی یک فعل است؛ اگر این فعل عادلانه نباشد، از مسیر خود منحرف می‌شود. 🔹 شرط اول این است که کسی که عدالتخواه است، خود در رفتار، نگرش و تدابیرش حتماً عدالت را رعایت کند. 🎤گفت و گو با: حجت‌الاسلام ‌والمسلمین دکتر علی ذوعلم •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2387 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻عدالت بزرگترین مصلحت اجتماعی 🔹مقابله با ظلم در بیانات امام حسین(ع)، خیلی واضح و برجسته است. 🔹اما کم و کیف ظلمی که ممکن است در یک جامعه جریان داشته باشد، با هم تفاوت دارد. گاهی عدم توجه به اولویت‎ها، موجب اشتباه در تشخیص می‌‌شود. 🔹سیره امام حسین(ع) در کربلا، نشان داد که بزرگ‎ترین ظلم در جامعه، استقرار یک نظام غیر عادلانه، فاسد و تبهکار و بزرگ‎ترین معروف هم، استقرار یک نظام عادلانه است. 🔹 ممکن است در یک نظام عادلانه هم در بعضی از سطوح، بی‌عدالتی‏‎هایی وجود داشته باشد؛ ولی باید به این توجه داشته باشیم که اگر یک نظام، عادلانه نباشد، آن ظلم‌‏ها به مراتب عمیق‏‌تر و نهادینه‎تر و با آثار مخرب‎تری جریان خواهد یافت. 🔹بنابراین درس عدالت‎خواهی از مکتب امام حسین(ع)، بزرگ‏ترین درسی است که وجود دارد. 🔹عدالت مبتنی بر آزادگی در بیان امام حسین(ع) است که می‎فرمایند: «اگر دین ندارید، لااقل آزاده باشید»؛ به این معنا که در تشخیص حق و باطل، حریت داشته باشید و آن را ابراز کنید. 🎤گفت و گو با: حجت‌الاسلام ‌والمسلمین دکتر علی ذوعلم •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2387 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻پاکسازی اذهان از شبهات بی‌اساس 🔸شاید معدود حادثه‌ای در تاریخ بشریت به‌اندازه حادثه کربلا به‌صورت جزئی و دقیق نقل شده باشد. 🔸برخی گزارش‌ها درباره نهضت عاشورا توسط اهل‌بیت(ع) و همراهان شهدای کربلا نقل شده و برخی دیگر که هریک به‌نحوی جان به‌در بردند. 🔸 درمجموع، تاریخ کربلا بسیار وسیع نقل شده است و جزئیات فراوانی دارد و اگر ما همه این مسائل را که به‌عنوان تحریفات عاشورا مطرح شده و جزء متفردات (نقل‌های اختصاصی) برخی مقاتل متأخر است، کنار بگذاریم، آنچه می‌ماند -یعنی تا قرن‌های هفتم و هشتم- تفاوت چندان چشمگیری با منابع مشتمل بر تحریفات ندارد. ✍️نویسنده: دکترسیدمحمدحسن جواهری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2385 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻پاکسازی اذهان از شبهات بی‌اساس 🔸شبهه‌‌کننده در ادامه می‌گوید: امام قیام نکرد و بنا هم نداشت این کار را بکند و ایشان «امام صلح» بود. 🔸راهش به سمت کربلا کشیده شد، برخی دیگر نیز این حرف‌ها را زده‌اند که اصلا درست نیست و حضرت از همان ابتدا برای تشکیل حکومت از مکه رفت و حضرت مسلم را پیش‌تر فرستاد تا زمینه را آماده کند. 🔸حضرت می‌خواست ازطریق تشکیل حکومت امر به معروف‌و نهی از منکر کند و اسلام را در جامعه به جایگاه واقعی خود برگرداند و جلوی انحرافات و ظلم‌ها را – به‌معنای واقعی- بگیرد و برطرف کند و اساسا حضرت با دعوت کوفی‌ها برای به‌دست گرفتن حکومت به‌سوی کوفه حرکت کردند و طبیعی است وقتی کسی بنا باشد حکومت را برعهده بگیرد به لوازم آن پایبند می‌شود ولی اگر مردم با او بیعت نکردند، طبیعی است وظیفه او چیز دیگری است و امام‌حسین(ع) نیز وقتی مردم از بیعت‌شان سر باز زدند، می‌خواستند از منطقه دور شوند تا درگیری ایجاد نشود لیکن جنگ و خشونت بر امام تحمیل شد. 🔸نصوص تاریخی پر است از اشاره و تصریح به این مطلب که ما برای تشکیل حکومت می‌رویم هرچند که ایشان این تذکر را هم مکرر دادند و اسناد آن در منابع معتبر و قابل استناد و مهم موجود است که ما به هدف‌مان نمی‌رسیم و شهادت، اسارت و کشته شدن در مسیر است؛ مانند نامه معروف‌شان به محمد حنفیه و بنی‌هاشم که: «اما بعد فانَّ من لحقَ بی‌استشهد و من لم یلحق بی‌لم یدرک الفتح والسلام.» ✍️نویسنده: دکترسیدمحمدحسن جواهری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2385 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻به نام مدارا، به کام خشونت 🔹دعوت و توصیه به «رحمت صِرف» و «بخشش عام» و «صلح کل» با مواخذه این و آن و خطاب و عتاب به دیگران، به‌لحاظ محتوایی، سازگار نیست ولو با قول نرم و لیّن باشد. 🔹یعنی نمی‌شود از «رحمت عام» و «مغفرت کلی» سخن گفت و «راه خلاص» را حتی در برزخ و دوزخ نیز باز دانست، اما مدام به افعال این و آن ایراد گرفت و در جایگاه «منتقد همه‌چیز و همه‌کس» و «عتاب‌کننده بر همگان» نشست. 🔹وقتی همیشه وقت هست و راه باز است، اصلاح رفتارها هم موکول به آینده دور و بلکه پس از مشاهده عذاب اخروی می‎شود دیگر ✍️نویسنده: محمد علی‌بیگی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2383 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻به نام مدارا، به کام خشونت 🔹در وضع مدرن و در کلام و کلیپ آقای آقامیری، به‌جای آنکه توبه جناب حرّ(س) اهمیت داشته باشد، بخشش امام(ع) بر حر(س) چنان مطرح می‌شود که مخاطب گمان می‌کند هر سزایی و جزایی، غلط و نابجاست. 🔹درحالی‎که حضرت مولی‌الموالی امیرالمومنین علیه‌السلام چنان در اجرای حدود شدت داشت که سربازان او زبان به شکایت گشودند و پیامبر(ص) چون سخن ایشان شنید، به منادی فرمود که اعلام کند: 🔹«زبان‌های خود را از بدگویی درباره علی بازدارید، همانا او در امور مربوط به خداوند متعال سخت‌گیر است و در امور دینی‌اش مداهنه [=مسامحه و چشم‌پوشی] نمی‌کند.» 🔹و چنین است در باب قیام سیدالشهداء، علیه و علی آبائه السلام، و حتی پیش از آن، یعنی پیش از جانشینی یزید. 🔹امام(ع) در نامه‌ای که پس از قتل حجر بن عدی، عمرو بن حمق خزاعی ولایتعهدی یزید به معاویه نوشته است او را بابت ستمکاری، عهدشکنی و ترک سنت رسو‌ل‌الله و بدعت، یعنی فی‌الجمله بابت حدود دینی مورد خطاب قرار داده است. 🔹 امام علیه‌السلام در آن نامه نوشته‌اند: «و خداوند تو را فراموش نخواهد کرد که مردم را با ظن و گمان دستگیر می‌کنی، و با اندک شبهه و تهمتی به قتل می‌رسانی و مردم را وادار به بیعت با فرزندت یزید می‌کنی، بچه سفیهی که شراب می‌خورد و با سگ بازی می‌کند. بدان که بر خودت زیان وارد ساختی، دینت را خراب کردی، خیانت در امانت کردی، رعیت را فریب دادی و جایگاهت را پر از آتش کردی. دور باشند قوم ستمگر از رحمت خداوند.» 🔹 یعنی حدود شرعی شوخی نیستند و با تقطیع تاریخ و سنت تعطیل نمی‌شوند مگر آنکه حقوق تضییع شده، بخشیده یا جبران شده باشند. 🔹اتفاقا اکنون لازم است که برای رحمت‌آوردن بر خلایق هم که شده، بر اجرای حقوق، خصوصا راجع به گردن‌های کلفت و دانه‌های درشت، پافشاری کنیم نه‌اینکه به‌دنبال بهانه‌ای باشیم تا بالکل اجرای حدود را تعطیل کنیم. ✍️نویسنده: محمد علی‌بیگی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2383 📌آدرس کانال؛ 🆔 @fekrat_net
✅نقدی بر اشکال آقای نصیری درباره حجاب آقای نصیری در برنامه زاویه با حجاب قانونی مخالفت کرد. کل استدلال آقای نصیری دو جمله است. اول اینکه با زور نمی شود جامعه را با حجاب کرد چه آنکه تجربه رضاخان نیز همین نشان داده است. دوم اینکه مردم مخالفند. ✅چند نکته در این رابطه: 🔸1.اول اینکه ما حجاب اجباری نداریم. الزام قانونی داریم. الزام قانونی خودش برآمده و با امضای رای اکثریت است. اگر وجاهت دموکراتیک قانونگذاری رازیر سوال ببریم سنگ روی سنگ بند می شود؟ ازفردا هر کس بگوید فلان قانون رامردم مخالفند چه کنیم؟ با کدام منطق باید بپذیریم شاخص اکثریت نزدشماست؟ 🔸2.مقایسه الزام حجاب در جمهوری اسلامی با الزام رضاقلدر از مبنا دچار اشکال است. مثل اینکه کسی قانون در دیکتاتوری را با قانون درجمهوریت مقایسه کند. انشالله که روشنست دچار چه اشتباه فاحشی شده اند. الزام قانون در جمهوریت پشتوانه رای مردمی دارد نه قلدری یک دیکتاتور. 🔸3. آقای نصیری گفته اند الزام حجاب ثمر نداشته است. از کجا فهمیدند؟ اینکه وضع حجاب بدتر شده است یعنی الزام ثمرنداشته است؟ بازهم دچار اشتباه عجیب شدند. جامعه ما در یک مبارزه است. اساسا مقایسه نقطه ای در فهم رفتار جامعه در حال مبارزه غلط است. جامعه ای که تحت هجمه های فرهنگی و تمدنی است با همین میزان حجاب نیز یک جامعه عفیف است. سوال اینست که اگر الزام حجاب نبود وضع بدتر بود یا بهتر؟ مثل اینکه فردی خلاف جریان اب پارو بزند. قدرت فرد را در عقبگردش نباید دید. مهم اینکه اگر خلاف آب پارو نزده بود، همین میزان عقب رفته بود؟ 🔸4. آقای نصیری معقدند مردم بدحجاب شده اند. این حرف نیز غلط است. اساسا مقایسه تقوا و دینداری مردم در مبارزه آنهاست نه تغییر ظاهری شان. مساله حجاب در ایران ناشی از غربزدگی است نه کاهش دینداری. انشالله فرق ایندو روشن است. لذا اتفاقا مردم با همین میزان حجاب نیز رشد دینداری داشته اند. 🔸5. گفتند قانون حجاب نتواسته مردم را باحجاب کند. آیا تصور کردیم الزام حجاب برای باحجاب کردن بی حجاب هاست؟ الزام حجاب برای صیانت از یک جامعه دینی است. لذا هدف الزام تنها باحجاب کردن نیست و دفاع از حیا و عفت جامعه است که هم برای مرد است و هم زن. برای صیانت از ظاهر یک جامعه دینی است. 🔸6. میگویند چرا وقتی تبعیض وجود دارد قانون حجاب باید اجرا شود. این هم از آن استدلال های آنچنانی است. اگر سازمان ثبت احوال به وظیفه اش عمل نکرد، سازمان آب و فاضلاب هم تعطیل کند؟ فردا اگر دزد، خانه آقای نصیری را زد بگوئیم چون بقیه نهادها درست عمل نمی کند پی گیری دزد هم اشتباه است؟ 🔸7. می گویند حجاب را باید فرهنگی ترویج کرد. سلمنا. خب؟ ترویج فرهنگی به معنی نفی الزام است؟ همه قوانین نیازمند فرهنگ سازی دارند. مگر بستن کمربند فرهنگ سازی نمی خواهد؟ خود الزام هم جزئی از ساخت فرهنگ است. 🔸8.گفته اند در پذیرفتن دین و اعتقادات آزادی است پس مردم حق دارند حجاب را نپذیرند. مقدمه درست و نتیجه غلط. مردم در انتخاب دین آزادند نه انتخاب اجزای دین.ضمن اینکه حجاب امری اجتماعی است نه فردی. مردم درانتخابی آزادند که به دیگری ضربه نزند. آیا حجاب درخیابان مثل نماز در پستوخانه است؟ 🔸9. می گویند با حجاب موافقم اما با الزامش نه. مثل اینکه کسی بگوید با دروغ مخالفم اما با حرمتش نه. برادرم حجاب خودش یک الزام دینی است. چطور ممکن است با حجاب موافق باشید ولی با الزامش نه. همان که از ضرورت حجاب گفته از الزامش گفته است. مگر دلبخواهی و سلیقه ایست؟ @mahdian_mohsen @Howzavian 📌آدرس کانال؛ 🆔 @fekrat_net
مناسبات حجاب و سیاست در ایران فایل صوتی مناظره مهدی نصیری و حسین سوزنچی با اجرای حبیب‌الله رحیم‌پور ازغدی در برنامه زنده زاویه درباره قانون حجاب در کشور؛ در شبکه چهارم سیما، چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناسبات حجاب و سیاست در ایران فایل صوتی مناظره مهدی نصیری و حسین سوزنچی با اجرای حبیب‌الله رحیم‌پور ازغدی در برنامه زنده زاویه درباره قانون حجاب در کشور؛ در شبکه چهارم سیما، چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ 📌آدرس کانال؛ 🆔 @fekrat_net
🔰امشب، مناظره آقای مهدی نصیری با آقای سوزنچی در برنامه زوایه پیرامون الزام حجاب را دیدم. متاسفانه نصیری کاملا عرفی گرایانه حرف می‌زد و صریحا بر تعطیلی احکام اسلام نظر می‌داد که این حرف بدعت است. تقریبا از باور دینی دست شسته است. همچنان افراطی حرف می‌زند و در تندروی تغییر نکرده است. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @fekrat_net
📋 🔻هنر و فلسفه 🔹افلاطون هنرمندان را از جمهور و جمهوریت خارج می‌کند. در مقابل، سقراط از هنر دفاع می‌کرد و مراد سقراط از هنر، فضیلت بود. 🔹ما در یونان یک دوره داریم که پیش از سقراط است و دیدگاه رایج در آن زمان این بوده است که هنر با اسطوره نسبت دارد. 🔹بنابراین ما پیش از سقراط هنر اسطوره‌ای داریم، سقراط هنر را به دانایی نسبت می‌دهد و البته افلاطون از آن عدول می‌کند. ✍️نویسنده: دکتر قاسم پورحسن •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2139 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻هنر و فلسفه 🔹تا ابتدای سده نوزدهم، دیدگاهی که در باب هنر حاکم است، نسبت هنر با حقیقت نیست، بلکه نسبت هنر با زیبایی است؛ یعنی از آن حیث که هنر می‌تواند سبب ذوقی بشود یا سبب التذاذی بشود و احساسات را برانگیزاند. 🔹فارابی در رساله الحروف می‌گوید ما خطابه خوب داریم، خطابه بد داریم، شعر خوب داریم، شعر بد داریم. 🔹فارابی می‌گوید اگر سخنوری علاوه بر اقناع، بتواند جمهور را به سوی آگاهی، بینش و به سوی تأدیب و سعادت سوق بدهد، وجه فرزانگی و کارکرد مهم سخنوری تحقق یافته است. 🔹 پس دیدگاهی که فارابی در باب سخنوری اتخاذ می‌کند، به سقراط نزدیک‌تر است تا به دیدگاه افلاطون که ایشان هنر و هنرمندان را از جمهوریت خارج می‌کند. ✍️نویسنده: دکتر قاسم پورحسن •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2139 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻شهید صدر، پایه‌گذار رویکردهای نوین در جریان علمی 🔸شهید صدر با دقت و ظرافت یک اندیشمند و پژوهشنده اجتماعی به طراحی و تدارک مفاهیم بنیادین در مسائل اجتماعی می‌پردازد. 🔸آنچه امتیاز و فضل تقدم ایشان نسبت به سایر اندیشمندان مسلمان در حوزه اجتماعی است، عمق معنایی مفاهیم است. 🔸به عبارتی، آنجا که از توازن اجتماعی، تعاون اجتماعی، عدالت اجتماعی، نظام اجتماعی و… سخن می‌گوید، گویی دست به غنی‌سازی این مفاهیم می‌زند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2140 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻شهید صدر، پایه‌گذار رویکردهای نوین در جریان علمی 🔸شهیدصدر به عنوان یک عالم اسلامی ذوالفنون، پیوندی وثیق میان مبانی اصیل و ناب اسلامی با مسائل و موضوعات اجتماعی برقرار می‌کند. 🔸ایشان هیچ مفهوم و بحث اجتماعی را بدون ارجاع به پشتوانه قرآنی آن صورت نمی‌دهد و به همین سبب است که گام‌های استواری در احصای نظریه اجتماعی قرآن پیموده. 🔸این امر موجبات اعتباربخشی یا اعتباریابی اندیشه اجتماعی ایشان را به‌عنوان الگویی تراز برای اندیشه اجتماعی اسلامی فراهم می‌آورد. 🔸این در حالی است که قاطبه رویکردهای ایشان در موضوعات اجتماعی، ناظر به سطح «امت اسلامی» است؛ به بیانی، شهید صدر مسیری را در تدارک سازه اندیشه اجتماعی بر مبنای معرفت‌شناسی دینی اسلام بنیان می‌گذارد که وجه اشتراک مذاهب اسلامی است. 🔸میزان استقبال و ارجاع به اندیشه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایشان در جغرافیای فرهنگی جهان اسلام، از مصر تا سوریه، پاکستان، ایران، عراق و… دال بر درجه اعتبار دینی اندیشه ایشان در میان جوامع اسلامی است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2140 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻انقلاب اسلامی در تقابل با ایده‌های علوم انسانی غربی 🔹انقلاب اسلامی نه تنها هرگز بر پایه علوم انسانی غربی شکل‌ نگرفته است؛ بلکه درست در نقطه مقابل آنها و علیرغم تحلیل‌های آنها مطرح شده است. 🔹امام خمینی (ره) در این باره می فرمایند: «ما معادله جهانی و معیارهای اجتماعی و سیاسی که تا به حال به واسطه آن تمام مسائل جهان سنجیده می‌‏شده است را شکسته‏‌ایم. 🔹ما خود چارچوب جدیدی ساخته‏‌ایم که در آن عدل را ملاک دفاع و ظلم را ملاک حمله گرفته‏‌ایم. از هر عادلی دفاع می‏‌کنیم و بر هر ظالمی می‏‌تازیم، حال شما اسمش را هر چه می‏‌خواهید بگذارید.» ✍️نویسنده: حجت الاسلام احمدحسین شریفی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2147 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻انقلاب اسلامی در تقابل با ایده‌های علوم انسانی غربی 🔹انقلاب اسلامی موجب شد که دین در جایگاهی فرانهادی قرار گیرد. 🔹به تعبیر دیگر، انقلاب اسلامی، از جهت قانونی و مقبولیت مردمی، دین را در جایگاه اصلی خودش قرار داد؛ اقامه فردی و اجتماعی دین، رسالت اصلی پیامبران بوده است: لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ [تا مردم قیام به عدالت کنند] (حدید، ۲۵) 🔹مأموریت اصلی انقلاب و حکومتی که به نام دین و به نام اسلام برپا شده است، چیزی جز اقامه دین در کلیت آن نیست. 🔹علومی که نه تنها تناسبی با جهان‌بینی توحیدی و نظام ارزشی اسلام ندارند، که در بسیاری از توصیه‌های خود در تضاد و تعارض با اسلام‌اند، چطور می‌توان با تکیه بر آنها دنبال تحقق اسلام در ابعاد مختلفی زیست اجتماعی بود؟ تکیه زدن بر چنین علومی همچون تکیه‌ زدن بر باد است؛ نتیجه‌ای جز فروافتادن و سقوط و انحطاط نخواهد داشت. 🔹به همین دلیل حاکمان اسلامی، حقیقتا اگر دنبال تحقق دین و عمل به آرمان‌های اسلامی و انقلاب اسلامی هستند؛ چاره‌ای جز حمایت از ایده «علوم انسانی اسلامی» ندارند؛ راه دیگری وجود ندارد. ✍️نویسنده: حجت الاسلام احمدحسین شریفی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2147 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻رسانه‌شناسی و سیر تطور رسانه‌ها 🔸رسانه­‌شناسی به­‌نوعی انسان­شناسی، مردم­‌شناسی و تاریخ­‌شناسی است. 🔸 به تعبیر دیگر رسانه چیزی جز برون­ریزی مافی الضمیر انسان نیست و رسانه کلام اوست. 🔸این همان مفهومی است که گویند: «رسانه­‌ها هر کدام امتداد یکی از اعضای انسانی هستند». لذا پیچیدگی رسانه­‌ها و ارتباطات امروزی بشر، نشان از تطور و پیچیدگی انسان امروزی است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2165 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻رسانه‌شناسی و سیر تطور رسانه‌ها 🔸دنیای انسان­‌ها به اندازه‌ی گستره ارتباطی آنهاست و هر فرد به اندازه دامنه ارتباطات خود، دنیا را به شکلی معنا می­‌کند. 🔸بنابراین انسان موجودی ارتباطی یعنی سراسر ربط است. اما معنا کردن این ربط و ارتباط سخت است؛ چون هیچ مابه‌ازائی ندارد و ربط را نمی­‌توان در بیرون نشان داد در عین اینکه هر چه هست، مربوط است و این یک زاویه مهم در بررسی ارتباطات و رسانه می­‌باشد که از آن عالَم و علوم را از این زاویه ببینیم. 🔸گر همه چیز ربط است، پس همه چیز رسانه است بنابراین تمام عالم رسانه و به تعبیر دینی، آیه است. در نتیجه گریزی از مطالعه ارتباطات نیست. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2165 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net