eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️ 🔹سی و هشتمین دوره از جشنواره همچون ادوار گذشته به مسئولیت خود در«ادای دِین به حافظان امنیت» عمل کرد تا نشان دهد برخلاف آنچه که برخی القاء می‌کنند، این همچنان تا حدود بسیاری در مسیر اصلی خود گام برمی‌دارد. 🔹به عنوان مثال، می‌توان به نمایش فیلم «روز صفر» در جشنواره فجر اشاره کرد که عملیات شناسایی و دستگیری «عبدالمالک ریگی» سرکرده گروهک «» را به تصویر کشید تا نشان دهد که امنیت امروز در واقع محصول سلسله جانفشانی‎‌هایی است که سربازان گمنام اما بیدار، از خود به نمایش گذاشته‌اند. 📌: 💠https://eitaa.com/fekrat_net
📝 🔷سی و هشتمین جشنواره ؛ ادای دِین به حافظان امنیت 📍رامین حسین آبادیان 🔸قریب به یک هفته است که از آغاز سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر سپری می‌شود. این جشنواره در واقع مهمترین و اصلی‌ترین جشنواره محسوب می‌شود که از سال 1361 پایه‌ریزی شد. 🔸ازجمله مهترین اهداف جشنواره فیلم فجر می‌توان به مسائلی نظیر «به تصویر کشیدن پیام‌های انقلاب اسلامی»، «ترویج فرهنگ شهادت و ایثارگری»، «احیای ارزش‌های اسلامی در جامعه»، «دفاع از آرمان‌های جامعه اسلامی»، «به تصویر کشیدن رشادت‌ها در جنگ تحمیلی برای نسل‌های بعدی» و ... اشاره کرد. 🔸امسال نیز طبق روال سنوات گذشته جشنواره فیلم فجر برای سی و هشتمین سال متوالی به امید اینکه بتواند مسئولیت تحقق حداقل بخشی از اهداف یادشده را به دوش بکشد، در تهران آغاز به کار کرد. 🔸اما جشنواره فیلم فجر تنها منحصر در فیلم‌سازیِ برگرفته از رمان‌های واقعی و نشأت‌گرفته از قصه‌پردازی‌های نویسندگان نیست، بلکه مستندهایی را نیز شامل می‌شود که در واقع بازسازی واقعیت‌هایی هستند که روزی ظهور و بروز پیدا کرده‌اند و اکنون بار دیگر در ذهن مخاطبان تداعی می‌شوند. 🔸بر همین اساس، نباید در گیرودار معطوف شدن تمرکز افکار عمومی به فیلم‌های مختلف از کنار نقش مهم، مؤثر و بسزای مستندهایی که در طول جشنواره فجر ارائه شدند، به سادگی عبور کرد. در این میان یکی از مهمترین ویژگی‌های جشنواره کنونی فیلم فجر، «ادای دِین به حافظان امنیت» بوده است که بدان می‌پردازیم. 🔸پر واضح است که جشنواره فجر می‌بایست همواره در خدمت ، ارزش‌های انقلاب و آرمان‌های جامعه اسلامی بوده و حقایق ناگفته از مرحله جنگ تحمیلی را بازگو کند؛ کما اینکه در سی و هشتمین دوره از این جشنواره، با توجه به آثار نمایش‌داده شده، تا حدود زیادی موارد مذکور مورد توجه و اهتمام قرار گرفته است. 🔸به عنوان نمونه، سی و هشتمین دوره از جشنواره فیلم فجر نیز همچون ادوار گذشته به مسئولیت خود در «ادای دِین به حافظان امنیت» عمل کرد تا نشان دهد برخلاف آنچه که برخی القاء می‌کنند، این جشنواره همچنان تا حدود بسیاری در مسیر اصلی خود گام برمی‌دارد. 🔸به عنوان مثال، می‌توان به نمایش فیلم «» در جشنواره فجر اشاره کرد که عملیات شناسایی و دستگیری «» سرکرده «» را به تصویر کشید تا نشان دهد که امنیت امروز در واقع محصول سلسله جانفشانی‎‌هایی است که اما بیدار، از خود به نمایش گذاشته‌اند. کما اینکه پیشتر نیز بارها و در مناسبت‌های مختلف با تأکیداتِ مؤکد بر مقوله «امنیت و لزوم حفظ آن» صراحتا از وجود «امنیت» به عنوان یکی از بزرگترین عواید یک ملت تأکید کرده‌اند. 🔸مقام معظم رهبری همچنین تحقق هرگونه پیشرفت در کشور را مرهون برقراری امنیت دانسته‌اند. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که فیلمی در تراز «روز صفر» توانسته است ضمن ادای دِین خود به «حافظان امنیت»، جشنواره فیلم فجر را در مسیر جامه عمل پوشاندن به بخشی از منویات مقام معظم رهبری قرار دهد. 📌: 💠https://eitaa.com/fekrat_net
♦️مداد قرمز 🔹گفتگو با مشاوره رسانه‌ای 🔹«مداد قرمز» در اولین قسمت از خود به دوگانه و پرداخت که آیا جمهوری اسلامی را باید نتیجه طبیعی و محتوم انقلاب اسلامی دانست و اگر آری، تا کجا و اگر اشتباهی در سطوح مدیریتی جمهوری اسلامی اتفاق بیفتد، اگر فاسد باشد یا سیاستی ناکارآمد، باید ریشه آن‌ها را تا انقلاب اسلامی پیش ببریم یا آن که نه باید جمهوری اسلامی را نتیجه برآِیند نیروهای تاریخی‌ بدانیم که در لحظه فعال بودند اما از آن به بعد مسیر تاریخی خاص خودشان را پیموده‌اند که حاصل تصمیمات آن‌ها در مواجهه با پدیده‌های جدید بوده است، تصمیماتی که نه گریزناپذیر بوده‌اند و نه لزوما ریشه در انقلاب اسلامی داشته‌اند و یا شاید باید اساسا از این دوگانه فراتر برویم و دیگری به مسائل نگاه کنیم. 📌: 💠https://eitaa.com/fekrat_net
برنامه مداد قرمز گفتگو با محمد قوچانی.aac
18.22M
♦️مداد قرمز 🔹گفتگو با مشاوره رسانه‌ای 🔹«مداد قرمز» در اولین قسمت از خود به دوگانه و پرداخت که آیا جمهوری اسلامی را باید نتیجه طبیعی و محتوم انقلاب اسلامی دانست و اگر آری، تا کجا و اگر اشتباهی در سطوح مدیریتی جمهوری اسلامی اتفاق بیفتد، اگر فاسد باشد یا سیاستی ناکارآمد، باید ریشه آن‌ها را تا انقلاب اسلامی پیش ببریم یا آن که نه باید جمهوری اسلامی را نتیجه برآِیند نیروهای تاریخی‌ بدانیم که در لحظه فعال بودند اما از آن به بعد مسیر تاریخی خاص خودشان را پیموده‌اند که حاصل تصمیمات آن‌ها در مواجهه با پدیده‌های جدید بوده است، تصمیماتی که نه گریزناپذیر بوده‌اند و نه لزوما ریشه در انقلاب اسلامی داشته‌اند و یا شاید باید اساسا از این دوگانه فراتر برویم و دیگری به مسائل نگاه کنیم. 📌: 💠https://eitaa.com/fekrat_net
📝 🔷«جهان» یا «هستی»؟ 🔸نگاهی تحلیلی-‌انتقادی به آثار : 📚کتاب «» 🔸دکتر عبدالکریم سروش به وجود و وحدت و اشتداد آن توجه دارد و در مواردی از این مفاهیم استفاده هم می‌کند و خیزهایی هم به‌سوی معنای جامع برمی‌دارد؛ اما مشکل کار او این است که نمی‌تواند اینها را در یک وحدت تالیفی و در یک نظام معنایی و مابعدالطبیعی منسجم ملاحظه کند، بلکه با رویکردی گزینشی و محدود -اگر نخواهیم بگوییم تنگ‌نظرانه- با مبحث حرکت جوهری و مابعدالطبیعه -به‌طور کلی- مواجه و نتایجی را -احتمالا ناخودآگاه و ناخواسته- به‌ بار می‌آورد که از حکمت متعالیه بسیار دور است. ‌ 📌: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net
فکرت
📝 #یادداشت 🔷خلاصه تقریر #سروش در کتاب «نهاد ناآرام جهان» 📍نگاهی تحلیلی-‌انتقادی به آثار #عبدالکریم
📝 ♦️نگاهی تحلیلی-‌انتقادی به آثار : کتاب «» یادداشت ✅بخش سوم 🔷«» یا «»؟ 🔸این کتاب حتما نقاط قوتی در سیاق نگارش و محتوا دارد، اما اولا با توجه به محدودیت فضا و ثانیا با نظر به اینکه به‌اندازه کافی و حتی بیش از حد کافی از این کتاب تقدیر و تمجید شده است، ترجیح بر آن است که متن بر نقاط قابل خدشه متمرکز شود. 🔸فارغ از بی‌دقتی‌های زبانی و فلسفی مانند «صفت انگاشتن حرکت» و «واقع‌گرا» پنداشتن و استعمال تعابیری مانند «» و تطبیق مسائل برهانی متافیزیکی بر مسائل استقرایی علمی و برخورد ایدئولوژیک با فلسفه و... باید به نقد اصلی اشاره کرد که معطوف به مواجهه «گزینشی و تقلیلی» مولف با موضوع و عدم‌التفات به زمینه‌ها و مبانی حکمت متعالیه مانند اصالت، وحدت، اتصال و اشتداد وجود و ملاحظه آنها در «نسبت»‌هایشان «با»هم در بحث حرکت است که منجر به این تقلیل، تحریف و تفسیر به‌رأی شده است که «جهان» و «هستی» را مساوی معنا می‌کند؛ درحالی‌که واضح است جهان یا «عالم ناسوت»، صرفا مرتبه‌ای از عالم وجود و از قضا نازل‌ترین مرتبه آن نیز است. 🔸در سراسر کتاب نیز آنچه هست؛ اثبات همان نهاد ناآرام «جهان» است و نه سیلان و جریان «هستی» در تمام مراتب آن. به وجود و وحدت و اشتداد آن توجه دارد و در مواردی از این مفاهیم استفاده هم می‌کند و خیزهایی هم به‌سوی معنای جامع حرکت جوهری برمی‌دارد؛ اما مشکل کار او این است که نمی‌تواند اینها را در یک وحدت تالیفی و در یک نظام معنایی و مابعدالطبیعی منسجم ملاحظه کند، بلکه با رویکردی گزینشی و محدود -اگر نخواهیم بگوییم تنگ‌نظرانه- با مبحث حرکت جوهری و مابعدالطبیعه -به‌طور کلی- مواجه و نتایجی را -احتمالا ناخودآگاه و ناخواسته- به‌ بار می‌آورد که از حکمت متعالیه بسیار دور است. ‌ 🖋 نویسنده: امیر فرشباف،کارشناس‌ارشد فلسفه 🔹منبع: فرهیختگان 📌: 💠https://eitaa.com/fekrat_net
فکرت
#گفتگو ♦️مداد قرمز 🔹گفتگو با #محمد_قوچانی مشاوره رسانه‌ای #رپیس_جمهور 🔹«مداد قرمز» در اولین قسمت
📝 🔷در نخستین قسمت از برنامه مداد قرمز با موضوع دوگانه و ، مشاور رسانه‌ای و به عنوان روزنامه‌نگاری که نسبت مهر و کین را توأمان چشیده ـ البته (شاید) خودش معتقد باشد در این مسیر مهری ندیده ـ برایمان در مورد دیدگاهش پیرامون دوگانه انقلابی اسلامی و جمهوری اسلامی گفت و معتقد بود استعمال واژه نادرست است و ما باید از نهضت به عنوان واژه‌ی جایگزین سخن بگوییم. نهضت یک فرایند مدام و پیوسته است در حالی‌که انقلاب انگار یک تغییر مهیب ناگهانی است. 🔷قوچانی در این برنامه گفتگو محور ‌کوشید با اشاره به پاره‌ای از سخنان مرحوم از و ، نگاه انقلابی و گفتمان بر این پایه را با نگاه منافقینی که اعتقاد به اسلام انقلابی داشتند و انقلاب اسلامی را وسیله قرار دادن اسلام برای انقلاب می‌دانستند، تخطئه کند! در حالی که این دوستان و هم قطاران لیبرالی خویش هنوز که هنوز است تکلیف خود را با مفهوم انقلاب اسلامی روشن نکرده و مشخص نکردن که تا چه میزان به اصول انقلاب پایبندند. شاید نیز مشکل در این باشد مفهوم انقلابی بودن و انقلابی‌گری در نزد این دست افراد خلاصه در شمشیر دست گرفتن و جنگیدن با دشمن متخاصم شود. 🔷بسیار جالب است این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی و به نوعی بازوی رسانه‌ای این حزب، برای توجیه گفتمان مذاکره زده خویش و همفکرانش، گفتمان انقلاب اسلامی را به گفتمان چپی تعبیر می‌کند که مذاکره در مقابل مقاومت قرار می‌گیرد و (ره) را در عین این‌که یک انقلابی خیلی بزرگ می‌داند، یک سیاستمدار خیلی بزرگ یا به تعیبرش یک دیپلمات برجسته‌ در با ارزیابی می‌کند. 🖋 نویسنده: صدرا بصیرت 📌: 💠https://eitaa.com/fekrat_net
📝 🔷؛ در کانون توجهاتِ 🔸 «» از واقعیتی الهام گرفته است که در طول سال‌های گذشته و در ادوار گذشته جشنواره فیلم فجر کمتر بدان پرداخته شده است. در واقعه بمباران سردشت قریب به 100 غیرنظامی جان باخته و حدود 8 هزار نفر نیز به وسیله گازهای سمی مسموم شدند. 📌: 💠https://eitaa.com/fekrat_net
📝 🔷؛ در کانون توجهاتِ 📍رامین حسین آبادیان 🔸 دوره از جشنواره فیلم فجر درحالی برگزار شد که توجه و اهتمام ویژه به «سینمای جنگ» در آن به خوبی به چشم می‌خورد. علت این مسأله هم آن است که «» اساسا جایگاه ویژه‌ای در قاموس دارد. 🔸در این دوره از جشنواره فیلم فجر نیز همچون ادوار گذشته، توجه به سینمای جنگ به صورت برجسته به چشم می‌خورد. علت آن است که کلیدواژه‌های «» و «جنگ تحمیلی» اساسا با یکدیگر گره خورده‌اند و نمی‌توان هریک از آن‌ها را بدون در نظر گرفتن دیگری در ذهن متصور شد. 🔸این انقلاب اسلامی بود که دشمن را وادار به ورود به «جنگ تحمیلی» کرد و این پیروزی در «جنگ تحمیلی» بود که بقای انقلاب اسلامی را تضمین کرد. «۶۰» از جمله فیلم‌هایی است که با محوریت جنگ تحمیلی در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. فیلم مذکور، اثری متفاوت در حوزه است که به شروع می‌پردازد. این فیلم در واقع روایتگر دلاوری‌های مردم آبادان در زمان جنگ تحمیلی است که به شکلی متفاوت به مسأله پرداخته است. 🔸اما سینمای جنگ جشنواره فیلم فجر امسال تنها به فیلم «آبادان یازده ۶۰» ختم نمی‌شود، چراکه فیلم دیگری نیز با محوریت جنگ تحمیلی ـ و البته با نگاهی متفاوت ـ به نمایش درآمده است. این فیلم، «» است که بمباران شهر «سردشت» از توابع استان آذربایجان غربی را به شکلی تأثیرگذار برای نسل‎‌های پس از جنگ تحمیلی روایت می‌کند و همگان را مـتأثر می‌سازد. 🔸فیلم «درخت گردو» از واقعیتی الهام گرفته است که در طول سال‌های گذشته و در ادوار گذشته جشنواره فیلم فجر کمتر بدان پرداخته شده است. در واقعه بمباران سردشت قریب به 100 غیرنظامی جان باخته و حدود 8 هزار نفر نیز به وسیله گازهای سمی مسموم شدند. روایت بی‌پرده و تأثیرگذار «درخت گردو» تلاشی است تحسین‌برانگیز برای آگاه ساختن نسل‌های پس از جنگ تحمیلی به واقعیت‌های تلخی که همچنان زنده هستند. بنابراین، جشنواره فیلم فجر در این حوزه نیز از دیدگاه اغلب کارشناسان و صاحب‌نظران، موفق عمل کرده است. 🔸فارغ از آنچه که گفته شد، درحال حاضر یکی از مهمترین سؤالاتی که اذهان را به خود مشغول ساخته است، این است که جشنواره فیلم فجر از 4 دهه گذشته تاکنون به ویژه طی سال‌های اخیر، آیا روندی صعودی داشته و یا سِیری نزولی به خود گرفته است؟ کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف، هریک پاسخ‌های متفاوتی به این سؤال دارند. برخی معتقدند که جشنواره فیلم فجر از اهداف اصلی خود دور شده و برخی نیز معتقدند که این جشنواره تریبونی برای عرضه آثار دینی و افکار است. 🔸اما در هر صورت، نگاهی هر چند گذرا به سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر نشان می‌دهد که هرچند این جشنواره در فیلم‌ها و مستندهای خود به مقولات مهم «امنیت جامعه اسلامی»، «جنگ تحمیلی» و «مسائل دینی و ارزشی» اهتمام ورزیده اما به نمایش درآوردن برخی فیلم‌ها که عملا ـ نه در شکل و نه در محتوا ـ کوچکترین سنخیتی با اصول و ارزش‌های حاکم بر جامعه اسلامی ندارد، موجب شده تا برخی با دیدگاه منفی به آن بنگرند. در نهایت باید گفت که شاید یکی از برجسته‌ترین نقاط قوت دیگر جشنواره کنونی فیلم فجر، عدم اهتمام آن به آثار طنزِ فاقد محتوا و مضمون برخلاف سال‌های گذشته، بوده است. 📌: 💠https://eitaa.com/fekrat_net
حجت الاسلام و المسلمین رهدار.mp3
9.64M
🔊 ۲ ♦️سخنرانی حجت ‌الاسلام دکتر 🔸موضوع: هویت مقاومتی 📌: 💠https://eitaa.com/fekrat_net
حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان.mp3
11.51M
🔊 ۲ ♦️سخنرانی حجت ‌الاسلام دکتر 🔸موضوع: عاملیت افق‌گشا در مقابل بن‌بست‌های ساختاری 📌 : 💠https://eitaa.com/fekrat_net