eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📋 🔻حکومت و تمدن یکسان نیستند ✍️حجت الاسلام محسن الویری استاد دانشگاه باقرالعلوم (ع) 🔸پذیرش مبنای یکسان نشمردن حکومت و تفکیک حکومت و تمدن سبب می‌شود که ضمن پذیرش سهم بالای حکومت‌ها در پویایی و ایستایی تمدن‌ها، می‌توان با نگاهی واقع‌بینانه‌تر و همدلانه‌تر به بازخوانی تمدن‌ها و بهره‌مندی از دستاوردهای آنها بپردازیم. 🔸در مباحث معطوف به تمدن نوین اسلامی، هم بر پایه این نگاه کسی نباید گمان برد که سنگینی مسؤولیت تحقق این تمدن تنها بر دوش حکومت‌هاست، بلکه نخبگان و غیرنخبگان همه عرصه‌های علمی و هنری و فرهنگی و … می‌توانند و باید سهم خود را در این زمینه ادا کنند. 🔸این مسأله یک عرصه فراخ فعالیت تمدنی در برابر نخبگان می‌گشاید. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3969 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
روش نظریه پردازی اکتشافی گامهای ۷ و ۸ و ۹.mp3
31.75M
👤حجت الاسلام دکتر احمد حسین شریفی 🔰با موضوع « روش نظریه پردازی اکتشافی » 4️⃣ قسمت چهارم : گام‌هاي ۷ و ۸ و ۹ •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻آسیب های روانی پدیده «سلبریتیسم» در جامعه 🎤 محمد صابری 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3982 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻آسیب های روانی پدیده «سلبریتیسم» در جامعه 🎤 محمد صابری 🔸گستره اظهارنظرهای غیر کارشناسانه سلبریتی‌ها باید محدودتر شود چراکه امروزه این افراد در صفحات مجازی خود تجویز دارو می‌کنند، در امور دستگاه قضای و احکام دادگاه‌ها کمپین به راه می‌اندازند، خطوط هوایی را تحریم می‌کنند، سگ گردانی را رواج می‌دهند. 🔸در محیط زیست، سیاست، ورزش و اقتصاد دخالت دارند و حتی در شرایط بحرانی به جای هلال احمر از مردم پول جمع آوری می‌کنند، موضوعی که نه تنها کمک کننده نیست بلکه به جرات باید اذعان داشت که روحیه و اعتماد به نفس جامعه را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3982 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻چرا چیزی به ذهنمان خطور نمی‌کند؟ ✍️ نعمت الله فاضلی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• نعمت_الله_فاضلی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3979 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻چرا چیزی به ذهنمان خطور نمی‌کند؟ ✍️ نعمت الله فاضلی 🔸آن‌ها که می‌خواهند چیزی به ذهن شأن خطور کند باید سبک زندگی و خلق و خوی را برای خود خلق کنند که بتواند در برابر محیط سرکوب گر و اغواکننده مقاومت کند. 🔸داشتن «زندگی هدفمند» و «اراده ای معطوف به دانستن»، در هر موقعیتی برای اندیشیدن ضروری است. اگرچه نباید فراموش کرد که «تاریخ فردی» و «مسیر زندگی» و بسیاری عوامل عصب شناختی و زیستی سهم مهمی در شکل دادن کیفیت ذهن ما و عمل کردن آن دارند. 🔸کسانی که می‌خواهند چیزی به ذهن شأن خطور کند ناگزیر باید برای این خواسته شأن بیندیشند و این موضوع تبدیل به «دغدغه وجودی» شأن شود. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• نعمت_الله_فاضلی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3979 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🌐 معنای لغوی تصوف ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔘ریشه های غیرقابل قبول 🔺 در اشتقاق لغویِ صوفی و تصوف، صحبت‌های فراوانی وجود دارد. بعضی گفته‌اند: لفظ صوفی از «صفا» گرفته شده است؛ چرا که عارف اهل صفاست و از این رو به او صوفی می‌گویند. بعضی نیز گفته‌اند: لفظ تصوف و صوفی از «اهل صفّه» که در زمان پیامبر بودند و از ایشان شرح مختصری خواهد آمد، گرفته شده است و این طایفه به جهت شباهت عملی که با اهل صفّه داشته‌اند، به صوفی شهرت یافته‌اند. بعضی از اهل تحقیق نیز معتقدند که لفظ صوفی برای عارفان اسم علم است. 🔘 ریشه های قابل بررسی برای صوفی 🔺لفظ صوفی در زبان عرب ریشۀ لغوی ندارد، بلکه از کلمۀ «سوفیا»ی یونانی گرفته شده است.بنابراین، صوفی به معنای حکیم و دانشمند خواهد بود و این اشتقاق را می‌توان اشتقاق مناسبی دانست. 🔺 لفظ صوفی به قبیله‌ای از عرب به نام «بنی صوفه» نسبت داده شده است؛ زیرا مردم این قبیله، در زمان جاهلیت خدمتگزاران خانۀ خدا بودند و به عبادت و ریاضت شهرت داشتند.این اشتقاق قابل دقت و پذیرش است. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 39-40 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🌐 معنای اصطلاحی تصوف ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔘 تعریف 1 معروف کرخی 🔺 التصوّف الاخذ بالحقائق والیأس ممّا فی ایدی الخلائق؛«تصوف، گرفتن و یافتن حقایق هستی و مأیوس گشتن از دنیای مردم است». 🔘ویژگی مهم تعریف معروف کرخی 🔺جامعیت آن نسبت به دو بُعد اصلی عرفان اسلامی یعنی بُعد معرفتی و عملی است. 🔘 تعریف 2 جنید بغدادی 🔺 «تصوف آن است که خدا تو را از خودت بمیراند و به خود زنده گرداند». 🔘 تعریف 3 ابوبکر کتانی 🔺التصوف صفاءٌ و مشاهدة. یعنی تصوف از دو حقیقت تشکیل شده است؛ نخست صفای قلب و تطهیر باطن، که به عرفان عملی و سلوک اشاره دارد و دوم مشاهدۀ حقایق و رسیدن به معارف شهودی که به عرفان نظری و معرفت نظر دارد. 🔘تعریف 4 ابن عربی 🔺التصوّف الوقوف مع الآداب الشرعیّة ظاهراً و باطناً و هی الخلق الالهیّة؛ «تصوف، پایبندی به آداب شریعت در ظاهر و باطن است ک همان اخلاق الهی می‌باشد». 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 41-43 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻خیز والمارت و آمازون برای تصرف استعماری بازارهای هند ✍️ کالین تادهانتر 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3989 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻خیز والمارت و آمازون برای تصرف استعماری بازارهای هند ✍️ کالین تادهانتر 🔸یکی از نکاتی که پارمیندرا جیت سینگ از «فناوری اطلاعات در خدمت تغییر» (و یکی از اعضای کمیته اقدام مشترک) به آن اشاره می‌کند نیز همین موضوع است. 🔸سینگ با اشاره به تملک خرده فروش اینترنتی فلیپ کارت می‌گوید که در برابر ورود والمارت به هند با فروشگاه‌های فیزیکی‌اش مقاومت قدرتمندی رخ داد، اما هم اکنون جهان آنلاین و جهان آفلاین با یکدیگر در هم آمیخته‌اند. 🔸این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد که شرکت‌های تجارت الکترونیک امروز نه تنها داده‌های مربوط به مصرف را کنترل می‌کنند، بلکه کلیه داده‌های مربوط به تولید، لجستیک، اینکه چه کسی به چه چیزی نیاز دارد، چه زمان نیاز دارد، چه کسی باید آن را تولید کند، چه کسی باید آن را جا به جا کند و چه وقت باید جا به جا شود را در کنترل خود دارند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3989 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻برای اصلاح نظام مالیاتی چه باید کرد؟ ✍️ دکتر محمدجواد رضائی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3986 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻برای اصلاح نظام مالیاتی چه باید کرد؟ ✍️ دکتر محمدجواد رضائی 🔸اگر نظام مالیاتی تغییر رویکرد به سوی مالیات بر مجموع درآمد افراد را بپذیرد، طبیعتاً سایر انواع مالیات‌ها علی الخصوص مالیات بر شرکت‌ها حذف یا کاهش خواهند یافت. 🔸آنچه که در تجربه نظام‌های مالیاتی موجود نیز قابل مشاهده است، همین واقعیت است. 🔸مالیات بر سود شرکت‌ها نزدیک به چهل درصد درآمدهای مالیاتی در ایران را تشکیل می‌دهد، در حالی که در کشورهای برخوردار از نظام‌های منسجم و دارای قدمت مالیاتی، سهم مالیات بر اشخاص حقوقی (شرکت‌ها) بسیار ناچیز است؛ این سهم در امریکا و انگلستان حدود ده درصد و در کشورهایی چون آلمان و دانمارک از آن هم پایین تر است. 🔸ضروریات مربوط به توسعۀ فعالیت‌های تولیدی و تسهیل فضای کسب و کار در قالب اشخاص حقوقی یا شرکت‌ها ما را به سوی کاهش قابل توجه این نوع از مالیات‌ها رهنمون می‌کند. 🔸با کاهش نرخ مالیات بر سود شرکت‌ها، انگیزۀ مدیران و مالکان شرکت برای حفظ سرمایه شرکت و عدم انتقال آن به حساب‌های شخصی مالکان و سهامدارن بیشتر شده و چه بسا موجب ارتقای سرمایه در گردش شرکت‌ها و ایجاد انگیزه برای توسعه فعالیت‌های تولیدی و خدماتی شود. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3986 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
17Howzeh Engelabi1400.01.22&Site.pdf
2.84M
📚نشریه شماره17"حوزه انقلابی" ویژه 🇮🇷،منتشر شد: 🔸ارزش‌های‌گمشده‌در‌انتخابات 🔹گفتمان‌جبهه‌انقلاب‌درانتخابات 🔸ویژگی‌های‌رئیس‌جمهور‌ی‌‌1400 🔹انتخاب‌درست؛راه‌قوی‌‌شدن‌ایران 🔸انتخابات‌وشبکه‌سازی‌اجتماعی 🔹حضور‌حداکثری‌در‌انتخابات 🔸تبارشناسی‌افرادی‌که‌رای‌نمی‌دهند 🔹انتخابات‌،نمادگرایی‌یا‌پوپولیسم ✍️معاونت ‌پژوهش ‌مرکز ‌بسیج ‌اساتید ‌و ‌نخبگان ‌حوزه 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🌐 معنای اصطلاحی عرفان ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔘 بررسی لفظ عرفان 🔺1-در اشتقاق لغوی لفظ عرفان ابهامی وجود ندارد و روشن است که از «عَرَفَ، یَعرِفُ» و هم خانوادۀ معرفت، عارف و معروف است 🔺2-لفظ عرفان، در آثار عرفا شیوع چندانی ندارد 🔘معنای اصطلاحی عرفان 🔺 الف) بایزید بسطامی ادنی صفة العارف ان تجری فیه صفات الحق ّ ویجری فیه جنس الربوبیّة؛ «کمترین صفت عارف آن است که صفات حق در او جاری و جنس ربوبیت در او ساری باشد». 🔺 ب)جنید بغدادی « اَن تعرف ما لک و ما له»؛ یعنی معرفت آن است که بشناسی چه چیزی از آن توست و چه چیزی برای خدای متعال. به عبارت دیگر، به درستی حق و خلق را از هم باز شناخته و احکام هریک را در جای خود بنشانی. 🔺ج)ابن سینا المنصرف بفکره الی قدس الجبروت مستدیماً لشروق نور الحق هی سرّه یخصّ باسم العارف؛ «آن کس که به فکر خود یک سره به سوی عالم قدس متوجه باشد، درحالی که مدام خواهان تابش نور حق در سرّ خود است، به اختصاص عارف نام دارد». 🔺د)ملاعبدالرزاق کاشانی العارف من اشهده الله ذاته و صفاته و اسمائه و افعاله، فالمعرفة حال تحدث من شهودٍ؛ «عارف کسی است که خدای متعال ذات، صفات، اسما و افعال خود را به وی نشان داده است، بنابراین معرفت، حالی است که از پی شهود برمی آید». 🔘جمع بندی معنای اصطلاحی عرفان 🔺هر چند واژۀ عرفان به هر دو جنبۀ عملی و معرفتی اشاره دارد اما در آثار محققان از عرفا، با غلبه جنبۀ معرفتی استفاده می شود، برخلاف واژۀ تصوف که با غلبۀ جنبۀ عملی به کار رفته است. 🔘علت بار منفی یافتن واژه صوفی 🔺به تدریج در عرفان عملی با بروز اجتماعی آن، که در شکل فرقه ها و سلسله هی دراویش و فرقه ها به بدعت ها و انحرفات، واژگان تصوف و صوفی نیز بار منفی یافته است. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 43_45 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻چگونه سلبریتی‌ها نقش گروه مرجع را ایفا می کنند؟ 🎤 دکتر مهدی مالمیر 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3994 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻چگونه سلبریتی‌ها نقش گروه مرجع را ایفا می کنند؟ 🎤 دکتر مهدی مالمیر 🔸سلبریتی‌­ها بخاطر اینکه زیاد دیده می­‌شوند؛ ماهیت­شان قدرت­مندترین افراد جهان مدرن است؛ در دنیای سلبریتی‌­ها همه چیز در خدمت شهرت و بالارفتن مقبولیت آن­ها در میان عامه مردم است. 🔸فرهنگ شهرت به طرز عجیبی با ساده­ سازی­ مفاهیم مختلف عجین شده است. سلبریتی‌ها نسخه ساده شده و دم دستی­ای از کمک، صلح، انسان دوستی، مبارزه با فقر را با کارهایی نظیر شرکت در کمپین­ های محیط زیست و عکس گرفتن با کودکان کار به مخاطبان میلیونی خود نشان می­دهند؛ بی ­آنکه کاری در جهت حل ریشه‌­ای آن مشکل کنند. دلیلش هم مشخص است. 🔸آن­ها سلبریتی هستند، نه تکنسین و پزشک و جامعه شناس. آنها قرار است به هدفشان برسند. «دیده شدن» هدف آنهاست و بقیه چیزها وسیله است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3994
📋 🔻ما آوینیست‌ها ✍️ فرشاد مهدی‌پور، استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4002 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻ما آوینیست‌ها ✍️ فرشاد مهدی‌پور، استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔸وقتی درباره جهان آوینیست‌ها حرف می‌زنیم، از آموزه وضو داشتن او هنگام تدوین روایت فتح را شامل می‌شود تا تمامی آنچه را کوشیده در «توسعه و مبانی تمدن غرب» بر زبان بیاورد و به ما بگوید همان‌گونه که حضرت روح‌الله توانست بر بنیان شناخت عالم جدید، فرهنگی نو را بنا نهد که تجدد را در خدمت خود بگیرد و علاوه‌بر تحول مادی و فناورانه، دگردیسی معنوی و انسانی را ایجاد کند، پس ما هم می‌توانیم. 🔸این خط بطلانی بود بر دوتایی فرم و محتوا؛ ذات‌گرایی مرسوم ما را به بن‌بست ذهنی و وابستگی می‌کشاند و کارکردگرایی جاری هم، ما را به خدمت امر مدرن درمی‌آورد (همان‌گونه که می‌توان در چشم‌اندازی عملی ذات‌گرایان و کارکردگرایان را در حوزه فرهنگ و سیاست و اقتصاد ایران دید). 🔸آوینی راه دیگری را معرفی کرد و کوشید در رسانه و هنر، آن را با نقد و نقادی آنچه درحال وقوع است و ایجاد و ایجاب آنچه باید باشد، به ما نشان دهد و اگر این‌گونه نمی‌رفت و نمی‌کرد، ما امروز در جدال پایان‌ناپذیر فرهنگی با استعمار و استبدادزدگی روشنفکران، نه ابزاری داشتیم و نه نیروی عمل‌کننده‌ای که به خط بزند و نه ادبیاتی که از آن پشتیبانی کند. آوینی ساختمان روشنفکری را فروریخت و فعالیت فرهنگی خودجوش انقلابی را برساخت و انبان ما را از ادبیاتی پر کرد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4002 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
Majazi.mp3
13.47M
〽️ 🎧 🎙با سخنرانی: 🔰 صوت نشست علمی با موضوع «آزادی دیجیتال، آزادی معنوی» نشست مشترک قطب علمی فلسفه دین اسلامی و گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🌐 عرفان عملی و نظری ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔘ابعاد عرفان اسلامی 1️⃣بعد عملی (عرفان عملی) 2️⃣بعد معرفتی (عرفان نظری) 3️⃣بعد دینی (ارتباط دوسویۀ عرفان و شریعت) 4️⃣بعد ادبی؛ چرا که عرفان اسلامی در ادبیات عربی و فارسی تجلی شگرفی یافته و شاهکارهای بدیعی به‌جای گذاشته است که از آن به «عرفان ادبی» یاد می‌شود 5️⃣بعد تربیتی که به‌صورت فرقه‌ها و سلسله‌های عرفانی بروزیافته و از همین دیدگاه تأثیرات اجتماعی گسترده‌ای برجای گذاشته است و می‌توان از آن به «عرفان اجتماعی» یاد کرد. 🔘 نام های دیگر عرفان عملی 1️⃣علم طریقت 2️⃣علم سلوک 3️⃣علم تصوف 4️⃣علم معاملات 5️⃣علم منازل الآخرة 🔘نام های دیگر عرفان نظری 1️⃣علم حقیقت 2️⃣علم حقایق 3️⃣علم مکاشفه 4️⃣علم مشاهده 5️⃣علم بالله 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 46_47 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻بررسی مفهوم عدالت در اندیشه سیاسی رهبر معظم انقلاب ✍️ سعید ابوالقاضی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4008 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻بررسی مفهوم عدالت در اندیشه سیاسی رهبر معظم انقلاب ✍️ سعید ابوالقاضی 🔸در برخی مواقع متاسفانه برخی فقط به دنبال اجرای عدالت‌اند و عقلانیت لازم را در این موضوع لحاظ نمی‌کنند و غیر از آن معنویت کافی برای این کار وجود ندارد. 🔸رهبر انقلاب می‌فرمایند: «در عدالت، هم عقلانیت باید مورد توجه باشد، هم معنویت. اگر معنویت با عدالت همراه نباشد، عدالت می‌شود یک شعار توخالی، خیلی‌ها حرف عدالت را می‌زنند امّا چون معنویت و آن‌گاه معنوی نیست، بیشتر جنبه‌ی سیاسی و شکلی پیدا می‌کند. 🔸دوّم عقلانیت، اگر عقلانیت در عدالت نباشد گاهی اوقات عدالت به ضد خودش تبدیل می‌شود … در عدالت، عقلانیّت شرط اوّل است. 🔸خیلی از کارها را گاهی بعضی از این گروه‌‌‌‌‌‌های تند و افراطی در این کشور به عنوان عدالت کرده‌‌‌‌‌‌اند، که ضد عدالت شده.» •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4008 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻مردم سالاری دینی و قانونگذاری (بخش اول) ✍️ دکتر ولی رستمی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4005 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻مردم سالاری دینی و قانونگذاری (بخش اول) ✍️ دکتر ولی رستمی 🔸از نظر آیت الله نائینی در دوران غیبت امام زمان (عجل الله فرجه) تا زمانی که حکومت اصل شرع فراهم نیست؛ حکومت مشروطه، بهترین راه چاره است. 🔸ایشان پیروی از مبانی حکومت مشروطه، از جمله قانون اساسی و وضع قانون توسط مجلس شورای ملی را از ضروریات دین معرفی کرد و با ادله شرعی مطابق دانست. 🔸از نظر ایشان، این امور، بدعت و تشریع نیست. زیرا بدعت و تشریع در صورتی تحقق می‌یابد که قانون را به حکم شرعی، تشریع کنیم. 🔸بنابر این مقررات و قواعدی که یک جامعه برای تنظیم امور روزمره خود وضع می‌کند و خود را ملزم به رعایت آنها می‌داند. چون قصد تشریع نداشته، از مصادیق بدعت نیست. 🔸وی قوانین را به دو دسته تقسیم کرد: دسته نخست؛ از امور ثابت و غیر قابل تغییر است و لازم الاجرا و واجب الاطاعه می‌باشند. دسته دوم؛ بر حسب مقتضیات زمان و مکان و نیازهای جوامع غیر ثابت و قابل تغییر و نسخ است. 🔸بنابراین آنچه در قوانین باید در انطباق با شرع مورد بررسی مجتهدین قرار گیرد؛ قوانین نوع اول است. تأسیس مجلس شورا از مصادیق دسته دوم محسوب می‌گردد و از قلمرو دسته اول خارج می‌باشند. 🔸در عصر انقلاب اسلامی هم، این اندیشه‌ها و ساز و کارهای مبتنی بر آنها نیز در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مورد پذیرش قرار گرفت و تأثیر خود را در بعد جمهوریت نظام به جا گذاشت. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4005 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻معنویت بدون دین 🎤 حجت الاسلام رضا جوادی مقدم 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net