فکرت
🌐 معنای لغوی تصوف ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔘ریشه های غیرقابل قبول 🔺 در اشتقاق لغویِ صوفی و تصوف، صح
🌐 عرفان عملی
✍️ استاد علی امینی نژاد
🔺 همیشه عارف مسلمان خود را بین مبدأ مادی و مقصد الهی مشاهده میکند. مبدأ حرکت، عالم ماده و مقصد نهایی، خدای سبحان است. عارف مسلمان خود را پشت پردهها و حجابهای فراوان مییابد که حقایق را از وی پوشانده است. این حجابها باید آرام آرام از میان برداشته شود تا او به مقام اوج که معرفت زلال حقایق هستی است، دست پیدا کند.
🔘 تعریف علم عرفان
🔺 «مجموعۀ برنامهها و دستوراتی که سالک عملاً در خود پیاده میکند تا آنکه منازل سلوک را یکی پس از دیگری سیر نماید و به حق نائل شود، عرفان عملی است».
🔺این دستورالعملها ممکن است اموری ظاهری بوده و یا آنکه به باطن انسان و ضمیر او مربوط باشد، اما در امورظاهری نیز جنبۀ باطنی مورد نظر است.
🌐 ملاحظاتی چند در عرفان عملی
🔘دو محور اساسی عرفان عملی
🔺در عرفان عملی، هدف خداوند متعال و وصول به حضرت حق است.
🔺عرفان عملی یک حقیقت سیری است و پیمودن منازل و مقامات در آن دیده میشود
🔘 مراد از عمل در عرفان عملی
🔺در عرفان عملی مراد از عمل، اعمّ از اعمال جوارحی و جوانحی است.
🔺در عرفان عملی، بلکه مطلق عرفان، باطنگرای چهرهای غالب است.
🔺هرچند واژۀ عرفان عملی در موارد بسیاری بهطور تسامحی بر علم عرفان عملی اطلاق میگردد، اما باید دانست که بین عرفان عملی و علم عرفان عملی تفاوت است.
🔘تفاوت عرفان عملی و علم عرفان عملی
🔺عرفان عملی یعنی آنکه شخصی عملاً وارد سیر و سلوک شده، مقامات را یکی پس از دیگری تحت نظارت استاد وارسته و واردی بپیماید تا به مرحلۀ وصول و فنا دست یابد.
🔺اما عارفان با استفاده از شریعت و بهرهگیری از تجارب شخصی خود که بهتدریج و در پیمودن عملی مسیر سلوک حاصل نموده، به تدوین و تنظیم علمیِ منازل، مقامات و احوالِ سالک دست زدند و علم عرفان عملی را پایهریزی نمودند.
🔘نقش علم عرفان عملی در سلوک
🔺پس از شکل گیری علم عرفان عملی،این علم بهترین مقدمات ورود به عرفان عملی و سلوک به حساب میآید.
🌐مقایسه عرفان عملی با اخلاق
🔘شباهت ها
1️⃣ در هر دو گرایش به باطن به چشم میخورد
2️⃣ هر دو درپی تطهیر و پاکسازی ظاهر و باطن انسان هستند
3️⃣ مفاهیم و واژههای مشترک بین علم عرفان عملی و علم اخلاق فراوان است
🔘تفاوت ها
1️⃣تفاوت اول: محور اساسی در علم عرفان عملی خدای متعال است، اما در علم اخلاق، محور اساسی اعتدال بخشیدن به قوای باطنی انسان میباشد. ازینرو نظامهای اخلاقی غیر الهی نیز نهتنها معنا دارند، بلکه واقعیت خارجی یافتهاند.
2️⃣تفاوت دوم: در علم عرفان عملی، حالت سیر و حرکت وجود دارد،اما در اخلاق چنین معنایی مطرح نیست.
3️⃣تفاوت سوم: در علم عرفان عملی، حالت، واردات و مکاشفات فراوانی که به سالک روی میآورد، مطرح است و از همین باب، بحثهای گستردهای در تفاوت بین خاطرات شیطانی، خواطر رحمانی و القائات ملکی ارائه میشود که هیچیک از اینها در علم اخلاق مطرح نیست.
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 47_51
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
✅#اختصاصی 🎙#مصاحبه 🔻معنویت بدون دین 🎤 حجت الاسلام رضا جوادی مقدم 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈
11.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅#اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻معنویت بدون دین
🎤 حجت الاسلام رضا جوادی مقدم
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#معنویت
#دین
#فکرت
#رضا_جوادی_مقدم
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻خدای غیرمتافیزیکی و قدرت تشخیص
✍️ اسدالله رحمانزاده، مدرس فلسفه برکلی سیتی کالج
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#متافیزیک
#قدرت_تشخیص
#ایمان
#توکل
#شک
#عواطف
#اسدالله_رحمان_زاده
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4035
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
📋#یادداشت 🔻خدای غیرمتافیزیکی و قدرت تشخیص ✍️ اسدالله رحمانزاده، مدرس فلسفه برکلی سیتی کالج 👇ادا
📋#یادداشت
🔻خدای غیرمتافیزیکی و قدرت تشخیص
✍️ اسدالله رحمانزاده، مدرس فلسفه برکلی سیتی کالج
🔸آنچه که واقعیترین است این است که همهچیز عطیه خداوند است. حمل این تفسیر-تأویل-ایمان، کیفیت لحظه را به واقعیت آن نزدیک میکند.
🔸در این «واقعیت» عواطف در ایمان، امن میشوند. یعنی فرد وارد منطقه ایمنی میشود: نگرانیهای روزمره یا چشمانداز مرگ یا شکهای اخلاقی و فکری در نقطه کانونی و امن ایمان و توکل به خداوند به واقعیت «رنگ واقعی» آن را میبخشند: ما چیزها را در منزلی (از منازل) که در آن، در این حیطه امن قرار داریم، مقرون به واقعیت تجربه میکنیم.
🔸در این حیطه بنا به درجهای که نفس ما کنار میرود و توکل و اعتماد به خداوند منطقه را امن میکند، همزمان ما احساس عشق و رحمت میکنیم.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#متافیزیک
#قدرت_تشخیص
#ایمان
#توکل
#شک
#عواطف
#اسدالله_رحمان_زاده
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4035
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻سواد رسانهای و حکمرانی نوین
✍️ روحالامین سعیدی دکترای روابط بینالملل و عضو هیأت علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع)
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سواد_رسانه
#پسامدرن
#کنشگری
#نظارت
#حکمرانی
#دانشگاه_امام_صادق
#علوم_سیاسی
#روابط_بین_الملل
#روح_الامین_سعیدی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4031
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
📋#یادداشت 🔻سواد رسانهای و حکمرانی نوین ✍️ روحالامین سعیدی دکترای روابط بینالملل و عضو هیأت علم
📋#یادداشت
🔻سواد رسانهای و حکمرانی نوین
✍️ روحالامین سعیدی دکترای روابط بینالملل و عضو هیأت علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع)
🔸از دهههای پایانی قرن بیستم با تشدید فرایند جهانیشدن، شاهد ظهور اَشکال نوین حکمرانی در جوامع توسعهیافته در قالب مفهوم دولت پسامدرن هستیم. شاید تحدید حاکمیتهای مطلق و نفوذناپذیر را بتوان از اصلیترین ویژگی دولتهای پسامدرن در عرصه سیاست جهانی دانست تا جایی که اصولاً برخی دورانِ دولت پسامدرن را دوران پساحاکمیت میدانند.
🔸امروزه با شکلگیری مفهوم جامعه جهانی و وجود نهادهای فراملی مانند سازمان ملل متحد که حاکمیتی مافوق حاکمیتهای ملی دارند، بر همگان آشکار گردیده که روزگار حاکمیت مطلق و انحصاری دولتهای مدرن و کنشگری آزادانه و فارغ از هرگونه نظارت داخلی و خارجیِ آنها به سر آمده است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سواد_رسانه
#پسامدرن
#کنشگری
#نظارت
#حکمرانی
#دانشگاه_امام_صادق
#علوم_سیاسی
#روابط_بین_الملل
#روح_الامین_سعیدی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4031
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
🌐 معنای لغوی تصوف ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔘ریشه های غیرقابل قبول 🔺 در اشتقاق لغویِ صوفی و تصوف، صح
🌐 عرفان نظری
✍️ استاد علی امینی نژاد
🔺پس از آنکه سالک منازل عرفانی را پشت سر گذارده، در ساحت قدس قدم میگذارد و به مقام فنا و بالاتر از آن، بقای پس از فنا میرسد، مشاهدات و مکاشفاتی به او روی میآورد و در پی آن، معرفتی از سر شهود و حضور، نسبت به حقایق نظام هستی پیدا میکند که این معرفتهای برآمده از شهود، بنیاد و حقیقت عرفان نظری میباشند.
🔺بنابراین، عرفان نظری، علمی حصولی است که از حقایقِ دریافت شده بهوسیلۀ شهود حکایت میکند.
🔺به بیان دیگر، همچنانکه عارفان تجارب خویش را در پیمودن منازل سلوک به رشتۀ تحریر درآورده، علم عرفان عملی را پدید آوردند، با تحریر معارف برآمده از شهودِ حقایق، برای قافلۀ بشری ارمغانی بس گرانقدر عرضه داشتند که علم عرفان نظری نام دارد.
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 51_52
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋 #یادداشت
🔻چگونه در برابر اطلاعات جعلی از خود محافظت کنیم
✍️ کولین سینکلر
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اطلاعات
#جعل
#دروغ
#فضای_مجازی
#سازمان_بهداشت_جهانی
#اینفومدیک
#کولین_سینکلر
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4041
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
📋 #یادداشت 🔻چگونه در برابر اطلاعات جعلی از خود محافظت کنیم ✍️ کولین سینکلر 👇ادامه مطلب در پست بع
📋 #یادداشت
🔻چگونه در برابر اطلاعات جعلی از خود محافظت کنیم
✍️ کولین سینکلر
🔸بهترین روش واکسینه شدن در برابر چیزی که سازمان بهداشت جهانی آن را «اینفومدیک» (همه گیری اطلاعاتی) مینامد، آشنایی با شگردهایی است که عوامل انتشار اطلاعات جعلی با هدف دخل و تصرف در افکار و احساسات شما از آنها استفاده میکنند.
🔸یک راهبرد «پیش بطلان» است؛ نوعی بطلان که قبل از شنیدن افسانهها و دروغ ها رخ میدهد. تحقیقات نشان دادهاند که آشنا کردن خودتان با شگردهای تجارت اطلاعات جعلی، میتواند به شما کمک کند به محض مواجه شدن با گزارشهای جعلی آنها را تشخیص دهید و این توانایی میتواند باعث شود تا در برابر این شگردها کمتر آسیب پذیر شوید.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اطلاعات
#جعل
#دروغ
#فضای_مجازی
#سازمان_بهداشت_جهانی
#اینفومدیک
#کولین_سینکلر
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4041
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋 #یادداشت
🔻با کلاب هاوس چگونه رفتار کنیم؟
✍️ حجت الاسلام حسینعلی رحمتی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#کلاب_هاوس
#رقابت
#شبکه_اجتماعی
#پلتفرم
#لینکدین
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4038
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
📋 #یادداشت 🔻با کلاب هاوس چگونه رفتار کنیم؟ ✍️ حجت الاسلام حسینعلی رحمتی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
📋 #یادداشت
🔻با کلاب هاوس چگونه رفتار کنیم؟
✍️ حجت الاسلام حسینعلی رحمتی
🔸هر پلتفرم جدیدی که پا به میدان میگذارد بر اساس محاسبات و بررسیهای قبلی و برای «پرکردن یک جای خالی» و «برآورده کردن یک نیاز» طراحی شده است. کلاب هاوس هم از این قاعده مستثنی نیست.
🔸از این رو در مواجهه با شبکههای جدید بایستی این نیازها را بشناسیم، از منظر اخلاقی بررسی کنیم و برای برآورده کردن آنها تلاش کنیم تا مخاطبان از روی اختیار، استفاده از پلتفرمهای داخلی را ترجیح دهند.
🔸هر پلتفرمی از منظر اخلاقی کارکردهای مثبتی دارد و کارکردهای منفی. داشتن نگاه یکسر بدبینانه و تمرکز بر نکات منفی و غفلت یا تغافل از کارکردهای مثبت (و برعکس) موجب میشود که در شناخت «واقع بینانه» و «منصفانه» شبکهها دچار خطا شویم و طبیعتاً راهکارها و سیاستگذاریهایی هم که ارائه میکنیم از سوی مخاطبان استقبال نشود.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#کلاب_هاوس
#رقابت
#شبکه_اجتماعی
#پلتفرم
#لینکدین
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4038
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
🌐 معنای لغوی تصوف ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔘ریشه های غیرقابل قبول 🔺 در اشتقاق لغویِ صوفی و تصوف، صح
🌐 محورهای اساسی در عرفان نظری
✍️ استاد علی امینی نژاد
🔺 در عرفان نظری یا علم عرفان نظری حداقل چهار محور اساسی مطرح است؛ اول آنکه عرفان نظری از سنخ معرفت، علم و دانش است، نه از سنخ عمل و خود شهود نیز جزء عرفان نظری به حساب نمی آید، بلکه معرفتی که از راه شهود حاصل می شود و نتیجۀ مشاهدات است و به تعبیر و بیان آمده، عرفان نظری است.
🔺دوم آنکه محتوای عرفان نظری، هستی شناسیِ عرفانی است که در آن روابط خداوند و اسما، صفات، افعال و مظاهرش تبیین می گردد.
🔺سوم آنکه روش وصول به معارف در عرفان نظری و آنچه مبنای کار در آن است، روش و مبنای شهودی است.
🔺 و آخرین محور اساسی در علم عرفان نظری، عنصر تبیین و توضیح است و در همین جاست که قدرت علمی، فلسفی و زبانی عارفان خود را نشان می دهد و ایشان را متفاوت می سازد.
🌐مقایسه عرفان نظری با فلسفه
🔘شباهت ها
1️⃣شباهت ماهوی
🔺هر دو از سنخ معرفت حصولی ،علم و دانش می باشند و انسان در عرفان نظری همچون فلسفه، درصدد کسب معارف است.
2️⃣شباهت محتوایی
🔺هر دو در پی تفسیر نظام هستی و تحلیل پدیده های آن می باشند؛ هم عرفان نظری و هم فلسفه در پی ارائه یک جهان بینی و جهان شناسیِ مطابق با واقع هستند.
🔘تفاوت ها
1️⃣تفاوت ماهوی
🔺معرفتی که فیلسوف به دنبال آن است، معرفتی حصولی و ذهنی است؛ یعنی فیلسوف از طریق علم حصولی و محصولات ذهنی ،خواهان شناخت نظام هستی است، اما مطلوب اصلی عارف، معرفت حصولی و شهودی است که لازمۀ آن عرفان نظری و معرفت حصولی است.
2️⃣تفاوت محتوایی
🔺هر دو درصدد ارائه هستی شناسی و جهان بینی هستند، اما هستی شناسی فلسفی با هستی شناسی عرفانی بسی متفاوت است.
🔺نهایی ترین نظری که در فلسفۀ اسلامی پیرامون هستی داده می شود، «نظام تشکیک خاصی» است، یعنی یک وجود شخصی سریانی که از مرحلۀ شدت نامتناهی آغاز و با تنزلات پی در پی به نهایت ضعفِ وجودی می رسد، ساختار هستی را تشکیل می دهد.در این دستگاه، همۀ مراتب و همه موجودات، به طور حقیقی موجودند، اما نسبت به نقطۀ اوج وجود که خدای سبحان است، محتاج و فقیر، بلکه خود احتیاج و فقرند.
🔺اما در عرفان نظری، به یک وجود شخصی لایتناهی (وحدت شخصیه) که همانا خداوند متعال است، معتقدندو همۀ مخلوقات، مظاهر و شئون او بوده و وجودهای حقیقی محسوب نمی شوند.
3️⃣تفاوت در روش
🔺در فلسفه تنها روش قابل قبول، روش عقلی و طریقۀ برهانی است؛ اما مبنای اساسی و روش کلیدی در عرفان، روش شهودی و دریافت های حضوری است.
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 59_61
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net