eitaa logo
فکرت
10هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
947 ویدیو
150 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مجله خردورزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺افشای راهبردهای سایبری غرب علیه زنان 🔻مهندس شکوهیان‌راد 🔖ما را دنبال کنید در: ⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/ ⭕️ @fekratmedia
📋 🔻تبارشناسی تحولات اجتماعی فمینیسم در ایران ✍️پروانه بیاتی؛ دکترای جامعه‌­شناسی، نویسنده و پژوهشگر حوزه زنان و خانواده 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4194 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻تبارشناسی تحولات اجتماعی فمینیسم در ایران ✍️پروانه بیاتی؛ دکترای جامعه‌­شناسی، نویسنده و پژوهشگر حوزه زنان و خانواده 🔸پس از سقوط رضاشاه و با باز شدن فضای سیاسی، به‏ تدریج سازمان‏‌ها و انجمن‏‌های مستقل زنان، خارج از حاکمیت دولت تشکیل شد. 🔸در سال ۱۳۲۱ صفیه فیروز، انجمن ملی زنان را شکل داد. از دیگر سازمان‏‌های زنان، هیئت زنان ایران بود که با سازماندهی جدید در سال ۱۳۲۳ مجدداً شکل گرفت. 🔸سازمان دموکراتیک زنان ایران نیز نسبت به دیگر سازمان‏‌ها از بهترین سازماندهی برخوردار بود. 🔸در سال ۱۳۲۷، لیگ زنان به فدراسیون بین‏‌المللی زنان پیوست و شاخه‌­هایش را در همه شهرهای اصلی باز نمود. در میان زنانی که در این سازمان برجسته بودند، می‌توان به زهرا تاج اسکندری، ایران ارانی، مریم فیروز، دکتر خدیجه کشاورز، دکتر اختر کام بخش و بدری علومی، اشاره کرد. 🔸همچنین مهرانگیز دولتشاهی، اولین زن سفیر، راه نو را شکل داد و صفیه فیروز، اولین سازمان حمایت­ کننده بشر را پایه گذاشت. 🔸پس از کودتای ۲۸ مرداد، دیکتاتوری و استبداد یک‏بار دیگر بر جامعه سایه افکند. در یک مدیریت استبدادی، نهادهای مدنی مستقل و خارج از حیطه دولت و حاکمیت، مجالی برای ادامه حیات نمی‌‏یابد. 🔸بر این اساس، کودتای ۲۸ مرداد، پایان کار سازمان‏‌های مستقل زنان بود. شاه ضمن برچیدن انجمن‏‌های مستقل زنان، در صدد ایجاد سازمان‏‌های زنان بر طبق اراده خود برآمد. 🔸بر این اساس در سال ۱۳۳۸، از سوی اشرف پهلوی «انجمن زنان» در کشور راه­ اندازی شد و شاخه‏‌های آن به ‏وسیله حمایت دولتی در کشور گسترش یافت. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4194 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻فمینیسم به مثابه ایدئولوژی زنانه در عصر پسامدرن ✍️مصطفی شم آبادی؛ دانش آموخته جامعه شناسی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4191 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻فمینیسم به مثابه ایدئولوژی زنانه در عصر پسامدرن ✍️مصطفی شم آبادی؛ دانش آموخته جامعه شناسی 🔸جامعه شناسان نسبت به پذیرش فمنیسم به عنوان یک نظریه علمی در حوزه جامعه شناسی اکراه دارند زیرا اولا نظریه فمنیستی بسیار تندروانه و حاوی عقاید ایدئولوژیک است و ثانیا بسیاری از بنیانگذاران این نظریه جامعه شناس نیستند و ثالثا این که جامعه شناسان اعتبار علمی فعالیت‌هایی که مانند فمنیسم ارتباط بسیار تنگاتنگی با فعالیت‌های سیاسی دارند را زیر سوال می‌برند و رابعا این که نظریه فمنیستی در هیچ یک از سه انگاره‌ای که از دیرباز به عنوان الگوی جهت گیری جامعه شناسی به موضوع بررسی اش عمل کرده‌اند یعنی انگاره واقعیت اجتماعی، انگاره تعریف اجتماعی و انگاره رفتار اجتماعی، جای نمی‌گیرد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4191 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📚معرفی کتاب ارتداد اثر وحید یامین پور 📖رمان ارتداد نوشته وحید یامین پور رمانی است سیاسی که با ماجرایی عاشقانه گره خورده است. 🖋راوی، داستان را از ماجرایی دردناک و خون آلود در 22 بهمن 57 شروع می کند، تاریخی که برای عموم آن زمان نشان شادی و پیروزی بود در این جا محمل وقوع حادثه ای تلخ می شود. 🔗رمان به خواننده نهیب می زند و در پی آن است که خواننده خود پی ببرد که نسبت به آرمان های انقلاب و رهبر، کجا ایستاده است. رمان «ارتداد» در در سه بخش «حیرت»، «ارتداد» و «رجعت» نوشته شده است. 🔅ژانر کتاب تاریخ جایگزین است یعنی نوشتن درباره ی اتفاقی تاریخی، اگر به گونه ای دیگر رخ می داد یا اصلا رخ نمی داد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net https://www.instagram.com/radiofekrat
📌پیش از ارسال مطلب، نکات زیر را مدنظر قرار دهید: 1. پیش از ارسال و انتخاب عنوان حتماً موضوع انتخاب شده و مورد نظر را به آیدی @MRN691 در ایتا اطلاع بدهید؛ 2. آثار خود را تایپ، ویراستاری اجمالی و براساس رسم الخط «بی لوتوس13 با فاصله خطوط 1» ارسال کنید. 3. ارجاعات، مستندات و پاورقی‌های هر مطلب را ذیل هر مطلب در پاورقی بیاورید؛ از منابع اسلامی به صورت تحلیلی استفاده شود نه صرفاً اقتباسی و منبع مطالب علمی هم از منابع (اشخاص افراد، کتب و مقالاتی) باشد در مراکز علمی دانشگاهی و حوزوی قابل اعتنا هستند. 4. فکرت در ویرایش و اصلاح مطالب آزاد است، اما چنانچه میزان ویرایش بیش از حد متعارف باشد، به اطلاع صاحب اثر خواهد رسید. 5. تعداد کلمات مقاله ارسالی حداقل 2000 _2500 کلمه و حداکثر 5000 کلمه باشد. 6. آثاری که قبل از نگارش عنوان را با هماهنگی آیدی @MRN691 انتخاب کرده باشند و مطالب آن‌ها تولیدی و جدید ضمن رعایت شرایط ذکر شده فکرت باشد مبلغی تحت عنوان به ان‌ها پرداخت خواهد شد. 7_به همراه ارسال فایل مقالات نام و نام خانوادگی، سطح تحصیلات، رشته تخصصی، شماره تماس و شماره کارت بانکی ارسال شود. 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
هدایت شده از مجله خردورزی
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️از نگاه لیبرال‌های سیاسی و اقتصادی‌ای مانند اسمیت امتیاز برجستۀ بازار این بود که افراد را دور هم جمع کرد. بازار شکلی جدید از برابری ایجاد کرد که در آن افراد در جایگاهی برابر با هم معامله و با دیدگاه‌های یکدیگر همراهی می‌کردند. 🔹دست آخر تبادل باعث آرامش اجتماعی می‌شود. اما از نگاه نئولیبرال‌ها حکایت به‌کلی متفاوت است. 🔻 دارایی اصلی سرمایه‌داری، نه ترکیب بلکه، تمیز است: رقابتْ رهبران را از رهروان متمایز می‌کند؛ برندگان را از بازندگان، تلاش‌گرها را از تنبل‌ها: مهاجری پویا، مولد، و انگلیسی زبان را از مهاجر مفت‌خور. 🔳با این اوصاف هر اقدامی که دولت بتواند برای فرآیند تقسیم‌بندی انجام دهد (مانند اصلاح نظام آموزشی) مفید ارزیابی خواهد شد. 🔻جریان نئولیبرالیسم ▫️دکتر شهریار زرشناس قسمت اول: https://eitaa.com/fekratmedia/1322 🔖ما را دنبال کنید در: ⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/ ⭕️ @fekratmedia
هدایت شده از مجله خردورزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻جریان نئولیبرالیسم ▫️دکتر شهریار زرشناس 🔖ما را دنبال کنید در: ⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/ ⭕️ @fekratmedia
🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (5) ✍️ استاد علی امینی نژاد 🌐 دورۀ دوم: دورۀ بالندگی و تکامل 6️⃣ ابو سعید خرّاز (م 279) 🔺 وی از ارکان عمدۀ عرفان و شاگرد: محمدبن منصور طوسی، ذوالنون مصری، سری سقطی، بشر حافی و جنید است. اول کسی که مطابق نقل در علم فنا و بقای بعد از فنا سخن رانده است، ابوسعید است. تصانیف فراوان دارد: کتاب الصدق، درجات المریدین، کتاب السرّ، کتاب الکشف و البیان و کتاب الحقایق از اوست. 7️⃣ سهل تستری (م 283 یا 294) 🔺 از اکابر مورد توجه عرفاست. گفته اند: شاگرد ذوالنون مصری است، اما از کودکی تحت تربیت دایی خود محمدبن سوّار بوده است. 🔺 سهل در ریاضات و مجاهدات قدمی راسخ داشت، از این رو سلسله ای از عرفا که پیرو او هستند و بر مسئلۀ ریاضت تأکید دارند، به «سهلیّه» معروف اند. 8️⃣ ابوالحسین نوری (م 295) 🔺 در اصل خراسانی است، اما در بغداد تولد یافته، نشو و نماگرفته است. شاگرد سری سقطی، محمدعلی قصاب و احمدبن الحواری است و از رفیقان جنید. می گویند: وقتی از دنیا رفت، جنید در حق وی گفت: با مرگ نوری، نیمی از علم عرفان از میان رفته است. 9️⃣ جنید بغدادی (م 297) 🔺 وی در اصل نهاوندی است، اما محل ولادت و رشد او بغداد است. شاگرد دایی خود، سَری سَقَطی و حارث محاسبی واز همه مهم تر محمدعلی قصاب است و خود، شیخ بزرگِ مشایخ بغداد همچون خرّاز، نوری، شبلی، حلاج، رویم و غیر ایشان است. مقام عرفانی جنید به حدی است که به «سیدالطائفه» و «شیخ الطائفه» شهرت یافته است. 🔟 روَیم بن احمد (م 303) 🔺 از بزرگان مشایخ بغداد و شاگرد جنید است. خواجه عبدالله انصاری در عظمت او می گوید: رُوَیم خود را شاگرد جنید می نمود. از یاران وی است. 1️⃣1️⃣ حکیم ترمذی 🔺 محمدبن علی معروف به حکیم ترمذی، از بزرگان عرفاست. شاگرد ابوتراب نخشبی، ابوحامد بلخی و ابن جلا و استاد ابوبکر وراق است. 🔺 حکیم ترمذی نه تنها در کرامات و احوال بسیار قوی بود، بلکه صاحب کتاب های فراوانی است و بیش از صد کتاب را بدو نسبت داده اند و هم اینک نیز از او آثار فراوانی موجود است، مانند: ختم الولایة، علل الشرایع، نوادر الاصول فی اخبار الرسول و غیره. 🔺 حکیم ترمذی در عرفان سؤالات فراوانی مطرح کرده که ابن عربی در فتوحات مکیه اش به آنها پاسخ گفته است. وی از عارفان قرن سوم و از اقران جنید است، اما تاریخ وفات او مشخص نیست. 2️⃣1️⃣ حسین بن منصور حلاج بیضاوی (م 306 یا 309) 🔺 به قول استاد شهید مطهری، وی از جنجالی ترین عرفای دورۀ اسلامی است. عرفا دربارۀ وی اختلاف دارند. بیشتر عرفای متقدم او را انکار می کنند، جز ابوالعباس عطا که به خاطر حمایت از حلاج کشته شد و مانند شبلی و برخی دیگر، از طرفی دیگر، بیشتر عرفای متأخر همچون ابوسعید ابوالخیر او را قبول دارند و البته عده ای دیگر از عارفان نیز دربارۀ حلاج توقف کرده اند. 🔺 حلاج در ابتدا شاگرد سهل تستری بود، سپس او را رها کرده به عمروبن عثمان مکی پیوست و پس از چندی او را نیز رها کرده، شاگرد جنید شد و به گفتۀ هجویری، به دعای عمروبن عثمان مکی آن همه بلاها بر سر حلاج آمد و سرانجام به دار آویخته شد؛ زیرا آنچه پنهانی از اسرار یافته بود، به طور آشکار بر مردم ابراز می داشت و مشکلاتی پدید می آورد. بیشترین انتقادی که جنید و دیگران به وی داشتند، همین انتقاد در روش او بود. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 123_130 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻آسیب شناسی جایگاه و نقش زنان در غرب ✍️دکتر سهیل اسعد 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4197 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net