10.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ایران در دوران شبه مدرنیته
🎙دکتر شهریار زرشناس
💢 مخرج مشترک تمام مسائل موفق و غیر موفق مردم ایران در دوره دویستسالۀ اخیر یعنی ایران در دوران شبه مدرنیته، یافتن راهحلی برای سه اصل بنیادی استقلال، عدالت و هویت است.
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فکرت
لینک مجازی شرکت در جلسه: لینکهای دعوت به جلسه 🌐 https://bbb04.dte.ir/b/atu-hqa-t9p-tgo 🌐 dte.bz/scs
29.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 نشست «از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی» با موضوع «حجاب» - بخش ۵
🎙 دکتر مهدی شجریان، عضو گروه عدالت اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
💠 حجاب و چالش ادراک عدالت جنسیتی
📌 فلسفهی حجاب حول چهار محور میچرخد و مازاد بر این چیزی مطرح نمیشود. این چهار محور هم همان چهار محوری است که مرحوم شهید مطهری در «مسألهی حجاب» و یادداشتهای خود ذکر کردند که در واقع مانیفستی برای فلسفهی حجاب بود.
👈 متن بخش پنجم در سایت فکرت
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#حجاب
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
May 11
📋#یادداشت
💠 لزوم پیگرد حقوقی و قضایی شبکههای معاند در عرصه بینالملل
💢حمایت از مخالفان نظام جمهوری اسلامی، انتشار کلیپهای خرابکاری، دادن آنتن به کسانی که تروریست محسوب میشوند، ارائه برنامه به اغتشاشگران در دورههای بحران و انتشار برنامههای اغتشاشگران از شبکههای معاند و تشویق مردم برای شرکت در این اغتشاشات از مصادیق دخالت در امور داخلی یک کشور است که میتواند در مجامع حقوقی بین المللی دنبال شود.
✍️سیدجعفر رضوی، نویسنده و پژوهشگر
⬅️ ادامه مطلب را اینجا بخوانید
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#فضای_مجازی
#رسانه
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
❇️وارونگی در تبیین امر ملّی
🔹آقای سیدجوادطباطبائی، به مناسبت حوادثی که در کشور واقع شده، پیرامون این حوادث در کانال تلگرامی خود مطالبی را نگاشته است. به قول او، جنبش کنونی، در حقیقت «انقلاب ملی» است، زیرا به دنبال حقوق از دست رفته ملت است.
1⃣موضوع مورد تأکید او و متعلق انقلاب در کلام او، «امر ملی» است. مهمترین ویژگی امر ملی، تجلی «ایرانیت» در آن است. یعنی امر ملی، در کشوری مثل ایران، باید متجلی کننده همه ایران باشد. مقصود از همه ایران، جغرافیای آن نیست، بلکه انسانهایی هستند که ذیل ملیت ایرانی، قرار دارند. در کشوری مثل ایران که از اقوام و طوائف مختلفی تشکیل شده، اگر همه این اقوام، «ایرانیت» را به مثابه «هویت اجتماعی» خود پذیرفته باشند، «ملت ایرانی» شکل میگیرد. و براساس همین معیار است که برخی از کشورهای منطقه، هنوز نتوانسته اند ملت باشند ولی در ایران، این امر صورت تحقق پذیرفته است.
با این وصف، زمانی امر ملی، به منصه ظهور می رسد که «همگی» ملت در وراء آن قرار بگیرد. یعنی بار آن را همه ملت بردارد نه فقط قوم و طائفه خاصی. و همه ملت، مسئلهای مشترک و دردی همگانی پیدا کنند. و در غیر این صورت، آن مسئله و درد به یک استان و یک قوم تقلیل پیدا میکند.
2⃣حال، این سؤال مطرح می شود که آیا شورشی که صورت گرفت یا به تعبیر آقای طباطبائی، "جنبش کنونی"، اساساً ملی است؟ آیا «ایران» در این جنبش به حرکت درآمده است؟ به نظر می رسد پاسخ منفی باشد. چرا که، مهمترین شاخصه حسی و ملموس امر ملی، اثر خارجی و عینی آن است که برجای میگذارد. بنابراینکه امر ملی، گستره ای وسیع در تمام لایه ها و ابعاد حیات یک ملت دارد، پس زمانی «حادثه ملی» واقع میشود که، همه لایه ها را درگیر خود سازد. و درست در این زمان است که، «انقلاب ملی» واقع می شود و هیچ سازمان نظامی و انتظامی نمی تواند در برابر آن مقاومت کند. و برهمین اساس، انقلاب ۵۷ یک انقلاب کاملاً ملی بود. اما اگر، یک حادثهای، بخشی از جامعه را به جنبش درآورد، توان مقاومت و ایستایی نخواهد داشت.
3⃣درست، برخلاف آقای طباطبائی، به نظر می رسد که آنچه در حال وقوع است، شورشی «بخشی» است. و چون بخشی است و نتوانسته است «ارادهملی» را به حرکت درآورد، توان ایستایی هم ندارد و شکست میخورد. اساساً اگر اراده ملی، در وراء حرکت اجتماعی قرار نگیرد، محال است انقلابی صورت بگیرد و چون محال است انقلابی اتفاق افتد، پس هیچ «شجاعت و جسارت» انقلابی هم شکل نمیگیرد که اساس و بنیان انقلاب، همین جسارت انقلابی است.
4⃣و آنچه که در این جنبش دیده نشد، مختصات انقلاب ملی بود: اراده ملی، رهبری ملی، جسارت انقلابی و تظاهرات (به معنای خاص کلمه). این حادثه، نتوانست در درون زندگی انسانها جای بگیرد و چون چنین بود نتوانست همه را با خود درگیر کند و به عمق احساسات و عواطف آنها گره بخورد و تظاهرات میلیونی رقم بزند. و از این روی است که، میتوان گفت: در این حادثه، امر ملی، محسوس و ملموس نبود. که اگر چنین بود، قطعاً انقلاب ملی واقع میشد.
و در خاتمه: امثال او، درنیافتهاند که ملیت ایرانی، در بستر تاریخی با هویت اسلامی گره خورده است و این هویت ترکیبی ایرانی- اسلامی، هرگز بستر شورشهای لیبرالی قرار نمیگیرد. پس، بهتر آن است که آقای طباطبائی، انقلاب ملی مورد نظر خود را در فرانسه پیگیری نماید تا در ایران.
@monir_ol_din
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
مسئله زن 1401 - خانم علاسوند و خانم قاسمپور.mp3
32.7M
#صوت
🔰برنامه تلوزیونی شیوه
▪️موضوع: مسأله زن
با حضور:
👤دکتر فریبا علاسوند
👤دکتر فاطمه قاسمپور
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
هدایت شده از مجله خردورزی
💠 چهاردهمین شماره مجله خردورزی منتشر شد
🔸به همت مؤسسه فرهنگی ـ هنری شناخت چهاردهمین شماره مجله «خردورزی»، ویژهنامه «مذهب و جهان معاصر» در شهریورماه ۱۴۰۱ منتشر شد. این شماره از «خردورزی» به تبیین اندیشهها، مسائل، انگارهها، و چالشهای «مذهب و جهان معاصر» میپردازد.
📌 فایل مجله را اینجا دانلود کنید
#خردورزی #دین #مذهب
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
#گفتگو
💢 پایندگی مضامین بلند شعر حافظ به قرآن
🎙دکتر محمد فولادی؛ عضو هیأت علمی دانشگاه قم، مدرس و پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی
🔺در واقع حافظ در همهی زمانها زنده است و علت آن هم پیوند با قرآن و معارف قرآنی است. همانطور که قرآن زنده است، مضامین بلند شعر حافظ هم پاینده است. موارد بسیار دیگری در شعر حافظ وجود دارد؛ مانند محدود نکردن به زمان و مکان، فرازمانی و فرامکانی بودن غزل حافظ. در غزل حافظ محدودیتهای زمانی و مکانی برداشته میشود.
👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید
⏰ زمان مطالعه: ۴ دقیقه
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#حافظ
#شعر
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
May 11
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
♨️ دیدهبان اندیشه ♨️
📣 «دیدهبان اندیشه»، محفلی است برای:
✔️ بازتاب تقابل جریانات مختلف اندیشهای در فضای مجازی؛
✔️ تبیین حقایق به صورت منصفانه و عالمانه؛
✔️ آگاهسازی نخبگان نسبت به جریان تحریف.
✅ ما را در پیامرسانهای بله و سروش دنبال کنید.
🆔 http://ble.ir/didebane_andisheh
🆔 https://splus.ir/didebane_andisheh
9.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 بهمناسبت ۲۰ مهر روز بزرگداشت شاعر بزرگ ایرانی، لسان الغیب حافظ شیرازی.
💢 احوال، آراء و عصر حافظ شیرازی
👤 باقر خلیلی؛ کارشناس زبان و ادبیات فارسی
🎞 تماشای کامل گفتگو در آپارات
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#حافظ
#شعر
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
📋#یادداشت
💠 هستیشناختی فضای مجازی و چگونگی تعامل با آن
💢حرکت تاریخی حیات بشر، وارد دنیایی نوین با شیوههای حکمرانی نوپدیدی شده است که سیاست نفی و طرد و رد که مخصوص دوران گذشته است در برابر حرکت فراگیر این پدیده نوظهور، روشی کهنه، فرتوت و غیراثربخش خواهد بود چرا که زمان و دوران و جهان امروز اقتضائات جدیدی آفریده که با روش دنیای واقعی ذاتاً بیگانه و نامانوس و ناآشنا است.
✍️سید محمد تقی موسوی کراماتی، نویسنده و پژوهشگر
⬅️ ادامه مطلب را اینجا بخوانید
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#فضای_مجازی
#رسانه
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net