eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
987 ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
ا ▫️یازدهمین یک‌شنبه‌ی مهارتی_تحلیلی فکرت؛ ✅ گعده نویسندگان حوزوی و دانشگاهی این هفته با عنوان: «آنچه رهبری فرمود» گفت‌و‌گوی آزاد نویسندگان درباره تبلیغ کارآمد 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ا ✅ از آوینــی تا فـــرج‌نــژاد ▪️شهید آوینی و مرحوم فرج‌‌نژاد انسان‌‌های مؤمن، متعهد، سخت‌‌کوش، تلاش‌‌گر، ساده، بی‌‌آلایش، رها از بند تعلقات، پرشور، روح‌‌ ناآرام، در مسیر تعالی، پیشرفت و از ثمرات گفتمان انقلاب اسلامی و… به‌‌شمار می‌‌رفتند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
«نصیری و گذار از عصر حیرت» مهدی نصیری به تازگی بر مزار مهسا ایستاده و شعری نو سروده است و در آن بر آستان حضرت انسان سجده کرده است. او برای ادامه نهضت «زن زندگی آزادی» از روح شهیده مهسا(!) استمداد طلبیده است. از نگاه «اندیشمندِ حیران» مزار مهسا، زیارتگه رندان جهان خواهدشد. خدای او در آغاز سخن نیز، خدای رنگین کمان‌ هاست. مهمترین لطیفه شعری در سروده حیران، کشف ارتباط میان نهضت فاحشه‌ها و جنبش رنگین‌کمانی‌هاست. «فیلسوف جنبش مهسا» در ابتدای سخن می‌گوید: «به نام خدای رنگین کمان» همان رنگین کمانی که در دست مادر پیرفلک و دیگر هم‌کیشان قوم لوط بود. نقطه‌ی کمال انقلاب فاحشه‌ها رنگین کمانی شدن مردان است. اگر داستان مهسا در «روزگار کیهانی» رخ می‌داد، نصیری آن‌گونه می‌سرود که خوانندگان کیهان انگشت به دهان می‌گرفتند و او را بر این سروده می‌ستودند. ناموزونی سروده‌های «روزگار کیهانی» با «عصر کمال حیرانی» ریشه در تعهد او به جهان‌شناسی و فلسفه‌اجتماعی‌اش دارد. او انسانِ عصر حیرت است. برای همین شگفتی ندارد اگر بر مزار مهسا برای جنبش فاحشه‌ها احساس تغزل سر بکشد. این چرخش آشکار در افکار و رفتار نصیری او را از دم تیغ ملامت بسیاری عبور داده است، اما من از ملامت او بیمناکم و چون بید بر سر ایمانِ آینده خویش می‌لزرم. او را با همه آنچه هست نادره دوران و پدیده نایابی نمی‌بینم. نصیری دوران غیبت را «عصر حیرت» می‌داند و انسان را رها شده در عالم می‌شناسد. او در رفتار رسانه‌ای خود نشان می‌دهد که در چنین عصری زندگی می‌کند و چرخش‌های او پایبندی و صداقت او در فلسفه زیستن را نمایان می‌سازد. کنش‌های رسانه‌ای او به خوبی نشان از حیرانی دارد. او خودش است و متعهد به فلسفه‌ای که برای عصر غیبت دارد. آیا می‌توان از چنین انسانی با چنین فلسفه‌ای انتظاری جز حیرانی داشت. ویژگی فلسفه اجتماعی که به جای اندیشکده‌ها و مراکز علمی و شاگردی نزد «علامه‌ها» در بستر رنگارنگ رسانه شکل بگیرد جز همین حیرانی و پررنگی چیزی نیست. در عصر حیرت انسان در رفتار خطا و اشتباه مدام خود تقصیر ندارد. هر چقدر هم به ناکجا آباد برود حیران است بیچاره! نمی‌خواهد بیراهه رود اما راه بیراهه است. اما ای کاش نصیری در عصر حیرت بماند و سر از عصر ضلالت در نیاورد. کاش نصیری آگاهانه بی‌راهه نرود. ✍️ سید عبدالله هاشمی 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 ا ✅ حاشیه نگاری فکرت از محفل نهم باحضور؛ 👤دکتر سیدحسین شرف‌الدین؛ استاد جامعه‌شناسی موسسه امام خمینی(ره) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 ا ✅ ردی بر اتهام سنگین حجت‌الاسلام دکتر فتح‌الله نجارزادگان، عضو هیات علمی دانشگاه تهران ▪️قرآن در سوره‌ی یاسین و مریم می‌گوید: مشرکین بت‌ها را می‌پرستیدند تا به آنها عزت و نصرت دهند. آنها بت را الله خود قرار داده بودند؛ اما بدون خدا و غیر خدا؛ یعنی آنها از بت مستقل از خداوند نصرت می‌خواستند؛ ولی ذهنیت ما این نیست؛ بلکه دقیقاً عکس این است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔲 | ✅فرهنگ عاشورا در مذاهب و عشایر عراق عناوین برتر سخنان طاهرالحمود، استاد دانشگاه بغداد در گفت‌وگو فکرت: ▪️سالانه وقتی که دوران درجه‎داران ارتش در دانشگاه دفاع به پایان می‌رسد، باید قسمِ درجه بدهند. آن‌ها به سمت کربلا حرکت می‌کنند و کاری به شیعه و سنی ندارد.. و قسم‌شان را در مقابل بارگاه حضرت امام حسین(ع) می‌دهند. ▪️ما حضرت زینب(س) را بیشتر در شام، سوریه، لبنان و ایران شناخته‌ایم. این هم شاید برای شما جالب باشد که فرهنگ عشیره‌ای - قبیله‌ای عراق، فرهنگی مردانه است و اشاراتی که به حضرت زینب(س) می‌کند، اشارات عمیقی نیست. ▪️در دوره عثمانی و پادشاهی، فرهنگ عزاداری، فرهنگی محسوب می‎شود که اقلیت بودگی شیعیان را القا می‌کرد. البته شیعیان در عراق اقلیت نیستند و در حدود 60 تا 65 درصد ملت عراق را تشکیل می‌دهند. 🖇 مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» ⏰ زمان مطالعه: ۵ دقیقه 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 ا ریشه عزاداری در سیره اهل بیت(ع) دکتر مجید معارف، عضو هیات علمی دانشگاه تهران ▪️عزاداری در دوران ائمه اطهار(ع) واجد مؤلفه‌هایی بوده و این مؤلفه‌ها کمابیش تا زمان ما موجود است و بلکه باید تقویت شوند. این مؤلفه‌ها عبارتند از: ▪️یادکرد اصل حماسه نباید فراموش شود؛ زیرا اراده‌ی دشمن این بوده که این جریان را خاموش کند و به فراموشی بکشاند. ▪️بیان ظلم بنی امیه و مظلومیت اهل بیت(ع) که به‌هرحال شیعه مطالبه‌گر می‌شود و انشاءالله که با قیام ولی‌عصر انتقام خون امام حسین(ع) گرفته خواهد شد. ▪️تبیین اهداف قیام امام حسین(ع) که در روایات ائمه از آن به احیای امر تعبیر شده است 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🗂 ✅ مروری بر مطالب منتشر شده در کانال اندیشمندان و پژوهشگران به‌مناسبت فرارسیدن ماه محرم : ▪️از امام حسین (علیه السلام) چه بخواهیم؟|آیت‌الله مصباح یزدی 📎لینک مطلب ▪️ در دهۀ اولِ ماه محرم، درهایی از عاشورای حقیقی به روی ما باز می‌شود| محمد مهدی میرباقری 📎لینک مطلب ▪️حکمرانی خانواده (نقش خانواده در رشد و غی) | عبدالحسین خسروپناه 📎لینک مطلب ▪️نقش عاشورا در علم و عمل اجتماعی شیعیان| حمید پارسانیا 📎لینک مطلب ▪️ «قیام حسینی» در آیینه‌ «نامه‌های حسینی» | احمد حسین شریفی 📎لینک مطلب ▪️ سه آزادی؛ سه انتخاب!| محسن قنبریان 📎لینک مطلب ▪️دورنمایی از سوره حجرات و ربط آن با امروز و با عاشورا| حسین سوزنچی 📎لینک مطلب ▪️ زنی که با «سر برهنه» به مجلس و اجتماع عزای حسین‌بن‌علی پا می‌گذارد| مهدی جمشیدی 📎لینک مطلب 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 ا ✅ پاسخ به شبهه صلح و جنگ دکتر سعید طاووسی مسرور, عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه علامه طباطبایی تهران ▪️این تصور که امام حسین (ع) با صلح برادرش مخالف بود از کجا ناشی شده است؟در کتاب «طبقات الکبری» ابن سعد گزارشی آمده است و مضمون آن این است که امام حسین(ع) صلح را ناخوش می‌داشت؛ یعنی نسبت به صلح اکراه داشت. ▪️این عبارت باعث شده است که برخی تصور کنند که امام حسین(ع) با صلح امام حسن(ع) مخالف بود. درصورتی‌که اگر ما این عبارت را درست فهم کنیم متوجه خواهیم شد که اختلافی نیست؛ زیرا امام حسن(ع) هم صلح را ناخوش می‌داشت و از آن اکراه داشت و با معاویه صلح را به ناچار پذیرفته بود؛ زیرا چاره‌ی دیگری نداشت. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تصلب بر اصول و خروش علیه ساختارها 🎙 دکتر محسن الویری ❇️ ویژه‌نامه بررسی اندیشه مرحوم عماد افروغ 🆔 @didebane_andisheh
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 ا ✅ قرائت شایسته از عزاداری امام حسین (علیه السلام) حجت‌الاسلام دکتر ابوالفضل ساجدی استاد کلام و فلسفه دین مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ▪️ امام حسین (ع) برای خنثی بودن در زمان، شهید نشدند و به‌خاطر تحول در زمان، حرکت کرد تا جهان را در آن دوران متحول کند و آیندگان هم برای تغییر جامعه از او درس بگیرند و این رویکرد تک‌‌بعدی مستلزم خنثی‌سازی این حرکت است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
📣 رونمایی از جلد اولین شماره دیده‌بان در سال جدید 💠 وصله‌ی ناجور؛ چرا توسعه به ما نمی‌آید..؟ ✅ همراه با آثاری از 🔺عبدالحسین خسروپناه 🔻سید حسین شرف‌الدین 🔺محسن رنانی 🔻مقصود فراستخواه 🔺حسین کچوئیان 🔻شهریار زرشناس ➕یادبود شهادت سید محمدباقر صدر(ره) ➕معرفی کتاب «تاثیر مبانی کلامی بر الگوی پیشرفت» 🆔 @didebane_andisheh
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 ا ✅ نقش محوری فرهنگ در قیام حضرت سیدالشهداء حجت الاسلام حمید پارسانیا، استاد حوزه و دانشگاه و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ▪️دین چیزی نیست که بتوان بر دیگری تحمیل کرد؛ اما می‌توان از آن در عرصۀ فرهنگ، محافظت کرد تا دیگران، کفر و ارزش‌های خود را به‌عنوان یک امر مسلط در جامعه قرار ندهند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
DA 049 Final WEB Version Spread.pdf
19.86M
💥 نشریه دیده‌بان اندیشه (شماره ۴۹) 💠 وصله‌ی ناجور؛ چرا توسعه به ما نمی‌آید..؟ 🖇 نقدی بر جریان نئولیبرالیسم فرهنگی با تکیه بر اندیشه آوینی ❇️ سرخط‌های این شماره: 🔻نقد دیدگاه‌های تک‌بعدی نسبت به آرمان پیشرفت؛ 🔺تبیین مقوله نهیلیسم در پرتو نظم ماشینی مدرن؛ 🔻بررسی انگیزه انسان غربی برای فرار از کار و اشتغال؛ 🔺تفسیر مبانی لیبرالیستی طرفداران مدل توسعه مدرن. 🆔 @Didebane_Andisheh
DA 049 Final WEB Version mobile.pdf
20.21M
💥 نشریه دیده‌بان اندیشه (شماره ۴۹) 💠 وصله‌ی ناجور؛ چرا توسعه به ما نمی‌آید..؟ 🖇 نقدی بر جریان نئولیبرالیسم فرهنگی با تکیه بر اندیشه آوینی ❇️ سرخط‌های این شماره: 🔻نقد دیدگاه‌های تک‌بعدی نسبت به آرمان پیشرفت؛ 🔺تبیین مقوله نهیلیسم در پرتو نظم ماشینی مدرن؛ 🔻بررسی انگیزه انسان غربی برای فرار از کار و اشتغال؛ 🔺تفسیر مبانی لیبرالیستی طرفداران مدل توسعه مدرن. 🆔 @Didebane_Andisheh
📣 به اطلاع فرهیختگان و علاقه‌مندان عرصه فکر و نظر می‌رساند که به دلیل مهیاشدن شرایط انتشار نسخه چاپی و باکیفیت نشریه دیده‌بان اندیشه، هم‌اکنون امکان خرید برای همگان فراهم آمده است. 🔹به مناسبت انتشار اولین شماره در سال جاری با طراحی جدید، شماره 49 نشریه با تخفیف ویژه به فروش خواهد رسید. 🔸نهادها و موسسات نیز می‌توانند با درخواست تعداد بالایی از نسخ نشریه، از تخفیف مضاعف برخوردار شوند. 🔹از تاریخ انتشار نسخه الکترونیکی نشریه به مدت دو هفته کاری، امکان ثبت سفارش برای نسخه چاپی آن فراهم است. 🔸علاقه‌مندان می‌توانند با اعلام درخواست خود مبنی بر اشتراک سالانه، به صورت مُداوم، نسخه‌های جدید نشریه را درب منزل خود دریافت کنند. ✅ به منظور تقاضای خرید شماره چهل و نهم با عنوان «وصله‌ی ناجور؛ چرا توسعه به ما نمی‌آید..؟»، درخواست خود را به آیدی @m110614 ارسال فرمایید. 🆔 @didebane_andisheh
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 ا ✅ عاشوراپژوهی مدرن و سنتی دکتر محمدعلی عبداللهی؛ عضو هیأت علمی و دانشیار دانشکده الهیات دانشگاه تهران ▪️عاشوراپژوهی سنتی یا اصیل در بافت تعالیم دینی و در بستر اندیشه و معرفت دینی رخ می‌دهد. توجه به تاریخ، هم زمینه‌های تاریخی – فرهنگی این حادثه را فراهم می‌کند و هم به خود حادثه توجه می‌کند و هم به لوازم و نتایج حادثه. ▪️مهم‌ترین ویژگی تفسیر سنتی و اصیل از تاریخ عاشورا عبارت است از اینکه این حادثه رفتار اباعبدالله الحسین(ع) را در بستر عقاید و هویت دینی قرار می‌دهد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
« هر آنکه توهین میکند به قرآن بترسد از فریاد هر مسلمان به قول تبت یدا ابی لهب بترسد از خشم و این غضب » 🔹 پیام رهبر انقلاب در پی جسارت به ساحت قرآن مجید در سوئد: جسارت به ساحت مقدس قرآن مجید در سوئد، حادثه‌ای تلخ و توطئه‌آمیز و خطرآفرین است. اشدّ مجازات برای عامل این جنایت مورد اتفاق همه علمای اسلام است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_net
🗂 ✅ روایتی از مطالب منتشر شده در کانال اندیشمندان و پژوهشگران در ماه محرم : ▪️به عشق ارباب، لات بازی تعطیل!|آیت‌الله مصباح یزدی 📎لینک مطلب ▪️ سلوک جامع و واسع با عاشورا| محمد مهدی میرباقری 📎لینک مطلب ▪️ انقلاب اسلامی و تحول گفتمانی در فرهنگ سیاسی عاشورایی| داود مهدوی‌زادگان 📎لینک مطلب ▪️نباید دینداری به مناسک فروکاسته شود| حمید پارسانیا 📎لینک مطلب ▪️ وظیفه هیئات حسینی در مواجهه با هنجارشکنان | احمد حسین شریفی 📎لینک مطلب ▪️ زنان و مردان بی انتخاب کوفه| محسن قنبریان 📎لینک مطلب ▪️ارتباطات اجتماعی در جامعه دینی| حسین سوزنچی 📎لینک مطلب ▪️ انقلاب عاشورایی در دورۀ پساانقلابی: انقلاب در محکمه‌ی عاشورا؟!| مهدی جمشیدی 📎لینک مطلب 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 ا ✅ پیوند جریان ظهور و واقعه عاشورا محمد هادی همایون؛ عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق ▪️ جریان ظهور و موضوع عاشورا به‌شدت با هم پیوند دارند و در عمق حکمت و حقیقت این پیوند حتماً موضوعی وجود دارد که فهمش در فهم موضوع عاشورا و هم در فهم جریان ظهور به ما کمک بسیاری می‌کند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت