eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
984 ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙 | 🔸سلسله نشست‌های اندیشه‌ورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان ☑️ «فصل بـرکت» ✔️ " روایت دین‌‌پژوهی" 3️⃣ ملاک‌های اجتماعی دینداری 👤دکتر مریم منصوری؛ پژوهشگر فلسفه علوم اجتماعی 🎧 (بـشـنـویـد) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 | 🔸سلسله نشست‌های اندیشه‌ورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان ☑️ «فصل بـرکت» ✔️ " روایت دین‌‌پژوهی" 3️⃣ ملاک‌های اجتماعی دینداری 🎙دکتر مریم منصوری؛ پژوهشگر فلسفه علوم اجتماعی 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
☑️ بازگشت به جهان فرهنگی مسجد 🖋سید محمد تقی موسوی کراماتی ▫️مسجد از ویژگی خاص ایجاد بینش نظام‌مند و ذهنیت حاکم برخوردار است. این امر نیز بنابر تذکر دائمی که همواره از جان مسجد می‌جوشد؛ ساکنان آن را در یک فضای مستمر از جهان‌بینی مکتبی جای می‌دهد. ✔️فضای فرهنگی حاکم بر محیط مسجد به گونه‌ای است که گرایش‌ها و میل‌ها و تمناها و اراده‌ها و خواستن‌های فردی را درونی و وجدانی می‌کند. ▫️ویژگی خاصی که در بافت فرهنگی مسجد جلوه ممتازی به آن بخشیده، اتحاد هویت فردی و اجتماعی فرد در جهان فرهنگی آن است؛ به تعبیر رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم، هم خودسازی و هم جامعه‌سازی در این مکان مقدس به خوبی دست یافتنی است. 🔸فراگیری ساحت فرهنگی مسجد، آنچنان هست که از قابلیت بارورسازی همه اهداف کلان فرهنگ اسلامی برخوردار است. 🔹تا مسجد در متن فعالیت‌های فرهنگی انقلاب بازنگردد هر حرکت و جنبشی از رسیدن به بلندای آرمان‌های مقدس اسلامی، باز خواهد ماند و ناتمام و نورسیده، نرسیده و نیامده، تمام خواهد شد. ➕مطالبه مطلب در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
🗂 ✅ روایتی از مطالب منتشر شده در کانال اندیشمندان و پژوهشگران فعال در رسانه : ▪️واپسين سفارش‌هاي اميرمؤمنان علیه السلام ا احمد حسین شریفی 📎لینک مطلب ▪️ولاء ها و ولایت ها در قرآن ا محسن قنبریان 📎لینک مطلب ▪️ اسرائیل رفتنی است و آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند| داود مهدوی‌زادگان 📎 لینک مطلب ▪️تأملات تمدنی پیرامون روابط انسانی در قرآن | حبیب‌الله بابائی 📎لینک مطلب ▪️ امام علی(ع) و «بازسازی انقلابی جامعه‌ی نبوی» |مهدی جمشیدی 📎 لینک مطلب ▪️قصه «صدق، امید، حماسه» |علی مهدیان 📎لینک مطلب ▪️دانشجوی ایرانی، اقتصاد و تبلیغ|احمد اولیائی 📎 لینک مطلب 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙 | ☑️ بازخوانی تحلیلی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔸 جلسه یازدهم با ارائه: 👤حجت‌الاسلام نجف لک‌زایی 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
☑️ تهدیدهای الهیات مدرن 🖋دکتر مجتبی رستمی‌کیا، پژوهشگر فلسفه زبان ▫️روند گذشته الهیات ما کاملاً مشخص است و حوزه عقلی و استدلالی را بعد از خواجه نصیر طوسی در حوزه الهیات شاهد هستید، ما یک روند کلان کاملاً عقل‌گرایانه در حوزه الهیات داریم. ▫️چیزی که باعث شکل‌گیری مدرنیته شد و نهضت روشنگری را راه انداخت، چه شخصیتی مثل خود «مارتین لوتر» که پروتستانیزم را ایجاد کرد و چه «فریدریک شلایر ماخر» به‌عنوان پدر هرمنوتیک رومانتیک و چه دیگران، به‌شدت اعتقادشان این بود که می‌توان با بسط تجربه دینی و احساس دینی، مرجعیت دین را از مراجع و علما و از دانشمندان و کلیسا گرفت و آن را به تک‌تک انسان‌ها واگذار کرد. ▫️نکته قابل توجه این است که، آنچه در حال اتفاق افتادن است دو چیز است؛ اولین چیز این است که در معرفت مدرن و معرفت مبتنی بر تجربه، تراکم ظنون یا انباشت داده‌ها به‌جای معرفت می‌نشیند وقتی این اتفاق بیفتد ما دیگر اساساً معرفتی نداریم. ➕مطالعه مطلب در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🎙 | 🔸سلسله نشست‌های اندیشه‌ورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان ☑️ «فصل بـرکت» ✔️ " روایت دین‌‌پژوهی" 4️⃣ موانع دینداری انسان مدرن 👤دکتر علی‌اصغر اسلامی‌تنها؛ عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) 🎧 (بـشـنـویـد) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 | 🔸سلسله نشست‌های اندیشه‌ورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان ☑️ «فصل بـرکت» ✔️ " روایت دین‌‌پژوهی" 4️⃣ موانع دینداری انسان مدرن 🎙دکتر علی‌اصغر اسلامی‌تنها؛ عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
☑️شاخصه‌های هنر متعالی و مطلوب از نگاه شهید آوینی 🖋دکتر سیدحسین شرف الدین، عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره): ▫️سید شهیدان اهل قلم در جایی می‌گوید: کار هنرمند، تنزل بخشیدن و تمثل بخشیدن به حقایق متعالی وجود است. یعنی کار هنرمند این است حقایقی که در عالم بالا وجود دارد را به پایین بیاورد و برای ما زمینی کند. ▫️از نگاه شهید ، جذابیت اولین شرط تحقق مفهوم فیلم و سینماست، با این حال معتقد است جذابیتی که در سینمای دینی وجود دارد از جنس جذابیت های متعالی و فطری است؛ چنین جذابیتی، آدمیان را متوجه حقایقی می کند که در شرایط عادی زندگی ممکن است از آن غافل باشند. ➕مطالعه مطلب در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
☑️ مواجهه جدید شهید آوینی در نقد غرب 🖋دکتر سید حسین شهرستانی ✔️شهید سید مرتضی آوینی، اندیشمندی دغدغه‌مند در ابعاد و عرصه‌های گوناگون بود و اندیشه این شهید والامقام تحت تأثیر اتمسفر و فضای حاکم بر انقلاب اسلامی پیش از هر چیز باید دریافت که مسائل شهید آوینی برگرفته از آرای دکتر «فردید» و دکتر «داوری اردکانی» بوده است، البته ایشان تحت تأثیر این دو نفر، قرائت و تقریر خود را به خصوص ناظر به هنر و سینما به شکلی ترکیبی ارائه کرده است. ✔️سید مرتضی ، غرب را از جایگاه نیروی مهاجم سیاسی و نظامی و سلطه سخت افزاری خارج کرده و آن را در قامت تمدنی که با نسبت خاصی از انسان و جهان شکل گرفته مورد توجه قرار می‌دهد. ✔️آوینی هرچند دست به تقریر مباحث می‌برد؛ اما او در نقد غرب و تفکر و تمدن غربی، مباحث نوینی را طرح می‌کند. این جاها به معنای واقعی کلمه نشان می‌دهد که بسیار روی این مباحث کار کرده و خودش صاحب نظر است. ➕مطالعه مطلب در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️شاخصه‌های هنر متعالی و مطلوب از نگاه شهید آوینی 🎙دکتر سیدحسین شرف الدین، عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) ✔️شهید معتقد بود هدف هنر تفنن و سرگرمی نیست. هنرهایی که کارکرد تفننی دارند هنر نیستند. هنر می‌تواند در خدمت تذکر و رهایی از غفلت باشد. هنر می‌تواند بیانگر حقایق و معانی عمیق باشد و همچون آیینه باطن دنیا را انعکاس دهد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
☑️ اشـــراق آویـنـی 🖋مجید رنگی، پژوهشگر هنر ✔️شهید یک تفکر بود و اهل تأملات عمیق معرفتی. هر چند او در ظرف فرهنگ و هنر هم نخبه بوده است و با «روایت فتح» یک اثر هنری بی‌بدیل و فاخر و مرز شکن را آفرید. ✔️او به دنبال صراحت بیان و دوری از سیاست بازی خرد و کلان بود. در جایی می‌گوید: «در زمان ما صراحت کمیاب و سیاست بازی باب شده است» در اندیشه سیدمرتضی دو رویی، ریا و نفاق در جامعه مانع شفافیت در عرصه معرفت و تفکر، و صراحت یک اصل است. ✔️آنچه در تفکر آوینی و در کتاب‌ها و نوشته‌هایش به چشم می‌خورد این است که «غرب و اندیشه غربی، یک مسأله است و ما باید نسبت‌مان را با غرب مشخص کنیم» مصلحت‌اندیشی و دورویی در معرکه رو در رویی با غرب جایی ندارد. ➕مطالعه مطلب در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🎙 | 🔸سلسله نشست‌های اندیشه‌ورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان ☑️ «فصل بـرکت» ✔️ روایتِ تاریخ پژوهی 1️⃣ آفـــات بـدعـــت 🔻بدعت‌گذاری خلفا در دین و تغییر باور دینداری 👤دکتر سعید طاووسی؛ عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران 🎧 (بـشـنـویـد) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 | 🔸سلسله نشست‌های اندیشه‌ورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان ☑️ «فصل بـرکت» ✔️ روایتِ تاریخ پژوهی 1️⃣ آفـــات بـدعـــت 🔻بدعت‌گذاری خلفا در دین و تغییر باور دینداری 🎙دکتر سعید طاووسی؛ عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
☑️ مفهوم اخلاق در اوصاف الاشراف خواجه نصیرالدین طوسی» 🖋حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی، استاد حوزه و دانشگاه در دومین جلسه نشست فصل برکت: ✔️«خواجه نصیرالدین طوسی» گفت: «خواجه نصیرالدین طوسی» از علما و حکما و فلاسفه بزرگ تاریخ بشریت است که علامه حلی به ایشان لقب «عقل هادی عشر» دادند. ✔️«خواجه نصیرالدین» نقش احیاگر معارف اسلامی را داشت و تلاش می‌کرد تا از انحرافات در حوزه‌های فلسفی و کلامی و همچنین در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی جامعه جلوگیری کند. ✔️کتاب «تجرید الاعتقاد» جناب خواجه نصیر، در واقع محور مباحثات کلامی قرن هشتم و نهم تا زمان «ملاصدرا» و حتی پس از «ملاصدرای شیرازی» است. تا جایی که شخصیت‌هایی مانند «سعدی» و «حافظ» از طریق استادان خود متأثر از آثار او شدند. ✔️خواجه نصیرالدین بعد از نگارش اخلاق ناصری وارد حیطه‌ عرفانی شده و رساله‌ متقن حکمی و در عین حال عمیقی را تحت عنوان «اوصاف الاشراف» تألیف کرد. ✔️از ویژگی‌های کتاب اوصاف الاشراف از این قرار است؛ موجز و مختصر است، کاملا قرآنی به نگارش درآمده است. همه فصول این کتاب کاملا مستند به آیات قرآن و روایات نبی مکرم اسلام است و ویژگی سوم اینکه، بسیار متقن است. ➕مطالعه مطلب در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
☑️ عقل محاسبه‌گر؛ میدان سلطه سرمایه‌داری 🖋علی عسگری، پژوهشگر علوم اجتماعی ▫️عقل محاسبه‌گر به هر اندازه که سرمایه‌داری در قامت یک زندگی زیبا جلوه‌گری کند، رشد می‌کند تا جایی که در بین مردم مذهبی، دین‌داری و مناسک مذهبی را می‌تواند تحت الشعاع قرار دهد ▫️عاقبت نگاه محاسبه‌گر در مناسک دینی نیز بدون شک در عربستان سعودی تجسم یافته، که در کنار مسجدالنبی(ص) و یا مسجدالحرام، کنسرت و جشنواره‌های غیر اسلامی و بعضا مغایر با شئون متفق جهان اسلام صورت می‌گیرد که در نوع خودش قابل توجه است! ▫️بی‌تردید تبعیت از عقل محاسبه‌گر آغازی بر پایان هویت انسان ایثارگر و خادم بوده و سبب تولد اربابانی می‌شود که جز بریدن سر رعیت به چیز دیگری راضی نخواهند شد و باید گفت این جامعه هیچگاه روی نظریه استخلاف شهید صدر را نخواهد دید؛ چرا که دائما با دیو صفتان موجود در بخشی از نظریه استخدام علامه طباطبایی(ره) دست و پنجه نرم می‌کنند. ➕مطالعه مطلب در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☑️ روش‌شناسی مطالعات اجتماعی دین 👤دکتر محمدرضا قائمی‌نیک، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی ✔️در علوم اجتماعی علی رغم اینکه به‌دنبال توضیح منطق عام پدیده‌ها هستیم باید موقعیت‌مندی آنها را در زمان و مکان خاص را هم توضیح دهیم. یعنی باید توضیح دهیم که چرا انقلاب اسلامی در این سده و در این شرایط در ایران اتفاق افتاده است و البته یک وجه کلی و قدسی جهان شمولی هم دارد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| 🔻انجمن سواد رسانه طلاب برگزار می‌کند: 🔘دوره آموزشی تربیت مربی ⭕️حضوری و مجازی 💢همراه با اعطای گواهی معتبر ⏱ زمان: یک شنبه‌های بهار1403 📍مکان: قم، شهرک پردیسان، خ شهیدان تقوی، خ آقامحمدی، آقامحمدی یک، تقاطع خ ایمان، ساختمان زعفرانیه ♦️مهلت ثبت‌ نام: تا 25 فروردین ماه 1403 💳 هزینه ثبت‌ نام: 300 هزار تومان، برای طلاب و دانشجویان با ۵۰٪ تخفیف ارائه می‌شود. 🕰زمان شروع دوره: 26 فروردین ماه 1403 🛑برای کسب اطلاعات بیشتر به آیدی @Savade_rasane یا با شماره تماس 09059496064 تماس حاصل بفرمایید. 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
🎙 | 🔸سلسله نشست‌های اندیشه‌ورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان ☑️ «فصل بـرکت» ✔️ روایتِ تاریخ پژوهی 1️⃣حکمــرانی علــوی 🔻حکومت امام علی(ع) نقطه عطفی در تحول حکمرانی در اسلام 👤دکتر زهرا روح اللهی امیری؛ عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم 🎧 (بـشـنـویـد) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 | 🔸سلسله نشست‌های اندیشه‌ورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان ☑️ «فصل بـرکت» ✔️ روایتِ تاریخ پژوهی 1️⃣حکمــرانی علــوی 🔻حکومت امام علی(ع) نقطه عطفی در تحول حکمرانی در اسلام 🎙دکتر زهرا روح اللهی امیری؛ عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🔰دکتر زهرا روح اللهی امیری، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در نشست"فصل برکت": ☑️ حقیقت طلبی و اصول‌گرایی از شاخصه‌های کلیدی حکمرانی علوی است 🔻معمولاً حکومتگران و اصحاب قدرت برای ایجاد قدرت و به خصوص بقا و استمرار آن تلاش می کنند که امر مرسومی است اما بر اساس مبانی امام علی(ع) این گونه نیست که به هر قیمتی و به هر بهانه ای حکومت تداوم داشته باشد بلکه یکسری ملاکها در این زمینه وجود دارد که باید به آنها توجه کرد. 🔻قبل از هر چیز باید دانست که اصول و مبانی حکومت علوی در واقع در راستای تداوم و تقویت اصول و مبانی سیره و حکومت نبوی است. 🔻امیرالمؤمنین(ع) برای شکل گیری و سپس بقای حکومت به هر طریقی متوسل نشدند و لذا باید بر این نکته تأکید کرد که حقیقت طلبی و اصول‌گرایی از جمله شاخصه های کلیدی حکمرانی علوی به شمار می رود. 🔻در واقع امام علی(ع) یک اصولگرای واقعی است چه آنکه به خاطر تحقق حق و حقیقت همه اهتمام خود را به خرج دادند و این گونه نبوده است که به اسم مصلحت اندیشی، حق و حقیقت را قربانی کنند. 🔻حضرت امیر(ع) از ابتدای حکومت با چالش های بسیاری مواجه بودند از جمله این که با چهره های شاخص که از صحابه پیامبر(ص) بودند برای گرفتن حق بیت المال و دادن آن به مردم و مستضعفان وارد چالش و مبارزه شدند و از سویی در مواجهه با باطل و طاغوتی چون معاویه به هیچ وجه اهل مدارا و مصلحت نبودند و بر این مساله تأکید داشتند که باید به دنبال اقامه حق بود و لذا حضرت معتقد بودند به خاطر مصلحت دنیا نباید فساد در دین ایجاد کرد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
💠 از خلوت تا جلوت 📌شاید بتوان عماد افروغ را یکی از مهمترین مصادیق متولی آشتی عقل و عشق در سالیان اخیر دانست که به اعتراف همسرش، زمانی که پای چوبین علوم بشری را مشاهده کرد، به دنبال قطعه تکمیل پازل معرفتی خود یعنی سلوک رفت. 📌 اندیشمندی که گرچه روزنگاشت زندگی‌اش پس از ابتلایی سخت، در سحرگاه شب قدر به سطر آخر رسید، اما دغدغه حقیقت‌جویی‌اش هیچگاه فراموش نخواهد شد. 📌 استادی که پس از عمری غور در عقلانیت و علوم آکادمیک و حوزوی، راه نجات را در پیوستی از جنس عشق دیده و فرصت مطالعاتی سلوک‌محور خود را در واپسین سالهای زندگی، در خلوت گذراند. ⚠️ برای دریافت ویژه‌نامه بررسی اندیشه «مرحوم عماد افروغ» می‌توانید درخواست خود را به آیدی @m110614 در ایتا و تلگرام ارسال نمائید. 🆔 @Didebane_Andisheh
"وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَ يَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلَّهِ فَإِنِ انْتَهَوْا فَإِنَّ اللَّهَ بِما يَعْمَلُونَ بَصِيرٌ «انفال//39» و با آنان (دشمنان) بجنگيد تا فتنه‌اى (از كفر و شرك) بر جاى نماند و دين، يكسره براى خدا باشد، پس اگر (از كفر خود) دست كشيدند، همانا خداوند به آنچه انجام مى‌دهند بيناست." 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت