eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
13.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 📋 ♦️نفوذ دینی و اجتماعی مرجعیت و روحانیت، محرک اصلی لغو قرارداد 🎙دکتر 🔻(بخش پنجم) 🔹در نهضت تحریم تنباکو، نقطه قوت و عامل اصلی پیروزی نهضت، حکم ولایی میرزای شیرازی و تبعیت گسترده مردم از این حکم بود؛ در حدی که خود انگلیسی‌ها تعجب کردند. 🔹در گزارشات سفارت با این مضمون آمده که: «روز پنج‌شنبه فتوای یک خطی توسط میرزای شیرازی در سامرا نوشته می‌شود. روز جمعه در ایران کپی و توزیع می‌شود و روز شنبه، احدی در ایران از تنباکو استفاده نکرد.» 🔹این موضوع موجب تعجب و شگفتی غربی‌ها شده که چگونه می‌شود یک خط نوشته‌ی عالمی که در ایران نیست را مردم به این شکل بپذیرند و مقابل یک حرکت خارجی بایستند؟ 🔻بخش قبلی: 🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1010 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
17.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 📋 ♦️نقش‌ هنری دراموند ولف در تحمیل قراردادهای استعماری به ایران 🎙دکتر 🔻(قسمت اول) 🔹روشنگری حجت‌الاسلام مظاهری در خصوص نقش‌آفرینی «هنری دراموند ولف»، سفیر در انعقاد قرارداد رژی و هموار کردن مسیر ایران. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
7.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 📋 📚 ♦️نقش فرهنگ سیاسی در نهضت‏‌های معاصر ایران 🎙دکتر 🔻(بخش ششم) 🔸این کتاب با این نگاه بررسی کرده که در دوران معاصر، سه نهضت بزرگ داشتیم: نهضت تحریم ، یا و نهضت ملی‌شدن . 🔸فرهنگ سیاسی شیعه سه بخش دارد: عناصر اعتقادی، عناصر ارزشی، عناصر نمادها و سمبل‌ها. 🔸در هر فصلی به این عناصر در مقاطع تاریخی اشاره شده است. 🔻بخش قبلی: 🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1024 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📰 ✅ پیشنهاد دانلود ♦️دیده‌بان (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشه‌ای) 🔰موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه ⏰ 23 اردیبهشت 99 🔻(شماره سوم) 🔹در نشریه تخصصی رصد ، چهار محور اندیشه‌ علم وفلسفه، اندیشه اجتماعی، اندیشه دین و اندیشه سیاسی مورد توجه قرار گرفته است. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
دیده بان اندیشه شماره 3 کم حجم.pdf
4.83M
📍 📰 ✅ پیشنهاد دانلود ♦️دیده‌بان (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشه‌ای) 🔰موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه ⏰ 23 اردیبهشت 99 🔻(شماره سوم) 🔹در نشریه تخصصی رصد چهار محور اندیشه‌ علم وفلسفه، اندیشه اجتماعی، اندیشه دین و اندیشه سیاسی مورد توجه قرار گرفته است. 🔹دیده‌بان اندیشه سعی دارد تا با تبیین بازنمایی‌های اندیشه‌های جریانات فکری در فضای مجازی، به مهم‌ترین رویدادهای اشاره کند و تصویری کلان را برای مخاطبین خود به ارمغان آورد. 🔹برای چندمین بار متوالی است که بحث کرونا و حواشی آن به عنوان اصلی‌ترین موضوعات اندیشه‌ای مطرح بوده و در بخش‌های مختلف، نویسندگان و سخنرانان درباره آن سخن می‌گویند. 🔹به طور کلی می‌توان محورهای مطرح شده در مساله کرونا را این‌گونه عنوان کرد: 1️⃣ تحلیل پیامدهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و 2️⃣ تحلیل و بررسی مدیریت بحران کرونا از سوی حاکمیت و کارآمدی نظام 3️⃣ میزان اعتماد عمومی و سرمایه‌های اجتماعی به حاکمیت و دستگاه‌های اجرایی و وابسته مثل صداوسیما 4️⃣ مساله توسعه و دموکراتیزه کردن نظام اسلامی و رابطه آن با دین 5️⃣مساله کرونا و نسبت آن با هویت جمعی ایرانیان، فرهنگ ملی، امید ملی و خودباوری 6️⃣ نسبت سنجی علم و دین و بررسی جایگاه علوم انسانی در رفع و حل پیامدهای کرونا 🔻لینک سایت: 🌐 http://fekrat.net/?p=986 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️نجات آنجاست که خطر آنجاست. 🔹 هیبت و هیمنه مرگ را از میان ربوده و چهره آن را که بیشتر ترسناک بود، خوار و زشت کرده است. 🔹مرگ دیگر، مرگی نیست که در عالم انسانی، همراه و هم خانه آدمیان و پایان بخش امکان‌هایش باشد. 🔹کرونا مرگی از بیرون با خود آورده است که مراسم و تشریفات ندارد. 🔹حتی مجال عزاداری و تسلیت هم به بازماندگان مرده نمی‌دهد. 🔹اگر این جبار وحشی زودتر زحمتش را کم نکند، معلوم نیست بر سر زندگی آدمی و وضع جهان چه می‌آید. 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=996 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️نجات آنجاست که خطر آنجاست. 🔹البته ما از آینده کرونا خبر نداریم و نمی‌دانیم که در آینده چه رخ خواهد داد، اما نظرم این است که به آینده کرونا و پس از کرونا فکر کنیم. 🔹چند روز پیش که دیدم از خانه بیرون نمی‌روم، از خود پرسیدم که تو چرا باید از ویروس بترسی؟ 🔹زیرا به فرض اینکه بتوانی تا پایان عمر این دشمن موذی بشر و تمدن بشری دوام بیاوری، چون پیمانه عمرت قاعدتا باید پر شده باشد، باید دل از هستی دنیایی برگیری تا وقتی که پیک اجل می‌رسد، عزم وطن عقبا کنی. 🔹اما دیدم اولا از کرونا نه فقط نمی‌توان نترسید، بلکه ترس از کرونا، ترس مضاعف است. 🔹همه از مرگ می‌ترسند و چون بیماری آنها را به مرگ نزدیک می‌کند، از بیماری هم ترسناکند. 🔹هر کس به سکته قلبی و مغزی و به سرطان و به هر بیماری کشنده دیگری بیندیشد، نگران می‌شود. 🔹اما کرونا با حمله قلبی و سرطان تفاوت دارد. آنها امور ممکنند و معلوم نیست که کجا هستند و کی می‌آیند، پس بهتر است به حکم طبع خویش و به سفارش بعضی فیلسوفان مانند اسپینوزا بگوییم، زندگی باید کرد و مرگ را باید به فراموشی سپرد. 🔹ولی کرونا دیگر یک امکان نیست، بلکه آمده است و در کوچه و خیابان و اداره و فروشگاه و مدرسه و دانشگاه و پشت در هر خانه حضور دارد. 🔹پس در این مکان‌ها نباید حاضر شد، زیرا کرونا آمده و آنجا را اشغال کرده است. 🔹کرونا اکنون دیگر امر موجود است و نه یکی از امکان‌ها و ممکن‌ها. پس مردم از بیماری کشنده حاضر چگونه نترسند؟ کرونا ترس دیگری را هم با خود آورده و آن ترس تلف شدن و به هلاکت رسیدن مثل حیوانات است. 🔹پس من هم از مردن در زمان و فضایی که در اشغال کروناست می‌ترسم، زیرا مرگ در این فضا، مرگ نیست. یعنی در آن نمی‌توان مثل آدم مرد. ✍️نویسنده: رضا داوری اردکانی 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=996 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
12.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 📋 ♦️قرارداد رژی آثار اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی داشت. 🎙دکتر 🔻(قسمت دوم) 🔶حجت‌الاسلام مظاهری پیرامون ابعاد مختلف و آثار قرارداد رژی توضیح می‌دهد. 🔻قسمت قبلی: 🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1025 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
♦️ 🎥 📋 ♦️دکتر 🔰در شش قسمت 🔻قسمت اول: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/980 🔻قسمت دوم: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1001 🔻قسمت سوم: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1009 🔻قسمت چهارم: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1010 🔻قسمت پنجم: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1024 🔻قسمت ششم: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1026 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ راسل و نجف دریا بندری 🔹ترجمه‌های دریابندری در قلمرو ادبیات درخشان ودر قلمرو فلسفه نیز به لحاظ روانی وسادگیِ زبان برجسته است . 🔹این مسئله نشان می‌دهد که او زبان مادری خود را خوب می‌دانسته است. 🔹به نظر می‌رسد کسی که می‌خواهد کتابی را از زبان مبداء به زبان مقصد برگرداند نخست باید بیش و پیش از زبان مبدا در زبان مقصد تسلط و مهارت پیدا کند. 🔹دریابندری این شرطِ مترجم بودن را به خوبی داشته است، اما تسلط بر زبانِ مقصد و مبدا برای ترجمه در قلمرو فلسفه کافی نیست، شخص باید اهل فن نیز باشد به خصوص بر خزینه‌ی لغت فیلسوفان مختلف مسلط باشد. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ غرب راسل و نجف دریا بندری 🔹تاریخ فلسفه غرب راسل یکی از پرخواننده‌ترین کتاب‌های فلسفی است. 🔹این کتاب بازنویسیِ درسگفتارهای راسل در سالهای ۱۹۴۰ تا۱۹۴۳ در است که در سال ۱۹۴۵ به دست نشر سپرده شده است. 🔹سرل فیلسوف ذهن و زبان معاصر گفته است در سن ۱۸سالگی با خواندن کتابِ تاریخِ فلسفه‌ی غرب راسل به فلسفه علاقمند، سرانجام خواندن فلسفه را برگزیده است. 🔹رونالد ریگن رئیس جمهور اسبق آمریکا گفته بود پس از خستگی از کار روزانه تاریخ راسل می‌خواند. 🔹در باب اهمیت و ارزشِ تاریخ فلسفه‌ی غرب راسل موافقان ومخالفان سخن بسیار گفته‌اند. 🔹راسل توانسته است با نثری پخته، روشن،جذاب و دلکش مخاطبِ خود را با تاریخِ فلسفه آشنا کند. 🔹نکته‌ی مهم امّا این است که او چگونه و چه مقدار توانسته است ما را با فلسفه ی غرب آشنا کند؟ 🔶تاریخ فلسفه‌ی غرب راسل دو ویژگی دارد: 1️⃣ نثرِ شیوا،روشن و روشنگر، جذّاب و درخشان. همین ویژگی سبب شده است خواندن آن ملال آور نباشد، خوانندگان با شوق بیشتری آن را بخوانند. 2️⃣ تنها به نقلِ آراء و اَنظار اکتفا نکرده است بلکه با فیلسوفان مختلف وارد بحث وگفتگو شده است. 🔹ویژگی دوم را بعضی جزو محاسنِ تاریخ فلسفه‌ی راسل دانسته‌اند . 🔹کسی که تاریخ فلسفه می‌نویسد می‌تواند خود اظهار نظر کند و با دیگران وارد بحث شود اما به نظر می‌رسد راسل با داوری و مواجهه ی شخصی با فیلسوفان از اعتبار ودقت کار خود کاسته است . 🔹بعضی معتقدند راسل برداشتهایی شخصی و یکجانبه از فیلسوفان و مکاتبِ فلسفی به دست داده است. 🔹با خواندنِ کتاب می‌توان شواهدبسیاری بر این ادعا یافت. 🔹برداشت‌های او از افلاطون وایدئالیزم المان دو نمونه از بسیار است.بی توجهی و بی مهری او نسبت به بعضی از فیلسوفان نشان می‌دهد که او به چه میزان علایق شخصی خود را در نگاشتن تاریخ فلسفه درکار کرده است. 🔹راسل خود در مقدمه‌ی تاریخ فلسفه‌ی غرب با تواضع نوشته است که باستثناء فلسفه‌ی لایبنیتس که به آن علاقه و در آن تخصص دارد، دانش او نسبت به فیلسوفان دیگر اندک است. ✍️نویسنده: دکتر محمد علی عبداللهی 🔻متن کامل در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/?p=1002 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📣شما هم دعوتید: اولین جلسه از سلسله نشست های موسسه : گروه علمی فقه رسانه: 🔻عنصر مصلحت و تفقه در ابواب فقه رسانه (در شرایط عادی و جنگ رسانه‌ای) 👤 ارائه دهنده: دکترمحمد 🕔 پنجشنبه،۲۵ اردیبهشت،ساعت۱۷ 🏢مکان: قم، پردیسان، بلوار شهروند، خ البرز، ک1، پ6، ساختمان پردیس حکمت @Fotooh @fekrat_net