eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
5.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 ♦️ چگونه به قدرت اقتصادی چهارم دنیا تبدیل شد؟ 🔶با مطالعه تجربیات توسعه آلمان به خوبی می‌توان دریافت که تمرکز آلمان بر چند عامل ساختاری زیر سبب افزایش تولید ملی این کشور شد. 🔹تقویت صادرات 🔹نظام تعرفه‌ای هوشمند 🔹ارتقای دانش در کارگران 🔹سیاست‌های پولی و مالی منسجم 🔹مدیریت واردات 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️نباید مواضع صریح امام را پنهان کرد/ اصول امام باید بازخوانی و مرور شود. 🔹میزان تحقق آرمان‌ها و اندیشه‌های امام راحل را می‌توان معیاری برای موفقیت ، جمهوری اسلامی ایران و بلکه امت مسلمان دانست. 🔹دشمنان داخلی و خارجی همواره کوشیده‌اند شخصیت و اندیشه‌های حضرت امام را تحریف کنند تا به نوعی موجب انحراف انقلاب شوند. 🔹عده‌ای از شخصیت‌های داخلی نیز خواسته یا ناخواسته قدم‌هایی در راستای تحریف امام راحل برداشته‌اند. ✍️نویسنده: عرفان خلیلی 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1135 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️نباید مواضع صریح امام را پنهان کرد/ اصول امام باید بازخوانی و مرور شود. 🔹رهبر معظم انقلاب نخستین بار در سال 1375 مستقیماً به بحث تحریف شخصیت و اندیشه‌های (ره) پرداختند و ضمن اشاره به تأثیر فعالیت‌های حضرت امام در عزتمندشدن مسلمانان، فرمودند: «عرض من این است که چه ملت ایران و چه ملت‌های دیگر، هرچه نام و یاد امام را برجسته و زنده بدارند، بیشتر از راه امام بهره خواهند برد. 🔹دشمنان اسلام و مسلمین می‌خواهند نام امام زایل شود و از بین برود و یا کم‌رنگ گردد. 🔹می‌خواهند وانمود کنند این حادثه که پیش آمد و اتّفاق افتاد، گذشته است. می‌خواهند در آینده دنیا اثری نداشته باشد. ملاحظه می‌کنید در اعمال این تصمیمات، شیوه‌ها و طرقی هم به کار می‌برند؛ مثل تبلیغات زهرآگین و تحریف‌ها و لجن‌پراکنی‌ها. این چیزها، در همه جای حوزه نفوذ قدرت‌های استکباری وجود دارد». 🔹ایشان نسبت به جلوگیری از تحریف نظرات امام، به خصوص در مسائل علمی، اهمیت بسیاری قائل هستند. 🔹ایشان در همین راستا می‌فرمایند: «ممکن است فقها و فضلای ما تلاش کنند و فقهی را که در اختیار ماست و ضعف‌ها و کمبودهای فراوانی هم دارد، پالایش کنند. 🔹این بحث دیگری است؛ این کار را بکنند؛ اما چیزی که باید مطرح باشد - و نظر امام قطعاً این بود - این است که مِلئ فضای جامعه، با شریعت و فقه و احکام و عمل اسلامی پُر شود. 🔹ایشان غیر از این را در هیچ موردی قبول نداشتند. ...نظر امام تحریف نشود. شما باید خیلی مراقبت کنید که نظر امام واقعاً به گونه‌ای درآید که در کلمات و کتاب‌ها و حرف‌ها و منش ایشان معلوم است. 🔹این نکته خیلی مهمّ است و به نظر من یک مسؤولیت تاریخی و امانتی بردوش شماست». ✍️نویسنده: عرفان خلیلی 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1135 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️«»، زادۀ طبقه‌بندی دین‌گریزانه علوم نیست. 🔸در سنّتِ فلسفیِ پُرمایه و متقنِ ما تفکیکِ علوم و معارف به «حکمتِ نظری» و «حکمتِ عملی»، بر مبنای انسان صورت گرفته است؛ به‌گونه‌ای ‌که در حکمتِ نظری، به هستی‌های مستقل از اراده و آگاهیِ انسان پرداخته می‌شود، و در حکمتِ عملی، به هستی‌هایی که معلولِ اراده و آگاهیِ انسان هستند. ✍️نویسنده: مهدی جمشیدی 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1139 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️«»، زادۀ طبقه‌بندی دین‌گریزانه علوم نیست. 🔸طبقه‌بندیِ علوم به «علومِ‌طبیعی» و «علومِ‌انسانی»، طبقه‌بندیِ «ارزشی» و «» نیست که بتوان آن‌را متّصف به صفاتِ «دینی» یا «» کرد، بلکه طبقه‌بندیِ «صوری» و «منطقی» است. 🔸ازاین‌رو، حداکثر می‌توان به آن از جهتِ منطقی، اِشکال وارد کرد. 🔸برخی از وجودِ لفظِ «انسان» در تعبیرِ علومِ‌انسانی، گمان می‌بَرند که این تفکیک و تمایز، ریشه‌های اومانیستی دارد و شکل‌گیریِ علومِ‌انسانی و استقلال‌یافتنِ آن به‌عنوانِ دسته‌ای و شاخه‌ای از علوم، برخاسته از رویکردِ اومانیستی است، امّا مطالعة تاریخِ تحوّلاتِ طبقه‌بندیِ علوم در غرب، این گمانه را تأیید نمی‌کند. 🔸شکل‌گیریِ علومِ‌انسانی در طبقه‌بندیِ علوم در میانِ متفکّرانِ غربی، از متنِ تنبّهات و آگاهی‌های هستی‌شناختی درباره تفاوت‌های میانِ «مادّه / معنا»، «جسم / روح»، «طبیعت / فرهنگ»، «شئ / انسان» و … جوشید. 🔸در ابتدا و بیش از دیگران، متفکّرانِ ذهن‌گرای آلمانی دریافتند که برخلافِ «جهانِ طبیعی»، «جهانِ انسانی»، سرشار از «معنا» و «نیّت» و «انگیزه» و «ارزش» است، و ازاین‌رو، علومِ مربوط به انسان را «علومِ روحی»، «علومِ ارزشی»، «علومِ فرهنگی»، «علومِ تاریخی» و «علومِ‌انسانی» خواندند، که البتّه درنهایت، اصطلاحِ «علومِ‌انسانی» شایع گشت. 🔸 در یکی از نوشته‌های خود تصریح می‌کند که عُلمای اسلام در طولِ هزاروچندصد سال، به شاخه‌های مختلفِ علوم، ازجمله «علوم‌ِانسانی» خدمت کرده‌اند. 🔸ازاین‌رو، می‌توان گفت وی تصوّرِ «موضوع‌محور» از علومِ‌انسانی دارد و براین‌باور است که علومِ‌انسانی، آن دسته از علوم هستند که به جهاتِ روحی و معنویِ انسان می‌پردازند؛ چراکه در غیراین‌صورت، او هرگز نمی‌توانست علومِ‌انسانی را به علمای اسلام، آن هم در دورة تاریخیِ گستردة هزاروچندصد سال نسبت بدهد و مدّعی شود که علمای اسلام در شاخه‌های مختلفِ این علوم، فعالیّتِ نظری داشته‌اند. 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1139 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️ مطالب در هفته‌ای که گذشت: 🎙درسگفتار دکتر (جلسه هفتم) 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1108 📄 اقتصاد شناختی و گرایش‌های درونی آن 💠https://eitaa.com/fekrat_net/1110 📝علوم_انسانی، ناکارآمدی و احساس بیهودگی (1) 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1112 ✍️ادبیات علیه رژیم اسرائیل 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1114 📚اختلاف اعلام عید فطر 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1118 ✍️فقه حکومتی و معضل رویت هلال 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1120 📝عدالت‌خواهی جوکری … 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1129 🖼اینفوگرافی شاخص‌های عدالت اجتماعی از منظر (ره) 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1133 📚اینفوگرافی لوازم تحقق عدالت اجتماعی از منظر (ره) 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1143 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 📰 ✅ پیشنهاد دانلود ♦️دیده‌بان (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشه‌ای) 🔰موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه ⏰ اول خرداد 99 🔻(شماره چهارم) 🔻لینک دانلود: http://fekrat.net/?p=1162 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
دیده بان اندیشه شماره چهارم.pdf
11.34M
📍 📰 ✅ پیشنهاد دانلود ♦️دیده‌بان (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشه‌ای) 🔰موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه ⏰ اول خرداد 99 🔻(شماره چهارم) 🔸دیده‌بان اندیشه در حالی به ایستگاه چهارم خود می‌رسد که مساله کرونا و اندیشیدن درباره تحولات و تاثیرات آن هم‌اکنون در فضای علمی حاکم است. در این شماره که مصادف با شب‌های ماه مبارک رمضان شده است، نیز امری بود که موجب گشت یادداشت‌ها و تحلیل‌های بخش اندیشه دین جدی‌تر دنبال شود. در این شماره به نگاه‌های علمی و فلسفی و اندیشه دین پرداخته‌ایم. 1️⃣ بررسی تاثیرات و تحولات پاندمی کرونا در وضعیت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، روانی و علمی 2️⃣ مساله نظم جهانی و تاثیرات تمدنی کرونا 3️⃣نسبت سنجی علم و دین و بررسی جایگاه علوم انسانی در رفع و حل پیامدهای کرونا 4️⃣بررسی الاهیات کرونا 5️⃣تاثیرات کرونا بر مناسک دینی و مذهبی 🔻لینک دانلود: http://fekrat.net/?p=1162 🔻لینک شماره سوم: https://eitaa.com/fekrat_net/1028 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
♦️بعد از رسیدن ناوگان ایرانی به نوبت شکستن محاصره مظلومان است. 🔹 لطفا دوستان رسانه‌ای این مطلب را مطالبه کنند؛ والله مسئولیم؛ اگر امیرالمؤمنین بودند، چه می‌کردند؟! آیا فقط ادعای شیعه‌گری را داریم؟ والله روز قیامت باید پاسخگوی گرسنگان شیعه و سنی یمن باشیم که زیر چکمه‌های و له شده‌اند! 🔹خواهش می‌کنم همه ما حتی در کانال‌های صدنفری خود این مطلب را از دولت و نظام مطالبه کنیم... 🔹مطالبه جدی مردم منصف و متدین و انسان‌دوست ایران از دولت محترم و مجموعه نهادهای نظام این است که: 🔹حال که قدرت مطلق ایران در کنترل چهار آبراهه استراتژیک جهان بر همه، حتی دیوانگان بی‌خرد امریکایی هم اثبات شد، لطفا هر چه سریع‌تر کاروان مجهزی از کمک‌های انسانی برای مردم مظلوم یمن ارسال کند. 🔹قطعا فرزندان ملت در سپاه و ارتش نیز، همراه و یاور و محافظ دولت در این اقدام انسانی ـ اسلامی هستند و مردم یمن هم قدرشناس هستند. 🔹ضمنا کمک به مظلوم و گرسنه، وظیفه ذاتی یک انسان مسلمان است چه رسد به ایرانیانی که انسانیت خود را بارها اثبات کرده‌اند. @SchoolofEconomics 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 📰 ♦️تحریف امام و راه‌های مقابله با آن 🔹تحریف یکی از ابزارهای دشمنان اسلام در طول تاریخ بوده است و بهترین مخاطب برای این کار، جوانان هستند چراکه چارچوب فکری جوان در دوران جوانی هنوز درحال شکل گیری است و تحریف مانند ویروسی است که به جان ذهن و قلب و اراده جوان می‌افتد و همچون موریانه‌ای از درون آن را میخورد و پایه های اعتقادی را سست می‌کند. 🔹در صورتی که امام، صرفا یک شخصیت تاریخی و اثر گذار نبود بلکه جدای از تاثیرگذاری ایشان بر تاریخ، حضرت امام بنیانگذار مکتبی فکری بودند که یکی از اثرات این مکتب را باید در تاثیر گذاری بر تاریخ دانست، این مکتب فکری دارای ابعاد گسترده‌ای است که شناخت هرچه بیشتر این ابعاد، مانع از تحریف امام می‌شود. 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1143 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 📰 ♦️تحریف امام و راه‌های مقابله با آن 🔹هنگامی که ارکان فکری و اندیشه‌ای شخصیتی بزرگ همچون (ره)، یا مجهول بماند یا غلط معنا شود قطعا تحریف صورت گرفته است. 🔹از همین رو یکی از مهمترین کارکرد تحریف، از الگو انداختن شخصیت‌هاست، هنگامی که شخصیتی چون امام، درست معنا نشود و یا حتی برعکس معنا شود، جوان امروز و نسل های بعدی دیگر نمی تواند امام را الگوی تام و تمام خود قرار دهد. 🔹عظمت برخی شخصیتها باعث می‌شود تا فرصت تخریب از دشمن گرفته شود لذا دشمنان آگاهانه به تحریف آن شخصیت روی می‌آورند که البته تاثیرش از تخریب نیز بیشتر است! 🔹به همین جهت، امام را نباید صرفا یک شخصیت محترم تاریخی دانست، بعضی دقیقا دنبال القای همین هستند، تفسیر آنها از امام همان شخصیت محترمی است که روزی در تاریخ درخشید، فعال، مفید و پر کار بود، برای ملت خود خدمتی کرد و امروز از دنیا رفته و در جمع ما نیست و ما همه ساله وظیفه داریم تا از ایشان تجلیل کنیم و برایش مراسم بگیریم و گُل نثار قبرش کنیم! 🔹عده‌ای درصدد هستند تا امام را این چنین بشناسند و به جامعه خصوصا نسل جوان بشناسانند. به این نکته باید دقت کرد که ذهن جوان، آماج تحریف است. 🔹تحریف یکی از ابزارهای دشمنان اسلام در طول تاریخ بوده است و بهترین مخاطب برای این کار، جوانان هستند چراکه چارچوب فکری جوان در دوران جوانی هنوز درحال شکل گیری است و تحریف مانند ویروسی است که به جان ذهن و قلب و اراده جوان می‌افتد و همچون موریانه‌ای از درون آن را میخورد و پایه‌های اعتقادی را سست می‌کند. 🔹در صورتی که امام، صرفا یک شخصیت تاریخی و اثر گذار نبود بلکه جدای از تاثیرگذاری ایشان بر تاریخ، حضرت امام بنیانگذار مکتبی فکری بودند که یکی از اثرات این مکتب را باید در تاثیر گذاری بر تاریخ دانست، این مکتب فکری دارای ابعاد گسترده‌ای است که شناخت هرچه بیشتر این ابعاد، مانع از تحریف امام می‌شود. 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1143 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 📰 ♦️سطوح سه گانه معنویت از منظر 🔹بنابرآنچه در حدیث ۲۴ کتاب شریف شرح چهل حدیث امام خمینی ذکر شده انسان دارای سه مقام و نشئه و صاحب سه عالم است؛ 🔹«اوّل، نشئه آخرت و عالم غیب و مقام روحانیت و عقل. 🔹دوم، نشئه برزخ و عالم متوسط بین العالمین و مقام خیال. 🔹سوم، نشئه دنیا و مقام ملک و عالم شهادت»(شرح چهل حدیث، ص ۳۸۶). 🔹به اختصار باید گفت که انسان دارای سه لایه وجودی است؛ لایه بینشی، لایه گرایشی، لایه کنشی یا به تعبیر دیگر لایه عقلی، لایه قلبی، لایه جسمی، به دیگر سخن لایه باورها و عقاید، لایه عواطف و احساسات، لایه رفتارها و باز به تعبیر دیگر عقاید، اخلاق و اعمال. به تعبیر دانشی فلسفه و کلام به لایه اول، اخلاق به لایه دوم و فقه هم به لایه سوم تعلق می‏گیرد. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net