eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙 🔻السابقون، کمک حال مردم 🔸در سوره «واقعه» هم وقتی قیامت توصیف می‌شود، حال مردم سه دسته است؛ وَکنْتُمْ أَزْوَاجًا ثَلَاثَهً (۷)؛ فَأَصْحَابُ الْمَیمَنَهِ مَا أَصْحَابُ الْمَیمَنَهِ (۸)؛ وَأَصْحَابُ الْمَشْأَمَهِ مَا أَصْحَابُ الْمَشْأَمَهِ (۹)؛ وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ (۱۰)؛ أُولَئِک الْمُقَرَّبُونَ (۱۱). 🔸دسته اول پیشگامان هستند. گروه دوم سعادتمندان و اما گروه سوم، اصحاب مشئمه و بدبخت و شوم و شقاوتمند هستند . 🔸رفتار مردم در ایام کرونا هم قابل تطبیق بر این آیات است. 🎤سخنران: حجت‌الاسلام سیداسدالله موسوی‌عبادی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1968 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻السابقون، کمک حال مردم 🔸کسانی که امروز لوازم ضروری زندگی مردم را احتکار یا گرانفروشی می‌کنند آیا مرتکب گناه بزرگ نمی‌شوند؟ 🔸 تفکر این‌ها براساس محتوای آیه شریفه‌۴۷ واقعه؛ «وَکانُوا یقُولُونَ أَئِذَا مِتْنَا وَکنَّا تُرَابًا وَعِظَامًا أَإِنَّا لَمَبْعُوثُونَ» آن است که آیا ما بعد از اینکه مردیم و خاک شدیم برانگیخته خواهیم شد؟ 🔸در واقع منکر قیامت هستند که انکار قیامت خودش، سرچشمه بسیاری از گناهان و توجیه‌کننده آن است و وقتی به آنان گفته شود که چرا این کار را می‌کنند می‌گویند اجداد و آبای ما مرده و پوسیدند و از خاک هم بیرون نیامدند؛ «أَوَآبَاؤُنَا الْأَوَّلُونَ». 🔸کسانی که بهشت خود را در دنیا تعریف کرده و به مردم ضرر زده و می‌زنند و باعث آزار دیگران هستند و مرتکب گناهان بزرگ می‌شوند، نتیجه کارشان جز عذاب اخروی چیزی نخواهد بود. 🎤سخنران: حجت‌الاسلام سیداسدالله موسوی‌عبادی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1968 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 🔻آیا امیرالمومنین بدنبال حکومت بود؟ 💠 استاد رحیم پور ازغدی 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻پاسخ یک پژوهشگر فلسفه علم به اظهارات رسول جعفریان 🔸محمد جمالی، پژوهشگر حوزه فیزیک بنیادی جناب دکتر جعفریان در مقاله خود فرموده‌اند: «در میان ما هم این سال‌ها، علم بیشتر در نظامی‌گری رشد کرده است.» 🔸 این نشان می‌دهد که ما هنوز تفاوت علم و تکنولوژی را درست نمی‌شناسیم. 🔸بله ما در حوزه تکنولوژی‌های نظامی پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم (هرچند که همچنان با تراز مطلوب فاصله داریم) اما نه در حوزه علم! 🔸 این خلط، آنجا مهم است که وقتی علم و فناوری یکی انگاشته شد، می‌گوییم علم، غربی و شرقی ندارد! 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1950 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻پاسخ یک پژوهشگر فلسفه علم به اظهارات رسول جعفریان 🔸محمد جمالی، پژوهشگر حوزه فیزیک بنیادی مهم‌ترین نقد وارد به مصاحبه جناب دکتر جعفریان، مسئله تمایز علم و دین است. 🔸فلسفه علم نشان داده است که علم، عاری از متافیزیک نیست و همیشه ما دچار عدم تعین قطعی نظریه‌ها هستیم، یعنی همواره مجموعه‌ای از نظریات علمی وجود دارند که گرچه از مبانی متعددی اخذ شده‌اند، ولی کلیه نتایج و داده‌های تجربی را توضیح می‌دهند. 🔸در انتخاب بین این نظریه‌ها، داده‌های تجربی کفایت نمی‌کند و ما مجبوریم دست به دامان متافیزیک شویم؛ زیرا برای کار علمی و ادامۀ راه و اتصال آن به صنعت مجبور به انتخاب هستیم. 🔸پس در مقام نظریه پردازی، داوری، برداشت از داده‌های تجربی، جریان علم و غیره، ما علم سکولار و علم دینی داریم. 🔸علاوه بر این، علم، حاوی فرهنگ است و با خودش فرهنگ را منتقل می‌کند، یعنی علم مقوله‌ای خنثی نبوده و نیست، و این را نمی‌توان نادیده گرفت. 🔸بله ما هم موافقیم که قرآن و حدیث دایره المعارف علم نیستند و کار علمی باید عمدتاً با ابزار خاص خودش (تجربه و نظریه‌پردازی) صورت گیرد، ولی در مقام جمع‌بندی‌ها مفروضات متافیزیکی وارد می‌شوند. 🔸 به همین دلیل در حوزه جهان اتمی بین دو فیزیکدان تراز اول قرن بیستم (اینشتین و بور)، اختلاف نظر بود، و این اختلاف به تفاوت مبانی فلسفی آن‌ها برمی­‌گشت. 🔸 ما قائلیم که دین الهی، مبانی معرفت‌شناسی و هستی‌شناسی علم (یعنی جهان بینی) را به ما می‌دهد و علمی که در این چهارچوب بوجود آید، علم دینی محسوب می‌شود. برای توضیحات بیشتر خواننده را به کتاب «از علم سکولار تا علم دینی» نوشته دکتر مهدی گلشنی ارجاع می‌دهم. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1950 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻فضای مجازی و انتشار اخبار و تحلیل‌های کذب 🔹تقریباً هر روزه و پس از انتشار اخبار مختلف در ایران، رسانه‌های معاند وارد عمل شده و اخبار را به شکلی وارونه در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی خود منتشر می‌کنند. 🔹ساز و کار فعالیت این رسانه‌ها به این شکل است که ابتدا خبر را به شکل غیرواقعی و یا مبهم منتشر کرده و با دعوت کارشناسانی که عمدتاً معاند جمهوری اسلامی هستند. 🔹خبر را توسعه داده و آن را بر اساس خواست و سیاست‌های استکباری رؤسایشان تحلیل و تفسیر می‌کنند. ✍️نویسنده:عرفان خلیلی‌فر 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1911 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻فضای مجازی و انتشار اخبار و تحلیل‌های کذب 🔹جنجال در پی تصویب پیش‌نویس سند «برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین» نمونه‌ای از اینگونه فعالیت رسانه‌های معاند، پرداختن بیش از حد آنان و شایعه‌پراکنی پیرامون تصویب پیش‌نویس سند «برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین»توسط هیئت دولت ایران است. 🔹بلافاصله پس از تصویب پیش‌نویس این سند، رسانه‌های معناد جمهوری اسلامی تفسیرهای کذبی را از این همکاری در رسانه‌های خود منتشر نمودند. 🔹برای مثال، دویچه‌وله فارسی ضمن تعبیر این سند به «خیانت به منافع ملی»، نوشت: «در میان ایرانیان خارج از کشور نیز قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین مخالفان بسیاری دارد که آن را با قرارداد ترکمانچای مقایسه می‌کنند و خیانت به منافع ملی ایران می‌دانند. 🔹بی‌بی‌سی فارسی نیز در خبری با تیتر «سند همکاری‌ ایران و چین؛ «حکمت‌آمیز» یا «قرارداد ترکمن‌چای»» از منظر دویچه‌وله به سند همکاری چین و ایران پرداخت. 🔹پس از طرح شایعات توسط رسانه‌های معاند، دکتر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، توافق با چین برای واگذاری جزیره کیش در خلیج فارس و فروش ارزان نفت -که توسط رسانه‌های معاند مطرح شده بود- را تکذیب کرد. ✍️نویسنده:عرفان خلیلی‌فر 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1911 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻سلبریتی و تلاش برای دیده‌شدن 🔸سلبریتی یک پدیده کاملاً جدید است؛ 🔸سلبریتی یعنی کسی که به انواع و اقسام اقدامات دست می‌زند یا از جهات خاصی مورد توجه جامعه قرار می‌گیرد و شهرت عامل اصلی شناختن هویت این فرد می‌شود. 🔸چنین چیزی نه تنها در اسلام، بلکه در همه تفکرهای پیشا مدرن و تاریخ‌هایی که پیش از شکل‌گیری رسانه‌های اجتماعی وجود داشتند، اصلاً شناخته شده و قابل فهم نبود. 🎤گفت وگو با: دکتر محسن ردادی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1908 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻سلبریتی و تلاش برای دیده‌شدن 🔸سلبریتی محصول یک اتفاق جدید و مدرن و کاملاً متفاوت است. 🔸اگر نظر اسلام را در رابطه با این افراد بخواهیم، اسلام نمی‌گوید این خوب یا بد است. 🔸قاعدتاً بهتر است پاسخ این سوال را یک اسلام‌شناس بدهد، اما من که اطلاعاتی در این زمینه دارم و بحث ارتباطات را دنبال می‌کنم، به نظرم اسلام روی مسئولیت‌پذیری تاکید دارد. 🔸 اسلام نمی‌گوید پولدار شو یا فقیر شو. اما می‌گوید اگر پولدار شدی، یک‌سری مسئولیت‌ها داری و نباید از این مسئولیت‌ها سرپیچی کنی؛ 🔸اسلام نمی‌گوید قدرت بدست بیاور یا نه؛ بنابراین نمی‌شود گفت رئیس‌جمهور بودن در اسلام ممدوح است یا مذموم، اما اگر کسی رئیس‌جمهور شد مسئولیت‌هایی دارد. 🎤گفت وگو با: دکتر محسن ردادی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1908 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻زنگ خطر کوچک شدن ۳۳ درصدی اقتصاد آمریکا 🔹 نرخ بیکاری در ایالات متحده از ۳.۵ درصد در فوریه گذشته به بالای ۲۰ درصد در آوریل رسیده است. 🔹بیکاری بخش عظیمی از اقتصاد آمریکا و همچنین فلج شدن بخش‌های گسترده تجاری، خدماتی و… معنایی جز کوچک‌تر شدن توان این کشور برای تولید کالا و خدمات نداشته است. 🔹براساس جدید‌ترین آمار منتشر شده از سوی فدرال رزرو اقتصاد آمریکا پس از ۲۳ فصل متوالی و نزدیک به۶سال رشد بی‌وقفه، در چهار ماهه نخست سال جاری میلادی و تحت‌تاثیر شیوع ویروس کرونا در دام رکود افتاده است. 🎤گفت وگو با:مرتضی عبدالحسینی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1945 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻زنگ خطر کوچک شدن ۳۳ درصدی اقتصاد آمریکا 🔹براساس آمار، رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه منتهی به ژانویه ۲۰۲۰ با کاهش ۵درصدی به رقم ۲۱۵۶۱ میلیارد دلار رسیده و در سه ماهه دوم منتهی به آوریل ۲۰۲۰ نیز با کاهش بسیار عجیب ۳۳ درصدی رقم ۱۹۴۰۸ میلیارد دلار را به ثبت رسانده است. این به معنای کوچک‌تر شدن کیک اقتصاد آمریکا و رکود به مراتب گسترده‌تر از رکود‌های ۱۹۳۰ و ۲۰۰۸ است. 🔹از سوی دیگر و با توجه به کاهش نرخ بهره به محدوده صفر برای ترغیب اقتصاد و همچنین اجرای سیاست‌های انبساطی مالی و پولی بسیار گسترده از سوی دولت و فدرال رزرو، متغیر‌های اقتصادی نیز سیگنال‌های منفی را مخابره می‌کنند. 🔹براساس آمار نقدینگی(m2) در اقتصاد آمریکا تنها در سه ماهه اخیر چیزی در حدود ۲۰ درصد رشد را تجربه و به رقم تاریخی ۱۸ هزارو ۱۶۷ میلیارد دلار رسیده است. 🔹این درحالی است که جز سیال و تورم‌ساز نقدینگی یعنی پول(m1) نیز تنها در ۶ ماهه ابتدایی ۲۰۲۰ با رشد ۳۲ درصدی از ۳۹۰۰ به حدود ۵۲۰۰ میلیارد دلار رسیده است. 🔹براساس آمار، رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه منتهی به ژانویه ۲۰۲۰ با کاهش ۵درصدی به رقم ۲۱۵۶۱ میلیارد دلار رسیده و در سه ماهه دوم منتهی به آوریل ۲۰۲۰ نیز با کاهش بسیار عجیب ۳۳ درصدی رقم ۱۹۴۰۸ میلیارد دلار را به ثبت رسانده است. 🔹 این به معنای کوچک‌تر شدن کیک اقتصاد آمریکا و رکود به مراتب گسترده‌تر از رکود‌های ۱۹۳۰ و ۲۰۰۸ است. از سوی دیگر و با توجه به کاهش نرخ بهره به محدوده صفر برای ترغیب اقتصاد و همچنین اجرای سیاست‌های انبساطی مالی و پولی بسیار گسترده از سوی دولت و فدرال رزرو، متغیر‌های اقتصادی نیز سیگنال‌های منفی را مخابره می‌کنند. 🔹براساس آمار نقدینگی(m2) در اقتصاد آمریکا تنها در سه ماهه اخیر چیزی در حدود ۲۰ درصد رشد را تجربه و به رقم تاریخی ۱۸ هزارو ۱۶۷ میلیارد دلار رسیده است. 🔹این درحالی است که جز سیال و تورم‌ساز نقدینگی یعنی پول(m1) نیز تنها در ۶ ماهه ابتدایی ۲۰۲۰ با رشد ۳۲ درصدی از ۳۹۰۰ به حدود ۵۲۰۰ میلیارد دلار رسیده است. 🎤گفت وگو با:مرتضی عبدالحسینی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1945 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻شهرت امری ابزاری است و بستگی دارد در چه مسیری به کار گرفته شود 🔹شهرت یکی از ظرفیت‌ها و سرمایه‌های اجتماعی محسوب می‌شود . 🔹مثل بقیه سرمایه‌هایی که در هر فرهنگ و جامعه‌ای متناسب با آن فرهنگ و جامعه جهت‌گیری می‌شود . 🔹 هم مبدأ تولید آن سرمایه مشخص می‌شود و هم مسیر بهره‌مندی از آن سرمایه مشخص می‌شود، در جوامع دیگر هم اینطور است. 🎤گفت وگو با: حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1985 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻شهرت امری ابزاری است و بستگی دارد در چه مسیری به کار گرفته شود 🔹اهمیت به دیده‌شدن، به یک معنا علاقه‌مندی فطری انسان است. 🔹 اما این علاقه‌مندی فطری ریشه در یک فطرت اولیه‌ای بیشتری دارد و آن اینکه انسان علاقه‌ به مفیدبودن دارد؛ علاقه دارد که منشأ اثر باشد و بیهوده زندگی نکند. 🔹همان مبنا و سنتی که خداوند متعال در قرآن می‌فرمایند «مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا»، آسمان و زمین و کلیه کائنات را به باطل نیافریدیم، فطرت و فلسفه خلقت انسان‌ها هم کمال‌جویی و مفیدبودن است. یکی از لوازم اینکه انسان مفید و کارش موثر باشد این است که قابلیتش مورد توجه قرار گیرد تا از قابلیت او استفاده بشود. لذا انگیزه دیده‌شدن به عبارتی در قدم اول به فطرت انسان برمی‌گردد. 🔹اما همانطور که انسان همیشه بر فطرت الهی خودش باقی نمی‌ماند و می‌تواند بر این فطرت سرپوش بگذارد و یک هویت ثانوی برای خودش ایجاد کند. 🔹در خصوص بحث شهرت نیز همینطور است. ممکن است فطرت الهی انسان دست‌خوش تغییر شده و به شهرت‌طلبی تبدیل شود که ریشه این شهرت‌طلبی، قدرت‌طلبی و نفع‌پرستی می‌تواند باشد؛ در این صورت طبیعتاً علامت خوبی برای رشد انسان نیست. 🎤گفت وگو با: حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1985 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻به نام انسان‌دوستی، به کام فمینیسم 🔸فیلم «خواهران جنگ» تولید مشترک دو کشور فرانسه و بلژیک در سال ۲۰۱۹ بنا دارد تا روایتی از جنایات داعش بر مردم ایزدی‌مذهب و کرد عراق داشته باشد. 🔸ایراد اساسی و جدی این فیلم در آن است که تجمع این زنان داوطلب چندملیتی اساسا در فیلم حرکتی فمینیستی نشان داده می‌شود . 🔸وجه انسان‌دوستانه این حرکت عملا به محاق غفلت و چه‌بسا به فراموشی سپرده می‌شود. ✍️نویسنده:عارف افشار 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1990 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻به نام انسان‌دوستی، به کام فمینیسم 🔸تکلیف فیلمساز تا حدی با ما مشخص است؛ بنا دارد با حربه عاطفه و انسان‌دوستی کلاه گشادی سر مخاطب بگذارد. 🔸رسما و علنا ناجیان مردم ستمدیده از داعش در فیلم، یک گروهک مبارز چندملیتی فمینیست معرفی شده‌اند. 🔸سابق بر این، وقتی صحبت از تحریف تاریخ بود، نگاه‌مان به چند سده قبل معطوف می‌شد اما در روزگاری که کوچک‌ترین فعل و انفعالی در یک گوشه از کره‌زمین در کسری از ثانیه به جهانیان مخابره می‌‌شود، پدیده‌‌ای مثل جنگ به وسعت و عظمت یک سرزمین و چند ملت به راحتی،قبل تحریف نمی‌‌شود. 🔸 از زمان تیتراژ ابتدایی که نام برخی شبکه‌‌‌های فرانسوی در لیست حامیان فیلم درج شد، تا خود فیلم و خرده‌قصه‌های ناموزون آن، همگی در حد یک رپرتاژ خبری-تبلیغاتی برای جریان فمینیسم هستند، نه بیشتر. 🔸 به واقع با اثر هنری قابل اعتنایی از جهت فرم، تکنیک و حتی محتوا هم مواجه نیستیم. در یک کلام فیلم به نام انسان‌دوستی اما به کام فمینیسم است. ✍️نویسنده:عارف افشار 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1990 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻می‌خواستیم غرب‌شناسی انتقادی و اصالت‌باور را از سانسور روشنفکری بیرون بیاوریم 🔹ما با یک سیر تطور در بحث غرب‌شناسی روبه‌رو هستیم. 🔹به این معنا که غرب‌شناسی‌های مختلفی داشتیم و داریم که هرکدام نیز تحولاتی داشته‌اند و در مجموع نیز می‌توان گفت غرب‌شناسی ما در کل دچار تحولاتی شده است. 🔹 اما اینکه به کدام سمت رفته است، نیاز به توضیح دارد. 🎤گفت و گو با:ذبیح‌الله نعیمیان 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2000 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻می‌خواستیم غرب‌شناسی انتقادی و اصالت‌باور را از سانسور روشنفکری بیرون بیاوریم 🔹سیدجمال یک نگاه فلسفی داشته و چه در حوزه‌های علمی شیعی و چه در دروس رایج فقهی، ورودی فلسفی به‌ویژه با نگاه مشائی دارد. 🔹همین‌طور که نگاه فقهی-سیاسی هم در پشت تلقی او وجود دارد ولی وقتی به میدان تعاملات اجتماعی-سیاسی وارد شده و فعالیت‌های او صبغه سیاسی-اجتماعیِ در میدان پیدا کرده، نگاه او به یک نگاه تاریخی-اجتماعی تکوین یافته و در شرف یک نوع نگاه تمدنی قرار گرفته است. 🔹سراغ دیگر افراد نیز که در خارج از فضای ما در ایران–اما نزدیک به ایران ولی دارای پشتوانه فکری ایران معاصر خاصه زبان فارسی- هم که می‌رویم، مشاهده می‌کنیم که فردی چون اقبال لاهوری هم آغازگر یک نوع غرب‌شناسی سیاسی-فلسفی است چون در غرب فلسفه خوانده و نگاه فلسفی غرب و شرق را فی‌الجمله می‌شناسد. 🔹اما دو وجهی که توامان در رویکرد این دو فرد مذکور وجود دارد این است که اولا فی‌الجمله سنت‌گرا هستند که قابل نقد است -هرچند تمایزاتی نیز با همدیگر دارند- و ثانیا اینکه یک‌نوع اصالت‌زدایی در رویکرد غرب‌شناسی آنها وجود دارد و یک‌نوع نگاه انتقادی به تمدن رقیب و مسیطر غرب هم دارند. 🎤گفت و گو با:ذبیح‌الله نعیمیان 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2000 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻لزوم معماری فضای مجازی بر اساس جامعه ایرانی 🔸چین تنها کشوری است که توانسته خود را از لوای حاکمیت مجازی آمریکایی‌ها بیرون بکشد و با ترسیم مرزهای مجازی و اعمال حاکمیت خود بر تعامل شرکت‌ها و پلتفرم‌ها، از تضعیف حاکمیت خود جلوگیری کند. 🔸عنوان Multilateralism به این الگوی چین اطلاق می‌شود. 🔸درست است که جهان در ساحت فیزیکی به سمت چندقطبی‌شدن حرکت می‌کند و آمریکایی‌ها در حال ضعفند و بازیگران قدرتمندی چون چین، هند، برزیل و… در حال ظهور هستند، ولی مجازی‌شدن عالم به دلیل توانایی آمریکایی‌ها در عرصه مجازی و حاکمیت ایشان در این عرصه، منجر به تغییر این روند و احیای قدرت و اقتدار آمریکایی‌ها می‌شود. 🔸حواس‌مان هم باشد که در اسناد ۱۷گانه ۲۰۳۰ زیرساخت اجرایی‌شدن این اسناد فناوری اطلاعات و ارتباطات یا همان فضای مجازی ذکر شده است. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1993 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻لزوم معماری فضای مجازی بر اساس جامعه ایرانی 🔸فضای مجازی به دلیل ماهیتی که دارد نقش بازیگران عمومی و خصوصی ملی و بین‌المللی بسیار پررنگ‌‌تر از فضای فیزیکی است. 🔸الان آمریکایی‌ها حاکم مطلق فضای مجازی و اینترنت جهانی هستند. 🔸این سلطه و حاکمیت در لوای موسسات و شرکت‌های بزرگی چون آیکان و گوگل و فیس‌بوک و… انجام می‌شود. 🔸الگوی حکمرانی مجازی آمریکایی‌ها با عنوان زیبای چند ذی‌نفعی سامان می‌‌یابد؛ بدین صورت که فضای مراوده و تعامل، بین شرکت‌ها و مستقل از دولت‌ها تعریف می‌شود. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1993 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 🔻مواجهه با رسانه های جدید 💠 دکتر رفیع الدین اسماعیلی 📍استاد دانشگاه و مدیر موسسه فرهنگی رسانه‌ای شناخت 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🔰معرفی اجمالی دوره دین و سینما: 🔹معرفی دوره: اکنون که بيش از صد سال از عمر مي‌گذرد و توجه رسانه‌هاي جهاني، به حضور دين در زندگي بشر به نحو شگفت‌آوري رشد کرده است، مضامین دینی در فیلم‌های ظاهراً سکولار نیز مورد تأمل و تکرار قرار گرفته است و سينماي ديني، قدسی و معناگرا، به عنوان يکي از پيشروترين و پرمخاطب‌ترين انواع سينمايي مطرح شده است، پس ضروری است که محققین حوزوی و دانشگاهی به سمت فهم و تحلیل مدققانه آن بروند و اهالی و نیز در مطالعات خویش این بخش مهم را بیشتر از قبل در نظر داشته باشند. در اين دوره، همت بر آن بوده است که نحوه تعامل نگره‌ها و مؤلفه‌ها و عناصر ديني و شبه دینی مکاتب و آئین‌های مهم جهان و سينماهای مطرح در جهان مورد بررسي قرار گيرد. 🔸سرفصل‌های اصلی دوره: 1. در سينما 2.، مکاتب وابسته و سينما 3.بررسی انواع روش های نقد و تحلیل 🗣معرفی اساتید دوره: – دکتر : رئیس انجمن – دکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم – درس خارج حوزه – استاد محمد حسین فرج نژاد: عضو هیات مدیره انجمن سواد رسانه – دکتری حکمت هنر دینی دانشگاه ادیان و مذاهب – درس خارج – حجت الاسلام والمسلمین سعید ارجمند فر: عضو هيئت علمي جامعه المصطفي العالميه– دکتری حکمت متعالیه موسسه علوم انساني و مطالعات فرهنگي – درس خارج حوزه لینک دوره: yun.ir/0mgpa6 @savad_rasaneh 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻درب باغِ سبز خصوصی¬سازی در اصلاحات آموزشی 🔹خصوصی­‌سازی یک برنامه در گفتمان سرمایه­‌داری است که با مبانی نظری خاص، رقابت در «بازار» و دغدغه «سودآوری» را به وجود آورنده کیفیت «آموزش» تلقی کرده و این برنامه را در خدمت نظام آموزشی می­‌داند. 🔹این مفهوم دقیقاً همان مفهومی است که در سند رهنامه که حلقه واسط سند تحول بنیادین و فلسفه تعلیم و تربیت محسوب می‌شود، آمده است. ✍️نویسنده: رقیه فاضل 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2004 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻درب باغِ سبز خصوصی¬سازی در اصلاحات آموزشی 🔹در نگاه لیبرال سرمایه­‌داری، بازار و سازوکارهای آن، خودنظم‏ده و طبیعی است و نیازی به مداخله دولت‌ها در این نظم ندارد. 🔹این اصل در نگاه نئولیبرال شدت گرفته و سازوکار بازار نه­ تنها در عرصه اقتصاد پذیرفته شده، بلکه به عرصه خدمات اجتماعی و فرهنگی و آموزشی نیز نفوذ کرده. 🔹 تأکید می‌شود که دولت نه­ تنها نباید در سازوکار بخش خصوصی و بازار مداخله کند، بلکه به صورت ایجابی نیز موظف به تسهیل­گری برای فعالیت بیشتر بخش خصوصی است. 🔹در این نگاه، آموزش و تربیت یک «کالا» است که می‌تواند در بازار آموزشی خرید و فروش شود. 🔹این بازار عرضه و تقاضایی دارد و قیمت این آموزشِ کالایی شده،در چانه‌زنی‌های طبیعیِ مشتریان و عرضه­ کنندگان آموزش تعیین می­‌گردد و در رقابت میان عرضه­‌کنندگان، کیفیت آموزشی بالاتر رفته، ضعیف‌ها نابود می‌شوند و اصلح باقی می‌ماند. ✍️نویسنده: رقیه فاضل 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2004 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻راه‌کارهای مقابله با پدیده سلبریتی 🔸برخی معتقدند هر چقدر هم که کار کنیم چون آنها در بحث پیشرفت و توسعه تکنولوژی چون گام‌های جلوتری دارند و ابزارهای بیشتری در اختیارشان هست (باز کار به جایی نمی‌رسد). 🔸ما دو فرهنگ داریم؛ یکی فرهنگ فعال است و یکی فرهنگ منفعل. 🔸فرهنگ فعال، فرهنگی است که یک امر یا پدیده‌ای را که می‌خواهد وارد فرهنگش بشود، در مقابلش به صورت فعالانه عمل می‌کند و بر اساس مبانی و دیدگاه‌های خودش آن را بازخوانی و باز تولید می‌کند. 🎤گفت و گو با :دکتر رفیع‌الدین اسماعیلی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1954 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻راه‌کارهای مقابله با پدیده سلبریتی 🔸دنیای غرب از میراث فرهنگی اسلام در قرون گذشته‌ با بازخوانی و باز تولید استفاده کرد. 🔶حتی یکسری کتاب‌ها هم در این زمینه نوشته شده است که دقیق گفته چگونه غرب از این میراث بهره برده. 🔸فرهنگ منفعل دیگر قدرت گزینش ندارد و آن قدرت خودش را از دست داده است و نسبت به آن فرهنگی که آن پدیده را تولید می‌کند کاملا منفعل شده و آن سلطه را پذیرفته است. 🔸در این بین فرهنگ مصرف کننده هم در موضع انفعال به گونه‌ی تقلیدی دارد استفاده می‌کند و این اتفاقی است که برای خیلی از کشورهای در حال توسعه دارد می‌افتد و یا افتاده است. 🔸این مساله در حوزه سیاست‌گزاری فرهنگی و حتی در حوزه دانشگاه‌ها خیلی نقش دارد. 🎤گفت و گو با :دکتر رفیع‌الدین اسماعیلی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1954 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net