eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
995 ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰امشب، مناظره آقای مهدی نصیری با آقای سوزنچی در برنامه زوایه پیرامون الزام حجاب را دیدم. متاسفانه نصیری کاملا عرفی گرایانه حرف می‌زد و صریحا بر تعطیلی احکام اسلام نظر می‌داد که این حرف بدعت است. تقریبا از باور دینی دست شسته است. همچنان افراطی حرف می‌زند و در تندروی تغییر نکرده است. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @fekrat_net
📋 🔻هنر و فلسفه 🔹افلاطون هنرمندان را از جمهور و جمهوریت خارج می‌کند. در مقابل، سقراط از هنر دفاع می‌کرد و مراد سقراط از هنر، فضیلت بود. 🔹ما در یونان یک دوره داریم که پیش از سقراط است و دیدگاه رایج در آن زمان این بوده است که هنر با اسطوره نسبت دارد. 🔹بنابراین ما پیش از سقراط هنر اسطوره‌ای داریم، سقراط هنر را به دانایی نسبت می‌دهد و البته افلاطون از آن عدول می‌کند. ✍️نویسنده: دکتر قاسم پورحسن •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2139 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻هنر و فلسفه 🔹تا ابتدای سده نوزدهم، دیدگاهی که در باب هنر حاکم است، نسبت هنر با حقیقت نیست، بلکه نسبت هنر با زیبایی است؛ یعنی از آن حیث که هنر می‌تواند سبب ذوقی بشود یا سبب التذاذی بشود و احساسات را برانگیزاند. 🔹فارابی در رساله الحروف می‌گوید ما خطابه خوب داریم، خطابه بد داریم، شعر خوب داریم، شعر بد داریم. 🔹فارابی می‌گوید اگر سخنوری علاوه بر اقناع، بتواند جمهور را به سوی آگاهی، بینش و به سوی تأدیب و سعادت سوق بدهد، وجه فرزانگی و کارکرد مهم سخنوری تحقق یافته است. 🔹 پس دیدگاهی که فارابی در باب سخنوری اتخاذ می‌کند، به سقراط نزدیک‌تر است تا به دیدگاه افلاطون که ایشان هنر و هنرمندان را از جمهوریت خارج می‌کند. ✍️نویسنده: دکتر قاسم پورحسن •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2139 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻شهید صدر، پایه‌گذار رویکردهای نوین در جریان علمی 🔸شهید صدر با دقت و ظرافت یک اندیشمند و پژوهشنده اجتماعی به طراحی و تدارک مفاهیم بنیادین در مسائل اجتماعی می‌پردازد. 🔸آنچه امتیاز و فضل تقدم ایشان نسبت به سایر اندیشمندان مسلمان در حوزه اجتماعی است، عمق معنایی مفاهیم است. 🔸به عبارتی، آنجا که از توازن اجتماعی، تعاون اجتماعی، عدالت اجتماعی، نظام اجتماعی و… سخن می‌گوید، گویی دست به غنی‌سازی این مفاهیم می‌زند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2140 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻شهید صدر، پایه‌گذار رویکردهای نوین در جریان علمی 🔸شهیدصدر به عنوان یک عالم اسلامی ذوالفنون، پیوندی وثیق میان مبانی اصیل و ناب اسلامی با مسائل و موضوعات اجتماعی برقرار می‌کند. 🔸ایشان هیچ مفهوم و بحث اجتماعی را بدون ارجاع به پشتوانه قرآنی آن صورت نمی‌دهد و به همین سبب است که گام‌های استواری در احصای نظریه اجتماعی قرآن پیموده. 🔸این امر موجبات اعتباربخشی یا اعتباریابی اندیشه اجتماعی ایشان را به‌عنوان الگویی تراز برای اندیشه اجتماعی اسلامی فراهم می‌آورد. 🔸این در حالی است که قاطبه رویکردهای ایشان در موضوعات اجتماعی، ناظر به سطح «امت اسلامی» است؛ به بیانی، شهید صدر مسیری را در تدارک سازه اندیشه اجتماعی بر مبنای معرفت‌شناسی دینی اسلام بنیان می‌گذارد که وجه اشتراک مذاهب اسلامی است. 🔸میزان استقبال و ارجاع به اندیشه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایشان در جغرافیای فرهنگی جهان اسلام، از مصر تا سوریه، پاکستان، ایران، عراق و… دال بر درجه اعتبار دینی اندیشه ایشان در میان جوامع اسلامی است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2140 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻انقلاب اسلامی در تقابل با ایده‌های علوم انسانی غربی 🔹انقلاب اسلامی نه تنها هرگز بر پایه علوم انسانی غربی شکل‌ نگرفته است؛ بلکه درست در نقطه مقابل آنها و علیرغم تحلیل‌های آنها مطرح شده است. 🔹امام خمینی (ره) در این باره می فرمایند: «ما معادله جهانی و معیارهای اجتماعی و سیاسی که تا به حال به واسطه آن تمام مسائل جهان سنجیده می‌‏شده است را شکسته‏‌ایم. 🔹ما خود چارچوب جدیدی ساخته‏‌ایم که در آن عدل را ملاک دفاع و ظلم را ملاک حمله گرفته‏‌ایم. از هر عادلی دفاع می‏‌کنیم و بر هر ظالمی می‏‌تازیم، حال شما اسمش را هر چه می‏‌خواهید بگذارید.» ✍️نویسنده: حجت الاسلام احمدحسین شریفی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2147 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻انقلاب اسلامی در تقابل با ایده‌های علوم انسانی غربی 🔹انقلاب اسلامی موجب شد که دین در جایگاهی فرانهادی قرار گیرد. 🔹به تعبیر دیگر، انقلاب اسلامی، از جهت قانونی و مقبولیت مردمی، دین را در جایگاه اصلی خودش قرار داد؛ اقامه فردی و اجتماعی دین، رسالت اصلی پیامبران بوده است: لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ [تا مردم قیام به عدالت کنند] (حدید، ۲۵) 🔹مأموریت اصلی انقلاب و حکومتی که به نام دین و به نام اسلام برپا شده است، چیزی جز اقامه دین در کلیت آن نیست. 🔹علومی که نه تنها تناسبی با جهان‌بینی توحیدی و نظام ارزشی اسلام ندارند، که در بسیاری از توصیه‌های خود در تضاد و تعارض با اسلام‌اند، چطور می‌توان با تکیه بر آنها دنبال تحقق اسلام در ابعاد مختلفی زیست اجتماعی بود؟ تکیه زدن بر چنین علومی همچون تکیه‌ زدن بر باد است؛ نتیجه‌ای جز فروافتادن و سقوط و انحطاط نخواهد داشت. 🔹به همین دلیل حاکمان اسلامی، حقیقتا اگر دنبال تحقق دین و عمل به آرمان‌های اسلامی و انقلاب اسلامی هستند؛ چاره‌ای جز حمایت از ایده «علوم انسانی اسلامی» ندارند؛ راه دیگری وجود ندارد. ✍️نویسنده: حجت الاسلام احمدحسین شریفی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2147 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻رسانه‌شناسی و سیر تطور رسانه‌ها 🔸رسانه­‌شناسی به­‌نوعی انسان­شناسی، مردم­‌شناسی و تاریخ­‌شناسی است. 🔸 به تعبیر دیگر رسانه چیزی جز برون­ریزی مافی الضمیر انسان نیست و رسانه کلام اوست. 🔸این همان مفهومی است که گویند: «رسانه­‌ها هر کدام امتداد یکی از اعضای انسانی هستند». لذا پیچیدگی رسانه­‌ها و ارتباطات امروزی بشر، نشان از تطور و پیچیدگی انسان امروزی است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2165 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻رسانه‌شناسی و سیر تطور رسانه‌ها 🔸دنیای انسان­‌ها به اندازه‌ی گستره ارتباطی آنهاست و هر فرد به اندازه دامنه ارتباطات خود، دنیا را به شکلی معنا می­‌کند. 🔸بنابراین انسان موجودی ارتباطی یعنی سراسر ربط است. اما معنا کردن این ربط و ارتباط سخت است؛ چون هیچ مابه‌ازائی ندارد و ربط را نمی­‌توان در بیرون نشان داد در عین اینکه هر چه هست، مربوط است و این یک زاویه مهم در بررسی ارتباطات و رسانه می­‌باشد که از آن عالَم و علوم را از این زاویه ببینیم. 🔸گر همه چیز ربط است، پس همه چیز رسانه است بنابراین تمام عالم رسانه و به تعبیر دینی، آیه است. در نتیجه گریزی از مطالعه ارتباطات نیست. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2165 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🔊 🔻نسبت دین و معنویت ▪️ ☑️ آیا معنویت برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟ 🔹مجموعه سخنان حجت الاسلام دکتر ، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که از رادیو معارف پخش شده است. @meshkatnoor •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔺لینک قسمت اول: https://eitaa.com/fekrat_net/2143 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 🔻نسبت دین و معنویت ▪️ ☑️ آیا معنویت برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟ 🔹مجموعه سخنان حجت الاسلام دکتر ، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که از رادیو معارف پخش شده است. @meshkatnoor •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔺لینک قسمت اول: https://eitaa.com/fekrat_net/2143 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 🔻شغل جدید سربازان خردسال ▪️قسمت اول •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🔰 گروه مطالعات راهبردی مجمع جهانی اهل‌بیت ‹علیهم‌السلام› برگزار می‌کند: 💡 با موضوع: 🔘 «تحلیل مواجهه گروه‌های تندرو با شیعیان پاکستان، و راهبردهای مواجهه با آن، با تأکید بر حوادث محرم امسال» 🎙 ارائه‌دهنده: حجت‌الاسلام والمسلمین 🗓 سه‌شنبه ۱ مهرماه ۱۳۹۹ ⏰ ساعت ۱۰ صبح 🏢 بلوار جمهوری، روبروی مؤسسه امام خمینی ‹ره›، سالن جلسات مجمع جهانی اهل‌بیت ‹علیهم‌السلام› 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ حجاب قانونی یا حجاب اجباری 🎙 استاد رحیم‌پور ازغدی 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
✍️خلاصه‌ سخنان () در با 🔰مقدمه با توجه به مشکلات روز، من را مهمترین مساله امروز کشور نمی‌دانم؛ در عین حال، اهمیتش در ردیف یک مساله جزیی فقهی نیست: غیر از کارکرد اصلی‌اش، در جهان امروز وجهه نمادین هم پیدا کرده است؛ قرآن کریم می‌فرماید «بزرگداشت شعارهای دین خودش مایه تقوای قلب است‏ (سوره حج، آيه۳۲). آیا ارزش پرچم یک کشور برای مردمش، فقط در حد قیمت پارچه‌اش است؟ ✅الف. دلیل ضرورت وجود قانون حجاب در جمهوری اسلامی ایران ، ناظر است به حضور زن در مقابل نامحرم، نه در حریم شخصی خود؛ یعنی برای نحوه حضور زن در مجامع عمومی است؛ پس سنخ این حکم، یک حکم اجتماعی است، نه صرفا مربوط به حریم خصوصی افراد. حکومت همان طور که دغدغه مساله مردم (مثلا کرونا) را دارد، نسبت به مردم (از جمله عفت عمومی) هم باید حساس باشد. درجه‌ای از پوشش و الزام به آن، در عرف بشر در جهان وجود دارد، که درجه‌ی کمی هم نیست؛ بحث ما این است که محدوده قانونیِ‌ آن را اسلام تعیین کند یا سلیقه‌های شخصی؟! در جامعه‌ای که عموم مردم مسلمانند، احکام اجتماعی اسلام باید در عرصه قوانین جدی گرفته شود [اصل چهارم قانون اساسی: ‎‎‎‎‎کلیه‏ قوانین‏ و مقررات‏ مدنی‏، جزایی‏، مالی‏، اقتصادی‏، اداری‏، فرهنگی‏، نظامی‏، سیاسی‏ و غیر اینها باید بر اساس‏ موازین‏ اسلامی‏ باشد.] به علاوه، یک کارکرد مهم قانون حجاب، تعیین مرز معین برای رعایت قانون در عرصه عفت عمومی است؛ درست است که حداقل ۷۰-۸۰ و بلکه ۹۰ درصد زنان جامعه ما عفیف‌اند و اگر قانون حجاب برداشته شود اغلب به نحو زننده‌ای پوشش خود را کنار نمی‌گذارند؛ اما آن ۱۰ درصد و حتی کمتری که بی‌عفت‌اند چطور؟! اگر برای حفظ عفت عمومی باید جلوی اینها را گرفت، با چه قانونی؟ با کنار گذاشتن حد و مرزی که خداوند برای رعایت پوشش معین کرده، همواره درباره اینکه چه حدی از عدم پوشش، خلاف عفت عمومی است مناقشه خواهد شد. ✅ب. اشکالات و مخالفت‌ها با قانون حجاب؛ و پاسخ همه اشکالات منطقی‌ای که موجب مخالفت عده‌ای با قانون بودن حجاب می‌شود، ناظر به بد اجرا شدن قانون بوده، نه اصل الزام قانونی؛ اما: 🔹بد اجرا شدن، دلیل موجهی برای «اجرا نکردنِ» قانون نیست: مثلا، آیا اگر پلیس از قانون ممنوعیت عبور از چراغ قرمز سوءاستفاده کرد، باید عبور از چهار‌راه‌ها کاملا دل‌بخواهی شود؟! و 🔹بد اجرا شدن، ناشی از این است که با اینکه مساله حجاب از جنس است، اما جامعه ما فقط را به عنوان می‌شناسد! مساله اصلی در (مثلا قوانین مربوط به دزدی یا قتل)، تعیین مقدار مجازات و سپس مجازات کردن مجرم است. اما مساله اصلی در ، تنظیم روابط افراد جامعه با یکدیگر است؛ مانند قوانین مربوط به معاملات ویا قوانین رانندگی؛ و البته مجازات، آخرین گام آن است. در این دسته از قوانین، نگاه اصلی به قانون، نگاه فرهنگی و اجتماعی است؛ البته حد و مرزها هم مشخص می‌گردد و اگر کسی تخطی کرد مجازات می‌شود. 💢 اشکالات و مخالفت‌های منطقی همه به این برمی‌گردد که چرا می‌خواهید با زور افراد را محجبه کنید؟! منظورشان این است که چرا با «قانون کیفری» می‌خواهید حجاب را مستقر کنید؟! و از این جهت راست می‌گویند. اما اشتباهشان این است که با اصل قانون بودن حجاب مخالفت می‌کنند؛ در حالی که سزاوار بود می‌گفتند: این قانون را به عنوان «قانون مدنی» ببینید و اجرا کنید؛ که الزام گام آخر آن است، نه از ابتدا تا انتهای آن. ✅ج. شرایط دست برداشتن حکومت از اجرای یک قانون اگر واقعا اکثریت مردم در جامعه‌ای با اجرای قانونی مخالفت کنند، هر حکومتی ناچار است در نحوه اجرای آن تجدیدنظر کند؛ اما عمل نکردن افراد، لزوما مخالفت با اصل قانون نیست. از مشاهده افرادی که حجاب شرعی صددرصدی را رعایت نمی‌کنند نمی‌توان نتیجه گرفت آنها مخالف وجود اصل قانون حجاب، و طرفدار غیرالزامی شدن آن هستند؛ مانند این است که گفته شود افرادی که قوانین رانندگی را کامل رعایت نمی‌کنند، مخالف وجود قوانین رانندگی در جامعه، و طرفدار غیرالزامی شدن قوانین رانندگی‌اند؟! همچنین تفاوت بسیار است بین از اجرای برخی از قوانین (= به خاطر مشکلاتی فعلا نتوانیم یک قانونی را اجرا کنیم)، با یک قانون (= به سلیقه خودمان ویا به خاطر عرف، احکام دین را اهم و مهم کرده، از ابتدا اجرای برخی قوانین را معلق کنیم)! قوانین اسلام منظومه‌وار است؛ و خداوند است که مقدار واجب‌الالزام این منظومه را معین کرده است؛‌ ما حق نداریم به تشخیص سلیقه‌ای خود، از قانون دانستن برخی از قوانین اجتماعی اسلام صرف نظر، و این منظومه را کم و زیاد کنیم؛ هرچند ممکن است که گاهی به خاطر شرایط پیرامونی نتوانیم یک قانون را اجرا کنیم. 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻تکاپوی سینمای جهان برای نجات از معطلی 🔸وقتی کرونا آمد، ‌بخش قابل‌ملاحظه‌ای از مردم دنیا را به مصرف‌کنندگان افراطی محصولات سرگرمی تبدیل کرد. 🔸در ابتدای سرایت کرونا به کشور‌های غربی و به‌عبارتی پیش از جدی شدن قرنطینه سراسری در این کشورها، تلویزیون توسط افرادی که خودشان ماندن در خانه را ترجیح می‌دادند، در مقیاسی بسیار بیشتر از قبل دیده شد. ✍️نویسنده: میلاد جلیل‌زاده •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2416 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻تکاپوی سینمای جهان برای نجات از معطلی 🔸وقتی کرونا آمد، ‌بخش قابل‌ملاحظه‌ای از مردم دنیا را به مصرف‌کنندگان افراطی محصولات سرگرمی تبدیل کرد. 🔸در ابتدای سرایت کرونا به کشور‌های غربی و به‌عبارتی پیش از جدی شدن قرنطینه سراسری در این کشورها، تلویزیون توسط افرادی که خودشان ماندن در خانه را ترجیح می‌دادند، در مقیاسی بسیار بیشتر از قبل دیده شد، اما به‌دلیل ضرر سنگینی که کسب‌وکار‌ها و صنایع، بابت پاندمی کرونا متحمل شده بودند، تلویزیون‌‌ها در ادامه با مشکل جذب تبلیغات بازرگانی مواجه شدند. 🔸این مشکل با لغو مسابقات ورزشی و درنتیجه ملغی شدن پخش آنها از این کانال‌‌ها شدت بیشتری هم پیدا کرد. 🔸اما وی‌اودی‌‌ها یا همان پخش‌کننده‌‌های streaming services از این وضعیت نفع بیشتری بردند. 🔸آمار‌ها نشان می‌دهد اکنون ۴.۵۴ میلیارد نفر از مردم دنیا کاربر اینترنت هستند که این رقم نسبت به زمان مشابه خود در سال گذشته، افزایشی بیش از هفت درصد داشته است که ‌بخشی از آن به‌سمت سرویس‌‌های استریم روانه شد. 🔸هیچ شرکتی در دنیا به اندازه نتفلیکس از این جریان بهره نبرد. دیزنی‌پلاس هم که برای رقابت با نتفلیکس، این سرویس دیرپای استریم، از پاییز امسال افتتاح شد، با توجه به شرایط پیش‌آمده توانست صعود قابل‌توجهی در آمار‌ها و شاخص‌هایش داشته باشد. 🔸هرچند کمپانی دیزنی در مقیاسی کلی‌تر از جانب پاندمی کرونا صدمه هم خورده و ازجمله پارک‌‌های تفریحی آن که به‌عنوان دیزنی‌لند شناخته می‌شوند، تقریبا در تمام دنیا تعطیل شده‌اند. ✍️نویسنده: میلاد جلیل‌زاده •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2416 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻محرم و نمادسازی اسلامی 🔹یکی از ابداعات انسان برای بیان مفاهیم خاصی که دارای بار معنایی ویژه‌ ای هستند، نمادسازی است. 🔹 انسان به شیوه نمادسازی در طول تاریخ بهتر توانسته مفاهیمی را نمودار سازد که به روش‌های دیگر کمتر قابل بیان و توصیف بوده‌اند. 🔹جهان امروز سرشار از نمادهایی است که ساختارهای به ظاهر عقلانی را در قالب نمادین برای انسان‌ها معنی می‌کنند. 🔹وابستگی به نمادها، آیین‌ها و نشان‌ها نمونه‌ای از زندگی در یک دنیای نمادین است. ✍️نویسنده: مرضیه خرّم‌دل فتیده •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2413 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻محرم و نمادسازی اسلامی 🔹بی‌تردید نقش امام حسین (ع) در تاریخ شیعه از اهمیتی نمادین برای ایرانیان برخوردار است. 🔹این مظلومیت با گذشت چندین قرن از واقعۀ کربلا، هم چنان از سوی شیعیان با برگزاری مراسم و آیین‌های ویژه‌ای مورد تکریم قرار می‌گیرد. 🔹این الگوی نمادین نزد شیعیان در طول تاریخ؛ ویژگی ایثار و فداکاری را در میان آنان زنده نگاه داشته است. در دوران انقلاب نیز این عناصر نمادین برای مبارزه با ظلم و ستم رژیم شاه مورد استفاده قرار گرفت. 🔹«لیلی عشقی» در این خصوص می‌نویسد: «در لحظات تب آلودی که پس از سقوط شاه پیش آمد، جملاتی به این صورت بر دیوارها نقش بسته بود. 🔹 «کل یوم عاشوراو کل ارض کربلا». در واقع انقلاب به مثابۀ تکرار عاشورا تصور می شد؛ یعنی اجرای دوباره همان حادثۀ بنیانگذار تشیع. ارتش شاه به منزلۀ ارتش یزید و مردم به مثابۀ امام حسین(ع) در نظر گرفته می‌شدند» (عشقی، ١٣٧٩، ١٠١). 🔹 از منظر ایرانیان یکی از مهم‌ترین عناصر نمادین شیعه، اعیاد مذهبی و آیین‌های ویژۀ آن است. 🔹 این مراسم از یک سو، به جهت برگزاری اجتماعات و مراسم خاص موجب تحریک مردم و تقویت روحیۀ مبارزه و مقابله با قدرت حاکم می‌شد و از سوی دیگر، بی‌توجهی به این نماد توسط حکومت، واکنش مردم را نسبت به قدرت سیاسی برمی‌انگیخت. 🔹پرچم، نماد اتحاد میان مردمان از پیش از اسلام تا به امروز بود و در میدان‌های جنگ، همبستگی میان لشکریان را نشان می‌داد. به همین روی دشمنان سعی بر کشتن پرچمدار می‌کردند. 🔹حضرت ابوالفضل العباس(ع) علمدار کاروان امام حسین(ع) بود، سقا هم بود و قمربنی هاشم (صورتی همچون ماه) نیز نامیده می‌شد، برای همین زمانی که در تصاویر و حجم‌ها از عناصری چون پرچم، کاسه آب یا ماه استفاده می‌شود، مخاطب شیعه بسرعت به یاد حضرت عباس(ع) می‌افتد. و درسهای سپهسالار کربلا را از وفا و شجاعت و بصیرت مرور می‌کند . ✍️نویسنده: مرضیه خرّم‌دل فتیده •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2413 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻پدر، نه آنچه آنها می‌گویند 🔹صراحت کلام و استفاده از تعابیر کنایی همچون بت‌پرستی برای تشبیه نظام شاهنشاهی و استفاده از تاریخ اسلام ازجمله مهارت‌های فن سخنوری ایشان بود. 🔹علاوه‌بر روشنگری در برابر فسادها، هشدار درباره بهائیت نیز ازجمله مسائلی است که نگاه همه‌جانبه ایشان را عیان می‌سازد: 🔹«بهائیت دینی است که زائیده استعمار است و قانون اساسی ما آن را به رسمیت نمی‌شناسد. این حزب بهائیگری از طرف عوامل استعمار تقویت می‌شود. مثلا تلویزیون مال بهائی‌هاست.» ✍️نویسنده: حانیه موحدین •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2405 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻پدر، نه آنچه آنها می‌گویند 🔹گروهک‌های مختلف که در ابتدای انقلاب در ایران فعال بودند ازجمله سازمان مجاهدین خلق که بعدها دیگر حنای‌شان برای مردم رنگی نداشت و عنوانی جز منافقین برازنده‌شان نبود همان‌گونه که اشاره شد سعی داشتند آیت‌الله طالقانی را به‌نفع خود مصادره کنند. 🔹آن‌هم به‌واسطه یک عکس یادگاری درکنار آیت‌الله و هم‌بندی با بعضی اعضا در سال‌ها پیش در زندان! به‌طور کلی سازمان منافقین از آغاز تا زمان تغییر ایدئولوژی و اعلام رسمی مواضع مارکسیستی، فرازو‌نشیب‌های زیادی را پشت‌سر گذاشت. 🔹از این‌رو ارتباط آنان با آیت‌الله طالقانی را نیز به‌طور کلی می‌توان به سه مقطع تقسیم کرد: 🔹دوره اول از آشنایی سیدمحمود طالقانی با بنیانگذاران این سازمان به‌خصوص حنیف‌نژاد و سعید محسن قبل از تاسیس سازمان شروع شد و تا زمان حیات حنیف‌نژاد و یارانش ادامه دارد. در این دوره ایشان را می‌توان از حامیان جدی مجاهدین آن مقطع و منافقین بعدی دانست. 🔹دوره دوم که با اعدام حنیف‌نژاد آغاز شد و تا تغییر ایدئولوژی توسط سازمان در سال‌های ۱۳۵۴-۱۳۵۳ ادامه دارد. در این دوره آیت‌الله طالقانی ضمن حفظ ارتباط خود با مجاهدین و تلاش در هدایت آنها به راه صحیح، نهایتا با آگاه‌شدن از تغییر موضع و ایدئولوژی مجاهدین با آنها قطع رابطه کرد. 🔹به‌گونه‌ای که در اسناد تاریخی آمده آیت‌الله طالقانی پس از اطلاع از مارکسیست‌شدن سازمان در راستای نجات آنها کوشید و حتی در یک جلسه محرمانه با بهرام آرام و تقی شهرام به گفت‌وگو نشست. ✍️نویسنده: حانیه موحدین •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2405 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻تروریست‌های لیبرال 🔸هنگامی که سلمان رشدی آن کتاب موهن علیه پیامبر اسلام(ص) را نوشت و غرب یکپارچه دربرابر خروش جهان اسلام به بهانه آزادی بیان ایستادگی کرد. 🔸در نهایت حکم امام‌خمینی(ره) علیه نویسنده آن کتاب موهن باعث شد وی سال‌ها در خفا زندگی کند. 🔸غرب دریافت که مساله توهین به مقدسات پیامبر(ص) مساله‌‌ای نیست که مسلمان‌ها به راحتی از خیر آن بگذرند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2408 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻تروریست‌های لیبرال 🔸این صنعت خشونت سال‌هاست از سوی اروپا و غرب با رفتارهایی علیه مسلمانان تقویت می‌‌شود و وقتی نتیجه آن علیه خودشان می‌‌شود، شوکه می‌‌شوند. 🔸حالا مجددا این چرخه در حال تکرار است و گویا آزادی بیان رمزی است که هر از گاهی تکرار می‌‌شود و خشونتی را به دامن مسلمانان می‌اندازد. 🔸 اتفاقی که در پیام رهبر انقلاب علیه این حرکت موهن هم دیده می‌‌شد: «سیاست‌‌‌های عمیقاً ضداسلامیِ صهیونیست‌ها و دولت‌‌‌های استکباری عامل این‌گونه حرکت‌‌‌های دشمنانه است که هر چند یک‌بار بُروز می‌یابد. این حرکت در این برهه‌ زمانی می‌‌تواند، نیز به ‌انگیزه‌ منصرف ‌کردن ذهن ملت‌ها و دولت‌های غرب آسیا از نقشه‌های شومی باشد که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای این منطقه در سر دارند. ملت‌های مسلمان به‌ویژه کشورهای غرب آسیا، ضمن حفظ هوشیاری درباره مسائل این منطقه‌ حساس، باید هرگز دشمنی‌های سیاستمداران و سردمداران غربی نسبت به اسلام و مسلمین را فراموش نکنند.» 🔸اتفاقاتی که غرب و در رأس آنها فرانسه در لبنان و خاورمیانه در پی آن هستند، شاید لازم باشد که با این مدل حرکت‌‌‌های خصمانه و آشکار علیه مسلمان تست شود تا در مرحله بعدی اقدامات بیشتری انجام دهند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2408 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🔊 🔻نسبت دین و معنویت ▪️ ☑️ آیا معنویت برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟ 🔹مجموعه سخنان حجت الاسلام دکتر ، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که از رادیو معارف پخش شده است. @meshkatnoor •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔺لینک قسمت دوم: https://eitaa.com/fekrat_net/2173 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat.net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 🔻نسبت دین و معنویت ▪️ ☑️ آیا معنویت برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟ 🔹مجموعه سخنان حجت الاسلام دکتر ، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که از رادیو معارف پخش شده است. @meshkatnoor •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔺لینک قسمت دوم: https://eitaa.com/fekrat_net/2173 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat.net