📋#یادداشت
🔻مدرنیته در ذات خود توتالیتر است
🔹توهین پیامبر اکرم (ص) و اتفاقات نظیر آن اگرچه ناگوارند، اما فرصتهای ذیقیمتی هستند که میشود مقابلهجویی با قدرت هژمون غرب را به یک پرده بالاتر انتقال داد.
🔹 همینجا عرض کنم که خطای بزرگی را مرتکب میشوند کسانی که تلاش دارند این قبیل رخدادها را بهحساب بدسلیقگی و بدعملی دولتمردان غربی بگذارند و آن را به یک رویارویی سیاسی صرف تقلیل دهند. سادهنگری است که برخی اصرار دارند آن را به عمل سیاسی کارگزاران و نه مبانی فکری و فلسفی مدرنیته مربوط سازند.
🔹به اعتقاد ما مساله فراتر از شکاف طبیعی میان نظر و عمل است. این را باید در زنجیره تحولات کلانی دید که در چند دهه اخیر و در سطح جهانی رخ داده و غرب را وارد مرحلهای کرده که میشود از آن با عنوان بیرون زدن تعارضات درونی و پارادوکسهای نظری مدرنیته یاد کرد.
🔹این مسائل محدود به یک زمینه و یک ساحت هم نیست، بلکه بخشهای مختلفی از این بنا و دستگاه عظیم نظری را دربرگرفته است.
✍️دکتر علیرضا شجاعی زند
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#مدرنیته #پیشرفت #دگرگونی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻پوستهٔ نگارش علمی را گرفتهایم
🎤دکتر علیاصغر سلطانی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علم #دانش #نگرش_علمی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻پوستهٔ نگارش علمی را گرفتهایم
🔸هیچ متنی جدا از متون دیگر نیست. درواقع، در اینجا بحث بینامتنیت مطرح میشود. خصوصا در نگارش دانشگاهی بخش مهمی از اثر باید به ارائه دیدگاههای دیگران و پژوهشگرانی که پیش از ما به موضوع پرداختهاند، اختصاص داده شود.
🔸در حقیقت، یکی از ویژگی مهم هر نوشته دانشگاهی این است که باید در «بافت علمی» قرار داشته باشد. برای اینکه این «بافت علمی» را ارائه کنیم باید ببینیم دیگران چه گفتهاند.
🔸گفتهها و نوشتههای دیگران را به سه شکل میتوانیم در کار خود بیان کنیم: «تلخیص، بازنویسی یا تفسیر و نقلقول.» اینجاست که بحث تلخیص مطرح میشود. این مباحث ارتباط تنگاتنگی با سرقت ادبی نیز دارد.
🔸در حقیقت، یکی از دلایل کثرت سرقت ادبی در نوشتههای دانشگاهی ایرانیان همین است که درست نمیدانیم چگونه نوشتههای دیگر را تلخیص، تفسیر یا نقلقول کنیم که مرتکب جرم سرقت ادبی نشویم.
🔸هرچند مهارتی مثل تلخیص به شکل خاص جز نگارش دانشگاهی و علمی است، ولی در سطح دبیرستان نیز فراگرفتن آن ضروری است و باید آموزش داده شود.
🎤دکتر علیاصغر سلطانی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علم #دانش #نگرش_علمی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
10.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
لیبرالیسم و حوزه علمیه؛ همسویی یا تضاد!
▫️ترویج مبانی اندیشه و فرهنگ غرب در برخی جریانهای مدعی نواندیشی در حوزههای علمیه
🔻تعامل و همسویی ناخواسته برخی جوانان با وجوهی از تمدن غرب
🔸همنوایی ناخواسته برخی جریانات سنتی حوزوی با جریان لیبرال به دلیل سادهانگاری و عدم اطلاع کافی از برنامهها و راهبردهای سلطه مدرنیستهای جهانوطن
◼️ترویج مبانی تمدن غرب، القاء ناکارآمدی نظام و تقلیل دین به حوزه فردی از مهمترین اهداف این جریان در حوزه علمیه است.
#نواندیشی
#داوود_فیرحی
#جریان_لیبرال
#حوزه_علمیه
http://eitaa.com/Tanwir
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻شأن و وضعیت فلسفه در جهان معاصر چگونه است؟
🔹شأن فلسفه آن است که بهدقت در مورد وجوه پرسشبرانگیز زندگی و عالم، که نمیتوان به آنها از طریق روشهای رسمی و برقرار تفکر درباره حیات و عالم -همچون دین، یا علم- پاسخ داد، تامل کند.
🔹بنابراین، فیالمثل، اینکه خدا وجود دارد برای دین مهم است اما نمیتوان از درون آن [به این پرسش] پاسخ داد، زیرا دین وجود خدا را مفروض میگیرد.
🔹بنابراین اینکه آیا خدا وجود دارد یا نه، سوالی است [برای بحث و فکر] فلسفی. [نیز] گرچه علم نشان میدهد که احساسات و اعمال ما را میتوان بهعنوان نتایج علل خارج از ما تبیین و تعلیل کرد، اما [چنین ادعایی] این مساله را پیش میآورد که [اگر بپذیریم] واقعیتهایی که از این طریق [یعنی از طریق علمی] تبیین شدهاند، [همه معلول علل خارجی هستند، پس] اساس معنایی و دلالی همین افعال و افکار [نیز] سست میشود.
✍️سیمون بلکبرن، فیلسوف انگلیسی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علم #فلسفه #جهان #معاصر
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📚#کتاب
🔻«رجال» منبعی فوقالعاده برای تاریخ اجتماعی
🔸تعریفهای مختلفی از تاریخ اجتماعی ارائه شده که با هم اختلاف دارند. تعریف تاریخ اجتماعی البته قدری دشوار است.
🔸 اجمالا باید گفت تاریخ از پایین بهجای تاریخ از بالا، تاریخ مردم بهجای تاریخ شاهان و اهمیت دادن به آنچه قرنها در تاریخنگاری مغفول مانده بود.
🔸 یعنی «تجربه عموم در عرصههای مختلف» از موضوعاتی است که در تاریخ اجتماعی مورد بحث قرار میگیرد.
🔸 مثلا در زندگی روزانه، فرد چه خوراک و پوشاک و سرگرمیای دارد و نوع فعالیت اقتصادی او چیست؟ رابطهای که فرد با زیستجهان مادی-معنوی دارد و حتی رابطهای که با سیاست دارد، چیست؟
🔸البته باید گفت در تاریخ اجتماعی رابطه مردم با سیاست بحث میشود نه رابطه سیاست و دستگاه حاکمه با مردم، لذا نوع مواجهه مردم با حکومتها مورد بررسی قرار میگیرد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#کتاب #رجال #تاریخ #اجتماعی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📚#کتاب
🔻کتاب برادران نیامده به چاپ دوم رسید
🔹«نا» روایتهای بیروحِ تاریخی را در قالب و زبان داستان روایت کرده، ولی درعینحال واقعیت است و اغراقگری و خیالپردازی ندارد.
🔹همه جزئیات این کتاب داری مستندات تاریخی و تأیید از سوی همسر و برخی دیگر از اعضای خانوادۀ شهید صدر است.
🔹سید محمدباقر صدر علاوهبر اینکه فرد علمی شاخصی است، عالم دینی است که به نیاز زمانه خویش آگاه بود و علم خود را با عمل آمیخت.
🔹یعنی فقط به علمورزی در گوشۀ خانه و کتابخانه یا محافل علمی نپرداخت؛ بلکه علمش را برای خدمت به جامعه خواست.
🔹در این کتاب زندگی چنین کسی را خواهید خواند. کسی که همه عمرش را صرف خواندن و نوشتن و اقدام برای زندگی سعادتمند کرد و از محبت به دیگران دریغ نورزید، حتی کسانی که جاهلانه به او تهمت زدند.
✍️مریم برادران
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#کتاب #فرهنگ #انتشار
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📚#گزارش
🔻جامعهای مدعی تمدنسازی
🔸اصولاً وقتی جامعهای میتواند مدعی تمدنسازی باشد که حرفهای جدی، نو و تحول زا برای گفتن داشته باشد.
🔸 به بیان واضح تر، بتواند مسیر متفاوتی را برای حیات فردی و اجتماعی باز کند که نه تنها با مسیر یا مسیرهای موجود متفاوت باشد بلکه تعریف و چشم انداز تازهای را برای سعادت و خوشبختی به جامعه انسانی ارائه کند.
🔸ما وقتی از تمدن نوین اسلامی صحبت میکنیم، اولاً امکان شکل گیری آن را بر اساس ظرفیتهای باقوه و در مواردی فعلیت یافته، قابل اثبات میدانیم و ثانیاً، معتقدیم که حرفهای نویی داریم و میتوانیم این حرفها را به عینیت برسانیم که با حرفهای رایج در تمدن غرب و آنچه تحقق پیدا کرده است تفاوت دارد.
✍️حجتالاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#جامعه #فرهنگ #تمدن
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net