هدایت شده از مجله خردورزی
37.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تلویزیون_اینترنتی 🖥
پارت دوم
🔹حکمرانی دینی
🔻استاد خسروپناه
برای تهیهی فایل کامل اینجا را کلیک کنید
🔖ما را دنبال کنید در:
⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/
⭕️ @fekratmedia
هدایت شده از مجله خردورزی
7.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#استوری
🎙امام خمینی(ره)
🔖ما را دنبال کنید در:
⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/
⭕️ @fekratmedia
30.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#درسگفتار
پارت اول
🔹الگوی اسلامی_ ایرانی پیشرفت
🔻استاد مسعود درخشان
🔖ما را دنبال کنید در:
⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/
⭕️ @fekratmedia
📋 #یادداشت
◾️رویکرد فمینیسم در آثار ادبی زنان (بخش دوم)
✍️ پروانه بیاتی؛ دکترای جامعهشناسی، نویسنده و پژوهشگر حوزه زنان و خانواده
🔻از دهه نود، حضور زنان در ادبیات به نحو چشمگیری افزایش کمی و کیفی داشته است. این حضور تا حد زیادی توانسته انگارههای جنسیتی و مردسالارانه غلط رایج در ادبیات گذشته ایران را تغییر دهد.
🔻اگرچه پس از مشروطه و در دوران معاصر بانوان همواره نقشی پر رنگ و اثرگذار در ادبیات ایران داشتهاند، اما این حضور طی چند دهه اخیر به حدی استوار و باورپذیر بوده که به تثبیت جایگاه زنان در ادبیات، همگام با مردان منجر شده است. حضور فعال زنان در عرصه ادبیات و خلق آثاری که از اندیشه و وجود آنان بر میخیزد، به باور بسیاری مهمترین تاثیر را بر رویکرد مردانه در تاریخ ادبیات ایران گذاشته است و توانسته خط بطلان بر انگارههای غلط موجود در ادبیات مردانه بکشد که سالها زن را موجودی ضعیف، ستمپذیر، تحت سلطه، نیازمند، خطاکار و اغواکننده به تصویر کشیده است.
🔻نویسندگان زن معاصر با آگاهی کامل نسبت به حقوق و چالشهای زنان، ادبیات معاصر را در مسیری قرار دادهاند که دیگر القاءکننده سلطه پذیری زنان نیست بلکه زن را منشاء اثر، عشق و قدرت میداند. ادبیات امروز زنان بازتابی از چالشهای جهانی و دغدغههای زنانه است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#ادبیات_فمینیستی
#زنان
#داستان_نویسی
#فکرت
#زنان
#جامعه
#سمین_دانشور
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4300
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 #یادداشت
◾️گذار ناگزیر از صلح سرد به صلح گرم
✍️ علیاکبر علیخانی، دانشیار دانشگاه تهران
🔻در صلح سرد، کشور و حکومت، چه در بُعد داخلی و چه در بُعد بینالمللی، دشمنان بسیاری دارد که از سه حالت خارج نیست:
🔻 نخست اینکه آنها به هر دلیلی از قبل وجود داشتهاند یا ایجاد شدهاند ولی حکومت نتوانسته یا نخواسته با تلاش از هر راهی این دشمنی را از بین ببرد یا کاهش دهد.
🔻دوم اینکه حکومت با رفتارها و مواضع و سیاستهایی که آنها را درست یا موجه یا ضروری میدانسته، باعث به وجود آمدن آن دشمنان و مخالفان شده است،
🔻سوم اینکه دشمنان بالقوه و رقبایی از قبل وجود داشتهاند که رفتارها، مواضع و سیاستهای حکومت آنها را بالفعل کرده و طرفدار را به بیتفاوت، رقیب را به مخالف، و مخالف را به دشمن تبدیل کرده است.
🔻صلح سرد برای جوامعی که دولتسازی در آنها صورت نگرفته یا دهههای متمادی با جنگ داخلی و آشوب روبهرو بودهاند بهعنوان دوره گذار به صلح گرم مطلوب است، اما برای جوامعی که قبلا در آنها دولتسازی صورتگرفته و جامعه تا حدی به مدنیت گذر کرده و نهادها و رویههای مستقر و شرایط نسبتا خوب برای پیشرفت داشته، بسیار خطرناک و نگرانکننده است و نوعی پسرفت محسوب میشود.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#بی_عدالتی
#صلح_سرد
#جامعه
#حاکمیت
#فکرت
#صلح_گرم
#توسعه_انسانی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=3462
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش 1️⃣
❇️ معرفی فلسفۀ فلسفه
▪️ فلسفه به معنای مابعدالطبیعه، علمی است که به موجود ازآن جهت که موجود است، میپردازد و خواهان دستیابی به حقایق موجودات است. طبیعی است برای کشف حقایق مرتبط با علم، باید از روش مناسب، که به اکتشاف بینجامد، بهره برد. روش علم فلسفه برای اکتشاف حقایق فلسفی، که حقایقی از منظر موجودیت بدون تقید به هر امر دیگرند، روش عقلی برهانی است.
▪️ دانش فلسفه یا مابعدالطبیعه و همچنین دانش های دیگر، با دسته ای از پرسش ها در باب حقیقت خود روبه رویند، که امروزه از آن با عنوان«فلسفۀ فلسفه» یا فلسفۀ هر علمی یاد می کنند. فلسفۀ هر علمی به مسائل درونی آن علم و بررسی صدق و کذب گزاره های درون آن نمی پردازد، بلکه به خود علم به سان امری عینی توجه می کند و در باب اینکه چنین علمی به مثابه دانشی نظام مند چگونه استوار می شود، به جست و جو و کاوش می پردازد.
🔳 پرسش های فلسفۀ هر علم
🔻پرسش هایی از این دست در فلسفه هر علمی مطرح اند:
1️⃣موضوع و محور بررسی و کاوش در آن علم چیست و آن علم دربارۀ چه چیزی سخن می گوید؟
2️⃣غایت آن علم چیست؟
3️⃣روش ویژۀ کاوش در آن علم کدام است؟
4️⃣روش های عام علم چیست؟
5️⃣آن علم از چه مبانی معرفت شناختی اساسی مرتبط با فلسفۀ علم برخوردار است؟
6️⃣گسترۀ مسائل آن علم تا کجاست؟
7️⃣نسبت آن علم با علوم دیگر چگونه است؟
8️⃣ابزارهای مفهومی آن علم کدام اند؟
9️⃣مبادی آغازین علم کدام است و چگونه تثبیت می شود؟
🔟آن علم چه کارکردهایی دارد؟
▫️ این پرسش ها، پرسش های کلان در باب هر علم اند که پاسخ بدانها موجب درک بهتر علم و پیشرفت در آن به لحاظ دستیابی به منطق و فضای کلان و نیز اجرای آن خواهد شد.
▫️بنابراین علم فلسفه به عنوان علمی نظام مند، با پرسش هایی این چنین روبه روست، که از مجموعۀ آن ها با عنوان «فلسفۀ فلسفه» یاد می شود.📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 15_16 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
11.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽منظومه فکری امام
❇️ فصل و وصل #مردمسالاری_دینی و مردمسالاری سکولار در اندیشه امام خمینی(ره)
🎙مهدی جشیدی؛ عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💢 بیشتر بخوانید:
🔹 tn.ai/2515431
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
39.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#درسگفتار
پارت اول
🔹مفهوم شناسی پدیده سلبریتیسم
🔻دکتر احمد اولیایی
🔖ما را دنبال کنید در:
⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/
⭕️ @fekratmedia
📋 #یادداشت
◾️واژگونی جایگاه زن در سینمای جهان و ایران
✍️ امیر حسین قزل ایاغ؛ طلبه سطح 4
🔻اگر باور داشته باشیم که مهمترین فلسفهی غرب در سدهی اخیر، اقتصاد بوده، متوجه میشویم که سینمای امروز هم غالباً در پی تجاری سازی و کسب درآمد است. تهیه کننده و سرمایه گذار اثر، اگرچه جنبهی هنری اثر را مد نظر دارد، اما بیش از آن به بازگشت سرمایهی خود به همراه سودش میاندیشد.
🔻دستهی اول آثاری که با نگاه تجاری تولید میشوند، آثاری هستند که به وضعیت موجود جامعه میپردازند تا همذات پنداری مخاطب را جلب کنند. اگر مخاطب مشکل مالی داشته باشد، به زندگی فقرا میپردازد و رویای آنان را نمایش میدهد.
🔻اگر مخاطب به دنبال لذت و رفاه باشد، داستان نویس، امکان تجربهی رفاه را به او میدهد. این دسته از تولیدات، فرهنگ موجود را تکرار و تقویت میکند و حتی تشدید میکند. در این مدل، احتماًل اصلاح حداقلی است. برای مثال با فیلمهایی روبرو میشویم که به توضیح مسائل زنان میپردازد.
🔻مانند زن آزاد مستقل که زندگی بسیار خوبی بدون همسرش دارد. این فیلمها تسکینی بر درد زنانی است که فرصت ازدواج مناسب را از دست دادهاند و التیامی به ایشان است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#تمدن_غرب
#زن
#سبک_زندگی
#سینما
#فلپریسم
#فکرت
#فمینیسم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4304
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 #یادداشت
◾️گذار از فقه فردی به فقه نظام رمز تحقق دولتسازی اسلامی
✍️ دکتر عبدالحسین خسروپناه
🔻وقتی بخواهیم از موضع فقه نظام و فقه کلاننگر به موضوع مدارس غیرانتفاعی بپردازیم، ابتدا باید به چند سوال پاسخ دهیم و چند احتمال را بررسی کنیم بعد به حکم برسیم.
🔻شما فرض کنید با یک نظام آموزش و پرورشی مواجهید که تفکرات لیبرالیستی بر آن حاکم شده، به اسم کمک به مدارس دولتی، یکسری مدارس دیگر راه انداختهاند، از آن طرف کیفیت علمی مدارس دولتی روز به روز کاهش پیدا میکند و از آن طرف مدارس غیرانتفاعی رشد میکند و خانوادههایی که میخواهند فرزندانشان تحصیل خوبی داشته باشند، مجبور میشوند پول قرض کنند و فرزندانشان را در مدارس غیرانتفاعی ثبتنام کنند.
🔻اینجا و با این نگاه کلان، راهاندازی مدارس غیرانتفاعی جایز نیست. اما حالا شما فرض دوم را در نظر بگیرید؛ کیفیت مدارس دولتی سرجایش باشد اما یکسری مدارس شکل بگیرد که زمین هم از بنیاد مستضعفان بگیرد، امکانات دولتی هم بگیرد برای اینکه استعدادهای خاصتر را که پتانسیل آوردههای بیشتری برای کشور دارند، به صورت ویژهتری آموزش دهد، بحث هم رانت شخصی و خانوادگی نیست، خب! در این فرض، مدارس غیرانتفاعی جایز است.
🔻 حالا در همین فرض دوم، اگر رانت فردی و خانوادگی وارد شد، یعنی شخص به این بهانه شروع کرد به ویژهخواری، باز این موضوع حکم عدم جواز پیدا میکند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#انقلاب_اسلامی
#حکم_فقهی
#عدالت
#فکرت
#فقه_نظام
#نظام_ولایی
#عقلانیت_اسلامی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=3614
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش 2️⃣
❇️ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه
🔹 مباحث فلسفۀ فلسفه را از منظری می توان به دودستۀ مسائل روشی و معرفت شناختی، و مسائل محتوایی تقسیم کرد. مباحث روشی و معرفت شناختی، ناظر به آن دسته نکات و تأملاتی اند که شیوۀ بررسی و کاوش علم فلسفه و مبانی اساسی معرفت شناختی آن را بررسی می کنند، همچون روش خاص علم فلسفه، روش عام قابل استفاده در فلسفه و دسته ای از مباحث روشی مطلق مرتبط با مسائل فلسفۀ فلسفه که در همۀ علوم برهانی و به ویژه در فلسفه به کار می روند.
🔹 مباحث محتوایی نیز ناظر به تحقیقاتی اند مرتبط با اموری در باب فلسفه که مضامین روشی و معرفت شناختی ندارند و یا چندان به لحاظ روشی و معرفت شناختی چشمگیر نیستند، مانند موضوع فلسفه، تعریف فلسفه، امکان فلسفه و ضرورت آن، مبادی آغازین فلسفه، کارکردهای فلسفه، گسترۀ دانش فلسفه و مسائل آن و نسبت فلسفه با علوم دیگر.
🔹برخی مباحث را در عین اینکه باید در معرفت شناسی، به معنای دقیق آن، مطرح کرد، در مباحث فلسفۀ فلسفه نیز می توان کاوید؛ زیرا از مباحث پایه ای فلسفۀ فلسفه نیز هستند.
🔹فلسفه نسبت به علوم دیگر اعم العلوم و علم کلی است، و به طور طبیعی این امر با بداهت موضوع علم فلسفه، یعنی موجود، گره می خورد. بداهت مفهوم موجود به موضع گیری دیگری وابسته است که در باب مفاهیم بدیهی باید صورت گیرد. از این رو مسئلۀ معرفت شناختیِ معیار بداهت مفاهیم در تصورات را باید جزو مباحث فلسفۀ فلسفۀ اسلامی نیز قرار داد.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 16_19
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net