eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
1هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
✅پروتکل عملی رها - آشکارسازی (بخشش) 🔰ارائه دهندگان: دکتر آذربایجانی و دکتر جان‌بزرگی 🔰ناقدان: دکتر رفیعی هنر و دکتر سالاری فر 🔰دبیر جلسه: محمود اصفهانیان 📅دوشنبه 17 آبان 1400 ⏰ساعت 10:30 تا 12 🌐 vc.rihu.ac.ir/ch/meeting1 🔰لایو برنامه در پیج فکرت: 🌐instagram.com/fekratmedia 🆔 @fekrat_net
🔸همایش ملی علامه یزدی(ره)؛ فیلسوف علوم اجتماعی اسلامی 🔰 در آستانه نخستین سالگرد ارتحال علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) و به مناسبت روز جهانی فلسفه برگزار می شود 💢 با سخنرانی: ⏰ چهار‌شنبه سوم آذرماه ۱۴۰۰، ساعت ۱۸ 🔹 همایش حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی 📺 پخش زنده و مستقیم با ترافیک رایگان از طریق TV.iict.ac.ir @iictchannel 🆔 @fekrat_net
🔰به جهت اقناع افکار عمومی و گفتگوهای آزاد اندیشی انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه برگزار می‌کند؛ 📚نشست علمی «جایگاه پروژه کرونا در منطق دشمن» 🔸ارائه دهنده: آقای دکتر محمدعلی شکوهیان راد (متخصص مطالعات سایبرنتیک) 🔹دبیر: آقای دانیال بصیر (سردبیر سایت فکرت؛ رسانه اندیشه و آگاهی) 📆زمان: دوشنبه ۱۷ آبان ماه ساعت ۱۸:۳۰ 🕌مکان: قم، خیابان جمهوری۲، فرعی اول سمت چپ، ساختمان انجمن های حوزه علمیه ⚠️به جهت رعایت رفاه عزیزان جلسه به صورت مجازی هم برگزاری می شود. 🔗لینک جلسه در بستر قرار: https://room.gharar.ir/14dd5887-d5b5-41d6-99f5-cd8d4d1a4cc9 📋به جهت رعایت شیوه نامه های بهداشتی و محدودیت مکان لطفا عزیزانی که تصمیم به شرکت حضوری در جلسه را دارند به آیدی @adminssoq اعلام حضور فرمایند @motaleate_ejtemai 🆔 @fekrat_net
🎙 | علامه حسن‌زاده مسائل کشور و انقلاب را از افق بسیار بالا نگاه می‌کرد 📻استاد امینی‌نژاد 🔙به اذعان همه افرادی که حضرت علامه حسن‌زاده آملی را می‌شناسند، ایشان یک شخصیت جامع علمی و عملی محسوب می‌شوند. بررسی شخصیت حوزوی و شخصیت جامع ایشان، بحث مهمی است. علامه حسن زاده آملی جزو شخصیت‌های جامع، معقول و منقول در حوزه عمل، تربیت و سلوک بودند. مرحوم حسن زاده آملی افزون بر رشته‌های رسمی در حوزه‌های علمیه، رشته‌های فراوان دیگر را در حدی بسیار اعلی و اجتهادی کار کرده بودند. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 11 دقیقه 🆔 @fekrat_net
⚡️سلسه نشست بزرگداشت علامه ذوالفنون حسن‌زاده آملی ✨تبیین روش‌های آموزشی و تربیتی علامه حسن‌زاده آملی 👤با حضور استاد امینی نژاد 📆 سه شنبه 18 آبان 1400؛ ساعت 19 ✔️پخش زنده از صفحه اینستاگرام فکرت: https://instagram.com/fekratmedia •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
«بسم الله الرحمن الرحیم» 💠سایت فکرت: رسانه اندیشه و آگاهی در راستاری رسالت خود قصد دارد به مناسبت ایام سالگرد درگذشت فیلسوف و مفسر بزرگ جهان اسلام علامه طباطبایی(ره) پرونده ویژه‌ای را در بررسی آراء و اندیشه‌های فلسفی، عرفانی و اجتماعی ایشان دنبال کند. لذا همه پژوهشگران محترم می‌توانند در موضوعات ذیل اقدام به نگارش یادداشت نمایند. به یادداشت‌ها با توجه به سه مولفه‌ی تعداد کلمات، سطح کیفی و مدرک تحصیلی نگارنده حق الزحمه تعلق می‌گیرد. 💢جهت اطلاعات بیشتر به آیدی@Ojaghreza پیام دهید. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• *حکمت و سیاست در اندیشه علامه طباطبایی * تبیین نظریه اعتباریات علامه طباطبایی و تداوم آن در علوم انسانی اسلامی * نسبت فلسفه محض با فلسفه سیاسی علامه طباطبایی * ادراکات اعتباری و فلسفه سیاسی علامه طباطبایی * پیامدها، امتداد و کاربست ادراکات اعتباری و فلسفه سیاسی علامه طباطبایی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت * نظریه اعتباریات علامه طباطبایی و ماهیت علمی نهادهای اقتصاد اسلامی * تفسیری نوین از نظریه اعتباریات علامه طباطبایی * نظریه اعتباریات علامه طباطبایی، مبانی انسان شناختی این نظریه و امتداد آن در علوم انسانی * توسعه علم تربیت به کمک نظریه اعتباریات علامه طباطبائی * نظریه اعتباریات علامه طباطبایی و نظریه‌پردازی در دانش مدیریت. * تحولات نظریه اعتباریات پس از علامه طباطبایی * تقریر هستی‌شناختی ـ انسان‌شناسی از نظریه اعتباریات و نسبت آن با نظریه فطرت و حدوث جسمانی نفس * نظریه ادراکات اعتباری و فلسفه سیاسی علامه طباطبایی * پول به مثابه اعتبار: رویکرد اعتباریات علامه طباطبایی در تبیین تئوری پول * نظریه اعتباریات و مدیریت فضای اجتماعی * زنان از منظر علامه طباطبایی(ره) * جنسیت و ازدواج در المیزان * ادراکات اعتباری از نظر علامه طباطبایی(ره) * علامه طباطبایی(ره) و مساله عدالت * علامه طباطبایی(ره) و روش تقسیری قرآن به قرآن * علامه طباطبایی(ره) و نظریه جنسیت * زن در اندیشه علامه طباطبایی(ره) * روش شناسی تفسیری علامه طباطبایی(ره) * علامه طباطبایی(ره) و میراث سنت * حقوق و تکالیف زن در ازدواج از دیدگاه علامه طباطبایی * بررسی و نقد نواندیشی افراطی نسبت به مسائل زنان با تأکید بر اندیشه‌های علامه طباطبایی. * مبانی الهیاتی و فلسفی علامه طباطبایی در مباحث جنسیتی و خانوادگی * نظام احسن در اندیشه علامه * طبیعت‌گرایی و فطرت‌گرایی در اندیشه علامه * ثبات و تحول احکام در اندیشه علامه * دیدگاه علامه درباره عقل و احساس * دیدگاه‌های انسان‌شناسی علامه * نقش حاکمیت در اصلاح وضعیت اجتماعی * مواجهه علامه با اندیشمندان معاصر اهل سنت * مواجهه علامه با فضای نواندیشی پس از مشروطه * مواجهه علامه با اندیشه‌های متأخر غربی * مسأله بودگی جنسیت در نگاه علامه * روش‌شناسی تفسیری و رویکرد هرمنوتیکی علامه * روش‌شناسی کلامی علامه * تحلیل‌های اجتماعی علامه * ظرفیت‌های روشی نوین در بسط دیدگاه علامه * مقایسه دیدگاه علامه با اندیشمندان شیعی * مقایسه دیدگاه علامه با اندیشمندان اهل سنت * مقایسه دیدگاه علامه با اندیشمندان دینی غیر مسلمان. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
📝 | الهیات تاریخ فلسفه (بخش اول)/ سنت تاریخ فلسفه در دوران جدید ✍️محسن بهرامی ✨به سبب تأثیر الهیات مسیحیت بر تاریخ و فرهنگ جوامع غربی، مبنی برآنکه عقل رهزن ایمان و معارض اهل تقوا است، در تاریخ غرب به نحو ارتکازی هرگونه تفکر حصولی و ازجمله فلسفه، رقیب ایمان و در نزاع با ادراکات حضوری تلقی می‌شد. چنانچه کانت در مقدمه نقد اول، هدف فلسفه نقادی را محدودسازی عقل به نفع ایمان می‌داند. ✨بنابراین لازمه تحقق فرهنگ دینی، معارضت با عقلانیت و نفی ساختار تحصلی_استدلالی و فلسفه ورزی است. مضاف آنکه باظهور مدرنیته و گسترش عقلانیت اتونوم و خود بنیاد، این تعارض افزایش یافت به نحوی که عقل خارق حجب ظلمانی دین و مُخرِج انسان از ظلمات جهل می‌باشد. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 5 دقیقه 🆔 @fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 | فایل صوتی سلسله جلسات فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه 🎙 دکتر سید مهدی امامی جمعه ⏰ 20 فروردین‌ماه 1396 📍 سرای هنر و اندیشه(سُها) 🔍 پرسش و پاسخ 🆔 @fekrat_net
هم اكنون ✅مبانی نظری رها - آشکارسازی (بخشش) 🔰ارائه دهندگان: دکتر آذربایجانی و دکتر پسندیده 🔰ناقدان: دکتر رفیعی هنر و دکتر سالاری فر 🔰دبیر جلسه: محمود اصفهانیان 🌐 vc.rihu.ac.ir/ch/meeting1 🔰لایو برنامه در پیج فکرت: 🌐instagram.com/fekratmedia 🆔 @fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 | فایل صوتی سلسله جلسات فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه 🎙 دکتر سید مهدی امامی جمعه ⏰ 27 فروردین‌ماه 1396 📍 سرای هنر و اندیشه 📂 با موضوع: نقش تاریخی اجتماعی تصوف و عرفان در عالم اسلام 🆔 @fekrat_net
📃برگی از کتاب «درآمدی به تاریخ فلسفهٔ اسلامی» ▫️فلسفهٔ نقد عقل 🎲از نظر ابن‌سینا «نفس انسان» یا «خود او» فارغ از جسم و بدن، و همهٔ لوازم آن، و اعضا و اندام‌های ظاهری و باطنی، ذات و حقیقت خویش را که عین خودآگاهی است ، ادراک می‌کند و وجود آن را در می‌یابد و بر مخلوقیت خویش واقف است و «خود - خداآگاهی» دارد. 🎲اینک به طبیعیات شفا و پایان آن کتاب یعنی کتاب النفس می‌رویم و یکی دو فقره از عبارات آن را در معرفتی نفس انسانی مورد مطالعه قرار می‌دهیم تا جایگاه این «نفس» نزد ابن‌سینا معلوم گردد و به تبع آن، جریان بازگشت «نفس» اندکی روشن شود و سرانجام ضرورت «نقد انسان» و «نقد عقل» خود را نشان دهد. 🎲یکی از موضوعاتی که در «نفس‌شناسی» ابن‌سینا جلب توجّه می‌کند، بحث مهمی است که او دربارهٔ «منِ آگاه» دارد. این بحث، گر چه این جا و آن جا و نزد این و آن، مورد توجّه و مطالعه قرار گرفته امّا هنوز جایگاهی را که شایستهٔ آن است، در عرصهٔ پژوهش ما ندارد. البته فعلاً و در این مجال، درصدد بحث مبسوط دربارهٔ آن نیستیم امّا به تناسب موضوع این باب، می‌خواهم نگاه خواننده را به برخی از جوانب آن جلب کنم. 🎲به زعم نگارنده موضوع «منِ آگاه» قلب «نفس‌شناسی» ابن‌سینا است. وی در آغاز کتاب النفس، در فصل اوّل از مقالهٔ نخست، آن را مطرح می‌کند و در اواخر آن کتاب، یعنی در فصل هفتم از مقالهٔ پنجم دوباره به آن باز می‌گردد. 🎲عنوان فصل اوّل از مقالهٔ نخست «اثبات نفس و تعریف آن» است؛ و ذیل آن، شیخ به اثبات و تعریف نفس می‌پردازد. در پایان فصل، «نفس» انسان را مطرح می‌کند و می‌گوید که ما باید ماهیّت این چیزی را که «نفس» (یا «خود» انسان) به حساب می‌آورند، دریابیم. توجّه به این نکته خالی از فایده نیست که شیخ در آغاز راه است و مباحث مفصلی را پس از این دربارهٔ نفس و تجرد آن و قوای آن و روابطش خواهد آورد. 🎲امّا انگار در همین ابتدای بحث، قوام همهٔ آن چه را که بعداً خواهد گفت، در گرو فهم و دریافت یک «خود» می‌داند که آگاه است و شعور دارد؛ «خود»ی که از درون طبیعت و از دل آب و خاک و «طینت» برآمده، لکن چیزی متفاوت است و در عین حال که گِل است، گل نیست و ماهیتی فارغ از جنس گل دارد. 📚درآمدی به تاریخ فلسفهٔ اسلامی، ص ۳۸۶ - ۳۸۷ 🆔 @fekrat_net
📝 | چگونگی تعامل فلسفه و عرفان اسلامی ✍️دکتر مجید گوهری رفعت 💡در فلسفه مبنا بر منطق و استدلال است ولی در عرفان حق‌الیقین است. عارف باید اصل علم و معرفت را به دست بیاورد و تا به اینجا نرسد نمی‌تواند حقایق را به آن‌گونه که هست بیاید. خلاصی از قیود امکانی و رسیدن به مرتبه وحدت و رسیدن به مرتبه جمع تنها راه آن است. 💡راهی که فقط با ریاضت و با سیر و سلوکی که برای عرفان و شهود و حضور در راه رسیدن است این اتفاق می‌افتد. اختلاف اساسی عارف و فیلسوف در نگاه معرفت‌شناسی از موضع آنها در هستی‌شناسی و مواجهه با هستی‌شناسی است. عارف یک معرفت قطعی را موطن وحدت و علم و وجود را مشابه می‌بیند. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
⚡️سلسه نشست بزرگداشت علامه ذوالفنون حسن‌زاده آملی ✨تبیین روش‌های آموزشی و تربیتی علامه حسن‌زاده آملی 👤با حضور استاد امینی نژاد 📆 سه شنبه 18 آبان 1400؛ ساعت 19 ✔️پخش زنده از صفحه اینستاگرام فکرت: https://instagram.com/fekratmedia •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
📝 | درآمدی بر مبانی ‌شناختی علم اقتصاد اسلامی/ پارادایم حکمی و اجتهادی در حکمرانی اقتصادی ✍️دکتر عبدالحسین خسروپناه 💡زمانی که از علوم اقتصادی سخن به میان می‌آید صرفاً یک علم نیست، بلکه از علوم مختلفی برخوردار است. یکی از علوم اقتصادی، فلسفه و مکتب اقتصادی است که ایدئولوژی اقتصادی هم به آن می‌گویند. از دیگر علوم اقتصادی، علوم مبتنی بر عقل و تجربه در حوزه اقتصاد است؛ مثل اقتصاد‌سنجی، جغرافیای اقتصادی، سیاست اقتصادی و یا اقتصاد سیاسی و… 💡بحث دیگری که از سال ۱۹۸۰ در دنیا مطرح شده‌ است بحث حکمرانی اقتصادی است. مبانی حکمی؛ یعنی مبانی اصلی‌شناختی، معرفت‌شناختی، انسان‌شناختی و ارزش‌شناختی که مبانی حکمی بر همه علوم اقتصادی و فلسفه اقتصاد تأثیرگذار است و این کاملاً روشن است؛ زیرا یکی از مهم‌ترین مباحث اقتصاد مبانی فلسفه اقتصاد می‌باشد. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 5 دقیقه 🆔 @fekrat_net
🔸دومین هم اندیشی علوم عقلی همزمان با چهلمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی(ره) و در آستانه روز جهانی فلسفه 🔰 مکتب فلسفی نوصدرایی 💢 با سخنرانی: ⏰ چهار‌شنبه ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۰، ساعت ۱۵ 🔹 حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی @Rashad_ir 🆔 @fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 | تاریخ اندیشه اقتصادی - قسمت اول 💠دکتر مسعود درخشان 🆔 @fekrat_net
19.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⛔️ نسل سوم روشنفکری 🎙استاد شهریار زرشناس 🔹نسل سوم روشنفکری در دوره رضا شاه بسیار متنوع، پر تعداد و فعال است. این نسل یک بخش تکنوکرات بروکرات دارد که عملاً دولت را در دست می‌گیرد. 🆔 @Roshanye_Vagheeyat 🆔 @fekrat_net
40.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 | نشست با استاد حجت الاسلام و والمسلمین علی امینی‌نژاد/ بررسی سیره علمی و عملی علامه حسن زاده آملی (ره) ✔️فیلم کامل را اینجا ببینید. 🆔 @fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 | تاریخ اندیشه اقتصادی - قسمت دوم 💠دکتر مسعود درخشان 🆔 @fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 | اخلاق و فرا اخلاق - قسمت اول 💠دکتر محسن جوادی 🆔 @fekrat_net
22.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 | تبیین جایگاه دولت در برقراری عدالت اقتصادی 👈دکتر سیدکاظم رجایی 🆔 @fekrat_net 🆔 @cafe_edalat
💬انسان کامل و انسان ناقص‏ 🎲در علوم انسانی می‌بینیم سخن از انسان کامل و انسان ناقص است، سخن از انسان پایین افتاده و انسان مترقی و متعالی است. آن انسانی که از نظر علوم انسانی، از نظر علوم اخلاقی، از نظر علوم اجتماعی ممکن است کامل باشد و ممکن است ناقص، قابل ستایش و تقدیر و تکریم باشد و یا به هیچ وجه قابل ستایش و تعظیم نباشد بلکه شایسته تحقیر باشد، کدام انسان است؟ معیار انسانیت چیست و در کجاست؟ 🎲این چگونه است که میان مثلًا چومبه و لومومبا فرق می‌گذاریم؟ در چه چیزِ آنها فرق می‌گذاریم؟ چه چیز، یکی را انسان منحطّ قابل نکوهش و حتی مستحق اعدام قرار داده است و دیگری را انسانی قابل ستایش؛ با اینکه از جنبه‌های زیست‌شناسی اگر هر دو را کالبدشکافی کنند شبیه یکدیگرند، حتی جهازات روانی‏شان هم شبیه یکدیگر است: هر دو دارای قلب، سلسله اعصاب، کبد، کلیه، ماهیچه‏‌ها، معده و... هستند و چه بسا که اعضای بدن انسان قابل نکوهش از اعضای بدن انسان متعالی بهتر کار کند. پس چه چیز در این است و چه چیز در آن که باعث تفاوت این دو شده است؟ 🎲این همان مسئله‌ بسیار بسیار مهمی است که از قدیم در علوم انسانی و نیز در ادیان و مذاهب مطرح بوده است. مثلًا قرآن انسان‌هایی را برتر و بالاتر از فرشته و شایسته مسجودیت ملائک می‌داند، چنانکه می‌گوید: ما به فرشتگان گفتیم به آدم سجده کنید. ولی در مورد انسان‌هایی نیز می‌گوید که چهارپایان بر اینها برتری دارند. 🎲چه مقیاسها و معیارهایی است که این مقدار تفاوت را به وجود آورده است؟ این‏ امر به دین و مذهب هم ارتباط ندارد و حتی مسئله‌ انسان در سطحی قرار گرفته است که با موضوع خدا هم صددرصد بستگی ندارد؛ یعنی فیلسوفان مادی جهان هم که به خدا و دین و مذهب اعتقاد ندارند، باز مسئله‌ انسان و انسانیت و مسئله‌ انسان برتر و انسان فروتر را مطرح کرده‌اند. ✍️ استاد مطهری، آزادی معنوی، ص230 و 231 🆔 @fekrat_net
📝 | امید راهبرد تحقق آرمان‌های بزرگ انقلاب اسلامی ✍️فاطمه رضوی راد 🔦مبنای امید در جهان بین مادی سرمایه اجتماعی است که در بستر اقتصاد ساخته می‌شود و پشتوانه آن اخلاق است و جوهره و عامل تحقق آن ابزار تولید، ثروت و دانش فنی است. 🔦ولی در جهان بینی توحیدی مبنای امید، تعهد برخواسته از ادای تکلیف در برابر آرمان‌های اصلی مانند (عدالت، آزادی، ظلم ستیزی) و خروجی آن اعتماد است زیرا به جای ضمانت اجرایی مانند اخلاق دارای پشتوانه محکمی مانند تعهد است. 🔦محصول خروجی امید در جهان بینی توحیدی، امید تعهدزا و اعتماد آفرین است که منجر به پیدایش راهبرد برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی (تحقق بیانیه گام دوم، تمدن اسلامی و زمینه‌سازی ظهور) به وسیله مردم می‌شود. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 7 دقیقه 🆔 @fekrat_net