eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
964 ویدیو
150 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️ چشمان دریایی در رثـای نادر طالب‌زاده 🎙 سخنرانی اصغر طاهرزاده (اینجا بشنوید) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
چشمان دریایی (در رثـای نادر طالب‌زاده) 🎙 سخنرانی اصغر طاهرزاده 🔸با شخصیت‌هایی مثل نادر طالب‌زاده می‌توان تفکر کرد؟ (01:27) 🔹نادر طالب‌زاده شروع است و نه انتها (04:52) 🔸راز فعالیت‌های بین‌المللی نادر طالب‌زاده (07:40) 🔹نادر طالب‌زاده پدیده خاصی است که باید بسیار درباره او اندیشید (13:44) 🔸کفر بزرگ برای دینداری بزرگ (22:25) 🔹طالب‌زاده حضور جهانی انقلاب را می‌فهمید و مخاطب جهانی داشت (26:15) 🔸نادر طالب‌زاده فرصت‌های غرب هم خوب می‌شناخت (32:50) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
اولین قسمت از ویژه‌برنامه «شات» 💥 نقد و بررسی سینمای هیچکاک 👤 با حضور دکتر مهدی ناظمی قره‌باغ؛ عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی https://www.skyroom.online/ch/shenakht/shot
| ✅ امتداد حکمت مطهر ✍️ احمدحسین شریفی 🔹 به اعتبارات مختلف، دسته‌‍بندی‌های مختلفی برای فیلسوفان شده‌است. از جهتی که در این نوشتار مد نظر است، فیلسوفان را به سه دسته تقسیم می‌کنند: 🔸کسانی که فلسفه را به مثابه یک شغل و یک رشته علمی نگاه می‌کنند. فلسفه می‌آموزند و آموخته‌های خودشان را بعداً تدریس می‌کنند و اینکه این آموخته‌ها اثر اجتماعی دارد یا ندارد و اصلاً برای خودشان اثری دارد یا ندارد، توجه چندانی ندارند. 🔹عده‌ی دیگری بودند که فلسفه را به قصد ارضای حس حقیقت جویی شأن آموختند. اینان انسان‌های بزرگ و حق طلبی هستند که همه‌چیز را فدا می‌کنند برای شناخت حق؛ این‌طور آدم‌هایی فیلسوفان نوع دوم هستند؛ جهانی بنشسته در گوشه‌ای. 🔸شهید مطهری نوع سومی از فیلسوفان بود؛ افزون بر اینکه دنیای خودش معنادار بود، می‌خواست دنیای دیگران را هم‌ معنادار کند. اگر نیک بنگریم، شهید مطهری دقیقاً امتداد بنیادهای فلسفی صدرایی را در تمام بخش‌های اجتماعی و فرهنگی دنبال کرده است. در فلسفه اخلاق وقتی شهید مطهری، اخلاق مارکسیستی و مکاتب مختلف اخلاقی را نقد می‌کند و یا نوع نگاه به انسان از مکاتب مختلف را نقل می‌کند، تماما از یک پایگاه است و آن پایگاه حکمت صدرایی و حکمت اسلامی است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
✅ روایت متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا 👤 گفتگو با مصطفی موسوی پژوهشگر ارتباطات حوزه آمریکا به زودی از رسانه فکرت... 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
| دومین قسمت ویژه‌برنامه «عصر پرسش» به همت رسانه فکرت برگزار می‌گردد: 💥 بن‌بست آزادی 🖇 تاملی در باب دانشگاه و امر سیاسی 👤 با حضور دکتر حامد نیکونهاد؛ عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی 💢 مخاطبین گرامی می‌توانند سوالات خود در باب «اعتراضات دانشجویی آمریکا» را تا یک ساعت قبل از آغاز برنامه به این آیــدی ارسال نمایند تا از کارشناس برنامه پرسیده شود. ⏰ سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت، ساعت ۱۰:۳۰ «لـینک شرکـت در برنامـه» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| ✅ فقط اسلام؛ والسلام..! 🔸هرگاه مردم واقعاً اسلام را پذیرفته‌اند و به دستورات اسلام عمل کنند، رشد و تکامل و استقلال محقق می‌شود. در حقیقت تحلیل کلان شهید مطهری این است که ما الآن اگر بخواهیم جامعه را اصلاح کنیم باید همین نگاه را در جامعه ایجاد کنیم و این باعث اصلاح جامعه می‌شود. حجت‌الاسلام احمد آذربایجانی 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
| ✅ بازخوانی هویت ملی محذوف ✍️ داوود مهدوی‌زادگان 🔹علمای مسلمان همواره دغدغه پاسخ به شبهات فکری - عقیدتی را داشته و دارند و از این رهگذر آثار علمی برجسته‌ای آفریده شده‌ است؛ چنان که کتاب «خدمات متقابل اسلام و ایران» اثر استاد شهید مرتضی مطهری در کنار آثار دیگری چون «الذریعه الی تصانیف الشیعه» اثر آقا بزرگ تهرانی و «تأسیس الشیعه» اثر سید حسن صدر و «الغدیر» اثر علامه امینی از جمله این آثار است. لکن فرق این کتاب با سه اثر بی‌بدیل دیگر در ماهیت نزاع برون‌دینی آن است. 🔸از تقریباً یکصد سال پیش تا حتی امروز جریانی به راه افتاده که ایرانیان و میراث ایرانی را با تعریف جدیدی از هویت ملی تفسیر می‌‍کند. عمده‌ترین نتیجه این تفسیر گسست و احساس بیگانگی ایرانیان با اسلام است. لذا پرسش اساسی استاد مطهری در کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران این است که «با منطق احساسات ملی، آیا باید اسلام را امر خودی به‌شمار آوریم یا امری بیگانه و اجنبی؟». 🔹 این مسئله باعث گردید مطهری به مطالعه هویت ملی رو آورد. وی برای ورود به بحث از دو منطق عقلی و احساسی یاد کرده است. اغلب روشنفکران ایرانی که به موضوع هویت ملی پرداخته‌اند از ارائه تعریف اولیه آن استنکاف کرده مفهوم هویت ملی را به وضوحش حوالت داده‌اند. انتقاد استاد مطهری بر نظریه‌پردازان متجدد از همین جهت نارسایی در تعریف درست هویت ملی ایران است. 🔸به عقیده وی با تعریفی که آنان از هویت ایرانی ارائه می‌دهند عناصر اصلی آن، یعنی اسلام و میراث علمی و فرهنگی چهارده قرن ایرانیان بیرون می‌ماند بلکه اساساً این عناصر، جنبه اجنبی پیدا می‌کنند. این چنین تعریفی جعل هویت ملی کاذب است که نتیجه اصلی آن حذف هویت ملی واقعی در ذهنیت ایرانیان است. بر این اساس، مطهری بی‌تفاوتی را جایز ندانسته وظیفه اصلی خود می‌داند که به بازخوانی هویت ملی محذوف بپردازد. 🔹استاد مطهری این حذف را یکی از اهداف راهبردی استعمار دانسته‌است. در واقع، کار ایشان بازخوانی صرف نبود بلکه تلاشی برای احیای هویت ملی ایرانی محذوف بود. او این تلاش را در شرایط سیاسی انجام داد که حاکمیت غرب‌زده آن روز به‌طور همه جانبه از روایت متجددانه هویت ملی ایرانی پشتیبانی می‌کرد؛ اما دیری نپایید که هویت ملی محذوف با انقلاب اسلامی از فشار حذف خارج شد و این آشکارشدگی خط بطلانی بود بر چند دهه تلاش ایدئولوژیک ملی‌گرایی دروغین. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
💠 انفعال قطب‌نمای حقیقت‌طلبی 👤 گزیده‌ای از صحبت‌های دکتر حامد نیکونهاد؛ 🔸 شاید برای کسانی که از ماهیت جامعه غرب و نظام حاکم بر آن مطلع نباشند، رفتار پلیس آمریکا تعجب‌آور بوده باشد اما باید دانست که این سرکوب وحشیانه پلیس ایالات متحده در دانشگاه‌های این کشور، مسأله و موضوع جدیدی نیست و سرکوب جریان رسانه‌ای باعث شده که دانشجویان، نظام دانشگاهی و رسانه‌های ما کمتر نسبت به این قضایا مطلع باشند. 🔹در داخل کشور جریان شبه روشنفکری و خودروشنفکرپندار به شکل گزینشی و خوش بینانه نسبت به ادبیات حقوق بشر غربی و دموکراسی آمریکایی واکنش نشان می دهد.از سویی در قضایای اخیر شاهد بوده ایم که برخی عافیت طلبانه رفتار کرده و برخی نیز نگران تفتیش عقاید از سوی کسانی بوده و هستند که جریان مسلط اندیشه لیبرال دموکراسی را در کشور نمایندگی می کنند و این افراد از ترس برخی فشارها سکوت کرده اند. 🔸 برخی اساتید و فعالان رسانه‌ای نیز موضع‌گیری خود در قبال مسایل اخیر را مشروط کرده‌اند به دیگر مسایل که اینها واقعاً برای جریان دانشجویی و اساتید دانشگاه خطرناک است چرا که نشان می‌دهد قطب‌نمای آنها با حقیقت‌محوری تنظیم نیست و در این راستا بر اساس خوش‌آمد این و آن سخن گفته و موضع می‌گیرند و لذا چنین تفکری نمی‌تواند منادی آزادی‌خواهی و پیش‌قراول جریان دانشجویی کشور باشد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام