#یادداشت | #محرم
🔰 سرحدات کربلا
✍️ دکتر خسرو باقری
📍 «ويژگی بارز آدمی در ميان همه موجودات اين كره خاكی، در آن است كه دوگانهای را رقم زده است: درست و نادرست، حق و باطل، خير و شر، فضيلت و رذيلت، سعادت و شقاوت.
اين دوگانه، البته، دو انتهای پيوستاری است كه بر بستر آن، درجاتی است وآدميان در اين بستر، منتشرند: كسانی به قطب نخست روی كرده و هر كس از آنان، در نقطهای دور يا نزديك از آن قطب، جای میگيرد و كسان ديگری به قطب دوم روی آورده و هر كس از آنان نيز در نقطهای دور يا نزديك از آن مأوي میگزيند.
كربلا، اما، اين پيوستار را تنها در دو حد آن به نمايش ميگذارد و از نقاط ميانی درمیگذرد؛ دو منتها اليه، دو كرانه، و دو افق در دوردست. »
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🔸 در يك سو، درستي و حق و فضيلت وسعادت، با همه توان آشكار شده و در سوي ديگر، نادرستي و باطل و رذيلت و شقاوت، در اوج نمايان شده است. كربلا پايانهها را به نمايش ميگذارد تا روندگان هر دو راه، جنس، اصل و جوهرهی موجوديت خويش را تمام و كمال بنگرند و منزلگاهي را كه به سوي آن ميپويند، نيك به تصور گيرند و از «فريب درجه» رهايي يابند.
🔹درجه ميتواند با انكار جوهره، فريبگري كند؛ چنان كه ميتوان تاريكي اندك را به بهانه اين كه ظلمات نيست، پذيرفتني كرد و به آن تن داد يا نور اندك را، به بهانه اين كه آفتاب نيست، تحقير كرد و بيبها ساخت. كربلا، رويارويي مطلقهاست، تقابل جوهرههاست در اوج، داستاني است از همه چيز در برابر همه چيز.
اينك جلوههايي از اين تقابل:
➖ سپاه ابن زياد هنگامي كه با كاروان حسين مواجه ميشود، «همة» راهها را بر حسين(ع) ميبندد و حتي نميگذارد كه او به راهي جز كوفه برود و تنها بندگي يزيد را از او ميخواهد. حسين(ع) مرگ را برميگزيند، يعني جان را از تن خويش ميرهاند، يعني «همة» بندها را از خويش ميگسلد، چه بندها را تنها بر پيكر توانند بست و جانِ رهيده، شكار هیچ بند و کمندی نیست. او اين تقابل را رويارويي سعادت و شقاوت ميداند و چنين ميگويد: «بيگمان، من مرگ را جز سعادت و زيستن با ستمگران را جز شقاوت نميبينم.»
➖هنگامي كه سپاهيان ابنزياد در برابر كاروان حسين(ع)، صف جنگي ميآرايند، حسين «همة» توان خويش را به كار ميگيرد، به هر زباني با سپاهيان سخن ميگويد تا مرز حق و باطل و فاصله فضيلت و رذيلت را بر آنان بنماياند. گاه با آنان چنين ميگويد: اگر شما راه ايماني را ميپوييد كه پيامبر نشان داد، من نيز دغدغهاي جز اصلاح ويرانگيها در امت جدم ندارم و مگر شما نبوديد كه با نامههايتان مرا براي همين كار فراخوانديد؟ آنان ابايي از انكار حقيقت ندارند، اما امام نامههايشان را به سويشان پرتاب ميكند تا به خويشتن بازگردند.
➖ زماني ديگر، با آنان چنين ميگويد: اگر ايمان به خدا را وانهادهايد و هنوز بر آزادگي و اخلاق پايبنديد، نيك بنگريد كه اين آرايش جنگي، صفبندي رذيلت در برابر فضيلت و سبعيت در برابر نجابت است. از ياران امام نيز كساني چون بُرير و زهير سخن راندند و سپاهيان را هشدار دادند كه با اين نبرد، پنجه بر رخسار فضيلت ميكشند.
سپاهيان، اما، «همة» توان خويش را برميگيرند تا سخن حسين و يارانش را نشنوند، هلهله سر ميدهند تا نداهاي حق را در آشوب غوغا مدفون سازند.
💢 كربلا، با دو انتهايش، چونان نگارهاي بر تارك تاريخ باقي ميماند تا آدميان بدانند كه به كدام سو روانند و به كدام منزل ره ميسپارند: إنّ سَعيَكم لَشتّي...
مطالعه کامل این یادداشت در «وبسایت فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ | #حسینیه_اندیشه
🎞 فریب دوگانهسازی روشنفکری در تحلیل عاشورا
حجتالاسلام محمدعلی عبداللهی
💢«دوگانهسازی کاذب یکی از شگردهای روشنفکرانه است. این دوگانههای کاذب که نوعی تعارض بین غم و شادی، درون دینی و برون دینی، متافیزیک و فیزیک، علم و دین و.... ایجاد میکنند در واقع میخواهند جنگی درست کنند در حالی که این دوگانهها درست نیست و در قیام اباعبدالله حسین این دوگانهها رفع میشود...»
➕فایل کامل نشست را در «آپارات» فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#یادآوری|#فراخوان_یادداشت
✅ مهلت ارسال یادداشت پیرامون موضوع «حـــافظه تـــــــاریخی» تا ده اول مردادماه تمدید شد. از علاقهمندان و نویسندگان محترم دعوت میشود که آثار خود را پیرامون محورهای ذیل برای تیم رسانهای فکرت ارسال کنند:
🔻 محورها:
✔️ تبیین رابطه رسانه و حافظه تاریخی جامعه
✔️ بررسی اهمیت بحث از مقوله حافظه تاریخی
✔️ تشریح مکانیسم تأثیرگذاری بر حافظه تاریخی
✔️ توصیف انفعال حافظه تاریخی در نهضت عاشورا
✔️ تحلیل رابطه پدیده استعمار و حافظه تاریخی جامعه
✔️ بررسی نقش حافظه تاریخی جامعه در انتخابات اخیر
✔️ تبیین رابطه عنصر تبلیغات وحافظه تاریخی جامعه
✔️ توصیف احیای حافظه تاریخی در نهضت مشروطه
📩 مهلت ارسال آثار: ۱۰ مردادماه ۱۴۰۳
🌐 لینک ارسال آثار: @rasoul1414
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
محرم۱۴۴۶-واسطی۱.Mp3
16.41M
🔈 #پادکست | #محرم
✅ موضوع |#کربلا، #جامعه، واقعیت درمانی
🎙سخنرانی:
حجتالاسلام #عبدالحمید_واسطی
جلسه اول
▪️چرا مردم امام را نخواستند
▪️معاویه استاد عملیات روانی
▪️تفسیر «معالم دین»
▪️کربلا منهای خدا ؟
▪️شاخص گسست اجتماعی...
▪️تفسیر «مصلح» در قرآن
▪️اصلاح گر حقیقی اجتماع
▪️تفسیر « مظلوم »
▪️هشدار سیدالشهدا به مردم
▪️تسخیر روح و قلبها
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🖇 «بنده که در معارف اسلامی مدتها مطالعه و پیگیری داشتم، راجع به اصل مراسم #عاشورا لازم است بگویم که یکی از با برکتترین #شعائر_اسلامی در طول تاریخ ما، همین مراسم عاشورا بود. ما در کشور خود بیداری عمومی مردم را به برکت مراسم عاشورای امام حسین(ع) میدانیم. در طول تاریخ، همیشه یادآوری حوادث خونین عاشورا، مایه #بیداری ملتها بوده است. از این جهت کسانی با مراسم عاشورا مخالفند که با بیداری ملتها مخالفند...»
📚 رهبر معظم انقلاب
کتاب آفتاب در مصاف، ص 90
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#یادداشت | #محرم
🔰 کدام امام حسین؟!
✍️ علیرضا زادبر
📍 «اشک و سنت های عزاداری بنا بود و هست که هدف قیام امام حسین(ع) برای تمام عصرها زنده نگاه دارند. غایت و هدف مطلق صرف عزاداری نیست. عزاداری مهم است. مناسک اهمیت دارند اما از لابه لای آن عزاداری و مناسک باید به هدف قیام رسید وگرنه مسعود رجوی هم در آن تفسیر غلط خودش را پیرو امام حسین(ع) میدانست و پیش از شروع عملیات متوسل می شد!»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
1️⃣ امام حسین(علیه السلام) تاریخی: یک شخصیت برجسته و قهرمان که صاحب مرام و مروت است اما در صحنه تاریخی مظلوم واقع شده است. نگاه به این امام حسین(ع) نگاه در تاریخ ماندن است. این دیدگاه نمیخواهد امام حسین(ع) از دل تاریخ به روز و مسائل جاری حیات انسانی تسری یابد. محور باشد. تعیین کننده و تنظیم گر روابط سیاسی اجتماعی انسان باشد. در واقع اینجا کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا معنا ندارد. یک پدیده یا واقعه معلق در تاریخ است.
2️⃣ امام حسین(علیه السلام) مناسکی: در این تفسیر و رویکرد غلبه بر احساسات و عواطف است. یک امام معصوم مورد ظلم واقع شده و باید هر سال طی مناسکی یاد او را صرفا گرامی نگاه داشت. غایت در اینجا همان انجام مناسک عزاداری است. مناسکی که در طول تاریخ بنا بر فرهنگ و آداب رسوم هر منطقه پیش رفته است. در اینجا نیز کل یوم عاشورا نیست. عاشورا تمام شده است. یکبار بوده، تکرار نمیشود. اینجا هم امام حسین(ع) تعیین کننده روابط در جامعه نیست. آدم خوب و مظلوم قصه است. باید احترامش حفظ شود. امام حسین(ع) را برای خود میخواهد. ارادت دارد.
3️⃣ امام حسین(علیه السلام) هدفی:
اینجا تفسیر متفاوت است. هدف امام حسین(ع) اهمیت دارد و غلبه بر احساس و مناسک پیدا میکند. اینجا دیگر کل یوم عاشوراست. اینجا امام حسین(ع) صرفا یک مظلوم محبوب کنج تاریخ نیست. اینجا امام ضدظلم، قیام کننده و معترض است. عدالت را طلب میکند. ضدحاکم طاغوت است. مقاوم است. کوتاه نمی آید حتی اگر کمتر از صد نفر باشد. تعیین کننده و تنظیم گر حیات اجتماعی جامعه بشری برای تمام عرصه هاست. عین عقلانیت است. در اوج عواطف، عقلانیت را ملاک و مبنا قرار میدهد. این نگاه به امام حسین(ع) حرکت آفرین است.
💢 اشک و سنت های عزاداری بنا بود و هست که هدف قیام امام حسین(ع) برای تمام عصرها زنده نگاه دارند. غایت و هدف مطلق صرف عزاداری نیست. عزاداری مهم است. مناسک اهمیت دارند اما از لابه لای آن عزاداری و مناسک باید به هدف قیام رسید وگرنه مسعود رجوی هم در آن تفسیر غلط خودش را پیرو امام حسین(ع) میدانست و پیش از شروع عملیات متوسل می شد!
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ | #حسینیه_اندیشه
🎞 تمایز عاشوراپژوهی اصیل با عاشوراپژوهی مدرن
حجتالاسلام محمدعلی عبداللهی
💢«مهمترین وجه تمایز میان عاشوراپژوهی روشنفکران با عاشوراپژوهی اصیل این است که عاشوراپژوهی اصیل در بافت تعالیم دینی و در بستر اندیشه دینی رخ میدهد و هم توجه به زمینههای تاریخی و فرهنگی میکند وهم به خود حادثه و هم به لوازم و نتایج آن حادثه نظر دارد اما نگاه مدرن، حادثه عاشورا را از بافت هویتی بیرون میکشد و تلاش دارد برون دینی تفسیر کند...»
➕فایل کامل نشست را در «آپارات» فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
♨️ روشنفکری به مثابه خرید لباس فصلی
✍🏻 جواد نقوی
🔸 میشل #فوکو در بحثی که درباب روشنفکران دارد، بیان می کند #روشنفکر فردی است که بیرون از سطح اجتماعی و توده تحلیل می کند و اگر فردی همراستا با توده اجتماعی و مُد زمان تحلیل کند او نمی تواند روشنفکر باشد.
🔹#محسن_رنانی پدیده جالبی است ، روزی با اعتماد به نفس متنی نوشت که که حکومت از چهار مرحله سقوط سه مرحله را طی کرده است و به نوعی بحث میکرد که مرحله چهارم هم به زودی شکل می گیرد و کلیپهای سخنرانی او به صورت عجیبی در بدنه اپوزسیون و طرفداران تودهای او به صورت وحیگونه وایرال میشد و رنانی در مقام نوستراداموس ظهور کرده بود که با واژگان قشنگ و علمی قصد داشت به ما بگویید او همه چیز را میداند!
🔸در کمتر از دو سال خالق اثر سقوط در ذهنها با جراحی که خیلی کم از حکمرانی میداند قصد دارد ایران را جراحی کند، عجیب نیست؟ چطور #سقوط را با جراحی پزشکیان در کمتر از دو سال می توان نجات داد؟ با ایده رنانی اصلا ما تا الان باید حداقل دو بار سقوط کرده بودیم !
🔹 رنانی روشنفکری فصلی است، در هر فصل با توجه به شرایط زمانه تحلیلی که تودهها و هواداران دوست دارد، ارائه میکند او مثل فردی که در هر فصل بهترین لباس را تهیه میکند و خوشتیپ است خوب میداند چه بگوید که تودهها لذت ببرند.
💢 در پس #ایده های رنانی افقی نیست ، همه چیز با پایان فصل و از مُد افتادن لباس خاص به پایان میرسد و رنانی برای فصل بعدی طرح جدیدی عرضه میکند که خیلی زود از رونق خواهد اُفتاد...
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
📣 #منوی_دسترسی
مخاطبین گرامی رسانه فکرت همانطور که مستحضرید سلسله پادکستهای «آینهای در برابر آینهداران» ویژه ایام محرم که بررسی اندیشهای قیام عاشورا با همراهی اساتید مختلف پرداخته بود، خدمت شما دوستان در کانال بازنشر داده شد. جهت دسترسی آسان به فایلهای صوتی مربوط میتوانید از منوی دسترسی زیر استفاده نمایید:
✅ مجلس اول: « برای عاشورا سراغ چه کتابهایی برویم؟»
▫️با حضور «دکتر سعید طاووسی مسرور»
🎙فایل صوتی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
✅ مجلس دوم: « هفت دریچه به سوی عاشورا 1»
▫️با حضور «دکتر محمد اسفندیاری»
🎙فایل صوتی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
✅ مجلس سوم: « هفت دریچه به سوی عاشورا 2»
▫️با حضور «دکتر محمد اسفندیاری»
🎙فایل صوتی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
✅ مجلس چهارم: «کدام گروههای سیاسی در کوفه حضور داشتند؟»
▫️با حضور «حجتالاسلام محمدرضا هدایتپناه»
🎙فایل صوتی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
✅ مجلس پنجم: «لهوف در کشاکش گزارش تاریخی و داستان»
▫️با حضور «حجتالاسلام مصطفی صادقی»
🎙فایل صوتی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
✅ مجلس ششم: «درباره یاد و یادآوران»
▫️با حضور «دکتر علی شریعتی»
🎙فایل صوتی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
✅ مجلس هفتم: «غم عاشورا و زندگانی ما»
▫️با حضور «حبیبالله بابایی»
🎙فایل صوتی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
✅ مجلس هشتم: «عاشوراخوانی 1»
▫️با حضور «آیت الله محمدهادی یوسفی غروی»
🎙فایل صوتی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
✅ مجلس نهم: «عاشوراخوانی 2»
▫️با حضور «آیت الله محمدهادی یوسفی غروی»
🎙فایل صوتی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
📩 نظرات و پیشنهادات خود را از طریق (@rasoul1414) با ما در میان بگذارید...
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
محرم۱۴۴۶-واسطی۲.Mp3
13.21M
🔈 #پادکست | #محرم
✅ موضوع |#کربلا، #جامعه، واقعیت درمانی
🎙سخنرانی:
حجتالاسلام #عبدالحمید_واسطی
جلسه دوم
▪️چگونه روح را سلب میکنند
▪️چیستی واقعیت درمانی
▪️اصل اول: پذیرش تبعات فکر
▪️راه خروج از روزمرگی
▪️مشاهداتی از عصر ظهور
▪️ضرورت ارتباط با آسمان
▪️راه ملکوت از درون است
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🖇 «برادران گرامی، حادثه کربلا که ما هر سال آن را زنده میکنیم و هر سال آن را در برابر خود ترسیم میکنیم و هر سال میکوشیم خود را در فضای آن قرار دهیم و جوی حسینی پدید آوریم و تصویر جهاد و مصیبتهای کربلا را در برابر چشم خود قرار دهیم. . . ما هر سال به اینها نیاز داریم بهخصوص در ابتدای سال. سال هجری اسلامی ما با عاشورا و با محرم آغاز میشود تا ما از این مکتب و از این سرچشمه توشهای کافی از عزم و اراده برای رویارویی با زندگی دشوار خود برداریم. ما نیاز داریم که از دریای حسینی حجم فراوانی از اراده و نیرو برای مقابله با ظلم و ستم در خانههایمان، در میهنمان، در منطقهمان و در دنیامان برداریم. ستمگران بر ضد این امت متحد شدهاند. آنان به این امت ستم و حقوق آن را پایمال میکنند و برای عزت و ثروت و آینده آن توطئه میچینند. ما سخت نیازمند بهره گرفتن از دریای حسینی هستیم تا برای برخورد با تاریکیها و شبهای تاری که در پیش داریم، آماده شویم. اگر آرام بنشینیم نمیتوانیم مقابله کنیم، چون ضعف و سستی به تسلیم شدن میانجامد...»
📚 امام موسی صدر
امام حسین(ع) پیشوای اصلاحگری
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
📖 #ایستگاه_کتاب
معرفی و تحلیل کتابهای حوزه اندیشه
📍کتاب این هفته | اهالی تپه ندبه: «فرجامشناسی کوفه در نهضت عاشورا»
▪️ مولف : محسن قنبریان
▪️ناشر کتاب : دفتر نشر معارف
▪️سال نشر: 1403
▪️تعداد صفحات : 296
🔸این کتاب تحلیل نویی از قیام عاشورا توسط استاد قنبریان است که در تلاش است گروه سومی را در کربلا روایت کند که کمتر از آن شنیدهایم. گروهی که بعدها به اهالی تپه ندبه معروف شدند و در روز عاشورا خود را کنار کشیدند...
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
💠 ایده مولف در این کتاب:
🔸معمولا هر کدام از ما توصیفات زیادی از دو گروهی که در عاشورا صفآرایی داشتند شنیدهایم اما کمتر کسی به این موضوع توجه دارد که صف سومی هم در کربلا وجود داشت. این جماعت کثیر که بعدها به «اهالی تپه ندبه» معروف شدند نه به یاری فرزند رسول خدا شتافتند و نه خواستند دستشان به خون آن حضرت آلوده شود در تپهای جمع شدند و با گریه دعا میکردند: «اللهم أنزل نصرک!» (خدایا پیروزی ات را نازل کن).
🔹 این گروه به دلیل نداشتن معرفت کافی نسبت به امام زمانشان، اجتهاد احمقانه و درک نادرستشان از مسائل آن روز، رهاوردی جز روسیاهی و ننگ دنیا و آخرت برایشان به دنبال نداشت. بلاذری مینویسد از هر هزار اعزامی ۳۰۰ یا ۴۰۰ نفر به کربلا میرسیدند و بقیه از سر کراهت فرار میکردند. با یک محاسبه معلوم میشود جمعیت فراریها بیش از حاضران میدان بودند. اگر آنها به امامشان میپیوستند، کار تمام بود اما بازمانده الهیات قعود با خصلتهای جمعی کوفه مانع شد.
🔸 اهالی تپهی ندبه در صف سومی قرار داشتند که معادله جنگ را با خروج از میدان نبرد و بی طرفی خود به نفع یزید رقم زدند. بنا بر این میتوان گفت گناه اهل آن تپه اگر بیشتر از گناه لشکریان عمر بن سعد نباشد، کمتر نیست. برای اینکه گناه بزرگ و نابخشودنی اهل تپهی ندبه بهتر درک شود در ادامه به یک نمونه از این صف سوّمی ها اشاره میکنیم.
🔹 این کتاب با این افراد کار دارد! میرود یقۀ اینها را میگیرد و محاکمۀ تاریخی میکند که «شما که بودید؟ چه بودید؟ از کجا آمده بودید؟ چه فکر و اندیشهای داشتید؟ چه اتفاقی در درون شما افتاد که اینگونه عمل کردید؟ و بعد عبور کنیم به زمان خودمان و بیندیشیم که چه ضمانتی هست من چنین نشوم؟
💢 در این کتاب تمرکز بر ماجراهایی است که در کوفه رخ دادند و واقعۀ عاشورا را رقم زدند. سالهای ۱۷ تا ۶۱ هجریِ شهرِ کوفه بررسی میشود و در این روایت، دو نهضت و سه نظام مورد بررسی قرار میگیرد. بیشک این روایت جذاب و خواندنی میتواند در فهم اهداف قیام عاشورا بسیار مورد استفاده قرار بگیرد...
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
♨️ باید برای روشنفکری ما گریست!
✍🏻 محمدرضا مالکی
🔸برای ارتباط با ذهنیت جامعه #روشنفکری مشاهده و شنیدن مناظرات «#آزاد» لازم است. معدودی از مناظرات قابل دیدن و شنیدن است و البته غالبا از مباحث جدی علمی خالی است.
🔹جالب است که روشنفکرهای ما در این زمانه نیز تقریباً همان روشنفکرهای غربزده اواخر قرن دوازده و اوایل قرن سیزده شمسی هستند. تنها پیشرفتی که کردهاند این است که کتابهای ترجمه شده بیشتری خواندهاند و با مفاهیم غربی بیشتری آشنا شدهاند.
🔸باید بر این جامعه روشنفکری گریست که نه تنها #جامعه و #تاریخ و #فرهنگ خود را نمیشناسند بلکه حتی نمیتوانند #غرب را نیز چنانکه که خود غربیان توصیف کردهاند بشناسند. نتیجه این توصیفهای دور از واقعیتهای ایران و ایرانی تشویش خاطر، و انسانی به هم ریخته بیهویت و آشوبناک است که از همه چیز ناراضی است و هیچ نقطه اتکایی برایش باقی نمانده است.
💢برای این انسان های درمانده و بی هویت که حتی توان خلق یک مفهوم برای جامعه خود ندارند چه باید کرد؟ چه دارویی می تواند بیماری بی هویتی و بی معنایی زندگی را درمان کند؟
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
محرم۱۴۴۶-واسطی۳.Mp3
12.89M
🔈 #پادکست | #محرم
✅ موضوع |#کربلا، #جامعه، واقعیت درمانی
🎙سخنرانی:
حجتالاسلام #عبدالحمید_واسطی
جلسه سوم
▪️اصل دوم :مشکلات ما از خود ماست.و اصلاحش به اصلاح خودمان است.
▪️دوگانه های واقعی عالم در کلام امام حسین علیه السلام
▪️رفق و مدارا لازم است ولی در مسیر اصلاح نه برای توجیه وضع موجود
▪️عیار هر کسی،عیار نیّت های اوست
▪️اصل سوم: تغییر دید از یک عالم جامد به عالمی که ذراتش همه دارای حس وشعورند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🖇 «آری #انسان امانتدار آفرینش خویش است و عوالم بیرونیاش عکسی از عالم درون او در لوح آینهسان وجود. طوفان #کربلا، طوفان ابتلایی است که انسانیت را در خود گرفته و آن کرانههای فراغت، سرابهای غفلتی بیش نیست. انسان کشتی شکسته طوفان صدفه نیست، رهاشده بر پهنه اقیانوس آسمان؛ انسان #قلب عالم هستی و حامل عرش الرحمان است، و این #سیاره عرصه تکوین. اینجا پهنه #اختیار انسان است و آسمان عرصه جبروت، و امر تکوین در این میانه #تقدیر میشود.. آه از بار #امانت که چه سنگین است!...»
📚 شهید مرتضی آوینی
فتح خون، سیاره رنج
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#مصاحبه_اختصاصی | #محرم
🔰 معنای "انتخاب شهادت" در اندیشه مرحوم صفایی حائری چیست؟
به مناسبت ایام سالگرد مرحوم صفایی
✍🏻 فائزه سادات حسینی
📍 «ایام عاشورا و تاسوعا بهترین زمان برای طرح پرسش "چرا شهادت؟" است تا پاسخ آنرا با حقانیت قیام کربلا پاسخ دهیم. زیرا این واقعه تاریخی افزون بر نمایش مبارزه حق و باطل دارای یک وجهه مهم است که این امر درباره رشد انسان به سوی خدا مشاهده میشود. پیروزی در این جهاد، نبرد انسان با سدهای بیرونی را آسانتر میکند و اینها شامل منفعتطلبانی هستند که علاقهای به رشد انسان در مسیر الهی ندارند. افرادی که در پی محدودیت و محرومیت آنان هستند و منفعت را در عدم رشد اشخاص جامعه خود میبینند. پس در اینجا مبارزه تا سر حد فدا شدن جان ضرورت پیدا میکند و رشد من در مرگ است و اینگونه شهادت انتخابی معنا پیدا میکند. نکتهای که در اندیشه مرحوم علی صفایی حائری نسبت به امر شهادت در قیام کربلا وجود دارد و ما میخواهیم درباره آن با عباس صفایی حائری، پژوهشگر مطالعات دینی به گفتگو بپردازیم.»
🔻 گفتگوی جذاب و اختصاصی فکرت پیرامون ایده مرحوم صفایی حائری درباره قیام عاشورا را در «اینجا» بخوانید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
♨️ شماره جدید فصلنامه صدرا
📍 شماره ۴۶ و ۴۷ فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا (پاییز و زمستان ۱۴۰۲) با مدیرمسئولی حجتالاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی و سردبیری دکتر امیر سیاهپوش در ۴۰۲ صفحه تمام رنگی منتشر شد.
فهرست موضوعات پروندههای این شماره:
🔸 سیرۀ تمدنی اهل بیت (ع)
🔸 معرفی شخصیت و آثار استاد محمدحسین ملکزاده
🔸 آینده پژوهی علوم انسانی اسلامی
🔸اقتصاد ایران و بازار سرمایه؛ از آسیبشناسی تا ارائه راهکار
🔸 بازخوانی انقلاب اسلامی؛ از ریشه تا میوه
🔸هفتمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی
📬 دریافت نسخه آنلاین مجله از «نورمگز»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
34.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ | #حسینیه_اندیشه
🎞 فلسفه بلا
حجتالاسلام علاءالدین اسکندری
💢«رفتن یعنی عبودیت یعنی حرکت! انسانی که مانده مرده است. انسانی که حرکت را آغاز کرد برای اینکه این حرکت سرعت بگیرد، بلاها ایجاد میشود. بلاها زیر پای تو را داغ میکنند تا بلغزی و زنجیرهای تو را پاره میکنند تا بروی! بتهای تو را میشکنند تا بروی. اینجاست که خود تو طالب بلا میشوی!»
➕فایل کامل نشست را در «آپارات» فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر