eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
«جهان مصالحه‌ها» یا «منازعات پلتفرمی»؟.pdf
226.5K
🌍 «جهان مصالحه‌ها» یا «منازعات پلتفرمی»؟ ✍ دکتر عبدالحسین کلانتری 🔸سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی در مقاله‌ای در پاسخ به دکتر ناظمی، معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات نوشت: فضای مجازی در کشور ما رشد چشمگیری پیدا کرده است. ما به فضای مجازی پرتاب شده‌ایم و در حالتی که هنوز ذهنیت ما با انگارهای آن سنخیت پیدا نکرده، تعینات خود را تحمیل کرده و تمامی شئون ما را دست‌خوش دگرگونی ساخته است. اگر چه تحلیل‌های روان و ساده سازانه جناب دکتر ناظمی، آموزنده است، اما نمی‌توان از سویه‌ها و پیامدهای خواسته یا ناخواسته این ادبیات، نظیر اغتشاشات و عدم دقت‌های مفهومی و شاید به تعبیری بدبینانه‌تر مغالطات و سفسطه‌های نهفته در آن چشم پوشید. متن کامل در فایل بالا pdf👆👆 و یا لینک http://tabnak.ir/004CR1 @howzavian 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🌍 «جهان مصالحه‌ها» یا «منازعات پلتفرمی»؟ ✍️ دکتر عبدالحسین کلانتری 🔸سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی در مقاله‌ای در پاسخ به دکتر ناظمی، معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات نوشت: 🔸فضای مجازی در کشور ما رشد چشمگیری پیدا کرده است. ما به فضای مجازی پرتاب شده‌ایم و در حالتی که هنوز ذهنیت ما با انگارهای آن سنخیت پیدا نکرده، تعینات خود را تحمیل کرده و تمامی شئون ما را دست‌خوش دگرگونی ساخته است. 🔸اگر چه تحلیل‌های روان و ساده سازانه جناب دکتر ناظمی، آموزنده است، اما نمی‌توان از سویه‌ها و پیامدهای خواسته یا ناخواسته این ادبیات، نظیر اغتشاشات و عدم دقت‌های مفهومی و شاید به تعبیری بدبینانه‌تر مغالطات و سفسطه‌های نهفته در آن چشم پوشید. @howzavian 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻آزادی عقل مدرن یا آزادی از عقل مدرن؟ 🔹تامس هابز هم معتقد است که همگان افرادی منفعت‌طلبند که می‌خواهند قدرت و رضایت خود را افزایش دهند . 🔹از این‌رو همزمان با تلاش برای چیرگی بر طبیعت(و نیل به بهشت زمینی)، افراد به‌دنبال چیرگی بر یکدیگر نیز هستند، بنابراین وضع طبیعی وضع جنگ دائمی همه با همه است. 🔹خوشبختانه او به راه برون‌رفت از این وضع توجه دارد و تاکید می‌کند که با «به‌کارگیری عقل» بر جنگ همه با همه -که مشخصه زندگی در وضع طبیعی است- می‌توان فائق آمد. ✍️نویسنده: محمدحسین نظری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2283 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻آزادی عقل مدرن یا آزادی از عقل مدرن؟ 🔹در نگاه هابز رستگاری زمینی تنها از راه صلح میسر است. 🔹چه یک سائقه طبیعی است که انسان را به صیانت از نفس وامی‌دارد اما نیل به این مقصود بنیادین زمانی ممکن می‌شود که «افراد در رابطه با دیگران به میزانی از آزادی قناعت کنند که مایلند دیگران در رابطه با او داشته باشند.» 🔹در نظر او صلح و آرامش برای رستگاری زمینی آنچنان حیاتی است که به‌منظور حفظ آن، اعمال مجازات هم مجاز شمرده می‌شود. 🔹پس حسب عقل مدرن هم که باشد، گرچه آزادی مهم است اما تنها چیز مهم، آزادی نیست و اول عقل مدرن است و سپس آزادی. 🔹 این آزادی اگر به پنجه‌کشیدن بر چهره دیگران بدل شود و در کار آزردن دیگران باشد، چه به‌لحاظ ارزشی و چه به‌لحاظ وقوعی، موریانه‌ای است که پایه‌های هویت مدرن را می‌خورد و شالوده جامعه مدرن را از هم می‌پاشد، چه ذات انسان خیر باشد، چه ذات او شر تلقی شود. ✍️نویسنده: محمدحسین نظری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2283 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻سینما و صوفی‌گری التقاطیِ بودایی‌ـ مسیحی‌‌ـ‌کابالیستیِ 🔹از زمانی که انجمن تئوسوفی در انگلیس و هند در کنار بازمانده‌های کمپانی هند شرقی و انجمن عوم سلطنتی انگلیس و شاخه‌های هندی آن شکل گرفت. 🔹ایده ترکیب عرفان و صوفی‌گری با قرائت محلی در ذهن استعمارگران شکل گرفت و ارائه مکاتب شبه‌عرفانی اسلامی‌ـ هندوـ مسیحی یا بودائی‌ـ‌کابالیستی یا کابالیسم مسیحی یا ترکیبی از اینها با نومارکسیسم یا چپ آمریکایی، بازرای برای خود دست و پا کرده است . ✍️نویسنده: دکتر محمد حسین فرج‌نژاد •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/468 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻سینما و صوفی‌گری التقاطیِ بودایی‌ـ مسیحی‌‌ـ‌کابالیستیِ 🔹هالیوود که در هنرفروشی و جلوه‌های ویژه و سرمایه‌گذاری فرهنگی ید طولایی دارد. 🔹از طرفی، نزدیک‌ترین منطقه به قدرت چپ آمریکایی و نومارکسیسمِ مورد پسند پنتاگون و سازمان‌های اطلاعاتی‌ـ‌صهیونیستی آمریکایی است، در اوج این حرکت بوده است و آثار مهمی را با شراکت برخی کشورهای شرقی و غربی، در ترویج این شبه‌دین‌ها و عرفان‌های کاذب ساخته و پرداخته است. 🔹از محصولات هزاره سوم می‌توان به آثار ذیل اشاره کرد: سه‌گانه «ماتریکس» و نه انیمیشن «انیماتریکس» که ترکیب آخرالزمان و ماشیاگرایی (مسیح‌گرایی) بودائی‌ـ یهودی با قرائتی صهیونیستی و لامائیستی بودند،البته بارقه‌هایی از ذِن و ذاذن ژاپنی و مسیحیت نیز در درون خود داشتند 🔹 فیلم و پویانمایی «آخرین کنترل‌کننده باد» نیز مروج قرائتی ظلم‌پذیر و غربزده از بودیسم تبتی بودند؛ پویانمایی‌های «هتل ترانسیلوانیا» و «کارخانه هیولاسازی» نیز، به مانند برادران بزرگتر‌شان «هری‌پاتر» و «فرانکشتاین» و «وَن‌هلسینگ»، خرافات و مسیحیت و یهودیت محرَّف، با دِسِر کابالیستی و اَدویه «اسلام‌ستیزی» را در هم آمیخته بودند. 🔹 ولی این بار نه با فضایی وحشتناک، بلکه محیطی شاد با چاشنی ترس حداقلی، که خود جذابیتی خاص دارد، برای نزدیک شدن کودکان بی‌گناه ما به شیاطین و اجنه و موجودات دیگر افسانه‌ای و خرافی و جادوگرانه مهیا کرده بودند و تخم شیطان‌گرایی را در دل کودکان جهان کاشتند. ✍️نویسنده: دکتر محمد حسین فرج‌نژاد •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/468 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻چگونه با کارتون‌ها علم بیاموزیم؟ 🔸هنگامی که شبکه PBS «اتوبوس مدرسه جادویی» را به‌عنوان بخشی از مجموعه برنامه‌های مختص کودکان خود انتخاب کرد، سندی ولش، مدیر آموزش PBS بود. 🔸ولش می‌گوید خانم فریزل به آموزگاران کمک می‌کند تا از برنامه‌سازی در کلاس‌های خود استفاده کنند. 🔸 امروز، ولش عضوی از بخش مدیریت آموزش بنیاد ملی علم است که به تامین بودجه برای برنامه‌های رسانه‌ای کودکان مشغول است؛ برنامه‌هایی که بر آموزش STEM (مخفف انگلیسی واژه‌های علم، فناوری، ‌مهندسی و ریاضی) تمرکز دارند. ✍️نویسنده: احسان زیورعالم •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2286 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻چگونه با کارتون‌ها علم بیاموزیم؟ 🔸برنامه‌های آموزشی STEM از تلاش چند دهه برای تقویت یادگیری علوم فراتر از کلاس‌های درسی پشتیبانی می‌کنند. 🔸جایی‌که تحقیقات نشان داده بیشتر یادگیری‌ها هم از دل همین برنامه‌ها صورت می‌گیرد. 🔸 ولش می‌گوید: ‌«می‌دانیم کودکان به‌طور شهودی یاد می‌گیرند و بسیاری از موارد در یک محیط غیررسمی رخ می‌دهد.» 🔸 بنیاد ملی علم، طیف گسترده‌ای از برنامه‌ریزی STEM غیررسمی در موزه‌ها را ازطریق برنامه‌های پس از مدرسه و پروژه‌های علوم شهروندی پشتیبانی می‌کند. 🔸با این‌حال، با رسانه‌های جمعی امکان بالقوه‌ای برای رسیدن به میلیون‌ها نفر مخاطب وجود دارد. به گفته ولش، برای تامین بودجه بنیاد ملی علم برای یک برنامه رسانه‌ای، باید معیارهای دقیق داشت. 🔸سازندگان باید نشان دهند این مفهوم براساس دانش موجود بهترین روش آموزش STEM و چگونگی یادگیری کودکان ازطریق رسانه است. 🔸 آنها باید اهداف مشخصی درمورد چگونگی علاقه‌مندی، تعامل و تاثیر فراگیران داشته باشند. آنها باید راهی برای ارزیابی تاثیر برنامه داشته و نوآور هم باشند. ✍️نویسنده: احسان زیورعالم •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2286 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻کرونا و چالش در نظام آموزش 🔹مدرسه نوین، دو کارویژه داره که یکی از آنها “جامعه پذیر کردن” و دیگری “آماده کردن برای شغل آینده” است. 🔹 تمامی متون درسی و برنامه‌ریزی‌های مدرسه بر همین اساس تنظیم می‌شوند. 🔹جامعه ما هم که دوره غربزدگی‌اش رو تجربه می‌کنه، تا حد زیادی تحت تأثیر همین موضوع است. ✍️نویسنده: دکتر مرتضی سعیدی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• # شغل 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2295 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻کرونا و چالش در نظام آموزش 🔹در حقیقت کار ویژه مدرسه در غرب این است که انسان‌هایش را برای زندگی در جامعه اش -جامعه اومانیستی سرمایه داری- آماده کند. 🔹این در حقیقت همان جامعه پذیری است، که در دروس علوم اجتماعی و علوم تجربی گنجانده می‌شود؛ و حتی آموزش مسائل جنسی در حیطه آموزش مدرسه رخ می‌دهد؛ یعنی همانی که تاحدی در ۲۰۳۰ دیدیم. 🔹البته انقلاب اسلامی توانست در این موضوع قدرت نمایی‌ای بکند و ۲۰۳۰ را از در بیرون بیندازد ولی باید به هوش بود که از پنجره نیاید. 🔹اگر منظور از هجرت از مدرسه این باشد که ما نباید برخی مسائل تربیتی را به مدرسه بسپاریم، مثل مسائل جنسی، این درست است. 🔹اما برای اینکه بقیه مسائل را از دست مدرسه بگیریم، باید مرجع تربیت را برای بقیه مسائل پیدا کرد که چه کسی متولی آن شود؟ 🔹 این مهم باید بر اساس الگوی انقلاب اسلامی برای تربیت باشد، که البته اگر قرار باشد از مدرسه گرفته شود در یک گزار چند ده ساله رخ می‌دهد و نه ناگهانی و آنی. 🔹این تقیید و تحدید مدرسه باید در یک سازوکار اجتماعی و تمدنی رخ دهد؛ و باید این سوال هم مطرح شود که آیا جامعه اسلامی مقدم است یا مدرسه اسلامی-مکتب انقلاب اسلامی-(در مقابل مدرسه غربی)؟ ✍️نویسنده: دکتر مرتضی سعیدی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2295 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net http://fekrat.net/2295
📋 🔻برای زدن ریشه تمدن اسلامی صفویه را می‌زنند 🔸ریشه این [اندیشه که عزاداری از دوره صفوی شروع شده] از کجاست؟ 🔸در تاریخ معاصر و تاریخ متاخر می‌بینیم تا قبل از مشروطه چنین ادعایی در تاریخ‌هایی که نوشته شده وجود نداشت. 🔸بعد به‌تدریج، چه در زمان قاجار و چه در زمان رضاشاه عده‌ای وجود رضاشاه را فرصت مغتنمی برای مقابله با دین برشمردند. 🔸بنابراین در جلسات برخی مورخان با او که اکثراً بزرگان صاحب‌نام مشروطه‌خواه سکولار بودند، چنین اداعی مطرح شد. ✍️نویسنده: دکتر علی‌اکبر ولایتی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2290 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻برای زدن ریشه تمدن اسلامی صفویه را می‌زنند 🔸باید گفت هویت تجدیدحیات یافته ایران را از صفویه داریم و تشکیل مجدد حکومتی به‌نام ایران از زمان صفویه است و تمامیت ارضی را از آن زمان مشاهده می‌کنیم. 🔸یعنی هیچ پادشاهی از پادشاهان ایران، از امرا و حکام، از بعد اسلام تا سال ۹۰۷ هجری قمری که سال تاجگذاری شاه‌اسماعیل بود، اصلا به‌نام ایران حکومت نمی‌کردند. 🔸ایران دوباره به‌خاطر صفویه ایران شد و جنبه ملی‌گرایی که همه به ایران عشق می‌ورزیم و وطن ماست و بدان افتخار می‌کنیم مطرح شد و لذا این سهم آنها در تجدیدحیات ملیت ایرانی است. 🔸این مساله دو رکن اساسی داشته که یکی هویت اسلامی، شیعی و اهل‌بیتی(ع) ایران بود که در بین مردم ما وجود داشت یعنی بعد از اسلام حکومت‌های متعددی روی کار آمدند مثل آل‌بویه، سربداران، سلجوقیان و… که تا حدودی به ارزش‌های شیعی ازجمله عزاداری احترام می‌گذاشتند. 🔸مبارزه با تحریف ملیت ایرانی را صفویه انجام دادند و از آن به بعد همه حکومت‌هایی که بعد از صفویه آمدند بر سر این سفره نشستند و این باز تعریف هویت ایرانی بود. ✍️نویسنده: دکتر علی‌اکبر ولایتی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2290 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net