📋#یادداشت
🔻شهید صدر، پایهگذار رویکردهای نوین در جریان علمی
🔸شهید صدر با دقت و ظرافت یک اندیشمند و پژوهشنده اجتماعی به طراحی و تدارک مفاهیم بنیادین در مسائل اجتماعی میپردازد.
🔸آنچه امتیاز و فضل تقدم ایشان نسبت به سایر اندیشمندان مسلمان در حوزه اجتماعی است، عمق معنایی مفاهیم است.
🔸به عبارتی، آنجا که از توازن اجتماعی، تعاون اجتماعی، عدالت اجتماعی، نظام اجتماعی و… سخن میگوید، گویی دست به غنیسازی این مفاهیم میزند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#شهید_صدر #علم #پژوهش
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2140
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻شهید صدر، پایهگذار رویکردهای نوین در جریان علمی
🔸شهیدصدر به عنوان یک عالم اسلامی ذوالفنون، پیوندی وثیق میان مبانی اصیل و ناب اسلامی با مسائل و موضوعات اجتماعی برقرار میکند.
🔸ایشان هیچ مفهوم و بحث اجتماعی را بدون ارجاع به پشتوانه قرآنی آن صورت نمیدهد و به همین سبب است که گامهای استواری در احصای نظریه اجتماعی قرآن پیموده.
🔸این امر موجبات اعتباربخشی یا اعتباریابی اندیشه اجتماعی ایشان را بهعنوان الگویی تراز برای اندیشه اجتماعی اسلامی فراهم میآورد.
🔸این در حالی است که قاطبه رویکردهای ایشان در موضوعات اجتماعی، ناظر به سطح «امت اسلامی» است؛ به بیانی، شهید صدر مسیری را در تدارک سازه اندیشه اجتماعی بر مبنای معرفتشناسی دینی اسلام بنیان میگذارد که وجه اشتراک مذاهب اسلامی است.
🔸میزان استقبال و ارجاع به اندیشههای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایشان در جغرافیای فرهنگی جهان اسلام، از مصر تا سوریه، پاکستان، ایران، عراق و… دال بر درجه اعتبار دینی اندیشه ایشان در میان جوامع اسلامی است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#شهید_صدر #علم #پژوهش
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2140
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻انقلاب اسلامی در تقابل با ایدههای علوم انسانی غربی
🔹انقلاب اسلامی نه تنها هرگز بر پایه علوم انسانی غربی شکل نگرفته است؛ بلکه درست در نقطه مقابل آنها و علیرغم تحلیلهای آنها مطرح شده است.
🔹امام خمینی (ره) در این باره می فرمایند: «ما معادله جهانی و معیارهای اجتماعی و سیاسی که تا به حال به واسطه آن تمام مسائل جهان سنجیده میشده است را شکستهایم.
🔹ما خود چارچوب جدیدی ساختهایم که در آن عدل را ملاک دفاع و ظلم را ملاک حمله گرفتهایم. از هر عادلی دفاع میکنیم و بر هر ظالمی میتازیم، حال شما اسمش را هر چه میخواهید بگذارید.»
✍️نویسنده: حجت الاسلام احمدحسین شریفی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#انقلاب #غرب #علوم_انسانی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2147
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻انقلاب اسلامی در تقابل با ایدههای علوم انسانی غربی
🔹انقلاب اسلامی موجب شد که دین در جایگاهی فرانهادی قرار گیرد.
🔹به تعبیر دیگر، انقلاب اسلامی، از جهت قانونی و مقبولیت مردمی، دین را در جایگاه اصلی خودش قرار داد؛ اقامه فردی و اجتماعی دین، رسالت اصلی پیامبران بوده است: لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ [تا مردم قیام به عدالت کنند] (حدید، ۲۵)
🔹مأموریت اصلی انقلاب و حکومتی که به نام دین و به نام اسلام برپا شده است، چیزی جز اقامه دین در کلیت آن نیست.
🔹علومی که نه تنها تناسبی با جهانبینی توحیدی و نظام ارزشی اسلام ندارند، که در بسیاری از توصیههای خود در تضاد و تعارض با اسلاماند، چطور میتوان با تکیه بر آنها دنبال تحقق اسلام در ابعاد مختلفی زیست اجتماعی بود؟ تکیه زدن بر چنین علومی همچون تکیه زدن بر باد است؛ نتیجهای جز فروافتادن و سقوط و انحطاط نخواهد داشت.
🔹به همین دلیل حاکمان اسلامی، حقیقتا اگر دنبال تحقق دین و عمل به آرمانهای اسلامی و انقلاب اسلامی هستند؛ چارهای جز حمایت از ایده «علوم انسانی اسلامی» ندارند؛ راه دیگری وجود ندارد.
✍️نویسنده: حجت الاسلام احمدحسین شریفی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#انقلاب #غرب #علوم_انسانی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2147
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻رسانهشناسی و سیر تطور رسانهها
🔸رسانهشناسی بهنوعی انسانشناسی، مردمشناسی و تاریخشناسی است.
🔸 به تعبیر دیگر رسانه چیزی جز برونریزی مافی الضمیر انسان نیست و رسانه کلام اوست.
🔸این همان مفهومی است که گویند: «رسانهها هر کدام امتداد یکی از اعضای انسانی هستند». لذا پیچیدگی رسانهها و ارتباطات امروزی بشر، نشان از تطور و پیچیدگی انسان امروزی است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#رسانه #انسان_شناسی #جامعه_شناسی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2165
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻رسانهشناسی و سیر تطور رسانهها
🔸دنیای انسانها به اندازهی گستره ارتباطی آنهاست و هر فرد به اندازه دامنه ارتباطات خود، دنیا را به شکلی معنا میکند.
🔸بنابراین انسان موجودی ارتباطی یعنی سراسر ربط است. اما معنا کردن این ربط و ارتباط سخت است؛ چون هیچ مابهازائی ندارد و ربط را نمیتوان در بیرون نشان داد در عین اینکه هر چه هست، مربوط است و این یک زاویه مهم در بررسی ارتباطات و رسانه میباشد که از آن عالَم و علوم را از این زاویه ببینیم.
🔸گر همه چیز ربط است، پس همه چیز رسانه است بنابراین تمام عالم رسانه و به تعبیر دینی، آیه است. در نتیجه گریزی از مطالعه ارتباطات نیست.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#رسانه #انسان_شناسی #جامعه_شناسی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2165
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🔊#فایل_صوتی
🔻نسبت دین و معنویت
▪️#قسمت_دوم
☑️ آیا معنویت برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟
🔹مجموعه سخنان حجت الاسلام دکتر #محمد_جعفری، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که از رادیو معارف پخش شده است.
@meshkatnoor
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #فلسفه_غرب #فلسفه_سکولار #معنویت #دین
🔺لینک قسمت اول:
https://eitaa.com/fekrat_net/2143
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
96052280733(1).mp3
7.17M
🔊#فایل_صوتی
🔻نسبت دین و معنویت
▪️#قسمت_دوم
☑️ آیا معنویت برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟
🔹مجموعه سخنان حجت الاسلام دکتر #محمد_جعفری، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که از رادیو معارف پخش شده است.
@meshkatnoor
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #فلسفه_غرب #فلسفه_سکولار #معنویت #دین
🔺لینک قسمت اول:
https://eitaa.com/fekrat_net/2143
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
21.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅#اختصاصی
🎬#ویدئوکلیپ
🔻شغل جدید سربازان خردسال
▪️قسمت اول
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فکرت #رسانه #شناخت #فرهنگ #سواد_رسانه
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🔰 گروه مطالعات راهبردی مجمع جهانی اهلبیت ‹علیهمالسلام› برگزار میکند:
💡 #نشست_علمی با موضوع:
🔘 «تحلیل مواجهه گروههای تندرو با شیعیان پاکستان، و راهبردهای مواجهه با آن، با تأکید بر حوادث محرم امسال»
🎙 ارائهدهنده: حجتالاسلام والمسلمین #محمدرضا_پیری
🗓 سهشنبه ۱ مهرماه ۱۳۹۹
⏰ ساعت ۱۰ صبح
🏢 بلوار جمهوری، روبروی مؤسسه امام خمینی ‹ره›، سالن جلسات مجمع جهانی اهلبیت ‹علیهمالسلام›
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✍️خلاصه سخنان (#سوزنچی) در #مناظره با #مهدی_نصیری
🔰مقدمه
با توجه به مشکلات روز، من #مساله_حجاب را مهمترین مساله امروز کشور نمیدانم؛ در عین حال، اهمیتش در ردیف یک مساله جزیی فقهی نیست:
#حجاب غیر از کارکرد اصلیاش، در جهان امروز وجهه نمادین هم پیدا کرده است؛ قرآن کریم میفرماید «بزرگداشت شعارهای دین خودش مایه تقوای قلب است (سوره حج، آيه۳۲). آیا ارزش پرچم یک کشور برای مردمش، فقط در حد قیمت پارچهاش است؟
✅الف. دلیل ضرورت وجود قانون حجاب در جمهوری اسلامی ایران
#قانون_حجاب، ناظر است به حضور زن در مقابل نامحرم، نه در حریم شخصی خود؛ یعنی برای نحوه حضور زن در مجامع عمومی است؛ پس سنخ این حکم، یک حکم اجتماعی است، نه صرفا مربوط به حریم خصوصی افراد.
حکومت همان طور که دغدغه مساله #سلامت_جسمی مردم (مثلا کرونا) را دارد، نسبت به #سلامت_معنوی مردم (از جمله عفت عمومی) هم باید حساس باشد. درجهای از پوشش و الزام به آن، در عرف بشر در جهان وجود دارد، که درجهی کمی هم نیست؛ بحث ما این است که محدوده قانونیِ آن را اسلام تعیین کند یا سلیقههای شخصی؟!
در جامعهای که عموم مردم مسلمانند، احکام اجتماعی اسلام باید در عرصه قوانین جدی گرفته شود [اصل چهارم قانون اساسی: کلیه قوانین و مقررات مدنی، جزایی، مالی، اقتصادی، اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیر اینها باید بر اساس موازین اسلامی باشد.]
به علاوه، یک کارکرد مهم قانون حجاب، تعیین مرز معین برای رعایت قانون در عرصه عفت عمومی است؛
درست است که حداقل ۷۰-۸۰ و بلکه ۹۰ درصد زنان جامعه ما عفیفاند و اگر قانون حجاب برداشته شود اغلب به نحو زنندهای پوشش خود را کنار نمیگذارند؛ اما آن ۱۰ درصد و حتی کمتری که بیعفتاند چطور؟! اگر برای حفظ عفت عمومی باید جلوی اینها را گرفت، با چه قانونی؟
با کنار گذاشتن حد و مرزی که خداوند برای رعایت پوشش معین کرده، همواره درباره اینکه چه حدی از عدم پوشش، خلاف عفت عمومی است مناقشه خواهد شد.
✅ب. اشکالات و مخالفتها با قانون حجاب؛ و پاسخ
همه اشکالات منطقیای که موجب مخالفت عدهای با قانون بودن حجاب میشود، ناظر به بد اجرا شدن قانون بوده، نه اصل الزام قانونی؛
اما:
🔹بد اجرا شدن، دلیل موجهی برای «اجرا نکردنِ» قانون نیست: مثلا، آیا اگر پلیس از قانون ممنوعیت عبور از چراغ قرمز سوءاستفاده کرد، باید عبور از چهارراهها کاملا دلبخواهی شود؟!
و
🔹بد اجرا شدن، ناشی از این است که با اینکه مساله حجاب از جنس #قانون_مدنی است، اما جامعه ما فقط #قانون_کیفری را به عنوان #قانون میشناسد!
مساله اصلی در #قانون_کیفری (مثلا قوانین مربوط به دزدی یا قتل)، تعیین مقدار مجازات و سپس مجازات کردن مجرم است.
اما مساله اصلی در #قانون_مدنی، تنظیم روابط افراد جامعه با یکدیگر است؛ مانند قوانین مربوط به معاملات ویا قوانین رانندگی؛ و البته مجازات، آخرین گام آن است. در این دسته از قوانین، نگاه اصلی به قانون، نگاه فرهنگی و اجتماعی است؛ البته حد و مرزها هم مشخص میگردد و اگر کسی تخطی کرد مجازات میشود.
💢 اشکالات و مخالفتهای منطقی همه به این برمیگردد که چرا میخواهید با زور افراد را محجبه کنید؟!
منظورشان این است که چرا با «قانون کیفری» میخواهید حجاب را مستقر کنید؟!
و از این جهت راست میگویند.
اما اشتباهشان این است که با اصل قانون بودن حجاب مخالفت میکنند؛ در حالی که سزاوار بود میگفتند: این قانون را به عنوان «قانون مدنی» ببینید و اجرا کنید؛ که الزام گام آخر آن است، نه از ابتدا تا انتهای آن.
✅ج. شرایط دست برداشتن حکومت از اجرای یک قانون
اگر واقعا اکثریت مردم در جامعهای با اجرای قانونی مخالفت کنند، هر حکومتی ناچار است در نحوه اجرای آن تجدیدنظر کند؛
اما عمل نکردن افراد، لزوما مخالفت با اصل قانون نیست. از مشاهده افرادی که حجاب شرعی صددرصدی را رعایت نمیکنند نمیتوان نتیجه گرفت آنها مخالف وجود اصل قانون حجاب، و طرفدار غیرالزامی شدن آن هستند؛ مانند این است که گفته شود افرادی که قوانین رانندگی را کامل رعایت نمیکنند، مخالف وجود قوانین رانندگی در جامعه، و طرفدار غیرالزامی شدن قوانین رانندگیاند؟!
همچنین تفاوت بسیار است بین #ناتوانی از اجرای برخی از قوانین (= به خاطر مشکلاتی فعلا نتوانیم یک قانونی را اجرا کنیم)، با #کنار_گذاشتن یک قانون (= به سلیقه خودمان ویا به خاطر عرف، احکام دین را اهم و مهم کرده، از ابتدا اجرای برخی قوانین را معلق کنیم)!
قوانین اسلام منظومهوار است؛ و خداوند است که مقدار واجبالالزام این منظومه را معین کرده است؛ ما حق نداریم به تشخیص سلیقهای خود، از قانون دانستن برخی از قوانین اجتماعی اسلام صرف نظر، و این منظومه را کم و زیاد کنیم؛ هرچند ممکن است که گاهی به خاطر شرایط پیرامونی نتوانیم یک قانون را اجرا کنیم.
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net