🔰تئوریسین عقلانیت انقلابی
✍️ رسول لطفی
📍آیت الله مصباح یزدی(حفظهالله) از چهرههای طراز علمی، اندیشمند متعهد و مبتکری که نقش بینظیری در تولید، تبیین و ترویج اندیشههای اسلامی دارد. جامعیت شخصیت ایشان موجب شده تا منزلت کمنظیری پیدا کند. تلاشهای عالمانه و اندیشمندانه ایشان، تداعیگر راه و رسم شهید مطهری(ره)، وجهه تشکیلاتی و کار جمعی ایشان یادآور منش شهید بهشتی(ره)، وارستگری اخلاقی و تهذیب رفتاری ایشان تجلیگر استاد فرزانه ایشان علامه طباطبایی(ره) و شاخصه عرفان اجتماعی سیاسی و فعالیتهای سیاسی و انقلابی ایشان نیز نشانگر تأثیرپذیری ایشان از تعالیم امام خمینی(ره) است.
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
[ادامه...]
🔸ایشان از همان سالهای ابتدای انقلاب در نقد اندیشههای التقالی#مارکسیستی و بعدها در نقد اندیشههای #لیبرالیستی نقش مهم و قابل توجهی را ایفا کردند. بر همین اساس جناحهای فکری التقاطی به پشتوانه قدرت سیاسی، ایشان را مورد هجمههای بسیاری قرار دادند. همچنین آیت الله مصباح یزدی از جمله افراد پیشرو در #اسلامیسازی_علوم_انسانی بوده و در موضوعات مختلف صاحبنظر بوده است.
🔹اما مهمتر از این کادرسازی و ساختارمند کردن پروژه اسلامیسازی علوم انسانی در موسسه در راه حق و بعدها #موسسه_امام_خمینی(ره) بوده است. تشکیلاتی بسیار مهم که علاوه بر تئوریپردازی در ساحت علوم انسانی، به تربیت شاگردان بسیاری پرداخته و از سویی تأثیرگذاری اجتماعی و سیاسی خوبی در جامعه ایجاد کرده است.
🔸تربیت کارشناسان متخصص در بخشهای مختلف علوم انسانی از جامعهشناسی، روانشناسی، تاریخ و حقوق و... تا فلسفه و کلام از دستاوردهای بسیار خوب این جریان مؤثر در بدنه فکری و علمی جامعه بوده است. بیش از دهها نشریه تخصصی علمی ـ پژوهشی و شش نشریه علمی ـ ترویجی به همراه پنج نشریه عمومی از دستاوردهای این موسسه علمی بوده است.
🔹نشریه «#فرهنگ_پویا» از جمله نشریات عمومی با سردبیری حجتالاسلام و المسلمين دکتر# سيداحمد_رهنمايى است که سعی کرده در حوزه #ژورنالیسم_اندیشه نیز پویا باشد. یکی دیگر از امتیازات پربرکت این ساختار، ایجاد یک سازه قوی فرهنگی، در حوزه پشتیبانی و ترویج عقبه تئوریک انقلاب اسلامی میباشد که همان #طرح_بزرگ_ولایت است که خود آن داستان مفصلی دارد. این هوشمندی ایشان امتیاز بالایی است که بسیاری از علماء و اندیشمندان اسلامی از آن غافل شدند و همین شد که #شهیدمطهری(ره) با همه بزرگیاش قائم به شخص او بود و مسیر او امتداد نیافت.
💢به راستی میتوان آیتالله #مصباح_یزدی را از جمله شخصیتهای نمونهای دانست که با بازخوانی زندگی و فعالیتهای اجتماعی ایشان به درستی میتوان عنوان کرد که علاوه بر اینکه ایشان طراح و تئوریسن #عقلانیت_انقلابی هستند، در زیست عملی خود نیز آنرا پیاده کردند؛ هرچند به دلایل متعددی که در این یادداشت مجالش نیست، متأسفانه روایتها و تصویرهای ناصحیحی از این شخصیت بزرگ در رسانهها ترویج شده است. همین بس که متأسفانه چهره علمی ایشان در لابه لای بازیهای سیاسی زمانه به خفا رفته است و درک درستی از ایشان ارائه نمیشود.
#عمار_انقلاب
#فقیه_فرهیخته
#تئوریسین_عقلانیت_انقلابی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻شرایط تمدنی و فرقه گرایی
🔹حالت مذهبی، حالتی علمی - فکری است و نیازمند فضایی است که در آن انسان به ارزش خود پی برد و به شیوه روشمندی بیندیشد و از هر گونه انفعال و افراط و تفریطی پرهیز نماید و ندای دانش و معرفت را لبیک گوید و به اوهام و خرافات روی نیاورد، و چشم به اهداف بلند مدت و سرمشق های والا و برتر داشته باشد و از خودخواهی ها و خودپرستی های خویش رهایی یابد و به دنبال غرایز و هواهای خود نباشد و دریچه های معرفت خود را باز گرداند، انسان متمدن، چنین انسانی است.
🔹ولی اگر چنین شرایط و فضایی وجود نداشت، می کوشد تا با وابستگی های فرقه ای و ابراز تعصب نسبت به مذهب خود و با پرخاشگری و تجاوز به حقوق پیروان مذاهب دیگر، وجود خود را اثبات کند.
🔹اما در تاریخ اسلام شاهد آنیم که پدیده مذهب گرایی بمثابه نتیجه طبیعی اجتهاد و آزادی اندیشه جلوه گر می شود و به عبارت دیگر به عنوان نتیجه طبیعی عناصر تمدن ساز اسلام مطرح می گردد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#تمدن #فرقه #فرقه_گرایی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻شرایط تمدنی و فرقه گرایی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#تمدن #فرقه #فرقه_گرایی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🔊#فایل_صوتی
🔻#درس_گفتار #علم #دینی
▪️#قسمت_چهارم
☑️ آیا معنویت برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟
🔹استاد شریفی در این درسگفتارها مطالبی منظم درباره تاریخ علم دینی، چیستی علم دینی، و دیدگاه های مختلف درباره علوم انسانی اسلامی و همچنین روش شناسی علوم انسانی اسلامی و مبانی علوم انسانی اسلامی بیان کرده اند و به مهمترین نقدهای مخالفان پاسخ داده اند.
کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #فلسفه_غرب #علوم_انسانی #فلسفه_سکولار #معنویت #دین
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat.net
علوم انسانی اسلامی ج ۴.mp3
22.72M
🔊#فایل_صوتی
🔻#درس_گفتار #علم #دینی
▪️#قسمت_چهارم
☑️ آیا معنویت برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟
🔹استاد شریفی در این درسگفتارها مطالبی منظم درباره تاریخ علم دینی، چیستی علم دینی، و دیدگاه های مختلف درباره علوم انسانی اسلامی و همچنین روش شناسی علوم انسانی اسلامی و مبانی علوم انسانی اسلامی بیان کرده اند و به مهمترین نقدهای مخالفان پاسخ داده اند.
کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #فلسفه_غرب #علوم_انسانی #فلسفه_سکولار #معنویت #دین
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat.net
✅#اختصاصی
🔊#درس_گفتار
🔻رسانه و جنگ نرم (قسمت اول)
💠 دکتر حمیدرضا حاتمی
🔘باهمکاری انجمن سواد رسانه قم
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فکرت #رسانه #شناخت #فرهنگ #سواد_رسانه
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
96.07.20 resane va jang narm.hatami 1.mp3
22.44M
✅#اختصاصی
🔊#درس_گفتار
🔻رسانه و جنگ نرم (قسمت اول)
💠 دکتر حمیدرضا حاتمی
🔘باهمکاری انجمن سواد رسانه قم
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فکرت #رسانه #شناخت #فرهنگ #سواد_رسانه
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📍 #اختصاصی
📰 #نشریه
✅ پیشنهاد دانلود
♦️دیدهبان اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
🔰موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
⏰ ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره دو) - 1442
🔻(شماره دوازدهم)
🔹دیدهبان اندیشه، رسالت خود را رصد میدان ژورنالیسم اندیشه در فضای مجازی میداند و سعی دارد تا با نگاه انتقادی به دیدگاهها و نظرات مطرح شده بپردازد تا علاوه بر آگاهیبخشی، زمینهساز ایجاد فضای انتقادی و گفتگو بین نخبگان و اهالی سخن و علم باشد. در این شماره که بخش دوم ویژه محرم امسال است، مباحث مطرح شده را در قالب پنج فصل «عاشورا و سیاست»، «روایتهای مختلف عاشورا»، «عاشورا، جامعه و تاریخ»، «عاشورا و مناسک» و «عاشورا و شریعتی» صورتبندی کردیم.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
دیدهبان شماره 12.pdf
12.01M
📍 #اختصاصی
📰 #نشریه
✅ پیشنهاد دانلود
♦️دیدهبان اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
🔰موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
⏰ ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره دو) - 1442
🔻(شماره دوازدهم)
🔹دیدهبان اندیشه، رسالت خود را رصد میدان ژورنالیسم اندیشه در فضای مجازی میداند و سعی دارد تا با نگاه انتقادی به دیدگاهها و نظرات مطرح شده بپردازد تا علاوه بر آگاهیبخشی، زمینهساز ایجاد فضای انتقادی و گفتگو بین نخبگان و اهالی سخن و علم باشد. در این شماره که بخش دوم ویژه محرم امسال است، مباحث مطرح شده را در قالب پنج فصل «عاشورا و سیاست»، «روایتهای مختلف عاشورا»، «عاشورا، جامعه و تاریخ»، «عاشورا و مناسک» و «عاشورا و شریعتی» صورتبندی کردیم.
لینک شماره یازدهم:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net/2571
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
فکرت
📍 #اختصاصی 📰 #نشریه ✅ پیشنهاد دانلود ♦️دیدهبان اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره دو) - 1442
بخش1/1
رسانه، نقش مهمی در مدیریت فکر و اندیشه جامعه دارد. در دنیای امروز، برای مستکبران مهم این است که فکر دیگران را مدیریت کنند تا منشا أثر باشند و دغدغه مصلحان الهی ان است که با ارتباط گرفتن با فطرت و عقل و طبیعت الهی انسانها، ا«ها را در این وادی حیرت، به عروه الوثقی حقیقت نزدیک کنند؛ برای این هر دو منظور، نیاز به عمومیسازی علم و رسانه است.
بر همین اساس ژورنالیسم دانش و فهم رسانه، نیازمند دقتنظر قشر فرهیخته و نخبگانی است. محرم امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیتهای ایجاد شده، رونق دیگری به فضای مجازی بخشید و مباحث و گفتگوهای بسیاری در حوزه تحلیل واقعه عاشورا و حیات و کلمات امام حسین(ع) را شاهد بودیم.
حجم بسیار مطالب که بیشتر آنها سخنرانیها و گفتگوهای صوتی بود، نظم و دستهبندی و تحلیل، بررسی و نقد این اندیشهها و استخراج محورهای کلی و اساسی جریانات مختلف فکری، انرژی و زمان زیادی را از تیم دیدهبان اندیشه گرفت و موجب شد با اندکی تأخیر این شماره منتشر گردد.
با این حال دیدهبان اندیشه، رسالت خود را رصد میدان ژورنالیسم اندیشه در فضای مجازی میداند و سعی دارد تا با نگاه انتقادی به دیدگاهها و نظرات مطرح شده بپردازد تا علاوه بر آگاهیبخشی، زمینهساز ایجاد فضای انتقادی و گفتگو بین نخبگان و اهالی سخن و علم باشد.
در این شماره که بخش دوم ویژه محرم امسال است، مباحث مطرح شده را در قالب پنج فصل «عاشورا و سیاست»، «روایتهای مختلف عاشورا»، «عاشورا، جامعه و تاریخ»، «عاشورا و مناسک» و «عاشورا و شریعتی» صورتبندی کردیم. به طور خاص بهدلیل گستردگی مطالب مطرح شده پیرامون اندیشه شریعتی و واقعه عاشورا، فصل آخر را به این موضوع اختصاص دادیم. علاوه بر این نیز به عنوان یک کار ویژه، مجموعه پانزده قسمتی «کربلا به روایت یزید» نیز پیادهسازی شد و در آخر نیز مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره دو) - 1442
بخش 2/1
1. تحلیل حرکت امام حسین(ع) و خوانشهای متعدد
یکی از مسائل مهم و کلیدی که امسال به طور مداوم در خلال بحثهای عاشورایی تکرار شده، تعیین ماهیت قیام عاشورا است. تحلیل نهضت حسینی و تأمل در ماهیت و ابعاد گوناگون این قیام در دستور کار جدی اساتید و نخبگان و روشفکران و سایر ژورنالیستهای اندیشه بوده است.
نهضت امام حسین(ع) به دلیل بنمایههای قوی و ظرفیت ژرفی که در دل خود دارد، تحلیل و تفسیر آن رخداد را پیچیده ساخته است و البته دشمنیهای تاریخی برخی به دلایل مختلف، موجب گشته تفسیرها و تأویلهای متعددی از آن صورت بگیرد.
در این بین، سهم زیادی از این مطالب مربوط به جریانهای فکری مدرن است. ژورنالیستهای متأثر از افکار لیبرالی و مارکسیستی، سعی دارند این نهضت را از نگاه متعالی و قدسی به ساحت زمینی و بشری با رویکرد به اصطلاح «تحلیل تاریخی» تقلیل دهند و تفسیری التقاطی از آن ارائه دهند.
از همین رو در تحلیلهایی که غالبا بدون توجه به تحلیل دقیق تاریخی و سخنان حضرت سیدالشهداء و بیشتر مبتنی بر ذهن تحلیلگر از حرکت امام حسین(ع) صورت گرفته، شاهد کلید واژههای مختلفی از جمله «قیام طبقاتی»، «انقلاب علیه سرمایهداری»، «خروج بر حکومت»، «جنبش اجتماعی»، «اعتراض مدنی یا سیاسی» و... هستیم؛ گرچه این کلمات در برخی موارد، در معانی دیگری هم به کار رفتهاند.
تکثر و تنوع تحلیلها به نوعی است که از سویی برخی مانند علی شریعتی و همراهان ایشان در نگاه شبه مارکسیستی معتقدند که امام حسین(ع) برای از بین بردن اختلافات طبقاتی و سرنگونی ساختار زر و زور و تزویر به میدان آمد تا حکومت ایدهآل خود را شکل بدهد و رنگ و بوی سیاسی ضد امپریالیستی به آن میدهند تا کسانی مانند عبدالکریم سروش و سروش دباغ و امثالهم که سعی دارند اساسا حرکت امام حسین(ع) را در قالب ادبیات عرفان سکولار و اخلاق فرادینی و مدرن سکولاریزه کرده و آن را به یک جنبش یا اعتراض اجتماعی تقلیل دهند.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
فکرت
ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره دو) - 1442 بخش 2/1 1. تحلیل
بخش 2/2
در این بین عدهای نیز سعی دارند با بهرهگیری از اصطلاحات، مفاهیم و ادبیات مدرن، تفسیری از واقعه عاشورا ارائه دهند.
از میلاد دخانچی که خود را نماینده چپ مسلمان میداند، عاشورا را با ادبیات مدرن تحلیل و سخن از دولت(state) اموی میکند تا امثال داوود فیرحی که با کلیدواژه «اصلاح» (reform) سعی دارند قیام امام حسین(ع) را به یک اصلاحات رفرمیستی متناظر با ادبیات لیبرال تقلیل دهند. البته که این اختلاف در باب انگیزههای قیام امام حسین(ع) نیز وجود دارد و هرکس متناسب با خاستگاه فکری خود (فارغ از واقعیتها) انگیزههای قیام حسینی(ع) را تأویل میکند؛ از استبداد و بیاعتنایی به جمهوریت گرفته تا عدم آزادی مردم و فساد و بیعدالتی و... تفاسیری است که از سوی روشنفکرنمایان معاصر در انگیزه حرکت امام حسین(ع) صورت میگیرد.
اما جریان فکری انقلاب اسلامی، مبتنی بر خوانش اصیل تاریخی، روایی و اجتماعی از عاشورا، نه تنها حرکت امام حسین(ع) را با ایدئولوژیهای مدرن و سکولار خوانش نمیکند؛ بلکه مفهوم اصیل «سیاست قدسی» را پایهریزی میکند و قیام عاشورا را نه یک پدیده خاص و استثنائی، بلکه در نظام جریان هدایت و راهبری تمام ائمه معصومین علیهمالسلام تفسیر میکند؛ بنابراین اساسا به مفهوم سیاسی عاشورا بهصورت متعالی و عمیق نظر میکند. نکته مهم در اینجا آن است که هرچند در اندیشه انقلابی، قیام امام حسین(ع) یک حرکت دینی ـ سیاسی محسوب میشود، اما سیاست مدرن را تحمیل تأئید نمیکند؛ بلکه یک سیاست قدسی همراه با معنویت عمیق دینی را در نهضت حسینی جستوجو میکند؛ همچنین معتقد است که نهضت حسینی(ع) به عنوان یکی از ارکان هویت تشیع، زمینهساز پایهریزی و تعمق اندیشه و تمدن اسلامی بوده است؛ بنابراین در تلاش است که از این واقعه، پیامی جامعهساز و تمدنی اقتباس کند.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره دو) - 1442
بخش 3/1:
2. الگوبرداری و عبرتآموزی از عاشورا برای امروز
قیام امام حسین(ع) به عنوان نیروی محرک و پیشران جریان تشیع، یک پدیده تاریخی صرف نبوده که در بخواهد در دل تاریخ مدفون شود، بلکه پیامآور ارزشها و اصولی است که برای نه فقط تشیع، بلکه بشریت راهگشاست. در تحلیلهایی که از واقعه عاشورا در رسانه و شبکههای مجازی بازنمایی میشود، یکی از مهمترین محورها در رابطه با همین مسأله بوده است که در سخنان استاد میرباقری تبیین شده است؛ همچنین وی هشدارهای جدی نسبت به سکولار شدن تحلیلهای مرتبط با عاشورا داده و سکولاریزاسیون این مفاهیم را مسبب انحراف و باژگونگی این قیام دانسته است.
سخنوران و نویسندگان دیگری نیز در پی کشف روشمند و متقن، از قیام عاشورا و مهمترین درس و پیام عاشورا برای امروز، بودهاند؛ در مقابل، البته برخی الگوگیری و به اصطلاح عبرتآموزی از این واقعه را به نوعی مصرف کردن روایت آن پدیده عنوان کردهاند، در حالی که این تحلیل در واقع نوعی انسداد از عبرت و فهم تاریخ و پیام عاشورا برای اعصار آن است. این بحث و نقد آن، به طور مفصل در بخش «کربلا به روایت یزید» از یاسر عرب پرداخته شده است.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
فکرت
ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره دو) - 1442 بخش 3/1: 2. الگوب
بخش 3/2:
در باب پیامهای مهم عاشورا برای امروز جامعه نیز، بین نویسندگان منورالفکر اختلافاتی دیده میشود؛ برخی همچون آقایان استادی و صحتی سردرودی، سعی میکنند تا از عاشورا درس مذاکره و گفتگو با دشمن بگیرند.
گروهی دیگر چون آقای زائری از عاشورا لزوم احترامگذاری به خواست مردم را الهام میگیرند، برخی همچون آقای نعیمی جورشری از عاشورا لزوم مبارزات طبقاتی را استخراج میکنند. به وضوح، این مدعیان، ذهن لیبرال و مارکسیست خود را بر عاشورا تحمیل میکنند؛ گرچه میتوانستند بهصورت روشمند و با توجه به مبانی پدیدآورندگان این قیام الهی، آن را تفسیر کنند؛ ولی مانند مشی تاریخی اعقاب خود، بدون امعان نظر به روشهای استاندارد فهم دین و با تحمیل عقاید ایدئولوژیک خود بر متن، تلاش میکنند که از واقعهای در خراسان، گردن زدنی در شوشتر را نتیجه بگیرند.
برخی از متفکران جریان عدالتخواهی نیز «عدالت اجتماعی» را ملاک و مبنا قرار میدهند و آقای پناهیان، با گذر از درس عدالت، نوعی مساوات خاص را تئوریزه میکند که در جای خود خواندنی است. گزارش مفصل از محتوای این تحلیلها در فصول مختلف این شماره آمده است.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره دو) - 1442
بخش 4/1:
3. نقد و بررسی مناسک عاشورایی
از محورهای مهم دیگری که امسال در اندیشه و تحلیلهای ژورنالیستها قرار گرفت، نقد و بررسی مناسک عاشورایی بود. غالب روشنفکران غربزده و مدعیان اصلاحگری، بهویژه مارکسیستها، همانطور که در گذشته نیز تلاش بر ندیدن و نفهمیدن فلسفه مناسک و عزاداری مردم خود داشتهاند، بر این مدعا پای فشردهاند که نهضت کربلا و مراسم عزاداری حسینی، نقشی جز تخدیر و افسون جوامع اسلامی ندارد!
در حالی که باید متذکر شد تربیت و تزکیه آحاد توده جامعه و بسیج کردن آنها حول یک محور وحدت بخش، برای حرکت و پویایی جامعه لازم و ضروری است. چه کسی میتواند منکر کارکردهای تاریخی و روحی و معنوی و حماسی مجالس عزاداری و گریه بر امام حسین (علیه السلام) در پدید آمدن این آثار فردی و اجتماعی گردد؟
مجالس عزاى امام حسين (عليه السلام) مجالس تفکر درباره یک حماسه بزرگ و تعمق روحی در آن و در نتیجه مجالسی برای تحول روحى و مركز تربيت و تزکیه نفس است. در اين مجالس مردمى كه با گريه بر مظلوميت امام حسين (عليه السلام) الگو بودن حضرت را در پنهانیترین لایههای وجود خود، تعمق میبخشند و به رفتارسازی اجتماعی مطابق الگوی برتر هستی میرسند و در واقع زمينه تطبيق اعمال و كردار خويش و همرنگى و سنخيت خود را با سيره علمی و عملى آن حضرت فراهم مىسازند.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
فکرت
ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره دو) - 1442 بخش 4/1: 3. نقد و
بخش 4/2:
ژورنالیستهایی مانند علی زمانیان و یاسر عرب بر نقد مناسک عزاداری تکیه کرده و معتقدند که این مناسک، نوعی مواجهه سطحی با واقعه عاشورا است.
از طرف دیگر ، افرادی چون سروش محلاتی، مظاهری و محمودی، سعی دارند تا مناسک را به پوستهای ظاهری تشبیه کنند که کارکردی جز سرگرم کردن توده مردم جامعه ندارد! حقیقتاً اینان باید در این پرسش نهچندان تازه اندکی بیندیشند که «اگر چنان است که شما میپندارید، پس چرا ظلمه و مستکبران تاریخ و فرزندان بی.بی.سی در عصر حاضر، علیه این مناسک چنین پای میفشرند؟» در این راستا یاسر عرب در برنامه تلویزیونی خود، حسام مظاهری در سخنرانیهای متعدد و میلاد دخانچی در یادداشت جنجالی خود، سعی کردند تا جمهوری اسلامی را متهم سازند که از این عزاداریهای عاشورایی، بهرهمندی سیاسی دارد؛ بیتوجه به آنکه امام خمینی (ره) فرمود: ما هرچه داریم، از محرم و صفر است.
اما در این بین، گروهی دیگر همچون انشاءالله رحمتی و عبدالحسین خسروپناه بر این مسأله تأکید میکنند که روح عاشورا در ضمن این مناسک قرار داشته و نمیتوان آنها را صرفاً پوسته ظاهری دین دانست. آنها، در تداوم خط حضرت باقرالعلوم (علیهالسلام)،مناسک و شعائر را دارای لایههای عمیق معنایی و معرفتی میدانند که با گسترش آنها در جامعه میتواند نتایج مفیدی را به بار بیاورد.
همچنین محمدرضا سنگری، نیز خط تحریف تاریخی قیام سیدالشهدا را مورد کنکاش قرار داده است.
شاید به وضوح و با دقت در این خطوط رسانهای و ژورنالیستی، بتوان درک کرد که ژورنالیسم انگلیسی درباره عاشورا، چرا تا چند سال قبل، از بدعتهایی چون قمهزنی و تیغزنی، ترویج میکرد و از طرفی اکنون که خط موافقان و مروجان قمهزنی در رسانههای انقلابی افشا شده است، تأکید بر خرافی بودن و بیوجه بودن مناسک پرمغز عاشورا دارد. هر دو گروه روشنفکرنمایان غربزده و متحجران، چون دو لبه قیچی، در مواجهه با اهداف متعالی این قیام ایستادهاند.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📋#یادداشت
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اقتصاد #اقتصاد_اسلامی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
📋#یادداشت 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• #اقتصاد #اقتصاد_اسلامی 📌آدرس کانال؛ 🆔@f
📋#یادداشت
🔻فلسفه اقتصاد اسلامی
🔸با توجه به نقایص دو روش اقتصادی لیبرال و سوسیال، عده ای به این فکر افتادند که راه میانه را پی بگیرند.
🔸در این روش میباید اقتصاد تا حدی آزاد باشد، اما منافع جامعه هم در نظر گرفته شود؛ دولت برای اقتصاد کلان برنامهریزی کند ولی در کارهای جزئی دخالت نکند، و از طرفی هم مالیاتهای مالیاتهای سنگینی از سرمایهداران بزرگ بگیرد تا به نفع طبقات محروم جامعه صرف کنند این نوع نظام که گاهی به نام سوسیالیسم دموکراسی نامیده میشود.
🔸 امروز در بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد این نظام هرچند امتیازاتی برای اقتصاد آزاد و اقتصاد سوسیالیسم دارد ولی بازهم بیاشکال نیست؛ برای اینکه در این سیستم هم سرمایهداران هستند؛ اما آزادی کامل ندارد و همه سود اقتصاد نصیب خود آنها نمیشود؛ ولی بههرحال برای افزایش سرمایه و افزایش سود از هر وسیلهای بهره میگیرند.
🔸در مقابل هر سه سیستمی که گفتیم، سیستم اقتصادی دیگری به نام سیستم اقتصاد اسلامی وجود دارد که ویژگیهای خاص خود را دارد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اقتصاد #اقتصاد_اسلامی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻جنجال سنت و مدرنیته
🎤سید مهدی ناظمی
🔹در کشور ما نسبت به طب سنتی یا نگاه افراطی وجود دارد یا تفریطی، در نگاه افراطی مسئولان و سردمداران پزشکی مدرن که نگاه مبتنی بر شواهد دارند معتقدند هر طبی غیر از طب جزئینگر و شواهد بنیاد طب نیست .
🔹در نگاه تفریطی اطبا سنتی هم میگویند که فقط طب سنتی قابل اعتماد است که البته در کشور ما طرفداران نگاه افراطی بیشتر است به طوری که من قاطعانه می گویم که اساتید طب سنتی هیچ استادی وجود ندارد که معتقد باشد پزشکی مدرن الکی و غیرمعتبر است.
🔹دلیل این اتفاق هم سرکوبی حدود یک قرن طب سنتی است و اینکه در این مدت خیلی از زیرشاخههای طب سنتی مثل علم نبض از بین رفته با اینکه جزو سختترین بخشهای طب سنتی است.
🔹به لحاظ علمی، افرادی که طب سنتی را خرافه میدانند خودشان را نماینده علم میدانند و هرچیزی غیر از خودشان را شبه علم میدانند و رویکردشان کاملاً مستبدانه است البته این نگاه امروزه منسوخ شده ولی از قدیم هنوز در خیلیها نهادینه شده است.
🔹وجه ایدئولوژیک، به جنبه سیاسی ماجرا برمیگردد، از نظر سیاسی طرفداران پزشکی مدرن معتقدند که باید تمامی مناسبات علمی کشور توسط نهادهای غیر ایرانی تصویب و تأیید بشود.
🔹 بر اساس این نگاه ما هیچگاه نمیتوانیم مستقل شویم و تصمیمگیری کنیم مثلاً در خصوص همین کرونا نگاهی مبنی بر اینکه فعالیتهای پژوهشی مستقل با نگاه به اقلیم کشور شکل بگیرد و نظام دارویی و سلامتی مبتنی بر این موارد تشکیل شود وجود ندارد در صورتیکه در کشوری مثل چین چنین اتفاقی رخ داد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#طب_سنتی #طب_جدید #طب_مدرن
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻چکيده و جمعبندي کتاب مشروطه اسلامي (زندگي و انديشه سياسي آخوند خراساني)
🔸براساس اين تفکيک، انديشه سياسي ثابت آخوند خراساني در زمينه شرايط حاکم، اعتقاد به مراتب چهارگانه طولي حاکميت معصوم(ع)، فقيه جامعالشرايط، شيعه عادل و مسلمان فاسق بود.
🔸در نتيجه در دوره غيبت معصوم(ع)، فقيه در عهدهدار شدن مسئوليت و وظيفه حکمراني، بر ديگران تقدم دارد.
🔸آخوند خراساني، با در نظر داشتن اين انديشه سياسي ثابت و نيز ديگر انديشههاي سياسي ثابت (همچون لزوم از ميان برداشتن و کم کردن ظلم حاکمان، تقابل با سلطه کفار، امربهمعروف و نهيازمنکر، و مشورت با مردم و مشارکت آنان در امر حکومت)، با ملاحظه محيط سياسي ايرانِ عصرِ مشروطيت، چنين تشخيص داد که امکان عملي حاکميت فقهاي جامعالشرايط در آن زمانه وجود ندارد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سیاست #اندیشه #الگوی_سیاسی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻فرهنگستان نتوانسته اهل علم را به خود جذب کند
🎤حسین مهدیزاده
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علم #اهل_علم #فرهنگستان
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻فرهنگستان نتوانسته اهل علم را به خود جذب کند
🎤حسین مهدیزاده
🔹اساسا استاد میرباقری و مکتب فرهنگستان امکان توسعهدهی دستوری به جامعهای که ظرفیت انگیزشی و سنجشی متناسب با یک مدل توسعه را نداشته باشند را قبول ندارند.
🔹فرهنگستان محور توسعه را رشد مشارکت انسانی در جهت خاص میداند، لذا نظریه توسعه بدون موتور اول در نهاد جامعه برای فرهنگستان منتفی است.
🔹از سوی دیگر هم اگر جامعهای که به خدا ایمان آورده، ظرفیت پیشرفت نداشته باشد، تاریخ از دست خدا خارج نمیشود تا بهدست شیطان و خداناباوران بیفتد که در جای خود این نیز باید در مبانی پیشرفت توضیح داده شود.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علم #اهل_علم #فرهنگستان
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net