eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙 ♦️،به مراتب مردمی تر از است. 🔷تفاوت های لیبرال دموکراسی با در گفتگو با 🔷دکترای جامعه‌شناسی از دانشگاه لیدز ، و استاد 🔻(بخش اول) 🔸اصل تفکیک توسط در کتاب روح القوانین نظریه پردازی و ابتدا در رایج شد. با توجه به شکل گرفتن ، ملت‌ها بعد از فروپاشی اقتدار در اروپا لازم بود ساختار جدیدی دولت را تنظیم کند. 🔸در طرح تفکیک قوا برای به جای قوانین قبلی من درآوردی کلیسا، دو مجلس در نظر گرفته شد. چرا دو مجلس؟ یکی برای قانون گذاری توسط و دیگری برای نظارت بر قوانین و حتی قانون‌گذاری توسط نمایندگان امنای مردم که زمین‌داران و سرمایه‌داران بودند. نامش در کشورهای مختلف سرمایه داری فرق می کرد، مثلا گذاشته بودند مجلس لردها، مجلس اعیان، مجلس اشراف و یا . به این ترتیب بر اساس امتیازات مالی، ساختار رسمی خود را یافت. 🔸امروز در در مدت شش ماه حق دارد قوانین مالی مصوب مجلس عوام را وتو کند. 🔸در اصل تفکیک قوا پذیرفته شد، اما به علت این‌که در «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ»(حجرات/13)، به جای حق وتو به ضوابط اسلامی داده شد. از این جهت ما دارای یک شد با که به جای مجلس اعیان، طبق ضوابط اسلامی و می‌باشد. 🔸در ، امنای مردم؛ و متقین هستند نه . 🖊 مصاحبه گیرنده: سید حسین امامی 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
🎙 ♦️،به مراتب مردمی تر از است. 🔶تفاوت های لیبرال دموکراسی با در گفتگو با 🔶دکترای جامعه‌شناسی از دانشگاه لیدز ، و استاد 🔻(بخش دوم و پایانی) 🔹 مسئول پاسداری از اسلامیت و قانونیت (قوانینی که می باید طبق اصل ۴ قانون اساسی بر اساس اسلام باشند) در سطح ستادی و ، به معنای اعم آن، است. 🔹با این توجه علاوه بر نظارت بر مصوب -اسلامی، برای پیشگیری از ورود کسانی که صلاحیت اسلامی و قانونی ندارند، به مناصب ستادی ، وظیفه ارزیابی داوطلبین پست‌های نمایندگی مجلس شورای اسلامی، و را برعهده دارد. 🔹از همین جا مخالفت‌های شخصی با شورای نگهبان شکل می گیرد. کسانی که داوطلب این مناصب هستند و مایل به ارزیابی خود نمی باشند به بهانه های مختلف به مخالفت با می پردازند. بر همین اساس به تصویب مجلس چهار نهاد رسمی موجود در کشور: ، ، و برای مستند کردن اطلاعات به دست آمده در مورد داوطلبین در نظر گرفته شده است، البته منابع دیگری هم مورد استفاده شورای نگهبان قرار می گیرد ولی در نهایت همه اطلاعات باید مستند باشد. پس کسانی که از این ضرب المثل که آن را که پاک است از محاسبه چه باک است، پیروی نمی‌کنند مخالف این بررسی ها هستند. 🔹گروه دیگری که با شورای نگهبان مخالفت می‌کنند کسانی هستند که در قالب نظریه به می‌نگرند. در داشتن هر عقیده ای آزاد است. از این جهت نظارت اسلامی بر عقیده داوطلبان با آن مکتب همراه نیست و این دسته از مخالفین عمدتاً انگ خطی بودن رفتار به کار می گیرند و نهایتاً نظام را به متهم می کنند. حال آنکه گفتیم رعایت ضوایط اسلامی نه به معنای بلکه به معنای رعایت ارزش ها و عقاید حاکم بر جامعه و فرهنگ ایرانیان است. 🔹مخالفت‌های این دسته دامنه‌اش به هم می رسد، زیرا نه تنها در بلکه در و نیز ایدیولوژی لیبرال سرمایه داری را پیروی می کنند و اندیشه های اسلامی را قابل اجرا نمی‌دانند. مخالف‌های ایشان با مصوبات قانونی شورای نگهبان و مخالفت با قوانین تصویبی ، موجب شد که (ره)، با اکراه اجازه تأسیس را بدهند. 🔹دسته سوم مخالفین شورای نگهبان، و هواداران آن است که می دانند قواعد و قوانین اسلامی وقتی در ساری و جاری شود و استقرار یابد کاشته های آنان در قرون اخیر در و منطقه بر باد خواهد رفت و انسان هائی ساخته خواهند شد که مانند بساط آنان را به هم خواهند ریخت. 👤مصاحبه گیرنده: سید حسین امامی 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 ♦️لزوم آگاهي و احساس مسئوليت در 🔷بيانية هيأت علميه با تأييدية درباره 🔸«اي ! حال قريب چند ماه به وقت انتخاب داريد. به شما گفتيم، ‌تنبيه نموديم، راه را از چاه شناسانديم، تا مِن بعد نگوييد غافل بوديم، اشتباه کرديم، تا آن‌که بعضي از جهّال، مقام منيع را مورد اشکال قرار دهند. 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 ♦️لزوم آگاهي و احساس مسئوليت در 🔷بيانية هيأت علميه با تأييدية خراساني درباره 🔸«اي ! حال قريب چند ماه به وقت انتخاب داريد. به شما گفتيم، ‌تنبيه نموديم، راه را از چاه شناسانديم، تا مِن بعد نگوييد غافل بوديم، اشتباه کرديم، تا آن‌که بعضي از جهّال، مقام منيع را مورد اشکال قرار دهند. 🔸هر چه بشود، به حسن يا سوء اختيار خود شماهاست. کسي تقصير ندارد. چشم‌هاي خود را باز کنيد، انتخاب مردمان صحيح نمائيد. که انشاء‌الله تعالي بر حسب غيرت مسلماني و حميّت ايراني خود همّت کنيد و مفاسدِ سابقه اين را اصلاح و اساب آسايش عامه را فراهم آريد». 🔸جملات فوق،‌ بخش پاياني بيانيه‌اي است که به امضاي «هيأت » و با تقريظ و تأييدية در شعبان 1329 (حدود چهار ماه قبل از وفات مشکوک آخوند) انتشار يافت. 🔸با فتح در اواخر جمادي‌الثاني 1327، اداره پايتخت به‌دست فاتحان، متشکل از قواي ، و افتاد. در اين زمان، وضعيت در تهران تغيير کرده بود و با کنار رفتن گروه مخالفِ ، دعواي و مستبد، جاي خود را به دعواي اعتدالی و داده بود. 🔸دو بزرگ ، آخوند‌ملامحمدکاظم خراساني و ، سعي داشتند با ارسال نامه‌ها و متعدد، ثبات و در برقرار گردد و مورد نظر آنها محقق شود. 🔸به تعبیر مرحوم نمایندگان به عنوان ثغات و با رعایت موازین شرعی و با نظارت در امور عرفیه ‎_گذاری می‌نمایند. 🔸در واقع بدین نحو آخوند پایۀ متین شرعی برای اکثریت و انتخابات قائل شده‎اند و و آن را به تبع هدفی که مد نظر اوست و آثاری که بر مجلس در مقابل بار می‎شود در کلیت، امری شرعی دانسته و یا مخالف موازین شرع نمی‎دانند، لذا در ادامۀ کار مجلس نیز اگر دیگران نتوانستند این راه را در جهت مد نظر به خوبی ادامه دهند، اشکال از تأسیس مجلس نیست، بلکه اشکال از بی‎کفایتی ادامه دهندگان است که بار‌ها نیز در ادامه مورد نکوهش و تذکر مراجع واقع شدند. 🔸مرحوم ایجاد مجلس را سبب احیاء حقوق طبیعی ملت یا «حقوق بشریه و ملیه و وطنیه» بر می‎شماردند. بنابر نظرات آخوند و سایر در باب مجلس ‎گذاری مشخص می‎شود که آن‌ها معتقد بوده‎اند، می‎تواند انسجام متدین را حفظ کند و از دست برد مستبدین به دور دارد. از این‎رو بار‌ها در بیانیه‎های خود نوشته‎اند: و موجب حفظ بیضۀ و حوزۀ مسلمین خواهد شد. 🖊 نویسنده: صدرا بصیرت 📌 : 🆔 https://eitaa.com/fekrat_net
🎤 ♦️صیانت از تا 🔷تفاوت های با مردم سالاری دینی در گفتگو با 📍دکترای از دانشگاه لیدز ، و استاد 🔸 از افراد انسانی تشکیل شده است. صرف کنار هم قرار گرفتن افراد، جامعه را نمی سازد. این افراد می باید به یکدیگر مرتبط شوند و با یکدیگر به هم کاری بپردازند تا به آنان اطلاق جامعه شود. دو زمینه برای تحقق هم کاری لازم است: هم فکری و هم دلی؛ یعنی وقتی عده ای با یکدیگر هم دل و هم فکر شدند می توانند با یکدیگر هم کاری کنند. هم دلی، هم فکری و طرح و نقشه هم کاری، جامعه را تشکیل می دهد. 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
🎤 ♦️صیانت از تا 🔷تفاوت های با مردم سالاری دینی در گفتگو با 📍دکترای از دانشگاه لیدز ، و استاد 🔸 از افراد انسانی تشکیل شده است. صرف کنار هم قرار گرفتن افراد، جامعه را نمی سازد. این افراد می باید به یکدیگر مرتبط شوند و با یکدیگر به هم کاری بپردازند تا به آنان اطلاق جامعه شود. دو زمینه برای تحقق هم کاری لازم است: هم فکری و هم دلی؛ یعنی وقتی عده ای با یکدیگر هم دل و هم فکر شدند می توانند با یکدیگر هم کاری کنند. هم دلی، هم فکری و طرح و نقشه هم کاری، جامعه را تشکیل می دهد. 🔸به عبارت دیگر آن دریافت‌های قلبی (باورها)، آن دریافت‌های عقلی و آن دریافت‌های رفتاری، که در جمعی به توافق می رسد، موجب هم دلی و هم فکری می شود و زمینه و طرح هم کاری را رقم میزند. به این مجموعه دریافت ها می گوئیم. حال اگر این فرهنگ مبتنی بر انسان‌گرایی و و دیگر توافقاتی که در معمول است ایجاد شود، شکل می‌گیرد و اگر توافقات براساس ارزش‌ها و اعتقادات و رفتارهای اسلامی باشد، تحقق می یابد. و شمارش آن نشان می دهد که چه تعداد به این توافق ها معتقدند. 🔸امروزه در نظام های جهان معمولاً مشارکت کنندگان در رأی‌گیری‌ها زیر ۵۰ درصد از واجدین شرایط است. فقط کشور از بین آنها متمایز است و معمولاً بالای ۵۰ درصد در انتخابات‌ها شرکت می کنند. در رأی مردم معمولا بالای ۶۰ درصد بوده است و سابقه ۹۸ درصد و بالغ بر ۸۰ در صد را هم به ثبت رسانده است. 🔸 نشانه ای از توافق آنان بر فرهنگ جاری در کشور می باشد. از این روست که همواره صرف شرکت در را ارج می نهند و مردم هم وظیفه شرعی خود می دانند که حتما در انتخابات شرکت کنند چون می دانند که رأی آنان به هر کس که باشد، نشانه رأی به فرهنگ اسلامی مورد توافق در است؛ یعنی به فرموده رأی به است. 👤 مصاحبه گیرنده: سید حسین امامی 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
🎤 ♦️ تک صدائی نتیجه نظارت استصوابی ؟ 🔶تفاوت های با در گفتگو با 📍دکترای از دانشگاه لیدز ، و استاد 🔹تفاوت لیبرال دموکراسی و مردم سالاری دینی را بررسی کردیم. گفتیم در لیبرال دموکراسی اصل بر عقیده است و حد آن را هم مالکیت تعیین می کند، اما در مردم سالاری دینی اصل بر حرکت بر اساس عقیده و های_اسلامی است. 📌 : 🆔 https://eitaa.com/fekrat_net
🎤 ♦️ تک صدائی نتیجه نظارت استصوابی ؟ 🔶تفاوت های با در گفتگو با 📍دکترای از دانشگاه لیدز ، و استاد 🔹تفاوت لیبرال دموکراسی و مردم سالاری دینی را بررسی کردیم. گفتیم در لیبرال دموکراسی اصل بر عقیده است و حد آن را هم مالکیت تعیین می کند، اما در مردم سالاری دینی اصل بر حرکت بر اساس عقیده و های_اسلامی است. 🔹اشکالی که مطرح کردید معمولاً از جانب کسانی مطرح می شود که از منظر رفتار را می نگرند. شورای نگهبان وظیفه دارد از اسلامیت ما دفاع کند و نگذارد غیراسلامی تصویب شود و کسانی که معتقد به نظام اسلامی نیستند، وارد ارکان اصلی نظام شوند. 🔹از دیدگاه لیبرال دموکراسی این طرز نگاه، انحصارگری است، زیرا شورای نگهبان فیلتر اسلامیت است. فقط طبق وظیفه ای که قانون بر دوش او گذاشته است باید اسلامیت از آن عبور کند. قانون نظارت استصوابی هم برای همین است که نتواند هر چیز غیر اسلامی را تصویب کند و یا جواز اشغال منصب‌های عالی کشور را برای کسانی که اسلامیِ نیستند، صادر کند. 🔹بنابراین از منظر لیبرال دموکراسی، انحصارگری شورای نگهبان درست است؛ به این علت که شورای نگهبان، نگهبان اسلامیت نظام است و وظیفه دارد از این نظر انحصارگری کند. این نهاد ضامن اسلامیت است. این همان کلمه ای است که حول محور اسلام، رمز پیروزی دانستند و است که را، بالاجمال و در کلیات، از سقوط به دره چپ و راست حفظ کرده است. 👤مصاحبه گیرنده: سید حسین امامی 📌: https://eitaa.com/fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 ♦️اطلاع‌نگاشت متحرک 📍اگر‌ در شرکت نکنیم... 🔹 : «هر کسی که کشور را دوست دارد، هر کسی که حل شدن مشکلات را دوست دارد، هر کسی که گردش صحیح را در کشور دوست دارد باید در شرکت کند؛ همه باید شرکت کنند.» ۱۳۹۸/۱۱/۱۶ 📌 : 🆔 https://eitaa.com/fekrat_net
🎤 #مصاحبه ♦️#نماینده_مجلس، کار و شأنی جز #قانون‌_گذاری نداشته باشد. 🔷راه های جلوگیری از سوء استفاده از قدرت #نمایندگان در گفتگو با دکتر #محمد_فنایی_اشکوری 1️⃣ یک #نماینده خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ 🔸وظیفۀ نماینده #مجلس قانون‏گذاری است. اولین ویژگی نماینده این است که باید دانش و اطلاعات کافی درباره قوانین #کشور، مسائل گوناگون #مملکت، مشکلات و چالش‏ها، راه حل‏ها و دورنما و تصویر روشنی از پیشرفت کشور و آینده آن داشته باشد. 📌 #کانال_فکرت : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
🎤 ♦️، کار و شأنی جز نداشته باشد. 🔷راه های جلوگیری از سوء استفاده از قدرت در گفتگو با دکتر 🔻(بخش اول) 1️⃣ یک خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ 🔸وظیفۀ نماینده قانون‏گذاری است. اولین ویژگی نماینده این است که باید دانش و اطلاعات کافی درباره قوانین ، مسائل گوناگون ، مشکلات و چالش‏ها، راه حل‏ها و دورنما و تصویر روشنی از پیشرفت کشور و آینده آن داشته باشد. 🔸علاوه بر این نماینده باید در یک حوزه از حوزه‏های مرتبط با اداره کشور تخصص داشته باشد، مانند ، ، و ، ، ، و مانند آن. 🔸ویژگی دیگر نماینده این است که باید تعهد، دلسوزی و شایستگی اخلاقی برای احراز این منصب مهم و تأثیرگذار داشته باشد. پیشینه فرد در مشاغل و مناصبی که داشته تا حدی می‏تواند نشان دهنده او باشد. اگر تعهد، اخلاق، معنویت و عشق به در نماینده نباشد نقشش در مجلس مثبت نخواهد بود و ضررش بسیار بیشتر از نفعش برای کشور خواهد بود. 🔸او باید شجاعت و قاطعیت ایستادن در مقابل مقامات و نهادهای متخلف را داشته باشد و ناهنجاری‌ها در اداره کشور را برنتابد. باید به گونه‏ای باشد که تهدید و تطمیع در او اثر نداشته باشد. 👤مصاحبه گیرنده: سید حسین امامی 📌 : 🆔 https://eitaa.com/fekrat_net