💠 #اربعين_کليمي:
🔅اي عزيز!
بعد از آنکه فرعون هلاک شد حق تعالي با کليمش(ع) بناي مواعده گذاشت،قوله:((و اذ فرقنا بکم البحر و فانجيناکم و اغرقنا آل فرعون و انتم تنظرون و اذ واعدنا موسي اربعين ليلة...)) (بقره،آيه 50و51)؛تا فرعون نفس را نکشتي از اربعين کليمي لوحي بر موسي روح لائح نخواهد شد.
📚 هزار و يک کلمه،کلمه 485،ص266.
______________________________________
🔰أقول:
((#التجلي و هو عبارة عن انكشاف الحقيقة بمقدار قابلية كل من حصل له التجلي...)) (آية الله قاضي رحمة الله،شرح دعاي سمات،ص67)؛پس تجلي حق بر عبد در گرو تعالي و تصاعد و تقرّب عبد به حق و ازاله ي موانع و ظلوميّت و جهوليّت نفس انساني و گذر از جسم و جسمانيات و مشتهيات نفساني و تزکيه و تصفيه است و تا پي به عزّ ربوبيّت و ذلّ عبوديت نبرده و اين اضافات که از آن تعبير به نوافل هم ميشود را مرتفع نکرده واصل به مقام قرب نوافل نخواهد شد لذا در پي تحصيل مشتهيات نفسانيست و او را عايدي از معارف نخواهد بود،چه بداند و چه نداند.اما اگر به قرب نوافل واصل شد((فلما جاء موسي لميقاتنا و کلّمه ربه)) اميد تجلي ذاتي از مشکات محمدي(ص) که مستدعي اندکاک جبل أنائيت و وصول به مقام قرب فرائض و اندکاک اراده ي تشريعيه و تکوينه است،برايش هست.
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
🔆 #فصوص_الحکم در بيان اکابر: 🔅 #صدر_الدين_قونوي: چون کتاب فصوص الحکم از نفيس ترين و گرانبهاترين کت
مقدمه.pdf
4.89M
📔 #فصوص_الحکم
⭕️تشريح مقدمه.
⭕️ هرگونه استفاده (حتي نگاه سطحي يا بازنشر يا...) از اين مطالب براي کسانيکه "عَن سببٍ حسن ظنّ به اولياي الهي ندارند" حرام شرعي است.
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
📔 #فصوص_الحکم ⭕️تشريح مقدمه. ⭕️ هرگونه استفاده (حتي نگاه سطحي يا بازنشر يا...) از اين مطالب براي ک
🔅در توضيحات و تحشيه آمده در اين وجيزه از کتابهاي:
1⃣شرح فصوص جندي.
2⃣شرح فصوص قيصري.
3⃣تعليقات امام خميني ره.
4⃣تعليقات سيد جلال الدين آشتياني ره.
5⃣کتاب فکوک.
6⃣کتاب ممد الهمم و تعليقات حضرت علامه حسن زاده حفظه اللّه.
و همچنين بعضي کتب اصلي ديگر که ذکر نام يک يک آنها به درازا ميکشد فراوان استفاده هايي شده است.
نکته:
در موارد متعددي نظر امام خميني ره با نظر محقق قيصري اختلاف و در بعضي موارد مخالف نظر وي است.که به اهم آنها اشاره شده است.
⭕️ظهور توهم ضعيف و قشري مسلکيه جريان #تفکيک و #اخباريگري در يوم الدين و تشابه سرگذشت معاندين و مستکبرين کنوني با قوم حضرت نوح(ع):
همينطور که هم اکنون ضعفا در عقل و ايمان،به اولياي مسلم الهي مانند حضرت علامه ي ذوالفنون حسن حسن زاده آملي حفظه اللّه تعالي کج دهني ميکنند و عده اي از همه جا بي خبر را همراه خود کرده اند؛در قيامت که يوم التجلي و يوم غلبه ي اسم باطن بر اسم ظاهر است،حقيقت ولايت و وجهه ي يلي الحقي امامان حقه ظهور و بروز ميکند و اينان بجهت ضعف ايمانشان توانايي قبول و پذيرش آنها را ندارند،همانطور که در دنيا فرمايش اکابر عرفا و بزرگان را کفر ميپنداشتند.و آن را انکار ميکردند و از پذيرش آن استيحاش داشتند.لذا امام اينان در ليله ي دنيا ساخته و پرداخته ي وهم و خيالشان است و در قيامت که مسمي به يوم است و وجهه ي باطن غالب بر وجهه ي ظاهر ميشود و حقايق ظهور ميکند،اينان با وهم و خيال و گمان خود مواجه ميشوند و اولياي الهي با امامان حقه الهيه عليهم السلام محشور.
🔅بحق ميتوان گفت تمام کسانيکه جهل خود را حمل بر نصوص دين ميکنند، مصداق بارز صدوا عن سبيل اللّه و مايه وهن مذهب حقه ي شيعه ميباشند گرچه جاهل قاصر حکم جاهل مقصر را ندارد و شايد با تسامح بتوان جهل مرکب را در عصر کنوني مصداق جاهل قاصر دانست نه مقصر.اما بحث کسانيکه حلقومشان جز به فحاشي و ناسزا باز نميشود جداست و مثال اينان،مثال سرگذشت قوم حضرت نوح(ع)است که فرمود:((...إني لکم نذير مبين)) و ((...ربّ إني دعوت قومي ليلا و نهارا)) اما در نهايت((فلم يزدهم دعايي إلا فرارا)) و به جاي استفاده از نبي،مدام او را انکار ميکردند تا جايي که فرمود((کلما دعوتهم لتغفر لهم جعلوا اصابعهم في آذانهم و استغشوا ثيابهم و اصّروا و استکبروا استکبارا)) و در نهايت سرگذشت اينان و تمام کسانيکه بجاي تمسک به حقيقت ولايت و سوار شدن بر کشتي ولايت آن را انکار کردند،غرق شدن در بحر ظلالات از مشتهيات دنيّ است،فتدبّر.
واللّه الهادي و المضلّ.
💢فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
🔆 #فصوص_الحکم در بيان اکابر: 🔅 #صدر_الدين_قونوي: چون کتاب فصوص الحکم از نفيس ترين و گرانبهاترين کت
متن و ترجمه فصوص الحکم ابن عربی.pdf
10.8M
📔متن و ترجمه کتاب #فصوص_الحکم.
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
🔸حضرات آيات مجتبي و مرتضي طهراني رحمهما اللّه عليهما.
🔹آيت اللّه مرتضي طهراني: بزرگترين چوبي که ما داريم ميخوريم،از بيسواديمون نسبت به دين و معارف ديني هست.
🆔 @felhekmat
#تشکيک_وجود #علامه_طباطبايي #نهاية_الحكمة
🔰إفادة:
علامه طباطبايي رضوان اللّه تعالي عليه مرحله ي دوازدهم کتاب شريف نهاية الحکمة را به عنوان:"في ما يتعلق بالواجب الوجود عزّ اسمه" معنون فرمود.و اسم در اصطلاح عرفان به معناي ذات به اعتبار تعيّن است.و هر متعيّن غير از نامتعيّن است پس مقام غيب الغيوبي و هو غير از اسماء و متعينات هست که حضرتش فرمود:((اسم اللّه غيره...))،(امام صادق ع،هزار و يک نکته،نکته479)؛لذا واجب در لسان حکمت متعاليه و صدرالمتالهين،مرتبه اي از مراتب هستي و اسمي از اسماء حق و مظهري از مظاهر اوست،نه هويت غيبيه که مطلق وجود است.به اين ترتيب تشکيک بين واجب و ممکن، بلامانع و بلکه همان مختار عرفاست که تشکيک را در مظاهر ميدانند نه در وجود،و واجب مظهري از مظاهر حق است؛لذا حضرتش(ره) در کلمه ي عزّ اسمه به اين معنا اشاره فرمود،پس اشکالات مربوط به وجود ذومراتبي وارد نميباشد و همچنين طبق اين قرائت،وجود ذومراتبي و تشکيک خاصي،نافي وجود ذومظاهري و تشکيک خاص الخاصي نميباشد،فتدبر.
#طرح_درس #فلسفه #تشکيک_وجود #تشکيک_ذومراتبي #تشکيک_ذومظاهري #علامه_طباطبايي #نهاية_الحكمة
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
در خصوص دلايل پذيرش #قطعنام_598. @felhekmat
💠تحميل #قطعنامه_598 از طرف تکنوکراتها و ليبرالهاي به ظاهر مسلمان و سفهايي که خود را مصلح ميپندارند،به امام امت(ره)و خسارت تفکر ليبرال براي اسلام و مسلمين:
🔸آنچه به نام جام زهر در جامعه مطرح است، در واقع پذیرش قطعنامه 598 می باشد؛ جام زهری که حضرت روح الله بعد از انتشار این نامه طبق سخنان حاج سید احمد آقای خمینی:
1⃣ خدا می داند بر خانه امام چه گذشت هیچکس جرئت نمی کرد خانه امام برود،پیش امام برود.بعد از پذیرش قطعنامه 598 چند روز امام درست نمی توانستند راه بروند.همه اش می گفتند: خدایا شکرت ما راضی هستیم به رضای تو.
2⃣ امام دیگر در جماران سخنرانی نکردند:
«توجه داشته باشید که باید دور سخن گفتن مرا ولو یک جمله دعا خط بکشید مجاری تنفس من بیمار است، و حالا هم که جنگ در کار نیست، زحمت به من ندهید از اینکه مثلاً خانواده شهدا و امثال آن بیایند و من دستی تکان دهم، مضایقه ندارم»(صحیفه امام ، ج 21 ، ص 171).
3⃣حاج عیسی(خادم امام خمینی) میگفت که امام تا دو روز بعد از پذیرش قطعنامه چیزی نخوردند و وقتی بعد از دو روز وارد اتاق شدم امام من را در بغل گرفت و یک ساعت گریه کرد و گفت حاج عیسی! شهدا به مقامی که بخواهند میرسند، جانبازان اجرشان را میگیرند، اسرا هم برمیگردند. اما من چه کار کنم؟!
4⃣مرحوم حجت الاسلام محمدرضا توسلی از مسئولان دفتر امام خمینی نیز در این رابطه میگوید: «بعد از آنکه امام(ره) قطعنامه را پذیرفتند و گفتند جام زهر را نوشیدم من دیگر خنده بر لب ایشان ندیدم.
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠تحميل #قطعنامه_598 از طرف تکنوکراتها و ليبرالهاي به ظاهر مسلمان و سفهايي که خود را مصلح ميپندارند،ب
🔰أقول:
1⃣فعل پاکان را قياس از خود مگير.به کرّات عرض شده که چون عرفا در کان تامه متباين با عامه هستند لذا به تبع در کان ناقصه هم بطور کلي متباين با عامه هستند.طبق اين مقدمه کوتاه حقيقت امر اين است که آنچه براي ولي خدا زهر است چه بسا براي عامه عين النضّاخ و احلي من العسل باشد!پس نميتوان زهر بودن قطعنامه را براي امام(ره) حمل بر هر علتي کرد،و از ظنّ خود هر تفسيري را بعنوان علت ارائه داد.قدر مسلم اين است که همانطور که عرض شد،هر امري که مرضي رضاي حق تعالي و قطب الاقطاب،حضرت وليعصر(عج)نباشد،مرضي ولي خدا هم نيست،زيرا در مقام قرب فرائض،قيد سالک(کان تامه)اندکاک در حق پيدا ميکند و اراده ي تشريعي و تکويني برايش نميماند لذا ذائقه ي حضرتش که مقيم اين مقام است مندک در اراده ي حق ميباشد،پس زهر بودن قطعنامه را حرفي ديگر است.
2⃣استاد زنجيرزن نقل فرمودند از يکي از اوليا خدا در قم(نام نياوردند):اگر اجازه ميدادند و جنگ سه سال ديگر ادامه ميافت حضرت(عج)ظهور ميفرمودند،(نقل به مضمون).
3⃣اشباه الرجالي که امام امت(ره)را مجبور به پذيرش #قطعنامه_598 کردند و ذائقه ي شيطانيشان که موجب عسل پنداشتن زهر شد و خنجري که به اسلام و مسلمين زدند و ميزنند و شيطاني بودنِ اصلِ تفکرِ ليبرال و... بحثي ديگر دارد،که اگر مقدمه اول و جايگاه ولي خدا فهم شود جايگاه اينان هم متقابلا فهم خواهد شد.
📋نکته:
قرب فرائض مقامي است که ميتوان براي امام(ره)بطور کاملا علمي و مستند قائل شد چه اينکه حضرتش(ره)داراي ولايت تکويني هم بود.
📋نکته:
مبارزه و عيان کردن نجاست و نحوست تفکر شيطاني #ليبرال،که دستور به اشاعه ي آن صريحِ متنِ پروتکل شماره ي دهم قبيله صهيون است،براي حفاظت از کيان اسلام،بر هر مجاهد و آزاده اي بقدر وسع و توانش لازم و واجب است،چه اينکه جنگ،جنگِ عقيده ها است.
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat