eitaa logo
فِي الحِکمَة
939 دنبال‌کننده
54 عکس
11 ویدیو
100 فایل
ملخّص و زبده نظريات و ملزومات مباني در ساحتهاي الهي و طاغوتي به انضمام مطالب گوناگونِ مستفاد از منابع مستند. وجود شريعت بي حقيقت و اقامت حقيقت بي شريعت محال ميباشد. نشر بدون درج منبع بقصد "تقرّب" در صورت "توانايي تبيين"،مجزي بل منجّز است. @Mohammadds
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸حضرات آيات مجتبي و مرتضي طهراني رحمهما اللّه عليهما. 🔹آيت اللّه مرتضي طهراني: بزرگترين چوبي که ما داريم ميخوريم،از بيسواديمون نسبت به دين و معارف ديني هست. 🆔 @felhekmat
🔰إفادة: علامه طباطبايي رضوان اللّه تعالي عليه مرحله ي دوازدهم کتاب شريف نهاية الحکمة را به عنوان:"في ما يتعلق بالواجب الوجود عزّ اسمه" معنون فرمود.و اسم در اصطلاح عرفان به معناي ذات به اعتبار تعيّن است.و هر متعيّن غير از نامتعيّن است پس مقام غيب الغيوبي و هو غير از اسماء و متعينات هست که حضرتش فرمود:((اسم اللّه غيره...))،(امام صادق ع،هزار و يک نکته،نکته479)؛لذا واجب در لسان حکمت متعاليه و صدرالمتالهين،مرتبه اي از مراتب هستي و اسمي از اسماء حق و مظهري از مظاهر اوست،نه هويت غيبيه که مطلق وجود است.به اين ترتيب تشکيک بين واجب و ممکن، بلامانع و بلکه همان مختار عرفاست که تشکيک را در مظاهر ميدانند نه در وجود،و واجب مظهري از مظاهر حق است؛لذا حضرتش(ره) در کلمه ي عزّ اسمه به اين معنا اشاره فرمود،پس اشکالات مربوط به وجود ذومراتبي وارد نميباشد و همچنين طبق اين قرائت،وجود ذومراتبي و تشکيک خاصي،نافي وجود ذومظاهري و تشکيک خاص الخاصي نميباشد،فتدبر. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
در خصوص دلايل پذيرش #قطعنام_598. @felhekmat
💠تحميل از طرف تکنوکراتها و ليبرالهاي به ظاهر مسلمان و سفهايي که خود را مصلح ميپندارند،به امام امت(ره)و خسارت تفکر ليبرال براي اسلام و مسلمين: 🔸آنچه به نام جام زهر در جامعه مطرح است، در واقع پذیرش قطعنامه 598 می باشد؛ جام زهری که حضرت روح الله بعد از انتشار این نامه طبق سخنان حاج سید احمد آقای خمینی: 1⃣ خدا می داند بر خانه امام چه گذشت هیچکس جرئت نمی کرد خانه امام برود،پیش امام برود.بعد از پذیرش قطعنامه 598 چند روز امام درست نمی توانستند راه بروند.همه اش می گفتند: خدایا شکرت ما راضی هستیم به رضای تو. 2⃣ امام دیگر در جماران سخنرانی نکردند: «توجه داشته باشید که باید دور سخن گفتن مرا ولو یک جمله دعا خط بکشید مجاری تنفس من بیمار است، و حالا هم که جنگ در کار نیست، زحمت به من ندهید از اینکه مثلاً خانواده شهدا و امثال آن بیایند و من دستی تکان دهم، مضایقه ندارم»(صحیفه امام ، ج 21 ، ص 171). 3⃣حاج عیسی(خادم امام خمینی) می‌گفت که امام تا دو روز بعد از پذیرش قطعنامه چیزی نخوردند و وقتی بعد از دو روز وارد اتاق شدم امام من را در بغل گرفت و یک ساعت گریه کرد و گفت حاج عیسی! شهدا به مقامی که بخواهند می‌رسند، جانبازان اجرشان را می‌گیرند، اسرا هم برمی‌گردند. اما من چه کار کنم؟! 4⃣مرحوم حجت الاسلام محمدرضا توسلی از مسئولان دفتر امام خمینی نیز در این رابطه می‌گوید: «بعد از آنکه امام(ره) قطعنامه را پذیرفتند و گفتند جام زهر را نوشیدم من دیگر خنده بر لب ایشان ندیدم. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠تحميل #قطعنامه_598 از طرف تکنوکراتها و ليبرالهاي به ظاهر مسلمان و سفهايي که خود را مصلح ميپندارند،ب
🔰أقول: 1⃣فعل پاکان را قياس از خود مگير.به کرّات عرض شده که چون عرفا در کان تامه متباين با عامه هستند لذا به تبع در کان ناقصه هم بطور کلي متباين با عامه هستند.طبق اين مقدمه کوتاه حقيقت امر اين است که آنچه براي ولي خدا زهر است چه بسا براي عامه عين النضّاخ و احلي من العسل باشد!پس نميتوان زهر بودن قطعنامه را براي امام(ره) حمل بر هر علتي کرد،و از ظنّ خود هر تفسيري را بعنوان علت ارائه داد.قدر مسلم اين است که همانطور که عرض شد،هر امري که مرضي رضاي حق تعالي و قطب الاقطاب،حضرت وليعصر(عج)نباشد،مرضي ولي خدا هم نيست،زيرا در مقام قرب فرائض،قيد سالک(کان تامه)اندکاک در حق پيدا ميکند و اراده ي تشريعي و تکويني برايش نميماند لذا ذائقه ي حضرتش که مقيم اين مقام است مندک در اراده ي حق ميباشد،پس زهر بودن قطعنامه را حرفي ديگر است. 2⃣استاد زنجيرزن نقل فرمودند از يکي از اوليا خدا در قم(نام نياوردند):اگر اجازه ميدادند و جنگ سه سال ديگر ادامه ميافت حضرت(عج)ظهور ميفرمودند،(نقل به مضمون). 3⃣اشباه الرجالي که امام امت(ره)را مجبور به پذيرش کردند و ذائقه ي شيطانيشان که موجب عسل پنداشتن زهر شد و خنجري که به اسلام و مسلمين زدند و ميزنند و شيطاني بودنِ اصلِ تفکرِ ليبرال و... بحثي ديگر دارد،که اگر مقدمه اول و جايگاه ولي خدا فهم شود جايگاه اينان هم متقابلا فهم خواهد شد. 📋نکته: قرب فرائض مقامي است که ميتوان براي امام(ره)بطور کاملا علمي و مستند قائل شد چه اينکه حضرتش(ره)داراي ولايت تکويني هم بود. 📋نکته: مبارزه و عيان کردن نجاست و نحوست تفکر شيطاني ،که دستور به اشاعه ي آن صريحِ متنِ پروتکل شماره ي دهم قبيله صهيون است،براي حفاظت از کيان اسلام،بر هر مجاهد و آزاده اي بقدر وسع و توانش لازم و واجب است،چه اينکه جنگ،جنگِ عقيده ها است. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠جايگاه سلام اللّه به بيان عرفاني: 🔸 سلام الله علیها است: اگر شیعه خلّص امیرالمومنین علیه السلام بخواهد به مقام منیع واصل شود و اتحاد وجودی با حضراتشان حاصل نماید بایستی از این ورود نماید. با اینکه شیعه مخلص علی علیه السلام دارای مرتبه ای است که هنگامه تجلی[اين مرتبه]بر جبل طور موسویه،در حد طاقت حضرت موسی صلوات الله علیه و علی نبینا نبود؛ولیکن[شيعه مخلص]برای وصول به حریم ولایت،به شفاعت سلام الله علیها محتاج است.و به همین جهت است که شهر قم،حرم اهل بیت تلقی شده است و حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند: (تدخل بشفاعتها شیعتی الجنه باجمعهم). در جنت،تمامی شیعیان برای وصول به حریم ولایت،محتاج شفاعت سلام الله علیها هستند.زیرا کأنّه ایشان تالی تلو اهل بیت عصمت و طهارت است. "هی عرش الابرار و فرش ائمه الاطهار" سلام الله علیها،جمع اطوار و مراتب وجودی انبیاء است.فلذا در زیارت نامه ایشان(که به انشاء حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام است)به جملگی انبیاء اولو العزم در مرآت وجودی حضرتش سلام داده می شود. البته این سلام ها بر جمله مومنین و مومنات صادق است.ولیکن به حمل رقیقت.بدین بیان که مومنین و مومنات، رقیقه وجودی انبیاء محسوب میشوند ولیکن برای ایشان به حمل حقیقت است،زیرا ایشان حقیقت انبیاست؛و انبیاء رقیقه وجودی ایشان اند الّا خاتم الانبیاء صلوات الله علیه. ! ( زيد عزه) 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir
🌸🌺🌸🌺🌸🌺 🌸🌺🌸🌺🌸 🌸🌺🌸🌺 🌸🌺🌸 🌸🌺 🌸 💠صلوات بر : 🔸بسم اللّه الرحمن الرحيم. صلوات اللّه و ملائكته و حملة عرشه و جميع خلقه من الارض و السمائه علي سرّ الالهي و الرّائي للحقائق كما هي،النور اللاهوتي و الانسان الجبروتي و الاصل الملكوتي و العالِم الناسوتي،مصداق العلم المطلق و الشاهد الغيبي المحقق،روح الارواح،حيوة الاشباح،هندسة المَوجود،التيّار في النشآت الوجود،كهف النفوس القدسيه،غوث الاقطاب الإنسيه،الحجة القاطعة الرّبانيه،محقق الحقائق الامكانيه،ازل الابديات و ابد الازليات،الكنز الغيبي و الكتاب اللاريبي،قرآن المجملات الاحديه،فرقان المفصلات الواحديه،ام الوَري،بدر الدّجي،عليّ بن موسي الرّضا،عليه و علي آبائه الصلوة و السلام. ع 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠جايگاه #حضرت_معصومه سلام اللّه به بيان عرفاني: 🔸 #حضرت_معصومه سلام الله علیها #باب_ولایت است: اگر
🔰أقول: 1⃣مقام و مرتبه ي شيعه ي مخلَص مولي امير الملت و الدين مقام است،و اين مقام مخصوص امت محمدي(ص) است که ((...و خرّ موسي صقعا...)) اشاره به عدم قابليت دارد،چه اينکه بين عطاياي الهي و قوابل مناسبت است. 2⃣جمع غير از مجموع است،اولي ناظر به اندماج و دومي ناظر به اندراج است؛جمع زبده و عصاره است. 3⃣براي انبياء و اولياء عليهم السلام مراتبي است.حقيقت غير مجعوله هر يک و عين ثابت و اسم حاکم بر هر است که متعلق اراده ي الهي واقع ميشود،قوله تعالي:((اللّه اعلم حيث يجعل رسالته)) متعلق علم الهي و حيثيت،ناگزير از ثبوت هست،و اسماء را مراتبي است ، لذا و هم مراتبي دارند: 1)محدّث:آنکه به او خبر ميرسد و الهام ميگيرد. 2)نبيّ:آنکه به او خبر ميرسد و الهام ميگيرد و مامور به رساندن است و ممکن است صاحب کتاب نباشد. 3)رسول:آنکه خبر ميگيرد و بايد خبر را برساند و صاحب کتاب نيز هست. 4)اولوالعزم:تکليفي سنگين تر از رسول دارد که امام است. 5)ختم:عصاره ي همه ي آنچه گفته شد. فرمود حضرتش(س)نه رقيقه بلکه حقيقت تمام انبياء است،الا خاتمهم(ص). پس به استمداد اين سياهه نيک بنگر جايگاه والايش را که فرمود:(). 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠 : 🔸انحصار مقامات در ده مقام به جهت آن است كه سير انسان به سوى حقّ[هر چند با استعانت از ظاهر]با باطن انجام می گیرد و مراتب باطن ها[به حسب وجود شش و به حسب سلوک چهارتاست که جمعا]ده تاست پس مقامات نیز[به حسب طی باطن ها]ده تا خواهند بود: 🔸مراتب غيوب باطن به حسب وجود: 1⃣غيب قوا. 2⃣غيب نفس. 3⃣غيب قلب. 4⃣غيب عقل. 5⃣غيب روح. 6⃣غيب الغيوب كه غيب ذات احديت است. 🔸غیب به حسب سلوک(غیب سلوکی) چهار تاست: 1⃣نفس لوّامه. 2⃣نفس مطمئنه (این دو قبل از مقام قلب است). 3⃣سرّ (قبل از مقام روح). 4⃣خفی (قبل از غیب الغیوب). 🔸به ترتیب چنین می شود: 1)غیب قوا.(وجودي) 2) غیب نفس.(وجودي) 3) غیب نفس لوّامه.(سلوکي) 4) غیب نفس مطمئنه.(سلوکي) 5) غیب قلب.(وجودي) 6) غیب عقل.(وجودي) 7) غیب سرّ.(سلوکي) 8) غیب روح.(وجودي) 9) غیب خفی.(سلوکي) 10) غیب الغیوب.(وجودي) 🔸غیب وجودی غیبی است که در عالم وجود هست چه سلوکی داشته باشیم یا نداشته باشیم.و غیب سلوکی غیبی است که در سلوک و به حسب سير و ترقّى حاصل مىشود.که براى نفس پایین تر از مقام قلب دو مرتبه است به نام «لوامّه» و «مطمئنّه» و براى قلب بالاتر از مقام عقل و پایین تر از مقام روح مرتبهاى است که آن سرّ نامیده مىشود و هنگام ترقي قلب به مقام روح در تجرد و صفا (مقام سرّ) حاصل می شود و براى روح در هنگام ترقی اش به مقام وحدت مرتبهاى است که «خفىّ»نامیده می شود. 📚ترجمه وشرح منازل السائرین،نیکنام عربشاهي،ص32. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat