eitaa logo
فِي الحِکمَة
939 دنبال‌کننده
54 عکس
11 ویدیو
100 فایل
ملخّص و زبده نظريات و ملزومات مباني در ساحتهاي الهي و طاغوتي به انضمام مطالب گوناگونِ مستفاد از منابع مستند. وجود شريعت بي حقيقت و اقامت حقيقت بي شريعت محال ميباشد. نشر بدون درج منبع بقصد "تقرّب" در صورت "توانايي تبيين"،مجزي بل منجّز است. @Mohammadds
مشاهده در ایتا
دانلود
فِي الحِکمَة
💠دريافتي از #فصّ_يوسفي ع: 🔹نازل مِنَ السّماء و صاعد الي السّماء، عابر از #مثال_مقيد هست؛ فوجب انبسا
💠دستور العملی از علامه طباطبایی در نفی خواطر و منوّر شدن خيال: 🔹و اگر مىخواهى درستى سخن ما را بيازمايى: 1️⃣مكان خلوتى را انتخاب كن كه هيچ مشغولكنندهاى از قبيل نور و صدا و اثاث منزل و غيره در آنجا نباشد، سپس طورى بنشين كه مشغول به كارى نشوى و حواست پرت نگردد 2️⃣ و چشمانت را بسته نگهدارى، 3️⃣آنگاه صورتى را مثلًا صورت ((ا)) را در خيال خود مجسم نمايى كه كاملًا توجّهات به آن معطوف گردد و هشيار باشى كه هيچ صورت خيالى وارد محوطه صورت ((ا)) نشود؛ 🔹پس در اين هنگام كه ابتداى كار است در مىيابى كه صورتهاى خيالى ديگر مزاحم تو شده و ذهن تو را مىخواهند تاريك و مشوّش نمايند، صورتهايى كه بسيارى از آنها قابل تشخيص و شناسايى از يكديگر نيست، صورتهايى كه از افكار روزانه و شبانه و مقاصد و خواستههاى توست، حتّى اين افكار چه بسا درباره اين باشد كه يك ساعت بعد از بيدارى در فلان جا خواهى بود يا با فلان شخص ملاقات خواهى كرد يافلان عمل را انجام خواهى داد؛ اين در حالى است كه تو در خيال خود فقط به صورت ((ا)) نظر دارى و به آن توجه مىكنى و اين تشويش ذهن مدّتى با تو خواهد بود و تداوم خواهد داشت. 🔹پس اگر چند روزى به تخليه و پاكسازى اين خيالات مزاحم اقدام نمايى، بعد از مدّتى مشاهده مىكنى كه آن خيالات و خواطر رو به كاهش گذاشته و هر روز كم مىشود و نيز نورانى مىگردد تا اينكه احساس مىكنى هر چه به دل و ذهن تو خطور مىكند، چنان روشن است كه گويا آن را با چشم حسّ خود مشاهده مىكنى آنگاه اين خواطر به طور تدريجى روز به روز كمتر مىشود تا اينكه هيچ صورتى با صورت ((ا)) باقى نمىماند. اين مطلب را خوب تحويل بگير! 📚طريق عرفان(ترجمه رساله الولايه)،ص110. ______________________________________ 🔰 اقول: عمل به اين دستور و دستورات مشابه بدون رعايت شروط و ايجاد صلاحيت مشکلات و خطراتِ قطعي را در پي خواهد داشت. حداقل محذوري که براي عملِ خودسرانه به اين دستور و ديگر دستوراتِ مشابه هست اينکه فرد ناخواسته بابِ ارتباط با اشباح و اشيايي را باز ميکند که نظاره به آنها براي انسانهاي عادي بسي وحشتناک و اضطراب آور است تا جايي که امکان به خطر افتادنِ سلامتي شخص يا مجنون شدنِ وي هست. بعنوان مثالي دورا دور حال کسي که بدون رعايت شروط به اينگونه امور اقدام ميکند مثل کسي است که بدون ورزش و تمرينِ صحيحِ زير نظر استاد و مربي انواع و اقسام داروها را تناول و استعمال و تزريق ميکند تا جسمش تنومند شود و حال اينکه خود را بيمار و هلاک ميکند نه تنومند. بله! گلاويز شدن با بلياتِ اين راه مردي سر سپرده و جان بر کف ميخواهد و اين راه شيوه ي مردانِ بلاکش هست. افراد عادي و عموم مردم را هم هيچ خبر از بلياتِ اين راه نيست. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠دلائل افضلیت سمع بر بصر: 1) زائل شدن عقل با زائل شدن سمع مقارن است نه بصر؛ چنانکه خدای سبحان می فرمایند: ((افانت تسمع الصم و لو کانوا یعقلون))[یونس/42] آیا تو کران را می شنوانی و لو اندیشه نکنند؟ 2) شنوائی با قلب قرین شده و مراد از فلب همان عقل است، ((ان فی ذلک لذکری لمن کان له قلب او القی السمع)) همانا این یادآوری برای کسی است که دارای دل است یا گوش شنوا داشته باشد. 3) سمع شرط نبوت است برخلاف بصر، فلذا خداوند پیامبر کری نفرستاده است در حالی که در بین انبیاء کسانی بودند که به نابینائی مبتلا بودند، مانند حضرت یعقوب(ع). 4) به وسیله گوش نتائج عقول به همدیگر انتقال داده می شود. 5) سمع سبب استکمال عقل است در حالی که بصر تنها بر محسوسات واقف است. 6) سمع در جهات ششگانه کار می کند، بصر فقط روبرو را می بیند. 7) وقتی سمع از بین برود نطق هم از بین می رود، در حالی که اگر بصر از بین برود نطق از بین نمی رود. 8) سمع مثل عقل علت خلاصی از سعیر است، ((لو لنّا نسمع او نعقل ما کنّا من اصحاب السعیر)) [ملک/10] 9) مفرد بودن دلیل بر احاطه دارد ((ختم الله علی قلوبهم و علی سمعهم و علی ابصارهم.)) 📚ترجمه و شرح عیون مسائل النفس،نیکنام عربشاهی،ص171. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
⚜((...قد علم کلّ اناس مشربهم...))⚜ 🔸 انبياء بواسطه تجليات حق متعال( و هو قسمان:الاول تجلي بر فيض اق
⚜...و بالنجم هم يهتدون...⚜ 🔹همانطور که بواسطه ي نجومِ ظاهري سلوک ظاهري ميسر است؛ سلوک باطني هم بي نياز از نجم نيست که و بالنجم هم يهتدون، و نجم باطني برهان رباني است که از سماء عقل ميدرخشد و سالک راه را بقوت آن ميپيمايد تا با رجل باطن و قدمِ سلوک که محفوف به سراء و ضراء است ايوبي مشرب رکض نمايد و بعد از قرب به بارگاه قدس و انس با آن به آب حقيقي برسد((ارکض برجلک هذا مغتسل بارد و شراب))که هم مغتسل است و هم بارد و هم شراب. و اين آب باطني هم شوينده ي تنافر ظاهري است و هم از بين برنده ي امراض و اغيار باطني از جان سالک. بعد از اينکه اين ماء از غيب ظهور کرد، سالک محيي ميشود که ((و جعلنا من الماء کل شي حي)) اما اين حياتِ لاحق با حيات سابق متفاوت است و تباينش در طيبه بودنش است که ((...فلنحيينّه حياة طيبة...)).طوبي له و حسن مآب. 📚 ______________________________________ 🔰اقول: 1⃣همانطور که آب ظاهري زير پايِ ظاهري است ماء حقيقي هم(طبق مبنا و شروطِ ماخوذ در متن)زير قدمِ سلوکي است. 2⃣همه ي اشيا من جمله آب ظاهري محيي به ماء حقيقي و نفس رحماني هستند لکن علم مرکب به اين معيت و انس با آن امري است و علم بسيط به آن امرٌ آخر. 3⃣بعد از مشاهده ي مبتلي و ممتحن در متن بلا، بُعد و عدم انس با عالم قدس براي سالک موجب وحشت از مسئلت ميشود لذا ناگريز از صبر بر بلا هست تا با قدمِ سلوکي قرب و مستتبع آن انس حاصل شده و اینگونه سبب اظهار ماء باطني شود. 4⃣در اين سياهه ي ظلماني اگر تو را نوري هست، سزاوار است نظاره کني بين خطابه ي((مسني الشيطان بنصب و عذاب))و اعوذ بک من کربٍ و بلا و اگر نيست ارکض برجلک تا انشااللّه هو يأتيک منها بقبسٍ حتي يوجد علي النار هدي و نظاره گر باشي که:((مريد پير مغانم ز من مرنج اي شيخ_که وعده تو کردي و او بجا آورد)). 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
شرح شطحیات.pdf
1.89M
🔹 #کتاب #شرح_شطحيات از #روزبهان_بقلي 🆔 @felhekmat
⭕️   🔰 شیخ در بغداد در چلّه نشسته بود. شبِ عید آمد. در چلّه آوازی شنید نه از این عالَم که «تو را نَفَسِ عیسا دادیم. بیرون آی و بر خلق عَرضه کن!» 🔰 شیخ متفکر شد که «عَجَب! مقصود از این ندا چیست؟ امتحان است؟ تا چه می‌خواهد؟». 🔰 دوم بار، بانگِ به هیبت‌تر آمد که «وسوسه را رها کن! برون آی، برِ جمع شو- که تو را نَفَسِ عیسا بخشیده‌ایم!». 🔰 خواست تا در تأمّل مراقب شود، تا مقصود بر او مکشوف شود. سوم بار، بانگی سخت باهیبت آمد که تو را نفسِ عیسا بخشیدیم. برون آی، بی‌تردّد و بی‌توقّف!. برون آمد. روز عید، در انبوهی بغداد روان شد. 🔰 حلوایی‌ای [حلوافروشی] را دید که شکل مرغکان حلوای شِکَر ساخته بود، بانگ می‌زد که سُکََّرالنّیروز! ، گفت والله امتحان کنم! ، حلوایی را بانگ کرد. خلق به تعجب ایستادند که تا شیخ چه خواهد کردن؟، که شیخ از حلوا فارغ است. 🔰 حلوا که شکل مرغ بود بر گرفت از طَبَق و بر کف دست نهاد. نَفَسِ «اَخلُقُ لَکُم مِنَ الطّینِ کَهَیئَةِ الطَّیر» در آن مرغ دردمید. در حال، گوشت و پوست و پَر شد و برپَرید. خلق به یکباره جمع شدند. تایی چند از آن مرغان بپرانید. 🔰 شیخ از انبوهی خلق و سجده کردن ایشان و حیران شدن ایشان، تنگ آمد. روان شد سوی صحرا و خلایق در پی او. هرچند دفع می‌گفت که «ما را به خلوت کاری‌ست». البته در پی او می‌آمدند. در صحرا بسیار رفت. گفت: «خداوندا، این چه کرامت بود که مرا محبوس کرد و عاجز کرد؟»، الهام آمد که حرکتی بکن تا بروند!. 🔰 شیخ بادی رها کرد. 🔰 همه در هم نظر کردند و به انکار سر جنبانیدند و رفتند. 🔰 یکی شخص ماند. البته نمی‌رفت. شیخ می‌خواست که او را بگوید که چرا با جماعت موافقت نمی‌کنی؟، از پرتوِ نیاز او و فَرّ اعتقادِ او، شیخ را شرم می‌آمد. بل که شیخ را هیبت [ترس] می‌آمد. با این همه، به ستم، آن سخن را به گفت آورد. 🔰 او جواب گفت که: «من به آن بادِ اول نیامدم که به این بادِ آخرین بروم. این باد از آن باد بهتر است پیشِ من که از این باد ذاتِ مبارکِ تو آسود و از آن باد رنج دید و زحمت». 📚 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
عبادت بی محبت حقه بازيست اساس مسجدش بتخانه سازیست چرا زاهد نمی ‌خواهد بداند وضوی بی محبت آب بازيست ؟! 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
جمهوری افلاطون.pdf
5.18M
🔹 #کتاب #جمهوري از #افلاطون 🆔 @felhekmat
💢گروه فِي الحِکمَة 🆔http://eitaa.com/joinchat/4043112461Cd441373875 🔸مخصوص مباحث فلسفي و عرفاني و همچنين تبادل اطلاعاتِ حاصل از "تحقيق و تتبع" بين اعضا.
فِي الحِکمَة
💠 #خلع_بدن در کلام #ميرداماد: روح انسانى بايد بمرتبتى رسد كه بتواند معاينه عالم محسوس را با مشاهده
💠اقسام : 1⃣موت اخضر(سبز). 2⃣موت احمر(سرخ). 3⃣موت ابيض(سفيد). 4⃣موت اسود(سياه). موت اخضر حريت، آزادگي و خرمي مي آورد و با قناعت حاصل مي شود. موت احمر جنگيدن با نفس[كه نزديكترين و خطرناك ترين دشمن انسان است] است كه جهاد اكبر مي باشد. موت ابيض صفاي نفس است با تهذيب كه چهره قلب را سفيد مي نمايد و باطن را نور مي دهد و با جوع(گرسنگي) حاصل مي شود. موت اسود از مرگ احمر هم سخت تر و شديدتر است [و لربك فاصبر] كه همان تحمل اذيت و زخم زبان هاي مردم و صبر در مصائب و محن و سرزنش لائمين و تحمل اذيت خلق است. 📚عرفان عملي،محمد نيكنام عربشاهي،ص40. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
⚜...و بالنجم هم يهتدون...⚜ 🔹همانطور که بواسطه ي نجومِ ظاهري سلوک ظاهري ميسر است؛ سلوک باطني هم بي ن
⚜((و هو يُطعِمُ و لا يُطعَم))⚜ طعام هم شامل ماکولات ظاهري ميشود و هم شامل ارزاق معنوي. همانطور که رسيدن به ماکولاتِ ظاهريِ حلال جز با پيروي از شريعت مطهره ميسر نيست، رسيدن به رزق روحاني (که همان علم و شهود است) هم جز با پيروي از ظاهر شريعت ميسر نيست که:((و لو أنهم أقاموا التوراة و الإنجيل)) لذا اگر اشخاص در تمامي اعصار و امصار از حجت الهي پيروي کنند ((لأکلوا من فوقهم و من تحت ارجلهم)) ... اما رزق باطني که علم و شهود است بر دو قسم ميباشد که از عمل به شريعت حاصل ميشود اما يک قسم هبه اي است که از فوق ميايد ((لاکلوا من فوقهم))و يک قسم علم کسبي است که با سير و سلوک و علم الارجل حاصل ميشود((و من تحت ارجلهم)) که اين هر دو مشروط به شريعت هستند. پس چه کسي بخواهد عالم به علم حقيقت که هبه اي است و از فوق نصيب انسان ميشود، بشود و چه انسان بخواهد عالم به علم طريقت که مربوط به سير و سلوک است و علم الارجل ناميده ميشود، بشود (که هر دو_حقيقت و طريقت_از علومِ شهودي است)بايد مسير شريعت را طي کند... . 📚 اقتباس از کتاب 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
هدایت شده از افق مبین (نظام اجتهادی امام خمینی ره)
مدل تربیت تحصیلی - علمی استاد آیت الله فرحانی، جمع بین کار عمیق علمی و کار برای انقلاب از 7 صبح تا 7شب 11ماه سال در مدت 5 سال می توان به نتایج بالای علمی رسید @valasr_103.mp3
1.76M
💢 مدل تربیت تحصیلی - علمی استاد آیت الله فرحانی 🔅جمع بین کار عمیق علمی و کار برای انقلاب و تبلیغ و حضور در مناصب اجتماعی 🔅با درس خواندن از 7 صبح تا 7شب در 11ماه سال در مدت 5 سال می توان به نتایج بالای علمی رسید 🔅لازم است که از ایام تعطیل حوزه، به درستی برای کار علمی استفاده شود 🔰استاد آیت الله فرحانی 📌 بیانات استاد در درس خارج، دوشنبه، 97.07.30 @valasr_103